لوگو صبا ویزا

ددلاین دانشگاه‌های ترکیه

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه ددلاین دانشگاه‌های ترکیه و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

اگر به تازگی پیش دانشگاهی را به اتمام رسانده‌اید و  قصد دارید در دانشگاه مقطع کارشناسی را شروع کنید، ممکن است از اینکه بفهمید بیش از یک راه برای درخواست دارید شگفت زده شوید. هر انتخاب مجموعه‌ای از الزامات و مهلت‌های خاص خود را دارد که می‌تواند بر شانس پذیرش شما تأثیر بگذارد. بنابراین، کدام یک برای شما مناسب است؟ اگر قصد داشته باشید که به تحصیل در کشوری دیگر، مثلا تحصیل در ترکیه مشغول شوید، چگونه باید ددلاین دانشگاه‌های ترکیه را درک کنید و در بهترین حالت، مدارکتان را ارسال کنید و پذیرش بگیرید؟ برای یادگیری مزایا و معایب هفت نوع اصلی پذیرش به خواندن این مطلب ادامه دهید.

همچنین علاوه بر این مقاله، موسسه مهاجرتی صباویزا با ارائه مشاوره تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در رابطه با ددلاین دانشگاه‌های ترکیه و تحصیل در ترکیه خواهد بود. همچنین شما می‌توانید با پر کردن فرم مشاوره رایگان با سازمان مهاجرتی صباویزا در ارتباط باشید.

انواع ددلاین دانشگاه‌های ترکیه

در واقع ددلاین یا همان مهلت ارسال درخواست می‌تواند پیچیده و برای هر کشور یا مقطعی متفاوت باشد. به طور بین‌المللی، ددلاین هم انواع مختلفی دارد که شاید از شنیدن آن تعجب کرده باشید. برای مثال، در مهلت درخواست اخذ پذیرش از دانشگاه‌های بین‌المللی یا کالج‌ها، ما تصمیم اول،‌ اقدام زودهنگام، پذیرش تضمینی، پذیرش آزاد،‌ ددلاین با اولویت،‌ پذیرش معمولی و پذیرش متوالی را داریم. در دانشگاه‌های ترکیه، ددلاین بیشتر به حالت متوالی یا با اولویت انجام می‌شود. اما هر کدام از این‌ها قلقی دارد و دانستن زمان مناسب جهت ارسال مدارک، مثل فوت کوزه‌گری برای اخذ پذیرش است. اما هر کدام از این‌ها به چه معنایی هستند؟ در ادامه به شما توضیح خواهیم داد.

تصمیم اول (first decision)

تحت این برنامه پذیرش، شما خیلی زودتر از سایر انواع پذیرش درخواست می‌دهید و تصمیم می‌گیرید. با این حال، در صورت پذیرش شما به طور قراردادی موظف به حضور در دانشگاه خواهید بود و نمی‌توانید برای هیچ کالج یا دانشگاه دیگری درخواست دهید. اگر نامه پذیرش دریافت کردید، باید هر درخواستی را از دانشگاه‌های دیگر پس بگیرید. به طور معمول، شما در اوایل تا اواسط نوامبر درخواست می‌دهید و تا اواسط دسامبر تصمیمی‌ را دریافت می‌کنید.

مزایا: تصمیم گیری زودهنگام می‌تواند شانس پذیرش شما را افزایش دهد. تصمیم گیری زودهنگام نشان می‌دهد که شما در مورد دانشگاه مورد نظر خود جدی هستید. این رویکرد می‌تواند استرس را کاهش دهد و شما تا تعطیلات می‌دانید در کجا به دانشگاه می‌روید.

معایب: تصمیم اول الزامی است و شما باید پیشنهاد پذیرش را بپذیرید، حتی اگر بسته‌ی کمک مالی ارائه شده کمتر از آنچه می‌خواهید باشد (یا اگر به این نتیجه برسید که در نهایت این دانشگاه را دوست ندارید). همچنین، شما فرصتی برای مقایسه پیشنهاد بورسیه‌های تحصیلی از سایر دانشگاه‌ها نخواهید داشت زیرا فقط برای یکی از آن‌ها درخواست می‌دهید. مجازات رد پیشنهاد تصمیم گیری زودهنگام می‌تواند شدید باشد.

اقدام زودهنگام (Early Action)

تعداد فزاینده‌ای از دانشگاه‌ها اقدام زودهنگام را ارائه می‌دهند، و دقیقاً همان چیزی است که به نظر می‌رسد – شما زودتر درخواست می‌کنید و زود تصمیم می‌گیرید. اقدام زودهنگام غیر الزامی است، به این معنی که در صورت قبولی، هیچ تعهدی برای حضور در دانشگاه ندارید. مهلت درخواست برای اقدام زودهنگام معمولاً در ماه نوامبر است و احتمالاً در ماه دسامبر تصمیمی‌ دریافت خواهید کرد.

مزایا: اقدام زودهنگام یک جایگزین عالی غیر الزامی برای تصمیم گیری اولیه است. شما تقریباً همزمان با تصمیم اول بدون تعهد قراردادی به حضور در دانشگاه، اعلان دریافت می‌کنید، و معمولاً تا 1 می‌(روز تصمیم‌گیری دانشگاه) فرصت دارید تا پاسخ دهید. مانند تصمیم اول، اقدام زودهنگام نیز می‌تواند شانس پذیرش شما را افزایش دهد.

معایب: اگر بخواهید یک بار دیگر SAT/ACT را امتحان کنید یا معدل خود را با نمرات ترم اول بهبود ببخشید، مهلت اقدام زودهنگام ممکن است مشکل ساز باشد. اقدام زودهنگام می‌تواند بسیار رقابتی باشد زیرا دانشجویانی که این مسیر را می‌روند معمولاً نمرات آزمون و معدل بالاتری دارند. با این حال، اگر از طریق اقدام زودهنگام واجد شرایط پذیرش نباشید، بسیاری از کالج‌ها به جای رد پذیرش، درخواست شما را به‌عنوان بخشی از پذیرش معمولی ارزیابی می‌کنند.

پذیرش تضمینی (Guaranteed Admission)

بسیاری از دانشگاه‌ها و کالج‌های دولتی پذیرش خودکار را برای دانشجویانی ارائه می‌دهند که شرایط خاص تحصیلی و/یا نمره آزمون را دارند. اگر شرایط لازم را دارید، همچنان باید درخواست دهید، اما به طور کلی این یک امر رسمی ‌است و زودتر از سایر دانشجویان پیشنهاد پذیرش دریافت خواهید کرد.

مزایا: از آنجایی که پذیرش برای دانشجویان واجد شرایط تضمین شده است، در اوایل چرخه پذیرش، یک پذیرش در کیف خواهید داشت.

معایب: اگر شرایط پذیرش تضمینی را برآورده نکنید، ممکن است برای پذیرش در این دانشگاه‌ها مشکل داشته باشید.

پذیرش آزاد (Open Admission)

به طور معمول، کالج‌های محلی، دانشگاه‌های آنلاین و برنامه‌های آموزش از راه دور این نوع ثبت نام را ارائه می‌دهند. پذیرش آزاد به این معنی است که تقریباً تمام فارغ‌التحصیلان دبیرستان که اقدام می‌کنند، پذیرفته می‌شوند، مشروط بر اینکه دارای مدرک دیپلم یا گواهی توسعه آموزشی عمومی‌(GED) باشند.

مزایا: اگر در دوره‌های دبیرستان معدل پایین‌تر از حد متوسط ​​ خود دارید، دانشگاه‌ها پذیرش آزاد می‌توانند گزینه خوبی برای ادامه تحصیل شما باشند.

معایب: دانشگاه‌ها پذیرش تضمینی ممکن است راهی کم استرس برای پذیرش در کالج  و دانشگاه به نظر برسد، اما دانشجویان با استعداد تحصیلی بالا ممکن است محیط را به اندازه کافی چالش برانگیز نبینند.

ددلاین با اولویت (Priority Deadline)

ددلاین با اولویت برای پذیرش کالج اساسی به نظر می‌رسد: این ددلاین سختی نیست، اما برنامه‌هایی که قبل از مهلت ارسال شده باشند توسط تیم پذیرش در اولویت قرار می‌گیرند.

برای مثال، یک دانشگاه ددلاین با اولویت اول نوامبر دارد. اگر درخواست خود را بعد از 1 نوامبر ارسال کنید، هنوز شانس پذیرش دارید، اما تا زمانی که دانشگاه تمام درخواست‌های ارسال شده را قبل از 1 نوامبر بررسی نکند، درخواست شما بررسی نخواهد شد. اگر ظرفیت پر شود، هیچ یک از درخواست‌های دریافت شده پس از مهلت مقرر، مهم نیست که چقدر قوی باشند، بررسی نمی‌شوند.

دانشگاه‌هایی که پذیرش‌های متوالی دارند، بیشترین احتمال را دارند که دارای ددلاین با اولویت باشند. در پذیرش دوره‌ای دانشجویان فرصت بسیار بیشتری برای درخواست دارند (گاهی اوقات تا اواخر تابستان) و درخواست‌ها به محض دریافت بررسی می‌شوند. در حالی که پذیرش‌های متوالی به دانشجویان زمان بیشتری برای درخواست می‌دهد، مهلت‌های اولویت‌بندی این دانشگاه‌ها را آسان‌تر می‌کند تا با تشویق درخواست‌های اولیه، شروع به تشکیل کلاس‌های سال اولی خود کنند. برای اکثر دانشگاه‌ها، اگر در مهلت تعیین شده درخواست دهید، تصمیم درخواست خود را خیلی زودتر دریافت خواهید کرد، اغلب در یک تاریخ مشخص.

همچنین ممکن است برای مواردی علاوه بر پذیرش عمومی، ددلاین‌های اولویت دار وجود داشته باشد، از جمله:

  • پذیرش در یک برنامه کالج خاص (کالج افتخاری، رشته‌های خاص و …)
  • مسکن در محوطه دانشگاه
  • کمک مالی

بسیاری از دانشگاه‌های دولتی از ددلاین‌های اولویت دار برای تشویق درخواست‌های اولیه استفاده می‌کنند.

برخی از دانشگاه‌ها ممکن است از دانشجویانی که برای ورود به برنامه‌های ویژه، مانند برنامه‌های افتخاری یا تسریع‌شده رقابت می‌کنند، بخواهند تا در ددلاین با اولویت خود درخواست دهند.

مزایا: رعایت این ددلاین به معنای واقعی کلمه به شما برای پذیرش اولویت می‌دهد. به آن به عنوان یک پاس سریع برای برنامه خود فکر کنید. علاوه بر پذیرش، درخواست در ددلاین با اولویت معمولاً شانس شما را برای دستیابی به سایر اهداف مهم پذیرش مانند دریافت کمک مالی، برنده شدن بورسیه تحصیلی یا اخذ پذیرش در رشته‌های رقابتی افزایش می‌دهد. پذیرش اولویت دار غیر الزامی است و شما مجبور نیستید پیشنهاد پذیرش کالج یا دانشگاه را بپذیرید.

معایب: از آنجایی که ددلاین با اولویت زودتر از پذیرش معمولی است (در USF، اول نوامبر برای متقاضیان تابستان و پاییز است)، فشار بیشتری برای تکمیل زودتر فرآیند درخواست دارید. همانند اقدامات اولیه، ممکن است شما نیز در مقابل گروه قوی‌تری از متقاضیان رقابت کنید.

پذیرش معمولی

این رایج‌ترین نوع پذیرش است. مانند اقدام زودهنگام، پذیرش منظم غیر الزامی است، اما مهلت نهایی درخواست معمولاً بسیار دیرتر است. اگر کالجی که برای آن درخواست می‌دهید به‌صورت دوره‌ای دانشجو می‌پذیرد، احتمالاً چند هفته بعد تصمیمی‌ دریافت خواهید کرد. در غیر این صورت، در روز تصمیم گیری رسمی‌ کالج یا دانشگاه، که معمولا در بهار اتفاق می‌افتد، به شما اطلاع داده می‌شود.

مزایا: بزرگترین مزیت پذیرش معمولی، مهلت دیرتر است. این به دانشجویان زمان می‌دهد تا معدل خود را با نمرات ترم اول بهبود بخشند، SAT/ACT را دوباره بخوانند یا مقاله مهم پذیرش را کامل کنند. علاوه بر این، اکثر تصمیمات تقریباً در همان زمان می‌رسند و شما فرصتی خواهید داشت که هزینه‌ها و بسته‌های کمک مالی ارائه شده توسط هر دانشگاه را مقایسه کنید.

معایب: اگر یک برنامه ریز هستید، انتظار تا بهار برای تصمیم گیری برای پذیرش می‌تواند استرس زا باشد. این به معنای زمان کمتری برای پذیرش یک پیشنهاد و آماده شدن برای مرحله بعدی زندگی است.

 

 

ددلاین دانشگاه_های ترکیه

پذیرش متوالی

پذیرش متوالی روشی است که اغلب توسط دانشگاه‌های بزرگ (از جمله USF) استفاده می‌شود. به طور کلی، به این معنی است که افسران پذیرش، متقاضیان را بررسی می‌کنند و تصمیمات خود را با دریافت درخواست‌ها، بررسی تمام آن‌ها و صدور همه تصمیم‌ها در یک روز تعیین‌شده، اتخاذ می‌کنند.

دانشگاه‌هایی که پذیرش متوالی دارند معمولاً یک درگاه بزرگ درخواست ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، در USF، می‌توانید در هر زمانی بین 1 ژوئیه و 1 مارس برای پذیرش پاییز اقدام کنید.

مزایا: اگر زودتر درخواست دهید، پذیرش متوالی می‌تواند شانس شما را افزایش دهد زیرا درخواست شما به جای همه درخواست‌های دیگر بر اساس شایستگی‌های خود ارزیابی می‌شود. از طرف دیگر، پذیرش متوالی یک گزینه عالی برای دانشجویانی است که با تاخیر در فرآیند درخواست شروع می‌کنند یا کسانی که متوجه می‌شوند دانشگاه‌های دیگری که برای آن‌ها درخواست داده‌اند مناسب نیستند.

همچنین، ‌از این دانشگاه‌ها تصمیمی بسیار سریع‌تر از سایرین دریافت خواهید کرد، معمولاً در عرض چهار تا شش هفته. تصمیم غیر الزامی است و مانند Early Action، تا اول ماه مه فرصت دارید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید وارد این دانشگاه شوید یا خیر.

معایب: دیر درخواست کردن ممکن است پذیرش را دشوارتر کند. ممکن است بعداً در چرخه پذیرش رقابت قابل توجهی وجود داشته باشد و متقاضیان واجد شرایط ممکن است پذیرفته نشوند زیرا همه جایگاه‌ها در حال حاضر پر شده‌اند.

تفاوت ددلاین با اولیت با سایر ددلاین‌ها

با توجه به تعاریف، ممکن است متوجه شوید که Priority Deadline بیشتر شبیه به اقدام زودهنگام هستند. برای هر دو، شما نیاز به انجام کاری بیش از درخواست در مهلت تایین شده ندارید. سپس، اگر پذیرفته شدید، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید در مدرسه شرکت کنید یا نه.

با درخواست در مهلت مقرر، تصمیم زودتر نیز دریافت خواهید کرد. در واقع، بسیاری از دانشگاه‌ها از ددلاین با اولویت یا ددلاین زودهنگام به جای هم استفاده می‌کنند، اگرچه تعداد کمی ‌مانند ایالت پن، مهلت‌های متفاوتی برای هر کدام دارند. به طور کلی، دانشگاه‌های که پذیرش‌های متوالی دارند، بیشتر از اصطلاح ددلاین اولیت یا همان Priority Deadline استفاده می‌کنند در حالی که سایر دانشگاه‌ها از اقدام زودهنگام استفاده می‌کنند. به غیر از این، تفاوت زیادی بین این دو وجود ندارد.

و تصمیم زودهنگام چطور؟ هم ددلاین‌های اولویت‌ و هم تصمیم‌گیری زودهنگام شما را ملزم می‌کند که در تاریخ زودتری درخواست دهید، و هر دو می‌توانند شانس شما را برای پذیرش توسط دانشگاه افزایش دهند. با این حال، تفاوت اصلی این است که تصمیم اول یا زودهنگام (همان First Decision) الزامی است. اگر تصمیم زودهنگام را برای دانشگاهی فرستادید و آن‌ها شما را قبول کردند، باید در آن شرکت کنید. این برای Priority Deadline صدق نمی‌کند. چون در صورت قبولی همچنان می‌توانید در هر دانشگاهی که می‌خواهید شرکت کنید.

با اینکه می‌توانید پس از یک ددلاین با اولویت باز هم درخواست دهید و هنوز شانس ورود به دانشگاه را دارید، اگر پس از مهلت معمول درخواست دهید، درخواست شما بررسی نخواهد شد. تنها استثنا این است که شرایط تخفیف قابل توجهی داشته باشید که حتی در آن صورت تضمین نشده است. بنابراین بهتر است در مهلت تعیین شده درخواست خود را ارسال کنید.

شرایط پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه

موسسات آموزش عالی ترکیه برنامه‌های علمی موثر و با استانداردی را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. در زیر انواع برنامه‌های تحصیلی و شرایط پذیرش برای دانشگاه‌های ترکیه آورده شده است. همچنین راجع به ددلاین دانشگاه‌های ترکیه نیز صحبت شده است تا در صورت نیاز، به موقع اقدام کنید.

ددلاین دانشگاه‌های ترکیه

سال تحصیلی در ترکیه شامل 2 ترم است که از سپتامبر تا ژوئن ادامه دارد. ترم اول تحصیلی از اکتبر تا ژانویه و ترم دوم از فوریه تا ژوئیه ادامه دارد. یک تعطیلات دو هفته‌ای بین این ترم‌ها ارائه می‌شود، تعطیلات تابستانی بین ژوئیه و اکتبر است. مهلت درخواست در موسسات مختلف متفاوت است. دانشگاه‌ها معمولاً جلسه خود را در ماه اکتبر آغاز می‌کنند. بسیاری از دانشگاه‌ها بسته به صلاحیت‌های متقاضی تحصیل در خارج از کشور، پذیرش را بر اساس اولویت (Priority Deadline) انجام می‌دهند، که در بالاتر به آن اشاره کردیم. برخی از رشته‌های تحصیلی در برخی از دانشگاه‌ها به‌صورت متوالی درخواست پذیرش می‌کنند، اما معتبرترین موسسات به صورت رقابتی یا همان ددلاین با اولویت پذیرش می‌کنند. وب سایت هر دانشگاه جزئیات پذیرش را ارائه می‌دهد و حتما گزینه‌ها را بخوانید تا در بهترین زمان، جهت اخذ پذیرش اقدام کنید.

معیار پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه

هر دانشگاه ترکیه معیارهای پذیرش خود را دارد و دانشجویان بین‌المللی که می‌خواهند در مقطع کارشناسی پذیرش بگیرند باید مستقیماً به دفتر امور دانشجویی دانشگاه مربوطه مراجعه کنند. هنگامی‌که دانشجو مدارک لازم را ارائه می‌دهد، هیئت‌های علمی ‌مربوطه وضعیت درخواست هر دانشجو را ارزیابی می‌کنند. مصاحبه‌های بعدی نیز در صورت لزوم با فرد متقاضی انجام می‌شود. با پذیرش پذیرش، متقاضی حق تحصیل در دانشگاه انتخابی را پیدا می‌کند و سپس برای ترم آینده ثبت نام می‌کند.

پذیرش در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های ترکیه

داوطلبان بین‌المللی که در حال حاضر در مقطع دبیرستان تحصیل می‌کنند یا قبلاً مدرک متوسط ​​/ A-level یا دبیرستان را با 12 سال تحصیلات معادل اعتبار ترکی کسب کرده‌اند، می‌توانند برای برنامه‌های کارشناسی در ترکیه درخواست دهند. دانشگاه‌های ترکیه امتحانات دانشجویان خارجی (YOS) را با شرایط خاص خود سازماندهی می‌کنند. بنابراین، ضروری است که دانشجویان آینده نگر باید به طور جداگانه برای هر دانشگاه درخواست دهند.

مدارک مورد نیاز

  • فرم درخواست دانشجوی بین‌المللی به صورت آنلاین به همراه یک نسخه چاپی
  • دیپلم دبیرستان یا گواهی متوسطه
  • رونوشت رسمی‌ و تمام برگه‌های علامت قبلی اعم از اصل و فتوکپی تایید شده
  • گواهینامه مهارت زبان (تافل، آیلتس و غیره یا آزمون دانشگاهی).
  • یک مقاله کوتاه ساده در مورد علاقه شما به تحصیل در ترکیه، چرا می‌خواهید در این دانشگاه خاص شرکت کنید و چه رشته تحصیلی را می‌خواهید برای رسیدن به شغل مورد نظر خود دنبال کنید.
  • هزینه درخواست (هزینه هر برنامه بین 35 تا 100 دلار است. این هزینه برای پردازش درخواست شما پرداخت می‌شود و غیر قابل استرداد است.
  • شواهد مالی
  • نمرات آزمون‌های زیر
  • YOS
  • SAT 1 (آزمون استعداد تحصیلی)
  • ACT (امتحان پذیرش کالج ملی)
  • ابیتور
  • لیسانس فرانسه
  • گواهی GCE (حداقل دو موضوع)
  • مدرک بین‌المللی (IB)

آخرین ددلاین دانشگاه‌های ترکیه در مقطع کارشناسی قبل از 1 اوت است. بهتر است حداقل یک سال قبل از اینکه قصد ورود به آن مدرسه را دارند با آنها تماس بگیرید. سپس آنها می‌توانند زمان زیادی برای برآورده کردن الزامات به موقع داشته باشند.

نتایج درخواست پذیرش

درخواست‌های داوطلبان با توجه به دستاوردهای تحصیلی دانشجو مانند یک درصد متوسط ​​انباشته ارزیابی می‌شود. با این حال، رعایت معیارهای درخواست، پذیرش در برنامه‌ها را تضمین نمی‌کند.

نامه‌های پذیرش معمولاً در ماه اوت از طریق ایمیل و پست معمولی برای داوطلبان موفق ارسال می‌شود. این دانشجویان سپس این نامه پذیرش را در کنسولگری ترکیه برای دریافت ویزای دانشجویی نشان می‌دهند

درخواست و پاسخ پذیرش دانشگاه

هنگامی‌که تمام مدارک خود را مرتب کردید، می‌توانید درخواست خود را ارسال کنید. توجه داشته باشید که حتی در صورت درخواست آنلاین نیز باید مدارک را قبل از پایان مهلت از طریق پست ارسال کنید. همچنین اگر آزمون ورودی یا مصاحبه دارید، برای شرکت در آن‌ها باید به ترکیه سفر کنید.

اگر این نکات را پوشش داده‌اید، فقط باید کمی ‌صبر کنید تا اینکه در تاریخ‌های زیر جواب خود را دریافت نمایید.

 اواسط اوت: اگر برای کارشناسی درخواست می‌دهید

 اواسط سپتامبر: اگر برای کارشناسی ارشد یا دکتری درخواست می‌دهید.

نامه پذیرش همچنین حاوی اطلاعاتی در مورد مراحل بعدی است که باید برای درخواست محل خود بردارید، مانند پرداخت شهریه یا درخواست ویزای دانشجویی در نزدیکترین سفارت یا کنسولگری ترکیه.

پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ترکیه

دانشجویان خارجی که مایل به ادامه تحصیلات تکمیلی/فوق لیسانس خود در ترکیه هستند باید مستقیماً به دانشگاه‌ها مراجعه کنند.

یک مدرک تحصیلات تکمیلی یا مدرک کارشناسی ارشد معمولاً دو سال طول می‌کشد تا با 120 ساعت اعتبار تکمیل شود، اگرچه این دوره بسته به موسسه می‌تواند متفاوت باشد.

برخی از دپارتمان‌ها ممکن است از دانشجو بخواهند قبل از پذیرش در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، برای مصاحبه شخصی حاضر شود.

  • یک تبعه خارجی که برای برنامه کارشناسی ارشد در ترکیه درخواست می‌کند باید ویزای دانشجویی و پاسپورت معتبر داشته باشد
  • فرم درخواست
  • مدرک یا مدرک لیسانس یا فوق لیسانس به همراه فتوکپی تایید شده و ترجمه انگلیسی
  • انگیزه نامه
  • یک رزومه (به روز شده)
  • عکس با اندازه مشخص
  • حداقل دو معرفی نامه از اساتید و کارفرمایان
  • تمام رونوشت‌های قبلی با کپی‌های تایید شده
  • نمرات امتحانات تکمیلی (GRE یا GMAT)
  • گواهی مهارت زبان (TOEFL یا آزمون خود دانشگاه)
  • مصاحبه یا امتحانات کتبی
  • اثبات بودجه مالی کافی برای حمایت از تحصیل شما

مهلت‌های درخواست

به طور کلی دو مهلت درخواست برای برنامه‌های تحصیلات تکمیلی وجود دارد:

  • آخرین مهلت برای ترم پاییز مهلت پایان ماه می ‌است
  • آخرین مهلت ترم بهار در پایان دسامبر است

پذیرش در مقطع دکتری در دانشگاه ترکیه

سیستم آموزشی ترکیه از روند بولونیا پیروی می‌کند. بنابراین، برنامه‌های دکترا در ترکیه مشابه سایر برنامه‌های دکتری اروپایی است. دوره‌های کلی، سمینارها و امتحانات برای آزمون دکتری در مجموع به 240 واحد ECTS منجر می‌شود. ممکن است در برنامه شما اجزایی برای تکمیل یک برنامه دکتری معتبر آموزش داده شود. کمیته‌های نظارت عملکرد و پایان نامه دانشجو را ارزیابی خواهند کرد. استاد راهنما پایان نامه یکی از اعضای این کمیته‌ها است. استاد راهنما اساساً یک مدرس دانشگاهی است که در زمینه تحقیقاتی انتخابی شما متخصص است. استاد راهنما در سال اول دکتری منصوب خواهد شد.

بورسیه تحصیلی ترکیه

دانشجویان می‌توانند با شهریه مقرون به صرفه در برنامه دکترا ثبت نام کنند. در اکثر موسسات، حدود 500-800 یورو در سال برای دانشجویان بین‌المللی است. همچنین بسیاری از بورسیه‌های تحصیلی با بودجه کامل برای پیگیری برنامه دکترا در ترکیه وجود دارد. با این حال، منابع مالی محدودی برای دانشجویان بین‌المللی در دسترس است. شهریه دوره‌های دکترا در دانشگاه‌های خصوصی نسبتا بالاست. به طور کلی حدود 3000-18000 یورو در سال است. با این حال، گزینه‌های مالی زیادی در این موسسات خصوصی وجود دارد.

درخواست دکتری در ترکیه

الزامات و رویه‌های خاص در مؤسسات تحقیقاتی مختلف و دوره‌های تحصیلی متفاوت است. نامزد احتمالی باید برای اطلاعات دقیق با دفتر بین‌المللی دانشگاه مورد نظر خود تماس بگیرد.

شرایط پذیرش

پذیرش‌ها بسیار رقابتی است و متقاضی دکتری بالقوه باید عملکرد تحصیلی عالی را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نشان دهد.

  • مدرک کارشناسی ارشد، در یک موضوع مرتبط، با پیشرفت تحصیلی خوب، با نمره شایستگی یا ممتاز.

به طور کلی، دانشجویانی که به دنبال پذیرش در مقطع دکتری (هنر و علوم انسانی) هستند، نیاز به مدرک کارشناسی ارشد دارند. با این حال برای پذیرش در رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) یک مدرک کارشناسی به طور کلی کافی است. با این حال، این بستگی به دوره و موسسه فردی دارد که برنامه مدرک را ارائه می‌دهد.

مدارک بین‌المللی ممکن است برای پذیرش به عنوان مدارک معادل نیاز به شناسایی اضافی داشته باشد.

  • پیشنهاد تحقیق و توصیه می‌شود قبل از درخواست برای کمک در این زمینه با استاد راهنما و/یا دانشگاه احتمالی خود تماس بگیرید.
  • مراجع علمی
  • نمرات آزمون‌های پذیرش بین‌المللی جایگزین، مانند GMAT (حداقل نمره 500) و GRE (حداقل نمره 685)
  • نمره آزمون زبان انگلیسی، مانند تافل یا آیلتس، یا آزمونی که توسط هماهنگ کننده آزمون ترکیه ÖSYM ارائه می‌شود.
  • شواهد مالی
  • عکس با اندازه مشخص
  • مدارک همسر و سند ازدواج برای داوطلبان متاهل

یک مصاحبه به طور کلی برای ارزیابی صلاحیت دانشجوی دکتری آینده نگر برای درخواست در یک دانشگاه ترکیه انجام می‌شود.

 درخواست ویزای دانشجویی ترکیه

اکثر دانشجویان بین‌المللی در صورت رفتن به دانشگاه‌های ترکیه باید برای ویزای دانشجویی اقدام کنند. فرآیند دریافت ویزا بسیار ساده و سرراست است.

شما باید بعداً یک کپی از پذیرش دانشگاه خود و یک فرم درخواست ویزا پر شده را به سفارت یا کنسولگری ترکیه در کشور خود ببرید. ویزا در حدود 8 هفته پس از درخواست صادر می‌شود، بنابراین به یاد داشته باشید که از قبل درخواست دهید.

توجه داشته باشید که اتباع 15 کشور تنها با کارت ملی خود اجازه ورود به ترکیه را دارند. بررسی کنید که آیا کشور شما در میان آن‌ها قرار دارد یا خیر و جزئیات بیشتر در مورد ویزای ترکیه را بخوانید.

هزینه‌های تحصیل و زندگی در ترکیه

قبل از اینکه سوار هواپیما، قطار یا ماشینی شوید که شما را به تحصیل در خارج از کشور ترکیه می‌برد، به یاد داشته باشید که برخی از جنبه‌های عملی شهریه دانشگاه و هزینه‌های زندگی در ترکیه را نیز بررسی کنید. هزینه‌های تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی در ترکیه به شرح زیر است:

 لیسانس به زبان انگلیسی: 450 – 1500 دلار در سال تحصیلی

 لیسانس به زبان ترکی: 240 تا 750 دلار در سال تحصیلی

 کارشناسی ارشد در زبان انگلیسی: 600 – 900 دلار در سال تحصیلی

 کارشناسی ارشد به زبان ترکی: 300 تا 600 دلار در سال تحصیلی

به خاطر داشته باشید که شهریه از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است و موسسات خصوصی می‌توانند هزینه‌های بالاتری داشته باشند. هزینه‌های اضافی عبارتند از:

350-500 دلار در ماه برای هزینه‌های زندگی

100-150 دلار اضافی در هر ترم برای کتاب‌ها و هزینه‌های اداری

بین 40-70 دلار در سال برای بیمه درمانی

 

 

ددلاین دانشگاه_های ترکیه2

دانشگاه‌های ترکیه

این کشور دارای بیش از 200 موسسه آموزش عالی است که حدود هشت میلیون دانشجو را پوشش می‌دهد. تقریباً 120 مورد از این دانشگاه‌های دولتی هستند، در حالی که بقیه بنیادهای خصوصی غیرانتفاعی تأسیس شده‌اند.

در مجموع 21 موسسه ترکیه در رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی QS 2022 حضور دارند که دانشگاه کوچ، دانشگاه سابانچی، دانشگاه فنی خاورمیانه و دانشگاه بیلکنت در رتبه بندی 600 دانشگاه برتر قرار دارند.

از آنجایی که ترکیه توسط بورس فایننشال تایمز (FTSE) به عنوان یک اقتصاد نوظهور پیشرفته طبقه بندی می‌شود – که تنها در سال 1923 به عنوان یک کشور تشکیل شده است – رتبه بندی دانشگاه‌های اقتصادهای نوظهور آموزش عالی تایمز در سال 2021 نشان خوبی از عملکرد این کشور در حال حاضر دارد. در مجموع 43 دانشگاه ترکیه ظاهر می‌شوند که چهار دانشگاه در بین 100 دانشگاه برتر هستند.

دانشگاه سابانجی

دانشگاه سابانجی که در سال 1994 تأسیس شد، یک دانشگاه نسبتا تازه تاسیس است که در محوطه‌ای به مساحت 1.26 میلیون متر مربع واقع شده است و در حدود 40 کیلومتری مرکز شهر استانبول قرار دارد. اولین دانشجویان این دانشگاه در سال 1999 فارغ التحصیل شدند. اولین شورای تحصیلی نیز در 20 اکتبر 1999 برگزار شد.

این دانشگاه تحت هدایت یکی از بنیادهای پیشرو خانواده ترکیه، در جولای سال 1994 تاسیس شد. مراسم افتتاحیه پردیس دانشگاه سابانجی در 31 ژوئیه 1997 انجام شد. همچنین شایان ذکر است که دانشگاه دومین سال تحصیلی خود را در 20 اکتبر 1999 آغاز کرد. دانشگاه سابانجی دارای سه دانشکده و یک دانشکده زبان است که به ترتیب دانشکده مهندسی و علوم طبیعی، دانشکده هنر و علوم اجتماعی و دانشکده تجارت و امور بازرگانی سابانجی نام دارند.

دانشگاه کوچ

دانشگاه کوچ یک موسسه تحقیقاتی خصوصی، غیرانتفاعی و جامع است که در سال 1993 تاسیس شد و در استانبول، ترکیه واقع شده است.فلسفه‌ی آموزشی دانشگاه کوچ بر اصل آموزش خلاقانه و یادگیری مشارکتی استوار است. از زمان تأسیس، دانشگاه کوچ دیدگاهی مترقی، گسترده و دانشجو محور داشته است و جستجوی حقیقت را از طریق تحقیق، انتقاد و خلاقیت تشویق می‌کند.

بحث و مشارکت در فعالیت‌های فوق برنامه نیز بخشی از این جستجو است. بر این اساس، دانشگاه کوچ آموزش هنرهای آزاد را نیز ضروری می‌داند. همکاری با موسسات بین‌المللی و همچنین سخنرانی‌های دانشگاهیان و رهبران تجاری مشهور بین‌المللی نیز به کیفیت آموزش در دانشگاه کوچ کمک می‌کند.

دانشگاه کوچ که در سطح جهانی برای تسهیل تحقیقات پیشرفته در مجموعه کامل کالج‌ها – از جمله علوم اداری و اقتصاد، مهندسی، علوم طبیعی، علوم انسانی و اجتماعی، حقوق و پزشکی – شناخته شده است، با کمک‌های قابل توجه خود در ارتقای آموزش متمایز شده است. دانشگاه کوچ در سطح ملی و بین‌المللی به دلیل اعتبار و عضویت خود شناخته شده است.

دانشگاه کوچ با ساختار قوی آکادمیک، فرصت‌های تحقیقاتی، دستاوردهای بین‌المللی، محیط اجتماعی زنده و طیف گسترده‌ای از فرصت‌های شغلی پس از فارغ‌التحصیلی، توجه بهترین دانشجویان را در ترکیه و خارج از کشور به خود جلب می‌کند و بر همین اساس است که دانشگاه کوچ، تحصیل در ترکیه را به یکی از اهداف دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است

دانشگاه چانکایا

دانشگاه چانکایا (به ترکی: Çankaya Üniversitesi) یک دانشگاه خصوصی در آنکارا، ترکیه است. در 9 ژوئیه 1997 توسط بنیاد آموزش Sıtkı Alp تأسیس شد.[1] این دانشگاه تدریس خود را در ترم پاییز 1997 آغاز کرد. Sıtkı Alp رئیس هیئت امنا است. زبان انگلیسی رسانه غالب آموزش، یادگیری و تحقیق در دانشگاه چانکایا است.

رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی آموزش عالی ۲۰۲۰ تایمز، دانشگاه چانکایا را در رده ۴۰۱–۵۰۰ برتر بین‌المللی و در بین دانشگاه‌های اقتصادهای نوظهور در رتبه ۸۷ قرار داد.[4] اولین سالی بود که این دانشگاه بالاترین رتبه را در بین دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه داشت.

دانشگاه بیلکنت

دانشگاه بیلکنت در سطح بین‌المللی به عنوان برترین موسسه آموزش عالی در ترکیه شناخته و رتبه‌بندی شده است. این دانشگاه که در پایتخت کشور آنکارا، یک کلانشهر پر جنب و جوش 4.5 میلیون نفری قرار دارد، به عنوان مرکز فعالیت‌های دانشگاهی، اجتماعی و فرهنگی عمل می‌کند. به همین دلیل، این دانشگاه دلیل و انتخاب بسیار خوبی برای تحصیل در ترکیه است.

دانشگاه بیلکنت در سال 1984 به عنوان اولین موسسه آموزش عالی خصوصی و غیرانتفاعی ترکیه تاسیس شد. بیلکنت با داشتن دانش پژوهان مشهور جهانی در دانشکده و امکانات آموزشی عالی در سراسر محوطه دانشگاه خود، بسیاری از فارغ‌التحصیلان دبیرستانی برتر ترکیه را به خود جذب می‌کند. این دانشگاه میزبان بیش از 13000 دانشجو است که در 34 دوره کارشناسی و 58 برنامه کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند.

دانشگاه بیلکنت به چشم انداز بین‌المللی خود می‌بالد. رسانه‌ی آموزش در بیلکنت انگلیسی است. اساتید و مدرسان بین‌المللی بیش از یک چهارم کل کارکنان دانشگاهی را تشکیل می‌دهند که نماینده‌ی 34 کشور مختلف هستند. تعداد رو به رشدی از دانشجویان بین‌المللی تمام وقت و دانشجویان انتقالی از 73 کشور وجود دارد که در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

ددلاین دانشگاه‌های ترکیه (چهار مورد بالا)

تقویم تحصیلی در این دانشگاه‌ها نیز به دو ترم تقسیم می‌شود و از سپتامبر تا ژوئن اجرا می‌شود.

سخن آخر

شاید قبل از این مقاله تصور می‌کردید که ددلاین دانشگاه‌های ترکیه صرفا راجع به مهلت درخواست است و نمی‌دانستید که هر دانشگاه می‌تواند نوع متفاوت و قلق‌های متفاوتی در زمان درخواست مدارک داشته باشد. حالا که می‌دانید، قطعا شانس پذیرش بالاتری دارید.

اما اگر برای تحصیل در ترکیه، آگاهی از ددلاین هر دانشگاه،‌ مدارک مورد نیاز و … به راهنمایی نیاز دارید، حتما با موسسه مهاجرتی صباویزا تماس بگیرید. ما با سال‌ها تجربه‌ی اختصاصی و حرفه‌ای در زمینه‌ی مهاجرت تحصیلی به ترکیه، می‌توانیم به شما در تمام مراحل، از جمله درخواست پذیرش، اخذ پذیرش، اخذ ویزای تحصیلی ترکیه، اخذ بورسیه‌ تحصیلی ترکیه و در نهایت، اخذ مجوز اقامت در ترکیه به عنوان یک دانشجو کمک کنیم.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید