لوگو صبا ویزا
شرایط تحصیل در هلند بدون مدرک زبان

شرایط تحصیل در هلند بدون مدرک زبان

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه شرایط تحصیل در هلند بدون مدرک زبان و جزئیات ثبت نام در دانشگاه‌های هلند به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

سالانه افراد بسیاری از سرتاسر جهان برای تحصیل در  هلند، به این کشور سفر می‌کنند. کیفیت بالای سطح آموزش، تنوع رشته‌های دانشگاهی و بازار کار خوب پس از تحصیل از جمله امکانات و امتیازاتی است كه باعث تمایل و اقبال افراد به انتخاب این کشور به عنوان مقصد تحصیلی خود می‌شود.

یکی از اقدامات مهم هنگام مهاجرت تحصیلی به هر جای جهان، تلاش برای گرفتن مدرک زبان است. اما بعضی از کشورها شرایطی را فراهم آورده‌اند تا دانشجویانی که به هر دلیلی مدرک زبان ندارند نیز بتوانند شانس خود را پذیرش در دانشگاه‌های آن کشور بیازمایند. بعضی از دانشگاه‌های هلند نیز چنین شرایطی را دارند. در این مطلب شرایط تحصیل در هلند بدون مدرک زبان را بررسی می‌کنیم و با چگونگی آن آشنا خواهیم شد. اگر قصد مهاجرت به هلند از طریق اخذ ویزای تحصیلی را دارید و تاکنون موفق به گرفتن مدرک زبان خود نشده‌اید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

 

درس خواندن در خارج از کشور بدون مدرک زبان

فهرست عناوین

درس خواندن در خارج از کشور بدون مدرک زبان

یکی از مراحل گرفتن پذیرش دانشگاهی از دانشگاه‌­های دیگر کشورها، داشتن مدرک زبان معتبر است. اکثر کشورها و دانشگاه­‌های دنیا مدرک آیلتس و یا تافل را به عنوان مدرک زبان معتبر می­‌شناسند. بنابراین خیلی از مواقع لازم نیست حتماً مدرک زبان ویژه آن کشور خاص را داشته باشید. اما گاه ممکن است از شما خواسته شود مدارک زبانی غیر از زبان انگلیسی را نیز برای پذیرش و دریافت ویزا ارائه دهید. در کل باید گفت کشورها و دانشگاه‌­های گوناگون با توجه به شرایط و نیز ملاحظات خاصی که مد نظر دارند، نوع مدرک و نمرات متفاوتی را از متقاضیان طلب می­‌کنند. اما شرایطی نیز وجود دارد که بتوان بدون شرکت در آزمون‌­های زبان مختلف از بعضی دانشگاه‌­ها پذیرش و اجازه تحصیل گرفت و به اتکا همین پذیرش، درخواست ویزای تحصیلی یا دانشجویی داد. یکی از کشورهایی که می­توان در آن بدون مدرک زبان در بعضی از رشته­‌ها تحصیل کرد و از برخی دانشگاه­‌ها پذیرش گرفت، کشور هلند است. اگر هنوز قانع نشده­‌اید و فکر می­‌کنید پذیرش بدون مدرک زبان در هلند ناممکن است با ما همراه باشید تا از چگونگی این امکان آگاه شوید. اما پیش از آن بهتر است اندکی درباره اهمیت مدرک زبان بدانیم.

مدرک زبان برای مهاجرت

در ابتدا لازم است توجه شما را به یک نکته مهم جلب نماییم. به اهمیت مدرک زبان. فرقی ندارد می­‌خواهید با چه روش و به کمک چه نوع ویزایی به کشورهای دیگر مهاجرت کنید؛ به هر شکلی که باشد، انسان­ها برای زندگی موقت یا دائم در هر مکانی به برقراری ارتباط با دیگران نیاز دارند. بدون دانستن زبان این ارتباط به سختی شکل می­‌گیرد و همه از جمله افراد مهاجر و بومی به زحمت افتاده و با مشکل روبه‌­رو خواهند شد. بنابراین توجه ویژه به مدرک زبان و سخت­گیری بابت آن به­‌خصوص برای دادن ویزای تحصیلی به افراد یک مسأله کاملاً منطقی است و به هیچ عنوان نباید نسبت به آن بدبین یا از ارائه مدرک زبان گریزان بود.

شاید باورش سخت باشد اما افراد بسیاری هستند که به هر طریق به دنبال روشی هستند تا بتوانند بدون مدرک زبان مهاجرت کنند و دلیل آن­ها برای این کار صرفاً گریز از یادگیری و دانستن زبان است. اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستیم باید همین جا بگوییم که مهاجرت بدون دانستن زبان ممکن نیست. حتی اگر موفق شوید بدون دانستن زبان به کشوری وارد شوید تضمینی برای زندگی راحت و بدون مشکل شما در آنجا وجود نخواهد داشت. به­ ویژه اگر با ویزای تحصیلی و دانشجویی به آن کشور رفته باشید. چرا که حتماً باید متوجه محتوای درسی ارائه شده در کلاس شوید.

اما اگر به دلایلی مثل کمبود فرصت برای پذیرش و نزدیکی ددلاین و یا موارد خاص دیگر موفق به شرکت در آزمون و اخذ مدرک زبان نشده‌­اید ماجرا متفاوت است. امکان تحصیل بدون مدرک زبان در واقع برای اشخاصی مفید است که در زمان پذیرش مدرک ندارند، نه اینکه اصلاً زبان نمی­‌دانند. و این را هم اضافه کنیم که برای تحصیل به عنوان دانش ­آموز در هلند حتماً نیاز به مدرک زبان دارید اما بدون آن، می‌­توانید در دانشگاه تحصیل کنید. البته در دانشگاه­‌ها و مؤسساتی که به طور رسمی در این خصوص اعلام آمادگی کرده و شرایط و برنامه­‌های خود را پیرامون این موضوع به­‌صورت شفاف و دقیق در وبسایت دانشگاه توضیح داده باشند.

مدارک زبان معتبر برای تحصیل در هلند

از بین کشورهای غیرانگلیسی زبان، هلند برگزارکننده و ارائه­­‌دهنده بیشترین تعداد برنامه­‌های آموزشی به زبان انگلیسی است. دانشجویان برای درس خواندن در دانشگاه­‌های هلند با توجه به شرایط دوره و دانشگاه و همچنین مقطع تحصیلی، به مدارک زبان متفاوتی نیاز دارید. این مدارک را می­توان در دو گروه و به شرح زیر دسته­‌بندی کرد:

الف) مدارک زبان انگلیسی که شامل آزمون­‌های

  • GRE
  • IELTS
  • TOEFL
  • GMAT
  • و Cambridge Assessment English می­شوند.

آزمون GRE و GMAT برای موارد و دوره­‌های خاص است و جنبه عمومی ندارد. مدرک آزمون دانشگاه کمبریج هم بسته به دانشگاه مربوطه، در دو سطح پیشرفته (CAE) و حرفه­ای (CPE) لازم است.

ب) مدارک زبان هلندی که شامل این موارد است:

  • NT2: دانشجویان باید در سطح B2 آزمون آن مدرک قبلی دریافت کنند (سطح B1 برای دانش­آموزان و کسانیست که قصد کار در هلند را دارند)
  • CnaVT: دانشگاه‌­ها دو سطح (STRT) B2 و (EDUP)C1 آن را از دانشجو می­‌خواهند که به ترتیب تأییدی هستند بر شایستگی فرد برای آغاز آموزش و آموزش حرفه­ای.

پذیرش دانشجو بدون مدرک زبان در هلند

تحصیل در دانشگاه ­های هلند بدون مدرک زبان

همانطور که گفتیم در اکثر موارد داشتن مدرک زبان و به ویژه آیلتس و تافل برای تحصیل در هلند لازم است اما گاه ممکن است برای درس خواندن در بعضی از مراکز آموزش عالی یا مؤسسات آموزشی خاص، مدارک دیگری همچون آزمون کمبریج نیز لازم باشد. در این مطلب هنگامی که از تحصیل در هلند بدون مدرک زبان سخن می­‌گوییم منظور تحصیل بدون داشتن مدرک آیلتس است. در ادامه چگونگی امکان و مراحل آن را با هم بررسی می‌­کنیم.

گام نخست: گرفتن پذیرش

از طریق وبسایت دانشگاه‌­های مختلف، درباره دوره­‌های آموزشی و دانشگاه­‌های مورد علاقه و مناسب خود برای تحصیل تحقیق کرده و لیستی از آن را آماده نمایید. سپس برای بهترین گزینه انتخابی خود از این لیست، اپلای کنید.

گام دوم: مصاحبه

دانشگاه برای بررسی وضعیت و همچنین سنجش سطح زبان انگلیسی شما یک مصاحبه ترتیب خواهد داد. اگر مدرک آیلتس ندارید اما می­‌خواهید در دانشگاه‌های هلند تحصیل کنید لازم است تا این مصاحبه را به بهترین شکل ممکن به انجام برسانید. لازم به ذکر است محور اصلی موضوع این مصاحبه آشنایی بهتر با شما و دلایل علاقه­‌مندی­تان به درس خواندن و به ­ویژه در آن دانشگاه به خصوص است. از خلال آن، مصاحبه ­کنندگان سطح زبان شما را نیز مورد ارزیابی قرار خواهند داد.

گام سوم: پرداخت هزینه تحصیل در هلند

در صورت تأیید مصاحبه و پاسخ مثبت دانشگاه یا آموزشگاه به درخواست پذیرش شما، لازم است هزینه تحصیل خود را بپردازید. دانشگاه جزئیات مربوط به پرداخت را از طریق نامه تأییدیه به شما اعلام می­کند. لازم به ذکر است هزینه تحصیل برای دانشجویان بین‌­المللی در هلند در مقایسه با دانشجویان هلندی بیشتر است. هزینه تقریبی سالانه برای تحصیل در هلند و در مقطع لیسانس (مدرک BA)، 6 تا 15 هزار یورو است و برای مقطع کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس باید خود را برای پرداخت مبلغی در حدود 8 تا 20 هزار یورو در سال آماده کرد.

گام چهارم: درخواست بورس تحصیلی هلند بدون آیلتس

دانشگاه‌­ها و مراکز آموزش عالی هلند بورس­‌های تحصیلی گوناگونی را برای دانشجویان بین­‌المللی در نظر گرفته­‌اند. این بورس­‌ها که برای تشویق دانشجویان به تحصیل در هلند ارائه شده‌­اند فرصت بسیار خوبی برای مهاجرت تحصیلی به هلند است. خوب است بدانید محدودیت مقطع تحصیلی در این مورد وجود ندارد و دانشجویان علاقه‌­مند به ادامه تحصیل، در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می‌­توانند درخواست خود را برای دریافت هر یک از بورسیه های تحصیلی هلند به دانشگاه ارسال کنند. همچنین باید دانست شرایط و شیوه ­نامه هر دانشگاه برای اعطای بورس متفاوت از دیگری است. برای اطلاع از نحوه ارائه آن­ها باید در مورد هر دانشگاه به شکل جداگانه تحقیق کرد. بورسی که دانشگاه­‌های هلند براساس شایستگی دانشجو اعطا می­‌کنند می­تواند به شکل فول فاند هم باشد اما گاه نیز ممکن است تنها بخشی از هزینه‌ها را پوشش دهد.

گام پنجم : درخواست ویزای تحصیلی هلند بدون آیلتس

با وجود سختگیرانه­‌تر شدن هر روزه قوانین ویزای هلند، در صورت ارائه مدرک معتبری که بتوانید از طریق آن پذیرش در دانشگاه بدون آیلتس را اثبات کنید، امکان درخواست ویزای دانشجویی هلند بدون مدرک زبان را خواهید داشت.

ویزای دانشجویی هلند بدون مدرک زبان

مدارک لازم برای درخواست ویزای دانشجویی هلند بدون مدرک زبان

افزون­ بر نامه رسمی و تأییدیه پذیرش بدون آیلتس در هلند که از سوی دانشگاه برای شما صادر می‌­شود، برای درخواست ویزای دانشجویی این کشور باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • شناسنامه
  • گذرنامه معتبر
  • دو قطعه عکس
  • هزینه اپلای ویزا
  • ریز نمرات تحصیلی
  • فرم درخواست ویزا
  • بیمه مسافرتی و سلامت
  • کپی کلیه مدارک اصلی (اطلاعات بیومتریک و رزومه تحصیلی)
  • مدارک اثبات تمکن مالی برای کل دوره تحصیل (تقریباً 870 یورو در ماه)

دانشگاه­ هایی با امکان پذیرش دانشجو بدون مدرک زبان در هلند

بعضی از دانشگاه‌­های هلند که به دانشجویان پذیرش بدون آیلتس می­‌دهند برخی از معتبرترین و مهم­ترین­‌های آن­ها عبارتند از دانشگاه‌­های:

  • آمستردام
  • لیدن (Leiden)
  • اوترخت (Utrecht)
  • گرونیگن (Groningen)
  • واگنیگن (Wageningen)
  • اراسموس (واقع در روتردام هلند)
سوالات متداول

آیا هلند تنها کشوری است که می¬توان از آن پذیرش دانشگاه بدون مدرک آیلتس گرفت؟
خیر، در کشورهای اروپایی دیگری از جمله آلمان، نروژ و … نیز امکان تحصیل بدون آیلتس وجود دارد.
معتبرترین مرجع یا منبع برای تحقیق درباره شرایط بورسیه هلند چیست؟
بهترین راه آگاهی از انواع بورسیه دانشگاهی هلند مراجعه به وبسایت هر دانشگاه و کسب اطلاع درباره جزئیات هر برنامه یا بورسیه¬ای است.
دانشجویان بورسیه هلند فقط از پرداخت شهریه معاف هستند؟
بسته به نوع بورس و دانشگاه معافیت از پرداخت شهریه، دریافت حقوق ماهانه، بهره¬مندی از بیمه درمانی یا امکانات اقامتی و … به صورت¬های مختلف وجود دارد.
کمترین نمره آیلتس برای گرفتن ویزای دانشجویی هلند چند است؟
نمره 5، به شرط آنکه بخواهید در یک دوره آمادگی حداکثر 12 ماهه شرکت کنید. در غیر اینصورت و برای آغاز بلافاصله تحصیل در برنامه¬های آموزشی انگلیسی زبان، ضروری است که نمره آیلتس شما 6 باشد. نمره 5.5 هم برای موقعی قابل قبول است که طول دوره آمادگی شما برای تحصیل به زبان انگلیسی، حداکثر 6 ماه باشد.

سخن پایانی

هلند یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل است و بسیاری از افراد و به‌ویژه هموطنان ما به تکمیل تحصیلات خود در این کشور علاقه دارند. اما بعضی از افراد گمان می‌کنند به علت نداشتن مدرک زبان هرگز فرصت پذیرش در دانشگاه‌های هلند را نخواهند یافت. در این مقاله به این باور افراد و بررسی امکان تحصیل در هلند بدون مدرک زبان پرداختیم. کوشیدیم به‌ شکلی خلاصه و در­عین ­حال جامع و درست شرایط و مراحل این کار را برای شما شرح دهیم.

همچنین مطالبی درباره اهمیت دانستن زبان برای مهاجرت، بورسیه­‌های هلند و انواع مدارک زبان برای پذیرش دانشجو در این کشور بیان کردیم. در آخر نیز فهرست بعضی از دانشگاه­‌هایی را که امکان اخذ پذیرش از آن­ها بدون آیلتس وجود دارد ارائه و به بعضی از سؤالات پرتکرار درباره مهاجرت به هلند بدون داشتن مدرک زبان پاسخ دادیم. امیدواریم که این مقاله راهنما و راهگشای شما عزیزان بوده باشد.

در صورتی که به تحصیل در هلند علاقه‌مندید و تاکنون موفق به شرکت در آزمون زبان مناسب نشده‌اید و یا اگر درباره پذیرش در دانشگاه‌های هلند به هر شیوه و به‌ویژه بدون مدرک زبان پرسشی دارید با صبا ویزا تماس بگیرید. مشاوران حقوقی و مهاجرتی این موسسه با دانش و تخصص خود در زمینه انواع روش­های مهاجرت و به­ویژه به واسطه آشنایی دقیق با شرایط مهاجرت و اخذ ویزای تحصیلی هلند می‌توانند شما را راهنمایی کنند.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید