لوگو صبا ویزا
مقاصد تحصیلی محبوب برای ایرانی ها

مقاصد تحصیلی محبوب در میان دانشجویان ایرانی

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه مقاصد تحصیلی محبوب در میان دانشجویان ایرانی و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان

برخی عوامل از جمله هزینه های روزمره و شهریه های دانشگاهی، زبان، رتبه بندی دانشگاه ، نحوه دسترسی به ویزا و احتمال یافتن فرصت های شغلی و مهاجرت، از جمله ملاحظات دانشجویان ایرانی هنگام انتخاب مقصد تحصیلی در خارج از کشور است. به همین خاطر دانشجویانی که به دنبال گرفتن اقامت پس از تحصیل هستند، بیشتر به سمت کشورهای مهاجر پذیر می روند. برخی از مقاصدی که دانشجویان عمدتا برای تحصیل انتخاب می کنند در این مقاله آورده شده اند:

مقاصد تحصیلی محبوب در میان ایرانیان

تحصیل در استرالیا

استرالیا به طور کلی یکی از محبوب ترین مقصد برای دانشجویان بین المللی است. اگر تصمیم دارید که در استرالیا تحصیل کنید ، از مدارک تحصیلی عالی، کیفیت بالای زندگی ، فرصت های شغلی و برنامه هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شود ، بهره مند می شوید. با این حال ، آنچه استرالیا را به مقصد ایده آل برای دانشجویان ایرانی تبدیل می کند ، فرصت زندگی در یک جامعه چند فرهنگی و امکان درخواست برای اقامت دائم است. پس از اتمام تحصیلات، دانشجویان ممکن است شانس این را داشته باشند که برای اقامت دائم استرالیا درخواست دهند.

تحصیل در کانادا

کانادا به دلیل داشتن فرصت های تحقیقاتی نوآورانه و همچنین امکان مهاجرت، به عنوان سرزمین فرصت ها شناخته شده است. اما از این واقعیت نمی توان چشم پوشی کرد که امنیت، فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان، شرایط اخذ ویزا و شانس اقامت دائم و اسکان در کانادا پس از اتمام برنامه تحصیلی است که بسیاری از دانشجویان ایرانی را به کانادا جذب می کند. با این وجود ، مزایای دیگری برای تحصیل در کانادا وجود دارد که می توان از محیط دانشجویی بین المللی و جامعه چند فرهنگی ، کیفیت بالای زندگی ، استانداردهای دانشگاهی و آموزش با کیفیت بالا نام برد.

تحصیل در مالزی

مالزی یکی از کشورهای خوب برای تحصیل بوده و هست گرچه هزینه ها در آن از قبل بالاتر رفته است. مالزی سیاست های ویزای آسانی دارد و همچنین بسیاری از شعب دانشگاه های تراز بالای آمریکا و  استرالیا مانند دانشگاه ناتینگهام (Nottingham) در این کشور فعالند که انگیزه خوبی برای مهاجرت دانشجویان ایرانی هستند. این برنامه ها به زبان انگلیسی ارائه می شوند لذا بسیاری از دانشجویان بین المللی از سراسر جهان در مدارس مالزی درخواست می کنند. دلایل دیگری هم برای تحصیل ایرانیان در مالزی وجود دارد مانند فرهنگ تقریبا نزدیک به ایرانیان و آب و هوای گرمسیری و طبیعت زیبا.

تحصیل در انگلستان

انگلستان به دلیل داشتن جامعه چند فرهنگی ، دانشگاه های عالی و جمعیت بومی انگلیسی زبان از مقصد های برتر برای دانشجویان است. این کشور با این که مقصد تحصیلی گرانی است ،‌ در بین دانشجویان ایرانی محبوب است. با تحصیل در انگلستان دانشجویان ایرانی می توانند به بالاترین سطح آموزش دسترسی پیدا کنند و به اعتبار مدارک دانشگاهی بسیار معتبر در هر جای دنیا کار بگیرند ضمن اینکه می توانند همزمان با تحصیل سطح مهارت های زبان انگلیسی خود را توسعه دهند.

تحصیل در آلمان

آلمان برای تحصیل کشور پر آوازه ای است. کیفیت بالای سیستم آموزشی آن شناخته شده است و بی نظیرترین مزیت برنامه های تحصیلی آلمان رایگان بودن آن است. ایرانیان زیادی در آلمان زندگی می کنند و می توانید در طول تحصیل با جامعه ایرانی ارتباط برقرار کرده و دوستان ایرانی پیدا کنید. برای تحصیل در آلمان لازم نیست که حتما زبان آلمانی را یاد بگیرید زیرا بیشتر برنامه ها در سطح تحصیلات تکمیلی به زبان انگلیسی تدریس می شود.

تحصیل در نروژ

نروژ شادترین کشور با استانداردهای بالای زندگی است پس یک مقصد مطالعه عالی برای دانشجویان در خارج از کشور است. اگرچه هزینه های زندگی در نروژ بالا است اما تحصیل در در این کشور عمدتا رایگان است و دانشجویان ایرانی می توانند هم از آموزش عالی و هم از کیفیت بالای زندگی بهره مند شوند. اکثر نروژی ها به زبان انگلیسی کاملا مسلط هستند. برنامه های سطح کارشناسی ارشد و دکتری در نروژ به زبان انگلیسی است و تنها در سطح کارشناسی است که اکثر دوره ها به زبان نروژی تدریس می شوند.

تحصیل در ترکیه

ترکیه به عنوان کشور همسایه ایران ، به فرهنگ ایران نزدیک است. همچنین سفر به ترکیه برای ایرانیان نیاز به ویزا ندارد ، تحصیل و زندگی در ترکیه مقرون به صرفه است و سفر به ایران برای دیدار با خانواده بسیار راحت است. این عوامل ترکیه را به مقصد خوبی برای دانشجویان ایرانی تبدیل می کند. علاوه بر اینکه دانشجویان می توانند از آب و هوای اقیانوسی و مدیترانه ای این کشور لذت ببرند.

تحصیل در فرانسه

وجود ۱۸ دانشگاه برتر دنیا، در شهر پاریس و هزینه های نسبتا مناسب و بازار کار خوب پس از تحصیل،‌ دانشجویان را به تحصیل در این کشور ترغیب می کند. دانشگاه سوربن پاریس یکی از قدیمی ترین دانشگاه های دنیا است که در قرن دوزادهم تاسیس شده است. پاریس همچنین خواستگاه هنرهای زیبا است.

تحصیل در مجارستان

در مجارستان به نسبت دیگر کشورهای اروپایی هزینه زندگی و تحصیل کمتر است اما کیفیت خدمات آموزشی هم سطح سایر کشورهای اروپایی است. امکان تحصیل در رشته های فنی و پزشکی برای دانشجویان در این کشور وجود دارد. دانشجویان بین المللی می توانند با دریافت بورسیه در این کشور رایگان تحصیل کنند. برای تحصیل در دانشگاه های کشور مجارستان گذراندن دوره موسوم به پیش دانشگاهی یک ساله لازم است. مجارستان مردم خونگرمی دارد.

تحصیل در امارات متحده عربی

طی سال ها برخی دانشجویان عمدتاً به دلیل اینکه تحصیل در دانشگاه های امارات، پل ارتباطی به دانشگاه های آمریكا، استرالیا و انگلیس محسوب می شود ، علاقه مند به تحصیل در این کشور بوده اند. در امارات متحده عربی، دانشگاه های آمریکایی ، انگلیسی و استرالیایی مانند دانشگاه وولونگونگ (Wollongong) به دانشجویان این امکان را می دهد تا بعد از دو سال ادامه تحصیل خود را در این کشورها را ادامه دهند. مزیت دیگر این است که امارات متحده عربی درست در کنار خلیج فارس قرار دارد و همین امر باعث می شود تردد به ایران و دیدار با خانواده راحت شود.

توصیه هایی برای تحصیل دانشجویان ایرانی در خارج از کشور

بسیاری از دانشجویان ایرانی مایل به تحصیل در خارج از کشور هستند اما برخی از آنها مطمئن نیستند که چگونه این کار را انجام دهند یا از کجا شروع کنند. اگر  علاقه مند به تحصیل در خارج از کشور هستید ، ‌این نکات را از قلم نیندازید:

  • هنگام انتخاب دانشگاه خارجی یک نکته بسیار مهم برای دانشجویانی که قصد بازگشت به کشور را دارند، این است که مدارک دانشگاه محل تحصیل آنان در خارج از کشور ،‌ مورد تایید وزارت علوم ایران باشد.

  • گرفتن ویزا معمولاً به خصوص در ایام های‌سیزن که متقاضیان بیشتری درخواست ویزاهای گردشگری می دهند، زمان زیادی می برد، بنابراین در زمان درست اقدام کنید. هیچ چیزی را برای لحظه آخر نگذارید و هر چه زودتر مدارک خود را ارسال کنید. به خاطر داشته باشید که اتفاقات غیر منتظره زیادی می تواند رخ بدهد و برخی قوانین لحظه ای تغییر می کنند لذا به هیچ عنوان وقت را هدر ندهید .

آیا زبان دغدغه شما است؟

برخی از مردم مشتاق یادگیری یک زبان جدید نیستند و به محض اینکه باخبر شوند برای برنامه مورد علاقه خود نیاز به امتحان انگلیسی دارند ، ممکن است قید تحصیل در خارج از کشور را بزنند! اگر می خواهید در خارج از کشور تحصیل کنید ، برای بیشتر برنامه ها و به خصوص در مقطع تحصیلات تکمیلی باید یک آزمون بین المللی و در اکثر موارد آزمون IELTS را بگذرانید. کسب نمره خوب در این آزمون لازمه تحصیل در رشته ها و دانشگاه های مطرح دنیاست؛‌ پیشنهاد می کنیم یک معلم خصوصی واجد شرایط را استخدام کنید ،‌ چون مقرون به صرفه تر است که آزمونتان را در کشور خودتان بدهید تا این که در بیرون از ایران ناچار به شرکت در دوره های زبان شوید.

مقاصد تحصیلی محبوب برای ایرانیان

هزینه و شهریه

نگران هزینه و شهریه هستید؟ با کمی تحقیق می توانید بورسیه ها و بودجه های دیگری پیدا کنید. برخی از دانشگاه ها هم بورسیه های تحصیلی ویژه دانشجویان ایرانی ارائه می دهند. همچنین می توانید در برخی از کشورها مانند آلمان و نروژ به طور رایگان تحصیل کنید. تمام آنچه نیاز دارید کمی تحقیق و صبر است.

تحصیل خانم هابرخی از زنان ایرانی از تحصیل در خارج از کشور پرهیز می کنند چون ترس تنها و  دور از خانواده ها زندگی کردن را دارند. توصیه ما به همه خانم های ایرانی که می خواهند در خارج از کشور تحصیل کنند این است که قوی باشید! تحصیل و زندگی در خارج از کشور تجربیات هیجان انگیز بسیاری به شما می دهد. از این فرصت استفاده کنید که آزاد و مستقل باشید. هنگامی که در خارج از کشورتان هستید ، همچنان پشتیبانی خانواده خود را خواهید داشت و با آنها در تماس خواهید بود و با دانشجویان بین المللی دیگری که اتفاقا آنها هم شرایطی مثل شما دارند،‌ آشنا خواهید شد.

اختلافات فرهنگی را بپذیرید

هر کشوری سنت و فرهنگ خاص خود را دارد و پذیرش فرهنگ و زبان می تواند یک تجربه بین المللی لذت بخش را برای دانشجویان رقم بزند. برای تغییر آماده باشید و خود را با فرهنگ جدید سازگار کنید. در مورد فرهنگ ها بیاموزید و به دیگران بگویید که درباره جنبه های مثبت فرهنگشان اطلاع دارید. تغییر به معنای این نیست که شما فرهنگ و کشور خود را فراموش کنید ، بلکه به این معنی است که به تنوع احترام بگذارید.

همیشه یک برنامه پشتیبان داشته باشید

تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد نگذارید. شما هرگز نمی دانید در آینده چه خواهد شد. به عبارت دیگر ، هیچ تضمینی وجود ندارد که یک مسئله سیاسی یا بحران مالی تأثیری در برنامه های شما نداشته باشد. در نظر داشته باشید که در مواردی حتی این امکان وجود دارد که ویزای شما رد شود یا دانشگاهی که شما انتخاب کرده اید به شما امکان پذیرش ندهد. بنابراین ، آماده شوید و یک برنامه پشتیبان تهیه کنید. حداقل در دو کشور و برای بیش از یک دانشگاه اقدام کنید و گزینه های خود را باز نگه دارید. مهم نیست چه اتفاقی بیفتد ، شما در هر صورت به هدف خود برای تحصیل در خارج از کشور خواهید رسید.

صبور بمانید!

به عنوان یک دانشجوی بین المللی ، باید بدانید که مهاجرت به صبر و شکیبایی نیاز دارد. وقتی تصمیم دارید که در خارج از کشور تحصیل کنید ، باید خود را برای مواجهه با چالش های احتمالی آماده کنید. همه ما روزهایی داریم که خسته ایم و می خواهیم تسلیم شویم. انگیزه خود را حفظ کنید و هرگز از اهدافتان دست نکشید!

 

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید