لوگو صبا ویزا

مهاجرت به مجارستان : شرایط و هزینه های مهاجرت [2024]

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه شرایط و مراحل دریافت ویزای کشور مجارستان برای ایرانیان و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.مشاوره رایگان

با توجه به اینکه موضوع این مقاله مهاجرت به مجارستان است در این مقاله با روش‌های قانونی مهاجرت به این کشور و شرایط و مدارک لازم برای هر کدام آشنا خواهید شد. ازآنجا که مجارستان یکی از کشورهای اروپایی است که هزینه‌ی اقامت در آن بسیار مقرون‌به‌صرفه است در سال‌های اخیر با بالارفتن نرخ ارز نظر بسیاری از متقاضیان مهاجرت به اروپا را به خود جلب نموده است. در بین روش‌های مهاجرت، طرق مهاجرت تحصیلی و کاری به مجارستان بیش‌تر رخ داده و بسیاری از مهاجرین در این کشور یا مشغول به تحصیل هستند و یا کار می‌کنند.

متقاضیان اخذ اقامت کشور مجارستان اگر از خارج از اتحادیه اروپا اقدام کنند در اکثر موارد می‌بایست ویزای این کشور را ابتدا دریافت نموده سپس وارد این کشور خواهند شد. شهروندان ایرانی نیز چه برای تحصیل چه کار و یا سرمایه‌گذاری و حتی به‌عنوان توریست باید ابتدا مجوز ورود به این کشور را دریافت نمایند. در ادامه‌ی این مقاله با روش‌های مهاجرت به مجارستان بیش‌تر آشنا خواهید شد.

مجارستان را بیشتر بشناسیم

مجارستان کشوری کوچک است که در اروپای مرکزی واقع شده است. این کشور از شمال با اسلواکی، شمال شرق با اوکراین شرق با رومانی، جنوب با صربستان، جنوب غربی با کرواسی واسلوونی و با اتریش نیز از سمت غربی همسایه و هم مرز است. بر اساس آخرین آمار و ارقام کشور مجارستان دارای جمعیتی معادل 10 میلیون نفر می‌باشد که بخش اعظم آن را مجاری‌ها به خود اختصاص داده‌اند و عده‌ای رومانیایی نیز در این کشور زندگی می‌کنند.

زبان رسمی این کشور زبان مجاری است. هرچند مردمان مجارستان به زبان‌های آلمانی و انگلیسی نیز تا حدودی آشنایی دارند. شهر بوداپست (Budapest) پایتخت مجارستان و همچنین بزرگ‌ترین شهر آن می‌باشد. از شهرهای دیگر مجارستان می‌توان به Debrecen، Szeged، miskole و pecs اشاره نمود. بوداپست نوزدهمین شهر بزرگ در اتحادیه‌ی اروپا می‌باشد که نزدیک به 33% جمعیت مجارستان در این شهر زندگی می‌کنند. این شهر توسط رودخانه‌ی دانوب (Danube) احاطه شده است.

این شهر به داشتن بناهای تاریخی مثل پل چین (Chain Bridge) معروف است و بسیاری از توریست‌ها به بهانه‌ی بازدید از این بناها وارد این شهر پررمزوراز می‌شوند. مردم بوداپست بسیار مهمان‌ نوازند و در تمام مناطق این شهر مهمان‌سراها و کلاب‌هایی را می‌توان یافت که تا پاسی از شب جشن و میهمانی در آنها برپاست.

این شهر به‌علاوه پایتخت تجاری مجارستان نیز هست و بعد از شهر برلین آلمان بزرگ‌ترین شهر در اروپای مرکزی است که معاملات و دادوستدهای تجاری و بین‌المللی در آن انجام می‌پذیرد.

تقریباً بیش از نیمی از دانشجویان بین‌المللی برای ادامه تحصیل در مجارستان شهر بوداپست را انتخاب می‌کنند.

و بیش از نیمی از درآمد حاصل از صنعت توریسم نیز در این شهر جمع‌آوری می‌شود.

واحد پول کشور مجارستان فورینت (Forint) است. درگذشته هم یک واحد فورینت نیز به 100 فیلر (Filler) تقسیم می‌شده است. زمانی که مجارستان به اتحادیه‌ی اروپا ملحق شد انتظار می‌رفت واحد پول این کشور از فورینت به یورو تغییر کند ولی تا به امروز در سال 2020 این اتفاق نیفتادهاست.

هر یک فورینت مجارستان معادل تقریباً 136 ریال ایران و 0/003 دلار آمریکاست و 0/002 یورو است. در سال‌های اخیر اقتصاد مجارستان روند روبه‌رشدی داشته و به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی تمایل بیش‌تری نسبت به قبل برای سرمایه‌گذاری در این کشور دارند.

بسیاری از آنها با خرید ملک در مجارستان و اجاره دادن آن هم برای خود درآمدزایی کرده‌اند و هم از این طریق ارز وارد مجارستان شده و کمک شایانی به اقتصاد این کشور نموده است.

مجارستان دارای آب‌وهوای نسبتاً معتدل است. این کشور دارای دشت‌های سرسبز بسیار زیبا و رودهای پر آب می‌باشد و این کشور مانند برخی دیگر از کشورهای اروپایی دارای تابستان‌های نسبتاً گرم و خشک و زمستان‌های نسبتاً سرد است. دمای هوا در زمستان ممکن است گاهاً به 18 درجه زیر صفر نیز برسد. به‌طورکلی دمای متوسط سالیانه در مجارستان حدود 9/7 درجه سانتی‌گراد است.

بهترین زمان برای سفر به این کشور زیبا اواخر تابستان یعنی ماه سپتامبر می‌باشد که روزها هوا اندکی گرم و شب‌ها خنک‌تر است.

بسیاری از مهاجرین از کشور مجارستان به دلیل ارزان بودن به‌عنوان پلی برای ورود به اروپا استفاده می‌کنند. آنچه در سال‌های اخیر بسیار رایج شده مهاجرت دانشجویان به این کشور برای گذراندن دوره‌های زبان آلمانی و یا انگلیسی است که بسیار ارزان‌تر از کشورهای دیگر بوده و پروسه اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کوتاه‌تری در مقایسه با کشوری مثل آلمان دارد. در ادامه با روش‌های مختلف مهاجرت به مجارستان بیش‌تر آشنا خواهید شد.

هزینه‌های زندگی در مجارستان

هزینه‌های زندگی در کشور مجارستان در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی مانند همسایگان خودش ارزان‌تر است. به‌عنوان‌مثال هزینه‌های زندگی در آلمان 93/38 % بیش‌تر از مجارستان و اجاره‌ها نیز در آلمان حدود 75/58 % گران‌تر از مجارستان است.

از لحاظ خوراک، یک وعده‌ی غذایی کامل (شامل پیش‌غذا غذای اصلی و دسر) در یک رستوران معمولی در مرکز شهر بوداپست برای 2 نفر 10/000/000 فورینت مجارستان هزینه خواهد داشت. لازم به ذکر است که هر یک فورینت مجارستان معادل 0/0033 دلار آمریکاست. به همین ترتیب هزینه‌ی یک بطری کوچک آب‌معدنی 287/72 فورینت و یک فنجان کاپوچینو 460/39 فورینت است.

اگر قرار باشد از سیستم حمل‌ونقل عمومی در مجارستان استفاده کنید برای هر یک بلیط یک‌طرفه‌ی اتوبوس 350/00 فورینت می‌بایست بپردازید. هزینه‌ی آب و برق و گاز نیز بسیار مقرون‌به‌صرفه است. به طور مثال هزینه‌ی آب، برق و گاز یک آپارتمان 90 متری در شهر بوداپست نزدیک به 48/632/77 فورینت در ماه است. شهروندان این کشور برای استفاده از اینترنت نامحدود نیز ماهانه حدود 4/519/61 فورینت پرداخت می‌کنند. در نهایت برای اجاره‌بها در این کشور نیز آنچه مطرح می‌شود باز هم قیمت‌های منصفانه و مناسب بخصوص برای دانشجویان است. اجاره‌بهای یک آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر بوداپست نهایتاً 117/774/88 فورینت می‌باشد. اگر فردی باز هم به دنبال قیمت مناسب‌تر باشد همین متراژ آپارتمان را در خارج از مرکز شهر با مبلغ 88/163/84 فورینت می‌توان اجاره کند. برای خرید ملک نیز به‌ازای هر یک مترمربع ملک در مرکز شهر 62/740/36 فورینت باید پرداخت کرد و هر یک مترمربع آپارتمان خارج از مرکز شهر 42/928/23 فورینت می‌ارزد.

به‌طورکلی شهروندان مجاری تنها 20/4 % از هزینه‌های ماهیانه‌شان صرف اجاره‌بها می‌شود و بیش‌ترین مبالغ مربوط به بخش خوراک و خرید از مارکت‌ها است.

در مورد زندگی دانشجویی نیز اگر بخواهیم هزینه‌ها را با واحد پول یورو برآورد کنیم به طور میانگین یک دانشجوی اینترنشنال در شهر بوداپست که پایتخت مجارستان است ماهیانه حدود 520 یورو هزینه زندگی خواهد داشت. البته این هزینه مربوط به زندگی در شهر بوداپست بوده و شهرهای دیگر مجارستان ارزان‌تر از پایتخت آن می‌باشند و برای زندگی در سایر شهرها حدود 300 یورو در ماه نیز کفایت می‌کند.

مهاجرت تحصیلی به مجارستان

یکی از پرطرفدارترین روش‌های مهاجرت به مجارستان اخذ پذیرش تحصیلی از کالج‌ها و یا دانشگاه‌های این کشور و مهاجرت تحصیلی به آن است. هرساله تعداد زیادی از دانشجویان اینترنشنال از کشورهای آسیایی، افریقای جنوبی و حتی برخی از کشورهای اروپایی و امریکای جنوبی برای تحصیل به مجارستان مهاجرت می‌کنند.

سیستم آموزشی پیشرفته این کشور در کنار زندگی ارزان مجارستان را به گزینه‌ای طلایی برای بسیاری از دانشجویان اینترنشنال تبدیل کرده است دانشجویان ایرانی برای تحصیل و اقامت در این کشور می‌بایست ویزای تحصیلی آن را دریافت نماید. در زیر مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی مجارستان آورده شدهاست:

– پاسپورت با اعتبار بالای 6 ماه

– 2 قطعه عکس رنگی که در مدت‌زمان کمتر از 3 ماه قبل از درخواست گرفته شدهباشد.

– فرم درخواست ویزا که توسط متقاضی پر شده باشد و یا ایشان از صحت اطلاعات وارد شده در آن مطمئن باشد.

– نامه‌ی تمکن مالی

– گواهی عدم سوءپیشینه

– نامه پذیرش از کالج یا دانشگاه مورد نظر در مجارستان

– مدارک و سوابق تحصیلی ترجمه شده که تأییدات لازمه را گرفته باشند

– مدرک زبان (در صورت لزوم)

پس از اینکه متقاضی دریافت ویزای تحصیلی درخواست خود را به سفارت مجارستان ارائه داد معمولاً در یک بازه‌ی 8 الی 12 هفته‌ای از سوی سفارت جواب درخواست ایشان اعلام می‌شود؛ بنابراین بهتر است حداقل 2 الی 3 ماه قبل از شروع ترم تحصیلی در مجارستان درخواست ویزا را به سفارت ارائه دهید.

درصورتی‌که متقاضی موفق به دریافت ویزای تحصیلی شود با این ویزا وارد مجارستان شده و پس از حدود یک ماه کارت اقامت دریافت خواهد کرد. ازآنجا که مجارستان عضو اتحادیه‌ی اروپا می‌باشد دانشجویانی که اقامت تحصیلی این کشور را دارند بدون نیاز به ویزا به سایر کشورهای اتحادیه‌ی اروپا می‌توانند سفر کنند و یا حتی اقامت کوتاه‌مدت در آنجا داشته باشند.

هزینه‌ی تحصیل در مجارستان

هزینه‌ی تحصیل بسته به مؤسسه و یا دانشگاهی که در آن پذیرش می‌شوید و در مقاطع تحصیلی مختلف بسیار متفاوت است. اما به‌طورکلی تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ارزان‌تر از دانشگاه‌ها و کالج‌های خصوصی است.

گران‌ترین دوره‌های تحصیلی در مجارستان عموماً مربوط به رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی است که سالیانه حدود 20/000 یورو می‌تواند هزینه داشته باشند. اما به‌طورکلی اکثر رشته‌ها سالانه بین 4500 یورو تا 6000 یورو هزینه بر بوده و مبلغی حدود 100 تا 150 یورو نیز هزینه‌ی آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها و یا ثبت‌نام در دوره‌ی آموزشی است.

در ادامه با معرفی چند کالج و دانشگاه برتر در مجارستان به هزینه‌های تحصیل در آن‌ها نیز اشاره خواهیم کرد.

– دانشگاه Semmelweis:

این دانشگاه در سال 1769 (250 سال پیش) در شهر بوداپست تأسیس شده است. دانشگاه Semmelweis به دوره‌های پزشکی خود شهرت فراوان دارد و بسیاری از دانشجویان برای ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی این دانشگاه را انتخاب می‌کنند. این دانشگاه دولتی علاوه بر این رشته‌ها در رشته‌های پرستاری، داروسازی، فیزیوتراپی، ژنتیک، پاتولوژی و تغذیه نیز دانشجو می‌پذیرد. بر اساس رتبه‌بندی times higher Education Ranking در سال 2021 این دانشگاه رتبه‌ی 401 را در میان سایر دانشگاه‌های جهان به خود اختصاص دادهاست.

هزینه تحصیل در دانشگاه Semmelweis به طور میانگین سالیانه 20/000 یورو می‌باشد. در حال حاضر نزدیک به 10/300 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

– دانشگاه pecs:

این دانشگاه در سال 1912 در pecs تأسیس شده و یکی از بهترین دانشگاه‌های دولتی مجارستان می‌باشد در حال حاضر نزدیک به 20/000 دانشجو در این دانشگاه به زبان‌های آلمانی و یا انگلیسی مشغول به تحصیل می‌باشند. بر اساس رتبه‌بندی Times Higher Education در سال 2021 این دانشگاه رتبه‌ی 601 را در میان تمام دانشگاه‌های جهان به خود اختصاص دادهاست. دانشگاه pe’cs در طیف وسیعی از رشته‌ها مانند هنر، علوم‌انسانی، مهندسی و تکنولوژی، علوم کاربردی، پزشکی و بهداشت، علوم اجتماعی، مدیریت و علوم کامپیوتر هرساله از سرتاسر جهان دانشجو می‌پذیرد. به‌طورکلی می‌توان گفت 31 دوره‌ی آموزشی در مقطع کارشناسی 29 دوره در مقطع کارشناسی ارشد و 15 دوره‌ی تحصیلی در مقطع دکتری در این دانشگاه ارائه می‌شود.

– دانشگاه Debrecen:

این دانشگاه یکی دیگر از دانشگاه‌های دولتی مجارستان می‌باشد که در سال 1912 در دبرکین مجارستان تأسیس شده است. بر اساس رتبه‌بندی‌ها در سال 2021 دانشگاه Debrecen رتبه‌ی 591 را در میان سایر دانشگاه‌های جهان به خود اختصاص داده است و در حال حاضر نزدیک به 26000 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. حدود 34 دوره‌ی آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه ارائه می‌شود و دانشجویان می‌توانند در طیف وسیعی از رشته‌های هنری فنی مهندسی، علوم کامپیوتر، علوم اجتماعی، پزشکی و غیره به زبان انگلیسی در آن ادامه تحصیل دهند.

هزینه‌ی تحصیل در این دانشگاه بسته به رشته و مقطع تحصیلی از سالی 5000 یورو تا 20/000 یورو متفاوت است.

– دانشگاه تکنولوژی بوداپست

(Budapest university of Technology and Economics)

این دانشگاه در سال 1782 در بوداپست تأسیس شده و در واقع اول مؤسسه در اروپا است که رشته‌های مهندسی را در سطح دانشگاهی آموزش داده است. بر اساس آخرین آمار و ارقام نزدیک به 21100 دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل می‌باشند و 23 دوره‌ی تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه ارائه می‌شود. بر اساس رتبه‌بندی‌ها در سال 2021 این دانشگاه رتبه‌ی 1001 را در میان تمام دانشگاه‌های جهان به خود اختصاص داده است.

دانشجویان می‌توانند برای تحصیل در طیف وسیعی از رشته‌ها مثل رشته‌های مهندسی، علوم کامپیوتر، مدیریت و اقتصاد، علوم طبیعی و ریاضیات علوم اجتماعی و غیر اقدام نمایند.

دوره‌های زبان در مجارستان

از آنجا که زندگی و تحصیل در مجارستان در مقایسه با سایر کشورهای اتحادیه‌ی اروپا ارزان‌تر است و عده‌ای از مهاجرین علاقه‌مند به یادگیری زبان در محیط هستند این کشور گزینه‌ی مناسبی برای گذراندن دوره‌های زبان انگلیسی و آلمانی در سال‌های اخیر شده است. شرایط اخذ پذیرش از این دوره‌ها نیز چندان سخت نیست. کافی است متقاضی در رده‌ی سنی زیر 40 سال بوده و حداقل مدرک تحصیلی دیپلم 12 ساله را بتواند ارائه دهد. اکثر کالج‌های زبان در مجارستان برای ارائه‌ی نامه‌ی پذیرش به متقاضی یک‌وقت مصاحبه آنلاین با ایشان تنظیم می‌کنند تا سطح دانش زبان متقاضی در این مصاحبه سنجیده شود؛ بنابراین بهتر است در حد ابتدایی به زبان مورد آشنایی داشته باشید. پس از دریافت پذیرش از کالج زبان مورد نظر و پرداخت هزینه‌ی یک سال تحصیل (حدوداً برای یک سال دوره زبان در مجارستان برابر با 6000 یورو می‌شود.) متقاضی می‌تواند جهت دریافت ویزای تحصیلی درخواست خود را به سفارت این کشور ارائه دهد.

کار در حین تحصیل در مجارستان

تمامی دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اجازه کار در مجارستان دارند. دانشجویان مقطع کارشناسی 10 ساعت در هفته، مقطع کارشناسی ارشد 20 ساعت در هفته و مقطع دکتری 30 ساعت در هفته اجازه کار دارند. این نکته را نیز در نظر داشته باشید افرادی که به‌واسطه دوره زبان وارد مجارستان شده‌اند و ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کرده‌اند اجازه‌ی کار ندارند.

به طور متوسط یک دانشجو در مجارستان به‌ازای هر یک ساعت کار دانشجویی بین 9 تا 11 یورو و حقوقی دریافت می‌کند و بنابراین بخشی از هزینه‌های زندگی را می‌توان با کار دانشجویی در این کشور پرداخت نمود.

ویزای همراه دانشجویان در مجارستان

دانشجویان بین‌المللی که در مجارستان مشغول به تحصیل هستند در صورت تأهل می‌توانند برای الحاق اعضای خانواده‌شان در مجارستان درخواست ویزای همراه کنند. ویزای همراه مختص اعضای خانواده یعنی همسر و فرزندان زیر 18 سال است. معمولاً پیشنهاد می‌شود برای کشور مجارستان به‌صورت همزمان با پرونده‌ی نفر اصلی برای همراهان درخواست ویزا صورت نگیرد. بلکه ابتدا نفر اصلی یا همان دانشجو ویزای دانشجویی را دریافت نموده و وارد خاک مجارستان شود و پس از ورود به این کشور برای ویزای همراهان ایشان اقدام شود.

افرادی که ویزای همراه دریافت می‌کنند اجازه‌ی کار و یا تحصیل نداشته و این ویزا تنها مجوز ورود و اقامت آن‌ها در خاک مجارستان است. اما اگر پس از ورود موفق به اخذ پذیرش از یک کالج یا دانشگاه شوند می‌توانند اقامت خود را به اقامت تحصیلی تغییر داده و به تحصیل بپردازند. همین‌طور اگر شخصی دارنده‌ی ویزای همراه موفق به دریافت پیشنهاد شغلی از کارفرماهای مجاری شود می‌تواند اقامت کاری دریافت نماید.

مهاجرت کاری به مجارستان

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به مجارستان اخذ ویزای کار این کشور است. برای مهاجرت به‌عنوان نیروی کار به مجارستان متقاضی می‌بایست از کارفرمای مجاری offer job و یا پیشنهاد شغلی دریافت نماید. ازآنجاکه نرخ بیکاری در مجارستان زیر 5 درصد و حدود 3/33 در صد است گواه آن است این کشور بازار کار خوبی دارد و شانس کاریابی در آن نسبتاً بالاست.

بااین‌حال اگر کارفرمای مجاری بخواهد از خارج از اتحادیه‌ی اروپا نیروی کار استخدام کند می‌بایست یک سری قوانین و شرایط را رعایت کند. در مرحله‌ی اول ایشان باید از سمت دولت مجوز استخدام نیروی کار خارجی را داشته باشد. پس از آن اگر مایل به استخدام فردی از خارج از اتحادیه‌ی اروپا است ایشان می‌بایست ابتدا به مدت 15 روز پوزیشن شغلی مورد نظر را در کشور مجارستان آگهی کند. اگر پس از این دوره‌ی 15 روز نیروی کار مورد نظر در خاک مجارستان یافت نشود ایشان می‌تواند پیشنهاد شغلی خود را به کارجوی خارجی ارائه دهد. درصورتی‌که همه‌ی موارد کار از جمله ساعات کاری میزان مرخصی و حقوق کارجو به توافق هر 2 طرف برسد قراردادی از سوی کارفرما تنظیم می‌گردد و برای کارجو فرستاده می‌شود. این قرارداد می‌بایست به امضای هر 2 طرف برسد سپس کارجو می‌تواند برای دریافت ویزای کار این کشور از طریق سفارت مجارستان اقدام نماید. سایر مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای کاری مجارستان عبارت‌‌اند‌‌ از:

– پاسپورت با اعتبار بالای 6 ماه

– 2 قطعه عکس رنگی که در مدت‌زمان نهایتاً 3 ماه قبل از درخواست ویزا گرفته شده باشد.

– فرم درخواست ویزا که توسط متقاضی پر شده باشد و یا ایشان از صحت اطلاعات وارد شده در فرم اطمینان داشته باشد.

– نامه تمکن مالی که نشان دهد متقاضی توان پرداخت هزینه‌های سفر و اقامت اولیه در خاک مجارستان را دارد.

– گواهی عدم سوءپیشینه

– سوابق شغلی متقاضی که ترجمه شده و تأییدات لازم را گرفته باشد و در صورت لزوم اگر بیمه‌ای برای ایشان رد شده آن نیز استعلام شود

– نامه‌ی پیشنهاد شغلی کارفرمای مجاری

– قرارداد کاری بین کارفرما و کارجو (در صورت لزوم)

– سند ازدواج و پاسپورت همسر و فرزند (اگر کارجو قصد دریافت ویزای همراه برای همسر و فرزندانش دارد)

– مدرک زبان (در صورت لزوم)

پس از اینکه کارجو موفق به دریافت ویزای کار این کشور شود وارد مجارستان شده و کارت اقامت خود را دریافت خواهد کرد. نهایتاً پس از 6 سال اقامت کاری ایشان و سایر اعضای خانواده که ویزای همراه داشته‌اند می‌توانند برای اخذ تابعیت و یا شهروندی کشور مجارستان اقدام نمایند.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که دارنده‌ی ویزای کار مجارستان می‌تواند به سایر کشورهای اتحادیه اروپا سفر کند و یا حتی اقامت کوتاه‌مدت داشته باشد اما ایشان اجازه‌ی کار در سایر کشورها را ندارد. در واقع ویزای کار مجارستان فقط اجازه‌ی کار در این کشور را به دارنده‌ی آن می‌تواند حتی کارجو اجازه‌ی کار برای کارفرمای دیگری را نیز ندارد و فقط با کارفرمایی که برای ایشان پیشنهاد شغلی فرستاده است و به‌واسطه‌ی آن پیشنهاد شغلی کارجو ویزا دریافت کرده می‌تواند همکاری داشته باشد.

اگر به هر دلیلی قرارداد کاری کارجو با کارفرما تمدید نشد و ایشان تصمیم به کار برای کارفرمای دیگری گرفت این موضوع را می‌بایست به اداره‌ی مهاجرت مجارستان اطلاع دهد.

مهاجرت به مجارستان از طریق سرمایه‌گذاری

در سال‌های اخیر بسیار از سرمایه‌گذاران و افرادی که علاقه‌مند به اجرای کسب‌وکار خود در اروپا هستند کشور مجارستان را برای این منظور انتخاب می‌کنند چرا که این کشور هم عضو اتحادیه‌ی اروپا می‌باشد و مراودات با سایر کشورهای حوزه‌ی شنگن از آن بسیار آسان و شدنی است و از طرف دیگر هزینه‌های کمتری در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی برای مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری مورد نیاز است.

بهترین روش سرمایه‌گذاری در این کشور که منجر به مهاجرت و اخذ اقامت مجارستان شود پروسه‌ی ثبت شرکت است. در این روش متقاضی یا سرمایه‌دار ابتدا می‌بایست یک طرح اقتصادی یا همان بیزینس پلن به دولت مجارستان ارائه دهد. بهترین طرح‌های اقتصادی آن‌هایی هستند که سودآوری بالایی برای آن کشور داشته باشند و هم چنین کارآفرینی کنند. اگر طرح اقتصادی سرمایه‌گذار تأییدات لازم را بگیرد ایشان می‌تواند پروسه‌ی ثبت شرکت در مجارستان را آغاز کند. برای ثبت شرکت در این کشور حداقل بودجه حدود 000/10 یورو می‌باشد که می‌توان کل این مبلغ را صرف هزینه‌های شرکت کرده و نیازی نیست مبلغی را به‌صورت حساب بانکی ارائه دهند. از طرفی در نظر داشته باشید افرادی که در مجارستان شرکت ثبت می‌کنند فعلاً اجازه‌ی افتتاح حساب به آن‌ها داده نشد. پس از ثبت شرکت سرمایه‌گذار می‌تواند برای خود و سایر اعضای خانواده‌اش اقامت مجارستان را اخذ کند.

برای پروسه‌هایی مثل خرید ملک نیز می‌توان اقدام کرد منتهی خرید ملک در مجارستان منجر به اخذ اقامت نمی‌شود.

مهاجرت به مجارستان از طریق ازدواج

ازدواج با شهروند مجاری منجر به اخذ اقامت این کشور می‌شود. منتهی مجارستان نیز مانند سایر کشورها برای ازدواج با اتباع خارجی قوانینی وضع کرده است. اگر شهروند مجاری بخواهد همسر خارجی خود به مجارستان بیاورد و برای ایشان درخواست اقامت کند می‌بایست ابتدا ثابت کند که از پس هزینه‌های اقامت خود و همسر خارجی‌اش بر می‌آید. در ثانی ایشان نباید در ازدواج دیگری باشد یا حتی رابطه داشته باشد.

فرد خارجی می‌تواند پس از 5 سال اقامت به مجارستان (به شرطی که در ازدواج مانده باشند و جدایی اتفاق نیفتد) درخواست تابعیت یا شهروندی این کشور را بکند.

مهاجرت به مجارستان از طریق تولد

طبق قوانین اعلام شده از سوی دولت مجارستان قانون تابعیت این کشور خون است؛ بنابراین متولدشدن در خاک کشور مجارستان لزوماً منجر به دریافت تابعیت این کشور نمی‌شود بلکه پدر و مادر یا حداقل یکی از آنها می‌بایست تابعیت مجارستان را داشته باشد تا بتواند برای فرزند متولدشده‌اش نیز پاسپورت این کشور را دریافت کند.

فرزندان افرادی که تنها اقامت مجارستان را دارند مانند کسانی که اقامت کاری یا اقامت تحصیلی دارند تنها کارت اقامت این کشور را دریافت خواهند کرد و برای دریافت پاسپورت مجاری حداقل 6 سال باید در این کشور اقامت قانونی داشته باشند.

سؤالات متداول در زمینه مهاجرت به مجارستان

1- آیا مجارستان ویزای جستجوی کار ارائه می‌دهد؟
خیر برای مهاجرت کاری به مجارستان می‌باید از کارفرمای مجاری پیشنهاد شغلی دریافت کنید. در حال حاضر این تنها راه مهاجرت کاری به این کشور است.
2- آیا می‌توان از دانشگاه‌های مجارستان بورسیه دریافت کرد؟
بله – برای اخذ بورسیه تحصیلی می‌توانید رزومه‌ی تحصیلی خود را برای دانشگاه بفرستید و در صورت قوی بودن رزومه شانسی دریافت بورسیه خواهید داشت.
3- هزینه‌ی دوره زبان انگلیس در مجارستان چقدر است؟
هزینه‌ی دوره‌های زبان بسته به کالج و شهری که برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کند اندکی متفاوت است ولی به‌طورکلی هزینه‌ی یک سال تحصیل در دوره‌های زبان مجارستان حدود 6000 یورو می‌باشد.
4- آیا ازدواج با کسی که فقط اقامت مجارستان را دارد منجر به دریافت تابعیت این کشور می‌شود؟
به طور مستقیم خیر. ولی درصورتی‌که نفر اول بتواند اقامت را به تابعیت تبدیل کند همسر ایشان نیز تابعیت مجاری دریافت خواهد کرد.
5-آیا می توان پس از دریافت اقامت تحصیلی مجارستان از سفارت سایر کشورها در مجارستان وقت مصاحبه گرفت؟
بله- اگر فردی دارای اقامت بلند مدت( در حقوق بین الملل به اقامت بالای 6 ماه اقامت بلند مدت گفته می‌شود.) مجارستان باشد مثل اقامت تحصیلی می‌تواند از سفارت سایر کشورها در این کشور وقت مصاحبه یا هر درخواست دیگری را بکند.بسیاری از دانشجویان علاقمند به تحصیل درآلمان ابتدا دوره‌ی زبان آلمانی را در مجارستان می‌گذراند سپس در مجارستان برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی آلمان اقدام می‌کند. با این روش چه بسا سریعتر از افرادی که از سفارت آلمان در ایران وقت مصاحبه گرفته‌اند پرونده‌شان پیگیری شود.
6- برای پذیرش سررشته‌های پزشکی دانشگاهای مجارستان چه باید کرد؟
ابتدا متقاضی می بایست در دوره‌ی پری مدیکال یا پیش پزشکی ثبت نام کند این دوره ها معمولا یک ساله هستند.در این دوره‌ها به دانشجویان زبان ( انگلیسی یا آلمانی) ریاضیات، علوم زیستی ، شیمی و فیزیک آموزش داده می‌شود.یک سری از دانشگاها در مجارستان دوره های پیش پزشکی را ارائه می‌دهند و پس از اتمام دوره نیز دانشجویان می‌بایست در آزمون ورودی رشته‌های پزشکی شرکت کنند. در صورت قبولی در آزمون دانشگاه مورد نظر می‌توانند جهت ادامه تحصیل در این رشته‌ها (پزشکی،دندان پزشکی، داروسازی، پرستار…..) وارد دانشگاه شوند.

در این مقاله سعی شد تا جزئیات روش‌های قانونی مهاجرت به مجارستان را در اختیارتان قرار دهیم. مؤسسه‌ی مهاجرتی صبا ویزا با سال‌های تجربه در زمینه‌ی مهاجرت به کشورهای اروپایی از جمله مجارستان آماده‌ی خدمت‌رسانی به هم‌وطنان عزیز است. در صورت تمایل جهت کسب اطلاعات بیش‌تر در زمینه مهاجرت با کارشناسان موسسه صبا ویزاپلن تماس بگیرید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 5 میانگین: 4.2]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید