لوگو صبا ویزا
اپلای برای ارشد مجدد

اپلای برای ارشد مجدد

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه اپلای برای ارشد مجدد و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.

مشاوره رایگانفرم ارزیابی اولیه

امروزه بسیاری از افراد به دنبال زندگی در کانادا و آمریکا هستند. تحصیل در کانادا و تحصیل در آمریکا رویای اکثریت جوان‌های ایرانی و خارجی است. زیرا با تحصیل در این دو کشور و مهاجرت به کانادا می‌توانند به راحتی وارد بازار کار شوند و شرایط اقتصادی خوبی را برای خودشان رقم بزنند. اما آیا به اپلای برای ارشد مجدد فکر کردید؟ یا شاید شما هم سردرگمی هستید؟ بسیار هنوز نمی‌دانند بهترین راه خواندن دکتری است یا خواندن ارشد مجدد؟ آیا تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا بهتر از خواندن دکترا در همین کشور است؟ ما در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با روش‌های اپلای برای ارشد مجدد، تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا، تغییر رشته در اپلای بیشتر صحبت کنیم.

در حال حاضر قطع به یقین نمی‌توان گفت ارشد مجدد بهتر است یا خواندن PhD. اما در نظر گرفتن چندین فاکتور مهم می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری کمک کند. به عنوان مثال قبل از اقدام باید ابتدا به این موضوع بیندیشید که شانس اپلای شدنتان در کدام مقطع بیشتر است؟ علاوه بر این باید این نکته را در نظر بگیرید که اپلای در کدام یک از این دو مقطع برای شما راحت‌تر و بهتر است؟ به طور کلی داشتن یک هدف مشخص می‌تواند به شما کمک بیشتری کند. ما در ادامه به نکاتی در خصوص شرایط اپلای برای ارشد مجدد و دکتری به طور مفصل پرداخته‌ایم.

ارشد مجدد چیست

ارشد مجدد چیست؟

مقطع دکتری کاملا مشخص است و نیازی به تعریف ندارد. اما منظور از ارشد مجدد چیست؟ آیا ارشد مجدد روشی موثر برای اخذ ویزای کانادا و تحصیل در کانادا است؟

بسیاری از متقاضیان که دارای مدرک کارشناسی ارشد در یک حوزه هستند، می‌توانند بنا بر هر دلیلی اقدام به دریافت ارشد مجدد یا دوم در رشته دیگری کنند. ممکن است برخی از افراد با ورود به بازارکار احساس کنند دانش آنها قدیمی شده و نمی‌توانند به درآمد خوب برسند یا شاید بسیاری از آنها به فکر ترفیع شغلی و افزایش حقوق باشند.

به عنوان مثال گاهاً فرد دارای مدرک کارشناسی ارشد امور مالی است و پس از مدتی احساس می‌کند به این حوزه علاقه ندارد. او احساس می‌کند بهتر است رشته فناوری مالی را انتخاب نماید تا به درآمد بیشتر برسد. به همین منظور می‌تواند به فکر اپلای برای ارشد مجدد در یک کشور دیگر باشد.

در واقع در یک کلام اپلای برای ارشد مجدد و همچنین اخذ یک مدرک ارشد دوم به شما کمک می‌کند تا بتوانید در یک رشته مرتبط دیگر با رشته لیسانس خود تحصیل کنید. به عنوان مثال ممکن است همین حالا در رشته علوم داده دارای یک مدرک ارشد باشید اما به هوش مصنوعی نیز علاقه داشته باشید. در این حالت می‌توانید به ادامه تحصیل و دریافت ارشد دوم نیز فکر کنید. شرایط اپلای برای ارشد مجدد کمی پیچیده است که در ادامه به طور مفصل به آن پرداخته‌ایم.

شرایط تحصیل ارشد مجدد در خارج

  • همه افرادی که قصد اپلای برای ارشد مجدد دارند باید ابتدا ارشد اول خود را به طور کامل تمام کرده باشند. در این حالت می‌توانند برای ارشد دوم یا مجدد اقدامات لازم را انجام دهند.
  • تحصیل کارشناسی ارشد مجدد در همان رشته تحصیلی که اولین مدرک ارشدتان را دریافت کردید، امکانپذیر و مجاز نیست. جهت اپلای برای ارشد مجدد نیاز است که شما به فکر رشته جدید باشید. در حقیقت رشته‌ای که برای اخذ ارشد دوم انتخاب می‌کنید باید حداقل 30 واحد درسی متفاوت از مدرک کارشناسی ارشد اول داشته باشد.
  • پایان‌نامه‌ای که در مدرک ارشد قبلی دفاع کرده‌اید را در ارشد دوم نمی‌توانید مجدد استفاده کنید.
  • دانشجویانی که ارشد اول خود را در دانشگاه دیگری گذرانده باشند نمی‌توانند هیچ درس مشترکی را تطبیق دهند و باید آن را مجدد در دانشگاه جدید و مقطع ارشد مجدد بگذرانند.
  • دانشجویان جهت اپلای برای ارشد مجدد باید تمامی مدارک فارغ‌التحصیلی ارشد اول خود را به طور کامل ترجمه و برای دانشگاه مورد نظر ارسال کنند.
  • بسیاری از دانشگاه‌های خارج از ایران اگر بدانند که یک مدرک کارشناسی ارشد دارید، شما را در همان رشته برای ارشد مجدد نمی‌پذیرند. به همین منظور بهتر است یک رشته یا گرایش متفاوت دیگری را انتخاب کنید یا اصلا حرفی از داشتن مدرک ارشد اول نزنید و دوباره برای همان رشته به کشور مذکور درخواست بفرستید.
  • جهت اپلای برای ارشد مجدد شما نیازمند مدرک زبان نیز هستید. نمرات زبان قابل قبول به شرح زیر هستند.

تحصیل ارشد مجدد

مدارک مورد نیاز جهت اپلای برای ارشد مجدد

  • ارائه پاسپورت
  • تکمیل فرم درخواست
  • ارائه عکس
  • ارائه مدرک ارشد اول
  • رزومه کاری
  • نگارش توصیه‌نامه
  • دارا بودن مدرک زبان
  • اثبات تمکن مالی

گپ تحصیلی، عاملی مهم در پذیرش

فاصله زمانی بین آخرین مدرک تحصیلی دریافتی تا زمان اقدام مجدد جهت دریافت پذیرش و گرفتن ویزای تحصیلی و ثبت نام در دانشگاه را گپ تحصیلی می‌گویند. هنگامی که این فاصله زمانی زیاد باشد، افراد برای اینکه مجدد به شرایط دانشگاه و درس خواندن عادت کنند ممکن است سخت و دشوار باشد.

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی برای اپلای ارشد مجدد

جهت اخذ پذیرش تحصیلی برای اپلای ارشد مجددشما باید مراحل زیرا را به طور کامل طی کنید.

1. انگیزه مهاجرت

مهم‌ترین و اولین قدم برای درخواست و اپلای برای ارشد مجدد، تقویت انگیزه مهاجرت است. باید به این فکر کنید که آیا ارزش دوری و سختی را دارد؟ آیا می‌توانید تمامی شرایط تحصیل را بپذیرید و در یک کشور دیگر درس بخوانید؟

2. زمان بندی برای شرکت در آزمون های زبان

همانطور در بالا مطالعه کردید جهت اخذ پذیرش و اپلای برای ارشد مجدد شما باید مدرک زبان ارائه کنید. به همین دلیل خواندن زبان و شرکت در آزمون‌های آیلتس و تافل بسیار مهم و حائز اهمیت است. فردی با سطح زبان متوسط باید 3 تا 6 ماه برای زبان خود وقت بگذارد. اما اگر شما به نسبت ضعیف هستید، تقریبا یکسال باید زمان صرف کنید. در غیر اینصورت نمی‌دانید در رشته دلخواه و دانشگاه مورد نظر پذیرش دریافت کنید.

3. رزومه و انگیزه‌نامه حرفه‌ای بنویسید.

یکی از مواردی که روی نظر کمیته و اساتید تاثیر زیادی می‌گذارد نوشتن یک رزومه و انگیزه‌نامه خوب و حرفه‌ای است. برای نوشتن این دو وقت زیادی را صرف کنید.

4. تهیه مدارک مورد نیاز

مدارکی را که در قسمت بالا به طور کامل بیان کردیم آماده کنید و سپس اقدام نمایید.

5. ایمیل بزنید!

لیستی از اساتید و دانشگاه‌هایی را که قصد دارید در آنها درس بخوانید تهیه کنید. سپس به استاتید ایمیل بزنید. حدالامکان سعی کنید از تمپلیت‌های آماده استفاده نکنید. با توجه به مهارت و حوزه تحقیقی خود اساتید را متقاعد به خواندن ایمیل کنید. در این صورت آنها قطعا به شما پاسخ خواهند داد.

6. درخواست ویزای تحصیلی

بعد از گرفتن مدرک پذیرش، لازم است درخواست ویزای خود را سابمیت کنید. در این مرحله سعی و خطا نکنید و سعی کنید از وکلای حرفه‌ای صباویزا کمک دریافت کنید.

اپلای برای ارشد مجدد یا دکتری

اپلای برای ارشد مجدد یا دکتری؟

در جواب به این سوال باید گفت که گرفتن مدرک کارشناسی ارشد برای دومین بار و همچنین مدرک دکتری همواره موجب افزایش سطح علم و دانش شما نسبت به دیگران می‌شود. به طور کلی ادامه تحصیل چه در مقطع ارشد مجدد، چه در مقطع دکتری باعث افزایش میزان اعتبار رزومه‌ شما خواهد شد. با توجه به رشته تحصیلی که در حال آموزش در آن هستید، می‌توانید شانس خود را برای پیدا کردن یک موقعیت شغلی عالی به طور چشمگیری افزایش دهید.

اگر شما قصد اپلای کردن برای ارشد مجدد را در فکر دارید، باید به بهترین روش بتوانید افسرانی را که پرونده‌ی درخواست شما را بررسی می‌کنند قانع کنید که برای چه قصد گرفتن دومین مدرک ارشد را دارید. اولین روشی که می‌توان به کار برد، این است که گرایش رشته تحصیلی خود را تغییر دهید، یعنی چه؟ یعنی اگر شما مدرک کارشناسی ارشد گرایش مخابرات را دارید، اکنون در اپلای برای ارشد مجدد در خارج از کشور باید گرایش خود را تغییر داده و برای مثال گرایش بیوالکتریک را انتخاب نمایید.

این یک امر بدیهی است که پذیرش در یک رشته و گرایش تکراری یا نزدیک به هم در یک مقطع تحصیلی یکسان، شانسی بسیار پایین و حتی نزدیک به صفر دارد. همچنین از نظر افسر پرونده این یک کار بیهوده است که یک شخص دوباره در همان مقطع تحصیلی، رشته و گرایشی تکراری را برای ادامه‌ تحصیل در دانشگاهی خارج از کشور انتخاب کند. این عمل یعنی شخص تنها برای مهاجرت کردن قصد ادامه تحصیل در کشوری دیگر را دارد و افسران پرونده‌های مهارجرتی به محض فهمیدن این موضوع، درخواست شما را رد می‌کنند.

دومین روشی که می‌توان در اپلای برای ارشد مجدد از آن استفاده کرد، این است که شما مدرک کارشناسی ارشد قبلی خود را در رزومه‌ای که ارسال می‌کنید درج نکنید و تمامی مدارک موجود آن را پیش خود پنهان فرمایید. یعنی باید به طور کامل انکار کنید که قبلا در مقطع کارشناسی ارشد در کشور خود تحصیل کرده‌اید.

زمانی که شما مدرک کارشناسی ارشد ابتدایی خود را در پرونده درج نکنید، باید دلیل این گپ تحصیلی که بعد از پایان دوره کارشناسی به وجود آمده است را پوشش دهید. برای این کار باید نشان دهید که در این سال‌ها شما در حال انجام کارهای پژوهشی، تهیه کردن مقاله و همچنین کسب تجربه‌های جدید در رشته‌ی تحصیلی خود بوده‌اید.

تفاوت های ارشد مجدد با دکتری

بررسی میزان درآمدزایی و پیدا کردن یک شغل مناسب نکته‌ای قابل توجه است که باید به آن بپردازیم. ابتدا میزان نرخ بیکاری در مقطع تحصیلی ارشد و دکتری را در دو کشور کانادا و آمریکا بیان می‌کنیم تا درک بهتری از این موضوع به دست آورید.

با توجه به آمار به دست آمده، میزان نرخ بیکاری در ایالات متحده آمریکا در مقطع ارشد حدودا 2.7% و درمقطع دکتری این رقم به 2.6% کاهش پیدا کرده است. همانگونه که مشاهده می‌فرمایید اختلاف بسیار کم و ناچیزی بین این دو وجود دارد که چندان چشمگیر نیست.

اما نتیجه‌ی این آمار در کشور کانادا کمی متفاوت است. طبق آمارهای به دست آمده میزان نرخ بیکاری در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا 4% و در مقطع دکترا این عدد به 6% افزایش پیدا کرده است. یعنی نرخ بیکاری در مقطع دکتری در کشور کانادا 2% بیشتر است، اما چه دلیلی خواهد داشت؟ با توجه به بررسی‌های انجام شده تقریبا بشتر افرادی که جز این 6% هستند مدرک دکتری خود را از کشورهای خارجی گرفته‌اند، یعنی مقطع دکتری خود را در کشور کانادا نگذراندند. به همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت برای افرادی که مدرک غیر کانادایی دارند، پیدا کردن کار از سایر افراد بسیار دشوارتر خواهد بود.

با توجه به این آمار، هر چقدر شما میزان تحصیل کمتری داشته، امکان پیدا کردن کار برای شما بیشتر از سایر افراد خواهد بود و البته حقوق کمتری نیز به شما تعلق خواهد گرفت.

در پایان

ما در این مقاله سعی بر آن داشتیم که شما را با روش‌های اپلای برای ارشد مجدد و مدارک مورد نیاز آشنا کنیم. قبل از اقدام پیشنهاد ما به شما مطالعه کامل این مقاله است.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 3]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید