لوگو صبا ویزا
تحصیل دارو سازی در سوئد

تحصیل داروسازی در سوئد [مزایا و شرایط تحصیل در کشور سوئد]

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل داروسازی در سوئد و جزئیات ثبت نام آن آشنا شوید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

رشته داروسازی یکی از رشته های پرطرفدار در میان رشته های پزشکی در سوئد و همچنین برای مهاجرت به کشور های اروپایی و حوزه ی اسکاندیناوی می باشد. این رشته پیوندی میان پزشکان و شیمی دانان برقرار می کند. کشور سوئد از نظر رفاه اجتماعی و اقتصادی و هم چنین کیفیت آموزشی، مراجع تحقیق و فعالیت های دانشگاهی جزء استاندارد ترین و معروف ترین کشورهای جهان می باشد.

دانشکده های داروسازی سوئد به دلیل ارتباط خوبی که با بیمارستان های معتبر و متخصصان داروسازی این کشوردارند طیف گسترده ای از آموزش دانشجویان برای یادگیری مهارت های بالینی در مواجهه با بیماران را فراهم کرده اند.دانشجویانی که در دوره داروسازی تحصیل می کنند علم تهیه و ساخت انواع داروها و تاثیر درمانی آن بر روی بدن و ذهن را فرا می گیرند.

تحصیل دارو سازی در سوئد

دانشگاه های سوئد فضای مناسبی را برای تحصیل دانشجویان بین المللی فراهم کرده اند. به همین دلیل به طور مداوم در رده های برتر جهان برای تحصیل به زبان انگلیسی قرار می گیرند. سالیانه حداقل چهل دانشگاه در کشور سوئد حدود سی هزار دانشجو برای تحصیل در رشته داروسازی به زبان انگلیسی جذب می کنند. شایان ذکر است که لازمه ی ورود به دانشگاه های انگلیسی زبان سوئد مدرک زبان انگلیسی و یا ورود از طریق دوره ی زبان انگلیسی می باشد.

دانشجویانی که قصد تحصیل به زبان سوئدی دارند باید در آزمون مهارت زبان سوئدی که معروف به آزمون TISUS است شرکت کنند و بعد از قبولی در این آزمون امکان تحصیل به زبان سوئدی در دانشگاه های معتبر این کشور با هزینه ی کمتر وجود دارد.
تحصیل در رشته داروسازی در کشور سوئد در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکترای پیوسته امکان پذیر است.

برنامه درسی رشته داروسازی در مقاطع مختلف شامل دروس زیست شناسی سلولی، علوم شیمی، فیزیولوژی، فارماکولوژی و… است. در این رشته به شکل تخصصی به تحقیقات پزشکی، عملکرد بدن، آسیب شناسی و فرمول و درمان دارویی انواع بیماری ها پرداخته می شود و به جز دروس تئوری، در آزمایشگاه ها، سمینارها و ورکشاپ های گروهی به شکل عملی به آموزش این رشته می پردازند.

تحصیل در سوئد سه سال و نیم به طول می انجامد که بعد از این دوره ی تحصیلی دانشجو یک سال و نیم دوره ی کارآموزی اجباری می گذراند و بعد از پنج سال می تواند جذب بازار کار شود. هزینه تحصیل در این کشور برای دانشجویان خارجی متغیراست و به دانشگاهی که در آن تحصیل می کنید بستگی دارد و  حدودا 50000 تا 100000 کرون سوئد برای هر ترم می باشد.
هزینه زندگی در هر شهر متفاوت است. طبق اعلام سایت سفارت سوئد، هزینه زندگی در این کشور به طور میانگین ماهیانه حدودا 9000 کرون سوئد است.

فهرست عناوین

سوئد کشوری با سطح علمی بالا

سطح علمی بالا و شرایط زندگی مناسب در کشور سوئد، باعث شده تا سالانه دانشجویان بسیار زیادی این کشور را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب کنند. در سال 2021، داروسازی به یکی از رشته‌های محبوب در این کشور تبدیل شده و دانشجویان بسیار زیادی از سراسر جهان، اقدام به تحصیل داروسازی در سوئد کرده‌اند که دانشجویان ایرانی نیز خیل عظیمی از آن‌ها را تشکیل می‌دهند. برای آشنایی با شرایط تحصیل در سوئد، همراه ما باشید.

چرا سوئد برای تحصیل گزینه مناسبی است؟

سوئد بیش از 10 میلیون جمعیت دارد که از میان آن‌ها، بیش از دو میلیون نفر پیشینه خارجی دارند و در سالیان اخیر به این کشور مهاجرت کرده‌اند. سوئد در سالیان گذشته، توانسته پیشرفته‌های بسیار زیادی در زمینه سیستم آموزشی داشته باشد و به همین دلیل، دانشگاه‌های این کشور توانسته‌اند از اعتبار خوبی در سطح جهان برخوردار شوند. دانشگاه‌های سوئد، تمامی دوره‌های داروسازی را با استفاده از آخرین استانداردهای روز دنیا ارائه می‌کنند که این امر می‌تواند سبب افزایش سطح کیفی دانشجویان دانشگاه‌های این کشور شود.

شرایط تحصیل داروسازی در سوئد

از سال 2011، تحصیل در سوئد از حالت رایگان خارج شده و تمامی دانشجویان خارجی ملزم به پرداخت شهریه برای تحصیل در این دانشگاه‌ها شدند. البته اعتبار بالای دانشگاه این کشور از سوی دیگر سبب شدند تا این پرداخت شهریه خیلی به چشم نیاید و متقاضاین بسیار زیادی به تحصیل در این کشور جذب شوند.

اولین نکته‌ای که در زمینه شرایط تحصیل داروسازی در سوئد باید بدانید، این است که تمامی دانشگاه‌های این کشور، برای پذیرش دانشجویان خارجی و داخلی برنامه مشخصی دارند و برای پذیرش در آن‌ها، تمامی دانشجویان باید در آزمون ورودی شرکت کنند.

تحصیل داروسازی در سوئد حدود 5 سال طول می‌کشد که از این مدت، 18 ماه دوره کارآموزی است. دوره‌های کار آموزی اجباری هستند و تحت نظارت اداره آموزش عالی این کشور کنترل می‎شوند. تحصیل در گروه پزشکی از طولانی‌ترین تحصیلات در این کشور به حساب می‎آید اما پس اتمام این دوره، دانشجویان مدرک معتبری را اخذ می‌کنند که با استفاده از آن می‌توانند به راحتی وارد بازار کار شوند.

البته لازم به ذکر است که دانشگاه‌هاس سوئد با مدرک زبان پایین هم به افراد پذیرش می‌دهند اما در صورتی که دانشجویان بتوانند قبل از ورود به این کشور به زبان سوئدی مسلط شوند، مسلما می‌توانند هزینه‌های تحصیل خود را کاهش دهند و راحت‌تر وارد بازار کار شوند.

مزایای تحصیل داروسازی در سوئد

سوئد دارای نظام آموزشی بسیار پیشرفته‌ای است و مدارک تحصیلی آن، در سراسر جهان از اعتبار خوبی برخوردار است. به همین دلیل، سوئد به یکی از کشورهای پرطرفدار برای تحصیل شناخته می‎شود. یکی از نکات مثبت تحصیل در سوئد، امکان کار ضمن تحصیل است، به عبارتی دیگر، دانشجویان در این کشور اجازه دارند تا 20 ساعت در هفته کار کنند تا بتوانند هزینه‌های زندگی و تحصیل خود را تامین کنند.

یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل داروسازی در سوئد، امکان اخذ بورسیه تحصیلی با استفاده از روش‌های مختلف است که به محبوبیت این کشور برای تحصیل نیز اضافه می‌کند. همچنین سوئد جز معدود کشورهایی است که ویزای همراه دانشجو نیز صادر می‌کند. از دیگر مزایای تحصیل داروسازی در سوئد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خلاقیت در کانون تحصیل و آموزش
  • دوره‌های نظری درگیر با دوره‌های علمی
  • ارائه آموزش‌هایی مطابق با وضعیت روز دنیا
  • تنوع نژادی در عین برابری
  • امکانات کسب مهارت‌های روز دنیا

نحوه پذیرش در دانشگاه‌های سوئد

متقاضیان برای پذیرش در رشته داروسازی تمامی دانشگاه‌های سوئد، ملزم به شرکت در آزمون ورودی و کسب نمره لازم برای اخذ پذیرش دانشگاه‌ها را دارند. برای این که دانشجویان بتوانند به خوبی برای این آزمون‌ها آماده شوند، لازم است تا در یک دوره کالج آماده‌سازی مقدماتی که به نام پری مدیکال نیز معروف است شرکت کنند. این دوره تقریبا یک سال طول می‌کشد و موارد امتحانی در آن با دانشجویان تمرین و تکرار می‎شود.

در این دوره، دروسی مانند زیست شناسی و شیمی از اصلی‌ترین موارد آموزشی هستند. البته لازم به ذکر است که شرکت در آزمون‌های ورودی اجباری است اما شرکت در این کالج‌ها الزام قانونی ندارد و تنها برای افزایش آمادگی دانشجویان به شمار می‌رود. در صورتی که متقاضیان بتوانند حد نصاب نمره این آزمون را دریافت کنند، برای آن‌ها دعوتنامه‌ای ارسال می‎شود که باید به همراه آن و سایر مدارک لازم برای تحصیل داروسازی در سوئد به سفارتخانه این کشور مراجعه کنند تا بتوانند ویزای سوئد را اخذ کنند.

مدارک لازم برای تحصیل داروسازی در سوئد

یکی از اصلی‌ترین مدارک برای مهاجرت تحصیلی به سوئد، داشتن مدرک زبان سوئدی و یا آیلتس 6 ( در اکثر دانشگاه‌ها آیلتس 6.5 لازم است ) می‌باشد. پس از این دانشجویان بتوانند در آزمون ورودی دانشگاه‌های سوئد قبول شوند، می‌توانند با ارائه مدارک مورد نیاز، اقدام به ثبت نام در دانشگاه‌های سوئد کنند. از مهم‌ترین مدارکی که در این زمینه نیاز است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کارنامه قبولی
  • رزومه تحصیلی به زبان انگلیسی و یا سوئدی
  • ترجمه رسمی تمامی مدارک که در رزومه به اخذ آن‌ها اشاره شده
  • ترجمه رسمی ریز نمرات دبیرستان
  • آیلتس 6.5 برای دانشگاه‌های انگلیسی زبان و یا مدرک B2 زبان سوئدی
  • توصیه نامه اساتید و معلمین قبلی
  • انگیزه نامه که حتما باید توسط خود دانشجو و در کمال صداقت نوشته شود

آزمون TISUS چیست و چقدر هزینه دارد؟

دانشجویانی که قصد تحصیل داروسازی در سوئد را دارند، باید در آزمون مهارت زبان سوئدی ( TISUS ) شرکت کنند. نتیجه این آزمون بر اساس اصطلاحی به نام Merit Rating و یا MR نشان داده می‎شود که تعیین کننده درجه توانایی‌های فرد متقاضی است.

به عبارتی دیگر، دانشگاه‌های سوئد با استفاده از این آزمون می‌توانند توانایی‌های متقاضی را ارزیابی کنند. هر دانشگاهی برای MR سقفی را مشخص کرده است که با بررسی مدارک متقاضی و سطح MR، اعلام می‎شود که شانس پذیرش وی برای تحصیل داروسازی در سوئد چقدر است. سالانه سطح MR می‌تواند متغیر باشد، به همین دلیل حتما قبل از شرکت در این آزمون، متقاضیان باید سقف آن را در دانشگاه مورد نظر خود بررسی کنند. دانشجویان اکر این آزمون را در کشور سوئد بدهند، هزینه آن چیزی حدود 1600 کرون سوئد و اگر در کشوری دیگر در این آزمون شرکت کنند، هزینه آن در حدود 200 کرون خواهد بود.

الزامات شرکت در آزمون‌های ورودی سوئد

همانطور که بیان شد، یکی از الزامات پذیرش در دانشگاه‌های سوئد، شرکت در آزمون‌های ورودی این کشور است. اما برای این که متقاضیان تحصیل داروسازی در سوئد بتوانند در این آزمون‌ها شرکت کنند، باید شرایط لازم را داشته باشند که این شرایط به شرط زیر هستند.

  • متقاضی باید در بازه سنی 18 تا نهایتا 22 سال باشد
  • متقاضی باید دیپلم 12 ساله داشته باشد
  • برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی، داشتن مدرک B2 زبان سوئدی اجباری است
  • برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌های خصوصی، داشتن مدرک آیلتس با حداقل نمره 6 الزامی است

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل داروسازی در سوئد

همانطور که بیان شد، سوئد دارای دانشگاه‌های بسیار زیادی است که تقریبا تمامی آن‌ها از اعتبار بسیار زیادی در دنیا برخوردار هستند و بیشتر آن‌ها نیز مورد تایید وزارت بهداشت ایران است. معمولا بیشتر این دانشگاه‌ها دوره‌های داروسازی را به زبان سوئدی ارائه می‌کنند اما برخی از آن‌ها هم هستند که این دوره‌ها را با زبان انگلیسی به دانشجویان ارائه می‌کنند. از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل داروسازی در سوئد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • Lunds Universitet
  • Uppsala Universitet
  • Linköpings Universitet
  • Göteborgs universitet
  • Umeå universitet
  • Stockholms universitet
  • Sveriges lantbruksuniversitet
  • Malmö högskola
  • Högskolan i Borås

هزینه تحصیل داروسازی در سوئد

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند بر روی انتخاب یک کشور به عنوان مقصد مهاجرتی تاثیربگذارد، هزینه‌های تحصیل و زندگی در آن کشور است. سوئد نسبت به دیگر کشورهای اروپایی، با اینکه امکانات و خدمات پیشرفته‌ای را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد، هزینه‌های به مراتب کمتری دارد. معمولا هزینه‌های تحصیل داروسازی در سوئد چیزی در حدود 13000 تا 19000 یورو است که این رقم نسبت به بیشتر کشورهای انگلیسی زبان، کمتر است. البته لازم به ذکر است که شهریه دانشگاه‌های خصوصی این کشور ممکن است بیشتر از این مقدار نیز باشد.

به همین دلیل، متقاضیان بهتر است قبل از اقدام به مهاجرت تحصیلی به این کشور، در مورد هزینه‌های دانشگاه مورد نظر خود کمی جست و جو کنند، زیرا یکی دیگر از شرایط اخذ ویزای تحصیلی سوئد، ارائه مدارکی برای اثبات تمکن مالی برای پرداخت شهریه دانشگاه و هزینه‌های زندگی می‌باشد.

آیا می‌توان در سوئد به زبان انگلیسی تحصیل کرد؟

تمامی رشته‌های پزشکی مانند داروسازی و دندان پزشکی در دانشگاه‌های سوئد به زبان انگلیسی هم تدریس می‎شوند. البته هزینه‌هایی که در این دانشگاه‌ها از دانشجویان خارجی اخذ می‎شود بیشتر است. کشور سوئد برای دانشجویانی که آشنایی به زبان انگلیسی ندارند نیز دوره‌هایی را در نظر گرفته است که این دوره‌ها قبل از شروع سال تحصیلی برگزار می‎شوند.

دوره‌های تحصیل داروسازی در سوئد

دانشگاه‌های سوئد برنامه‌های خاصی را برای متقاضیان در نظر گرفته است. دانشجویان با صرف وقت در آزمایشگاه‌ها، تحقیق و یادگیری در مورد شیمی می‌توانند مدرک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد خود را اخذ کنند و پس از آن درگیر در توسعه داور خواهند شد. از دوره‌های تحت پوشش دانشگاه‌های سوئد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • شیمی دارویی
  • داروسازی
  • تمرین داروسازی

هزینه‌های زندگی در سوئد

سوئد همانطور که به عنوان یکی از کشورهای ایده آل برای زندگی به حساب می‎آید و مردمانش از درآمد ماهیانه بالا، امکانات رفاهی و اجتماعی مناسبی برخوردار هستند، هزینه‌های بالایی هم برای زندگی دارد. البته  هزینه‌های زندگی در سوئد به عوامل مختلفی مانند سطح زندگی و شهر محل اقامت دارد. به همین دلیل، در صورتی که تحصیل داروسازی در سوئد را انتخاب کرده‌اید، باید هزینه‌های زندگی در این کشور را هم بررسی کنید. به عنوان مثال، متوسط هزینه‌های زندگی در برخی از بزرگ‌ترین شهرهای سوئد را در ادامه بیان می‌کنیم.

  • شهر گوتنبرگ و استکهلم: 1950 یورو
  • لوند و لینکوپینگ: 1750 بورو
  • اوپسالا: 1400 تا 2000 یورو

آیا امکان کار دانشجویی در زمان تحصیل داروسازی در سوئد وجود دارد؟

همانطور که بیان شد، دانشجویان رشته داروسازی در سوئد اجازه کار به طور متوسط 20 ساعت در هفته را دارندو متوسط درآمد در سوئد، 18 یورو به ازای هر ساعت کار در این کشور است که می‌تواند به پرداخت شهریه‌های دانشگاه و تامین هزینه‌های زندگی کمک بسیار زیادی کند. البته در صورتی که برای پیدا کردن شغل مناسب در سوئد نگران هستید، باید اعلام کنیم که نرخ بیکاری در این کشور 6.8 درصد است و می‌توان از این میزان نتیجه گرفت که به راحتی می‌توان در این کشور کار لازم را پیدا کرد.

البته در صورتی که از دانشگاه‌های این کشور فارغ التحصیل شوید، کار راحت‌تری برای پیدا کردن یک کار مناسب به عنوان یک داروساز دارید. برای این امر شما می‌توانید پس از اتمام تحصیل داروسازی در سوئد به صورت قانونی به اداره مهاجرت این کشور بروید و ویزای تحصیلی خود را با طی کردن پروسه‌های قانونی، به ویزای کاری تبدیل کنید. در صورتی که موفق به انجام این امر شوید، پس از مدتی با پرداخت مالیات می‌توانید اقامت دائم سوئد را به دست بیاورید. البته لازم به ذکر است که این اقامت برای خانواده شما نیز قابل دسترس می‌باشد. البته در این زمینه متقاضیان باید شرایط زیر را حتما داشته باشند.

  • داشتم مجوز اقامت معتبر
  • داشتن مدرک آکادمیک از دانشگاه‌های سوئد
  • پاسپورت معتبر
  • داشتم یک قرارداد کاری با کارفرمای سوئدی
  • درآمد ماهیانه 13000 کرون و یا معادل حدود 1470 دلار

صبا ویزاپلن، مجموعه‌ای برای محقق کردن رویاهای شما

در این مطلب از وب‌سایت صبا ویزاپلن، با بررسی شرایط تحصیل داروسازی در سوئد همراه شما بودیم. سوئد در سالیان اخیر توانسته نظر بسیاری از دانشجویان را به خود جذب کند و متقاضیان بسیار زیادی این کشور را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب می‌کنند. این کشور دارای دانشگاه‌های معتبر بسیار زیادی است که مسیر سخت تحصیل را برای دانشجویان هموار می‌کنند.

اگر شما هم قصد مهاجرت تحصیلی به سوئد را دارید، می‌توانید از خدمات مجموعه استفاده کنید تا در کمترین زمان ممکن بتوانید به خواسته خود برسید. مجموعه صبا ویزاپلن، با سال‌ها سابقه در زمینه مهاجرت، بستری را برای تمامی متقاضیان فراهم کرده تا بتوانند بدون هیچ مشکلی بهترین مسیر مهاجرتی را با توجه به شرایط خود انتخاب کنند و با اطلاع از قوانین مهاجرتی کشور مورد نظر، با کمترین هزینه، اقامت دائم کشور مورد نظر خود را اخذ کنند.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید