لوگو صبا ویزا
تحصیل داروسازی در کانادا

تحصیل داروسازی در کانادا

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل داروسازی در کانادا و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.
مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

تحصیل داروسازی در کانادا یک فرصت تحصیلی‌ بی‌نظیر است که شما می‌توانید از این طریق به سطوح شغلی بالایی دست پیدا کنید. البته گرفتن پذیرش برای این رشته در دانشگاه‌های کانادا نیز شرایط خاص خود را دارد که باید برای آن برنامه‌ریزی کنید. با توجه به اینکه اخذ پذیرش و ویزا در این مورد باید به شکل دقیق صورت بگیرد، در این مطلب جزئیات مربوط به آن را بررسی خواهیم کرد پس تا انتها در کنار ما باشید.

فهرست عناوین

شرایط کلی تحصیل داروسازی کانادا

برای اینکه شما بتوانید تحصیل داروسازی در کانادا را انجام دهید، باید دارای برخی از شرایط اولیه باشید که در نوع خود بسیار حائز اهمیت خواهد بود. مدرک زبان نقش بسیار مهمی در پذیرش دانشجو خواهد داشت. از همین رو شما باید مدرک معتبر خود در زبان انگلیسی یا فرانسوی را به سرعت ارائه دهید. همچنین برای شروع تحصیل در داروسازی، متقاضی باید حتما در یکی از رشته‌های علوم پایه لیسانس گرفته باشد. به طور مثال رشته بیولوژی برای این مورد بسیار مناسب خواهد بود که نباید از آن غافل شوید.

چنانچه شخص بتواند این مدرک را برای خود دریافت کند، قادر است که وارد دوره تخصصی داروسازی شود که بخش اصلی آموزش فرد را شامل می‌شود. همچنین در پایان روند تحصیل، شخص باید دوره کارآموزی یکساله را با موفقیت بگذراند و سپس کار خود را به عنوان داروساز آغاز کند. البته برای شروع کار شخص حتما باید آزمون ملی داروسازی را هم قبول شود که یکی از موارد مهم و قابل توجه خواهد بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اخذ تخصص داروسازی در کانادا حدود ۵ سال زمان می‌برد که شما باید خود را برای این زمان آماده کنید.

رشته داروسازی در کانادا

متقاضیانی که قصد تحصیل داروسازی در کانادا را دارند، باید نسبت به شرایط خود، یک دانشگاه مناسب و معتبر را انتخاب کنند. برای ورود به دانشگاه‌های داروسازی کانادا، باید شرایط و مدارک لازم را داشته باشید و در صورت نیاز، نمره قبولی در آزمون ورودی کسب کنید. مهم‌ترین پیش‌نیازهای تحصیل داروسازی در این کشور عبارتند از:

  • ارائه مدرک زبان معتبر انگلیسی یا فرانسوی
  • ارائه مدرک دیپلم یا فوق دیپلم به همره ریزنمرات
  • داشتن مدرک لیسانس در یکی از رشته‌های علوم پایه
  • اخذ نمرات بالا در دروس فیزیک، شیمی، ریاضی و زیست‌شناسی
  • ارائه پاسپورت معتبر با یکسال اعتبار
  • ارائه اسناد محل اقامت در کانادا اعم از رسید هتل یا اسناد اجاره ملک
  • اثبات تمکن مالی
  • گواهی عدم سوپیشینه
  • ارائه نامه پذیرش دانشگاه

به طور کلی، تحصیل داروسازی در دانشگاه‌های کانادا در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری انجام شده و فارغ‌التحصیلان می‌توانند بعد از سپری کردن یک دوره کوتاه، در بیشتر کشورهای جهان مشغول به کار شوند؛ زیرا مدارک ارائه شده از طرف دانشگاه‌های کانادا دارای اعتبار بسیار بالایی هستند.

همچنین تعداد دانشگاه‌هایی که می‌توانند مدرک معتبر داروسازی به دانشجویان خود ارائه دهند، انگشت‌شمار است. دانشگاه‌های زیادی در این کشور وجود دارند که به دانشجویان بین‌المللی اجازه تحصیل می‌دهند، اما تعداد کمی از آن‌ها مورد تایید مراجع قانونی کانادا قرار گرفته‌اند. با توجه به این که تحصیل داروسازی در کانادا امری هزینه‌بر است، باید در خصوص انتخاب دانشگاه موردنظر، دقیق عمل کنید. در ادامه لیستی از این 10 دانشگاه مورد تایید آماده کرده‌ایم که به شرح زیر است:

داروسازی در کانادا چه گرایش‌هایی دارد؟

تحصیل داروسازی در کانادا با گرایش‌های مختلفی امکانپذیر است که همین موضوع دست شما برای انتخاب را کاملا باز گذاشته است. با توجه به اینکه میزان درخواست‌ها برای تحصیل در کانادا زیاد است، باید گرایش‌ها نیز به شکل تفکیک شده از هم مشخص شوند. برای اینکه بتوانید این موارد را بهتر بشناسید، برخی از این گرایش‌ها را به صورت لیست شده در اختیار شما قرار می‌دهیم:

  • شیمی دارویی
  • داروسازی تحقیقاتی
  • داروسازی فیزیکی
  • داروشناسی
  • فارماکوگنوزی
  • داروسازی بالینی
  • مدیریت دارو
  • تولید دارو

همانطور که می‌بینید تخصص‌های متعددی در دانشگاه‌های کانادا ارائه می‌شود که همین امر دست شما را برای انتخاب باز گذاشته است. از همین رو  بهتر است که از قبل یک بررسی کامل بر روی این گرایش‌ها داشته باشید تا بهترین مورد را برای خود پیدا کنید. گرایش‌هایی همچون صنایع داروسازی بسیار پرطرفدار هستند که علت اصلی آن درآمدزا بودن این گرایش عنوان می‌شود.

مدارک لازم برای تحصیل داروسازی در کانادا

گرفتن ویزای تحصیلی کانادا برای گذراندن رشته داروسازی در کانادا، نیازمند مراحل مختلفی خواهد بود که باید آن‌ها را با دقت هر چه تمام پشت سر بگذارید. آماده‌سازی مدارک لازم برای این کار نیازمند یک پروسه است که باید مراحل آن را به شکل دقیق طی کرد. بر همین اساس در ادامه سعی می‌کنیم که مدارک لازم را بر اساس هر مقطع تحصیلی مشخص کنیم.

مقطع لیسانس داروسازی در کانادا

تحصیل کارشناسی در کانادا نیازمند ارائه مدارک مختلفی است که این موضوع در رشته داروسازی نیز وجود دارد. مهم‌ترین مدرکی که باید در این قسمت ارائه شود، ریزنمرات دبیرستان به همراه دیپلم خواهد بود. در واقع این مدارک ثابت‌کننده آن هستند که شما توانسته‌اید دوره تحصیلی دبیرستان را با موفقیت تمام کنید. پر کردن فرم انگیزه نامه و ارائه آن نیز اهمیت بسیار بالایی دارد که باید برای آن برنامه‌ریزی داشته باشید. با ارائه این مدرک دانشگاه مورد نظر بهتر می‌تواند با برنامه‌های شما آشنا شده و احتمال اخذ پذیرش نیز در این حالت بسیار بیشتر خواهد شد.

در کنار همه این موارد، نباید فراموش کرد که مدرک زبان هم از موارد ضروری است که باید به همراه سایر مدارک ارائه گردد. درخواست پذیرش برای تحصیل داروسازی در کانادا نیز یک فرم مخصوص دارد که باید در اسرع وقت برای پر کردن آن اقدام کنید. همچنین این فرم نیز باید در زمان مناسب ارائه گردد. در آخر ارائه مدرک تمکن مالی هم از ضروریات خواهد بود که نباید به هیچ وجه فراموش شود.

مقطع فوق لیسانس داروسازی در کانادا

در حال حاضر ارائه رشته داروسازی در مقطع فوق لیسانس هم در دانشگاه‌های کانادا صورت می‌گیرد که نشان‌دهنده اهمیت بالای آن است. برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا باید حتما مدرک کارشناسی مرتبط خود را ارائه دهید. همچنین در این مقطع آموزشی حتما باید نمره GPA خود را هم برای بررسی درخواست ارائه کنید. نکته مهم این است که در این حالت هم داشتن مدرک زبان معتبر واجب است و چاره‌ای جز فراهم کردن آن نخواهید داشت.

در صورتی که اساتید دوره کارشناسی برای شما توصیه نامه بنویسند، مسلما در روند پذیرش شما تاثیرگذاری زیادی خواهد داشت. همچنین اگر در دوره لیسانس فعالیت‌های علمی مختلفی داشته‌اید، حتما رزومه آن را تحویل دهید تا شانس بیشتری برای تحصیل داروسازی در کانادا داشته باشید. ناگفته نماند که داشتن تمکن مالی مناسب برای تحصیل در کانادا نیز بسیار مهم است که باید شرایط آن را نیز فراهم کرد.

مقطع دکتری داروسازی در کانادا

تحصیل دکترا در کانادا می‌‌تواند شما را به فوق تخصص تمام عیار داروسازی مبدل کند. از همین رو حتما باید به این فرصت تحصیلی با دید دقیقی نگاه کرد. اولین مدرک مهمی که باید برای این مقطع ارائه شود، اصل مدرک و پایان نامه فوق لیسانس است. به‌طور قطع مدرک کارشناسی ارشد باید بر اساس گرایش‌های مختلف داروسازی باشد. همچنین مواردی مانند انگیزه نامه و توصیه نامه نیز شانس شما را برای پذیرش در  دانشگاه بالاتر می‌برد که باید به این مورد توجه داشته باشید.

برای تحصیل در این مقطع هم داشتن نمرات بالا در آزمون‌های زبان انگلیسی یا فرانسوی الزامی خواهد بود که باید این مورد را زیر نظر بگیرید. چنانچه در در دوره‌های تحصیلی قبلی دستاوردی داشته‌اید، حتما رزومه آن را ارائه کنید. همچنین اگر مقالات علمی چاپ شده و معتبر داشته باشید، مسلما روند پذیرش برای شما بسیار آسان‌تر خواهد شد. در این شیوه هم باید مدارک تمکن مالی ارائه شود تا دولت کانادا مطمئن شود که هزینه‌های تحصیل شما در این کشور از هر نظر تامین است.

داروسازی در کانادا

بررسی هزینه تحصیل داروسازی در کانادا

بدون شک هزینه تحصیل یک عامل تعیین کننده برای رفتن به یک دانشگاه است که باید فکری اساسی برای آن کرد. به طور کلی عوامل زیادی همچون دانشگاه و  شهر آن بر روی هزینه‌های آن تاثیرگذار هستند. مسلما اگر شما دوست دارید که تحصیل داروسازی در کانادا را در شهرهای بزرگ مانند تورنتو انجام دهید، باید هزینه بیشتری برای آن پرداخت کنید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که داروسازی یکی از رشته‌های گران‌قیمت است که فرد باید تمکن مالی مناسبی برای آن داشته باشد.

اگر شما بخواهید که در دانشگاهی مانند اتاوا تحصیل کنید، باید هزینه حدودی ۳۱ هزار دلار را به صورت سالانه بپردازید. این در حالی است ک در دانشگاه ساسکاچوان فقط ۱۲ هزار هزینه خواهد داشت که یک گزینه اقتصادی عالی به حساب می‌‌آید. اگر بخواهیم هزینه تحصیل داروسازی را به شکل کلی بیان کنیم، باید مبلغ سالیانه ۱۵ تا ۴۵ هزار دلار را برای آن در نظر بگیریم. البته هزینه‌های مربوط به زندگی یک عدد جداگانه است که تقریبا ۲۰۰۰ دلار کانادا در هر ماه خواهد بود. اکنون که با هزینه‌های مربوط به تحصیل داروسازی در کشور کانادا آشنا هستید، حتما قبل از گرفتن ویزای تحصیلی کانادا به این موارد بیندیشید.

هزینه‌های زندگی هر شخص در کانادا، به نوع زندگی و الگوهای مصرف وی بستگی دارد. اما اجاره‌بهای محل زندگی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های هزینه‌های جاری زندگی در کانادا را به خود اختصاص می‌دهد. به طور میانگین برای اجاره یک آپارتمان دو خوابه در مرکز شهر، باید نزدیک 1000 دلار کانادا هزینه کنید. به طور کلی می‌توان گفت که هزینه‌های زندگی در این کشور بین 1000 تا 2000 دلار تخمین زده می‌شود. البته هزینه زندگی در هر شهر متفاوت است؛ به عنوان مثال زندگی در شهرهای بزرگی مثل تورنتو، ونکور و انتالیو نسبت به کبک هزینه بیشتری به همراه خواهد داشت.

تحصیل در کانادا  هزینه های متفاوتی دارد، اما می‌توان گفت که تحصیل داروسازی در این کشور، هزینه‌های کمتری نسبت به کشورهای آمریکا، انگلیس، استرالیا و نیوزلند خواهد داشت. به طور کلی هزینه تحصیل داروسازی در کانادا بین 20 هزار دلار تا 40 هزار دلار تخمین زده می‌شود.

بورسیه تحصیلی رشته داروسازی در کانادا

با توجه به اینکه بورسیه های تحصیلی کانادا بسیار متنوع است، امروزه شاهد آن هستیم که تقاضا برای اخذ این بورسیه‌ها برای تحصیل داروسازی در کانادا افزایش یافته است. بورسیه به دو شکل فول باند و کمک هزینه ارائه خواهد شد که در هر صورت بسیار مفید خواهد بود. هر دانشگاه‌های طرح‌های خاص خود را برای بورسیه کردن دارد که به همین علت مبالغ نیز در این زمینه بسیار متنوع است.

به طور مثال دانشگاه کلگری بورسیه ۴۰ هزار دلاری هم برای برخی از دانشجویان خود در نظر گرفته است. همچنین در دانشگاه اتاوا، میزان بورسیه در کارشناسی ارشد بین ۸ تا ۱۷ هزار دلار خواهد بود که مبلغ زیادی را نشان می‌دهد. همچنین این مبلغ برای مقطع دکترا این دانشگاه بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار خواهد بود. خوشبختانه دانشگاه منیتوبا هم در این زمینه بسیار عالی عمل کرده است و بورسیه‌های ۱۴ تا ۱۸ هزار دلاری را برای تحصیلات تکمیلی در نظر می‌گیرد.

دانشگاه‌های کانادا به دانشجویانی که شرایط لازم را داشته باشند، بورسیه‌های مناسبی ارائه می‌دهند تا درصد زیادی از هزینه‌های زندگی و تحصیل دانشجو را در این کشور تامین کنند. مهم‌ترین شرط لازم برای دریافت این بورسیه‌ها، بالا بودن سطح سواد و معلومات علمی دانشجو است اما مواردی همچون رزومه آکادمیک و سطح زبان نیز بی‌تاثیر نیستند.

در ادامه با انواع بورسیه‌های داروسازی در کانادا و مبالغ آن آشنا می‌شویم. اگر برای تامین هزینه‌های تحصیل داروسازی در این کشور روی بورسیه حساب باز کرده‌اید، باید پیش از گرفتن پذیرش، درباره بورسیه‌های دانشگاه مورد نظر اطلاعات کسب کنید.

دانشگاه بورسیه هزینه تحت پوشش
تورنتو بورسیه تحصیلات تکمیلی اونتاریو

بورسیه تریلیوم

11000 دلار کانادا

20000 دلار کانادا

آلبرتا بورسیه کارشناسی ارشد

بورسیه آیزاک والتون

16000 دلار کانادا برای ترم یک

26000 دلار کانادا برای هر سال

واترلو بورسیه تحصیلات تکمیلی اونتاریو

بورسیه تریلیوم

بورسیه کارشناسی ارشد بین‌الملل

11000 دلار کانادا

20000 دلار کانادا

1800 دلار کانادا برای هر ترم

مانیتوبا بورسیه فلوشیپ کارشناسی ارشد 10000 دلار کانادا برای هر سال

بهترین دانشگاه های کانادا  برای رشته داروسازی

بسیاری از افراد به دنبال بهترین دانشگاه های کانادا هستند تا در رشته داروسازی به تحصیل خود ادامه دهند. خوشبختانه دانشگاه‌های مطرح زیادی امکان تحصیل داروسازی در کانادا را به وجود آورده‌اند که این مورد یک امتیاز مثبت برای این کشور است. دانشگاه‌های مونترال، آلبرتا بریتیش کلمبیا باکیفیت‌ترین آموزش‌های داروسازی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.

ناگفته نماند که هزینه تحصیل در این موارد نیز به نسبت بالاتر خواهد بود. دانشگاه‌های لاوال، مانیتوبا و دالهاوس نیز کیفیت آموزشی خوبی را ارائه می‌دهند که هزینه‌های تحصیل در آن‌ها به نسبت ارزان‌تر خواهد بود. چنانچه دوست دارید با رقابت کمتری در رشته داروسازی پذیرفته شوید، دانشگاه ساسکاچوان گزینه مناسبی برای شما خواهد بود پس از آن غافل نشوید.

دریافت ویزای تحصیلی برای رشته داروسازی در کانادا

با توجه به اینکه رنکینگ دانشگاه های کانادا بسیار بالا است، انگیزه‌های زیادی برای تحصیل داروسازی در کانادا وجود دارد که تعداد درخواست‌ها هم به خوبی این موضوع را ثابت می‌کند. بر همین اساس شخص باید برای اخذ ویزای تحصیلی خود اقدام کند تا مجوز ورود به خاک کانادا را داشته باشد.

دانشجویان بین‌المللی که موفق به اخذ پذیرش از یک دانشگاه کانادا برای تحصیل رشته داروسازی می‌شوند،‌باید برای دریافت مجوز اقامت دانشجویی خود، ویزای تحصیلی دریافت کنند. نکته حائز اهمیت این است که تنها دانشجویانی قادرند برای درخواست اخذ ویزای تحصیلی کانادا درخواست دهند که دانشگاه محل تحصیلشان، جزء دانشگاه‌های برگزیده این کشور باشد. متقاضیان تحصیل داروسازی در کانادا باید به غیر از داشتن نامه پذیرش دانشگاه مورد نظر، سایر مدارک خود را به نزدیک‌ترین کنسولگری در کانادا تحویل دهند تا درخواست ویزای آن‌ها ثبت شود.

در حال حاضر مدارک مختلفی برای این کار مورد نیاز است که هر کدام از آن‌ها در نوع خود حائز اهمیت هستند. به همین جهت در ادامه لیستی از این مدارک را برای شما می‌آوریم:

  • گذرنامه معتبر با حداقل اعتبار ۱ ساله
  • عدم سو پیشینه
  • مدرک آیلتس ۶ یا ۶.۵ با توجه به نوع دانشگاه
  • مشخص کردن محل اسکان
  • اثبات تمکن مالی
  • پذیرش‌نامه رسمی از طرف دانشگاه یا موسسه مورد نظر
  • سوابق تحصیلی و پژوهشی

 همه مدارکی که در لیست بالا آورده شد جزو موارد ضروری به حساب می‌آیند که باید برای تهیه آن‌ها اقدام کنید. قبل از اینکه نامه پذیرش از سمت دانشگاه صادر شود، حتما از قبل سایر مدارک را آماده کنید که در صورت صدور نامه پذیرش، بلافاصله برای صدور ویزا اقدام کنید. متاسفانه در بسیاری از موارد دیده شده است که نداشتن برنامه برای جمع‌آوری مدارک باعث از دست رفتن فرصت شده است. پس حتما برای مدیریت مدارک لازم یک برنامه‌ریزی حرفه‌ای داشته باشید تا مشکلی از این جهت به وجود نیاید.

تحصیل رشته داروسازی در کانادا

چرا تحصیل داروسازی در کانادا را پیشنهاد می‌دهیم؟

تحصیل داروسازی در کانادا مزایای زیادی دارد که شما از تمامی این موارد بهره‌مند خواهید شد. اصلی‌ترین مزیت تحصیل داروسازی این است که یک شغل با درآمد بالا را برای شما ایجاد خواهد کرد. بازار کار این رشته در کانادا بسیار وسیع است و فرد بعد از تمام شدن تحصیلات خود می‌تواند بلافاصله کار خود را آغاز کند. اعتبار مدارکی که در کشور کانادا صادر می‌شود بسیار بالاست و فرد می‌تواند در کشورهای دیگر نیز کار خود را ادامه دهد. از طرفی شهریه‌های دانشگاه‌های کانادا بسیار مناسب است که امکان تحصیل ارزان را برای دانشجویان فراهم می‌کند.

خوشبختانه دانشجویان این فرصت را دارند که همزمان با تحصیل خود، به یک کار پاره وقت هم مشغول شوند تا بخشی از هزینه‌های خود را از این راه تامین کنند. با توجه به اینکه کانادا یک کشور پیشرفته و جهان اولی است، مسلما از تحصیل کردن در چنین فضایی بسیار لذت خواهید برد. دولت کانادا برای دانشجویان ارزش بسیار زیادی قائل است و امکانات آموزشی و تفریحی زیادی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. شما با بررسی ددلاین دانشگاه های کانادا می‌توانید در زمان مناسب برای اخذ پذیرش اقدام کنید.

تحصیل داروسازی در کانادا یکی از مهم‌ترین تصمیمات مهاجرتی است که اخیرا دانشجویان زیادی برای آن اقدام می‌کنند. با توجه به سطح بالای سیستم آموزشی کانادا و ارائه مدرن‌ترین سیستم‌های آکادمیک، تحصیل در این کشور به یک مسیر رویایی تبدیل شده است.

کشور کانادا دارای موسسات و دانشگاه‌های فوق‌پیشرفته‌ زیادی برای تحصیل در رشته داروسازی است. این کشور چند ملیتی به واسطه سطح بالای کیفی زندگی و آموزش عمومی، به یکی از استانداردترین کشورهای جهان تبدیل شده است. از طرفی دیگر، دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در این کشور، هزینه‌های بسیار پایین‌تری در مقایسه با سایر کشورهای انگلیسی زبان مانند انگلستان و استرالیا می‌پردازند.

اما شاید هیچکدام از موارد فوق به اندازه امکان اخذ اقامت دائم این کشور جذاب نباشد. در واقع امتیازاتی همچون اقامت خانوادگی، امکان کار پاره‌وقت برای تامین بخشی از هزینه‌های دانشجویی، وجود فرصت‌های مختلف بورسیه تحصیلی، وام‌های دانشجویی و … باعث شده‌اند تا دانشجویان زیادی به تحصیل داروسازی در این کشور علاقه داشته باشند.

برنامه تحصیلی رشته داروسازی در کانادا

دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل داروسازی در کانادا را دارند، باید ابتدا برای دریافت مدرک لیسانس در یکی از رشته‌های علوم پایه مانند زیست‌شناسی، شیمی و … وارد دانشگاه شوند. این کار حدود 1 تا 3 سال زمان برده و بعد برای گذراندن دوره‌های داروسازی، باید وارد یکی از دانشگاه‌های مورد تایید دولت شوند و در خصوص کاربرد داروها، روش ساخت، توسعه و نگهداری آن‌ها مطالعه کنند. در طول دوره تحصیلی، آموزش‌ها در خصوص نحوه تولید مولکول‌های دارویی و ساخت دارو ارائه شده و دانشجویان می‌توانند از این دانش، در جهت توسعه شیوه‌های نوین ساخت دارو استفاده کنند.

تمرکز دوره‌های تحصیلی داروسازی کانادا بیشتر روی دروس فیزیک، زیست‌شناسی، آناتومی، شیمی و فیزیولوژی متمرکز است. البته بعد از اتمام این دوره‌ها، دانشجویان باید یک دوره تکمیلی در جهت افزایش دانش و تجربه پشت سر بگذارند. از جمله مهم‌ترین دوره‌های تکمیلی داروسازی در کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوره یک ساله دستیاری در بیمارستان
  • دوره یک ساله کارآموزی در صنعت داروسازی
  • دوره بیماری‌شناسی مثل دیابت و آسم
  • دوره تخصصی در زمینه‌های مرتبط با سالمندان
  • دوره تکمیلی تحصیلی در مقطع فوق لیسانس یا دکتری تخصصی

دوره تحصیلی کارشناسی داروسازی در این کشور حدود چهار سال به طول انجامیده و دانشجویان پس از سپری کردن این دوره، در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری ادامه تحصیل خواهند داد که حدود 3 تا 5 سال زمان خواهد برد.

تایید صلاحیت داروساز در آزمون

البته باید در نظر داشته باشید که دانشجویان بلافاصله بعد از اتمام دوره تحصیلی، اجازه فعالیت به عنوان یک داروساز را نخواهند داشت. بر اساس قوانینی که در سال 2020 میلادی مصوب شدند، متقاضیانی که مدرک فارغ‌التحصیلی خود را دریافت می‌کنند، باید چندین مرحله و آزمون را پشت سر بگذارند تا به عنوان یک داروساز، فعالیت خود را آغاز کنند. مراحل تایید صلاحیت داروساز عبارتند از:

  1. دریافت مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری حرفه‌ای از دانشگاه‌های مورد تایید کانادا
  2. قبولی در آزمون ملی انجمن داروسازی کانادا (Pharmacist Evaluating Examination) که برای تایید صلاحیت داروسازان در جهت اشتغال برگزار می‌شود. البته نحوه برگزاری این آزمون در استان کبک متفاوت است
  3. گذراندن دوره‌های کارآموزی به منظور افزایش تجربه و مهارت
  4. تسلط کامل روی یکی از زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی

وضعیت شغل داروسازی در کانادا

در حال حاضر از میان جمعیت داروسازان فارغ‌التحصیل این کشور، حدود 6500 نفر در بیمارستان‌ها و 9600 نفر در داروخانه‌ها و سایر صنایع داروسازی، دانشگاه و … مشغول فعالیت هستند. میزان درآمد متوسط این افراد، سالانه بین 80 هزار تا 95 هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود. البته نباید فراموش کنید که داروسازان برای کسب اجازه کار باید تاییدیه سازمان PEBC را دریافت کنند. این سازمان به عنوان تنها مرجع رسمی ارزشیابی مدرک داروسازی در این کشور، صلاحیت علمی دانشجویان را پیش از ورود به بازار کار، مورد بررسی قرار می‌دهد.

سازمان PEBC برای اعطای گواهی تایید، دو آزمون زیر را برگزار می‌کند:

  • آزمون MCQ که به صورت چند گزینه‌ای برگزار شده و سطح علمی داروساز را ارزیابی می‌کند.
  • آزمون OSCE که توانایی عملیاتی متقاضی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

سخن پایانی

تحصیل داروسازی در کانادا یک راه بسیار عالی برای ساختن یک آینده روشن و ایده‌آل است. با این حال گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های برتر کانادایی کار چندان راحتی نیست. از طرفی اخذ ویزای تحصیلی نیز با چالش‌های خاص خود روبرو است که نباید آن‌ها را فراموش کرد. به‌همین علت بهتر است که در این شرایط از یک موسسه مهاجرتی معتبر کمک بگیرید. صبا ویزا با بالاترین درصد موفقیت در مهاجرت قانونی، آماده است که تمامی خدمات مهاجرتی را در اختیار شما قرار دهد. از همین رو بهتر است که با ما تماس بگیرید و اخذ ویزای تحصیلی را به تیم حرفه‌ای صبا ویزا بسپارید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 5]
برای مشاوره رایگان کلیک کنید