لوگو صبا ویزا
تحصیل در فنلاند

تحصیل در فنلاند

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه شرایط و مراحل دریافت ویزای فنلاند برای ایرانیان و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

فنلاند به عنوان یکی از مدرن ترین و نوآورترین کشورهای اروپا شناخته می‌شود و سیستم آموزشی آن نیز شهرت جهانی دارد. بنابراین، اگر علاقه‌مند به دریافت خدمات آموزشی در سطح جهانی و غوطه‌ور شدن در سبک زندگی شگفت‌انگیز نوردیک در شاد‌ترین کشور روی زمین هستید، می‌توانید به پیوستن به بیش از ۲۰۰۰۰ دانشجوی دیگری که در خارج از کشور‌شان و در فنلاند مشغول به تحصیل شده‌اند، فکر کنید.

چه در پایتخت ساحلی هلسینکی، چه در شهر دانشگاهی تورکو یا شهر محبوب تامپره، شما مطمئناً مقصدی برای تحصیل در خارج از کشور در فنلاند پیدا خواهید‌کرد که برای‌تان مناسب باشد. اگر به تحصیل در فنلاند فکر می‌کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که با ما همراه باشید و به مطالعه این مطلب که راهنمایی جامع برای تحصیل در فنلاند است، بپردازید. خوب است که در ابتدا این اطلاعات مختصر درباره فنلاند را بدانید:

  • پایتخت: هلسینکی
  • زبان: فنلاندی، سوئدی
  • جمعیت: ۵/۵ میلیون نفر
  • مساحت: ۳۳۸۴۴۰ کیلومتر مربع
  • تعداد دانش آموزان بین المللی (در سال ۲۰۱۸): ۲۰۲۷۳ نفر
  • سال تحصیلی: سپتامبر – مه
  • واحد پول: یورو
فهرست عناوین

نظام آموزش و پرورش

اگر می‌خواهید در مورد نحوه عملکرد آموزش عالی در فنلاند، که آموزش عمومی و خصوصی با کیفیتی را ارائه می‌دهد، بیشتر بدانید، به مطالعه این مطلب ادامه دهید.

دو نوع مؤسسه آموزش عالی در فنلاند وجود دارد: دانشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم کاربردی (UAS) . واحد‌های دکترا نیز فقط توسط دانشگاه‌ها ارائه می‌شود. در فنلاند، ۱۳ دانشگاه فنلاندی وجود دارد که همه متعلق به دولت هستند. تمرکز این دانشگاه‌ها بر تحقیقات علمی است و به دانشجویان، بیشتر آموزش‌های نظری را ارائه می‌دهند. از سوی دیگر، دانشگاه‌های علوم کاربردی توسط شهرداری‌های محلی و نهاد‌های خصوصی اداره می‌شوند و حول محور توسعه مهارت‌های عملی و مشارکت در پروژه‌های توسعه صنعت، عمل می‌کنند.

مانند بسیاری از کشور‌های اروپایی، سیستم آموزش عالی فنلاند نیز از سیستم انتقال اعتبار اروپا (ECTS) برای اندازه‌گیری میزان اعتبارات آموزش عالی‌اش استفاده می‌کند. آموزش عالی در فنلاند سه نوع مدرک را به دانشجویان متقاضی، اعطا می‌کند:

مدرک لیسانس

۳ سال (۱۸۰ واحد  ECTS) برای دریافت یک لیسانس حرفه‌ای یا یک لیسانس آکادمیک. در این زمان، به دانشجویان آموزش تخصصی در رشته انتخابی‌شان و همچنین آموزش عمومی گسترده نیز ارائه می‌شود.

مدرک کارشناسی ارشد

۱ـ۲  سال(۶۰  یا ۱۲۰ واحد ECTS). درطول این دوره، دانشگاه در حالی که امکان توسعه بیشتر فرآیند تحقیقات علمی را برای دانشجویان فراهم می‌کند، به آنها محتوای آموزشی تخصصی را نیز ارائه می‌دهد.

مدرک دکترا(PhD)

در فنلاند، تحصیل در مقطع دکترا معمولاً حدود ۴ سال طول می‌کشد. مدرک دکترا فقط توسط دانشگاه‌ها اعطا می‌شود.

ویزای دانشجویی

آیا برای تحصیل در فنلاند به ویزا نیاز دارید؟ در ادامه این مطلب می‌توانید هر آنچه را که باید در مورد پروسه دریافت مجوز اقامت دانشجویی و مدارک لازم برای ورود و تحصیل در کشور فنلاند بدانید را، بیاموزید.

ویزاها و مجوزهای اقامت دانشجویی

بسته به اینکه اهل کدام کشور هستید، ممکن است لازم باشد که ویزای دانشجویی (مجوز اقامت دانشجویی) بگیرید تا بتوانید در فنلاند مشغول به تحصیل شوید. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که مجوز‌های اقامت دانشجویی فنلاند معمولاً برای دو سال [R3] در هر بار دریافتشان، معتبر هستند؛ بنابراین اگر قصد دارید بیشتر از این مدت زمان در این کشور بمانید، باید پس از پایان این دوره دوساله، درخواست اقامت خود را تمدید کنید.

دانشجویان نوردیک

دانشجویانی که از سوئد، نروژ، ایسلند یا دانمارک می‌آیند می‌توانند بدون محدودیت در فنلاند اقامت، تحصیل و کار کنند.

دانشجویان متقاضی از کشور‌های اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا / سوئیس

اتباع کشور‌های اتحادیه اروپا نیازی به درخواست ویزا یا دریافت اجازه اقامت قبل از ورود به کشور فنلاند را ندارند و می‌توانند به راحتی فقط برای دریافت حق اقامت ثبت نام و اقدام کنند.

دانشجویان متقاضی از کشور‌های غیر اتحادیه اروپا

شهروندان کشور‌های غیر اتحادیه اروپا ممکن است قبل از ورود به فنلاند مجبور باشند هم برای دریافت ویزای مسافرتی و هم برای کسب اجازه اقامت دانشجویی در نزدیکترین سفارت یا کنسولگری فنلاند یا به صورت آنلاین درخواست دریافت ویزا و اجازه اقامت، بدهند.

برای درخواست دریافت ویزا، باید از قبل در یک موسسه آموزش عالی پذیرفته شده باشید. همچنین باید سایر الزامات اجازه اقامت دانشجویی را نیز رعایت کنید، به عنوان مثال بیمه و سایر ملزومات حمایتی. پس از دریافت ویزا و حق اقامت دانشجویی ، اجازه دارید تا ۲۵ ساعت در هفته در طول سال تحصیلی کار کنید. در فنلاند پس از اتمام تحصیلات، ممکن است به دانشجویان برای جستجوی کار یا راه اندازی کسب و کار اجازه اقامت به مدت یک نیز سال داده شود.

تحصیل در فنلاند

فرآیند اقدام به دریافت ویزای تحصیلی برای تحصیل در فنلاند

همه کشورها شرایط خاصی برای پذیرش دانشجو در موسسات آموزش عالی‌شان دارند. در ادامه می‌توانید در مورد جزئیات پذیرش در موسسات آموزش عالی فنلاند و درباره مواردی که باید به صورت اختصاصی برای پذیرفته شدن در دانشگاه انتخابی‌تان انجام دهید، بیشتر بیاموزید.

البته اگر سؤالات بسیار خاصی دارید، همیشه بهترین گزینه این است که با دانشگاهی که می‌خواهید برای تحصیل در آن درخواست دهید تماس بگیرید و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید؛ اما در این بین، می‌توانید برای شروع، مراحل زیر را انجام دهید.

مراحل فرآیند درخواست اجازه تحصیل

برای دریافت مجوز تحصیلی مراحل زیر را دنبال کنید:

۱ـ رشته تان را انتخاب کنید

با انتخاب رشته‌ای که برای شما مناسب است شروع کنید. می‌توانید گزینه‌‌های موجود را در پورتال Studyinfo.fi جستجو کنید (جایی که معمولاً به‌صورت آنلاین درخواست می‌دهید). فنلاند رشته‌های تحصیلی زیادی دارد که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. چه دانشجوی کارشناسی باشید و چه دانشجوی کارشناسی ارشد، مقاطع تحصیلی مختلفی برای رشته‌های مختلف وجود دارد. با این اوصاف، فنلاند در کیفیت آموزش رشته‌های مختلف در زمینه علم، مهندسی و نوآوری مشهور است.

۲ـ مدارک‌تان را آماده کنید

هر دانشگاه یا UAS معیارها و فهرستی از مدارک خاص و مد‌نظر خودش را دارد، اما مدارک اولیه‌ای که معمولاً توسط همه دانشگاه‌ها درخواست می‌شوند، عبارتند از:

  • کپی مدارک تکمیل شده (یا در حال کامل شدن) صلاحیت تحصیلی
  • ترجمه رسمی همه اسناد به زبان های فنلاندی، سوئدی یا انگلیسی
  • اصل مدارک تحصیلی و ترجمه رسمی آنها

پس از ثبت درخواست آنلاین، دانشگاه‌ها فهرست جامعی از مدارک مورد نیاز را به شما ارائه می‌دهند. به خاطر داشته باشید که تمام مدارک باید به یکی از زبان های رسمی فنلاند یا به زبان انگلیسی ترجمه شده باشد و اگر انگلیسی زبان مادری شما نیست، ممکن است از شما خواسته شود تا در آزمون تعیین سطح مهارت‌های زبان انگلیسی نیز شرکت کنید.

۳ـ شرایط خاص پذیرش دانشگاه مورد نظر‌تان را بررسی کنید

بسته به دانشگاه، ممکن است مدارک خاصی مورد نیاز باشد. برای آگاهی از شرایط خاص پذیرش هر دانشگاهی به وب سایت آن دانشگاه رجوع کنید و در صورت داشتن هر گونه سوال با خدمات پذیرش دانشگاه تماس بگیرید.

در مورد دانشگاه‌های فنلاند، حتما مهلت‌های رسمی ثبت درخواست پذیرش را بررسی کنید، زیرا ممکن است این زمانبندی‌ها از موسسه‌ای به موسسه دیگر متفاوت باشند. همچنین ممکن است مجبور شوید که نتیجه آزمون‌های لازم برای تعیین سطح مهارت‌های زبان انگلیسی‌تان را نیز ثبت کنید، که در نتیجه این کار نیز ممکن است نیاز به ثبت نام برای آزمون تافل یا آیلتس داشته باشد که خود پروسه ای تقریبا زمان‌بر است.

۴ـ درخواست خود را ارسال کنید

درخواست‌ها معمولاً به‌صورت آنلاین در  Studyinfo.fi، یعنی وب‌سایت درخواست‌نامه‌های فنلاند، انجام می‌شوند. دو نوع درخواست‌نامه وجود دارد، و اینکه از کدام یک استفاده می‌کنید، بستگی به برنامه تحصیلی شما دارد:

  • درخواست‌نامه مشترک
  • درخواست‌نامه جداگانه

در یک درخواست‌نامه مشترک، می توانید برای شش برنامه تحصیلی با یک درخواست‌نامه، درخواست دهید. اگر از طریق درخواست‌نامه جداگانه درخواست‌تان را ثبت کنید، در واقع مستقیماً برای برنامه تحصیلی یک موسسه آموش عالی خاص درخواست می‌دهید. فرم‌های درخواست جداگانه برای هر برنامه تحصیلی یا دانشگاه خاص، به طور جداگانه پر می‌شوند و محدودیتی برای تعداد برنامه‌های تحصیلی که می‌توانید برایشان درخواست‌نامه پرکنید، وجود ندارد.

۵ـ برای دریافت اجازه اقامت دانشجویی اقدام کنید

هنگامی که پذیرش رسمی خود را در یک موسسه آموزش عالی در فنلاند دریافت کردید، می‌توانید برای کسب اجازه اقامت دانشجویی[R1] نیز درخواست دهید.

شما می توانید در سفارت فنلاند در کشور خودتان و یا به صورت آنلاین این درخواست را ثبت کنید، اما همچنان باید به صورت حضوری به یک نمایندگی دیپلماتیک فنلاند [R2] نیز مراجعه کنید تا تایید هویت شوید ؛ همچنین باید کپی سایر اسنادی که ممکن است در طول فرآیند ثبت درخواست‌تان نیاز داشته باشید را نیز را به همراه اثر انگشتتان ثبت کنید. برای دریافت جزئیات دقیق‌تر از چگونگی این فرآیند می‌توانید در migri.fi کسب اطلاعات کنید.

۶ـ وارد فنلاند شوید

پس از پذیرش در دانشگاه و دریافت ویزای لازم برای اقامت دانشجویی، وقت آن است که ماجراجویی خود را در فنلاند آغاز کنید. البته قبل از شروع این سفر جذاب به هزینه‌های زندگی در فنلاند و بودجه‌ای که برای این کار دارید دقت کنید.

پس از اطمینان از کافی بودن بودجه اولیه‌تان، می‌توانید شروع به جستجوی محلی برای اقامتتان کنید. بعد از این مرحله، زمان رزرو پرواز‌تان به فنلاند و در نهایت رسیدن به شهر جدید‌تان فرا رسیده‌است. مهم نیست که کجا و در کدام منطقه اقامت می‌کنید، در سراسر این کشور، مناظر و جاذبه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها لذت ببرید.

کار در دوران تحصیل در فنلاند

کار دانشجویی، بخش و تجربه ارزشمندی از زندگی دانشجویی قبل از ورود به بازار کار است. در فنلاند نیز مانند بسیاری از کشور‌های دیگر، اکثر دانشگاه‌‌ها به دانشجویان اجازه می‌دهند که به صورت نیمه وقت در عصر‌ها یا در تعطیلات آخر هفته کار کنند. علاوه بر این، بیشتر دانشجویان در تابستان، از ژوئن تا اواخر آگوست، سعی می‌کنند که برای خودشان کاری پیدا کنند و مشغول به کار شوند.

دانشجویانی که شهروندان کشور‌های شمال اروپا یا EEA هستند برای کار در فنلاند نیازی به مجوز خاصی ندارند. سایر دانشجویان بین‌المللی نیز می‌‌توانند با داشتن همان مجوز اقامتی که برای تحصیل به آنها اعطا شده‌ است، در تخصص‌ها و محدوده‌‌های زمانی مشخصی کار کنند؛ مثلا کار‌های مرتبط با مدرک تحصیلی‌شان به صورت کارآموزی یا کار پاره وقتی که مدت زمانش از ۲۵ ساعت در هفته تجاوز نکند.

فنلاند ممکن است آداب و رسوم متفاوتی(نسبت به کشورتان) برای یافتن شغل داشته‌باشد، بنابراین بهتر آن است که قبل از اقدام به جست‌و‌جو برای کار مورد نظر و مناسب‌تان، با این آداب و رسوم آشنا شوید تا شانس بیشتری برای یافتن شغل داشته‌باشید.

علاوه بر این، بخش خدمات شغلی در دانشگاه‌‌های فنلاند باید اولین نقطه تماس شما برای یافتن کارفرمایان‌تان باشد؛ زیرا دانشگاه‌ها با شرکت‌ها پیوند دارند و می‌توانند بهترین گزینه‌های کاری را به دانشجویان بین المللی‌شان معرفی کنند.

هزینه های مسکن و زندگی

بخش عمده هزینه زندگی در فلاند مربوط به هزینه مسکن و مخارج زندگی است. در ادامه بیشتر با این هزینه‌ها آشنا می‌شوید.

مخارج زندگی

برای تحصیل در هر کشوری، مهم است که از قبل بودجه‌ای را برای این کار در نظر بگیرید تا  هنگام آغاز به تحصیل‌تان، از این نظر نیز آمادگی‌های لازم را داشته باشید. بنابراین، ما میانگین برخی از هزینه‌‌های زندگی و مسکن در فنلاند را برای‌تان شرح داده‌‌ایم تا بتوانید تصور روشن‌تری از هزینه‌هایی که به‌عنوان یک دانشجو در فنلاند باید ‌بپردازید، داشته باشید. کشور‌های شمال اروپا معمولاً در مقایسه با سایر مقاصد ارزان‌‌تر اروپایی، پر‌هزینه و گران در نظر گرفته می‌شوند؛ اما برای شما به عنوان دانشجویی که در فنلاند زندگی می‌کند، مزایا و تخفیف‌‌های زیادی در نظر گرفته ‌شده‌است.

هنگام تحصیل در خارج از کشور، مهم است که چگونگی رسیدگی به مخارج و استفاده از بودجه‌ای که دارید را با دقت برنامه‌ریزی کنید و مقدار هزینه‌های زندگی‌تان را به درستی برآورد کرده و در نظر بگیرید؛ مثلا باید این مخارج را با توجه به اینکه چه نوع مسکنی خواهید داشت، هزینه‌های رفت و آمد‌تان چه مقدار است و آیا تلاش خواهید کرد که کار پاره وقتی پیدا کنید یا خیر، تخمین بزنید. در اینجا برخی از هزینه های متوسط ​​زندگی در فنلاند را برای‌تان آورده‌ایم:

  • یک وعده غذایی: ۱۲ یورو
  • قهوه: ۴.۷۰ یورو
  • بلیط سینما: ۱۴ یورو
  • اجاره ماهانه: ۷۰۰ـ۲۰۰۰ یورو
  • هزینه حمل و نقل ماهانه: ۵۴ یورو

هزینه مسکن

پورتال‌های مسکن‌یابی مانند HousingAnywhere.com می‌توانند به شما در یافتن محل اقامت در هلسینکی و سایر شهر‌های فنلاند کمک کنند. دو نوع مسکن در فنلاند وجود دارد: مسکن دانشجویی و مسکن خصوصی. اجاره یک اتاق خصوصی، یا یک آپارتمان کامل، می تواند بسیار گران باشد، به خصوص در هلسینکی.

خوشبختانه، مسکن دانشجویی گزینه‌ای بسیار در دسترس است و اقامت در خوابگاه دانشگاه یا اقامتگاه دانشجویی در بسیاری از موسسات فنلاند یکی از گزینه‌های خوب برای دانشجویان است؛ بنابراین قبل از آغاز سال تحصیلی، با دانشگاه‌تان برای دریافت اطلاعات لازم در خصوص فرصت‌هایی که برای دریافت مسکن دانشجویی در اختیارتان قرار می‌دهد، تماس بگیرید. گرفتن یک اتاق در یک خوابگاه یا اقامتگاه دانشجویی یک صرفه‌جویی واقعی در هزینه‌ها به حساب می‌آید.

هزینه‌های ماهانه زندگی در فنلاند برای دانشجویان (غذا، مسکن، حمل و نقل، بیمه و غیره) به طور متوسط ​​حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو است؛ البته این میزان، بسته به محل زندگی و عادات شخصی شما متفاوت خواهد‌بود؛ و همانطور که می‌دانید معمولاً هزینه‌ها در شهر‌های بزرگ‌تر بیشتر از شهر‌های کوچک‌تر است؛ مثلا این هزینه‌ها در هلسینکی که پایتخت فنلاند است، کمی بیشتر از شهرهای کوچکتری مانند اولو خواهد بود.

تحصیل در فنلاند

شهریه و بورسیه

هزینه‌های تحصیل در رشته‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی در فنلاند متفاوت است. در حالی که دانشجویان اروپایی می‌توانند در این کشور به صورت رایگان تحصیل کنند، انتظار می‌رود که دانشجویان بین المللی برای تحصیل در فنلاند هزینه‌های تحصیل‌شان را پرداخت کنند.

در‌واقع، دانشجویان کشور‌هایی غیر از کشور‌های اتحادیه اروپا که متقاضی تحصیل در فنلاند هستند، ملزم به پرداخت شهریه برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی هستند؛ اما فرصت‌‌های زیادی برای دریافت بورس تحصیلی برای کمک به تامین مخارج تحصیل این دانشجویان در این کشور نیز وجود دارد. همچنین تحصیل در مقطع دکترا در فنلاند نیز معمولا رایگان است. همچنین، کسانی که به زبان فنلاندی یا سوئدی در این کشور تحصیل می‌کنند نیز از پرداخت شهریه معاف هستند.

هر دانشگاه به صورت مستقل، میزان هزینه‌های لازم برای تحصیل در آن دانشگاه را تعیین می‌کند که این میزان نیز می‌تواند از رشته‌ای به رشته دیگر متفاوت باشد، اما شهریه سالانه(بدون احتساب هزینه‌های عمومی زندگی) بین ۶۰۰۰  تا ۱۸۰۰۰ یورو تعیین شده‌است.

خوشبختانه، دانشجویانی که ملزم به پرداخت شهریه هستند، واجد شرایط درخواست بورسیه از دانشگاه مورد نظرشان نیز هستند؛ بنابراین هنگام انتخاب دانشگاه در فنلاند، فرصت‌ها و شرایط مربوط به دریافت بورس تحصیلی موجود در آن دانشگاه را نیز به خوبی بررسی کنید. شایان ذکر است که اکثر گزینه های بورسیه فقط هزینه تحصیل را ۱۰۰٪ یا تا حدی پوشش می‌دهند؛ و معمولاً انتظار می رود که دانشجویان بین‌المللی سایر هزینه‌های زندگی‌شان را خودشان تامین کنند.

چه زمانی باید به عنوان یک دانشجو در فنلاند شهریه‌تان را پرداخت کنید؟

هنگامی که نامه پذیرش خود را برای رشته و برنامه تحصیلی مورد نظرتان دریافت می‌کنید، معمولاً به همراه آن فاکتور شهریه سال اول را نیز دریافت خواهید‌کرد. اگر برای دریافت بورسیه از دانشگاه پذیرفته شده باشید، مبلغی که بورسیه پوشش می‌دهد به طور خودکار از فاکتور شما کسر خواهد‌‌شد؛ بسته به میزان بورس تحصیلی، این مبلغ ممکن است کل مبلغ شهریه و یا فقط کسری از آن مانند ۵۰٪ از کل هزینه باشد.

شرایط پرداخت نیز برای هر دانشگاه کمی متفاوت است. در بیشتر موارد، انتظار می‌رود که تمام شهریه سالانه را ظرف دو هفته یا یک ماه بپردازید. و تا زمان پرداخت، پذیرش شما مشروط خواهد بود. برخی از دانشگاه ها نیز پیشنهاد می‌کنند که شهریه را به اقساط تقسیم کنید تا مجبور نباشید یکباره چنین مبلغ بالایی را پرداخت کنید. بسیار مهم است که شهریه تحصیل خود را به موقع پرداخت کنید. شما نمی‌توانید برای دریافت اجازه اقامت با پذیرش مشروط درخواست دهید، بنابراین قبل از اینکه بتوانید برای دریافت اجازه اقامت و ویزای دانشجویی‌تان اقدام کنید، باید مبلغی را پرداخت کنید.

میزان شهریه برخی از دانشگاه‌های فنلاند:

  • دانشگاه آلتو ۱۲۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ یورو در سال
  • دانشگاه آبو آکادمی۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ یورو در سال
  • دانشگاه علوم کاربردی آرکادا ۶۰۰۰ تا ۹۰۰۰ یورو در سال
  • دانشگاه علوم کاربردی هاگا هلیا ۸۵۰۰ تا ۹۵۰۰ یورو در سال
  • دانشکده اقتصاد هنکن ۱۲۵۰۰ یورو در سال
  • دانشگاه علوم کاربردی هلسینکی متروپولیا ۱۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ یورو در سال
  • دانشگاه فنلاند شرقی ۸۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ یورو در سال
  • دانشگاه هلسینکی ۱۳۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ یورو در سال
  • دانشگاه اولو ۱۰۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ یورو در سال
  • دانشگاه تامپره ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ یورو در سال
  • دانشگاه تورکو ۸۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ یورو در سال

بهترین دانشگاه های فنلاند کدامند؟

موسسات آموزش عالی فنلاند، شهرت زیادی دارند و معمولا در رتبه بندی دانشگاه‌های بین المللی در جایگاه بسیار خوبی قرار دارند. بهترین دانشگاه فنلاند دانشگاه هلسینکی است که یکی از ۲۰ دانشگاه برتر اروپا به حساب می‌آید. دیگر دانشگاه های خوب پژوهش محوری که در فهرست ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان نیز قرار گرفته‌اند، دانشگاه آلتو (در هلسینکی) و دانشگاه تورکو هستند. همچنین در این میان دانشگاه‌های علمی کاربردی(پلی تکنیک) خوبی نیز وجود دارند که به دلیل رویکرد کمتر پژوهشی و بیشتر عمل‌گرا‌یشان، اغلب در رتبه‌بندی نادیده گرفته می‌شوند. اسامی که در ادامه مشاهده می‌کنید، نام برخی از دانشگاه‌های فنلاند است که در سال ۲۰۲۲ در لیست رتبه بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها حضور داشته داشته‌اند:

  • دانشگاه هلسینکی
  • دانشگاه آلتو
  • دانشگاه تورکو
  • دانشگاه ییواسکیلا
  • دانشگاه اولو
  • دانشگاه فناوری لاپینرانتا
  • دانشگاه تامپره
  • دانشگاه فنلاند شرقی
  • دانشگاه آبو آکادمی
  • دانشگاه واسا

۴ رشته برتر و دارای آینده کاری برای تحصیل در فنلاند

انتخاب رشته مناسب برای تحصیل اولین قدم شما برای اقامت و در ادامه، کار در فنلاند خواهد‌ بود. بنابراین به صورتی اجمالی به معرفی رشته‌هایی که بعد از فارغ‌التحصیلی در فنلاند، حتما شغلی برای شما به همراه خواهند داشت می‌پردازیم.

۱ـ مهندسی فناوری اطلاعات

غیرقابل انکار است که مهندسی فناوری اطلاعات یک رشته محبوب در سراسر جهان است. فنلاند نیز با توسعه سریع و فناوری های پیشرفته خود حتی بیش از هر زمان دیگری برای استعدادهای متخصص در زمینه فناوری اطلاعات تقاضا دارد؛ و در رشته‌هایی مانند موارد زیر به خوبی دانشجو می‌پذیرد.

  • تجزیه و تحلیل داده‌ها (کارشناسی ارشد)
  • مدیریت جهانی نوآوری و فناوری(کارشناسی ارشد)
  • مهندسی نرم افزار و تبدیل دیجیتال(کارشناسی ارشد)

۲ـ کسب و کار

شرکت‌های نوپا و تحت حمایت دولت در فنلاند، رشد روزافزونی دارند؛ این شرکت‌ها برای توسعه بازارهای داخلی و خارجی به کمک نیاز دارند. به عنوان یک دانشجوی بین المللی در فنلاند، پیشینه بین فرهنگی یک مزیت رقابتی در هنگام جستجوی کار در یک شرکت بین المللی در فنلاند است. بنابراین، کسب و کار می تواند انتخاب خوبی برای دانشجویان بین المللی باشد که علاقه زیادی به زمینه کسب و کار یا حتی راه اندازی کسب و کار خود دارند. برای این دسته از دانشجویان، تحصیل در رشته‌های زیر کاری هوشمندانه خواهد‌بود.

  • مدیریت بازرگانی در بازرگانی بین المللی (کارشناسی)
  • مدیریت بازرگانی در تجارت الکترونیک(کارشناسی)
  • مدیریت بازرگانی (MBA) (کارشناسی)

۳ـ حسابداری و مدیریت مالی

هزاران حسابدار در فنلاند وجود دارند و با افزایش تعداد شرکت‌های نوپا، تقاضا برای حسابداران و تحلیلگران حرفه‌ای نیز افزایش می‌یابد. بنابراین رشته‌های زیر را نیز در نظر داشته باشید.

  • مدیریت بازرگانی (MBA) در امور مالی استراتژیک و تجزیه و تحلیل تجاری(کارشناسی ارشد)

۴ـ مراقبت‌های بهداشتی

فنلاند با استانداردهای زندگی پیشرفته و بالا یکی از بهترین سیستم های مراقبت های بهداشتی را در اروپا دارد. مطالعه مربوط به مراقبت‌های بهداشتی در فنلاند امروزه بیشتر بر راه حل‌های نوآورانه، همکاری چند رشته‌ای و بین المللی متمرکز است. در این زمینه نیز می‌توانید برای تحصیل در رشته‌های زیر درخواست بدهید.

  • مراقبت های بهداشتی در شاخه پرستاری (کارشناسی)
  • خدمات اجتماعی (کارشناسی)

زبان و فرهنگ

اگر تمایل به تحصیل و در نتیجه زندگی در فنلاند دارید، خوب است که از اقلیم، زبان، فرهنگ و اخلاقیات مردمان این سرزمین نیز اطلاعاتی نسبی داشته باشید تا بتوانید هوشمندانه‌تر رفتار کنید و اسباب انطباق با زندگی، آب و هوا و فرهنگ آنها را برای خودتان فراهم کنید.

زبان

دو زبان رسمی فنلاند، فنلاندی و سوئدی هستند و زبان اصلی آموزش در اکثر موسسات آموزش عالی نیز فنلاندی است. با این اوصاف، فنلاند به عنوان یکی از ۵ کشور برتر انگلیسی زبان مناسب برای افراد غیر بومی توصیف شده‌است و در این راستا در دانشگاه‌هایش تعداد زیادی برنامه تحصیلی به زبان انگلیسی نیز تعریف کرده و ارائه می‌دهد. علاوه بر این، اغلب مؤسسات آموزش عالی دوره‌هایی مبنی بر آموزش زبان فنلاندی یا سوئدی را برای دانشجویانی که مایل به یادگیری زبان‌های ملی این کشور هستند نیز ارائه می‌دهند.

فرهنگ، اقلیم و آب و هوا

موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد فنلاند – درست بین اروپای غربی و شرقی، هم مرز با سوئد، نروژ و روسیه – تأثیر زیادی در بیان فرهنگی این کشور داشته‌است؛ به طوری‌ که فنلاند امروزه ترکیبی از سنت و مدرنیته را به بازدیدکنندگانش ارائه می‌دهد که بسیار متفاوت از سایر کشور‌هاست. حکمرانی خوب، نوآوری اجتماعی و دستورالعمل‌های کاربردی در تجارت، صنعت و زندگی روزمره مردم باعث شده‌است که فنلاند بتواند به خوبی پیش برود. در واقع، فنلاند کشوری بسیار امن و پر از فرصت و تجربه است.

فنلاندی‌ها برای برابری طلبی، ارزش زیادی قائل هستند، و تمایل چندانی به عناوین و نمایش برتری ندارند. فنلاندی‌ها به افرادی محتاط و مؤدب معروف هستند، اما در عین حال، به عنوان افرادی بسیار خونگرم و صمیمی نیز شناخته شده هستند. فنلاندی‌ها اغلب عمل‌گرا هستند و عمل را به گفتار ترجیح می‌دهند. و آنچه که به زبان می‌آورند نیز اغلب قابل اعتماد و اتکا است؛ قولی که یک فنلاندی می‌دهد، قابل اطمینان ترین است.

همانند اکثر بخش‌های شمالی اروپا، هویت فرهنگی فنلاندی‌ها نیز عمیقاً با طبیعت گره خورده است (آنها ساکن مرتفع‌ترین کشور جنگلی اروپا هستند). فنلاندی‌ها دوست دارند اغلب خارج از خانه باشند و رابطه‌ای منحصر به فرد با طبیعت‌ دارند.

آب و هوا نیز درکشورهای شمال اروپا بر فرهنگ این کشور‌ها تأثیر دارد و کل کشور با تغییر فصول تغییراتی می‌کنند و با آن سازگار می‌شوند. در حالی که در تابستان می‌توانید بیرون از خانه بنشینید و از گرمای هوا لذت ببرید، در زمستان معمول است که در خانه بمانید و یا به یکی از معروف‌ترین مکان‌های سنتی فنلاند سری بزنید: سونا. سوناهای فنلاندی شهرت جهانی دارند و فنلاندی‌ها از این اماکن در موقعیت‌های مختلفی استفاده می‌کنند، از گردهمایی‌های خانوادگی گرفته تا جلسات کاری!

خلاصه ای از دلایلی برای انتخاب فنلاند به عنوان یک مقصد تحصیلی

در یک نگاه با برخی از مهمترین دلایل مهاجرت به این کشور زیبا مواجه می‌شوید.

۱ـ دارا بودن سیستم آموزشی در سطح جهانی

با داشتن یکی از بهترین سیستم های آموزشی در جهان، جای تعجب نیست که بیش از ۱۴۰۰۰ دانشجوی بین المللی در حال حاضر فنلاند را برای تحصیل در خارج از کشور‌شان انتخاب کرده‌اند. فنلاند همچنان گاهی در نمرات ریاضی، علوم و خواندن، از ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا و نیوزلند پیشی گرفته است و از سال ۲۰۱۹، دانشگاه های فنلاند در بین ۳ درصد برتر جهانی قرار گرفته‌اند.

۲ـ شهریه مقرون به صرفه

در حالی که هزینه‌های تحصیل در فنلاند برای دانشجویان بین المللی از ۶۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ یورو در سال متغیر است، اما هیچ کاستی در اعطای فرصت‌ها و امتیازات مالی برای تحصیل در فنلاند وجود ندارد. بسیاری از دانشگاه ها بورسیه‌های سخاوتمندانه‌ای را به دانشجویان بین المللی اعطا می‌کنند که اساساً بر اساس شایستگی‌های علمی دانشجویان صورت می‌گیرد.

۳ـ برابری و آزادی

برابری و آزادی سنگ بنای سیستم آموزشی فنلاند است. در فنلاند، همه دانشجویان از فرصت‌های برابر برای دریافت آموزش با کیفیت بالا برخوردارند. آزادی تحصیلی نیز یک ارزش اصلی در دانشگاه‌های فنلاند است. برخلاف ایالات متحده یا بریتانیا، دانشجویان در فنلاند این آزادی را دارند که تصمیم بگیرند در کدام واحدها تحصیل کنند، و دانشگاه نیز تضمین می‌کند که هر دانشجو با مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانش فارغ‌التحصیل می‌شود.

۴ـ استاندارد بالای زندگی

فنلاند سطح بالایی از زندگی را برای دانشجویانش در سراسر کشور فراهم می‌کند. نه تنها سیستم‌های آموزشی و مراقبت‌های بهداشتی فنلاند درجه یک هستند، بلکه هزینه های زندگی برای اکثر دانشجویان نیز قابل مدیریت است، به خصوص که تخفیف‌های دانشجویی زیادی برای غذا و حمل و نقل در سراسر کشور وجود دارد.

تعادل بین کار و زندگی نیز بخش مهمی از جامعه فنلاند است. کار، تحصیل و تعطیلات به طور مساوی در اولویت هستند، بنابراین کارکنان و دانشجویان می‌توانند از ثمره کار خود لذت ببرند و به خوبی در ساعات تعطیل با خانواده و دوستان خود به استراحت بپردازند.

۵ـ مقصدی عالی برای بازدید و تجربه اندوزی

فنلاند دارای مناظر، جاذبه‌ها و شگفتی‌های طبیعی بسیاری است که در هر فصلی گزینه‌ای را به شما ارائه می‌دهند. گزینه‌ها زیادند، می‌توانید به دریاچه سایما یا پارک ملی مجمع الجزایر سفر کنید و بسته به زمان سال، ممکن است به اندازه‌ای خوش شانس باشید که بتوانید دیدن شفق شمالی یا خورشید نیمه شب را نیز نجربه کنید. فنلاند همچنین برای علاقه‌مندان به تاریخ نیز دارای موزه‌های بزرگ و جذاب زیادی است.

۶ـ فرصت های شغلی برای دانشجویان

خبر خوب برای دانشجویان این است که اکثر دانشگاه‌های فنلاند خدمات شغلی را به دانشجویان بین المللی ارائه می‌دهند. آنها همیشه برای کمک در طول جریان جستجوی کار، در دسترس شما هستند. در فنلاند، داشتن یک شغل پاره وقت در کنار تحصیل، امری غیرمعمول نیست؛ طبق آمار فنلاند، ۵۵ درصد از دانشجویان دانشگاه‌ها گزارش داده‌اند که در حین تحصیل قرارداد کاری نیز داشته‌اند.

۷ـ شانس اقامت دائم برای مهاجران

به دانشجویان بین المللی که عاشق فنلاند می‌شوند و تصمیم می‌گیرند پس از فارغ التحصیلی نیز در این کشور بمانند، ویزای ۱ ساله پس از تحصیل اعطا می‌شود تا بتوانند به اقامتشان در حین جستجوی کار نیز ادامه دهند.

این افراد پس از پیدا کردن شغلی تمام وقت، می‌توانند برای دریافت اجازه اقامت مبتنی بر کار نیز اقدام کنند. و خوب است بدانید که این مجوزهای اقامت مبتنی بر کار راهگشایی برای دریافت اقامت دائم هستند؛ پس از چهار سال متوالی کار در فنلاند، شما واجد شرایط دریافت مجوز اقامت دائم نیز خواهید شد.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 5 میانگین: 4.2]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید