لوگو صبا ویزا
تحصیل در پرتغال

تحصیل در پرتغال

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل در پرتغال  به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.

مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

کشور پرتغال به دلیل انتخاب گسترده در دوره‌های تحصیلی، دانشگاه‌های عالی و هزینه‌های معقول برای تحصیل، در سالیان اخیر به یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت تحصیلی تبدیل شده است و سالانه دانشجویان بسیار زیادی از سراسر جهان برای ادامه تحصیل در پرتغال تقاضا می‌دهند. دانشجویان در این کشور، فرصت‌های بسیار زیادی را به دست می‌آورند و این شرایط را داشته باشند تا بتوانند زبان‌های رایج سراسر جهان را یاد بگیرند. علاقه مندان مهاجرت به اروپا، می‌توانند با تحصیل در پرتغال شانس خود را برای اخذ پاسپورت این کشور امتحان کنید.

فهرست عناوین

شرایط کلی تحصیل در پرتغال

پرتغال محل پر جنب و جوش تاریخ و فرهنگ، کشور غربی‌ترین در سرزمین اصلی اروپا است. پرتغال از آب و هوای مدیترانه از آب و هوای ملایم برخوردار است. در ماه‌های تابستان، دمای هوا در این کشور به 30 درجه می‌رسد اما آب و هوای آفتابی، موقعیت جسورانه و شیوه زندگی پایدار تنها مزیت این کشور نمی‌باشد.

طرفداران موسیقی می‌توانند در جشنواره‌ها و رویدادها حضور داشته باشند. پرتغال دارای محیطی منحصر به فرد است و سواحل بسیار زیبا و نقاط تاریخی لذت بخشی دارد. اکثر کشورهای اروپای غربی از سطح علمی بسیار بالایی برخوردار هستند و به تحصیل کنندگان این اجازه داده می‌شود تا پس از تحصیل بتوانند وارد بازار کار شوند و پس از طی کردن مراحل قانونی، اقامت دائم و تابعیت این کشور را به دست بیاورند.

مدارک تحصیلی دانشگاه‌های پرتغال، امروزه اعتبار بسیار خوبی در سطح بین المللی دارند. از آنجایی که از گذشته‌های بسیار دور، تحصیلات عالیه در پرتغال مختص افراد خاص و از طبقه نخست بوده، پرتغال در میان پایین‌ترین نرخ آموزش قرار داشته است. البته از سال 1960 میلادی درصد بیشتری از مردم توانسته‌اند در مقاطع مختلف به تحصیلات خود ادامه دهند و بعد از آن وارد دانشگاه شوند.

از سال 2000، مطابق با کنوانسیون بولونیا، جهت افزایش سطح تحصیلات مقرر کردید که دانش آموزان و دانشجویان بین المللی بیشتری برای تحصیل در پرتغال جذب شوند. آموزش عالی در پرتغال، در سه دسته دانشگاه‌های پلی تکنیک، دانشگاه‌های دولتی و خصوصی تقسیم بندی می‎شود. دانشگاه‌های پلی تکنیک در دوره‌های عملی در زمینه‌های مختلفی همچون مهندسی، پرستاری، معلمی و … هستتند. باید در نظر داشته باشید که تحصیل در این دانشگاه‌ها، به دلیل جذب راحت‌تر به بازار کار، از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.

مراحل مهاجرت تحصیلی به پرتغال

دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی به پرتغال را دارند، باید با استفاده از یک سیستم متمرکز آنلاین به نام کاندیداتورا آنلاین ثبت نام‌های اولیه را انجام دهند. در این سیستم، متقاضیان می‌توانند به ترتیب اولویت، حداکثر شش برنامه تحصیلی را انتخاب کنند. علاوه بر این، می‌توانند مدارک خود را نیز به این سیستم ارائه دهند. پس از آن، به احتمال زیاد شما نیاز دارید تا در کشور خود در یک آزمون ورودی شرکت کنید. دانشگاه‌های دولتی، از امتحان‌ ملی استفاده می‌کنند.

 در صورتی که دانشگاه‌های خصوصی نیز موارد خاص خود را دارند. اگر تحصیل به زبان پرتغالی باشد، لازم است تا مهارت‌های خود را در این زبان ثابت کنید. دانشجویانی که قصد دارند در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل شوند، باید به صورت مستقیم به دانشگاه‌های پرتغال درخواست دهند و مدارک لازم، از جمله اثبات مدارک تحصیلی قبلی خود را ارائه بدهند.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در پرتغال

یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پرتغال، آماده کردن مدارک مورد نیاز است. اگر شما قصد تحصیل در این کشور را دارید، باید بدانید که این مدارک با توجه به رشته و مقطع تحصیلی شما ممکن است متفاوت باشد. به همین دلیل، بهتر است به خوبی در مورد آن‌ها آشنایی داشته باشید و این مدارک مورد نیاز را آماده کنید. به طور کلی، مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها پرتغال، به شرح زیر می‌باشد.

  • رزومه تحصیلی به صورت ترجمه شده
  • در مقاطع کارشناسی ارشد ارائه مدرک لیسانس و ریز نمرات
  • در مقطع دکترا، ارائه مدرک دوره‌های قبلی به همراه ریز نمرات
  • انگیزه نامه و یا پروپوزال که باید توسط خود دانشجو آماده شده باشد
  • توصیه نامه از استاد
  • ارائه مدارک زبان مورد نیاز

مزایای تحصیل در پرتغال

با نگاهی اجمالی به دانشگاه‌ها و مراکز علمی پرتغال، می‌توانید به راحتی به این موضوع پی ببرید که یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ادامه تحصیل در اروپا، کشور پرتغال است. رتبه عالی علمی با تنوع بالای رشته‌های دانشگاهی، همچنین فرصت‌های بی شمار تحقیقاتی، تنها بخشی از ویژگی‌ها و مزایای موجود برای ادامه تحصیل در پرتغال است. شهریه دانشگاه‌های پرتغال در مقاطع تحصیلی مختلف، در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار کم است و از سوی دیگر مدارک ارائه شده توسط آن‌ها دارای اعتبار بسیار زیادی می‌باشند.

از سوی دیگر، پرتغال به عنوان یکی از زیبا‌ترین کشورها در جهان شناخته می‎شود و دارای سواحلی رویایی است که به واقع جای زندگی است و اگر هدف اصلی شما ادامه تحصیل و در نهایت زندگی در این کشور باشد. یکی دیگر از اصلی‌ترین مزایای تحصیل در پرتغال، نبود محدودیت سنی است.

 به عبارتی دیگر، متقاضیان در هر سنی می‌توانند برای پذیرش در دانشگاه‌های این کشور اقدام کنند. اخذ اقامت پرتغال نیز پس از اتمام تحصیل، بسیار آسان است و متقاضیان می‌توانند در مدت زمان کوتاهی، اقامت این کشور را اخذ کنند.

سیستم آموزشی پرتغال

آموزش پیش دبستانی در پرتغال، از سنین 3 الی 5 سال آغاز می‌شود اما وضعیت اختیاری دارد. مهدکودک‌ها در این کشور، به صورت خصوصی و دولتی هستند. مهدکودک‌‌های دولتی در این کشور، به صورت رایگان هستند. آموزش دبستانی بخش جدایی ناپذیر از نظام آموزشی دولتی محسوب می‎شود. اهداف آموزش در این بخش، برقراری ثبات عاطفی کودکان، گسترش مهارت‌های اجتماعی، فکری، حرکتی، عادات بهداشتی، پرداخت به کمبودها و همانطور رفتارهای نا به هنگام در کودکان و نقش مکمل آموزش خانواده است.

آموزش ابتدایی در پرتغال 4 سال طول می‌کشد و از سن 6 الی 10 سالگی است.. آموزش مقدماتی متوسطه نیز از سن 10 الی 12 سالگی است و به مدت دو سال طول می‌کشد. دانش آموزانی که به مراحل بالاتر بروند، تا 14 سالگی در آموزش مقدماتی متوسطه باقی خواهند ماند. آموزش پایه برای همه کودکانی که تا 15 سپتامبر سال تحصیلی به 6 سالگی می‌رسند، اجباری است. آموزش پایه در این کشور، به صورتی که بخشی از آموزش اجباری دولتی باشد، رایگان بوده و شهریه‌ای برای آن دریافت نمی‎شود. در ادامه مقاطع تحصیلی در این کشور را بررسی می‌کنیم.

تحصیل در مدارس پرتغال

تحصیل در مدارس پرتغال، از سن شش سالگی شروع می‎شود و دانش آموزان از این سن می‌توانند وارد دوران دبیرستان شوند. دانش آموزان هم می‌توانند در مدارس دولتی و هم در مدارس خصوصی مشغول به تحصیل شوند. مقاطع تحصیلی در این کشور، به دو دسته دبستان و دبیرستان تقسیم بندی می‎شود و دانش آموزان بین المللی که سن‌ آن‌ها زیر 18 سال است، باید والدینشان نیز اقامت پرتغال را داشته باشند و یا یکی از افراد مقیم پرتغال، سرپرستی آن‌ها را برعهده بگیرد. تحصیلات در پرتغال در مقطع مدارس تا اخذ دیپلم، در سه سطح زیر تقسیم بندی می‎شود.

  • سطح اول: دانش آموزان از سنین 6 الی 9 سال، می‌توانند در مدارس تحصیل کنند. تحصیل در این مقطع، شامل زبان پرتغالی، زبان انگلیسی، ریاضیات، محیط زیست، ورزش، موسیقی و تربیت دینی ( کاتولیک ) می‎شود
  • سطح دوم: شامل دانش آموزان سنین 10 الی 15 سال است که تحصیل در این مقطع شامل ریاضیات، علوم طبیعی، فیزیک، شیمی، جغرافیا، تاریخ، کامپیوتر، اخلاق دینی و زبان انگلیسی و پرتغالی می‌باشد
  • سطح سوم: تحصیل در این سطح منجرب اخذ دیپلم می‎شود. دانش آموزان تا سن 17 سالگی مشغول به تحصیل در این مقطع می‎شوند

تحصیل در پرتغال در مقطع کارشناسی

دوره کارشناسی در پرتغال 4 ساله است که بسته به نوع رشته  دانشجویان باید 180 الی 240 واحد درسی پاس شود. دانشجویانی قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند، باید دیپلم 12 ساله  داشته باشند و علاوه بر این، باید ابتدا در یک دوره پیش دانشگاهی در پرتغال شرکت کنند. برای اشتغال پس از تحصیل در دوره کارشناسی، تسلط به زبان پرتغالی اهمیت بسیار زیادی دارد و در صورتی که دانشجویان این مهارت را داشته باشند، می‌توانند حتی حین تحصیل نیز مشغول به کار شوند.

تحصیل در پرتغال در مقطع کارشناسی ارشد

دوره کارشناسی ارشد در پرتغال دو ساله است و دانشجویان در این مقطع باید 90 الی 120 واحد درسی را پشت سر بگذارند. مقطع کارشناسی ارشد هم به زبان انگلیسی و هم به زبان پرتغالی ارائه می‎شود. دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در این مقطع را دارند، و تمایل دارند در دوره‌های به زبان انگلیسی شرکت کنند، باید در دانشگاه‌های بین المللی ثبت نام کنند و برای اخذ پذیرش، مدرک آیلتس 6 یا 6.5 داشته باشند. البته باید به خاطر داشته باشید که دانشجویان بین المللی می‌توانند با گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های پرتغالی زبان و با گذراندن دوره‌های زبان پرتغالی، وارد دانشگاه‌ مورد نظر خود شوند و این زبان تحصیل کنند. دقت داشته باشید که تحصیل به زبان پرتغالی می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های شما شود.

تحصیل در مقطع دکترا

دوره دکترا، بسته به  شرایط و رشته تحصیلی دانشجو، بین 3 الی 5 سال به طول می‌انجامد. اخذ مدرک دکتری مستلزم ارائه پایان نامه می‌باشد. دانشجویان در مقطع دکتری، 20 ساعت در هفته اجازه کار دارند و باید این نکته را هم در نظر داشته باشید، میانگین حقوق در این کشور 15 یورو در ساعت می‌باشد. در این مطقع نیز دانشجویان می‌توانند به زبان پرتغالی و یا انگلیسی تحصیل کنند. به همین دلیل، بدون نیاز به داشتن مدرک زبان پرتغالی، می‌توانید پذیرش دانشگاه‌های این کشور را اخذ کنید.

معرفی دانشگاه‌های برتر پرتغال

همانطور که بیان شد، پرتغال دارای دانشگاه‌های بسیار زیادی است که به سه دسته دولتی، خصوصی و پلی تکنیک تقسیم بندی می‎شوند. اکثر دانشگاه‌های این کشور دارای دتبه‌های علمی خوبی در سراسر جهان هستند و مدارک معتبری را پس از اتمام تحصیلات به دانشجویان ارائه می‌کنند.

در حال  حاضر، بیش از 16900 دانشجوی بین المللی، در 116 دانشگاه پرتغال تحصیل می‌کنند. برای این که بتوانید در این کشور به ادامه تحصیل خود مشغول شوید، باید دانشگاه‌های پرتغال را بشناسید و شرایط اعطای پذیرش هر یک از آن‌ها را بدانید تا بتوانید دانشگاهی را انتخاب کنید که متناسب شرایط شما باشد. در ادامه برخی از بهترین دانشگاه‌های این کشور را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه  پورتو

دانشگاه پورتو، یکی از محبوب‌ترین دانشگاه‌ها در پرتغال است و در جدول رتبه بندی QS، دارای رتبه 301 جهانی است. این دانشگاه دولتی در شهر پورتو واقع شده است و در سال 1911 تاسیس شد. امروزه، بیش از 31000 دانشجو در این دانشگاه پورتو فعالیت می‌کنند که از این میان، 3280 نفر آن‌ها، دانشجویان بین المللی هستند. با گسترش اخیر فعالیت‌های تحقیق و توسعه، دانشگاه پورتو نتیجه‌ای قدرتمند از تحقیقات به وجود آورده است. از شناخته شده‌ترین مراکز تحقیقاتی دانشگاه، می‌توان به انستیتوی مولکولی و زیست شناسی سلولی، انستیتوی آسیب شناسی مولکولو و ایمونولوژی و پژوهشکده سیستم‌های رایانه‌ای اشاره کرد.

دانشگاه لیسبون

دانشگاه لیسبون یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌ها در پرتغال است و در رتبه بندی QS، دارای رتبه 305 در جهان می‌باشد. این دانشگاه به عنوان بزرگ‌ترین موسسه آموزشی پرتغال شناخته می‎شود و امروزه بیش از 47 هزار دانشجو در 18 دانشکده آن مشغول به تحصیل هستند.

این دانشگاه با ادغام دانشگاه فنی لیسبون و دانشگاه لیسبون در سال 2013 تشکیل شد. دانگاه اصلی در لیسبون و در ابتدای سال 1911 تاسیس شده بود. در حال حاضر این دانشگاه بسیاری از دوره‌ها شامل هنر، طراحی، مهندسی معدن و جغرافیا را ارائه می‌دهد که از نظر این رشته‌ها، در صدر 100 رتبه برتر دانشگاه‌های جهان قرار گرفته است.

دانشگاه نوا لیسبون

سومین دانشگاه برتر پرتغال، موسسه آموزش عالی نوا لیسبون است که در رتبه مشترک 361ام جهانی قرار دارد. دانشگاه نوا لیسبون در سال 1973 تاسیس شد و به طور غیر رسمی به نام NOVA شناخته می‎شود، جمعیت دانشجویی بالغ بر 19500 نفر را دارد. نوا از دانشکده‌های تخصصی و با تاکید ویژه بر موضوعات STEM و FAME بهره می‌برد. این دانشگاه همچنین با همکاری دانشگاه کاتولیک پرتغال، رشته  MBA لیسبون را نیز ارائه  می‌دهد.

دانشگاه کویمبرا

قدیمی‌ترین دانشگاه پرتغال، دانشگاه کویمبرا است که در سال 1290 راه اندازی شده است. این دانشگاه با رتبه علمی 410 در جدول مرکز رتبه بندی QS، به عنوانی یکی از بهترین مراکز برای تحصیل در پرتغال شناخته می‎شود. این دانشگاه در شهر کویمبرا، پایتخت ملی سابق پرتغال قرار گرفته است و امروزه بیش از 24800 نفر در آن تحصیل می‌کنند که البته لازم به ذکر است، تعداد قابل توجهی از آن‌ها را دانشجویان بین المللی تشکیل داده‌اند. این مجموعه دارای 8 دانشکده است که در آن‌ها، انواع رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات به همراه هنرها و علوم انسانی پوشش داده می‎شود.

دانشگاه مینهو

یکی دیگر از قدیمی‌ترین و بهترین دانشگاه‌های پرتغال، دانشگاه مینهو است. رتبه این دانشگاه در رتبه 351 تا 400 جدول رتبه بندی QS قرار دارد. این موسسه علمی، دارای دو کوبوس می‌باشد که در دو شهر Braga  و Guimaraes قرار دارند. دانشگاه مینهو به عنوان یکی از بهترین مقاصد برای دانشجویان بین المللی شناخته می‎شود، زیرا علاوه بر رنکینگ بالا و داشتن مراکز تحقیقاتی متعدد برای دانشجویان، هزینه‌های زندگی در شهرهای براگا و Guimaraes بسیار مناسب می‌باشد.

تحصیل در پرتغالرشته‌های پر درآمد در پرتغال

اگر شما هم قصد دارید پس از اتمام  تحصیل در پرتغال اقدام به کار مرتبط با رشته خود در این کشور مشغول به کار شوید، بهتر است با پردرآمدترین رشته‌های تحصیلی در این کشور آشنایی پیدا کنید تا بتوانید بهترین رشته را انتخاب کنید و در آینده در آمد خوبی در این کشور داشته باشید.

در چندین سال گذشته، پرتغال دچار بحران مالی شدیدی شد اما این بحران ادامه دار نبود و مسئولان این کشور توانستند به سرعت این شرایط را بهبود ببخشند. بیشتر صادرات پرتغال ماهیگیری، مصنوعات چوب و ساردین است و به عنوان کشور خیلی صنعتی شناخته نمی‎شود. میزان درآمد در کشور پرتغال به صورت 1188 یورو در ماه است که نسبت به سالیان گذشته رشد مناسبی داشته است.

پرتغال به دلیل توسعه اقتصادی در چند سال گذشته و همچنین افزایش  میزان درآمد مورد توجه بسیاری از متخصصین و مهاجرین قرار داشته است. به همین دلیل، دانستن بهترین شغل برای مهاجرت به پرتغال و پردرآمدترین شغل در پرتغال برای مهاجران دارای اهمیت است. در ادامه برخی از پردرآمدترین مشاغل در این کشور را بررسی می‌کنیم.

پزشکی

یکی از پردرآمدترین مشاغل در پرتغال، رشته پزشکی است. اگر متقاضیان تحصیل در پرتغال بتوانند پذیرش رشته‌های مختلف پزشکی را اخذ کنند، به راحتی می‌توانند آینده خود را تضمین کنند. پس از پایان دوره آموزشی، افراد باید به صورت کارآموزی در یکی از بیمارستان‌های پرتغال مشغول به کار شوند و پس از آن می‌توانند به کار در این رشته مشغول شوند. افراد برای دریافت تخصص در یک رشته خاص در پرتغال، باید بین 3 تا 6 سال تحصیل کنند. متوسط درآمد پزشکان در پرتغال، چیزی در حدود 5.2 تا 15.7 هزار یورو در ماه است.

وکالت

یکی دیگر از رشته‌های پردرآمد در پرتغال، وکالت است. متقاضیان برای کار در این رشته، باید مدرک لیسانس خود را در زمینه حقوق دریافت کنند و سپس در یک دوره کارآموزی در خصوص کار در رشته وکالت فعالیت کنند. برای کار به عنوان یک وکیل، هر فرد نیاز به مجوز دارد و باید در کانون وکلای این کشور ثبت نام کند. تحصیل در پرتغال در رشته وکالت خیلی سخت نیست و در صورتی که متقاضیان بتوانند نمرات خوبی اخذ کنند، می‌توانند پس از تحصیل به راحتی مشغول به کار شوند. متوسط درآمد وکلا در این کشور بین 3.6 تا 10.7 هزار یورو در ماه است.

مدیر ارشد اجرایی

مدیران ارشد اجرایی، وظایف عمده مانند تعیین روند شرکت و اجرای دستور العمل‌های لازم برای پیشرفت شرکت را بر عهده دارند. مدیران ارشد اجرایی که به عنوان مدیر عال نیز شناخته می‎شوند، باید بتوانند با سایر کارمندان شرکت یا هیئت مدیره ارتباط برقرار کنند. افراد برای کار به عنوان مدیر ارشد اجرایی، باید حداقل مدرک لیسانس در زمینه مدیریت و همچنین بیش از 10 سال سابقه کار داشته باشند. درآمد مدیران ارشد اجرایی در پرتغال، 3.1 تا 9.4 یورو در ماه است.

شرایط سنی برای مهاجرت تحصیلی به پرتغال

یکی از مزایای بسیار خوب برای تحصیل در کشور پرتغال، عدم وجود شرط سنی است. به عبارت دیگر، متقاضیان در هر سنی که باشند، می‌توانند در صورت داشتن شرایط لازم، برای تحصیل در معتبرترین دانشگاه‌های پرتغال درخواست دهند. البته باید دقت داشته باشید که معمولا اولویت با دانشجویانی است که میان تحصیلات آن‌ها، فاصله‌ کمتری باشد.

شهریه دانشگاه‌های پرتغال

شهریه دانشگاه‌های پرتغال، با توجه به نوع دانشگاه، مقطع و رشته تحصیلی شما متفاوت است. به طور کلی تحصیل در دانشگاه‌های دولتی، بسیار ارزان‌تر است اما نکته‌ای که در مورد دانشگاه‌های خصوصی وجود دارد، این است که شهریه این دانشگاه‌ها را باید به صورت سالانه پرداخت کنید. به طور کلی هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، بین 950 تا 1250 یورو در سال است. هزینه‌های تحصیل در مقطع دکترا نیز حدود 2500 تا 3000 یورو در سال می‌باشد. البته باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که هزینه تحصیل در دانشگاه‌هایی که رنک آن‌ها پایین‌تر است، حتی به کمتر از 700 یورو می‌رسد.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی

یکی از اصلی‌ترین سوالات برای مهاجرت تحصیلی به پرتغال، در زمینه بورسیه‌های تحصیلی در کشور مورد نظر است. بورسیه تحصیل در پرتغال و کمک هزینه تحصیل در این کشور، به صورت مساوی بین دانشجویان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا ارائه می‎شود. برای دریافت بورسیه تحصیلی در این کشور، متقاضی باید واجد شرایط باشد. معمولا بورسیه‌های تحصیلی در پرتغال، به صورت رقابتی می‌باشند و در انواع مختلفی نیز ارائه می‎شود. در اکثر موارد، بورسیه‌های ارائه شده در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکترا ارائه  می‎شود. در ادامه برخی از بورسیه‌های تحصیل در پرتغال را بررسی می‌کنیم.

  • بورسیه تحصیلی TEDS: کمک هزینه تحصیلی سالیان به دانشجویانی که خانواده آن‌ها منابع مالی کافی ندارند
  • بورسیه تحصیلی برای دانشجویان دکترا FCT: کمک‌های مالی در مقطع دکترا، در مراحل مختلف با ایجاد پایگاه‌های تحقیقاتی مختلف علمی، در سطح بین المللی و برای ایجاد زیرساخت‌های تحقیقاتی ارتباطات علمی و تعامل نوین با ایجاد کسب و کار جدید اهدا می‎شود

شرایط اخذ ویزای دانشجویی

دانشجویانی که قصد دارند در پرتغال ادامه تحصیل دهند، باید به صورت مستقیم با موسسه‌ای که مایل به حضور آن هستند در ارتباط باشند. برنامه‌های کاربردی معمولا به صورت آنلاین ارائه  می‎شوند و دانشجویان باید یک نسخه از پاسپورت یا شناسنامه، عککس‌های پاسپورت، انگیزه نامه، گواهی تحصیل، ریز نمرات، گواهینامه مهارت‌های انگلیسی، توصیه نامه و رزومه تحصیلی خود را به دانشگاه ارائه دهند. دانشجویان بین المللی برای اخذ ویزای تحصیل در پرتغال باید مدارک زیر را به سفارتخانه پرتغال در کشور خود ارائه دهند تا بتوانند این مدرک را اخذ کنند.

  • گذرنامه معتبر
  • فرم درخواست تکمیل شده
  • نامه پذیرش از یک دانشگاه پرتغال
  • رونوشت‌های دانشگاه
  • عکس‌های گذرنامه
  • اثبات منابع مالی کافی
  • کپی از بیمه درمانی

افرادی که از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا، قصد دارند بیش از سه ماه در پرتغال تحصیل کنند، باید قبل از ورود به این کشور برای ویزای اقامت Visto para Resencia اقدام کنند. این امر می‌تواند از طریق نزدیک‌ترین سفارت یا کنسولگری پرتغال انجام شود. این ویزا چیزی در حدود 170 یورو هزینه دارد و با اعتبار دو یا سه ماه صادر می‌شود. بنابراین، برای اخذ آن باید در زمان مناسبی اقدام کنید. دانشجویان از داخل اتحادیه اروپا باید ظرف چهار ماه قبل از ورود به پرتغال، کارت اقامت شهروندی اتحادیه اروپا را درخواست کنند و برای این کار هزینه کمی را پرداخت کنند.

خوابگاه‌های دانشجویی

هر یک دانشگاه‌های پرتغال، فضای بسیار خوبی را برای خوابگاه‌های دانشجویی فراهم کرده‌اند. به عنوان مثال در دانشگاه لیسبون، تمام اتاق‌ها دو تخته هستند و فضای استراحت بسیار خوبی فراهم شده است. در این خوابگاه‌ها، مکان‌هایی نیز برای مطالعه در نظر گرفته شده است که مسیر تحصیل در پرتغال را بسیار آسان می‌کنند. همچنین اکثر خوابگاه‌ها نیز دارای فضای بسیار مدرن برای ورزش، سالن غذاخوری، سیستم امنیتی و حریق بسیار پیشرفته و انواع خدمات بهداشتی و درمانی هستند.

دانشجویانی که می‌خواهند در حین تحصیل خود در این کشور، در خوابگاه‌های دانشجویی اقامت داشته باشند، می‌توانید تقاضای خود را به بخش مربوطه در دانشگاه ارسال کنید و در صورتی که واجد شرایط باشید، اجازه اقامت در این خوابگاه‌ها به شما داده می‎شود.

بیمه دانشجویی در پرتغال

یکی دیگر از مزایای تحصیل در پرتغال بیمه درمانی مختص دانشجویان در این کشور است. در این مورد، یم نکته روشن وجود دارد آن‌ هم اینکه دانشجویان بدون داشتن قرارداد بیمه‌ای نمی‌توانند در دانشگاه‌های این کشور ثبت نام کنند. این شرایط برای دانشجویان خارجی نیز اعمال می‎شود. دانشجویان خارجی، این امکان را دارند تا با پرداخت حق بیمه، از امکانات سلامتی و بهداشتی بالایی برخوردار شوند.

در پرتغال شرکت‌های بیمه‌ای دولتی بسیار زیادی وجود دارد که اجازه می‌دهند دانشجویان تا پایان سی سالگی  و تا پایان چهاردهمین ترم تحصیلی دانشگاه با تعرفه‌های دانشجویی و قیمتی ارزان بیمه شوند. در صورتی که سن شما از 30 سال بیشتر باشد، می‌توانید مابقی زمان بیمه را خودتان پرداخت کنید.

تعرفه‌ها که برای بیمه‌های تحصیلی در نظر گرفته شده، بسیار ارزان است و حدود 30 یورو برای هر ماه اعلام شده است. پس از 30 سال، تعرفه آزاد در حدود 80 یورو خواهد بود. اداره بیمه در پرتغال، اعلام کرده است که قوانین بیمه در این کشور برای سال 2021، تغییراتی خواهد داشت و کسانی که در سنین بالا تحصیل در پرتغال را انتخاب کرده باشند نیز می‌توانند از پوشش بیمه‌ای مخصوص خود برخوردار شوند. تسهیلات درمانی برای دانشجویان در پرتغال، به طور جدی توسط دولت تعیین شده است و کسانی که رد حین تحصیل در پرتغال دچار بیماری‌های لاعلاج شوند، می‌توانند از رویکردهای درمانی مشخصی استفاده  کنند.

شرایط کار حین تحصیل در پرتغال

یکی دیگر از اصلی‌ترین سوالات تمامی دانشجویان بین المللی برای تحصیل در پرتغال امکان کار در حین تحصیل است. وضعیت کار دانشجویی در این کشور خوب است و یافتن کار برای دانشجویان بسیار آسان می‌باشد. یکی از بهترین روش‌ها برای پیدا کردن کار در پرتغال، روزنامه است و اطلاعیه‌ کارها است.

روش‌های دیگری نیز برای کاریابی در این کشور در نظر گرفته شده است که یکی از بهترین آن‌ها، مراجعه به وب‌سایت‌های کاریابی است. البته باید دقت داشته باشید که ساعات کاری با توجه به مقطع دانشجویان تعیین می‎شود. به طوری که دانشجویان در مقطع لیسانس تنها تا 10 ساعت اجازه کار را دارند. این در حالی است که دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد تا 15 ساعت و برای دکترا تا 20 ساعت در هفته می‌توانند کار کنند. کار دانشجویی برای افرادی که در رشته‌های هنری نیز فعالیت می‌کنند فراهم است. شما می‌توانید در فضای تئاتر و نمایش‌های کوتاه حضور به عمل بیاورید. در نظر داشته باشید که حقوق و مزایای کارهای دانشجویی، از یک کارمند در ایران نیز بیشتر است.

اصلی‌ترین مشاغل دانشجویی در پرتغال

صنعت گردشگری یکی از صنایع بسیار مهم در پرتغال است و مشاغل وابسته به آن نیز برای کار دانشجویی بسیار مناسب می‌باشد. به عنوان مثال، شما می‌تواتید در هتل‌ها و مهمانسراها مشغول به کار شوید. کسانی که در زمینه ارتباطات و همینطور برنامه نویسی فعالیت دارند، می‌توانند در این کشور درآمد بسیار زیادی داشته باشند. فرصت‌های شغلی برای مهندسین کامپیوتر در پرتغال بسیار زیاد است.

در صورتی که به زبان مردم این کشور آشنایی داشته باشید، وضعیت کاری بسیار خوبی می‌توانید داشته باشید. تولیدات مدرن هر ساله نیاز به نیروی انسانی دارد و شرایط مطلوبی در این زمینه دیده می‎شود. کشور پرتغال برای شرکت‌های بزرگ است و یافتن شغل در قالب کارآموز برای دانشجویان در این شرکت‌ها به هیچ عنوان سخت نیست. بنابراین، امکان کار در حین تحصیل در پرتغال به راحتی امکان پذیر است.

اقامت پس از تحصیل در پرتغال

متقاضیان در پایان تحصیلات خود در پرتغال، در صورتی که بخواهند برای ادامه زندگی در این کشور بمانند، می‌توانند پس از تحصیل، به دنبال یک شغل متناسب با رشته خود باشند و سپس، ویزای تحصیلی خود را به ویزای کار تغییر دهند. بر اساس قانون پرتغال، فارغ التحصیلان خارجی در این کشور، تا یک سال پس از اتمام تحصیلات، زمان دارند تا به جستجوی کار بگردند. متقاضیان در صورت یافتن کار مرتبط با رشته تحصیلی خود، می‌توانند اقامت کاری دریافت کنند و پس از گذشت 5 سال کار و زندگی در پرتغال، برای اخذ اقامت دائم این کشور درخواست دهند.

سوالات متداول در زمینه تحصیل در پرتغال

برخی از سوالات متداول در زمینه تحصیل در کشور پرتغال به شرح زیر هستند:

آیا تحصیل در پرتغال به صورت رایگان انجام می‎شود؟
خیر، برای تحصیل در دانشگاه‌های پرتغال، باید شهریه بپردازید مگر این که بورسیه تحصیلی داشته باشید.
بدون مدرک زبان می‌توان اقدام به تحصیل در پرتغال کرد؟
بله اما برای این که بتوانید شانس خود را برای اخذ ویزا بیشتر کنید، بهتر است این مدرک را نیز داشته باشید.
آیا می‌توان از دانشگاه‌های پرتغال بورسیه دریافت کرد؟
بورسیه تحصیلی معمولا برای مقاطع دکترا و در برخی مواقع نیز برای مقطع کارشناسی ارشد اعطا می‎شود. برای این امر، شما باید رزومه‌ای قوی داشته باشید و مدرک زبان شما نیز نمره باشد
برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید