لوگو صبا ویزا
تحصیل در یونان

تحصیل در یونان

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل در یونان و جزئیات ثبت نام در دانشگاه‌های کانادا به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

تحصیل در یونان تجربه‌ای کاملاً منحصر بفرد است که شبیه هیچ تجربه‌ی دیگری است. از آنجایی که کشور یونان در تقاطع اروپا و آسیا قرار دارد، با انتخاب آن به عنوان محیط تحصیلی، یک تجربه‌ی آموزشی بی‌نظیر  را خواهید داشت و در معرض ترکیبی از فرهنگ‌های این دو قاره قرار خواهید گرفت. سطح علمی و کیفیت سیستم آموزشی یونان به حدی بالاست که هرگز نباید به این کشور تنها به چشم یک مقصد گردشگری نگاه کنید. در ادامه این مطلب از صبا ویزا یک نکات جامعی را در مورد تحصیل در یونان ارائه داده‌ایم تا ببینید چرا باید این کشور را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کنید.

فهرست عناوین

شرایط تحصیل در یونان

تحصیل در یونان، در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، برای دانشجویان کاملاً مقرون به صرفه است. وزارت آموزش و پرورش یونان قصد دارد تا با این کشور را به عنوان یک مقصد دانشگاهی جهانی تبدیل کند و در این راستا تلاش کرده است تا نهادهای خصوصی و دولتی این کشور را هم‌راستا کند. درنتیجه در سال‌های گذشته برنامه‌های مناسبی برای جذب دانشجویان بین المللی، از جمله برگزاری دوره‌های چند زبانه افزایش و سختگیری‌ها نسبت به پذیرش این دانشجویان نسبت به سال‌های قبل کاهش پیدا کرده است.

تحصیل در در یونان به شما این امکان را می‌دهد تا به 24 دانشگاه دولتی و حدود 140 برنامه‌ی کارشناسی ارشد دسترسی پیدا کنید، بیشتر دوره‌های دانشگاهی در این کشور به هر دو زبان یونانی و انگلیسی و در تمام مقاطع تحصیلی (لیسانس ، فوق لیسانس یا دکترا) برگزار می‌شود. برنامه‌‌های دانشگاهی یونان محدودیت دانشجو دارند، و به اصطلاحا «numerus clausus» هستند. در مورد تعداد پذیرش هر ساله توسط وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفته ‌می‌شود. بزرگترین و محبوب‌ترین شهرهای دانشجویی در یونان شهرهای آتن –پایتخت این کشور – و سالونیک، شهر دوم یونان هستند. با این حال در شصت شهر مختلف یونان نیز موسسات آموزش عالی زیادی وجود دارد که می‌توانید در آنها نیز تحصیل کنید.

آموزش در بسیاری از مقاطع تحصیلی یونان به صورت رایگان یا با هزینه‌ کم انجام می‌شود که دلیل دیگری برای محبوبیت آن در بین دانشجویان بین ‌المللی است. اگرچه یونان عضو کنوانسیون لیسبون نیست، اما اگر تحصیلات متوسطه‌ی خود را با موفقیت به پایان رسانده باشید، گواهینامه‌ی معتبر تحصیلی داشته باشید و واجد شرایط تحصیلات عالی در کشور خود باشید، می‌توانید برای تحصیل در یونان درخواست دهید. با این حال سطح دانش شما با معیارهای آموزشی یونان نیز سنجیده می‌شود و به نوعی تعیین سطح خواهید شد.

تحصیل در یونان

محدودیت سنی تحصیل در یونان

تحصیل در یونان همانند بسیاری از کشورهای اروپایی محدودیت سنی ندارد و شما می‌توانید با هر سنی در این کشور تحصیل کنید. با این حال باید توجه داشته باشید که در زمان بررسی درخواست ویزای شما، قرار داشتن در محدوده‌ی سنی مناسب و نداشتن شکاف‌های تحصیلی ( یا شکاف‌های بسیار کوچک) می‌تواند یک مزیت برای شما محسوب شود و این احتمال وجود دارد که به دلیل سن بالا درخواست ویزای شما رد شود، هرچند که قانون نوشته شده‌‌ای برای آن وجود ندارد.

سیستم آموزشی در یونان

مانند بسیاری از کشورهای دیگر، سیستم آموزشی یونان را نیز می‌توان در دو سطح بررسی کرد: سیستم آموزش در مدارس و در دانشگاه‌‌ها که در ادامه بیشتر در موردشان توضیح می‌دهیم.

تحصیل در مدارس یونان

تحصیل در یونان برای همه‌ی کودکان بین 4 تا 15 سال اجباری است. دوره‌ی کودکستان از 4 تا 6 سالگی، دوره‌ی ابتدایی از 6 تا 12 سالگی و دوره‌ی متوسط از 12 تا 18 سالگی است. یونان جزو معدود کشورهایی است که تحصیل در دوران کودکستان نیز اجباری است. دوره‌ی پیش دبستانی و دبستان در یونان به طور کلی Dimotiko نامیده می‌شوند. در دوره‌ی دبستان، ارزیابی دانش آموزان به صورت توصیفی انجام می‌شود و نمره‌ای به آنها داده نمی‌شود. اما در سال‌های بعد ارزیابی آنها با نمره‌ی 1 تا 10 انجام می‌شود. بعد از پایان تحصیل در دبستان، یک گواهینامه مشابه با سیکل به دانش آموز داده می‌شود و آنها می‌توانند برای ورود به مقطع متوسطه آماده شوند.‌

دوره‌ی متوسطه خود به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش اول که یک بخش 4 ساله است که در انتهای آن دانش آموز دیپلم می‌گیرد و برای همه‌ی دانش آموزان اجباری است. در بخش دوم، دانش آموز باید بسته به هدف تحصیلی خود بین مدارس آموزش عالی یا مدارس فنی و حرفه‌ای یک گزینه را انتخاب کند. مدارس عالی برای افرادی هستند که می‌خواهند به دانشگاه وارد شوند و مدارس فنی و حرفه‌ای برای دانش آموزانی هستند که می‌خواهند به صورت مستقیم بعد از پایان این دوره وارد بازار کار شوند.

تحصیل در دانشگاه‌های یونان

یونان زادگاه دانشگاه است! اولین دانشگاه‌‌های جهان در یونان باستان با نام Akadēmía تاسیس شده‌اند. در هر حال بیش از 20 دانشگاه دولتی و چندین دانشگاه خصوصی در یونان وجود دارند که در سراسر کشور و در بخش عمومی آن گسترش یافته‌اند. در حالی که تحصیل در یونان در دانشگاه‌های آن به طور عمده به زبان یونانی انجام می‌شود، با این حال برنامه‌های تحصیلی تخصصی در هر دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد به زبان‌های دیگر (معمولاً انگلیسی) نیز برگزار می‌شود. این دانشگاه‌ها با 15 موسسه‌ی آموزش فنی (TEI) که برنامه‌های آموزش عالی با تمرکز بر مهارت‌های عملی و حرفه‌ای در موضوعاتی مانند فناوری کاربردی، مراقبت‌های بهداشتی، کشاورزی، مدیریت، هنر و طراحی ارائه می‌دهند، بهم پیوسته و طیف وسیعی از گزینه‌های تحصیلی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

آزمون ورودی دانشگاه‌‌های یونان

این آزمون ها در دانشگاه‌های یونان که به مدت سه هفته برگزار می‌شود. آزمون ورودی تنها رویدادی است که موفقیت – یا شکست – یک دانشجوی یونانی را در سیستم آموزشی تحصیل در این کشور مشخص می‌کند. فشار شرکت در این آزمون بسیار بالا است و قبولی در آن بسیار دشوار است. آزمون ورودی دانشگاه‌‌ها برای تحصیل در یونان، آزمون Panhellenic نام دارد که یکی از سخت‌ترین آزمون‌های ورودی در جهان است. درصد قبولی در این آزمون در حدود 60 تا 65 درصد است. نمره‌ی این آزمون به جز در یونان در کشورهایی مانند آمریکا نیز قابل قبول است. این آزمون یک آزمون 100 امتیازی است و امتیازهای زیر 50 مردود هستند.

با وجود آنکه کسب حداقل نمره یعنی 50 کار دشواری نیست اما اینکه شما با این نمره بتوانید در دانشگاه‌های برتر یونان پذیرش شوید بسیار بعید است و رقابت بر سر ورود به این دانشگاه‌ها بسیار بالا است. افرادی که نمره کمتر از 50 بگیرند می‌توانند در آموزشکده‌های فنی درس بخوانند.

این آزمون در دو بخش برگزار می‌شود. بخش اول شامل دروس پایه مانند ریاضی، اقتصاد و تاریخ است و آزمون دوم شامل دروس تخصصی مانند زبان‌های خارجی، معماری، موسیقی و سایر دروس مربوط به دانشگاه است. شرکت در این آزمون برای یونانی‌ها رایگان و برای سایر افرادی که قصد تحصیل در یونان را دارند، مستلزم پرداخت هزینه است.

مقاطع تحصیلی مختلف دانشگاهی

سیستم آموزش عالی یونان شامل مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است که در ادامه بیشتر در موردشان توضیح می‌دهیم:

دوره‌ی کارشناسی

دوره‌های کارشناسی در دانشگاه‌های یونان دوره‌های چهار ساله هستند، به جز در برنامه‌های پزشکی، دندانپزشکی یا بعضی از مهندسی‌ها که پنج یا شش سال به طول می‌انجامد. برای ورود به این مقطع شما باید در آزمون ورودی که در بالا توضیح داده شد، شرکت کنید. بیشتر رشته‌ها در این مقطع به زبان یونانی برگزار می‌شوند اما در بعضی از رشته‌ها تدریس به زبان انگلیسی نیز انجام می‌شود. برای ورود به دوره‌های یونانی باید مدرک زبان معتبر داشته باشید یا در آزمون ملی KPG شرکت کنید. سیستم نمره‌دهی در این مقطع نیز براساس مقیاس عددی 1 تا 10 است و در پایان دوره، حداقل باید نمره‌ی 5 را کسب کنید تا بتوانید در دوره‌ی ارشد شرکت کنید.

دوره‌ی کارشناسی ارشد

دوره‌ی کارشناسی ارشد بین یک تا دو سال طول می‌کشد. بسیاری از برنامه‌های این دوره به زبان انگلیسی نیز برگزار می‌شوند و دانشجو می‌تواند انتخاب کند که به انگلیسی یا یونانی تحصیل کند. معیارهای انتخاب و شرایط پذیرش برای مقطع کارشناسی ارشد شامل آزمون شفاهی و یا کتبی، مصاحبه‌ها و اثبات دانش زبان انگلیسی است. یونان مدرک کارشناسی سه ساله را برای ورود به دوره‌ی ارشد قبول نمی‌کند، بنابراین دانشجویی که قصد تحصیل در یونان در مقطع ارشد را دارند، ممکن است لازم باشد که پس از پذیرش در برنامه‌های بیشتری شرکت کنند.

دوره‌ی دکترا

دوره‌ی دکترا برای تحصیل در یونان، حدوداً پنج تا شش سال به طول می‌انجامد. برای واجد شرایط بودن برای تحصیل در مقطع دکترا در یونان، دانشجو باید قبلاً مدرک کارشناسی ارشد و همچنین اعتبار انتقال به اروپا را کسب کرده باشد. دوره‌ی دکترا بیشتر شامل دوره‌های تحقیقاتی و پایان نامه است. هر دانشگاه سالانه شرایط پذیرش خود برای مدرک دکترا را منتشر می‌کند، بنابراین قبل از درخواست در مورد این شرایط به طور کامل بررسی کنید.

دانشجویان دوره‌ی دکترا در یونان می‌توانند بسته به پایان نامه و تحقیقاتی که در این کشور انجام می‌دهند حقوق دریافت کنند. یکی از شرایط مهم برای پذیرش دانشجو در مقطع دکترا در یونان داشتن مدرک زبان انگلیسی معتبر است. مهم نیست رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کنید به چه زبانی تدریس می‌شود اما شما باید حداقل آیلتس 7 را داشته باشید.

دانشگاه‌های برتر یونان

دانشگاه‌های بسیار معتبری در کشور یونان وجود دارند که در ادامه بعضی از مهمترین آنها معرفی شده‌اند:

دانشگاه فنی آتن

دانشگاه فنی ملی آتن (NTUA) در سال 1836 در این شهر تاسیس شد، که یک موسسه‌ی آموزش عالی عمومی است. این دانشگاه از قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در یونان و اولین دانشگاه فنی و مهندسی در این کشور است.

 

به طور کلی این دانشگاه از 9 دانشکده و 40 رشته تشکیل شده است که به شرح زیر می‌باشند:

  • ریاضیات و فیزیک کاربردی
  • مهندسی برق و کامپیوتر
  • مهندسی عمران
  • مهندسی مکانیک
  • معماری
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی روستایی و نقشه برداری
  • مهندسی معدن و متالورژی
  • معماری و مهندسی دریایی

در رتبه بندی جهانی این دانشگاه در رتبه‌ی 454 جهان قرار دارد و در حال حاضر در حدود 10 هزار دانشجو در آن در حال تحصیل هستند. از مشاهیر این دانشگاه می‌توان به الکسیس سیپراس نخست وزیر یونان؛ دیمیتری برتسکاس ریاضی دان معروف و جورجیو دو چیریکو اشاره کرد.

دانشگاه ارسطو تسالونیکی

دانشگاه ارسطو تسالونیکی (AUTh) در سال 1925 در شهری به همین نام تاسیس شد و دومین موسسه آموزش عالی سدر یونان است. این دانشگاه بزرگترین دانشگاه یونان و بالکان است و بیش از 95 هزار دانشجو در آن در حال تحصیل هستند. این دانشگاه شامل 41 دانشکده است که در هر کدام از آنها در هر سه مقطع تدریس می‌شود. دانشکده‌های دانشگاه ارسطو عبارتند از:

  • الهیات
  • فلسفه
  • علوم
  • قانون
  • علوم اقتصادی و سیاسی
  • علوم بهداشتی
  • مهندسی
  • هنرهای زیبا
  • تحصیلات
  • تربیت بدنی و علوم ورزشی
  • کشاورزی، جنگلداری و محیط طبیعی

در آخرین رتبه بندی جهانی این دانشگاه در ردیف 561 جهان قرار گرفته است.

دانشگاه ملی کاپودیستریان آتن

دانشگاه ملی کاپودیستریان (Kapodistrian) آتن در سال 1837 تاسیس شده است و یکی از قدیمی‌ترین موسسه‌ی آموزش عالی کشور یونان مدرن و اولین دانشگاه معاصر در مدیترانه‌ی شرقی است. در حال حاضر، این دانشگاه یکی از بزرگترین دانشگاه‌های یونان با بیش از 100 هزار دانشجو است. این دانشگاه نه تنها روی آموزش بلکه روی تحقیقات تمرکز زیادی دارد.

 

این دانشگاه 42 مدرک کارشناسی و 188 برنامه‌ی تحصیلات تکمیلی ارائه می‌شود. اسامی دانشکده‌های آن به شرح زیر است:

  • توسعه‌ی کشاورزی، تغذیه و پایداری
  • اقتصاد و علوم سیاسی
  • علوم بهداشتی
  • قانون
  • فلسفه
  • تربیت بدنی و علوم ورزشی
  • علوم پایه
  • الهیات

این دانشگاه در آخرین رتبه‌بندی دانشگاهی در جایگاه 651 قرار گرفته است و به دانشجویان با استعداد بورسیه‌های تحصیلی زیادی ارائه می‌دهد.

دانشگاه کرت

دانشگاه کرت (UoC) در سال 1973 در شهر روتیمنو تاسیس شد و یکی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در یونان است. در حدود 19 هزار دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل هستند. دانشگاه کرت برنامه‌های مختلف کارشناسی و کارشناسی ارشد را در 5 دانشکده‌ی خود ارائه می‌دهد که به شرح زیر است:

  • فلسفه
  • دبیری
  • علوم اجتماعی
  • علوم و مهندسی
  • دارو

رتبه‌ی این دانشگاه در جهان بین 751 تا 800 است.

دانشگاه یوانینا

دانشگاه یوانینا (UoI) در سال 1970 در شهری به همین نام تأسیس شد که سهم قابل توجهی در جامعه‌ی علمی یونان داشته است. UoI دارای 7 دانشکده و بیش از 18 برنامه‌ی آموزشی است که برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه می‌دهد.

دانشکده‌های مختلف این دانشگاه عبارتند از:

  • فلسفه
  • علوم پایه
  • علوم بهداشتی
  • دبیری
  • اقتصاد و علوم اجتماعی
  • هنرهای زیبا
  • مهندسی

رتبه‌ی این دانشگاه در جهان بین 701 تا 800 است.

رشته‌‌های پردرآمد و بررسی چند رشته‌ی مهم

رشته‌های برتری که می‌توانید در یونان مطالعه کنید کمی با کشورهای دیگر دنیا تفاوت دارد که خاص شرایط این کشور است. در ادامه بعضی از پرطرفدارترین رشته‌ها برای تحصیل در یونان را معرفی می‌کنیم:

باستان شناسی و تاریخ باستان

چه مکانی بهتر از زادگاه تمدن غرب برای مطالعه باستان شناسی و تاریخ باستان؟ شما می‌توانید ردپای اسکندر کبیر را در مقدونیه باستان ردیابی کنید، با مایکنیایی‌ها و آتنی‌ها ملاقات کنید و سهم عظیم آنها در جامعه امروز را درک کنید و نیز بناهایی که یونان باستان هزاران سال پیش ساخته است را لمس کنید. باستان شناسی از پرطرفدارترین رشته‌‌ها برای تحصیل در یونان است و سالانه دانشجویان زیادی برای ورود به دانشگاه‌های این رشته با هم رقابت می‌کنند. بازار کار فارغ‌التحصیلان این رشته در یونان نیز بسیار داغ است.

فلسفه و دین

اگر به فلسفه علاقه‌مندید هیچ کشوری بهتر از یونان برای تحصیل آن وجود ندارد. بعلاوه ساختارهای بنیادین یونان، این کشور را به یک مکان جذاب برای مطالعه دروس دینی نیز تبدیل کرده است. دانشجویان زیادی برای مطالعه‌ی فلسفه به این کشور می‌آیند و کیفیت این رشته در دانشگاه‌های یونان بسیار سطح بالا است. هرچه نباشد هیچ کشوری نمی‌تواند به اندازه‌ی مهد فلسفه برای مطالعه‌ی این رشته مفید باشد.

زبان و ادبیات کلاسیک و مدرن

تحصیل در یونان نگاه شما به زبان را تغییر خواهد داد. تحصیل در رشته‌ی زبان و ادبیات کلاسیک و مدرن به شما امکان می‌دهد زبان لاتین و یا یونان باستان را در قالب یک زبان مدرن مطالعه کنید. این رشته شامل مطالعه‌ی گسترده متون ادبی، همراه با آموزش مهارت‌های زبانی است.

تاریخ هنر و معماری

کشور یونان یکی از قطب‌های معماری جهان است و از این رو طبیعی است که مطالعه‌ی رشته‌ی معماری در این کشور یکی از گزینه‌های بسیار محبوب در بین دانشجویان باشد. در بخش هنر نیز به همین شکل است که طور ویژه در شاخه‌هایی مانند سفالگری و مجسمه سازی دنبال می‌شود.

شهریه دانشگاه‌ها در یونان

در حالی که هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌‌ها و مدارس دولتی برای یونانی‌ها و دانشجویان اروپایی رایگان است، اما سایر دانشجویان خارجی باید هزینه‌ی آن را بپردازند. با این حال هزینه‌ی تحصیل در یونان نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی ارزانتر است. به طور کلی بسته به رشته، دانشگاه و امکاناتی که در اختیار شما قرار داده می‌شود، باید سالانه مبلغی بین 6.5 تا 10 هزار یورو برای شهریه پرداخت کنید.

تحصیل در یونانبورسیه‌ی تحصیلی در یونان

خوشبختانه برای افرادی که توانایی پرداخت شهریه‌ی دانشگاه خود را ندارند، بورسیه‌هایی برای تحصیل در یونان وجود دارد. بورسیه‌های یونانی در دو گروه عرضه می‌شوند یا توسط دولت این کشور و یا توسط خود دانشگاه به صورت مستقیم. در هر دو حالت تعداد این بورسیه‌ها بسیار محدود است و بیشتر در مقاطع ارشد و دکترا به دانشجویان داده می‌شود. به همین دلیل رقابت بر سر دریافت آنها بسیار شدید است. قوانین دریافت بورسیه بسته به دانشگاه ارائه دهنده می‌تواند متفاوت باشد. با این حال در همه‌ی آنها شما باید سوابق تحصیلی بسیار درخشانی داشته باشید بعلاوه در بیشتر آنها مدرک زبان معتبر نیز نیاز است.

 بعضی از مهمترین بورسیه‌های تحصیل در یونان در تحصیلات تکمیلی به شرح زیراند:

  • بورسیه‌یHellenic : این بورسیه برای تحصیل در یونان در مقطع کارشناسی داده می‌شود و با دریافت آن ماهانه 500 یورو به حساب دانشجو واریز می‌شود.
  • بورسیه Pastra: این بورسیه مختص دانشجویان یونانی در مقطع ارشد است. که هزینه‌های دانشجو را تا 60 درصد تامین می‌کند. حداقل معدل برای دریافت این بورسیه 7 از 10 است.
  • بورسیه Chris Argyri: این بورسیه هم برای دوره‌ی ارشد است و تا 50 درصد از هزینه‌های تحصیلی را پوشش می‌دهد. برای دریافت این بورسیه حداقل نمره‌ی شما در آزمونGMAT  نمره‌ی 500 و  حداقل نمره در آزمون GRE  نمره‌ی 152 است.
  • بورسیه‌ی الکساندر اوناسیس: این بورسیه در مقطع دکترا و برای رشته‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی، اقتصاد و هنر است که در آن ماهانه مبلغ 850 تا 1300 یورو و به مدت 3 تا 10 ماه برای دانشجو واریز می‌شود.
  • بورسیه‌ی دولت یونان برای دانشجویان بین المللی: این بورسیه یک بورسیه‌ی 450 یورویی برای شهریه و 150 یورو برای حمل و نقل و درمان است.

ویزای تحصیلی

برای تحصیل در یونان شما به ویزای تحصیلی این کشور نیاز دارید. و برای آنکه پروسه‌ی دریافت ویزا را آغاز کنید در درجه‌ی اول به نامه‌ی پذیرش دانشگاه مورد نظر نیاز خواهید داشت. برای دریافت این نامه باید مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

  • ابتدا دانشگاه و دوره‌ی مدنظر خود را انتخاب کنید و آخرین مهلت برنامه‌ی تحصیلی آن را بررسی کنید.
  • فرم درخواست را از وب سایت دانشگاه دریافت کرده و تکمیل نمایید.
  • برای آزمون مورد نیاز ثبت نام کنید و در آزمون شرکت کنید.
  • فرم درخواست پر شده را به همراه اسناد مورد نیاز به دانشگاه ارسال کنید.

مدارک و نمره‌ی قبولی شما مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تایید نامه‌ی پذیرش برایتان ارسال می‌شود. شما باید با این نامه و مدارک زیر برای دریافت ویزای تحصیلی یونان به سفارت این کشور مراجعه کنید:

  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • آخرین مدرک تحصیلی همراه با ترجمه‌ی انگلیسی آن
  • گواهی سلامت
  • نامه تمکن و پرینت حساب ( با حداقل 10 تا 12 هزار یورو در حساب)
  • ارائه مدارک مربوط به محل سکونت یا نامه‌ی خوابگاه
  • انگیزه نامه‌ی تحصیلی
  • ارائه‌ی اصل و کپی شناسنامه

پس از ارائه‌ی مدارک، درخواست شما مورد بررسی قرار گرفته و وقت مصاحبه برایتان تنظیم می‌شود. شما می‌توانید در کنا دریافت ویزا برای تحصیل در یونان برای دریافت ویزای همراه نیز اقدام نمایید که شامل همسر و فرزند زیر 18 سال می‌شود. در مدارکی که برای ویزای همراه ارائه می‌دهید نامه تمکن مالی و پرینت حساب بانکی بسیار مهم است و شما باید ثابت کنید که توانایی حمایت مالی از آنها را دارید.

تحصیل در یونانخوابگاه‌های دانشجویی در یونان

یکی از مزایای تحصیل در یونان این است که بیشتر دانشگاه‌‌های این کشور خوابگاه دانشجویی دارند که شامل ساختمان‌های بزرگ و چند اتاقی است که جو امن و بسیار خوبی برای مطالعه و زندگی دارد. با این حال دانشگاه در ازای ارائه‌ی این خوابگاه‌‌ها از دانشجویان خود هزینه دریافت می‌کند که هزینه‌ی اندکی است و نسبت به هزینه‌ی منازل قابل اجاره در شهرهای این کشور بسیار مناسب است. مانند ایران در یونان هم پانسیون‌های دانشجویی وجود دارد که وابسته به دانشگاه‌ها هستند و هزینه‌ی سکونت در آنها بسیار مناسب است.

اگر به هر دلیلی دانشجو نخواهد از این خوابگاه‌ها استفاده کند یا دانشگاه انتخابی او خوابگاه نداشته باشد، همیشه این شانس وجود دارد که بتوانند در داخل شهر، خانه‌های متراژ پایین و به اصطلاح دانشجویی را اجاره کند که هزینه‌ی کمتری نسبت به سایر خانه‌ها دارند. با این حال کرایه‌ی آنها بسته به موقعیتشان در شهر و متراژشان متفاوت است. خانه‌‌های حومه‌ی شهر از خانه‌‌هایی که در مرکز آن قرار دارند ارزانتراند و به طور کلی قیمت مسکن در شهری مانند آتن به مراتب از شهرهای دیگر یونان بیشتر است.

بیمه‌ی دانشجویی برای تحصیل در یونان

سیستم مراقبت‌های بهداشتی در یونان به عنوان یکی از بهترین‌ها سیستم‌های درمانی در جهان شناخته شده است. صرف نظر از ملیت، مراقبت‌های اضطراری برای همه‌ی افراد در این کشور انجام می‌شود. اگر شهروند اتحادیه‌ی اروپا باشید، بیشترین مراقبت‌های پزشکی توسط کارت بیمه سلامت اروپای شما تحت پوشش قرار می‌گیرد. این کارت رایگان است و از نظر پزشکی در هر 27 کشور اتحادیه‌ی اروپا، ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس خدمات درمانی به شما ارائه می‌دهد.

برای دانشجویان غیر اروپایی باید بررسی شود که آیا کشور آنها با یونان توافقنامه‌ی خدمات پزشکی دارد یا خیر. اگر داشته باشد می‌توانند از همان کارت اروپایی استفاده کنند در غیر این صورت باید از یک بیمه‌ی خصوصی استفاده کنند. کشور ایران این توافق نامه را ندارد. به کمک بیمه‌ی دانشجویی بسیاری از هزینه‌های درمانی دانشجو تحت پوشش قرار می‌گیرند و شما برای درمان بیماری‌های ساده نیاز به پرداخت هزینه‌ ندارید.

کار حین تحصیل در یونان

کار حین تحصیل در یونان مستلزم اجازه‌ی کتبی دانشگاه است. این اجازه بسته به رشته و مقطع تحصیلی شما متفاوت خواهد بود. با این حال برای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد بین 10 تا 20 ساعت در هفته و برای مقطع دکترا تا 30 ساعت در هفته است. هدف این است که تا حد امکان به تحصیل شما لطمه وارد نشود. متاسفانه در سا‌ل‌های اخیر نرخ بیکاری در یونان افزایش پیدا کرده است و همین موضوع پیدا کردن کار را دشوار می‌کند. با این حال از آنجایی که دانشجویان معمولاً با درآمدهای کمتری کار می‌کنند و شغل‌های ساده‌تر و خدماتی‌تری را انتخاب می‌کنند، می‌توانند با کمی جستجو شغل مورد نظر خود را پیدا کنند.

دانشجویانی که درحین تحصیل در یونان قصد انجام کار دانشجویی را دارند، حتماً باید به زبان یونانی مسلط باشند. و تسلط به زبان انگلیسی یک امتیاز جداگانه برای آنها محسوب می‌شود. با این حال دانشجویان این شانس را دارند که با کار حین تحصیل در این کشور به طور نسبی با بازار کار آن آشنا شوند و برای آینده‌ی خود تصمیم بگیرند که آیا می‌‌خواهند در این کشور مشغول به کار شوند یا خیر. مشاغلی که به عنوان یک دانشجو می‌توانید در یونان داشته باشید مشاغل ساده‌ای هستند که به تخصص زیادی نیاز ندارد مانند گارسون رستوران، کتابدار، پژوهشگر و تولید کننده‌ی محتوا و …

تحصیل در یونانمدرک زبان مورد نیاز

برای تحصیل در یونان برای بیشتر رشته‌‌ها و دانشگاه‌ها به مدرک زبان یونانی نیاز دارید. اما در سال‌های اخیر برای تشویق ورود دانشجویان بین المللی بسیاری از دوره‌ها به زبان انگلیسی نیز برگزار می‌شود. مدارس این کشور به طور مطلق تنها با زبان یونانی کار می‌کنند. برای دانشگاه‌های یونانی شما به مدرک معتبر این زبان نیاز دارید و در صورتی که این مدرک را ندارید باید در آزمون مخصوص آن شرکت کنید.

آزمون گواهینامه‌ی دولت یونان برای تسلط به زبان‌های خارجی معروف به KPG، یکی از این آزمون‌های معتبر است که شرکت در آن رایگان است. حداقل مدرک زبان نیز بسته به دانشگاه و مقطع تحصیلی که در آن شرکت می‌کنید، متفاوت است با این حال بیشتر آنها حداقل آیلتس 6 را از شما می‌خواهند.

اقامت پس از تحصیل در یونان

بعد از اینکه دوره‌ی تحصیل در یونان برای شما به پایان رسید، می‌توانید به مدت یک سال در این کشور باقی بمانید و شانس خود را برای پیدا کردن شغل امتحان کنید. در غیر این صورت باید از این کشور خارج شوید. قرارداد بستن با یک کارفرمای یونانی به شما کمک می‌کند که ویزای خود را به ویزای کاری تغییر دهید و بدین صورت اقامت یونان را بدست آورید. اما این کار به هیچ عنوان ساده نیست. نرخ بیکاری در سال‌های گذشته در یونان به مرز 15 درصد رسیده است که نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار بالا است.

اگر موفق به پیدا کردن شغل مناسب در این کشور شوید، و ویزای کاری بگیرید می‌توانید برای دریافت اقامت دائم این کشور اقدام کنید. و بعد از مدت زمانی معین حتی برای سیتیزن شیپ این کشور درخواست دهید.

مزایای تحصیل در یونان

دلایل مختلفی وجود دارد که شما باید تحصیل در یونان را به عنوان یک گزینه‌ی تحصیل در خارج از کشور انتخاب کنید. با این حال، برای کمک به تسهیل روند تصمیم گیریِ شما، بعضی از مزایای تحصیل در این کشور به شرح زیر هستن:

  • هزینه‌ی تحصیل در یونان و زندگی در این کشور بسیار ارزانتر از سایر کشورهای اروپایی است
  • بسیاری از برنامه‌های آموزشی در این کشور به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌شوند
  • از روش‌های منحصر به فرد آموزشی و یادگیری در سیستم آموزشی این کشور بهره‌مند می‌شوید
  • خدمات پزشکی و تخفیف پزشکی رایگان بعلاوه‌ی حمل و نقل عمومی در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌گیرد

به خاطر دلایل بالا و بسیاری از دلایل دیگری که در این مقاله توضیح دادیم، تحصیل در یونان می‌توان یک گزینه‌ی بسیار ایده‌آل برای دانشجویان خارجی باشد.

سوالات متداول در زمینه تحصیل در یونان

هزینه‌ی زندگی در یونان به چه صورت است؟
یکی از دغدغه‌های جوانان برای تحصیل در یونان هزینه‌های زندگی در این کشور است. خبر خوب این است که اگرچه این هزینه‌‌ها تحت تاثیر سبک زندگی شما قرار دارد، اما نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی بسیار پایین و در حدود 8 هزار دلار در سال است.
آیا می‌توان ویزای تحصیلی یونان را به تابعیت این کشور تبدیل کرد؟
خیر. شما باید در ابتدا ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنید و با این کار بتوانید اقامت دائم این کشور را بدست آورید. در نهایت بعد از 7 تا 8 سال زندگی در این کشور و پرداخت مالیات، می‌توانید برای دریافت تابعیت و سیتیزن شیپ این کشور اقدام کنید.
کدام دانشگاه‌های یونان مورد تایید وزارت علوم هستند؟
خوشبختانه تعداد زیادی از دانشگاه‌‌های یونان مورد تایید وزارت علوم هستند که از جمله‌ی آنها می‌توان به دانشگاه کرت، پاتراس، دانشگاه ارسطو تسالونیکی، دانشگاه ملی کاپودیستریان آتن و دانشگاه فنی کلی آتن اشاره کرد. اگر می‌خواهید بعد از تحصیل در یونان برای کار به ایران برگردید، باید یکی از این دانشگاه‌ها را برای تحصیل انتخاب کنید.
برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 3 میانگین: 3.7]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید