لوگو صبا ویزا
تحصیل دندانپزشکی در آلمان

تحصیل دندانپزشکی در آلمان؛ چگونگی روند پذیرش تا اخذ اقامت این کشور

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل دندانپزشکی در آلمان به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. مشاوره رایگان

تحصیل رایگان در قطب اقتصادی اروپا

تمام افرادی که قصد ادامه تحصیل در اروپا را دارند، دانشگاه‌های آلمان را از نظر علمی و امکانات آموزشی یک گزینه ایده‌آل می‌دانند. دانشگاه‌های این کشور از مراکز علمی معتبر در سطح جهان است که در علوم مختلف بویژه علوم پزشکی سرآمد می‌باشد. در بین رشته‌های علوم پزشکی، تحصیل دندانپزشکی در آلمان از محبوبیت زیادی برخوردار است و هرساله متقاضیان زیادی برای پذیرش آن از سراسر جهان اقدام می‌کنند.

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل انتخاب آلمان برای مهاجرت تحصیلی، نظام تحصیلی رایگان آن است که متقاضیان در صورت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دولتی، دیگر دغدغه شهریه دانشگاه را نخواهند داشت. علاوه بر این، متقاضیان دوراندیش تحصیل دندانپزشکی در آلمان موقعیت اقتصادی و صنعتی این کشور و نیز بازار کار پررونق آن را در نظر می‌گیرند. این افراد می‌توانند پس از تحصیلات خود، در مدت کوتاهی وارد بازار کار شوند و درآمد کسب کنند.

فهرست عناوین

تحصیل دندانپزشکی در آلمان

سطح بالای علمی دانشگاه‌های آلمان در رشته دندانپزشکی و آینده شغلی این رشته، متقاضیان زیادی را از سراسر جهان به سمت دانشگاه‌های این کشور کشانده است. تحصیل دندانپزشکی در آلمان بسیار دشوار است و ورود به آن مستلزم شرکت در آزمون ورودی است. برای پذیرش در رشته دندانپزشکی از دانشگاه‌های آلمان دو راه وجود دارد. راه اول، شرکت درآزمون ورودی است. این آزمون به زبان آلمانی برگزار می‌شود و متقاضی برای شرکت در آن می‌بایست حداقل سطح B2 زبان آلمانی را داشته باشد. آزمون ورودی معمولا دو ماه پیش از شروع سال  تحصیلی در کشور آلمان برگزار می شود.

راه دوم برای ورود به رشته دندانپزشکی، شرکت در دوره های کالج است. دوره کالج شامل دو ترم است که در آن دروس زیست شناسی، زبان و شیمی تدریس می‌شود. دوره کالج برای متقاضیان رایگان و شرط ورود به آن، داشتن مدرک زبان آلمانی است. پس از آن متقاضی می‌تواند در آزمون ورودی دندانپزشکی شرکت کند. پذیرش رشته دندانپزشکی در دانشگا‌ه های دولتی آلمان، تنها یک مرتبه در سال و آن هم در ماه سپتامبر، انجام می شود.

پیش نیاز پذیرش در رشته دندانپزشکی

تحصیل در آلمان پیش از اخذ مدرک دیپلم، 13 ساله است و دانش آموزانی که تحصیلات خود را در 12 سال گذرانده‌اند، باید یک دوره مقدماتی یک ساله را در آلمان بگذرانند. برخورداری از  مدرک زبان آلمانی در سطح B1  از شرایط ورود به این دوره است. این دوره یکساله با یک آزمون ارزیابی به پایان می‌رسد. برای ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی باید نمرات خوبی در این آزمون کسب شود.

علاوه بر این، برای تحصیل دندانپزشکی در آلمان  لازم است دیپلم دبیرستان متقاضی با رشته دندانپزشکی  مرتبط باشد؛ یعنی فارغ‌التحصیلان رشته تجربی در ایران می‌توانند برای پذیرش در این رشته اقدام کنند. اگر مدرک تحصیلی متقاضی مرتبط نباشد، می‌بایست در یک آزمون ارزیابی شرکت و نمره قبولی کسب کند. بعضی از دانشگاه‌های کشور آلمان دوره‌هایی را به عنوان آماده سازی آزمون برگزار می‌کنند.

شرط معدل برای تحصیل دندانپزشکی در آلمان

علاوه بر کسب نمره بالا در آزمون ارزیابی دوره مقدماتی، از دیگر شرایط تحصیل دندانپزشکی در آلمان داشتن معدل بالا است. بنابراین متقاضی باید دیپلم خود را با نمرات بالا، یعنی حداقل اخذ ۷۵ درصد از نمره کل، به پایان رسانده باشد. در این حالت امکان درخواست برای پذیرش در رشته دندانپزشکی دانشگاه‌های آلمان برای او وجود خواهد داشت.

شرط سنی برای تحصیل دندانپزشکی در آلمان

سن متقاضی یکی دیگر از شرایط تحصیل دندانپزشکی در آلمان است. شرایط سنی برای ورود اولیه به رشته دندانپزشکی،  حداقل  ۱۸ سال است. اگر افراد با سن بالاتر برای تحصیل در آلمان اقدام کنند و بین دوره‌های تحصیلی آن‌ها یک فاصله زمانی بلند مدت باشد، سختگیری‌هایی از جانب سفارت وجود خواهد داشت و حتی ممکن است درخواست صدور ویزای آن‌ها رد شود. بنابراین اخذ ویزای تحصیلی برای افراد بالای 26 سال اندکی مشکل است.

زبان تحصیل دندانپزشکی در آلمان

تحصیل دندانپزشکی در آلمان به ویژه در دوره کارشناسی به زبان آلمانی است. به طور کلی تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان به خصوص در رشته‌های علوم پزشکی بسیار محدود است. زبان تحصیل دانشگاه‌های دولتی این کشور آلمانی است و برخی مراکز غیر دولتی  مانند دانشگاه علمی کاربردی بین المللی برلین یا  دانشگاه علمی کاربردی برمن این رشته را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.

چگونگی روند تحصیل دندانپزشکی در آلمان

تحصیل دندانپزشکی در آلمان به مدت 5 تا 6 سال، یعنی 10 تا 12 ترم  است که در دو دوره برگزار می‌شود. دوره اول که 4 تا 5 ترم را دربر می‌گیرد، شامل دروس علوم طبیعی از جمله شیمی، زیست شناسی، فیزیک و جانورشناسی و مبانی پزشکی از جمله دروس بیوشیمی، فیزیولوژی و آناتومی است. پس از اتمام این دوره، دانشجویان می‌بایست در یک آزمون دولتی شرکت کنند و در صورت موفقیت در آن، به مرحله بعد راه می‌یابند که دوره اصلی و عملی خواهد بود.

 دوره دوم شامل دروس آزمایشگاهی، سخنرانی‌ها، سمینارها و آموزش عملی است که پس از اتمام دوره دانشجویان یک دوره آموزش عملی نیز در مراکز درمانی مانند کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها می‌گذرانند. پس از اتمام این دوره، مجددا یک آزمون دیگر برگزار می‌شود. دانش آموختگانی که در این آزمون قبول می‌شوند، می‌تواند تخصص خود را از بین جراحی دهان و دندان، ارتودنسی و غیره انتخاب کنند.تحصیل دندان پزشکی در المان

تخصص دندانپزشکی در آلمان

متقاضیان می‌توانند تحصیلات خود را در رشته دندانپزشکی ادامه دهند و در یک گرایش خاص مانند زیبایی، جراحی فک و صورت، ایمپلنت، پروتز و غیره  تخصص بگیرند. طول مدت تحصیل تخصص دندانپزشکی بین 2 تا 5 سال است که گرایش انتخابی شما بستگی دارد. به عنوان مثال گرایش‌های زیبایی در مدت 2 سال به پایان می‌رسد اما گرایش جراحی مانند فک و صورت احتمالا تا 5 سال ادامه خواهد داشت. البته دوره تخصص به صورت دائمی و برگزاری کلاس نیست بلکه دانشجویان در این دوره در مراکز دندانپزشکی به عنوان دستیار دندانپزشک در کنار یک دندانپزشک ماهر و تحت نظارت یکی از اساتید دانشگاه آموزش دیده و تجربه کسب می‌کنند. مدت زمان حضور

حضور در مطب و یا کلینیک دندانپزشکی در این مدت، همیشگی نیست و طبق برنامه دانشگاه‌‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. در بسیاری از مواقع، حضور دانشجو به 4 دوره 10 تا 12 روزه در طول 4 ترم تقسیم می‌شود که لازم است در سمینارها، سخنرانی‌های و تمرین‌های عملی مورد نیاز شرکت کند. در پایان دوره تخصص تحصیل دندانپزشکی در آلمان آزمون جامعی نیز برگزار می‌شود که جواز کار افراد بر اساس آن صادر خواهد شد. فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی پس از اخذ مدرک تخصص، در این کشور اجازه طبابت دارند؛ البته این افراد می‌توانند در زمان تحصیل تخصص، با مجوز دندانپزشکی عمومی فعالیت خود را شروع کرده و سابقه کاری خود را افزایش دهند.

سر فصل دروس دندانپزشکی در آلمان

تحصیل دندانپزشکی در آلمان شامل محتوای دقیق آموزشی است که به برای 10 ترم برنامه‌ریزی شده است. در 4 ترم اول، بیشتر مباحث مربوط به دروس شیمی، فیزیک، آناتومی، بافت شناسی، بیوشیمی و فیزیولوژی و مقدماتی از دندانپزشکی است. دانشجویان رشته دندانپزشکی در ترم‌های 4 و 5  با دندانپزشکی بیشتر آشنا خواهند شد و دوره‌های فانتوم 1 و 2 را   سپری می‌کنند. دوره های فانتوم 1 و 2 شامل محتوایی از پروتز، ترمیم دندان و ارتودنسی است که  به پایان نامه تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی مربوط می‌شود.

ترم 6 مربوط به جنبه‌های بنیادین پزشکی عمومی از جمله پزشکی داخلی، آسیب شناسی، فارماکولوژی بالینی، میکروبیولوژی و بهداشت است. دوره های شبیه سازی دندانپزشکی نیز در این ترم آغاز می‌شود. ترم 7 تا 10، مرحله بالینی در رشته دندانپزشکی است و به بخش‌های عملی کار دانشجویان در درمانگاه‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی تحت نظر اساتید و پزشکان با تجربه اختصاص دارد.

جایگاه دندانپزشکی آلمان در جهان

کشور آلمان از نظر علمی در برخی رشته‌های داروسازی، پزشکی و دندانپزشکی بسیار بالاتر از سایر کشورهای اروپایی قرار گرفته به طوری که می‌توان گفت یکی از قطب‌های پزشکی و دندانپزشکی جهان محسوب می‌شود. اگر امکان تحصیل دندانپزشکی در آلمان به زبان انگلیسی نیز وجود داشت، تعداد دانشجویان بین‌المللی این کشور به دو برابر افزایش می‌یافت.

دا‌نشگاه‌های دندانپزشکی در آلمان به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند؛ دانشگاه‌های خصوصی آلمان از اعتبار بالایی برخوردار نیستند و در جوامع علمی دنیا حضور ندارند. این دانشگاه‌ها اغلب مورد تایید اتحادیه اروپا و حتی وزارت بهداشت ایران نیز قرار ندارند. در مقابل، دانشگاه‌های دولتی دندانپزشکی در کشور آلمان در اکثر رتبه بندی‌های مهم و معتبر، همواره بین 200 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است.

دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل دندانپزشکی در آلمان

از میان دانشگاه‌های معتبر آلمان، 30 دانشگاه رشته دندانپزشکی را ارائه می‌کنند. این دانشگاه‌ها علاوه بر سطح علمی بالا و برخورداری از امکانات آموزشی، این رشته را به صورت رایگان برگزار می‌کنند و مدارک آن‌ها نیز از اعتبار جهانی برخوردار هستند. برخی از آن‌ها عبارتند از:

شرایط کار پس از تحصیل دندانپزشکی در آلمان

اشتغال پس از تحصیل دندانپزشکی در آلمان اصلی‌ترین انگیزه برای ادامه حضور دانش آموختگان در این کشور است. فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی که مجوز دندانپزشکی عمومی یا تخصص خود را دریافت کر‌ده‌اند، این فرصت را دارند که برای ویزای جستجوی کار در آلمان اقدام کنند. اعتبار این ویزا ۱۸ ماه است و افرادی که در این مدت بتوانند شغلی در زمینه دندانپزشکی پیدا کنند، ویزای جستجوی کار خود را به ویزای کاری آلمان تبدیل کرده و در این کشور اقامت خواهند داشت.

هزینه زندگی در آلمان

در میان کشورهای پیشرفته، میتوان گفت آلمان از کم هزینه‌ترین کشورها برای زندگی و تحصیل است. پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌‍‌های دولتی آلمان دغدغه پرداخت شهریه ندارند و تنها هزینه‌ای اندک برای کارهای اداری پرداخت می‌کنند. هزینه اصلی برای این دانشجویان، هزینه زندگی شامل اجاره مسکن، حمل و نقل و خوراک است. این هزینه تا حد زیادی به سبک زندگی دانشجو و شهر محل تحصیل او بستگی دارد. به طور کلی میانگین هزینه زندگی یک دانشجوی بین‌المللی در آلمان حدود 800 تا 1000 یورو برآورد شده است که عمده آن به هزینه مسکن اختصاص دارد.

تمام دانشجویان بین‌المللی، فارغ  از رشته تحصیلی خود، می‌توانند تا سقف 20 ساعت در هفته به کار نیمه وقت مشغول باشند. اما متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در آلمان باید به این نکته توجه داشته باشند که رشته دندانپزشکی جزء رشته‌های سخت محسوب می‌شود و با توجه به دوره‌های عملی این رشته و آزمون‌های پایان دوره، ممکن است فرصتی برای کار دانشجویی نداشته باشند.

مدارک اخذ پذیرش برای تحصیل دندانپزشکی در آلمان

همانطور که اشاره شد، متقاضی تحصیل در رشته دندانپزشکی دانشگاه‌های کشور آلمان می‌بایست در آزمون ورودی شرکت کند. این آزمون مجوزی برای ارسال درخواست پذیرش به دانشگاههای مختلف آلمان است که رشته دندانپزشکی را ارائه می‌کنند. برای این کار، متقاضی باید مدارک خود را از جمله رزومه به زبان آلمانی، کارنامه قبولی در آزمون ورودی، ترجمه رسمی تمامی مدارک از جمله مدرک تحصیلی به زبان آلمانی، ترجمه رسمی ریز نمرات مقطع دبیرستان به زبان آلمانی، توصیه نامه اساتید دانشگاه‌های آلمانی، انگیزه نامه تحصیلی، مدرک زبان آلمانی سطح  C1 برای دانشگاه‌های دولتی و یا مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره 6.5 برای دانشگاه‌های خصوصی برای دانشگاه مورد نظر ارسال کند. همچنین لازم است هزینه بررسی مدارک را نیز بپردازد.

مدارک اخذ ویزای تحصیلی آلمان

پس از دریافت پذیرش از دانشگاه آلمانی، متقاضی می‌بایست برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان اقدام کند. مهمترین مدارکی که افراد باید به سفارت آلمان ارائه کنند عبارتند از:

  • مدرک زبان آلمانی در سطح B2 یا C1 بنا بر درخواست دانشگاه
  • فرم پذیرش
  • گواهی سلامت
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • ترجمه رسمی شناسنامه به زبان آلمانی
  • عکس پاسپورتی
  • گواهی تمکن مالی

سخن پایانی

تحصیل دندانپزشکی در آلمان از هر نظر ایده آل است و آینده درخشانی دارد. متقاضیان تحصیل در این رشته باید خود را برای یک دوره سخت تحصیلی آماده کنند تا بتوانند در آزمون‌های مختلف دندانپزشکی موفق شوند و در نهایت مدرک دندانپزشکی خود را دریافت کنند. فارغ‌التحصیلان با ارائه این مدرک می‌توانند در آلمان و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا مشغول به کار شوند.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 5 میانگین: 4.2]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید