لوگو صبا ویزا
تحصیل دکترا در نروژ

تحصیل دکترا در نروژ

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل دکترا در نروژ و جزئیات  آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.

مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

تحصیل در نروژ، آرزوی دور و درازی است که بسیاری از مردم در ذهن خود می‌پرورانند. در کنار تحصیل در این کشور، می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری آن نیز لذت ببرید. با تحصیل در دانشگاه‌های نروژ، امکانات رفاهی و تحصیلی بالایی در دسترس شما قرار می‌گیرد و یک برنامه تحصیلی آموزشی-تحقیقاتی خواهید داشت. تحصیل دکترا در نروژ برخلاف سایر کشور هزینه منصفانه‌ای دارد.

در واقع آنها معتقدند دانشجویان باید از تحصیل رایگان برخوردار باشند. کسانی که قصد تحصیل در مقطع دکترا نروژ را دارند، باید روحیه تحقیق و پژوهش و تجزیه و تحلیل داشته باشند؛ چرا که برای انجام پایان نامه آن باید این روحیه و استعداد را داشته باشید تا بتوانید تحقیقی با کیفیت ارائه دهید. در ادامه مقاله همراه ما باشید که تحصیل دکترا در نروژ و مزایای آن را شرح دهیم.

مزایای تحصیل در نروژ

مزایای تحصیل در نروژ

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد؛ چرا باید از بین کشورهای مختلف نروژ را برای تحصیل انتخاب کنیم؟ در ادامه به پاسخ این سوال خواهید رسید.

بالا رفتن کیفیت سطح زندگی

این کشور همیشه در سیستم رتبه‌بندی سطح کیفیت زندگی در رتبه بالایی قرار می‌گیرد و می‌توان کیفیت سطح زندگی در این کشور را تضمین کرد.

تحصیل رایگان

طبق یک قانون مشخص تحصیل در این کشور رایگان است و افرادی که در مقطع دکترا به تحقیق مشغول هستند، حقوقی دریافت می‌کنند.

تحصیل در کنار گشت و گذار

نروژ کشوری حیرت‌انگیز است. زیبایی‌های این شهر پایانی ندارد که می‌توانید در کنار گرفتن مدرک تحصیلی، از طبیعت بکر این منطقه لذت ببرید.

تحصیل به زبان انگلیسی

خوشبختانه زبان انگلیسی به طور جامع در دانشگاه‌های این کشور استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانید زبان انگلیسی یک زبان بین‌المللی است که در سایر کشورها نیز آموزش داده می‌شود.

جامعه مدرن

جامعه نروژ به شکلی معتقد است که همه افراد برابرند و این برابری یک اصل و ارزش مهم در این جامعه شناخته می‌شود.

امکان تحقیق و پژوهش

کشور نروژ اهمیت زیادی به تحقیق و پژوهش می‌دهد و تلاش کرده که در بیشتر زمینه‌ها علمی را ارائه دهد. علاوه بر این موقعیت جغرافیایی این کشور سبب شده که ارتباطات و پیشرفت علمی بالایی داشته باشد.
نروژ این امکان را دارد که در زمینه‌های آب و هوا، انرژی، دریا، بهداشت، دارو، بیوتکنولوژی، علوم مواد، نانو و فناوری اطلاعات آموزش‌های لازم را ارائه دهد.

 

چگونه می‌توان در مقطع دکترا نروژ تحصیل کرد؟

برای تحصیل در مقطع دکترای نروژ، ابتدا لازم است که مدرک کارشناسی ارشد مرتبطی با رشته انتخابی برای دکترا داشته باشید. موارد مورد نیاز برای تحصیل دکترا نروژ عبارتند از:

  • داشتن گواهی نامه از یک دانشکده معتبر مثل حقوق، روانشناسی، پزشکی وغیره.
  • داشتن تمکن مالی بالا، گرچه هزینه تحصیل در دانشگاه مقدار ناچیزی است اما باید هزینه زندگی، خوراک وغیره را نیز در نظر بگیرید.
  • سابقه علمی قوی

توجه داشته باشید که این‌ها تنها تعدادی از شرایط عمومی تحصیل در مقطع دکترای نروژ هستند.

 

روش های ادامه تحصیل دکترا در نروژ

دوره تحصیل دکترای نروژ سه سال است. در واقع شخص باید پایان نامه‌ای متناسب با استاندارهای بین‌المللی ارائه دهد.

دکترای حرفه ای

دکترای حرفه‌ای مناسب افرادی است که مایلند تحقیقات خود را بدون تعهد تحقیقاتی انجام دهند. باید دکترای خود را به صورت حرفه‌ای بگذرانند.

 

دکترای پژوهشی

دکترای پژوهشی به این شکل است که تحقیقات دانشجویان تحت نظارت استادی انجام می‌شود که به آن استاد راهنما گویند. توجه داشته باشید در این روش نیاز است که فرد پایان‌نامه خود را ارائه و دفاع کند.
برای مقطع دکترا نروژ مصاحبه‌ای وجود دارد که بسیار ساده است. به طور معمول افراد باید فرم درخواست دانشگاه مربوطه را پر کنند و یک پروپوزال قوی نیز ارائه دهند.

 

ساختار دکترای نروژ

به طور معمول طول دوره دکترا نروژ 2.5 الی 3 سال است. توجه داشته باشید پایان نامه شما باید در جهت توسعه و پیشرفت علمی نوپا باشد و استاندارهای لازم نیز در آن رعایت شده باشد. دقت کنید دکترای نروژ به طور معمول دارای یک مولفه آموزشی قبل از پایان نامه دکترا است.

دانشجویان دکترای نروژ، یک محقق به عنوان سرپرست و راهنما دارند. این شخص نظارت جامعی بر میزان پیشرفت پروژه، نوشتن پایان نامه و تحقیقات شما دارد که در مواردی نیز می‌توانند راهنمای شما باشند. گاهی اوقات به دلیل فشار کار و حساس بودن تحقیقات، سرپرستان اضافی با مسئولیت‌های مختلف برای شما انتخاب می‌شوند.

 

پایان نامه دکترای نروژ چگونه است؟

پس از نوشتن پایان نامه لازم است که تحقیقات شما تایید شود. به این منظور پایان‌نامه شما توسط کمیته تشکیل شده بررسی می‌شود. این کمیته شامل سه استاد دانشگاهی ارشد و یک ممتحن خارجی است. چنانچه پایان‌نامه شما توسط کمیته پذیرفته شد می‌توانید در یک جلسه در حضور داوران مخالف و عموم پایان نامه خود را ارائه و از تحقیقات خود دفاع کنید.

هزینه تحصیل دکترا در نروژ

هزینه تحصیل دکترا نروژ

به طور معمول دانشگاه‌های نروژ از هیچ دانشجویی شهریه نمی‌گیرند. بعضی از دانشگاه‌های جهان تنها از ملیت‌های خاصی شهریه نمی‌گیرند اما در این کشور شرایط برای همه یکسان است.

اما باید هزینه‌های زندگی را در نظر داشته باشید. برخلاف کم هزینه بودن تحصیل در این کشور، زندگی در آن نیاز به تمکن مالی بالایی دارد. به همین دلیل در مدارک پذیرش خود حتما باید گواهی تمکن مالی ارائه دهید. با وجود رایگان بودن تحصیل در نروژ بعضی از دانشگاه‌های آن بابت کارت دانشجویی هر ترم مقدار ناچیزی هزینه می‌گیرند. دقت کنید تحصیل رایگان برای دانشگاه‌های دولتی این کشور بوده و در صورتی که پذیرش یک دانشگاه خصوصی را بگیرید مشمول پرداخت شهریه خواهید شد.

 

روند پذیرش دکترا نروژ

مصاحبه و پذیرش در دانشگاه‌های نروژ کار سختی نیست اما باید دقت کنید که شرایط و مدارک مورد نیاز هر دانشگاه متفاوت است. به همین دلیل لازم است برای این موارد سایت دانشگاه را چک کنید. برای پذیرش به مدارکی نیاز دارید که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • سوابق تحصیلی قبلی شما
  • برنامه تامین بودجه برای طول مدت تحصیل شما با ذکر مقدار بودجه و منبع تهیه آن
  • مدرک زبان انگلیسی با نمره تافل یا آیتلس بالا
  • نمره آزمون زبان نروژی
  • گواهی انگیزه نامه

 

ویزای تحصیلی دکترا نروژ

ویزای تحصیلی نروژ تنها برای یک دوره 90 روزه اعتبار دارد. در واقع شما نیاز دارید تا اقامت دانشجویی بگیرید. با گرفتن اقامت دانشجویی شما بیمه درمانی و شماره هویتی نیز خواهید داشت.

افرادی که از اتحادیه اروپا قصد تحصیل در مقطع دکترا نروژ را دارند باید از طریق پلیس محلی ثبت نام کنند؛ اما سایر افراد از کشورهای دیگر باید درخواست اقامت تحصیلی دهند.

 

بورسیه تحصیلی نروژ

گرچه هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور برای همه اشخاص با هر ملیتی رایگان است، اما هزینه زندگی در این کشور زیاد است. بعضی از افراد با کار نیمه وقت و کار در دانشگاه این هزینه‌ها رو پرداخت می‌کنند، اما شرایط بهتری همچون بورسیه تحصیلی برای این دسته از دانشجویان فراهم است. در ادامه لیستی از بورسیه‌های نروژ را خواهیم گفت:

  • بورس برای دانشجویان دکترای بین‌المللی در موسسه میکلسن
  • همکار دکترا در رشته اطلاعات دیجیتال خدمات بهداشتی درمان در دانشگاه آگدر
  • همکار دکترا در رشته‌های دین، فلسفه و تاریخ
  • فلوشیپ دکترای زیست شناسی ساختار و گسترش علم دارو
  • بورس تحصیلی دکترا مهندسی مخزن و پتروفیزیک
  • بورس تحصیلی دکترا زبان شناسی دانشگاه Arctic
  • بورس تحصیلی در رشته تلاش و کنترل رباتیک
  • بورس تحصیلی دکترا علوم کامپیوتر
  • بورس تحصیلی دانشجویان بین‌الملل
  • بورس تحصیل دکترا دانشکده تجارت
  • همکار دکترای تخصصی پژوهشی رشته فیزیک معدنی و سنگ در دانشگاه اسلو
  • بورس تحصیلی دکترا مهندسی پزشکی

 

آیا تحصیل دکترا در نروژ بدون مدرک زبان امکان پذیر است؟

دانشگاه‌های این کشور علاوه بر داشتن مدرک زبان، در داشتن نمره آزمون زبان نروژی نیز حساس هستند. گرچه 90 درصد دروس به زبان انگلیسی تدریس و ارائه می‌شوند اما دانستن این زبان حتی برای زندگی در این کشور نیز الزامی است.

پس چنانچه قصد تحصیل دکترا در نروژ را دارید در دوره‌های زبان انگلیسی با مدرک‌های معتبر شرکت نمایید. دقت کنید نمره آزمون تافل یا آیتلس شما باید بالا باشد. جالب است بدانید که دانشگاه‌های این کشور کلاس آموزش زبان نروژی و انگلیسی را برای دانشجویان برگزار می‌کنند اما این دوره‌ها برای پذیرش دانشگاه قابل قبول نیستند و تنها کمکی خواهد بود برای اینکه شرایط زندگی و تحصیل در این کشور آسان‌تر شود. پس هر زمانی مدرک زبان انگلیسی خود را با نمره بالا و نمره بالا آزمون زبان نروژی کسب کردید اقدام به پذیرش تحصیلی این کشور کنید.

 

بهترین فاندهای دکترا نروژ

گرفتن کمک هزینه‌های دانشجویی دارای شرایط خاصی هستند. در بعضی از آنها نیاز است تا فرد رزومه قوی داشته باشد. از سمت دولت نروژ بورسیه‌هایی برای رفاه حال دانشجویان در نظر گرفته شده است که پیش از این به آن پرداختیم، اما در ادامه به معرفی بهترین فاندهای آن می‌پردازیم.

  • کمک تحصیلی EAA /Norwegian: این کمک هزینه مالی متعلق به دانشجویان منطقه اقتصادی اروپا است که در نروژ تحصیل می‌کنند.
  • طرح Erasmus: این طرح مختص افرادی است که در منطقه اروپا و خارج از کشور خود تحصیل می‌کنند.
  • انجمن انگلیسی-نروژی لندن: این کمک هزینه مختص دانشجویان بریتانیایی است که در کشور نروژ مشغول تحصیل هستند.

بسیاری از افراد شرایط پذیرش در مقطع دکترای نروژ را ندارند اما به توجه به عالی بودن این کشور برای تحصیل راغب می‌شوند که در مقاطع دیگر تحصیلی اقدام به پذیرش تحصیلی نروژ نمایند.

 

اشتغال در دوره دکترا نروژ

هزینه زندگی در نروژ بسیار بالا است، به همین دلیل بسیاری از افراد مجبور به انجام کارهای نیمه وقت می‌شوند. گرچه کار در زمان تحصیل در یک کشور خارجی سخت است اما بهترین راه برای آشنایی با فرهنگ و زبان آن‌ها است. دقت کنید با گرفتن اقامت دانشجویی شما اجازه کار در این کشور را نخواهید داشت.

به همین دلیل لازم است که اقدام به گرفتن مجوز تحصیلی کنید. در این صورت می‌توانید در مشاغل نیمه وقت شروع به کار کنید. لازم است بدانید دانشجویانی که از اتحادیه اروپا به این کشور می‌آیند نیازی به گرفتن مجوز ندارند و دانشجویان سایر کشورها پس از گرفتن مجوز تنها مجازند 20 ساعت در هفته کار کنند.

 

تحصیل دکترا در نروژ و وضعیت ویزای همراه

افرادی که قصد تحصیل در نروژ را دارند می‌توانند خانواده خود را نیز به این کشور ببرند که کمتر احساس دلتنگی کنند. همچنین تحصیل در کنار خانواده می‌تواند از استرس‌های آن‌ها بکاهد. چنانچه دانشجویی بعد از گرفتن مجوز همسر و فرزندان خود را به این شهر بیاورد. فرزندان زیر 18 سال خانواده می‌توانند از امکانات رفاهی جهت تحصیل به صورت رایگان استفاده کنند.

همراه بودن خانواده برای مقاطع مختلف امکان پذیر است و تنها مختص دکترا نیست. دقت کنید فرد باید در گواهی ثابت کند که تمکن مالی برای زندگی خود و خانواده‌اش را در این کشور دارد.

تحصیل دکترا در کشور نروژ

بهترین دانشگاه های نروژ در مقطع دکترا کدامند؟

در همه کشورهای جهان دانشگاه‌ها رتبه‌بندی می‌شوند. دانشگاه‌های نروژ نیز از این قاعده مستثنی نیستند بر این اساس قصد داریم در ادامه تعدادی از دانشگاه‌های برتر این کشور را به شما معرفی کنیم.

 

دانشگاه اسلو

دانشگاه اسلو در سال ۱۸۱۱ میلادی تاسیس شد و جزء قدیمی‌ترین‌های این کشور است. دانشگاه اسلو ابتدا به نام دانشگاه شاهنشاهی فردریک بود. دانشگاه اسلو رشته‌های الهیات، انسانی، مهندسی و پزشکی ارائه می‌دهد. رتبه‌بندی این دانشگاه به شرح زیر است:

  • QS: رتبه 113
  • THE: رتبه 127
  • ARWU: رتبه 60

 

دانشگاه برگن

دانشگاه برگن نروژ با داشتن 14500 دانشجو در زمره بهترین دانشگاه‌های این کشور قرار گرفته است. در واقع این دانشگاه درسال 1946 تاسیس شد و از لحاظ رتبه‌بندی دومین دانشگاه مهم این کشور به حساب می‌آید. دانشگاه برگن در حوزه‌های علوم انسانی، ریاضیات، حقوق، علوم طبیعی، پزشکی، روانشناسی وغیره تدریس می‌کند و دارای 6 دانشکده است.

  • QS: رتبه 201 تا 250
  • THE: رتبه 194
  • ARWU: رتبه 301 تا 400

 

دانشگاه علم و صنعت نروژ (Norwegian University of Science and Technology)

 دانشگاه علم و صنعت نروژ، در شهر تروندهایم قرار گرفته است و در زمینه علوم مهندسی فعالیت می‌کند.

  • QS: رتبه 401 تا 500
  • THE: رتبه 360
  • ARWU: رتبه بندی 101 تا 150

 

دانشگاه علوم زیستی (Norwegian University of Life Sciences)

این دانشگاه در حوزه علوم زیستی و علوم حیات فعالیت می‌کند. رشته‌هایی چون غذا، بهداشت، محیط زیست وغیره در این دانشگاه ارائه می‌شوند.

  • QS: رتبه 601 تا 800
  • ARWU: رتبه 601 تا 700
سوالات متداول

آیا می‌توان در نروژ رایگان تحصیل کرد؟
طبق یک قانون تحصیل در نروژ برای همه افراد با همه ملیت‌ها رایگان است. اما دقت کنید ممکن است شما پذیرش یک دانشگاه خصوصی را گرفته باشید در این صورت مشمول پرداخت شهریه خواهید شد. اما شهریه دانشگاه‌های خصوصی این کشور نسبت به سایر کشورها کم‌تر است.
مدت زمان تحصیل دکترا در نروژ چقدر است؟
دانشگاه‌های نروژ رشته‌های مختلفی را ارائه می‌دهند به همین دلیل مدت زمان دقیق دکترا در این کشور بستگی به رشته و تحقیقات شما دارد. اما به طور معمول دوره دکترا 2.5 تا 3 سال به طول می‌انجامد. چنانچه درس شما دارای پروژه تحقیقاتی باشد تا به نتیجه رسیدن پروژه دکترا شما ادامه پیدا می‌کند.
مزایای تحصیل در نروژ چیست؟
با انتخاب این کشور برای ادامه تحصیل از مزایای زیادی بهره‌مند خواهید شد. شما می‌توانید علاوه بر گشت و گذار در این شهر زیبا از امکانات رفاهی آن نیز استفاده کنید. همچنین می‌توانید در دانشگاه‌های آن به تحقیق و پژوهش بپردازید و سطح علمی خود را به بالاترین درجه برسانید.
آیا در دوران تحصیل دکترا نروژ و بعد از آن می‌توان کار کرد؟
برای مشغول به کار شدن در این کشور لازم است تا مجوز اقامتی لازم را کسب کنید. در این زمان شما مجاز خواهید بود به کارهای نیمه وقت مشغول شوید. شما می‌توانید حدود 20 ساعت در هفته کار کنید. دقت کنید کسانی که از منطقه اتحادیه اروپا برای تحصیل به این کشور می‌آیند نیازی به دریافت مجوز برای کار ندارند.
آیا داشتن مدرک زبان انگلیسی برای پذیرش در دکترای نروژ الزامی است؟
بله؛ گواهی زبان انگلیسی یکی از مهم‌ترین مدارک برای پذیرش در دانشگاه‌های نروژ است. در این کشور بسیاری از دانشگاه‌ها دروسشان را به زبان بین‌المللی انگلیسی ارائه می‌دهند به همین دلیل داشتن مدرک زبان با نمره بالا از جمله موارد الزامی برای پذیرش به شمار می‌آید.
دانشگاه‌های برتر نروژ کدامند؟
نروژ دانشگاه‌های معتبر و عالی دارد. اما سیستم رتبه بندی در همه کشورها وجود دارد به همین منظور دانشگاه اسلو در رتبه یک دانشگاه‌های این کشور قرار می‌گیرد. پس از آن دانشگاه‌های برگن، علم و فناوری، علوم زیستی وغیره قرار می‌گیرند.

سخن پایانی

افرادی که از دانشگاه‌های نروژ فارغ‌التحصیل می‌شوند بار علمی بالایی دارند. همچنین آنها آموختند که چگونه تحقیق و پژوهش کنند و مهارت‌های لازم برای تجزیه و تحلیل را کسب کرده‌اند. نروژ به عنوان ملت دانش شناخته می‌شود؛ چراکه از سیستم آموزشی عالی برخوردار است.

در نهایت اگر قصد تحصیل در نروژ را دارید می‌توانید با مشاوران ما در موسسه مهاجرتی صبا ویزا مهاجرت ارتباط برقرار کنید و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات لازم جهت تحصیل دکترا در نروژ را کسب کرده باشید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید