لوگو صبا ویزا
بهترین دانشگاه های هلند

تحصیل دکترا در هلند

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل دکترا در هلند و جزئیات ثبت نام آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.
مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

ادامه تحصیل در مقطع دکترا به معنای صرف حداقل چهار سال برای انجام تحقیقات اصلی و نوشتن پایان‌نامه است. در طول این مدت، داوطلبان دکترا با همکاری نزدیک با استاد راهنما کار می‌کنند. پس باید در نظر داشت که دکترا در اکثر کشورهای مطرح جهان، به عنوان تحصیل در نظر گرفته نمی‌شود، اما در هلند به عنوان یک تحقیق جدی در نظر گرفته می‌شود و دانشجوی دکترا،‌ یک محقق محسوب می‌شود. از آنجا که هلند، کشوری بسیار مناسب از لحاظ تفریحی و آموزشی است، عده‌ی زیادی از دانشجویان آکادمیک، تحصیل در هلند را برای اخذ مدرک دکترا انتخاب می‌کنند.

ما در این مقاله می‌خواهیم راجع به مقطع تحصیلی دکترا، برترین دانشگاه‌های دکترا در هلند و بهترین دوره‌های تحصیلی دکترا در این کشور صحبت کنیم. همچنین علاوه بر این مقاله، سازمان مهاجرتی صبا ویزا با ارائه مشاوره تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه مهاجرت تحصیلی به هلند و مقطع تحصیلی دکترا در هلند خواهد بود. همچنین شما می‌توانید با پر کردن فرم مشاوره رایگان با سازمان مهاجرتی صبا ویزا در ارتباط باشید.

ساختار دکترا

برنامه دکترا در هلند یک مدرک دوره سوم (یعنی بعد از دوره‌ی کارشناسی و کارشناسی ارشد) و متمرکز بر تحقیق است که توسط فرآیند بولونیا تعریف شده است. مانند انگلستان، تحقیقات دکترای هلند در یک موضوع خاص انجام می‌شود و در قالب یک پایان‌نامه مستند می‌شود که نتایج و نتیجه‌گیری‌های اصلی دانشجو را ارائه می‌دهد.

وضعیت دانشجوی دکترا

اکثر داوطلبان دکترا به عنوان محققین حرفه‌ای شاغل طبقه‌بندی می‌شوند و در طول دوره دکترا خود حقوق می‌گیرند. در عوض، از شما خواسته می‌شود که وظایف مختلفی را به عنوان محقق انجام دهید و در کار و عملیات دانشگاهی موسسه خود مشارکت کنید. این احتمالاً شامل مسئولیت‌های آموزشی و همچنین مسئولیت‌های دیگر می‌شود.

طول دوره دکترا

دوره دکترا در هلند حداقل چهار سال طول می‌کشد. این تا حدی به دلیل وضعیت شما به عنوان یک محقق دکترا و مسئولیت‌های آموزشی و اداری اضافی است که مستلزم آن است.

محققین دکترا که به طور رسمی با یک دانشگاه مرتبط نیستند (یعنی داوطلبان دکترای خارجی) ممکن است برای تکمیل مطالعات خود زمان بیشتری سپری کنند.

نظارت بر دانشجویان دکترا

دانشجویان دکترا یک استاد راهنما دارند که یک استاد دانشگاه آکادمیک خبره است و مسئولیت نظارت بر تحقیق و نگارش پایان‌نامه را بر عهده دارد. آن‌ها همچنین باید پایان‌نامه نهایی شما را برای ارسال تایید کنند.

بسته به ساختار و الزامات خاص برنامه دکترا ، این نظارت ممکن است شامل بررسی‌های منظم پیشرفت و نکات رسمی باشد. شما همچنین ممکن است یک ناظر مشترک داشته باشید.

تحصیل دکتری در هلند

چرا هلند را برای دکترا انتخاب کنیم؟

هلند به طور کلی، مزایای بسیار زیادی برای دانشجویان بین‌المللی دارد. صرف نظر از مقطع تحصیلی، شما می‌توانید یک زندگی دانشجویی و در نهایت، یک زندگی فوق‌العاده در این کشور داشته باشید. شهریه‌ی مقرون‌به‌صرفه یکی از مهمترین دلایلی است که دانشجویان بین‌المللی را برای مهاجرت تحصیلی به هلند ترغیب می‌کند. دانشگاه‌های دولتی در هلند برای دانشجویان بین‌المللی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از ایالات متحده آمریکا یا بریتانیا هستند. متوسط ​​شهریه برای مدرک دکترا از 6000 یورو تا 20000 یورو متغیر است.

از آنجایی که هلند یکی از کشورهایی است که دارای فرهنگ کاری 4 روز در هفته است، شما برای کار کردن، خستگی کمتری را احساس خواهید کرد. همچنین وقتی صحبت از استاندارد بالای زندگی به میان می‌آید، هلند بهترین کشوری است که می‌تواند خود را در شادی، تفریح و امکانات مختلف اثبات کند. به طور کلی، هلند دارای موارد زیر است:

  • دانشگاه‌های فوق‌العاده
  • تنوع زیادی از زمینه‌های تحقیقاتی و همکاری بین رشته‌ای گسترده
  • تحقیقات در سطح جهانی: دوازده دانشگاه تحقیقاتی هلند در 200 دانشگاه برتر رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی تایمز قرار گرفته‌اند.
  • قراردادهای کاری بیشتر برای داوطلبان دکترا.

موسسات تحقیقاتی و دانشکده‌های تحصیلات تکمیلی در هلند

همه داوطلبان دکترا بخشی از یک موسسه تحصیلات تکمیلی یا دانشکده تحقیقاتی هستند. موسسات تحقیقاتی بین چندین دانشگاه تحقیقاتی و موسسه‌ی تحقیقاتی دیگر، مشترک هستند، در حالی که موسسات تحصیلات تکمیلی در داخل دانشگاه‌های هلند سازماندهی می‌شوند. هر دو یک محیط تحقیقاتی الهام‌بخش را ارائه می‌کنند و برنامه‌های مطالعاتی، کلاس‌های کارشناسی ارشد، سمینارها و کنفرانس‌ها را ارائه می‌دهند.

پس از تایید پایان‌نامه برای انتشار، شمادر دفاع عمومی از تحقیقات خود شرکت خواهید کرد. مدرک دکترا از دانشگاه هلند به دلیل استانداردهای آکادمیک بالا بسیار مورد توجه است. هلند از نظر تعداد انتشار مقاله در رتبه‌ی دوم و از نظر تأثیر مقاله‌های تحقیقاتی، دارای رتبه بین‌المللی عالی است.

مراسم دفاع تشریفاتی در هلند

یکی از جنبه‌های منحصر به فرد دکترای هلند، دفاع از پایان‌نامه تشریفاتی است. این هدف مشابه امتحان viva UK  است. با این حال، دفاع در هلند یک فرآیند بسیار تشریفاتی است و می‌تواند کاملاً متفاوت از سایر ارزیابی‌های دکترا باشد.

همه شرکت کنندگان، از جمله شما، ملزم به پوشیدن لباس کامل دانشگاهی و استفاده از عناوین خاص رسمی هستید. مراسم توسط یکی از افسران دانشگاه به نام بیدل (یا پدل) باز و بسته می‌شود که این کار را با استفاده از یک گرز تشریفاتی انجام می‌دهد. همچنین اجازه دارید دو حامی (پارانیمفن) را با خود همراه کنید که از شما حمایت اخلاقی و روحی کنند.

در طول دفاع از پایان‌نامه، شما توسط یک کمیته دکترا منصوب متشکل از حداقل سه نفر از دانشگاهیان ارزیابی می‌شوید تا مشخص شود که آیا پایان‌نامه شما ارزش اعطای دکترا را دارد یا خیر.

کمیته دکترا باید ظرف پنج هفته پس از دریافت پایان‌نامه شما تصمیم خود را اعلام کند. بنابراین، کمیته معمولاً تصمیم خود را از قبل گرفته است و فرآیند دفاع از پایان‌نامه بیشتر تشریفاتی است.

معمولاً انتظار می‌رود داوطلبان دکترا حداقل بخشی از پایان‌نامه خود را قبل از ارسال و منتشر کرده باشند.

اعتبارسنجی مدرک دکترا در هلند

مدارک دکترا هلندی مستقیماً توسط هر دانشگاه اعطا می‌شود. دانشگاه‌ها مسئول کیفیت و محتوای دوره دکترا شما هستند. با این حال، تضمین کیفیت برای فرآیند دکترا توسط هلند و سازمان اعتباربخشی فلاندری نظارت می‌شود.

دانشگاه‌های مقطع دکترا در هلند

در هلند، تحقیقات توسط دانشگاه‌های تحقیقاتی، موسسات تحقیقاتی و شرکت‌ها انجام می‌شود، اما تنها دانشگاه‌های تحقیقاتی می‌توانند مدرک دکترا اعطا کنند. سایر مؤسسات تحقیقاتی که با یک دانشگاه تحقیقاتی همکاری نزدیک دارند نیز ممکن است مدرک دکترا را ارائه دهند.

اکثر پست‌های دکترا اغلب در تابلوهای شغلی، مانند AcademicTransfer، در مجلات علمی یا در تابلوهای اعلانات سایر موسسات تبلیغ می‌شوند. اگر موقعیت دکترا مورد علاقه خود را مشاهده کردید، مستقیماً در مورد روند درخواست با موسسه تماس بگیرید.

پیشنهاد تحقیق و تز دکترای خودتان

اگر شما یک پیشنهاد تحقیقاتی خاصی از خود دارید و نمی‌توانید برای مطابقت با آن جای خالی پیدا کنید، می‌توانید ایده خود را به دانشگاه‌ها یا گروه‌های تحقیقاتی که در زمینه مربوطه تحقیق می‌کنند و قادر به تامین بودجه هستند، مطرح کنید.

پذیرش دانشجوی دکترا در هلند

معیارهای پذیرش برای موقعیت‌های دکترا در هلند سختگیرانه است و نامزدهای بالقوه باید دارای پیشینه قوی در تئوری و روش‌های رشته خود و همچنین مدرک کارشناسی ارشد شناخته شده‌ای باشند. دانشجویان دکترا سایر کشورها معمولاً پایان‌نامه خود را به زبان انگلیسی می‌نویسند و بنابراین باید قبل از شروع پایان‌نامه تسلط خوبی به اصطلاحات و دستور زبان انگلیسی داشته باشند.

شرایط اخذ پذیرش در مقطع دکترا در هلند

  1. مدرک کارشناسی ارشد در یک موضوع مرتبط
  2. مدرکی از یک دانشگاه معتبر

میزان تسلط به زبان انگلیسی برای دکترا در هلند

نام آزمون نمره‌ی مورد نظر
آیلتسحداقل 6.5
تافل90

مدارک مورد نیاز برای مقطع دکترا در هلند

  1. ریز نمرات تحصیلی شامل کپی مدارک تحصیلی متوسطه، گواهینامه‌ها و/یا لیست نمرات به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی یا هلندی
  2. فتوکپی پاسپورت
  3. ویزا
  4. رزومه‌ی علمی به‌روز شده
  5. نمرات آزمون مهارت زبان انگلیسی
  6. توصیه‌نامه
  7. انگیزه‌نامه
  8. نمونه کار مکتوب دانشگاهی

نحوه‌ی درخواست برای اخذ پذیرش در مقطع دکترا

  1. تمام مدارک خود مانند SOP، مقاله، گواهینامه و LOR و نمرات امتحانی مانند آیلتس، تافل و … را جمع آوری و اسکن کنید.
  2. اپلیکیشن درخواست را پر کنید و به همراه آن، تمام مدارک جمع‌آوری شده را برای دانشگاه مورد نظر ارسال کنید.
  3. پس از ارسال درخواست و کلیه مدارک لازم، کارشناسان مراحل درخواست اقامت، ویزای دانشجویی و اعطای بورسیه تحصیلی هلند را آغاز می‌کنند.
  4. سپس باید منتظر نامه‌ی پذیرش تحصیلی خود باشید که ممکن است حدود 4 تا 6 هفته یا بیشتر طول بکشد. تا آن زمان، آماده شدن برای عزیمت به هلند را آغاز کنید.

بورسیه تحصیلی هلند برای دانشجویان دکترا

در هلند، به طور کلی 3 راه برای تامین هزینه دکترا وجود دارد:

  • استخدام توسط موسسه اعطا دکترا.
  • کمک هزینه تحصیلی یا کمک هزینه‌ای که توسط یک نهاد حمایتی اعطا می‌شود.
  • حمایت از طریق کارفرما

اکثر داوطلبان دکترا در هلند با موسسه‌ای که در آن تحقیقات خود را انجام می‌دهند قرارداد کاری دارند. حدود یک ششم از داوطلبان دکترا در هلند بودجه خود را به صورت کمک هزینه تحصیلی یا بورسیه‌ی تحصیلی هلند دریافت می‌کنند و بسیاری از آن‌ها از خارج می آیند.

تحصیل دکتری در هلند

هزینه‌های تحصیل دکترا در هلند

برخی از مؤسسات هلندی برای ثبت نام، نظارت و دسترسی به آزمایشگاه‌ها و سایر امکانات هزینه دریافت می‌کنند. هر دانشگاه تحقیقاتی آزاد است که در مورد میزان هزینه‌های آن از یک رشته به رشته دیگر، بسته به اینکه تجهیزات گران قیمت مورد نیاز است یا خیر، تصمیم بگیرد.

هزینه تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی بر اساس دوره دکترا انتخاب شده در دانشگاه‌های برتر هلند متفاوت است. جدول زیر میانگین شهریه سالانه دوره‌های دکترا را نشان می‌دهد:

هزینه‌ی تحصیلمیانگین شهریه به صورت سالانه
رشته‌های مقطع دکترا از 6000 تا 20000 یورو

10 دانشگاه برتر برای دکترا در هلند

در جدول زیر، دانشگاه‌های برتر به همراه رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی تایمز در سال ۲۰۲۲ و رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال ۲۰۲۲ هلند ذکر شده‌اند:

دانشگاهرتبه‌بندی Times Higher Education در سال 2022رتبه‌بندی QS در سال 2022
دانشگاه واخنینگن#53#123
دانشگاه آمستردام#65#55
دانشگاه اوترخت#69#110
دانشگاه لیدن#71#112
دانشگاه اراسموس روتردام#72#179
دانشگاه فناوری دلفت#75#57
دانشگاه خرونینگن#80#128
دانشگاه وریج آمستردام#115#209
دانشگاه ماستریخت#127#233
دانشگاه رادبود#132#220

دوره‌های برتر دکترا در هلند

جدول زیر دوره‌های محبوب دکترا در دانشگاه‌های برتر هلند را نشان می‌دهد.

نام دانشگاهمحبوب‌ترین دوره‌های دکترا
دانشگاه آمستردامدکترای علوم، اقتصاد و بازرگانی
دانشگاه لیدندکترای علوم کامپیوتر، شیمی و ریاضی
دانشگاه خرونینگندکترای اقتصاد
دانشگاه ماستریختدکترای روانشناسی و اقتصاد
دانشگاه رادبوددکترای عصب روانشناسی و روانشناسی توانبخشی

هزینه‌های زندگی دانشجویی در هلند

در جدول زیر میانگین هزینه تحصیل و زندگی برای دانشجویان بین‌المللی در هلند ذکر شده است.

هزینه‌های زندگیتخمین ماهانه
اجاره خانه325 تا 500 یورو
غذا، خوراکی180 یورو
وسایل مربوط به تحصیل50 یورو
بیمه50 یورو
لباس/سرگرمی100 یورو
جمع هزینه‌ها به صورت تقریبی705 تا 880 یورو
سوالات متداول

دوره‌های محبوب دکترا برای تحصیل در هلند کدامند؟
علوم اجتماعی، علوم پزشکی، اقتصاد، بازرگانی و روانشناسی از دوره‌های محبوب دکترا برای تحصیل در هلند هستند.
چه مدت طول می‌کشد تا دکترا در هلند تکمیل شود؟
گذراندن دوره دکترا به صورت تمام وقت در هلند حدود 4 سال طول می‌کشد.
حقوق داوطلبان دکترا در هلند چقدر است؟
به داوطلبان دکترا معمولاً 2266 تا 2897 یورو در ماه پرداخت می‌شود.

سخن آخر

در این مطلب تلاش کردیم از مزایای تحصیل دکترا در هلند، شرایط اخذ پذیرش و مدارک لازم برای تحصیل در هلند صحبت کنیم. همچنین شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید، یا جمع‌آوری مدارک و پیش بردن مراحل اخذ پذیرش، اخذ ویزای تحصیلی هلند و … را به تیم متخصص، حرفه‌ای و کارآمد ما بسپارید.

موسسه مهاجرتی صبا ویزا با سال‌ها تجربه در زمینه‌ی مهاجرت تحصیلی، قدم به قدم با شما در مسیر اخذ پذیرش تحصیلی و تحصیل به عنوان دانشجوی دکترا در هلند، پیش می‌رود و از هیچ تلاشی در این زمینه، کوتاهی نمی‌کند.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید