لوگو صبا ویزا
تحصیل رشته حقوق در هلند

تحصیل رشته حقوق در هلند

رشته حقوق یکی از معدود رشته‌هایی است که افراد زیادی از هر کشور و فرهنگی برای تحصیل و کار در آن علاقه نشان می‌دهند. فارغ‌التحصیل شدن در این رشته هم می‌تواند فرد را به لحاظ اجتماعی در جایگاه بالایی قرار دهد و هم اینکه به لحاظ کاری و درآمدی به موفقیت‌های بزرگی برساند. یکی از سوالات متداول افرادی که قصد تحصیل این رشته را در خارج از کشور دارند این است که آیا یک دانشجوی خارجی می‌تواند در اروپا یا آمریکا و حتی کانادا موفقیت در این زمینه کسب کند؟

در این مطلب قصد داریم تا ضمن بررسی اجمالی شرایط تحصیل در کشور هلند، شما را با جزئیات تحصیل در رشته حقوق دانشگاه­‌های آن آشنا نماییم. پیش از هر چیز باید گفت که کشور هلند را می­توان به عنوان یکی از کشورهای برجسته اروپایی و از مهم­ترین مقاصد تحصیلی، کار و ادامه زندگی مهاجران معرفی کرد؛ این کشور با توجه به تعریف سیستم آموزشی رایگان و البته با کیفیت، توانسته توجه بسیاری از دانشجویان جهان را به خود جلب نماید و به یکی از مقاصد اصلی مهاجرات­‌های تحصیلی بدل گردد. امکانِ اخذ ویزا، با احتمال رد درخواست (ریجکتی) کمتر از یک درصد، از دیگر عوامل محبوبیت تحصیل در کشور هلند است. به طور کلی می­توان گفت که  امکان حضور در یک محیط بین المللی و چند فرهنگی، هزینه­‌های پایین تحصیل، شیوه­‌های نوین تدریس، معقول بودن هزینه­‌های زندگی، امکان تحصیل به زبان انگلیسی، شرایط مطلوب برای سفر در سطح کشور هلند و برخی کشورهای اروپایی همسایه، ارائه مدرک معتبر بین المللی، آسان بودن پذیرش و دریافت ویزای تحصیلی هلند و امنیت کاری و تحصیلی از دلایل اصلی تحصیل و مهاجرت به هلند می‌­باشد.

 همانطور که گفته شد، کیفیت تحصیلی بالا یکی از پارامترهای مهم برای دانشجویان است که این امر در دانشگاه­‌های هلند محقق شده است؛ پس می­توان گفت که با اخذ ویزای تحصیلی هلند و ورود به دانشگاه­های این کشور جهت ادامه تحصیل، می­توان آینده کاری خوبی را برای شما متصور بود. نکته دیگر که مزیت تحصیل در کشور هلند نیز به شمار می‌­آید این است که وزارت علوم بیش از نیمی از دانشگاه‌­های کشور هلند را در لیست مورد تایید خود ذکر کرده و همین امر امکان بازگشت به ایران پس از تحصیل در این کشور و اشتغال برای ایرانیان را نیز فراهم آورده است.

اجازه دهید تا صحبت کوتاهی درباره چرایی انتخاب کشور هلند برای ادامه تحصیل در رشته حقوق داشته باشیم؛ قوانین حقوقی کشور هلند با تاثیرپذیری اندک از قوانین سنتی، بیشتر پیرو قانون مدنی کشور فرانسه است و در سال 1992 میلادی مکتوب شده و به شهرت جهانی رسیده است. تعریف قوانین حقوقی جدید در سال 1992 میلادی باعث شد که کشور هلند بتواند به رهبری حقوقی جهان تبدیل گردد. بر طبق آمار رسمی این کشور توانسته از نظر عملکرد قانون مدنی و شفافیت سیستم حقوقی، رتبه دوم را در بین تمام کشورهای جهان بدست آورد، بر همین اساس تحصیل در رشته حقوق نیز در کشور هلند دارای امتیاز و برتری ویژه­ای می‌­باشد.

نکته قابل توجه دیگر حضور بسیاری از دادگاه­‌های مشهور بین المللی از جمله دیوان بین‌­المللی دادگستری، دادگاه ویژه لبنان، دادگاه کیفری بین المللی و دادگاه جنایات جنگی یوگسلاوی در این کشور است که می­‌تواند تاییدی بر موفق بودن سیستم حقوقی کشور هلند و بالطبع اعتبار تحصیل رشته حقوق در این کشور باشد. فارغ التحصیلان این رشته از دانشگاه‌­های حقوق هلند، افرادی متخصص هستند که به راحتی جذب بازار کار رشته حقوق در کشور هلند خواهند شد که در نوع خود دارای درآمد قابل توجهی می­‌باشد. ناگفته نماند که دانشجویان دانشگاه­‌های هلند امکان تقاضای کار همزمان با تحصیل را خواهند داشت تا ضمن تامین بخشی از هزینه­‌های زندگی، امکان کسب تجربه و ورود به بازار کار را داشته باشند. لازم به توضیح است که رشته حقوق نیز همچون بسیاری دیگر از رشته­‌های تحصیلی دارای زیرشاخه و گرایشات متفاوت است که پیش از تحصیل بایستی نسبت که مباحث هر یک و آینده شغلی آن­ها پیش زمینه لازم را داشته و انتخاب اصلی را انجام دهید. در آخر باید گفت که دانشگاه­‌های هلند به دو دسته دانشگاه­‌های دولتی و دانشگاه­‌های خصوصی تقسیم می‌­شوند که تفاوت اصلی آن­ها میزان و مبلغ شهریه سالانه تحصیلی خواهد بود.

یکی از کشورهایی که زمینه رشد دانشجویان بین‌المللی در زمینه حقوق را بسیار خوب فراهم کرده کشور هلند است. این کشور که به لحاظ اجتماعی در سطح بسیار بالایی قرار دارد دارای دادگاه‌های بسیار مهم و بین‌المللی است. حتی اگر به رشته حقوق هم علاقه نداشته باشید حتما نام دادگاه لاهه به گوش شما خورده است. در واقع کشور هلند و دولت آن با ایجاد دادگاه‌های بین‌المللی و اهمیت دادن به آن‌ها خود را به نوعی مدافع حقوق از دست رفته کشورهای مختلف در دعواهای بین‌المللی معرفی می‌کند. با این اوصاف می‌توان به ‌راحتی آینده روشنی را برای علاقه‌مندان به رشته حقوق در کشوری که دایه‌دار حقوق بین‌الملل است تصور کرد. از جمله دادگاه‌های بین‌المللی که در لاهه وجود دارد می‌توان به دادگاه‌های زیر اشاره کرد:

  • دیوان بین‌المللی دادگستری
  • دادگاه دائمی داوری
  • دادگاه جنایات جنگی یوگسلاوی
  • دادگاه ویژه لبنان
  • سازمان‌های قضایی و پلیسی اروپایی
  • سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW)
  • دادگاه کیفری بین‌المللی

بنابراین در نگاه اول کشور هلند می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای تحصیل در این رشته پرطرفدار باشد.

فهرست عناوین

دانشگاه­ های برتر هلند

دانشگاه‌­های هلند هواره توانسته­‌اند تا خود را در زمره برترین دانشگاه‌­های دنیا معرفی نمایند؛ شانس بالای اخذ ویزای تحصیلی هلند و امکان تحصیل در یک دانشگاه معتبر بین‌المللی در این کشور قطعا برای هر دانشجویی خوشایند خواهد بود. در رتبه‌­بندی منتشر شده از طرف مجموعه Times Higher Education در سال 2021 میلادی، می­توان نام 13 دانشگاه هلند را در میان 250 دانشگاه برتر دنیا دید که 5 رتبه دانشگاهی برتر به دانشگاه‌­های واخنینگن با رتبه 62 بین‌المللی، آمستردام با رتبه 66 بین‌المللی، لیدن با رتبه 70 بین‌المللی، اراسموس روتردام با رتبه 72 بین‌المللی ودانشگاه اوتریخت با رتبه 75 بین‌المللی تعلق دارد.

اخذ ویزای تحصیلی رشته حقوق در هلند

به یاد داشته باشید که دانشجویان پس از اخذ پذیرش تحصیلی از هر یک از دانشگاه های­هلند، نیاز دارند که برای ورود به خاک این کشور ویزای تحصیلی خود را از سفارت کشور هلند اخذ نمایند. ناگفته نماند که علاوه بر نامه پذیرش دانشجو از طرف دانشگاه، لازم است تا یک سری مدارک تکمیلی که به شرح زیر است نیز به سفارتخانه ارائه گردد:

  • پرداخت هزینه­های بررسی و اعطای ویزای تحصیلی
  • تکمیل فرم  MVV
  • نامه پذیرش صادر شده از طرف دانشگاه محل تحصیل
  • پاسپورت
  • عکس
  • انگیزه نامه و رزومه
  • اثبات تمکن مالی
  • مدرک زبان
  • مدرک تحصیلی
  • مدارک پزشکی در صورت نیاز
  • بیمه
  • سوء پیشینه
  • ترجمه کلیه مدارک به زبان رسمی هلند (Dutch)

تحصیل در مقاطع مختلف رشته حقوق در هلند

تا اینجا متوجه شدیم که کشور هلند و دانشگاه‌های آن می‌تواند بستر بسیار مناسبی برای رشد در رشته حقوق باشند. نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند مسیر زندگی شما در این رشته را عوض کند، انتخاب دانشگاه درست است. توصیه می‌شود قبل از انتخاب دانشگاه موردنظر خود در هلند زمینه فعالیت آن را در علوم حقوقی به صورت دقیق بررسی کنید زیرا اینگونه است که می‌توانید انتخاب درست‌تری داشته باشید. به طور واضح‌تر می‌توانیم بگوییم که در هلند هر دانشگاه در شاخه‌ای از رشته حقوق به صورت تخصصی فعالیت می‌کند و تمام تلاش خود را برای پرورش حقوق‌دان‌های حرفه‌ای خواهد کرد.

رشته حقوق در هلند

تحصیل کارشناسی حقوق در هلند

دانشجویان بین المللی دوره کارشناسی حقوق باید دارای شرایط و مدارک مشخصی جهت ورود به این دوره باشند؛ از جمله مدارک لازم در این زمینه می­توان به الزام در ارائه مدرک دیپلم، ریز نمرات تحصیلی و مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 5.5 از 10 برای دانشجویان زیر 22 سال و 6 از 10 برای سنین بالاتر اشاره کرد. طول دوره تحصیل مقطع کارشناسی در دانشگاه­های کشور هلند حدود سه الی چهار سال می‌­باشد و باید گفت که در طول تحصیل، دانشجویان حق اشتغال به کار نخواهند داشت.

تحصیل کارشناسی ارشد حقوق در هلند

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق در کشور هلند لازم است که پس از تایید مدارک ارسالی و دریافت ویزای تحصیلی یا حتی بورسیه تحصیلی، مدتی در حدود ۱.۵ الی ۲ سال صرف تحصیل گردد. مدارک مورد نیاز برای درخواست تحصیل در این مقطع عبارتند از مدرک کارشناسی مرتبط، توصیه نامه از دانشگاه و اساتید دوره کارشناسی و نهایتا مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره ۶.۵؛ باید توجه داشت که دانشجویان بین الملل جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه­‌های هلند نیاز به معدل بالای 13 در مقطع کارشناسی دارند‌. نکته آخر برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حقوق در کشور هلند این است که شما در مدت تحصیل خود امکان اشتغال به کار دانشجویی را نخواهید داشت و از لحاظ تامین هزینه­‌های زندگی باید با شرایط مشخصی پیش بروید.

تحصیل دکترا حقوق در هلند

دانشجویان برای تحصیل در مقطع دکترای رشته حقوق در دانشگاه‌­های هلند نیاز دارند که در ابتدای امر با مکاتبه و تبادل نظرها، نظر مثبت استاد راهنمای خود را جلب نمایند؛ پس از اخذ تاییدیه از طرف استاد راهنما نیاز است که دانشجویان درخواست تحصیلی خود را به همراه مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد، انگیزه­‌نامه، توصیه نامه اساتید و دانشگاه­‌های محل تحصیل دوره­‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد و نهایتا مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 7 را به دانشگاه مدنظر خود ارسال نمایند. خبر خوب برای متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری حقوق این است که دانشگاه­های هلند امکان اشتغال دانشجویان دکتری را فراهم نموده و مجاز می­‌دانند تا کمک قابل توجهی در تامین هزینه‌­های زندگی دانشجویان باشد.

مهمترین دانشگاه های هلند در رشته حقوق

دانشگاه‌های زیادی در هلند هستند که با قدرت در رشته حقوق دانشجو پرورش می‌دهند اما در این قسمت با فعالیت‌های چند دانشگاه مشهور در این زمینه آشنا می‌شویم.

دانشگاه علوم کاربردی لاهه

در مقطع کارشناسی شما در این دانشگاه حدودا چهار سال به تحصیل می‌پردازید. دانشگاه علوم کاربردی لاهه بیشتر در زمینه‌های تئوریک و بنیادی رشته حقوق فعالیت می‌کند. اگر این دانشگاه را برای تحصیل خود انتخاب می‌کنید انتظار داشته باشید که بیشتر با جنبه‌های کلیدی حقوق بین‌الملل، حقوق اروپایی و قوانین ملی آشنا شوید. شما در انتهای تحصیل خود در این دانشگاه باید توانایی تجزیه و تحلیل مشکلات حقوقی از منظر بین‌المللی را داشته باشید.

دانشگاه تیلبورگ

این دانشگاه بیشتر تمرکز خود را بر رشته حقوق جهانی در دوره کارشناسی معطوف کرده است. این شاخه در واقع میان‌رشته‌ای محسوب می‌شود و نه تنها در مراکز حقوقی و دادگاه‌ها بلکه در رشته‌های دیگر نیز مفید واقع می‌شود.

دانشگاه گرونینگن

اولین نقطه روشنی که افراد علاقه‌مند به حقوق را به این دانشگاه جذب می‌کند رنکینگ و رتبه بسیار بالا و قابل توجه بین‌المللی آن است. این دانشگاه در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است. شما می‌توانید در این دانشگاه در رشته LLB حقوق بین‌الملل و اروپایی در مقطع کارشناسی به تحصیل بپردازید. بعد از فارغ التحصیل شدن از این دانشگاه شما کاملا با زمینه‌هایی مثل حقوق عمومی، حقوق خصوصی، قانون اساسی و… آشنا خواهید شد.

گرایش ­های رشته حقوق در هلند

هر رشته تحصیلی در کشور هلند دارای گرایشات مختلفی است تا دانشجویان بتوانند با توجه به علایق و استعداد خود در یکی از گرایش­‌ها به تحصیلات خود ادامه دهند. در ادامه مروری بر بهترین گرایشات رشته حقوق در دانشگاه‌­های کشور هلند خواهیم داشت تا بتوانید بنا بر علاقه خود نسبت به اخذ پذیرش در آنها اقدام ‌نمایید:

  • حقوق داوری
  • حقوق بانکداری و اقتصاد
  • شاخه­های مرتبط با حقوق ساخت و ساز
  • حقوق شرکتی
  • حقوق کیفری
  • حقوق مالیات
  • حقوق ورزشی
  • حقوق محیط زیست
  • حقوق خانواده
  • حقوق مهاجرت
  • حقوق بیمه
  • حقوق رسانه
  • حقوق مالکیت

تحصیل در مقاطع تکمیلی

هر چقدر در دانشگاه‌های هلند در مقاطع بالاتری از رشته حقوق تحصیل کنید می‌توانید انتظار آینده کاری خوب و شغل سطح بالایی را داشته باشید. پس از این که در دوره کارشناسی علوم پایه در این رشته را فرا گرفتید و به طور کلی با آن آشنا شدید وقت آن است که برای خود یک شاخه تخصصی انتخاب کنید. شاخه‌های تخصصی در زمینه حقوق در مقاطع تکمیلی بسیار متنوع و مختلف است. در ادامه ابتدا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم و سپس رشته‌های پرمخاطب را به شما معرفی می‌کنیم.

  • LLM  در حقوق کیفری جهانی در دانشگاه گرونینگن
  • LLM در حقوق و فناوری دانشگاه تیلبورگ
  • دانشجوی LLM در حقوق بین‌الملل عمومی در دانشگاه گرونینگن
  • LLM  دانشگاه تیلبورگ در حقوق عمومی بین‌المللی و اروپایی (IEPL)
  • برنامه یک ساله کارشناسی ارشد دانشگاه VU آمستردام در حقوق و سیاست امنیت بین‌الملل

LLM  و فرصت‌ های شغلی بسیار در اروپا

این شاخه از حقوق به شما توانایی تسلط بر قوانین در زمینه‌های مختلفی مثل مهاجرت، رقابت، حقوق بشر و… را می‌دهد. نکته حائز اهمیت در مورد این شاخه این است که شما می‌توانید بعد از فارغ‌التحصیلی در وسعت بیشتری به دنبال کار بگردید. همچنین محل کار شما به مراکز حقوقی محدود نمی‌شود و شما می‌توانید به عنوان مشاور حقوق بین‌الملل در شرکت‌های اروپایی مشغول به کار شوید.

برنامه یک ساله کارشناسی ارشد دانشگاه VU آمستردام

شما می‌توانید بعد از پایان دوره کارشناسی خود در دانشگاه آزاد آمستردام دوره یک ساله کارشناسی ارشد را بگذرانید. بعد از اتمام این مقطع شما به طور قطع تبدیل به یک محقق حرفه‌ای در زمینه حقوق و همچنین یک فعال واقعی در زمینه صلح جهانی خواهید شد.

دکترا در هلند

تحصیل در مقطع دکترا در هلند برای اکثر دانشجویان گزینه جذابی محسوب می‌شود. تقریبا هر مقطعی که در دانشگاه‌های کشور هلند می‌گذرانید دارای ویژگی‌های منحصر به‌ فردی است که تحصیل و زندگی را برای شما آسان‌تر می‌کند. مثلا شما در دوره کارشناسی رشته حقوق با موارد و مباحث پایه به طور حرفه‌ای کاملا آشنا می‌شوید و همچنین می‌توانید از نزدیک فضای دادگاه‌های بین‌المللی هلند را درک کنید. در مقطع ارشد هم بورسیه تحصیلی هلند، این کشور فوق‌العاده آزاد مهم‌ترین مزیت به شمار می‌رود. اما در مورد مقطع دکترا داستان متفاوتی پیش روی شماست. گرفتن پذیرش برای تحصیل در این مقطع شرایط ویژه خود را دارد که البته ارزش هم دارد.

شما برای اینکه بتوانید در مقطع دکتری در دانشگاه‌های معتبر هلند درس بخوانید حتما باید مدرک کارشناسی ارشد مرتبط با رشته حقوق را ارائه دهید. همچنین مدرک کارشناسی ارشد شما باید مورد تایید کشور هلند نیز باشد. ممکن است مدرک کارشناسی ارشد شما در بسیاری از کشورهای جهان مورد تایید باشد اما دانشگاه‌های هلند آن را به رسمیت نشناسند. بهترین انتخاب در این مورد می‌تواند این باشد که شما حتی‌الامکان از مقطع کارشناسی ارشد وارد دانشگاه‌های هلند شوید تا برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا تقریبا هیچ مشکلی نداشته باشید.

در مورد اپلای کردن برای مقطع دکترا نیز حتما باید مدرک آیلتس 5/7 خود را از قبل آماده کرده باشید. مدرک زبان جزو مستنداتی است که دانشگاه حتما قبل از شروع دوره آن را از شما طلب می‌کند. این حساسیت به این دلیل است که تمام دوره‌های دکترای برگزار شده در کشور هلند به زبان انگلیسی هستند. بنابراین آمادگی و مهارت شما در استفاده از این زبان بسیار برای دانشگاه‌ها حائز اهمیت است.

تحصیل در دوره دکترا به عنوان شغل

باید بدانید که حساسیت‌های دانشگاه‌ها برای پذیرفتن افراد در مقطع دکترا در کشور هلند بسیار بالا است. ولی تلاش برای رد شدن از این فیلترها کاملا ارزشش را خواهد داشت. زمانی که شما در مقطع دکترا پذیرفته شوید در واقع با یک تیر دو نشان می‌زنید. هم تحصیل در مقطع بالاتر را تجربه می‌کنید و هم اینکه برای آینده خود یک شغل بسیار مناسب از لحاظ جایگاه اجتماعی و درآمدی خواهید داشت. اکثر دانشجویانی که در دانشگاه‌های هلند مقطع دکترا را برای تحصیل انتخاب می‌کنند بعنوان دستیار اساتید خود فعالیت می‌کنند و برای کار کردن از دانشگاه حقوق دریافت خواهند کرد. البته برخی از فارغ‌التحصیلان مقطع دکترا نیز بعنوان محقق مستقل با دانشگاه قرارداد همکاری امضا می‌کنند.

کار در حین تحصیل در هلند

پس از اخذ ویزای تحصیلی هلند یکی از متداول‌ترین سوالات دانشجویان این است که آیا می‌توان در حین تحصیل مشغول به کار و کسب درآمد شد یا خیر.

اگر جزو افراد با پشتکار هستید، جای نگران نیست؛ اکثر دانشجویان حین تحصیل در هلند، بسته به ملیت خود، اوقات آزاد از درس و دانشگاه و توانایی­‌های فردی به کار مشخصی نیز مشغول می­‌گردد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که اتباع اتحادیه اروپا و کشور سوئیس اجازه کار به صورت نامحدود را دارند؛ حال آنکه دانشجویان خارجی، با اجازه اقامت معتبر، مجاز به کار تمام وقت فصلی در ماه جون، جولای و آگوست یا کار نیمه وقت حداکثر شانزده ساعت در هفته هستند. پیشنهاد ما به شما این است که اگر تمایل به تحصیل در هلند را دارید بهتر است که فرصت را از دست ندهید؛ کشور هلند با داشتن محیطی آرام، شاد و مناسب برای زندگی و پیشرفت جزو محبوب­ترین کشورها برای ادامه تحصیل به شمار می­‌رود.

قانون کلی در این مورد به دانشجویان بین‌المللی در مقاطع مختلف اجازه ۱۶ ساعت کار را داده است. البته برخی از دانشجویان بیشتر از این ساعت نیز کار می‌کنند که به اصطلاح به آن کار سیاه گفته می‌شود. اکیدا توصیه می‌شود که از انجام کارهای غیرقانونی خودداری کنید تا آینده شغلی و زندگی شما در اروپا به خطر نیفتد. دانشجویان حقوق می‌توانند در صورت فعال بودن و داشتن مهارت در رشته خود به اساتید خود در تحقیقاتشان کمک کنند. آنها در قبال این همکاری می‌توانند پول دریافت کنند و درآمد داشته باشند. به دانشجویان توصیه می‌شود تا می‌توانند کارهای مرتبط به رشته خود را انجام دهند تا هم‌زمان با درآمدزایی برای آینده شغلیشان رزومه‌سازی هم شود. در انتها باید یادآور شویم که شما به ازای هر ساعت کار بعنوان دانشجو می‌توانید ۶ تا ۱۰ یورو حقوق دریافت کنید.

تحصیل حقوق در هلند

آینده شغلی پس از فارغ التحصیل شدن

یکی از نگرانی‌های دائمی دانشجویان بین‌المللی که می‌خواهند در دانشگاه‌های اروپا و به خصوص هلند ادامه تحصیل دهند آینده شغلی آنهاست. پاسخ این سوال تا حد زیادی بستگی به فردی دارد که در کشور هلند تحصیلات خود را به پایان رسانده است. کشور هلند میزبان شرکت‌های بین‌المللی بسیاری است که مطمئنا نیاز به تعداد زیادی مشاوران حقوقی بین‌المللی دارند. اگر شما رزومه تحصیلی خوب و قابل قبولی داشته باشید و همچنین به کارفرماها نشان دهید که از دانش عملی بالایی نیز برخوردارید به راحتی می‌توانید کار پیدا کنید.

یکی از مزیت‌های کشور هلند این است که اکثر افراد در این کشور می‌توانند به راحتی به زبان انگلیسی صحبت کنند. این یکی از چالش‌های سختی است که دانشجویان سایر کشورهای اروپایی دائما با آن درگیر هستند. این که شما به دنبال کاری می‌گردید که زبان آن با زبان تحصیل شما یکی باشد یک امتیاز مثبت تلقی می‌شود. بنابراین اگر به تازگی مشغول به تحصیل در دانشگاه شده‌اید حتما از همین حالا به فکر کسب نمرات و معدل بالا باشید.

شانس قبولی در دانشگاه های هلند

در قسمت‌های قبل توضیح دادیم که رشته حقوق جزو رشته‌های پرطرفدار در بین دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شود. اما این باور که شانس قبولی در دانشگاه‌های هلند برای ایرانیان پایین است بسیار اشتباه است. به طور کلی دانشگاه‌های این کشور فاکتورهایی را برای خود در نظر می‌گیرند تا با آن‌ها دانشجویان شایسته‌تر را از بین متقاضیان انتخاب کنند. اگر قصد ادامه تحصیل در رشته حقوق را در کشور هلند دارید فقط کافیست تا می‌توانید نقاط مثبت از نظر آن‌ها برای پذیرش را در خود ارتقا دهید.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای یاد شده مرتبط بودن سابقه تحصیلی شما با رشته‌ای است که آن را انتخاب کرده‌اید. اگر در حال حاضر دانشجو هستید و در آینده قصد اپلای برای دانشگاه‌های هلند را دارید باید بدانید که معدل مقاطع قبلی برای پذیرش در این دانشگاه‌ها بسیار مهم است. پس تا می‌توانید امتحانات خود را با نمرات بالا پاس کنید. فاکتور مهم بعدی داشتن سابقه فعالیت‌های علمی مرتبط با رشته حقوق است. این مورد جزو مهم‌ترین مواردی است که بررسی خواهد شد.

مدارک مورد نظر برای اپلای در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا رشته حقوق

یک سری مدارک هستند که شما حتما باید برای درخواست پذیرش از دانشگاه‌های هلند در این مقاطع ارائه دهید که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ارائه مدرک کارشناسی مورد تایید وزارت علوم به همراه ترجمه اصل مدرک و ریز نمرات آن
  • ارائه پاسپورت معتبر با انقضای حداقل ۶ ماه
  • رزومه
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه از اساتید خود در مقطع قبلی

نکات مهم برای دانشجویان حقوق در مقطع ارشد

نکاتی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم هم در مورد دانشجویان رشته حقوق و هم سایر رشته‌ها صدق می‌کند. آگاهی در مورد این نکات دید روشن‌تری از آینده به شما می‌دهد و از ابهام دورتان می‌کند.

نحوه نمره‌دهی و سبک آموزش دانشگاه‌های هلند و به‌ طورکلی اروپا و تفاوتش با سیستم دانشگاه‌های ایران از سوالات همیشگی دانشجویان عزیز بوده است. در دانشگاه‌های هلند نمره ۱۰ بسیار عالی تلقی می‌شود، نمره ۷ بعنوان نمره رضایت‌بخش و نمره 2  بسیار ضعیف شناخته می‌شود. البته در بعضی از رشته‌ها و دروس برای اعلام نتیجه از مردود یا قبول شدن نیز استفاده می‌شود.

از همان ابتدا که بعنوان دانشجو و با ویزای تحصیلی هلند وارد این کشور می‌شوید مبلغ سالیانه بیمه را پرداخت می‌کنید. بنابراین به صورت کامل تحت پوشش بیمه درمانی قرار می‌گیرد و از تمام خدمات آن بهره‌مند خواهید شد.

شروع رسمی کلاس‌ها در تمام دانشگاه‌های هلند معمولا ماه سپتامبر است و ماه جولای پایان ترم محسوب می‌شود و پس از آن دانشجویان به تعطیلات تابستانی می‌روند.

در مقطع کارشناسی ارشد چیزی به عنوان دانشجوی پاره‌وقت در کشور هلند وجود ندارد و دانشجویان همگی به صورت تمام وقت موظف به تحصیل و درس خواندن هستند.

اگر دانشجویان در مقطع ارشد ظرف دو سال تمام واحدهای خود را پاس کنند و این مقطع را به پایان برسانند دانشگاه شرایط آسان‌تری را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا در مقطع بالاتر یعنی دکترا به تحصیل و کار بپردازند و آزمون ورودی خاصی را برای آن‌ها در نظر نمی‌گیرد.

هزینه تحصیل در رشته حقوق

تحصیل در دانشگاه‌­های دولتی کشور هلند نیازمند تسلط به زبان هلندی است و با اخذ پذیرش از این دانشگاه­‌ها، هزینه تحصیل برای دانشجویان (حتی دانشجویان بین الملل مسلط به زبان هلندی) رایگان خواهد بود. دانشجویان علاقمند به تحصیل در دانشگاه‌­های خصوصی، نیازمند تسلط به زبان انگلیسی هستند تا از دوره تحصیلی خود بهره لازم را ببرند؛ تحصیل در دانشگاه­‌های خصوصی کشور هلند نیازمند پرداخت شهریه به دانشگاه محل تحصیل است که این امر به طور متوسط برای تحصیل در رشته حقوق در دوره­‌های مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا رقمی بین ۸ الی ۱۶ هزار یورو در سال است.

بورسیه های تحصیلی هلند

خبر خوش برای دانشجویان علاقمند به ادامه تحصیل در کشور هلند این است که دانشگاه­‌های حقوق این کشور امکان دریافت بورس تحصیلی را برای همه مقاطع کارشناسی تا دکترا امکان­پذیر می­‌دانند. همانطور که قبلا اشاره شد، تحصیل به زبان هلندی برای کلیه دانشجویان در دانشگاه‌­های دولتی رایگان است؛ حال آنکه دانشگاه­‌های خصوصی نیازمند پرداخت شهریه هستند و دریافت بورسیه‌های تحصیلی هلند، کمک قابل توجهی در امور مالی دانشجویان خواهد بود. باید توجه داشت که برای دریافت بورسیه‌های تحصیلی هلند، دانشجو با دیگر دانشجویان بر سر میزان توانایی و شایستگی تحصیلی وارد رقابت خواهد شد تا این امتیاز را بدست آورد و در نوع خود چالش قابل توجهی می‌­باشد؛ ناگفته نماند که امکان اخذ بورسیه تحصیلی برای مقطع دکترا از سایر مقاطع با شانس بیشتری همراه است تا کمک حال مخارج تحصیل و زندگی دانشجویی باشد. نکته آخر در بحث دریافت بورسیه‌های تحصیلی هلند، محروم شدن دانشجویان بورسیه شده از اشتغال به کاری غیر از تحصیل می‌­باشد؛ پس بهتر است حواستان به دخل و خرج زندگی باشد!

در ادامه لیستی از چند دانشگاه مشهور هلند در علم حقوق و میزان بورسیه هر یک ارائه خواهد شد:

بدون شک یکی از جذابیت‌های تحصیل در کشور هلند بورسیه‌هایی است که به دانشجویان در مقاطع مختلف اعطا می‌شود. دانشجویان مایل به تحصیل در رشته حقوق نیز می‌توانند در همه مقاطع این بورسیه‌ها را دریافت کنند تا زندگی دانشجویی راحت‌تری را در کشور هلند تجربه کنند. شما برای نگه داشتن بورسیه‌ها کافیست طبق قانونی که دانشگاه اعلام می‌کند به خوبی و به موقع واحدهای درسی خود را پاس کنید تا این امتیازات ادامه داشته باشد. لازم به ذکر است که هیچ محدودیتی از نظر سنی یا ملیت دانشجویان برای گرفتن این بورسیه‌ها وجود ندارد. حدود ۲۰ نوع بورسیه در دانشگاه‌های هلند به دانشجویان داده می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • بورسیه فولبرایت
  • بورسیه کمک هزینه تحصیلی
  • بورسیه لاله نارجی
  • بورسیه تحصیلی هلند

شرایط اخذ اقامت پس از تحصیل در هلند در رشته حقوق

یکی دیگر از چالش­‌های پیش رو برای ادامه تحصیل در کشور هلند، دریافت اقامت این کشور جهت ادامه زندگی است؛ تحصیل رشته حقوق در دانشگاه­‌های هلند راهی مناسب جهت دریافت اقامت دائم و حق شهروندی این کشور است؛ نکته مهم این است که صرف تحصیل در هلند هیچ امتیازی را برای اخذ حق شهروندی شما نخواهد داشت، بلکه سخت کوشی شما و ورود هر چه سریع­ترتان به بازار کار این راه را برای شما هموار خواهد کرد. دانشجویان می‌­توانند پس از اتمام تحصیلات خود و فعالیت در بازار کار کشور هلند، درخواست تغییر ویزای تحصیلی هلند به ویزای کاری را ارائه نمایند؛ با گذشت پنج سال از اشتغال به کار در هلند و پرداخت به موقع حق بیمه و مالیات، متقاضی رشته حقوق در هلند می­تواند اقامت دائم این کشور را بدست آورد. در گام بعدی و با دریافت اقامت دائم، نیاز است که یک الی دو سال به زندگی خود در این کشور ادامه دهید و مشغول کار و زندگی گردید تا نوبت به دریافت حق شهروندی و پاسپورت هلند برسد.

سخن پایانی

کشور هلند هم به لحاظ آب و هوایی و هم به لحاظ اقتصادی کشوری بسیار مطلوب و قدرتمند برای زندگی محسوب می‌شود. قطعا گرفتن ویزای تحصیلی هلند برای اقامت داشتن و ساختن زندگی در این کشور می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. در این مطلب سعی کردیم تمام شرایط مربوط به تحصیل در رشته حقوق در کشور هلند را بررسی کنیم. معایب و مزایای متنوعی را در مقاطع مختلف پیدا کردیم و راجع به آنها صحبت کردیم. اما وقتی تمام ویژگی‌های مثبت و منفی را کنار هم می‌گذاریم به این نتیجه می‌رسیم که تحصیل رشته حقوق در کشور هلند می‌تواند یک انتخاب هوشمندانه و آینده‌دار باشد.

تمام تلاش ما از ارائه این مطلب، توضیح روند دریافت پذیرش تحصیلی در گرایش­های رشته حقوق کشور هلند بود تا بتوانید ضمن آگاهی از جزئیات، یک تصویر کلی از اقدامات لازم خود بدست آورید. همانطور که اشاره شد، تحصیل رشته حقوق در یکی از دانشگاه­های هلند فرصت بی نظیری است که باید برای آن زحمت زیادی کشید؛ نهایت این تلاش­ها می­تواند رسیدن به یک موقعیت خوب علمی، شغلی و حتی سطح کیفی بهتر برای زندگی باشد. برای یک بار دیگر باید اشاره کنیم که امکان تحصیل رایگان برای افراد مسلط به زبان هلندی فراهم است و اگر این توانایی را دارید، به فکر تقویت سطح زبان­تان باشید؛ حال آن که امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز فراهم است و با دریافت بورسیه‌های تحصیلی هلند، اشتغال همراه با دوره تحصیلی یا وجود حمایت­های مالی از جانب والدین شما، دوران تحصیلی آسانی را پشت سر خواهید گذاشت.

بررسی‌های موسسه مهاجرتی صبا به عنوان موسسه‌ای با سابقه بالا در امر مهاجرت به هلند شمار بالای شرکت‌های بین‌المللی این کشور منجر به آن شده است که میزان تقاضا برای استخدام مشاوران حقوقی حرفه‌ای در این کشور بالا باشد. این خواسته به معنی شانس بیشتر برای پیدا کردن کار توسط فارغ‌التحصیلان در این رشته است. همچنین وجود دادگاه‌های بین‌المللی مهم در کشور هلند به دانشجویان این اجازه را می‌دهد که به صورت عملی در این رشته تجربه کسب کنند و شرایط واقعی کار را از نزدیک لمس کنند. از دیگر مزایای مهمی که در مورد تحصیل در کشور هلند به آن اشاره کردیم بورسیه‌های مناسبی است که به راحتی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

در کل اگر قصد تحصیل در رشته حقوق را در یکی از کشورهای اروپایی دارید هلند می‌تواند در صدر فهرست انتخاب‌های شما قرار بگیرد. با این انتخاب شما هم می‌توانید آینده علمی و تحصیلی خود را بیمه کنید و هم در رشته مرتبط با تحصیلات خود یک شغل پردرآمد و سطح بالا داشته باشید.

در پایان امیدواریم که همواره بهترین مسیر را برای موفقیت و زندگی شخصی خود برگزینید و شاهد موفقیت­‌های بیشتر خود از زندگی باشید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 3 میانگین: 3.3]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید