لوگو صبا ویزا
تحصیل رشته مهندسی برق در آلمان

تحصیل رشته مهندسی برق در آلمان

برای اپلای تحصیل رشته مهندسی برق در آلمان و آشنایی با بورسیه ها به همراه شرایط تحصیل، تعرفه ها و هزینه دانشگاه ها با کارشناسان خبره صباویزا در ارتباط باشید.


مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

رشته مهندسی برق یکی از رشته‌های بسیار جذاب در کشور آلمان به شمار می‌آید که امروزه دانشجویان زیادی علاقه‌مند به تحصیل در این رشته هستند. این رشته دارای جذابیت‌های زیادی در کشور آلمان است. از تحصیل رشته مهندسی برق در آلمان می‌توان به مزایای زیادی از جمله دانشگاه‌های بسیار خوب در این کشور برای تحصیل در رشته مهندسی برق، موقعیت‌های شغلی بسیار خوب و … اشاره کرد که در ادامه به طور مفصل درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

چرا تحصیل رشته مهندسی برق در آلمان؟

تحصیل در آلمان به طور کلی می‌تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد. یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل رشته مهندسی برق در آلمان مسئله کاهش هزینه‌ها است. کشور آلمان به‌خاطر اصول آموزش همگانی و دسترسی به آموزش همگانی بسیار مشهور و معروف است. اکثر دانشگاه‌های دولتی در آلمان حتی از دانشجویان بین‌المللی خود نیز شهریه‌ای را دریافت نمی‌کنند و همین مسئله نیز باعث می‌شود تا آموزش عالی در این کشور بسیار مقرون به صرفه باشد. مزیت مهم دیگر این است که فرصت‌های شغلی زیادی در این کشور وجود دارد.

تحصیل مهندسی برق در آلمان

وجود فرصت‌های شغلی بسیار زیاد مزیت مهم دیگر تحصیل در رشته مهندسی برق در کشور به شمار می‌آید. شما پس از دوران تحصیل خود در این کشور می‌توانید در موقعیت‌های شغلی مختلفی مشغول به کار شده و درآمد بالایی داشته باشید. فراموش نکنید که کشور آلمان یک کشور کاملا صنعتی است و از نظر فناوری در جایگاه بالایی قرار دارد. همین مسئله نیز باعث می‌شود تا فرصت‌های شغلی بی‌نظیری در این کشور وجود داشته باشد.

انعطاف‌پذیری دوره‌های تحصیلی در کشور آلمان یک مزیت بسیار کاربردی دیگر به شمار می‌آید. دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در کشور آلمان دوره‌های متعددی را در زمینه مهندسی برق برگزار می‌کنند که شما بر اساس توانایی‌های خود می‌توانید در هریک از این دوره‌ها شرکت کنید. تمامی این عوامل در کنار یکدیگر باعث می‌شوند تا تحصیل رشته مهندسی برق در آلمان یکی از گزینه‌های جذاب برای شما باشد.

در حوزه مهندسی برق کدام تخصص‌ها بیشتر در کشور آلمان موردنیاز هستند؟

برای تحصیل رشته مهندسی برق در آلمان شما باید با تخصص‌های مورد نیاز در این کشور نیز آشنا شوید. از جمله این تخصص‌ها می‌توان به مواردی مانند سیستم‌های کنترل و مهندسی اندازه‌گیری، مهندسی قدرت، روباتیک، هوش مصنوعی، دستگاه‌های هوشمند، مهندسی دیجیتال، فناوری خودرو، مکاترونیک و … اشاره کرد. نکته مهمی که دراین‌خصوص وجود دارد این است که کشور آلمان طیف گسترده‌ای از این حوزه‌ها و رشته‌ها را برای شما فراهم کرده تا بتوانید در هریک از آنها مشغول به تحصیل شوید.

با این حال برای تحصیل رشته مهندسی برق در آلمان و البته مهاجرت به آلمان شما باید تلاش کنید تا مهارت‌ها و تخصص خود را ارتقا دهید. شما باید در گام نخست تلاش کنید تا انتخابی داشته باشید که بر اساس سلایق و استعدادهای شما باشد. پس از آن باید تلاش کنید تا در رشته‌ای درخواست دهید که رزومه علمی بهتری در آن حوزه دارید. در کنار مواردی که در بخش‌های قبلی بیان کردیم شما می‌توانید در رشته‌هایی مانند سیستم‌های الکترونیکی، انرژی‌های تجدیدپذیر و … نیز مشغول به ادامه تحصیل شوید که هریک گزینه جذابی به شمار می‌آیند.

دانشگاه‌های معروف آلمان برای تحصیل رشته مهندسی برق

برای این‌که بتوانید روند تحصیل رشته مهندسی برق در آلمان را طی کنید بهتر است که با دانشگاه‌های معروف این کشور که در حوزه مهندسی برق فعالیت دارند نیز آشنا شوید. از جمله این دانشگاه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه فنی مونیخ: یکی از برترین دانشگاه‌های این کشور برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان در رشته مهندسی برق است که امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را برای شما فراهم کرده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این دانشگاه کیفیت تدریس بالا و سطح علمی فوق‌العاده آن است. از طرف دیگر این دانشگاه با بسیاری از شرکت‌های معروف در کشور آلمان نیز همکاری دارد.
  • دانشگاه WTH آخن: از جمله برترین دانشگاه‌های آلمان در حوزه فناوری است که یک دانشگاه پیشرو در زمینه تحقیقات در صنعت الکترونیک و مهندسی برق نیز به شمار می‌آید. این دانشگاه می‌تواند بهترین گزینه برای دانشجویان مستعدی باشد که قصد ادامه تحصیل رشته مهندسی برق در آلمان را دارند.
  • دانشگاه فنی برلین: زمینه‌های اصلی مطالعاتی در این دانشگاه بیشتر در حوزه مهندسی برق، مهندسی اتوماسیون، سیستم‌های ارتباطی و … است. به همین علت نیز معمولا جز گزینه‌های برتر برای دانشجویان رشته مهندسی برق به شمار می‌آید که قصد مهاجرت به کشور آلمان را دارند.
  • موسسه فناوری Karlsruhe: این دانشگاه بیش از 25000 دانشجو در حوزه فناوری دارد که در زمینه مهندسی برق فعالیت کرده و به‌صورت تخصصی دوره‌های کارشناسی ارشد را برگزار می‌کند. سطح علمی بالای دانشجوها و اساتید فعال در این موسسه آموزشی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این دانشگاه به شمار می‌آید.
  • دانشگاه برمن: دانشگاه برمن در سال 1971 تاسیس شده و یکی از جوان‌ترین دانشگاه‌های دولتی در این کشور به شمار می‌آید. این دانشگاه بیشتر در حوزه‌های علوم کامپیوتر و مهندسی برق دانشجو می‌پذیرد و به علت کادر آموزش جوان و پر جنب‌وجوشی که دارد شهرت پیدا کرده است.

چه شرایطی برای ادامه تحصیل رشته مهندسی برق در آلمان وجود دارد؟

برای ادامه تحصیل در هر مقطعی در رشته مهندسی برق در آلمان شما در گام نخست باید مدرک تحصیلی دوره تحصیلی قبلی خود را ارائه دهید. به‌عنوان مثال اگر قصد ادامه تحصیل رشته مهندسی برق در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد را دارید باید حتما مقطع کارشناسی مهندسی برق یا رشته‌ای نزدیک به آن را دریافت کرده باشید. از دیگر شرایط بسیار مهم برای تحصیل در این کشور می‌توان به مهارت‌های زبان آلمانی یا انگلیسی اشاره کرد. برای تحصیل در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد بهتر است که شما مدرک زبان آلمانی خود را دریافت کرده باشید.

مهندسی برق در آلمان

 

با این‌حال در برخی از دانشگاه‌ها امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز وجود دارد. دریافت نمره 6.5 در امتحان آیلتس یا نمره 80 در تافل می‌تواند حداقل امتیاز موردنیاز برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور در رشته مهندسی برق باشد. شرکت در آزمون استعدادیابی از دیگر شرایط مهمی است که شما باید برای شرکت در برخی از دوره‌های تحصیلی خاص حتما داشته باشید. در این آزمون‌ها همان‌طور که از نامش پیداست استعداد شما ارزیابی می‌شود و از طریق وب‌سایت دانشگاه نتیجه آن به شما اعلام خواهد شد.

هرچه معدل شما در دوره‌های تحصیلی قبلی بالاتر باشد شانس شما برای تحصیل رشته مهندسی برق در آلمان نیز به همان نسبت افزایش پیدا خواهد کرد. یک نکته بسیار جذاب که باید درباره شرایط ادامه تحصیل در این کشور بدانید این است که تمامی دانشجویان خارجی امکان اخذ ویزای تحصیلی این کشور را دارند و هیچ محدودیتی برای آنها وجود ندارد. البته این به آن شرط است که بتوانند نامه پذیرش را از دانشگاه‌های این کشور دریافت کنند.

برای تحصیل رشته مهندسی برق در آلمان به چه مدارکی نیاز داریم؟

احتمالا یکی از سوالات بسیار مهمی که در خصوص تحصیل رشته مهندسی برق در آلمان برای شما به وجود آمده این است که برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور به چه مدارکی نیاز داریم؟ مدارک موردنیاز شما برای این کار شامل موارد زیر خواهد بود:

  • در اولین قدم شما باید ریز نمرات آخرین دوره تحصیلی خود را در لیست مدارک خود قرار دهید و سپس مدرک آخرین دوره تحصیلی خود را نیز تهیه کنید.
  • داشتن یک رزومه یکی از مهم‌ترین مواردی است که برای تحصیل رشته مهندسی برق در آلمان به آن نیاز دارید.
  • از طرف دیگر شما حتما باید مدرک زبان خود را نیز تهیه کنید که در بخش قبلی به طور مفصل درباره آن صحبت کردیم.
  • توصیه‌نامه یکی از مهم‌ترین مدارک موردنیاز برای تحصیل در رشته مهندسی برق در دانشگاه‌های کشور آلمان است که حتما باید آن را از یک استاد معتبر در کشور خود دریافت کنید.
  • شما باید برای دریافت ویزای تحصیلی خود در این کشور حتما یک انگیزه‌نامه را نیز برای خود تهیه کنید. در داخل این انگیزه‌نامه باید هدف خود از مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان را بیان کنید.
  • داشتن پاسپورت معتبر از دیگر شرایط مهمی است که برای مهاجرت تحصیلی به این کشور به شمار می‌آید.
  • در کنار پاسپورت شما باید مدارک شخصی خود را نیز آماده کرده و در لیست مدارکتان قرار دهید.
  • نامه تمکن مالی و البته بیمه‌نامه مسافرتی نیز جز مدارک بسیار مهم برای تحصیل در این کشور به شمار می‌آیند.

برای اخذ ویزای تحصیلی در آلمان چه مراحلی را باید طی کنیم؟

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که برای تحصیل رشته مهندسی برق در آلمان قصد دارید ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کنید باید چند مرحله خاص را برای این کار طی کنید تا بتوانید با موفقیت ویزای خود را دریافت کنید. در اولین قدم شما باید نامه پذیرش خود را از یکی از دانشگاه‌های معتبر در حوزه مهندسی برق در کشور آلمان بگیرید. برای این کار باید درخواست خود را به‌تمامی این دانشگاه‌ها و اساتید ارسال کرده و سپس با شرکت در مصاحبه نامه تاییدیه را از آنها دریافت کنید.

در مرحله بعدی شما باید مدارکی که در بخش‌های قبلی درباره آنها صحبت کردیم را آماده کرده و در لیست مدارک خود قرار دهید. سپس باید با مراجعه به آدرس سایت سفارت رسمی کشور آلمان اقدام به تعیین وقت سفارت کنید. با این کار فرمی در اختیار شما قرار می‌گیرد که باید اطلاعات معتبر را در آن وارد کرده و سپس منتظر بمانید تا تاریخ و زمان مراجعه شما به سفارت این کشور برای شما ایمیل شود.

در تاریخ و زمان ارسال شده به ایمیلتان شما باید با در دست داشتن مدارک خود به سفارت این کشور مراجعه کرده و درخواست صدور ویزای تحصیلی برای تحصیل رشته مهندسی برق در آلمان را ارسال کنید. در همین مرحله شما باید هزینه‌های مربوط به صدور ویزا را نیز پرداخت کنید تا مشکلی از این نظر برای شما وجود نداشته باشد.

رشته مهندسی برق در آلمان

 

هزینه تحصیل رشته مهندسی برق در آلمان

در بخش‌های قبلی به این موضوع اشاره کردیم که تحصیل رشته مهندسی برق در آلمان هزینه بالایی را برای شما به همراه نخواهد داشت و شما می‌توانید با کمترین هزینه در دانشگاه‌های این کشور مشغول به تحصیل شوید. به‌طورکلی شهریه تحصیل در دانشگاه‌های برتری که در کشور آلمان در حوزه مهندسی برق فعالیت دارند بین 0 تا 3000 یورو در سال است. این در حالی است که هزینه شهریه در سایر دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور ممکن است بین 10000 تا 40000 یورو نیز باشد.

هزینه کل تحصیل در آلمان شامل هزینه‌های زندگی در آلمان نیز می‌شود که باید به این موضوع دقت داشته باشید. در صورتی که شما هم نگرانی‌های زیادی در خصوص هزینه‌های زندگی و تحصیل در کشور آلمان دارید باید بدانید که دولت این کشور این امکان را برای شما فراهم کرده تا بتوانید به‌صورت پاره وقت نیز مشغول به کار در این کشور شده و بخشی از هزینه‌های خود را از این طریق بپردازید. مدت زمانی که شما اجازه دارید تا در این کشور مشغول به کار باشید کاملا به مقطع تحصیلی شما بستگی دارد. هرچه مقطع تحصیلی شما بالاتر باشد مدت‌زمانی که اجازه کار در این کشور را دارید نیز به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند.

بورسیه تحصیلی در رشته مهندسی برق در آلمان

یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل رشته مهندسی برق در آلمان این است که شما می‌توانید اقدام به دریافت بورسیه تحصیلی آلمان از دانشگاه‌های این کشور کنید. همان‌طور که بیان کردیم کشور آلمان یکی از کشورهای صنعتی در اروپا است که امروزه نیاز شدیدی به نیروهای متخصص در زمینه مهندسی برق در این کشور احساس می‌شود. همین عامل نیز باعث شده تا دانشگاه‌های این کشور امکان تحصیل رایگان را برای دانشجویان مستعد در این حوزه فراهم کنند. برای دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های این کشور شما حتما باید از نظر علمی مستعد باشید.

افراد زیادی از سراسر دنیا تقاضای تحصیل رشته مهندسی برق در آلمان به‌صورت کاملا رایگان را دارند. به همین علت تنها افرادی موفق می‌شوند که بورسیه کامل تحصیلی این کشور را دریافت کنند که از نظر علمی بتوانند پتانسیل خود را به اثبات برسانند. داشتن یک رزومه قوی و البته فعالیت در پروژه‌های مرتبط با حوزه مهندسی برق از جمله عواملی هستند که می‌توانند به طور مستقیم روی افزایش شانس شما در زمینه دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های این کشور اثرگذار باشند.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید