لوگو صبا ویزا
تحصیل رشته مکانیک در کانادا

تحصیل رشته مکانیک در کانادا

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل رشته مکانیک در کانادا و جزئیات ثبت نام در دانشگاه‌های کانادا به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

مهندسی مکانیک همواره یک رشته پرطرفدار در بین دانشجویان است که از طریق راه‌های مختلف برای ورود به آن تلاش می‌کنند. تحصیل رشته مکانیک در کانادا می‌تواند آینده روشنی را برای شما به دنبال داشته باشد زیرا شرایط شغلی فوق‌العاده‌ای در آینده خواهد داشت. برای اخذ پذیرش مکانیک در دانشگاه‌های کانادا باید مراحل مختلفی پشت سر گذاشته شود که به بیان دقیق آن‌ها خواهیم پرداخت.

تحصیل مکانیک در کانادا

فهرست عناوین

تحصیل کارشناسی مکانیک در کانادا

تحصیل رشته مکانیک در کانادا در چندین مقطع انجام می‌شود که هر کس با توجه به شرایط خود نسبت به اخذ پذیرش اقدام می‌کند. دوره لیسانس مکانیک به شکل ۴ ساله برگزار می‌شود. برای پذیرفته شدن در این دوره فرد باید شرایط و ضوابط لازم را فراهم کند. داشتن مدرک زبان معتبر انگلیسی یا فرانسوی یکی از این شروط مهم است که باید به‌ آن توجه داشته باشید. اگر قصد دارید که مدرک آیلتس اخذ کنید، باید حتما دارای نمره ۶ یا ۶.۵ باشید. همچنین اصل مدرک دیپلم به همراه ریزنمرات دبیرستان باید به دانشگاه مورد نظر ارائه شود. خوشبختانه امکان کار دانشجویی در مقطع کارشناسی وجود دارد.

از همین رو دانشجو می‌تواند تا سقف ۲۰ ساعت در هفته به کار بپردازد. چنانچه مدت تحصیل فرد در کارشناسی تمام شود، ۳ سال فرصت دارد که شرایط شغلی مناسبی در کانادا پیدا کرده و اقامت خود را ادامه دهد. بالا بودن معدل دیپلم به همراه نمره زبان شانس شما را برای پذیرش بیشتر خواهد کرد. با توجه به اعتبار بسیار بالای مدرک لیسانس دانشگاه‌های کانادا، شما این فرصت را دارید که در کسب‌وکارهای مربوطه بعد از تحصیل شروع به کار کنید.

مدارک برای اپلای کارشناسی مهندسی مکانیک

  • ریزنمرات دبیرستان
  • نمره تافل ۹۰ یا آیتلس ۶.۵
  • نمرات دروس ریاضی، فیزیک و شیمی
  • اصل مدرک دیپلم
  • نمره GRE

تحصیل کارشناسی ارشد مکانیک در کانادا

برخی از دانشجویان ایرانی مدرک لیسانس خود را از دانشگاه‌های ایران دریافت کرده‌اند و به دنبال ادامه تحصیلات در کشور کانادا هستند. در حال حاضر تحصیل رشته مهندسی مکانیک در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد هم امکانپذیر است. فرد در طول یک دوره تحصیلی ۲ ساله موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس می‌شود. برای پذیرش در این مقطع مدرک تحصیلی لیسانس به همراه مدرک زبان معتبر لازم خواهد بود.

همچنین داشتن توصیه نامه از اساتید دوره کارشناسی نیز تاثیر زیادی بر روی روند پذیرش شما دارند. در مقطع تحصیلی فوق لیسانس مکانیک هم امکان کار دانشجویی ۲۰ ساعته در هفته وجود دارد. نکته مهم این است که در برخی از دانشگاه‌ها نمره GRE نیز درخواست می‌شود. البته این نمره در همه دانشگاه‌ها الزامی نیست و شما باید شرایط خاص خود را در این مورد بررسی کنید. ناگفته نماند که نمره آیلتس متقاضی نباید کمتر از ۶.۵ باشد زیرا در این صورت پذیرش شخص امکانپذیر نیست.

مدارک برای اپلای کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک

  • نمره آیتلس ۶.۵ یا معادل تافل آ‌ن
  • رعایت شرط معدل دانشگاه
  • مدرک آزمون GRE، ACT یا SAT

تحصیل دکترا مکانیک در کانادا

بسیاری از دانشجویان نخبه ایرانی قصد دارند که تحصیل در کانادا را در مقطع دکترا انجام دهند. برای اخذ پذیرش متقاضی باید مستقیما به سراغ استاد راهنما برود و رزومه تحصیلی خود را تحویل دهد. نکته مهم این است که برای پذیرش در این مقطع باید مرحله مصاحبه را هم پشت سر بگذارید. این دوره تحصیلی معمولا بین ۳ تا ۴ سال زمان می‌برد. نمره زبان قابل قبول برای مقطع دکترا نمره ۷ آیلتس خواهد بود. بیشترین تعداد بورسیه های تحصیلی در مقطع دکترا به دانشجویان اعطا می‌شود.

ارائه مدرک فوق لیسانس به همراه ریزنمرات جزو مراحل پذیرش است که تمامی این مدارک باید به‌شکل دقیق آماده شوند. همچنین کسانی که دارای سابقه پژوهشی و نگارش مقاله هستند شانس بیشتری برای پذیرش در دانشگاه‌های کاناد دارند. مواردی همچون انگیزه نامه و توصیه نامه هم می‌توانند در این مسیر بسیار کمک‌کننده باشند پس به هیچ عنوان از آن‌ها غافل نشوید. دولت کانادا برای فارغ‌التحصیلان دوره دکترا اهمیت بسیار بالایی قائل است و شرایط کاری بی‌نظیری را برای آن‌ها در نظر می‌گیرد.

مدارک برای اپلای دکترا مهندسی مکانیک

  • انگیزه نامه
  • پروپوزال
  • مدرک زبان
  • مقالات ISI
  • اصل مدرک فول لیسانس
  • ریزنمرات فوق لیسانس
  • توصیه نامه اساتید
  • نمره GRE یا GMAT

بهترین دانشگاه های رشته مکانیک در کانادا

بهترین دانشگاه های مکانیک در کانادا

تحصیل رشته مکانیک در کانادا را می‌توان در دانشگاه‌های مختلف دنبال کرد. رنکینگ دانشگاه های کانادا ثابت کننده آن است که این کشور بهشت دانشجویان به حساب می‌آید. در حال حاضر دانشگاه‌های زیادی رشته مهندسی مکانیک را ارائه می‌کنند که هر کدام از آن‌ها شرایط خاصی را برای پذیرش مشخص کرده‌اند. آنچه که در این میان اهمیت دارد این است که مدرک این دانشگاه دارای بالاترین اعتبار است. دانشگاه‌های تورنتو، مک گیل، بریتیش کلمبیا و آلبرتا جزو بهترین مراکز آموزشی کانادا هستند که رشته مهندسی مکانیک را ارائه می‌دهند.

با این حال متقاضیان زیادی برای ورود به این دانشگاه‌ها با هم رقابت می‌کنند که اپلای کردن در آن‌ها سخت‌تر است. دانشگاه‌های مک مستر، واترلو، کلگری و وسترن اونتاریو هم جزو دانشگاه‌های برتر هستند که اخذ پذیرش در آن‌ها ساده‌تر صورت می‌گیرد. برای اینکه بتوانید یک دانشگاه عالی را برای تحصیل انتخاب کنید، حتما گزینه‌های مختلف را زیر ذره‌بین قرار دهید. مراجعه به سایت رسمی دانشگاه‌های مختلف می‌تواند اطلاعات دقیقی در اختیار شما بگذارد تا بر اساس آن بهترین تصمیم را برای خود بگیرید. دانشگاه کوئینز در کنگستون هم در سال‌های اخیر از نظر رشته مهندسی مکانیک بسیار عالی عمل کرده است که می‌توانید تحصیل در آن را آغاز کنید.

هزینه تحصیل رشته مکانیک در کانادا

تحصیل رشته مکانیک در کانادا مسلما با هزینه‌های خاصی روبرو است که باید برای پرداخت آن آمادگی لازم را پیدا کنید. حتی اثبات تمکن مالی یک بخش مهم از فرایند اخذ ویزای تحصیلی کانادا خواهد بود که باید برای تامین آن برنامه‌ریزی لازم صورت بگیرد. بیشترین هزینه‌ای که باید برای تحصیل در کانادا پرداخت کنید مربوط به شهریه دانشگاه است. دانشگاه‌های مختلف مبالغ متفاوتی را به عنوان شهریه اخذ می‌کنند که هر کس باید شرایط مالی خود را از این نظر به شکل کامل بسنجد. مقدار شهریه این رشته در کانادا بین ۱۲ تا ۴۰ هزار دلار متغیر است.

بدون شک دانشگاه‌های بزرگ و مطرح کانادا همچون دانشگاه تورنتو شهریه بیشتری خواهد داشت. در این بین نباید فراموش کرد که هر دانشجو برای زندگی در کانادا دارای هزینه ماهانه است. مواردی از قبیل مسکن، پوشاک و خوراک دارای هزینه‌های خاصی است که با توجه به سبک زندگی فرد مشخص می‌شود. اگر بخواهیم یک عدد متوسط را در نظر بگیریم، یک دانشجوی مجرد بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار کانادا هزین ماهانه دارد که باید برای پرداخت به موقع آن اقدام کند.

اخذ بورسیه تحصیلی رشته مکانیک در کانادا

با توجه به اینکه هزینه تحصیل در کانادا برای بسیاری از دانشجویان متقاضی زیاد است، آن‌ها به دنبال راهی هستند که از بورسیه های تحصیلی کانادا برخوردار شوند. بورسیه‌ برای رشته مهندسی مکانیک به دو صورت اسکالرشیپ و فول فاند داده خواهد شد. بیشترین تعداد بورسیه‌های تحصیلی در دوره‌های فوق لیسانس و دکترا ارائه می‌شوند. متقاضی بورسیه تحصیلی باید شرایطی همچون معدل و نمره زبان بالا داشته باشد.

همچنین انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی در دوره‌های تحصیلی قبلی نیز نقش مهمی در اخذ بورسیه خواهد داشت. در نتیجه به شما توصیه می‌کنیم که اگر شرایط لازم را دارید برای اخذ بورسیه تحصیلی اقدام کنید. معمولا بورسیه‌ها توسط دانشگاه، دولت یا نهادهای خصوصی ارائه می‌شوند تا برای آینده نیروی متخصص تربیت شود.

کسانی که موفق به اخذ بورسیه تحصیلی شوند، بدون دغدغه مالی به تحصیلات خود ادامه خواهند داد. اخذ بورسیه نیز دارای ددلاین مشخصی است که شما باید قبل از رسیدن مدت مقرر برای تکمیل مدارک خود اقدام کنید. کسانی که دارای سوابق تحصیلی و پژوهشی درجه یک هستند به احتمال بسیار بالا بورسیه را دریافت خواهند کرد. اگر شما هم دارای چنین وضعیتی هستید، حتما شانس خود را در این زمینه به‌طور کامل بسنجید.

شرایط کاری رشته مکانیک در کانادا

بدون شک هر کسی که به دنبال مهاجرت به کانادا است دوست دارد که شرایط مالی خوبی را در این کشور تجربه کند. تحصیل رشته مکانیک در کانادا فرصت‌های شغلی بی‌نظیری را برای شما فراهم می‌کند. کسی که در این رشته فارغ‌التحصیل می‌شود، امکان شروع به کار در بیش از ۲۰۰۰ موقعیت شغلی را خواهد داشت. بیشترین تعداد مهندسین مکانیک در شهر تورنتو کانادا مشغول به کار هستند که تعداد آن‌ها به ۱۰ هزار نفر می‌رسد.

میزان اشتغال مهندسان مکانیک در کانادا نشان می‌دهد که این رشته بسیار آینده‌دار و مناسب است. میزان درآمد مهندس مکانیک یکی دیگر از مواردی است که درباره آن سوالات زیادی پرسیده می‌شود. درآمد مهندس مکانیک به عوامل مختلفی بستگی دارد که شهر محل کار یکی از این موارد به حساب می‌آید. با این حال میانگین درآمد فارغ‌التحصیل این رشته برابر با ۷۰ هزار دلار کانادا خواهد بود.

اگر بخواهیم این عدد را به صورت بازه‌ای بیان کنیم، بین ۳۷ تا ۱۲۱ هزار دلار را شامل می‌شود که امکان یک زندگی مناسب را در کانادا فراهم می‌کند. هر چقدر که شما سابقه کار بیشتری داشته باشید، درآمد شما نیز به همان مقدار افزایش پیدا می‌کند. در هر حال نوع فعالیت و سابقه شما در این مورد بسیار تاثیرگذار خواهد بود پس از آن غافل نشوید.

اقامت دائم کانادا بعد از اتمام مهندسی مکانیک

دولت کانادا برای تشویق فارغ‌التحصیلان برای ماندن در کانادا طرح‌های انگیزه‌بخشی ارائه می‌کند. بعد از اینکه تحصیل فرد به پایان رسید، به اندازه طول دوره تحصیلی خود زمان دارد که یک شغل مناسب بیابد. همزمان با یافتن شغل و شروع به کار در آن اقامت کاری برای فرد در نظر گرفته می‌شود تا با خیال راحت به فعالیت بپردازد. چنانچه یک مهندس مکانیک ۳ سال به کار خود در کانادا ادامه دهد،‌ واجد شرایط دریافت اقامت دائم شناخته می‌شود. در این حالت اقامت دائم این کشور صادر شده و شخص می‌تواند تحصیل خود را ادامه دهد.

همچنین بعد از گذشت مدتی شرایط لازم برای اخذ شهروندی کانادا فراهم خواهد شد. چنانچه شرایط شما برای شهروندی کانادا احراز شود، تمامی مزایای شهروندی این کشور در اختیارتان قرار می‌گیرد. همچنین امکان صدور پاسپورت ارزشمند کانادا نیز وجود دارد که شما را صاحب یکی از بهترین پاسپورت‌های جهان می‌کند. ناگفته نماند که دریافت ویزای کاری کانادا از طریق سیستم اکسپرس انتری انجام می‌شود که شخص باید بعد از فارغ‌التحصیلی به سراغ آن برود.

رشته مکانیک در کانادا

گرایش‌های مختلف رشته مکانیک در کانادا

تحصیل رشته مکانیک در کانادا شامل گرایش‌های مختلفی است که هر کس با توجه به علاقه خود آن را انتخاب می‌کند. ورود به یک گرایش مناسب می‌تواند شرایط تحصیلی فوق‌العاده‌ای را برای شما به وجود بیاورد. بر همین اساس چند گرایش مهم را بیان خواهیم کرد.

گرایش آیرودینامیک و مکانیک سیالات

این گرایش به طور ویژه به بررسی جریان سیالات می‌پردازد. از همین رو بیشترین حوزه کاری آن مربوط به پتروشیمی و صنایع نفت و گاز خواهد بود. همچنین این تخصص در سیستم‌های آب و فاضلاب نیز مورد نیاز خواهد بود.

مهندسی مکانیک گرایش طراحی

گرایش طراحی به‌طور اختصاصی به طراحی تجهیزات و سیستم‌های مکانیکی می‌پردازد. از همین رو این گرایش طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده است که شما هم می‌توانید که تحصیل خود را در آن ادامه دهید. مشاغل مربوط به این گرایش نیز بیشتر مربوط به راکتورها، دستگاه‌های صنعتی، توربین‌ها و صنایع حمل‌ و نقل است. بازار کار این گرایش نیز بسیار گسترده است که افراد می‌توانند از این فرصت به سود خود استفاده کنند.

گرایش ساخت و تولید مهندسی مکانیک

ساخت و تولید مسلما سخت‌ترین گرایش مهندسی مکانیک است که تمامی مراحل مربوط به طراحی و ساخت را در برمی‌گیرد. همچنین موارد دیگری از جمله تولید انبوه و قالبگیری نیز در این رشته بررسی می‌شود. این گرایش در کشور کانادا بازار کار فوق‌العاده‌ای دارد و شخص این فرصت را دارد که بلافاصله وارد بازار کار شود.

سخن پایانی

تحصیل رشته مکانیک در کانادا یک فرصت طلایی برای ساختن آینده روشن است. آمارها نشان می‌دهد که میزان تقاضای کانادا برای شغل مهندسی مکانیک بسیار بالاست. در نتیجه فارغ‌التحصیلان این رشته به راحتی جذب بازار کار شده و از درآمد بالایی برخوردار می‌شوند. البته نباید فراموش کرد که اخذ پذیرش در این رشته و گرفتن ویزای تحصیلی کانادا نیازمند گذراندن مراحل متعددی است. موسسه مهاجرتی و حقوقی صبا ویزا در تمامی مراحل اپلای در کنار شماست تا به راحتی موانع پیش رو را از میان بردارید. چنانچه دوست دارید یک مهاجرت آسان و بدون دغدغه را تجربه کنید، حتما با کارشناسان ما تماس حاصل کنید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید