لوگو صبا ویزا
تحصیل پزشکی در ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه: هزینه، شرایط و روش های اپلای

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل پزشکی در ترکیه و جزئیات ثبت نام آن آشنا شوید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

بدون شک پزشکی یکی از پرطرفدارترین رشته‌ها در بین دانشجویان است که برای ورود به آن تلاش می‌کنند. با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش این رشته در ایران محدود است، بسیاری از افراد دوست دارند که تحصیل خود را در خارج از ایران دنبال کنند. از همین رو شاهد آن هستیم که درخواست‌ها برای تحصیل پزشکی در ترکیه افزایش پیدا کرده است. خوشبختانه این کشور شرایط ویژه‌ای را برای تحصیل افراد فراهم آورده است که شما هم می‌توانید از این فرصت بهره ببرید. در این مطلب از صباویزا قصد داریم تا جزئیات بیشتری از این مورد را برای شما شرح دهیم پس با ما همراه باشید.

برای اکثر دانشجویان، تحصیل رشته پزشکی در کشور خودشان به دلیل پیش‌نیازهای خاص یا هزینه‌های تحصیل بسیار بالا، غیرممکن است. به همین دلیل تحصیل پزشکی در ترکیه، مقصدی است که اغلب دانشجویان بین‌المللی به دلیل مزایای خاص آن را انتخاب می‌کنند. همچنین راهی است تا افراد زیادی آرزوی خود برای پزشک شدن را تحقق بخشند. در ترکیه، پزشکی را می‌توان به زبان انگلیسی یا ترکی مطالعه کرد. در دانشگاه‌های برجسته که در استانبول، آنکارا یا ازمیر واقع شده‌اند، دانشجویان گزینه‌های زیادی برای انتخاب و تحصیل دارند.

اگرچه به نظر می‌رسد آموزش پزشکی در جمهوری ترکیه نسبتاً رشته جدیدی است، اما تقریباً سابقه 500 ساله در منطقه آناتولی دارد. گرچه ترکیه در دوران گذشته با مشکلات زیادی در زمینه آموزش روبرو بوده که مربوط به جغرافیای گسترده و متنوع، جمعیت زیاد و اقوام مختلفی است که جمعیت آن را تشکیل می‌دهند. اما همانند بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر جهان اخیراً آموزش پزشکی در ترکیه مورد بحث، بازبینی و تمدید قرار گرفته است. در این مطلب از وبسایت صباویزا، آموزش پزشکی و وضعیت فعلی دانشکده‌های پزشکی ترکیه بررسی می‌شود.

آشنایی با رشته پزشکی در ترکیه

فهرست عناوین

آشنایی با رشته پزشکی در ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه می‌تواند شرایط یک آینده ایده‌آل را برای شما فراهم کند. در رشته پزشکی در ترکیه دانشجویان ابتدا باید دوره‌ی ۶ ساله‌ دانشگاه را به پایان برسانند. پس از اتمام دوره باید آزمون های پزشکی ملی را که شامل آزمون های نظری و عملی است پشت سر گذاشته شود. پس از قبولی در آزمون‌های ملی، دانشجویان به عنوان یک پزشک کارآموز در بیمارستان ها و مراکز درمانی فعالیت خود را آغاز می کنند. بعد از دو سال کارآموزی آن‌ها می‌توانند برای گرفتن مدرک تخصصی در رشته‌های مختلف پزشکی ثبت نام کنند. در ترکیه رشته پزشکی بسیار محبوب است و برای ورود به دانشگاه های پزشکی رقابت شدیدی وجود دارد ولی همچنان می‌توان به دریافت پذیرش امیدوار بود.

شرایط عمومی تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه

ایرانی‌هایی که می‌خواهند در رشته پزشکی در ترکیه تحصیل کنند، باید دوره آمادگی پذیرش دانشگاهی (Hazırlık Kursu) را به پایان برسانند و سپس در آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه شرکت نمایند. این آزمون شامل موضوعاتی مانند فیزیک، شیمی، زیست شناسی و ریاضیات است. همچنین دانشجویان باید تسلط کافی به زبان ترکی داشته باشند و آن را از طریق ارائه مدرک اثبات کنند. هزینه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های ترکیه نسبتا بالا هستند اما با اخذ بورس یا وام تحصیلی دانشجویان می‌توانند هزینه‌های تحصیلی خود را تأمین کنند.

ساختار پزشکی عمومی در ترکیه

دوره استاندارد تحصیل پزشکی در ترکیه 6 سال است. (به استثنای سال آماده سازی) این شش سال را به تفکیک زیر می‌توان بررسی کرد:

  • سال اول و دوم: همانند سایر کشورها، برنامه تحصیلی پزشکی در کشور ترکیه نیز در دو سال اول با علوم پایه پر شده است.
  • سال سوم: از سال سوم شما می‌توانید به صورت تئوری و عملی با بیماری‌ها و روش درمان آشنا شوید.
  • سال چهارم و پنجم: این دو سال مشمول کارآموزی بالینی است.
  • سال ششم: آخرین سال تحصیل در رشته پزشکی در بیمارستان سپری می‌شود و دانشجو وظایف یک پزشک واقعی را برعهده می‌گیرد. دانشجویان در سال ششم با عنوان “کارآموز” شناخته می‌شوند. این مرحله مقدماتی آموزش دستیار پزشکی در ترکیه است و دانشجویان حقوق ماهیانه‌‌ای در قبال خدمات خود دریافت می‌کنند.

الزامات تحصیل پزشکی در ترکیه

یکی از مهم‌ترین الزامات برای تحصیل پزشکی در کشور ترکیه داشتن دیپلم دبیرستان است. شما می‌توانید مستقیم از دبیرستان وارد مدارس پزشکی در ترکیه شوید. بسته به سوابق تحصیلی شما (نوع دیپلم دبیرستان) شرایط مختلفی برای پذیرش وجود دارد. اما با یک نگاه کلی در مدرک دیپلم دبیرستان، باید نمرات خوبی در دروس زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضیات داشته باشید.

همچنین فرد متقاضی باید برای ورود به رشته های پزشکی و پیراپزشکی یک سال را هم در کالج بگذراند تا آمادگی‌های لازم برای ورود به این نوع رشته‌ها را داشته باشد و بتواند در آزمون ورودی شرکت کند. این آزمون در تمامی شهرهای ترکیه برگزار می‌شود. باید گفت که این آزمون به دو شکل yos برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و sat برای دانشگاه‌های خصوصی برگزار می‌شود. همچنین امتحان sat برای تحصیل پزشکی در کشور ترکیه به زبان انگلیسی‌ و برای دانشجویان بین المللی ضروری است. این آزمون دارای سوالات ضریب هوشی و زبان انگلیسی و بخش تخصصی معلومات علوم پایه است و حداقل امتیاز قبولی در آن 1786 است.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش پزشکی در ترکیه

در صورتی که به دنبال شروع تحصیل پزشکی در کشور ترکیه هستید، بهتر است که با مدارک لازم در این راستا آشنایی پیدا کنید. بر همین اساس در ادامه به معرفی این موارد خواهیم پرداخت:

  • دیپلم دبیرستان
  • ریزنمرات دبیرستان
  • مدارک لازم برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌های ترکیه
  • نتایج آزمون زبان ترکی (YDS، YÖKDİL)
  • رزومه تحصیلی
  • عکس‌های پاسپورتی
  • شناسنامه و کارت ملی
  • پاسپورت معتبر
  • انگیزه نامه

همچنین دانشجویان می‌توانند برای اخذ پذیرش پزشکی در ترکیه از طریق سایت‌های رسمی دانشگاه‌های ترکیه و یا از طریق سازمان ترکیه برای توسعه و همکاری بین المللی (YÖK) اطلاعات بیشتری کسب کنند.

پذیرش پزشکی از دانشگاه های ترکیه

دریافت پذیرش پزشکی از دانشگاه‌ های ترکیه به شما این فرصت را می‌دهد تا در آینده از شرایط شغلی خوبی برخوردار شوید. دانشگاه‌های ترکیه برای پذیرش دانشجو در رشته پزشکی آزمون ورودی برگزار می‌کنند که شامل سوالاتی از علوم پایه خواهد بود. برای اخذ پذیرش دانشجویان باید از طریق سایت‌های رسمی دانشگاه‌های ترکیه درخواست خود را ثبت کنند و شرایط و مدارک لازم را ارائه دهند. ذکر این نکته ضروری است که هر دانشگاه ممکن است بر اساس قوانین خود مدارک خاصی را درخواست کند. از همین رو حتما برای آن آمادگی داشته باشید.

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه با توجه به دانشگاه و شهری که دانشجو در آن تحصیل می‌کند متغیر خواهد بود. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه برای دانشجویان خارجی در حدود ۴ تا ۱۵ هزار دلار در سال است که باید در موعد مقرر پرداخت شود. همچنین هزینه‌های زندگی در شهرهای مختلف ترکیه نیز متفاوت است اما در حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ دلار آمریکا در ماه به طور متوسط برای هزینه‌های زندگی در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه برای شروع تحصیل پزشکی در ترکیه باید برای پرداخت این مبالغ هم آمادگی لازم را داشته باشید.

برترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل در رشته پزشکی

شناخت بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در ترکیه به شما این فرصت را می‌دهد تا یک تحصیل عالی را در این کشور تجربه کنید. از همین رو لیست بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه را در اختیار شما قرار می‌دهیم:

  • دانشگاه استانبول Istanbul University
  • دانشگاه آنکارا Ankara University
  • دانشگاه هاکان Hacettepe University
  • دانشگاه حالیچ Halic University
  • دانشگاه دوکوز ایلول Dokuz Eylul University
  • دانشگاه سلجوق Selcuk University
  • دانشگاه دوزجه Duzce University

دانشکده پزشکی دانشگاه Hacettepe

دانشگاه هاچ تپه که در آنکارا واقع شده است، از نظر عملکرد تحصیلی رتبه برتری برای تحصیل پزشکی در ترکیه را دارد. این دانشگاه با داشتن استانداردهای بین المللی بالا در بین دانشگاه‌های جهانی ترکیه در رتبه 4 قرار دارد. این دانشکده پزشکی در سال 1954 تاسیس شد و دو برنامه را ارائه می‌دهد که یکی از آن‌ها برنامه  MD یا همان پزشکی عمومی است که 6 سال طول می‌کشد.

 از طرف دیگر برنامه MD-Ph.D نیز وجود دارد که 8 ساله بوده و دانشجویان می‌توانند پس از دو سال تحصیل در دانشکده پزشکی، در مقطع دکترا شرکت کنند. داوطلبان می‍توانند در زمینه‌های مختلف از جمله بیوشیمی، بیوفیزیک، زیست شناسی پزشکی و فارماکولوژی تخصص به دست آورند.

دانشکده پزشکی دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول یک موسسه دولتی برجسته است که در پایتخت ترکیه یعنی استانبول مستقر است. دانشکده پزشکی دانشگاه استانبول در سال 1827 تاسیس شد (اگرچه از قرن پانزدهم میلادی فعالیت می‌کند) و به عنوان اولین دانشکده تحصیل پزشکی در ترکیه شناخته می‌شود.

این دانشکده به طور متوسط 310 دانشجو برای رشته پزشکی ترکی خود می‍پذیرد، در حالی که فقط 60 متقاضی می‌توانند در برنامه پزشکی انگلیس ثبت نام کنند. همچنین با 25 دانشکده پزشکی در سراسر جهان در ارتباط است برای همین دانشجویان می‌توانند در دانشگاه‌های منتخب اروپا تحصیل کنند.

دانشکده پزشکی دانشگاه آنکارا

دانشکده پزشکی دانشگاه آنکارا در سال 1946 تاسیس شد و به عنوان اولین دانشکده پزشکی ترکیه مشهور است. دانشجویان به طور معمول تحصیلات پزشکی خود را در پردیس Sihhiye و کارآموزی خود را در بیمارستان Ibni Saha به پایان می‌رسانند. دانشگاه آنکارا هر دو رشته پزشکی ترکی و انگلیسی را ارائه می‌دهد. همچنین دانشگاه آنکارا بر اساس معیارهای خاصی برای تحصیل پزشکی در ترکیه بورسیه در نظر گرفته است. به علاوه دانشجویان واجد شرایط می‌توانند در جهت پرداخت هزینه شهریه و محل اقامت خود، برای کار نیمه وقت اقدام کنند.

تحصیل رشته پزشکی در ترکیه

دانشکده پزشکی دانشگاه اژه

دانشکده پزشکی دانشگاه اژه، کاندیدای بعدی در بین مدارس برتر برای تحصیل پزشکی در ترکیه است. این موسسه یک برنامه آموزشی مبتنی بر نتیجه ارائه می‌دهد که به نظر می‌رسد دانش آموز محور و جامعه مدار باشد. این موسسه در سال 1955 تاسیس شده و در سال 1971 به بورنووا منتقل شد. رشته‌های آن به سه بخش، یعنی علوم پایه پزشکی، علوم پزشکی بالینی و علوم پزشکی جراحی دسته بندی می‍شوند. در حال حاضر، دانشگاه اژه به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های جهانی در آسیا محسوب می‌شود.

دانشکده پزشکی دانشگاه مرمره

دانشگاه مرمره یکی از موسسات دولتی شناخته شده در ترکیه است که در سال 1883 تاسیس شده و یکی از قدیمی‌ترین‌ دانشگاه‌های این کشور محسوب می‌شود. با این وجود، قبل از اینکه دانشگاه بعنوان مرمره شناخته شود، مجبور به تغییر چندین نام شد. دانشگاه مرمره 14 پردیس گسترده در سراسر آسیا و اروپا در ترکیه دارد. مانند اکثر دانشکده‌های پزشکی ترکیه، دانشگاه مرمره نیز برنامه درسی خود برای تحصیل پزشکی در ترکیه را به دو زبان ترکی و انگلیسی ارائه می‌دهد. این دانشکده همچنین به خاطر تحقیقات پزشکی بالینی که توانسته رتبه 65 در منطقه را کسب کند، شناخته شده است.

دانشکده پزشکی دانشگاه دوکوز ایلول

دانشگاه دوکوز ایلول یک موسسه نسبتاً جوان است و در سال 1982 تاسیس شده است. این دانشگاه با 17 دانشکده خود از جمله دانشکده معروف پزشکی مشهور است. فارغ از پرورش دانش آموختگان برجسته، این دانشکده پزشکی، اولین دانشکده‌ای بود که در سال 1997 از روش یادگیری مبتنی بر مسئله برای پروسه تحصیل پزشکی در ترکیه استفاده کرد.

دانشجویان پزشکی در بیمارستان دانشگاه Dokuz Eylül که یکی از بهترین مراکز درمانی ترکیه محسوب می‌شود، از تجربه بالینی بهینه برخوردار می‍‌شوند. این دانشگاه همچنین دارای یک مرکز تحقیق و توسعه در کلاس جهانی است که دانشجویان می‌توانند در مورد مسائلی چون فوریت‌های پزشکی، زیست شناسی سرطان، زیست شناسی مولکولی، اختلالات ژنتیکی و درمان‍های سلولی تحقیق کنند.

دانشکده پزشکی دانشگاه کوچ

یکی از بهترین موسسات برای تحصیل پزشکی در ترکیه، دانشکده پزشکی دانشگاه کوچ است که در سال 2008 تأسیس شد. دانشکده پزشکی در پردیس Topkapi، در کنار بیمارستان دانشگاه و مراکز تحقیقاتی واقع شده است. پذیرش در دانشگاه کوچ بسیار سخت است، زیرا فقط 60 دانشجوی بین المللی را پذیرش می‌کند. در مقایسه با موسسات دیگر، برنامه درسی فقط به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های در کلاس جهانی شهرت دارد.

شرایط دانشگاه های ترکیه برای تحصیل در رشته پزشکی

برای تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه های ترکیه متقاضیان باید امتحان ورودی سالانه یا YOS را با موفقیت پشت سر بگذرانند. پس از قبولی در امتحان یوس و به دست آوردن نمره مناسب، داوطلبان می‌توانند در صورت داشتن شرایط لازم در دانشگاه‌های پزشکی ترکیه ثبت نام کنند. همچنین برای ورود به رشته پزشکی، داوطلبان باید مدرک زبان معتبر ترکی یا انگلیسی را ارائه دهند. در صورتی که به دنبال تحصیل به زبان انگلیسی هستید باید نتایج آزمون زبان بین‌المللی مانند TOEFL یا IELTS را ارائه دهید. علاوه بر این برخی دانشگاه‌ها می‌توانند شرایط ورودی خاص خود را داشته باشند.

آزمون های ورودی برای پزشکی در کشور ترکیه

همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردیم، برای تحصیل پزشکی در ترکیه باید آزمون مهمی به نام YOS را پشت سر بگذارید. این آزمون شامل سه بخش ریاضیات، فیزیک و شیمی است که سوالات آن به صورت تستی مطرح می‌شوند. همچنین آزمون‌های زبان ترکی یا انگلیسی نظیر TOEFL و IELTS نیز برای ورود به دانشگاه های ترکیه الزامی است. در صورت قبولی دانشجویان به مدت شش سال در دانشگاه های پزشکی ترکیه تحصیل می‌کنند و به دوره‌های متعدد آموزشی و عملی در زمینه پزشکی مشغول می‌شوند. پس از فارغ التحصیلی شما قادر خواهید بود که با پاس کردن آزمون عملی و نظری به عنوان پزشک فعالیت خود را آغاز کنید.

دروس رشته پزشکی در ترکیه

دروس رشته پزشکی در ترکیه شامل دوره های مختلفی است که دانشجویان باید آن‌ها را با موفقیت گذرانده و امتحانات مربوط به آنها را پاس کنند. در لیست زیر تعدادی از دروس مهمی که باید در رشته پزشکی پشت سر گذاشته شود را نام می‌بریم:

  • زیست‌شناسی
  • شیمی
  • فیزیک
  • آناتومی
  • فیزیولوژی
  • پاتولوژی
  • بیوشیمی
  • فارماکولوژی
  • روانشناسی پزشکی
  • جراحی و پزشکی قانونی

 موارد بالا بیشتر شامل دروس تئوری پزشکی بود. با این حال دوره‌های عملی نظیر جراحی، معاینه بیماران و رادیولوژی به صورت عملی به دانشجویان آموزش داده خواهد شد.

مقاطع تحصیلی رشته پزشکی در ترکیه

در ترکیه، رشته پزشکی از مقاطع تحصیلی مختلفی شامل لیسانس، فوق لیسانس، دکترا و فلوشیپ (fellowship) تشکیل شده است. دانشجویان با فارغ التحصیلی از دوره لیسانس در رشته پزشکی می‌توانند در دوره های فوق لیسانس و دکترا ثبت نام کرده و تخصص خود را گسترش دهند. همچنین فلوشیپ‌ها نیز برای پزشکان عمومی و تخصصی در حوزه‌های مختلف به منظور افزایش تخصص و تجربه ارائه می‌شود. در نتیجه شما برای تحصیل پزشکی در ترکیه می‌توانید یک مقطع مناسب با شرایط خود را انتخاب نمایید. مطمئنا با این روش قادر خواهید بود که دوره تحصیلی خود را بهتر پشت سر بگذارید.

گرایش های رشته پزشکی در ترکیه

رشته پزشکی در ترکیه شامل چندین گرایش متفاوت است که به دانشجویان اجازه می‌دهد در حوزه‌های مختلف تخصصی فعالیت کنند. برخی از گرایش های رایج پزشکی در این کشور را در ادامه نام خواهیم برد:

  • پزشکی عمومی
  • جراحی عمومی
  • زنان و زایمان
  • نوزادان
  • قلب و عروق
  • گوش، حلق و بینی
  • چشم پزشکی
  • پوست و مو
  • فیزیولوژی و توانبخشی

 با توجه به وجود گرایش‌های متنوع پزشکی در ترکیه هر کس می‌تواند با توجه به شرایط خود بهترین گزینه ممکن را انتخاب کند.

بورسیه تحصیلی در رشته پزشکی در ترکیه

دانشجویان می‌توانند از طریق دو روش بورسیه تحصیلی ترکیه را کسب کنند. اولین حالت این است که فرد از بورسیه دولتی ترکیه استفاده کند. دولت ترکیه برای حمایت از دانشجویان برخی بورسیه‌های تحصیلی را ارائه می‌دهد. این بورسیه‌ها شامل بورسیه‌های منحصر به فردی هستند که از طریق مسابقات مختلف و امتحانات ورودی به دانشجویان برتر اعطا می‌شوند.

حالت دوم این است که شما موفق به دریافت بورسیه‌های خصوصی شوید. بسیاری از دانشگاه های ترکیه بورسیه‌های خصوصی را برای دانشجویان پذیرفته شده ارائه می‌دهند. این بورسیه‌ها ممکن است شامل تخفیف شهریه یا حتی مبالغ نقدی باشند. با توجه با رقابت بالا در دریافت بورسیه داوطلبان باید به دقت شروط و معیار های هر بورسیه را بررسی کرده و از طریق مسابقات و امتحانات ورودی سخت تلاش کنند.

بازار کار پزشکی در ترکیه

بازار کار پزشکی در ترکیه به دلیل داشتن سیستم بهداشتی قوی و جامع همیشه از بازار کار پایداری برخوردار بوده است. پزشکان در ترکیه می‌توانند در بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و آموزشی فعالیت کنند. همچنین بسیاری از شرکت‌ها برای تأمین نیازهای پزشکی خود اقدام به استخدام پزشکان می‌کنند. در حوزه آموزش فارغ التحصیلان رشته پزشکی می‌توانند به عنوان استاد در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی فعالیت کنند. با این حال به دلیل رقابت شدید، درآمد پزشکان در ترکیه متفاوت است و به تخصص، سابقه کار و منطقه فعالیت آن‌ها بستگی دارد.

درآمد داروساز در ترکیه

درآمد داروساز در ترکیه متفاوت بوده و به عوامل متعددی بستگی دارد. شروع حقوق داروسازان در ترکیه از حدود ۴۰۰۰ لیر ترکیه‌ در ماه است و با توجه به سابقه کار، مهارت‌های تخصصی و نوع فعالیت به حداکثر ۲۰۰۰۰ لیر در ماه نیز افزایش می‌یابد. در ضمن برخی داروخانه‌ها و شرکت‌ها ممکن است به داروسازان پاداش مالی نیز پرداخت کنند. همچنین داروسازان می‌توانند منطقه فعالیت خود را به روستاها و شهرهای کوچک گسترش دهند و به عنوان داروساز در محل زندگی خود کار کنند. در نتیجه می‌توان گفت که داروسازان در ترکیه از شرایط مالی بسیا خوبی برخوردار هستند.

مزایای تحصیل رشته پزشکی در ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه مزایای ویژه‌ای برای شما دارد که می‌توانید به صورت برنامه‌ریزی‌شده از آن استفاده کنید. سطح علمی بالای دانشگاه‌های ترکیه باعث می‌شود که شما آموزش خود را مطابق با آخرین استانداردهای جهانی پشت سر بگذارید. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که بازار کار فوق‌العاده‌ای در انتظار فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی خواهد بود. از طرفی همسایگی ایران و ترکیه و رابطه خوب آن‌ها سبب شده تا فرایند صدور ویزای تحصیلی ترکیه هم آسان‌تر صورت گیرد. همچنین هزینه‌های مربوط به حمل‌‌ونقل و سفر به ایران هم نسبت به کشورهای دیگر ارزان‌تر خواهد بود.

شاید تعجب کنید، اما طبق آمارهای موجود، هرساله چندین هزار متقاضی به دنبال تحصیل پزشکی در ترکیه هستند. اما دلیل این همه تقاضا چیست؟ دلایل انتخاب ترکیه برای تحصیل به ویژه در رشته پزشکی بسیار است که در ادامه مطلب به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

امکان دسترسی به آزمایشگاه‌های در کلاس جهانی

تحصیل پزشکی در ترکیه به شما امکان دسترسی به آزمایشگاه‌های در کلاس جهانی، آخرین پیشرفت‌های فنی، محیط مساعد برای مطالعه و زندگی را می‌دهد و همچنین فرصت بهره‌مندی از تدریس استادان و پزشکان برتر دنیا را فراهم می‌کند.

سیستم آموزشی ترکیه از سال 2001 عضو سیستم آموزشی اتحادیه اروپا یا فرایند بولونیا بوده است. بنابراین، مدارک دانشگاهی این کشور از کیفیت بالایی برخوردار است و مورد تایید کشورهای اروپایی است. تحصیلات پزشکی در ترکیه شهرت جهانی دارد و همکاری علمی نزدیک آن با دانشگاه‌های مشهور جهان و حضور اساتید بین المللی از ایالات متحده و اروپا باعث شده است که دانشجویان در اجرای پروژه‌های مشترک با دانشگاه‌های برتر بین المللی از سطح بالایی از آموزش با کیفیت برخوردار شوند.

دوره آمادگی کوتاه مدت

ترکیه، برخلاف ایالات متحده و کانادا، جایی است که دانش آموزان نباید قبل از یک دوره شش ساله پزشکی چهار سال کالج را بگذرانند و پس از آن تحصیلات عالی را شروع کنند. گاهی مستقیم می‌توان وارد دانشگاه پزشکی شد و در برخی موارد تنها به یک سال دوره آمادگی نیاز است.

پذیرش مدرک پزشکی ترکیه در اغلب کشورهای جهان

پس از اتمام تحصیل پزشکی در ترکیه و با دریافت مدرک پزشکی از این کشور، می‌توانید در تمام کشورهای جهان به کار یا ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر مشغول شوید. حتی با مدرک این کشور می‌توان برای مهاجرت به کشورهای دیگر هم اقدام کرد.

تأمین خوابگاه و امکانات رفاهی

در کنار آزمایشگاه‌ها، مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی، سالن‌های ورزشی و موارد دیگر، دانشجویانی که موفق به اخذ بورسیه برای تحصیل پزشکی در کشور ترکیه شوند، به جای نگرانی برای تامین هزینه‌های مسکن می‌توانند از خوابگاه‌های دانشجویی با امکانات رفاهی مناسب بهره‌مند شوند.

هزینه پایین تحصیل پزشکی در ترکیه

تحصیل پزشکی در کشور ترکیه هزینه‌های خاص خود را دارد، اما نکته مهم این است میزان هزینه به نسبت سایر دانشگاه‌های دنیا کمتر است. به طور مثال میانگین هزینه دانشگاه‌های دولتی به صورت سالانه بین 240 الی 1,500 دلار است. البته این میزان برای دانشگاه‌های خصوصی رقمی بین 10 الی 25 هزار دلار در سال است. اما در هر صورت در مقایسه با سایر دانشگاه‌های برتر دنیا هزینه بسیار کمتری است.

مشاغل مربوط به پزشکی در ترکیه

ترکیه یکی از کشورهای پیشرو در حوزه پزشکی است و برای داشتن شغل در این حرفه فرصت‌های زیادی وجود دارد. مشاغل مختلفی همچون پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، مهندسی پزشکی، روانپزشکی و تغذیه جزو نیازهای ضروری جامعه ترکیه هستند. همچنین ترکیه به عنوان یکی از مقاصد محبوب جراحی زیبایی در جهان شناخته می‌شود و شغل‌هایی نظیر جراح پلاستیک، لیزر درمانی و ماساژور نیز از مشاغل مرتبط با پزشکی در ترکیه هستند. برای تمامی این شغل‌ها در ترکیه فرصت‌های شغلی خوبی وجود دارد و از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان پزشکی در تمامی سطوح تحصیلی استقبال می‌شود.

آینده تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه

آینده تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه به دلیل سیستم آموزشی بسیار قوی، امکانات پزشکی پیشرفته و بازار کار پایدار بسیار روشن است. با توجه به نیاز رو به افزایش جامعه به خدمات پزشکی، همیشه فضای مناسبی برای فارغ التحصیلان پزشکی در ترکیه وجود دارد. بیشتر دانشجویان ایرانی به دلیل سطح آموزشی بالا و هزینه‌های مناسب ترجیح می‌دهند که تحصیل پزشکی در ترکیه را دنبال کنند. بنابراین آینده تحصیل رشته پزشکی در ترکیه پر از امکانات و فرصت‌های شغلی است که می‌تواند برای فارغ‌التحصیلان پزشکی جذاب باشد.

تخصص پزشکی در ترکیه

ترکیه یکی از کشورهای پیشرو در حوزه‌های پزشکی و درمانی است و به عنوان یکی از مقاصد محبوب برای تخصص پزشکی شناخته می‌شود. فارغ‌التحصیلان تخصص پزشکی می‌توانند در بخش های مختلفی مانند جراحی، داخلی، زنان و زایمان و… فعالیت کنند. ترکیه با داشتن بیمارستان‌های بسیار پیشرفته و تجهیزات پزشکی مدرن برای تحصیل در تخصص‌های پزشکی مانند جراحی پلاستیک، قلب و عروق، مغز و اعصاب، پوست و زیبایی و دندانپزشکی فوق‌العاده خواهد بود. در نتیجه اگر بعد از تحصیل در ایران به دنبال اخذ تخصص هستید، ترکیه انتخاب معقولی برای شما خواهد بود.

تحصیل پزشکی در کشور ترکیه

ویزای دانشجویی ترکیه برای رشته پزشکی

 برای اینکه بتوانید ویزای دانشجویی ترکیه را برای تحصیل پزشکی در ترکیه به دست آورید، باید در مرحله اول از دانشگاه مورد نظر خود پذیرش بگیرید. چنانچه یکی از دانشگاه‌های ترکیه شما را در این زمینه واجد شرایط دانست، برای شما نامه پذیرش صادر خواهد شد. در این حالت باید نامه پذیرش را همراه با سایر مدارک نظیر اسناد هویتی، مدرک زبان و رزومه تحصیلی به سفارت ترکیه تحویل دهید. سفارت بعد از دریافت مدارک بررسی آن‌ها را انجام داده و در نهایت پاسخ را به شما اعلام خواهد کرد.

مزایا و معایب تحصیل پزشکی در ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه دارای مزایا و معایب خاصی است. از همین رو در ابتدا مزایای مربوط به آن را شرح خواهیم داد.

  • دستیابی به برنامه های آموزشی با کیفیت بالا و استانداردهای جهانی
  • نزدیکی به ایران و صدور آسان ویزای دانشجویی
  • فرصت کار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ترکیه

در کنار این موارد باید نیم‌نگاهی هم به معایب تحصیل رشته پزشکی در این کشور داشته باشید. برخی از این معایب را بیان خواهیم کرد.

  • هزینه بالای تحصیل در دانشگاه‌های خوب ترکیه
  • سختی در کسب مجوز پزشکی و شروع به کار در ترکیه
  • نیاز به یادگیری زبان ترکی برای آموزش و کار در ترکیه

به طور کلی مهاجرت به ترکیه برای تحصیل پزشکی معادل با دستیابی به فرصت‌های شغلی بیشتر در حرفه پزشکی خواهد بود.

شرایط لازم برای تحصیل رایگان پزشکی در ترکیه

چنانچه شخصی بتواند برای تحصیل پزشکی در ترکیه از پس آزمون YOS که مختص دانشگاه‌های دولتی است بربیاید، تا دو سال باید سالی 1,500 دلار به دانشگاه بپردازد. اگر هم در دو سال اول نمرات عالی کسب کند قادر خواهد بود از بورسیه تحصیلی ترکیه استفاده کند. علاوه بر کمک هزینه‌های بورسیه در این دو سال امکان کار کردن به صورت پاره وقت وجود دارد تا بتوان هزینه‌های زندگی را تمام و کمال تامین کرد.

سوالات متداول

چگونه می‌توان در دانشگاه‌های پزشکی ترکیه قبول شد؟
برای قبول شدن در دانشگاه‌های پزشکی ترکیه باید ابتدا آزمون ورودی یا YOS را با موفقیت گذرانده و سپس با توجه به شرایط دانشگاه انتخابی سایر مراحل را پیش ببرید.
آیا ارائه مدرک زبان ترکی الزامی است؟
خیر، بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه آموزش به زبان انگلیسی را هم انجام می‌دهند. با این حال آشنایی با زبان ترکیه می‌تواند گزینه‌های متنوع‌تری را در اختیار شما قرار دهد.
چه مدت زمانی طول می‌کشد تا دوره تحصیل پزشکی در ترکیه به پایان برسد؟
دوره تحصیلی پزشکی در ترکیه معمولاً شش سال طول می‌کشد. همچنین، برای دریافت مدرک پزشکی باید با موفقیت امتحان دولتی TUS را گذرانده و کارآموزی را به پایان رسانده باشید.
آیا دانشجویان ایرانی می‌توانند در ترکیه کار کنند؟
بله، دانشجویان ایرانی مجاز به کار کردن در ترکیه هستند اما نیاز به مجوز کاری و اقامت دارند.
چه اقداماتی برای دریافت ویزای تحصیلی در ترکیه لازم است؟
برای دریافت ویزای تحصیلی در ترکیه باید ابتدا پذیرش‌نامه را از دانشگاهی که قصد دارید در آن تحصیل کنید دریافت کنید. سپس به سفارت ترکیه در کشور خود مراجعه و مدارک مورد نیاز را تحویل دهید تا برای مصاحبه و سایر موارد دعوت شوید.

سخن پایانی

تحصیل پزشکی در ترکیه امکانی است که رویای پزشک شدن را برای شما تبدیل به واقعیت می‌کند. با توجه به اینکه دانشگاه‌های ترکیه ظرفیت خوبی برای پذیرش دانشجوی پزشکی دارند، بهتر است که از این ظرفیت عالی استفاده کنید. در صورتی که می‌خواهید یک آینده عالی را برای خود رقم بزنید، حتما به این گزینه به شکل جدی‌تری نگاه کنید. روند اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی ترکیه جزئیات مخصوص به خود را دارد. در نتیجه به شما توصیه می کنیم که این کار را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید. خوشبختانه دفتر مهاجرتی صباویزا آمادگی دارد تا خدمات لازم را به شما ارائه دهد. از همین رو بهتر است که با کارشناسان ما تماس بگیرید تا راهنمایی لازم را در این زمینه دریافت کنید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید