لوگو صبا ویزا
ثبت شرکت در اسلواکی

ثبت شرکت در اسلواکی : ثبت شعبه [قوانین 2024]

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه ثبت شرکت در اسلواکی و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.
مشاوره رایگان

مجوز اقامت موقت اسلواکی، مدرکی است که برای خارجی‌ها صادر می‌شود و به شما فرصت مهاجرت، زندگی و کار در اسلواکی را می‌دهد. هر فردی هم که قصد داشته باشد بیشتر از یک سفر توریستی در اسلواکی بماند، به مجوز اقامت نیاز دارد.  این مجوز باید از مقامات اسلواکی درخواست و صادر شود. یکی از بهترین روش‌ها برای اقامت در اسلواکی، ثبت شرکت است. شما با ثبت شرکت در اسلواکی می‌توانید به راحتی موفق به اخذ مجوز اقامت در این کشور شوید.

ما در این مقاله می‌خواهیم راجع به نحوه‌ی ثبت شرکت در اسلواکی صحبت کنیم و انواع شرکت در این کشور را شرح دهیم.  همچنین علاوه بر این مقاله، سازمان مهاجرتی صبا ویزا با ارائه مشاوره تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه مهاجرت به اسلواکی و ثبت شرکت در اسلواکی خواهد بود. همچنین شما می‌توانید با پر کردن فرم مشاوره رایگان با سازمان مهاجرتی صبا ویزا در ارتباط باشید.

ثبت شرکت در اسلواکی در سال 2022

سرمایه‌گذاران بومی اسلواکی یا سرمایه‌گذاران خارجی که وارد بازار اسلواکی می‌شوند ممکن است تصمیم به ثبت یک یا چند شرکت بگیرند. قانون اساسی در این زمینه، قانون تجارت اسلواکی است. قانون تجارت اشکال شرکت و فعالیت‌های تجاری (کارآفرینی) را تنظیم می‌کند که به عنوان فعالیت‌های سیستماتیک تعریف می‌شود که به طور مستقل توسط یک کارآفرین (اعم از یک شخص حقیقی یا حقوقی) به نام خود و تحت مسئولیت خود به منظور کسب سود انجام می‌شود.

در راه اندازی شرکت‌ها هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاران خارجی وجود ندارد. یک شخص حقیقی یا حقوقی خارجی می‌تواند هر شکلی از شرکت را به همراه شریکان خارجی یا بومی اسلواکی یا حتی به تنهایی و به عنوان سهامدار تأسیس کند. در این رابطه، اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی از حقوق و مسئولیت‌های مشابهی با افراد اسلواکی برخوردارند و در حق آن‌ها تبعیض نمی‌شود.

سرمایه گذاری در اسلواکی

شرکت تضامنی عمومی در اسلواکی

شرکت تضامنی شرکتی است که در آن حداقل دو نفر با نام تجاری مشترک به فعالیت تجاری می‌پردازند و با تمام دارایی خود در قبال تعهدات شرکت مسئولیت تضامنی دارند. هیچ الزامی برای حداقل سرمایه ثبت شده وجود ندارد.

مشارکت محدود در اسلواکی

شرکتی که در آن یک یا چند نفر از شرکا به میزان حق‌الزحمه‌ی خود مسئول تعهدات تضامنی هستند (شرکای با مسئولیت محدود) و یک یا چند نفر از شرکا با تمام دارایی خود مسئول تعهدات شرکت هستند (شرکای عام). حداقل سهم هر شریک محدود 250 یورو است.

شرکت با مسئولیت محدود در اسلواکی

این رایج‌ترین شکل کسب و کار در اسلواکی است. شرکت مستقل از اعضای خود وجود دارد و ممکن است توسط یک شخص حقیقی یا حقوقی (با محدودیت‌های قانونی) یا توسط دو یا چند نفر (حداکثر 50 نفر) تأسیس شود.

طبق قانون تجارت، حداقل سرمایه برای ثبت چنین شرکتی در اسلواکی 5000 یورو است. حداقل سهم هر سهامدار 750 یورو است. قانون تجارت همچنین مقرر می‌دارد که قبل از درخواست برای ثبت شرکت در اداره ثبت بازرگانی حداقل 30% از سهم هر سهامدار و در مجموع حداقل 50% حداقل سرمایه ثبت شده مقرر در قانون تجارت پرداخت شود.

شرکت با مسئولیت محدود در قبال نقض تعهدات با تمام دارایی‌های خود مسئول است، در حالی که سهامداران در قبال نقض تعهدات شرکت با مسئولیت محدود فقط تا میزان مشارکت متعهد هستند.

شرکت سهامی در اسلواکی

شرکت ممکن است توسط یک مؤسس منفرد (به شرط اینکه مؤسس یک شخص حقوقی باشد) یا توسط دو یا چند مؤسس تأسیس شود. یک شرکت سهامی ممکن است با توافق خصوصی برای پذیره نویسی تمام سهام یا با فراخوان عمومی برای پذیره نویسی سهام تشکیل شود. حداقل سرمایه مورد نظر برای ثبت یک شرکت سهامی در اسلواکی، 25000 یورو است.

شرکت سهامی ساده

شرکت سهامی ساده یک فرم جدید شرکتی است که در سال 2017 در اسلواکی معرفی شد. این یک نسخه ناب از شرکت سهامی با حداقل سرمایه ثبت شده 1 یورو و حداقل ارزش اسمی سهام 1 سنت است.

در رابطه با تعداد سهامداران، شرکت سهامی ساده می‌تواند نسبت به شرکت با مسئولیت محدود یا شرکت سهامی انعطاف بیشتری ایجاد کند (البته شرکت سهامی ساده نمی‌تواند با فراخوان عمومی برای پذیره نویسی سهام تشکیل شود)، حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی ساده، با امکان انتشار چندین نوع مختلف سهام با حقوق متفاوت سهامداران (به عنوان مثال حق رای بیشتر یا سهم سود بیشتر) خواهد بود. با این حال، فرض بر این است که این شکل از شرکت باید در سال‌های بعد وجود نداشته باشد و با LLC جایگزین شود.

شرکت تعاونی

هدف تعاونی انجام فعالیت‌های تجاری یا تضمین منافع اقتصادی و اجتماعی یا سایر منافع اعضای خود است. تعاونی در قبال تعهدات تعاونی با کل دارایی خود مسئولیت دارد، اما اعضا در قبال تعهدات تعاونی مسئولیتی ندارند.

حداقل سرمایه برای ثبت تعاونی، 1250 یورو است. تعاونی می‌تواند توسط حداقل 5 شخص حقیقی یا 2 شخص حقوقی تأسیس شود.

شرکت یا شعبه سازمانی یک شرکت خارجی در اسلواکی

افراد می‌توانند در اسلواکی تجارت کنند مشروط بر اینکه از روز ثبت آن، تجارت یا شعبه خود را در اسلواکی ثبت کرده باشند.

با این حال، استثنائاتی از الزام به ایجاد دفاتر تجاری یا شعبه مستقر در اسلواکی برای افراد مستقر در کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا وجود دارد که در چارچوب حرکت آزاد خدمات تضمین شده توسط اتحادیه اروپا در معاهده عملکرد اتحادیه اروپا تصریح شده است.

مراحل ثبت شرکت در اسلواکی

مراحل ثبت شرکت در اسلواکی

ثبت شرکت در اسلواکی شامل مراحل زیر است.

1. تأسیس شرکت

  • تفاهم نامه انجمن / سند بنیاد
  • سایر مدارک مورد نیاز عمدتاً به عنوان نمونه امضای افرادی که نهاد قانونی را تشکیل خواهند داد.
  • بیانیه‌ی مدیر در مورد پرداخت سهم
  • تایید محل اقامت ثبت شده در اسلواکی
  • اقرار به عدم وجود بدهی موسسین بابت مالیات یا حق تمبر یا پرداخت بیمه تامین اجتماعی. همچنین به جای این موارد می‌توانید موافقت مقام مربوطه با تاسیس شرکت را ارائه دهید. با این حال، این استثناء برای اتباع / شرکت‌های خارجی اعمال نمی‌شود.

2. اخذ مجوزهای تجاری لازم

3. ثبت در دفتر تجارتی دادگاه صالح ناحیه

لطفاً توجه داشته باشید که از 01 نوامبر 2018، مالکان ذینفع نهایی یک شرکت در شرف ثبت باید در درخواست ثبت شرکت مشخص شوند.  توجه به این نکته ضروری است که شرکت با مسئولیت محدود با ثبت نام در ثبت تجاری، شخصیت حقوقی پیدا ‌کند.

الزامات سرمایه‌گذاران خارجی در اسلواکی

  • شهروندان اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا (به استثنای شهروندان اسلواکی) که نهاد قانونی را تشکیل می‌دهند باید با اخذ و ارائه گواهی سوء پیشینه از کشور خود صداقتشان را ثابت کنند.
  • طبق قوانین اسلواکی، شرکت باید در قلمرو اسلواکی دارای مقر ثبت شده باشد.
  • شهروندان غیر اتحادیه اروپا، برای عضویت در نهاد قانونی، باید در اسلواکی اقامت داشته باشند.

هزینه‌های و جریمه‌ها در اسلواکی

در صورتی که شخص به طور سیستماتیک، مستقل، از طرف خود، به‌منظور کسب سود، بدون داشتن پروانه بازرگانی، فعالیتی را که مشروط به تجارت یا مجوزهای حرفه‌ای، تنظیم‌شده یا غیرقانونی انجام دهد، تجارت غیرمجاز تلقی می‌شود.

جریمه معاملات غیرمجاز از 1659 یورو تا 3319 یورو متغیر است. تجارت غیرمجاز نیز می‌تواند طبق قانون جزایی اسلواکی به عنوان یک جرم در نظر گرفته شود.

کمک‌های دولتی سرمایه‌گذاری در اسلواکی

کمک‌های دولتی سرمایه گذاری یک استدلال جدی به نفع اسلواکی است. اسلواکی به عنوان یک کشور عضو اتحادیه اروپا باید از رعایت قوانین اتحادیه اروپا اطمینان حاصل کند. به طور کلی کمک‌های دولتی سرمایه‌گذاری به منطقه‌ای که سرمایه‌گذاری در آن انجام می‌شود مرتبط است و کمیسیون اروپا تعیین کرده است که کدام مناطق مستحق دریافت کمک هستند. حتی میزان کمکی که هر یک از آن مناطق ممکن است دریافت کنند را نیز مشخص کرده است. ارتباط با یک منطقه خاص یکی از ویژگی‌های اساسی کمک‌های دولتی است و ارائه‌ی آن‌ها نه تنها برای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خارجی، بلکه برای خود اسلواکی نیز مفید است.

به طور کلی، چهار دسته پروژه‌ وجود دارد که می‌توانند توسط کمک‌های دولتی سرمایه گذاری حمایت شوند:

  • تولید صنعتی
  • مراکز فناورانه
  • مراکز خدمات مشترک
  • گردشگری

هر دسته دارای شرایط مشخصی است که برای اعمال کمک‌های دولتی سرمایه گذاری باید رعایت شود. این کمک‌ها به طور کلی به شکل زیر ارائه می‌شود:

  • یارانه برای تحصیل دارایی‌های مادی و غیر مادی
  • تخفیف مالیات بر درآمد
  • کمک برای مشاغل تازه ایجاد شده
  • انتقال اموال غیر منقول یا مبادله اموال غیر منقول به قیمتی کمتر از ارزش دارایی عمومی

ارائه کمک‌های دولتی به ویژه تحت قانون اتحادیه اروپا است که چارچوب قانونی اساسی را نیز برای مقامات اسلواکی تشکیل می‌دهد.

تجارت بر اساس نوع اقامت در اسلواکی

اگر در اسلواکی قصد تجارت را دارید، ضروری است که مجوز اقامتی داشته باشید که به شما امکان می‌دهد به راحتی به کار و تجارت بپردازید. این بدان معنی است که هر مجوز اقامتی هم به شما امکان نمی‌دهد که به تجارت در اسلواکی بپردازید.

انجام کار با اقامت موقت

به طور کلی، یک اقامت موقت برای یک هدف معتبر است. اگر می‌خواهید فعالیت متفاوتی را با کارت اقامت خود انجام دهید، باید برای یک اقامت موقت جدید اقدام کنید. البته در مورد این قانون برخی از استثنائات نیز اعمال می‌شوند: اگر به منظور مطالعه و تحقیق یک اقامت موقت داشته باشید، مجاز به انجام کار هستید و نیازی نیست کارت اقامت مجزایی برای تجارت دریافت کنید.

انجام کار در اسلواکی با اقامت دائم

براساس قانون صدور مجوز تجارت ، یک تبعه خارجی با اقامت دائم در اسلواکی یک فرد اسلواکی محسوب می‌شود. این بدان معناست که در صورت داشتن اقامت دائم در اسلواکی ، شما می‌توانید تجارت خود را آغاز کنید.

انجام تجارت به عنوان شهروندان اتحادیه اروپا

مطابق قانون صدور مجوز تجارت، یک شهروند اتحادیه اروپا در صورت ثبت نام دائمی خود در اسلواکی، یک بومی اسلواکی محسوب می‌شود. پس به راحتی می‌تواند شروع به کار کند.

انجام کار بدون مجوز اقامت

اگر هیچ مجوز اقامتی در اسلواکی ندارید، پس از اخذ مجوز کار، باید برای اخذ مجوز اقامت موقت درخواست کنید. شما باید مجوز کار خود را همراه با درخواست اقامت موقت ارسال کنید.

شرایط کار پناهندگان در اسلواکی

در صورت درخواست پناهندگی در اسلواکی ، تا زمانی که تصمیم نهایی در مورد درخواست شما اتخاذ نشود، مجاز به انجام کار نیستید. این امر در صورتی که اقامت موقت یا دائمی در اسلواکی داشته باشید، صدق نمی‌کند.

خرید شرکت در اسلواکی

خرید شرکت از پیش ثبت شده در اسلواکی

اگر نمی‌خواهید،‌ لازم هم نیست که یک شرکت جدید در اسلواکی ایجاد کنید. شما می‌توانید یک شرکت قدیمی را خریداری کنید. البته برای اینکار،‌ باید سرمایه‌ کافی داشته باشید. شرایط خرید یک شرکت از پیش ثبت شده در اسلواکی،‌ به شرح زیر است:

  • این شرکت تنها با هدف فروش آن به یک مالک جدید ثبت شده است
  • سرمایه ثبت شده مورد نیاز واریز شده است
  • این شرکت صورتحساب بدون حقوق و سایر بدهی‌ها را ندارد
  • شما می‌توانید در هر زمان که دوست داشته باشید، حتی یک روز پس از خرید، آن را بفروشید.
  • شما می‌توانید بلافاصله پس از خرید شرکت،‌ فعالیت تجاری خود را شروع کنید.
  • به طور معمول، یک شرکت از پیش ثبت شده هیچ سابقه‌ای ندارد، زیرا نه برای انجام کار بلکه برای فروش تأسیس شده است.

سخن آخر

مطمئنا با توجه به اعداد و ارقامی که در این مقاله ذکر کردیم، به این نتیجه رسیده‌اید که ثبت شرکت در اسلواکی مقرون‌به‌صرفه‌تر از ثبت شرکت در سایر کشورهای اتحادیه‌ی اروپا و راهی آسان برای اخذ پاسپورت اروپایی است. اگر به ثبت شرکت در اسلواکی و اخذ اقامت اسلواکی علاقه دارید، می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به موسسه مهاجرتی صبا ویزا مراجعه کنید و با مشاوره‌ی رایگان، از تمام جزئیات مطلع شوید.

موسسه مهاجرتی صبا ویزا با سال‌ها تجربه و یک تیم متخصص و حرفه‌ای می‌تواند به شما در اخذ اقامت تجاری و ثبت یک شرکت در اسلواکی، کمک کند.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید