لوگو صبا ویزا
رشته های دانشگاه گوتنبرگ سوئد

رشته‌های دانشگاه گوتنبرگ سوئد؛ از این دانشگاه معتبر چه می‌دانید؟

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه رشته های دانشگاه گوتنبرگ سوئد و جزئیات ثبت نام آن آشنا شوید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

کشور سوئد از برترین کشورهای اروپایی در منطقه شینگن است. این کشور استانداردهای بالای زندگی را برای همه شهروندان خود فراهم کرده است و از این جهت یکی از مقاصد محبوب مهاجران برای تحصیل است. دانشگاه‌های سوئد از نظر علمی و سیستم آموزشی جزء برترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شود و امکان تحصیل در تمام مقاطع این دانشگاه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی فراهم است. یکی از بزرگترین دانشگاه‌های سوئد و البته حوزه اسکاندیناوی، دانشگاه گوتنبرگ است که حدود شصت سال قدمت دارد. رشته‌های دانشگاه گوتنبرگ سوئد بسیار متنوع است که در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود.

در نیم قرن اخیر چندین هزار دانشجوی ایرانی از دانشگاه‌های کشور سوئد و بویژه دانشگاه گوتنبرگ فارغ‌التحصیل شده‌اند و بسیاری نیز مشغول به تحصیل هستند. تمامی دانشگاه‌های سوئد مورد تایید اداره دانش‌آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند و مدارک این دانشگاه‌ها در ایران ارزشیابی کامل می‌شوند. با توجه به صنعتی بودن کشور سوئد، فرصت‌های تحقیقاتی و کارآموزی خوبی برای دانشجویان این کشور فراهم است.

فهرست عناوین

معرفی شهر گوتنبرگ سوئد

شهر زیبای گوتنبرگ دومین شهر قدیمی سوئد است که در جنوب غربی این کشور واقع شده است. این شهر بندری با وجود بناهای تاریخی زیبا، فستیوال‌های سالانه، موزه‌های مختلف و نیز کنسرت‌ها و تئاترهای هنرمندانه از جاذبه‌های گردشگری کشور سوئد است. همچنین فضای‌ سبز چشم‌نواز در کنار آب‌های روان این شهر فرصت‌های طبیعت‌گردی بیشماری را برای گردشگران گوتنبرگ فراهم کرده است.

شهر گوتنبرگ دارای زیرساخت‌های حمل ‌و ‌نقل خوبی است و خدمات‌رسانی آن تا پاسی از شب ادامه دارد. این شهر در نزدیکی کشور دانمارک قرار دارد و شما می‌توانید با کشتی یا اتوبوس از این کشور زیبا و صنعتی دیدن کنید. گوتنبرگ با نروژ نیز فاصله زیادی ندارد و از این رو ارتباطات صنعتی و تجاری بسیاری با نروژی‌دارد.

چند دانشگاه معروف سوئد و البته اروپا در گوتنبرگ قرار دارد. دانشگاه چالمرز و دانشگاه گوتنبرگ در صدر این دانشگاه‌ها هستند. اگر شما علاقه‌مند به زندگی در شهر گوتنبرگ هستید، تنوع رشته‌های دانشگاه گوتنبرگ سوئد این امکان را به شما می‌دهد که با مهاجرت تحصیلی از زندگی در این شهر بندری لذت ببدید. در مقایسه با استکهلم به عنوان پایتخت کشور سوئد، یافتن محل اقامت در گوتنبرگ برای دانشجویان آسان‌تر است و امکانات و قیمت‌های مناسب‌تری برای اقامت دانشجویان در دسترس است.

معرفی دانشگاه گوتنبرگ سوئد

دانشگاه گوتنبرگ در سال 1981 میلادی تاسیس شده است و پس از گذشت بیش از نیم قرن کماکان جزء بزرگترین و برترین دانشگاه‌های کشور سوئد است. بنا بر رده‌بندی بهترین دانشگاه های جهان از نظر موسسه QS ، دانشگاه گوتنبرگ در رتبه 269 دانشگاه‌های جهان قراردارد. رشته‌های‌ دانشگاه گوتنبرگ سوئد بسیار متنوع است که در 8 دانشکده و 40 دپارتمان در بالاترین سطح آموزشی تدریس می‌شود. مانند سایر دانشگاه‌های سوئد، این دانشگاه نیز دارای دو ترم تحصیلی به مدت 20 هفته است که ترم بهار از نیمه دوم ژانویه تا نیمه اول ژوئن و ترم پاییز از سپتامبر تا اوایل ژانویه به طول می‌انجامد.

تقریبا همه رشته‌های دانشگاه گوتنبرگ سوئد از نظر علمی سرآمد هستند. رویکرد و سیستم آموزشی و همچنین محیط پژوهشی در این دانشگاه موجب شده است که دانشجویان بین المللی بسیاری برای پذیرش در این دانشگاه اقدام کنند. یکی از محققان این دانشگاه آروید کارلسون است که به همراه محققان دیگر از جمله اریک کندل و پائول گرینگارد در حوزه فیزیولوژی و پزشکی موفق به کسب جایزه نوبل شده‌اند.

همان‌طور که می‌دانید برای تحصیل در دانشگاه‌های سوئد در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد، دانشجویان موظف به پرداخت هزینه هستند. شهریه تحصیلی، متناسب با رشته‌های دانشگاه گوتنبرگ سوئد و مقطع تحصیلی دانشجویان است که از 81000 کرون تا 268000 کرون در سال متفاوت است .در مقطع دکتری امکان استفاده از بورسیه و تحصیل رایگان برای دانشجویان در اکثر رشته‌های دانشگاه گوتنبرگ سوئد فراهم است.

تحصیل در دانشگاه گوتنبرگ

رشته‌های دانشگاه گوتنبرگ سوئد بسیار متنوع است که به زبان‌های سوئدی و انگلیسی ارائه می‌شود. البته در مقطع کارشناسی تعداد محدودی از رشته‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شود اما در مقاطع کارشناسی و دکتری این مشکل برطرف شده است. شما می‌توانید در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با توجه به ضوابط از این دانشگاه پذیرش بگیرید.

دانشگاه گوتنبرگ در مقطع کارشناسی برنامه‌های تحصیلی خود را در رشته‌های مختلفی از جمله مهندسی کامپیوتر، موسیقی و هنرهای زیبا ارائه می‌دهد که تعداد محدودی از این برنامه‌ها به زبان انگلیسی است. رشته‌های دانشگاه گوتنبرگ سوئد در مقطع کارشناسی ارشد از تنوع خوبی برخوردار است و به بیش از 80 رشته می‌رسد. دوره‌های تحصیلی در کارشناسی ارشد به صورت تمام وقت و به مدت دو سال است. این برنامه‌ها در حوزه‌های علوم اجتماعی ، علوم فنی، تجارت، فناوری اطلاعات، هنر، هنرهای زیبا، موسیقی، طراحی، صنایع دستی و غیره است که به زبان انگلیسی ارائه می‌شود.

دوره دکتری در دانشگاه گوتنبرگ به صورت چهار ساله و تمام وقت است. دانشجویی که موفق به اخذ پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه گوتنبرگ شده است، در تمام طول تحصیل خود به استخدام دانشگاه در می‌آید. دانشجویان دکتری در این دانشگاه بین 18 تا 25 هزار کرون در ماه حقوق دریافت می‌کنند. دانشجویان مقطع دکتری ملزم به انجام فعالیت‌ها پژوهشی و تحقیقات دانشگاه گوتنبرگ هستند و در عین حال بسیار مرسوم است که در برنامه‌های مقطع کارشناسی مشغول به تدریس شوند.

پردیس‌های دانشگاه گوتنبرگ سوئد

دانشگاه گوتنبرگ، پردیس‌های دانشگاهی مختلفی درون این شهر دارد که هر کدام گرایش‌های مختلف و برخی رشته‌های دانشگاه گوتنبرگ سوئد را پوشش می‌دهد. در ادامه این پردیس‌ها و رشته‌های دانشگاه گوتنبرگ سوئد که در آن‌ها تدریس می‌شود را معرفی می‌کنیم.

Botanical building

این پردیس در همسایگی باغ گیاه شناسی قرار دارد و از آن برای کارهای تحقیقاتی در رشته‌های مربوطه استفاده می‌شود. تحقیقات گیاه شناسی و آموزش رشته‌های مرتبط با علوم گیاهی در این پردیس انجام می‌شود .

Campus Johanneberg

دانشجویان علوم پایه از جمله رشته فیزیک، شیمی و ریاضی در این پردیس مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه گوتنبرگ و دانشگاه چالمرز در زمینه‌های علمی همکاری‌های خوبی باهم دارند و از این رو دانشجویان زمان نسبتا زیادی را در این پردیس و دانشگاه چالمرز می‌گذرانند.

Campus Haga

این پردیس در منطقه هاگا در شهر گوتنبرگ واقع است و دپارتمان علوم اجتماعی، علوم سیاسی و مددکاری اجتماعی را در خود جای داده است .

Campus Lindholmen

این پردیس ویژه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشکده IT است و در زمینه‌های علمی و آموزشی نیز با دانشگاه چالمرز ارتباط نزدیکی دارد .

Campus Linné

دانشجویان رشته‌های روزنامه نگاری، رسانه و روانشناسی در این پردیس مشغول به تحصیل هستند.

Geovetarcenter

رشته‌های علوم زمین شناسی و علوم دریایی از مهمترین رشته‌هایی هستند که در این پردیس دانشگاه گوتنبرگ ارائه می‌شود.

Handelshögskolan

دانشجویان تمام رشته‌های دانشگاه گوتنبرگ سوئد در زمینه تجارت، اقتصاد و حقوق در این پردیس مشغول به تحصیل هستند.

HDK and Valand

دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه گوتنبرگ سوئد در این پردیس واقع است و دانشجویان رشته‌های هنرهای زیبا از جمله طراحی، عکاسی و صنایع دستی را پذیرا می باشد .

Humanisten

دانشکده هنر با ارائه رشته های مختلف هنری از جمله بازیگری و موسیقی در این پردیس تحصیل می‌کنند .

Mariestad

در این پردیس، دپارتمان حفاظت از محیط زیست قرار دارد و از این رو فعالیت و پروژه‌های مربوط به باغداری و محیط زیست در این پردیس اجرای می‌شود .

Medicinareberget

این پردیس شامل دپارتمان شیمی، بیولوژی مولکولی و پزشکی است .دانشجویان رشته‌های دانشگاه گوتنبرگ سوئد در زمینه بهداشت و درمان از جمله پزشکی، پرستاری، بهداشت عمومی و علوم آزمایشگاهی در این پردیس مشغول به تحصیل هستند.

Pedagogen

دانشکده آموزش دانشگاه گوتنبرگ در این پردیس، در مرکز شهر گوتنبرگ ، واقع است.

Steneby

برخی دیگر از رشته‌های هنری از جمله هنرهای فلزی، نساجی و طراحی های چوبی در این پردیس تدریس می‌شوند .

Sven Lovén Centre

این پردیس مرکز تحصیل دانشجویان علوم دریایی در شهر گوتنبرگ است.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه گوتنبرگ سوئد

دانشگاه گوتنبرگ شامل هشت دانشکده در زمینه‌های مختلف علمی و آموزشی است که تمامی رشته‌های دانشگاه گوتنبرگ سوئد را پوشش می‌دهند. این هشت دانشکده عبارت است از دانشکده‌ علوم پزشکی، دانشکده‌ علوم طبیعی، دانشکده‌ هنرهای زیبا، دانشکده‌ هنر، دانشکده‌ علوم اجتماعی، دانشکده‌ IT، دانشکده‌ تجارت، اقتصاد و حقوق و دانشکده آموزش. در ادامه این دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی ارائه شده در آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

دانشکده پزشکی

در زمینه بهداشت و درمان، پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، داروسازی، تغذیه، علوم ورزشی، بیولوژی، بهداشت عمومی و بهداشت جهانی دررشته‌های دانشگاه گوتنبرگ سوئد بسیار پرطرفدار است. دانشجویان رشته‌هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی و پرستاری که مستقیما با مردم در ارتباط سروکار دارند، ملزم به تسلط زبان سوئدی هستند و برنامه‌های تحصیلی آن‌ها به این زبان ارائه می‌شود. اما در مقطع کارشناسی ارشد برنامه تحصیلی برخی رشته‌ها مانند تغذیه و علوم ورزشی به زبان انگلیسی ارائه میشود .

دانشکده علوم طبیعی

این دانشکده رشته‌هایی از جمله علوم محیطی، بیولوژی، بیولوژی مولکولی،علوم دریایی، زمین‌شناسی و رشته‌های علوم پایه از جمله فیزیک، ریاضی و شیمی را ارائه می‌دهد. برنامه تحصیلی این رشته‌ها در مقطع کارشناسی به زبان سوئدی و مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی است.

دانشکده هنرهای زیبا

دانشکده هنرهای زیبا رشته‌های تحصیلی در زمینه‌های هنری، طراحی، طراحی جواهرات و اکسسوری، صنایع دستی و طراحی پارچه ارائه می‌دهد. برخی از رشته‌های دانشگاه گوتنبرگ سوئد در این دانشکده مانند هنرهای فلزی و طراحی مبلمان چوبی جرء معروف‌ترین رشته‌های دانشگاه‌های سوئد است .

دانشکده هنر

ین به طور کلی این دانشکده در زمینه موزیک، فیلم و عکاسی فعالیت می‌کند. در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌هایی مانند فیلم‌سازی، بازیگری، تئاتر، رقص، اپرا، عکاسی، حفاظت از میراث فرهنگی و متون ادبی در این دانشکده تدریس می‌شود . برنامه‌های تحصیلی زبان خارجی از جمله زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسه، چینی، ژاپنی و عربی نیز در این دانشکده برگزار می‌شود.

دانشکده علوم اجتماعی

رشته های مرتبط با علوم اجتماعی مانند روزنامه نگاری، روانشاسی، روانشناسی اجتماعی، مددکار اجتماعی، جرم شناسی و علوم سیاسی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه گوتنبرگ تدریس می‌شود.

دانشکده آموزش

 در این دانشکده دانشجویان در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌های مختلف آموزشی از جمله فناوری یادگیری تحصیل می‌کنند.

دانشکده IT

رشته‌های دانشگاه گوتنبرگ سوئد در زمینه فناوری و اطلاعات در این دانشکده ارائه می‌شود. این رشته‌ها شامل IT، علوم کامپیوتر، طراحی بازی‌های کامپیوتری و مهندسی نرم افزار و مدیریت در مقاطع مختلف است.

دانشکده تجارت، اقتصاد وحقوق

این دانشکده برگزار کننده برنامه‌های تحصیلی در رشته‌های مختلف تجارت و اقتصاد، مدیریت و حقوق در مقاطع کارشناسی و ارشد است .

بورسیه تحصیلی دانشگاه گوتنبرگ

اخذ بورسیه تحصیلی در رشته‌های دانشگاه‌ گوتنبرگ سوئد در مقاطع مختلف تحصیلی امکان‌پذیر است. دانشجویان بین‌المللی در صورت دارا بودن شرایط می‌توانند از بورسیه های تحصیلی ارائه شده این دانشگاه بهره‌مند شوند. البته متقاضیان بین‌المللی این بورسیه‌ها باید بدانند که به طور کلی بورسیه دانشگاه‌های سوئد طبقه بندی شده است و هر کشور یا منطقه ظرفیت مخصوص به خود را دارند. در ادامه به برخی از مهمترین بورسیه‎های تحصیلی دانشگاه گوتنبرگ می‌پردازیم.

  • بنیاد یادبود ریچارد سی مالموستن: این بورسیه به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد که ملزم به پرداخت شهریه هستند، تعلق می‌گیرد و تنها شامل رشته‌های تجارت، اقتصاد و حقوق می‌شود.
  • آکسل آدلر: این بورسیه مختص دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته مهندسی نرم‌افزار است. بورسیه آکسل آدلر فرصتی برای دانشجویان برای ورود به ترم پاییز است که باید شهریه تحصیلی پرداخت کنند.
  • برنامه گرو :Volvo این بورسیه ویژه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد است. همانطور که اشاره شد برخی از بورسیه‌ها به کشور یا منطقه خاصی تعلق می‌گیرد. دانشجویان بین‌المللی با تابعیت کشورهای چین و هند می‌توانند از این بورسیه تحصیلی استفاده کنند.

سخن پایانی

دانشگاه گوتنبرگ را می‌توان دومین دانشگاه بزرگ کشور سوئد دانست که دارای چهارده پردیس در شهر گوتنبرگ می‌باشد. دانشگاه گوتنبرگ شامل هشت دانشکده و چهل دپارتمان است. رشته‌های دانشگاه گوتنبرگ سوئد بیشترین تنوع را در بین دانشگاه‌ها دارد و حدود 3700 دانشجو از سراسر دنیا در این دانشگاه تحصیل می‌کند.

امکانات این دانشگاه برای دانشجویان بسیار گسترده است و از نظر علمی همکاری، تحقیقات گسترده و برنامه‌های تحصیلی مشترکی با سایر دانشگاه ها از جمله چالمرز دارد. همچنین این دانشگاه با دانشگاه‌های اروپایی بسیاری قرارداد همکاری دارد و شما در صورت پذیرش در یکی از رشته‌های دانشگاه گوتنبرگ سوئد می‌تواند یک ترم تحصیلی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی در دانشگاه‌ها اروپایی دیگر بگذرانید.

برای اطلاع از سایر شرایط مهاجرت به کشور سوئد می‌توانید با متخصصین و کارشناسان موسسه حقوقی مهاجرتی صبا ویزا در ارتباط باشید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 3 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. یاسر نجفی
    12 شهریور 1402
    پاسخ

    سلام و درود. سپاس بخاطر توضیحاتتون. در مقطع ارشد و دکتر ایا دانشگاه گوتنبرگ در رشته حقوق بین الملل پذیرش با بورسیه داره؟ اگه اینطور هست ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که جه شرایطی داره . تشکر

    • تحریریه صباویزا
      19 شهریور 1402
      پاسخ

      سلام، وقت بخیر
      لطفا جهت ارتباط با مشاوران مجموعه با شماره 58416-021 تماس بگیرید.

برای مشاوره رایگان کلیک کنید