لوگو صبا ویزا
تحصیل دکتری در سوئد

تحصیل دکتری در سوئد

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه شرایط و مراحل دریافت ویزای تحصیلی برای ایرانیان و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. مشاوره رایگان
فرم ارزیابی اولیه

کشور سوئد دارای یک سیستم آموزش عالی بسیار معتبر در سطح جهانی است. تحصیل در دوره دکتری در سوئد رایگان است. تحصیل در دوره دکتری در سوئد به دوصورت تحصیل با و یا بدون بورس تحصیلی امکان پذیر می باشد. تحصیل دکتری در سوئد همراه با بورس تحصیلی همانطور که ذکر گردید، شرایط ایده آلی را برای فرد دانشجو فراهم می نماید و به نوعی اشتغال محسوب می گردد.

فهرست عناوین

مزایای تحصیل در مقطع دکتری در کشور سوئد

به طور کلی، می توان مزایای تحصیل در دروه دکتری در دانشگاه های سوئد را به صورت زیر دسته بندی نمود.

  1. تحصیل رایگان و دریافت حقوق.

  2. تحصیل در دانشگاه های معتبر. آموزش عالی در کشور سوئد به قرن 14 میلادی بر میگردد. دانشگاه های این کشور از نظر رتبه بندی، همواره از معتبرترین مراکز علمی – تحقیقاتی بوده اند.

  3. زندگی در کشوری با استانداردهای بالای زندگی.

  4. کشور سوئد همواره از تحقیقات اصیل و خلاق، بر پایه حل مشکل و ایده های جدید، حمایت کرده است.

  5. زندگی در کشوری که مردمان آن به خوبی به زبان انگلیسی مسلط هستند.

انواع موسسات آموزش عالی در کشور سوئد

به طور کلی، در کشور سوئد 2 نوع موسسه آموزش عالی وجود دارد که عبارتند از:

  • دانشگاه ها (Universitet)

موسسات اصلی، بزرگ و شناخته شده آکادمیک برای تحصیل در مقطع دکتری با تسهیلات و امکانات پیشرفته و اعضای هیئت علمی متشکل از محققین برجسته و شناخته شده در رشته های مختلف است.

  • کالج های دانشگاهی (Hogskola)

اینگونه موسسات به طور اختصاصی بر روی آموزش فنی و حرفه ای به ویژه در زمینه علوم کاربردی متمرکز هستند و به ندرت برنامه ای در مقطع دکتری ارائه می دهند.

ساختار دوره دکتری (PhD) در کشور سوئد

برنامه های دکتری در کشور سوئد بر پایه انجام تحقیق و ارائه پایان نامه دکتری است. به طور کلی، دوره دکتری در کشور سوئد تحقیق بر روی پروژه ای خاص و ارائه پایان نامه است.

طول دوره دکتری (Duration)

دوره دکتری تمام وقت در کشور سوئد حداقل 4 سال به طول می انجامد.

 

تحصیلی

استاد راهنما (Supervisor)

دانشجویان دکتری در کشور سوئد، پایان نامه خود را در مقطع دکتری، تحت نظارت 2 استاد راهنما که باید از اعضای هیئت علمی دانشگاه مورد نظر متقاضی باشد، انجام می دهند. نقش استاد راهنما با توجه به رشته تحصیلی دانشجو متفاوت است. به عنوان مثال، اساتید راهنمای رشته های هنر، علوم انسانی و برخی رشته های علوم اجتماعی، به طور مستقیم درگیر تحقیقات دانشجو نیستند، اما در طول مسیر به دانشجو مشاوره می دهند.
اما اساتید رشته های علوم مهندسی، فناوری و ریاضیات (STEM)، بر روند تحقیقات کاملا نظارت دارند.این بدان معنی است که اساتید راهنما ممکن است در کنار شما همکاری کرده و یا در برخی موارد در انجام آزمایشات نیز به شما کمک کنند. دانشجویان دکتری حداقل می بایست 2 استاد راهنما داشته باشند.

استاد راهنما وظیفه نظارت بر امور آموزشی و تحقیقاتی دانشجو را داشته و همچنین بر روند انجام پایان نامه دانشجو نظارت دقیق و کامل داشته و به صورت دوره ای به دانشگاه گزارش ارائه می دهد.

ارزیابی (Assessment)

ارزیابی پایان نامه های دکتری بر پایه کیفیت پایان نامه ای انجام است که در پایان دوره دانشجو ارائه می دهد.

پایان نامه دکتری توسط کمیته ای متشکل از حداقل سه عضو هیئت علمی دانشگاه محل تحصیل دانشجو به همراه حداقل یک داور علمی خارجی مورد ارزیابی قرار می گیرد تا مشخص شود که آیا پایان نامه او شایسته دریافت مدرک دکتری هست یا خیر. دانشجو باید این موضوع را اثبات کند که پایان نامه او موضوعی جدید و اصیل بوده و تاثیر قابل ملاحظه ای در رشته مورد نظر داشته است. دانشجو می بایست در نهایت از پایان نامه خود در برابر کمیته دکتری، سایر اعضای هیئیت علمی و دانشجویان دکتری و خانواده و دوستان خود طی یک مراسم عمومی دفاع کند. یکی از اعضای کمیته دکتری، از خارج دانشگاه دعوت می شود. وظیفه این شخص طرح سوال از پایان نامه دانشجو و به چالش کشیدن آن است. سایر اساتید نیز از دانشجو سوال خواهند پرسید.

هزینه تحصیل و بورسیه (Fees & Funding):

تحصیل در مقطع دکتری در کشور سوئد کاملاً رایگان است و دانشجویان نیاز به پرداخت شهریه ندارند. با این وجود، دانشجویان می بایست هزینه های اقامت و زندگی خود را تامین نمایند.

اکثر دانشجویان دکتری در کشور سوئد در طول دوران تحصیلی خود به استخدام دانشگاه مربوطه در خواهند آمد و به عنوان کارمند دانشگاه در نظر گرفته می شوند. در نتیجه، شخص در طول دوران تحصیل خود از دانشگاه محل تحصیل حقوق دریافت می کند. به عبارتی دیگر، اکثر دانشجویان دکتری در سوئد با دانشگاه مربوطه قرارداد گرنت پژوهشی منعقد می کنند. بر این اساس، ممکن است وظایف دیگری از جمله تدریس برای دانشجویان مقاطع پایین تر نظیر لیسانس نیز جزو ین وظایف باشد.

برخی از دانشجویان در مقطع دکتری بر روی پروژه هایی کار می کنند که اسپانسر خارج از دانشگاه دارند. با این وجود، تعدادی از فرصت های بورسیه ای برای دانشجویان بین المللی در این کشور وجود دارد.

شرایطی که می تواند دریافت بورس تحصیلی دوره دکتری در سوئد را تسهیل بخشد

  • اتمام تحصیل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه های معتبر کشور خود

  • مدرک زبان انگلیسی آیلتس آکادمیک با نمره 7

  • یافتن یک استاد راهنما از دانشگاه های سوئد و جلب نظر او برای پشتیبانی از پایان نامه دکتری دانشجو

  • ارائه تألیفاتی مانند مقالات معتبر و کتاب

اقدام برای دکتری در سوئد

معمولاً فرایند اپلای دکتری برای کلیه دانشگاه ها یکسان است. هرچند، درخواست های مقطع دکتری به صورت مجزا توسط هر دانشگاه یا موسسه آموزشی بررس می شود. بنابراین، الزامات، مدارک مورد نیاز و مهلت ارسال مدارک می تواند متناسب با هر دانشگاه متفاوت باشد. کلیه درخواست ها می بایست از طریق اینترنتی و پورتال رسمی دانشگاه مربوطه انجام شود. اگر موقعیت پژوهشی در سایت دانشگاه مورد نظرتان آگهی شده باشد، تمامی اطلاعات موردنیاز در مورد مراحل و مدارک لازم مربوط به آن در همان قسمت قابل دسترسی خواهد بود، اما چنانچه خودتان یک پروپوزال یا یک طرح یا پیشنهاد پژوهشی دارید (به ویژه در رشته های علوم انسانی، اجتماعی و هنر) و قصد دارید که آن را برای دریافت پشتیبانی مالی پروژه ارائه کنید، بایستی مستقیما با اساتید یا افراد مسئول مربوطه در دانشگاه یا شرکت موردنظر مکاتبه کنید. یک پروپوزال یا طرح تحقیقاتی پیشنهادی بایستی شاخصه هایی را بصورت استاندارد دارا باشد و به اندازه کافی قوی باشد تا جلب نظر استاد راهنما را به همراه داشته باشد.

مدارک مورد نیاز برای اقدام در مقطع دکتری در سوئد

  1. دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد در رشته های مرتبط از دانشگاه های معتبر

  2. کپی برابر اصل کلیه مدارک تحصیلی

  3. رزومه

  4. ارائه نام حداقل یک استاد راهنما که می بایست از اعضای هیئت علمی دانشگاه های کشور سوئد باشد.

  5. مدرک زبان آیلتس آکادمیک با حداقل نمره 5/6، یا تافل PBT 550. توجه داشته باشید که برخی از دانشگاه ها نمره زبان بالاتری از متقاضی دکتری درخواست می کنند (عموماً آیلتس آکادمیک 7).

  6. چاپ مقالات در نشریات معتبر.

  7. انگیزه نامه (SOP)

توجه داشته باشید که ممکن است در طول مراحل پذیرش دانشگاه از شما دعوت به انجام مصاحبه کند. این یک نشانه خوب است و بدین معنی است که درخواست شما برای آنها جذاب بوده و خواهان دریافت اطلاعات بیشتری از جانب شما هستند.

 

زمان اقدام برای دکتری در سوئد

برای اقدام جهت دریافت پذیرش یا دریافت پیشنهاد رسمی کار بعنوان دانشجوی دوره دکتری یا پژوهشگر، معمولا هیچگونه زمان مشخصی  وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی شروع به مکاتبه و نامه نگاری با دپارتمان دانشگاه دلخواه تان کنید و یا برای موقعیت های خالی دوره دکتری که در سایت دانشگاه آگهی می شوند، اقدام کنید. بنابراین، مهم است که اطلاعات دقیق را از سایت هر دانشگاه مورد نظر دریافت کنید. بسیاری از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در سوئد، موقعیت های تحقیقاتی شان را در سایت دانشگاه آگهی می کنند و بدین ترتیب برای همگان این امکان وجود دارد که برای آنها اقدام کنند. در سوئد، بطور معمول ترم تحصیلی در دانشگاه ها از ماه آگوست تا ژانویه و ژانویه تا ژوئن است.

 

عوامل موثر در موفقیت در اخذ پذیرش

طبیعتا شخصیت، توانایی و کارنامه علمی و شایستگی متقاضی برای احراز موقعیت شغلی یا دوره پژوهشی مربوطه نخستین معیارها برای موفقیت در روند پذیرش بشمار می روند. یکی از شروط اصلی و مهم موفقیت در دریافت پذیرش در مقطع دکتری، داشتن معدل بالا در دوره کارشناسی ارشد، مدرک زبان با نمره بالا و داشتن تالیفات در ژورنال های معتبر علمی با ضریب تاثیر (IF) بالا است.
حقوق ماهیانه

در کشور سوئد بیشتر پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی که در قالب دوره های دکتری ارائه می شوند، توسط بخش دولتی ارائه و پشتیبانی مالی می شوند. این بدان معناست که دولت دانشجوی دوره دکتری یا پژوهشگر مربوطه را بصورت کارمند با حقوق مشخص ماهیانه استخدام می کند. در واقع، شما بعنوان یک محقق یا یک دانشجوی دوره دکتری در طول مدت تحصیل در سوئد بر روی پروژه ای کار می کنید که از سوی دولت یا یک شرکت سرمایه گذار مشخص پشتیبانی می شود.

شانس پیدا کردن کار در کشور سوئد پس از اتمام دوره دکتری

با توجه به استاندارد بالای آموزشی کشور سوئد و توجه به این نکته که اکثر دانشگاه های این کشور از نظر رنکینگ علمی در سطح بالایی قرار دارند، فارغ التحصیلان دکتری دانشگاه های این کشور از شانس بالایی برای یافتن موقعیت های شغلی مناسب با درآمد خوب برخوردار خواهند بود. فارغ التحصیلان دوره دکتری در کشور سوئد، تا 6 ماه پس از اتمام دوره تحصیل خود فرصت دارند تا برای یافتن کار مورد نظر خود اقدام نمایند. اجازه کار در حقیقت شنگن است و شما قادر خواهید بود در کشورهای عضو شنگن کار پیدا کنید. چنانچه طی مدت 6 ماه موفق به یافتن شغل مورد نظر شدید، می بایست برای دریافت اجازه کار اقدام کنید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید