لوگو صبا ویزا
دکتری در مجارستان

دکتری در مجارستان

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه شرایط و مراحل دریافت ویزای مجارستان برای ایرانیان و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. مشاوره رایگان

ادامه تحصیل مقطع دکتری در کشور مجارستان، یکی از گزینه های ادامه تحصیل برای متقاضیان ادامه تحصیل در کشورهای اروپائی است. دانشگاه های کشور مجارستان، دوره دکتری را به دو صورت تحصیل با بورسیه و یا بدون بورس تحصیلی ارائه می دهند.

تحصیل دکتری در مجارستان همراه با بورس تحصیلی، شرایط ایده آلی را برای فرد دانشجو فراهم می نماید و به نوعی اشتغال محسوب می گردد. دولت مجارستان، افزایش تعداد دانشجویان بین المللی تا سال 2021 را جزء اهداف اصلی آموزشی خود قرار داده است. بر همین اساس، دانشگاه های این کشور، تعداد رشته های انگلیسی زبان در مقطع دکتری را افزایش داده اند

دکتری در مجارستان1
مزایای تحصیل در مقطع دکتری در کشور مجارستان

به طور کلی، می توان مزایای تحصیل در دروه دکتری در دانشگاه های مجارستان را به صورت زیر دسته بندی نمود.
1. تحصیل به هزینه ای معقول.
2. تحصیل در دانشگاه های معتبر با امکانات مناسب.

3. امکان دریافت بورسیه های استانی به منظور پوشش هزینه های تحصیل و زندگی.

4. امکان تحصیل در موسسات آموزشی که به طور اختصاصی بر روی رشته هایی خاص نظیر کشاورزی، هنر، اقتصاد و مهندسی متمرکز هستند.

فهرست عناوین

ساختار دوره دکتری (PhD) در کشور مجارستان

برنامه های دکتری در کشور مجارستان بر پایه انجام تحقیق و ارائه پایان نامه دکتری است. کشور مجارستان عضو نهاد آموزش عالی اروپا (EHEA) بوده و از فرایند Bologna process برای دوره دکتری تبعیت می کند. به طور کلی، دوره دکتری در کشور مجارستان تحقیق بر روی پروژه ای خاص و ارائه پایان نامه است.

انواع دوره های دکتری در مجارستان

به طور کلی، دانشگاه ها در کشور مجارستان 2 نوع مدرک دکتری ارائه می نمایند: PhD و DLA یا دکتری در رشته های هنری. به استثنای نام و رشته های ارائه دهنده، این دو مدرک به یکدیگر از نظر ساختاری و عملکردی شباهت دارند.

فرایند دریافت مدرک دکتری در مجارستان

بر خلاف برخی دیگر از سیستم های دکتری در سایر کشورها که به طور اختصاصی بر روی پژوهش تمرکز دارند، دوره های دکتری در مجارستان به 2 بخش تقسیم بندی می شود:

1. فاز نخست که یک تا دو سال به طول خواهد انجامید و شامل گذراندن واحدهای درسی تئوری و عملی، سمینار که در مجموع 120 واحد ECTS خواهد بود. هدف از این بخش، فراهم کردن محیط و امکانات برای دانشجویان به منظور کسب دانش و آماده کردن وی برای انجام دوره مربوط به پژوهش است. بسیاری از دوره های دکتری این امکان را برای دانشجو فراهم می آورند تا دوره های آموزشی عملی را نیز ضمن فاز اول تحصیل، بگذرانند.

2. فاز دوم که 2 تا 3 سال به طول خواهد انجامید و دانشجو در طی آن به صورت رسمی به عنوان دانشجوی دکتری شناخته خواهد شد. در طول این دوره، دانشجو بر روی پروژه ای خاص در رشته خود مشغول به تحقیق و پژوهش خواهد شد. اکثر دوره های دکتری در کشور مجارستان، یک سال اضافه نیز برای نوشتن و ارائه پایان نامه به دانشجو ارائه می نمایند.

طول دوره دکتری (Duration)

با در نظر گرفتن 2 فازی که در بخش قبلی توضیح داده شد، طول دوره دکتری تمام وقت در کشور مجارستان 3 تا 6 سال به طول می انجامد. این میزان از مدت زمان استاندارد تحصیل در مقطع دکتری، بیشتر است.

چنانچه شما علاقه مند به گذراندن دوره دکتری در مدت زمان کوتاه تری باشید و احساس می کنید که آمادگی لازم را برای این منظور دارید، می توانید مستقیماً دوره دکتری خود را از فاز دوم شروع نمایند.

برای این منظور، می بایست به دانشگاه این موضوع را اثبات نمائید که می توان از طریق سابقه پژوهشی و یا کسب نمرات بالا در دوره فوق لیسانس، این امر را ثابت کرد.

تقویم تحصیلی برای دوره دکتری در مجارستان

سال تحصیلی در کشور مجارستان از ماه سپتامبر تا جولای بوده و به 2 ترم تحصیلی تقسیم می شود که پس از آن، امتحانات برگزار خواهد شد.
ترم پائیز: سپتامبر تا دسامبر
دوره امتحانات ترم پائیز: دسامبر تا فوریه
ترم بهار: فوریه تا می
دوره امتحانات ترم بهار: می تا جولای.

استاد راهنما (Supervisor)

دانشجویان دکتری در کشور مجارستان، پایان نامه خود را در مقطع دکتری، تحت نظارت یک2 استاد راهنما که باید از اعضای هیئت علمی دانشگاه مورد نظر متقاضی باشد، انجام می دهند. استاد راهنما وظیفه نظارت بر امور آموزشی و تحقیقاتی دانشجو را داشته و همچنین بر روند انجام پایان نامه دانشجو نظارت دقیق و کامل داشته و به صورت دوره ای به دانشگاه گزارش ارائه می دهد.

ارزیابی (Assessment)

دانشجویان دکتری همواره مورد ارزیابی قرار می گیرند. ارزیابی پایان نامه های دکتری بر پایه کیفیت پایان نامه ای انجام است که در پایان دوره دانشجو ارائه می دهد. در طول فاز نخست، دانشجو در پایان هر ترم آزمون خواهد داد که هدف آن بررسی ارزیابی میزان دانش متقاضی است.

آزمون ممکن است به صورت شفاهی که در آن به سوالات پاسخ می دهدید و یا به صورت کتبی برگزار خواهد شد. پس از پایان دوره 2 ساله، شما می بایست آزمون جامع یا Comprehensive Examination را پشت سر بگذرانید که به صورت شفاهی برگزار می شود. هدف از انجام این آزمون، بررسی دانش عمومی شما در رشته تحصیلی، آگاهی شما از اصول روش شناسی و آشنایی با بورسیه ها در حیطه تحصیلی خود خواهد بود. عملکرد دانشجو معمولاً در قالب غیر قابل قبول و قابل قبول نمره دهی می شوند.

زمانیکه وارد فاز دوم تحصیلی خود خواهید شد، می بایست نشان دهید که مهارت های علمی لازم را برای کار به عنوان یک دانشجوی دکتری دارید و می توانید به صورت مستقل پژوهش انجام دهید. پایان نامه شما قبل از ارسال به دانشگاه می بایست توسط استا راهنما و کمیته دکتری دانشگاه مورد تائید قرار بگیرد.

پایان نامه دکتری توسط کمیته ای متشکل از حداقل سه عضو هیئت علمی دانشگاه محل تحصیل دانشجو به همراه حداقل یک داور علمی خارجی مورد ارزیابی قرار می گیرد تا مشخص شود که آیا پایان نامه او شایسته دریافت مدرک دکتری هست یا خیر. دانشجو باید این موضوع را اثبات کند که پایان نامه او موضوعی جدید و اصیل بوده و تاثیر قابل ملاحظه ای در رشته مورد نظر داشته است.

دانشجو می بایست در نهایت از پایان نامه خود در برابر کمیته دکتری، سایر اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکتری و خانواده و دوستان خود طی یک مراسم عمومی دفاع کند.

دکتری در مجارستان2

هزینه تحصیل و بورسیه (Fees & Funding)

تحصیل در مقطع دکتری در کشور مجارستان رایگان نبوده و دانشجویان نیاز به پرداخت شهریه دارند. علاوه بر این، دانشجویان می بایست هزینه های اقامت و زندگی خود را تامین نمایند.

دانشگاه های State-Funded

دانشجویان هزینه ای برای تحصیل پرداخت نمی کنند و علاوه بر این، خرجی زندگی هم دریافت می کنند. موقعیت های State-Funded برای دوره دکتری در دانشگاه ها محدود است. اکثر دانشجویان خارجی در صورتی که شرایط لازم را برای دریافت State-Funded نداشته باشند، می بایست شهریه تحصیل خود را پرداخت نمایند.

هزینه معمول تحصیل دوره دکتری 5 تا 15 هزار دلار به ازای هر سال است که برای کلیه دانشجویان، صرفنظر از ملیت آنها، یکسان است.برخی از دانشجویان در مقطع دکتری بر روی پروژه هایی کار می کنند که اسپانسر خارج از دانشگاه دارند.

برخی از بورسه های موجود برای دوره دکتری در کشور مجارستان عبارتند از:
• Stipendium Hungaricum
• Bilateral Scholarships
• CEEPUS – The Central European Exchange Program for University Studies

شرایطی که می تواند دریافت بورس تحصیلی دوره دکتری در مجارستان را تسهیل بخشد

• اتمام تحصیل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه های معتبر کشور خود

• مدرک زبان انگلیسی آیلتس آکادمیک با نمره 7

• یافتن یک استاد راهنما از دانشگاه های مجارستان و جلب نظر او برای پشتیبانی از پایان نامه دکتریی دانشجو

• ارائه تألیفاتی مانند مقالات معتبر و کتاب

اقدام برای دکتری

معمولاً فرایند اپلای دکتری برای کلیه دانشگاه ها یکسان است. هرچند، درخواست های مقطع دکتری به صورت مجزا توسط هر دانشگاه یا موسسه آموزشی بررس می شود. بنابراین، الزامات، مدارک مورد نیاز و مهلت ارسال مدارک می تواند متناسب با هر دانشگاه متفاوت باشد.

کلیه درخواست ها می بایست از طریق اینترنتی و پورتال رسمی دانشگاه مربوطه انجام شود. اگر موقعیت پژوهشی در سایت دانشگاه مورد نظرتان آگهی شده باشد، تمامی اطلاعات موردنیاز در مورد مراحل و مدارک لازم مربوط به آن در همان قسمت قابل دسترسی خواهد بود، اما چنانچه خودتان یک پروپوزال یا یک طرح یا پیشنهاد پژوهشی دارید و قصد دارید که آن را برای دریافت پشتیبانی مالی پروژه ارائه کنید، بایستی مستقیما با اساتید یا افراد مسئول مربوطه در دانشگاه یا شرکت موردنظر مکاتبه کنید.

یک پروپوزال یا طرح تحقیقاتی پیشنهادی بایستی شاخصه هایی را بصورت استاندارد دارا باشد و به اندازه کافی قوی باشد تا جلب نظر استاد راهنما را به همراه داشته باشد.

مدارک مورد نیاز برای اقدام

1. دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد در رشته های مرتبط از دانشگاه های معتبر
2. کپی برابر اصل کلیه مدارک تحصیلی
3. رزومه
4. مدرک زبان آیلتس آکادمیک با حداقل نمره 5/6، یا تافل PBT 550.
5. چاپ مقالات در نشریات معتبر.
6. انگیزه نامه (SOP)

توجه داشته باشید که ممکن است در طول مراحل پذیرش دانشگاه از شما دعوت به انجام مصاحبه کند. این یک نشانه خوب است و بدین معنی است که درخواست شما برای آنها جذاب بوده و خواهان دریافت اطلاعات بیشتری از جانب شما هستند.

زمان اقدام

برای اقدام جهت دریافت پذیرش یا دریافت پیشنهاد رسمی کار بعنوان دانشجوی دوره دکتری یا پژوهشگر، معمولا هیچگونه زمان مشخصی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی شروع به مکاتبه و نامه نگاری با دپارتمان دانشگاه دلخواه تان کنید و یا برای موقعیت های خالی دوره دکتری که در سایت دانشگاه آگهی می شوند، اقدام کنید.

بنابراین، مهم است که اطلاعات دقیق را از سایت هر دانشگاه مورد نظر دریافت کنید. بسیاری از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در مجارستان، موقعیت های تحقیقاتی شان را در سایت دانشگاه آگهی می کنند و بدین ترتیب برای همگان این امکان وجود دارد که برای آنها اقدام کنند. در مجارستان، بطور معمول ترم تحصیلی در دانشگاه ها از ماه آگوست تا ژانویه و ژانویه تا ژوئن است.

عوامل موثر در موفقیت در اخذ پذیرش

طبیعتا شخصیت، توانایی و کارنامه علمی و شایستگی متقاضی برای احراز موقعیت شغلی یا دوره پژوهشی مربوطه نخستین معیارها برای موفقیت در روند پذیرش بشمار می روند. یکی از شروط اصلی و مهم موفقیت در دریافت پذیرش در مقطع دکتری، داشتن معدل بالا در دوره کارشناسی ارشد، مدرک زبان با نمره بالا و داشتن تالیفات در ژورنال های معتبر علمی با ضریب تاثیر (IF) بالا است.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید