لوگو صبا ویزا
تحصیل در رشته مطالعات آسیا و خاورمیانه

تحصیل در رشته مطالعات آسیا و خاورمیانه

از تحصیل در رشته مطالعات آسیا و خاورمیانه چه می‌دانید؟ آیا می‌دانید کدام دانشگاه‌ها امکان تحصیل در این رشته را فراهم می‌کنند؟ آیا می‌دانید با تحصیل در رشته مطالعات آسیا و خاورمیانه چه مواردی را مطالعه می‌کنید؟ چرا تحصیل در رشته مطالعات آسیا و خاورمیانه طرفداران زیادی دارد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فهرست عناوین

آسیا و خاورمیانه نواحی مهم جهان

آسیا و خاورمیانه جزو مهم‌ترین نواحی جهان هستند که به طور مداوم در حال تغییر و تحول هستند به همین دلیل شناخت دقیق این مناطق اهمیت زیادی دارد. موقعیت جغرافیایی و سیاسی خاورمیانه باعث به وجود آمدن رشته مطالعات آسیا و خاورمیانه شده است.

در واقع این رشته تحصیلی به یک مجموعه از برنامه‌های آموزشی اشاره می کند که به بررسی تاریخ، اقتصاد، فرهنگ، سیاست، موقعیت جغرافیایی و فرهنگ آسیا و خاورمیانه می‌پردازند. به طور کلی منظور از خاورمیانه کشورهایی نظیر ایران، ترکیه، اسرائیل، مصر، یمن، عراق، سوریه، عربستان سعودی، عمان، لبنان، و اردن است.

رشته مطالعات آسیا و خاورمیانه

مطالعات آسیا و خاورمیانه از روش‌های بین رشته‌ای برای ارزیابی این منطقه از جهان استفاده می‌کند که در گذشته با رشته مطالعات شرق ‌شناسی ادغام شده بود. البته برخی از مراکز آموزش عالی در کشورهای مختلف به علت تعداد مسلمانان آن منطقه این رشته را با رشته مطالعات اسلامی تلفیق کرده‌اند.

 کدام مراکز آموزشی به ارائه رشته مطالعات آسیا و خاورمیانه می‌پردازند؟

رشته مطالعات آسیا و خاورمیانه که گاهی اوقات به آن مطالعات خاور نزدیک نیز گفته می‌شود توسط مراکز آموزشی مختلفی ارائه می شود که برخی از آنها عبارتند از:

  • مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشکده سنت آنتونی دانشگاه آکسفورد
  • دپارتمان مطالعات خاورمیانه و خاور نزدیک در دانشکده تثلیث دوبلین
  • مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه متروپولیتن پراگ
  • مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه شیکاگو
  • مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه آریزونا
  • مرکز مطالعات آسیا و خاورمیانه در دانشگاه کالیفرنیا، دیویس
  • مطالعات خاورمیانه در دانشگاه تگزاس
  • مطالعات آسیا و خاورمیانه در دانشگاه اسلو
  • مطالعات آسیای معاصر و خاورمیانه در دانشگاه تارتو استونی
  • مطالعات آسیا و خاورمیانه در دانشکده سنت جان دانشگاه آکسفورد
  • مطالعات آسیا و خاورمیانه در دانشگاه زوریخ سوئیس
  • مرکز مطالعات آسیا و خاورمیانه دانشگاه استکهلم سوئد
  • دپارتمان مطالعات آسیا و خاورمیانه در دانشگاه مینه سوتا
  • مرکز مطالعات آسیا و خاورمیانه در کالج ویتمن
  • دپارتمان مطالعات آسیا و خاورمیانه در کارولینای شمالی

مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشکده سنت آنتونی دانشگاه آکسفورد

مرکز مطالعات خاورمیانه و آسیا که در گذشته به عنوان دانشکده مطالعات شرق شناسی شناخته می‌شد یکی از زیر مجموعه‌های دانشگاه پرافتخار آکسفورد است. این دانشکده فرصت مطالعه و تحقیق در زمینه مطالعات خاورمیانه و آسیا را فراهم می‌کند و بر سه مسئله مهم این ناحیه از قبیل فرهنگ، سیاست و زبان تمرکز دارد. ساختمان اصلی این دانشکده در موزه اشمولین واقع شده است و مراکز تحقیقاتی آن در خود دانشگاه آکسفورد قرار دارند، رشته مطالعات آسیا و خاورمیانه زیر مجموعه رشته علوم انسانی است. این دانشکده در زمینه مطالعات خاورمیانه چند زیر مجموعه دارد که عبارتند از:

  • دپارتمان جهان اسلام
  • دپارتمان مطالعات خاورمیانه مدرن
  • دپارتمان مطالعات عبری و یهودی
  • دپارتمان مصر شناسی و مطالعات خاور شرق باستان
  • دپارتمان فرهنگ، سیاست، و زبان هندی و اردو
  • دپارتمان سانسکریت
  • دپارتمان مطالعات فرهنگی تبت و هیمالیا
  • دپارتمان مطالعات زبان، سیاست و فرهنگ کره

دپارتمان مطالعات خاورمیانه و خاور نزدیک در دانشکده تثلیث دوبلین

دپارتمان مطالعات خاورمیانه و خاور نزدیک در دانشکده تثلیث دوبلین در مقطع لیسانس و فوق لیسانس امکان تحصیل در رشته‌های مطالعات اسلامی، تاریخ و فرهنگ معاصر خاورمیانه، و سایر رشته‌های مرتبط را فراهم کرده است.

  • متقاضیان این رشته می‌توانند در طول تحصیل خود با زبان‌های خاورمیانه از قبیل زبان عبری کلاسیک و معاصر، زبان ترکی و عربی آشنا شوند. این دانشکده امکان انجام مطالعات تحقیقاتی در زمینه‌های زیر را نیز فراهم کرده است:
  • مطالعه سیاست، تاریخ، فرهنگ و جوامع خاورمیانه و آفریقای شمالی
  • مطالعه خاورمیانه در قرون وسطی با توجه ویژه به نقش فرهنگ اعراب و یهودیان
  • مطالعات اسلامی که شامل دین اسلام، جنسیت، فمینیسم اسلامی و حقوق بشر است
  • مطالعات یهود که شامل مطالعات هولوکاست و یهودیان ساکن ایرلند کنونی است
  • آشور شناسی و مطالعه تاریخ مصر
  • مطالعات عثمانی و تاریخ فرهنگی ترکیه

این مرکز همچنین به برپایی کنفرانس‌ها و کارگاه‌های بین المللی می‌پردازد که به این ترتیب امکان تبادل اطلاعات و مشارکت دانشجویان سایر مراکز فراهم شود.

مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه متروپولیتن پراگ

مرکز مطالعات خاورمیانه یک مرکز تحقیقاتی مستقل وابسته به دپارتمان ارتباطات بین المللی و مطالعات اروپایی در دانشگاه متروپولیتن پراگ است. این مرکز که در سال ۲۰۰۵ تاسیس شده است بر آموزش دانشجویان و اطلاع رسانی به جامعه در خصوص آسیا و خاورمیانه تاکید دارد.

با تحصیل در این مرکز آموزشی می‌توانید با مناسبات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خاورمیانه و آفریقای شمالی آشنا شوید. برخی از مراکز تحقیقاتی فعال در دانشگاه پراگ عبارتند از:

  • مرکز مطالعات آفریقا
  • مرکز مطالعات خاورمیانه
  • مرکز مطالعات امنیتی
  • مرکز مطالعات فرهنگ رسانه

مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه شیکاگو

مرکز مطالعات خاورمیانه که در دانشگاه شیکاگو واقع شده است یک مرکز ملی برای مطالعه نواحی حساس و بحث برانگیز جهان از قبیل خاورمیانه، آفریقای شمالی و آسیای مرکزی است. طبق دپارتمان آموزش ایالات متحده آمریکا، این مرکز در زمینه مطالعات خاورمیانه و آسیا رتبه بسیار خوبی دارد.

این رشته در مقطع فوق لیسانس ارائه می‌شود و زیر مجموعه رشته علوم انسانی یا علوم اجتماعی است. دانشجویان می‌توانند تحصیلات خود را در زمینه‌های مختلف از قبیل مطالعات خاورمیانه کنونی، مطالعات اسلامی، تاریخ خاورمیانه، هنر اسلامی و باستان شناسی، یا زبان‌های فارسی، عربی، ترکی و عبری ادامه دهند.

مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه آریزونا

مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه آریزونا در سال ۱۹۷۵ با حمایت دانشگاه و دولت فدرال تاسیس شد. این رشته به منظور بررسی دقیق خاورمیانه و ارتقا فرهنگ، تاریخ و زبان‌های این منطقه ایجاد شده است. این مرکز به ارائه برنامه‌های تحصیلی مرتبط با کشورهای حساس جهان نظیر مصر، اسرائیل، اردن، سوریه، ترکیه، یمن، و تونس می‌پردازد.

از جمله بورسیه‌هایی که توسط این مرکز اعطا می‌شود می‌توان به بورسیه مطالعات خاورمیانه اشاره کرد که مخصوص مطالعات ترکیه است و به ارزش ۵ هزار دلار به متقاضیان این رشته اهدا می‌شود.

مرکز مطالعات آسیا و خاورمیانه در دانشگاه کالیفرنیا، دیویس

مرکز مطالعات آسیا و خاورمیانه در دانشگاه کالیفرنیا فرصت تحصیل و آشنایی با زبان و فرهنگ آسیا و خاورمیانه را فراهم کرده است. منطقه خاورمیانه و آسیا شامل ۴۴ کشور است که از مهمترین کشورهای این منطقه می‌توان به ایران، هند، اسرائیل، مصر، عربستان، لبنان، آفریقای شمالی، سوریه، ترکیه و فلسطین اشاره کرد.

متقاضیان این رشته با مباحث مختلفی از قبیل مردم شناسی، هنر، ادبیات، سیاست، مذهب، تاریخ، موسیقی، فیلم، و زبان های آسیایی و خاورمیانه آشنا می‌شوند. در واقع رشته مطالعات آسیا و خاورمیانه به مطالعه تطبیقی این دو نقطه حساس جهان می‌پردازد که از لحاظ زبانی، اقتصادی، فرهنگی و تاریخی با هم پیوند خورده‌اند. دانشجویان این رشته باید حداقل دو سال به مطالعه زبان‌های عربی، عبری، هندی، اردو و سایر موارد بپردازند.

مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه تگزاس

مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه تگزاس در سال ۱۹۶۰ تاسیس شده است و سالانه امکان تحصیل در بیش از ۳۰۰ زیرشاخه مرتبط را فراهم می‌کند. این مرکز از ۲۲ دپارتمان تشکیل شده است که بیش از ۱۵۰ محقق در آن مشغول فعالیت هستند.

مرکز مطالعات خاورمیانه در سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا به جذب دانشجو می‌پردازد. با مراجعه به کتابخانه این مرکز می‌توانید به یک مجموعه بی‌نظیر از مطالب مرتبط با زبان کردی، ترکی، فارسی، عبری، عربی و تاجیکی دسترسی داشته باشید.

مطالعات آسیای معاصر و خاورمیانه در دانشگاه تارتو استونی

دانشگاه تارتو در کشور استونی به ارائه این رشته تحصیلی در مقطع فوق لیسانس می‌پردازد. دوره کارشناسی ارشد دو سال طول می‌کشد و ۱۶ دانشجو با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. برای تحصیل در این رشته باید به زبان انگلیسی مسلط باشید.

هزینه تحصیل در رشته مطالعات آسیا و خاورمیانه به صورت سالانه حدود ۳۸۰۰ یورو است و این دانشگاه هیچ گونه کمک هزینه تحصیلی برای رشته مطالعات آسیا و خاورمیانه را به دانشجویان بین المللی ارائه نمی‌دهد.

متقاضیان می‌توانند از دوم ژانویه تا پانزدهم مارس نسبت به ثبت درخواست خود برای تحصیل در این رشته اقدام کنند. دانشگاه در تاریخ ۱۵ می نتایج درخواست‌ها را منتشر می‌کند و سال تحصیلی در تاریخ ۲۹ آگوست شروع می‌شود شود.

مطالعات آسیا و خاورمیانه در دانشکده سنت جان دانشگاه آکسفورد

دانشکده سنت جان یکی از مراکز آموزشی برتر در زمینه مطالعات آسیا و خاور میانه است، در واقع این مرکز یکی از قویترین دپارتمان‌های کشور است که به واسطه عملکرد عالی خود مورد تقدیر قرار گرفته است. این دانشکده در نزدیکی موسسه شرق شناسی قرار گرفته است و دانشجویان این رشته به کتابخانه عالی این مجموعه دسترسی دارند.

همچنین دانشجویان این رشته در جوامع دانشجویی دانشکده از قبیل انجمن خاورمیانه حضور فعال خواهند داشت. یکی از مزایای تحصیل در رشته مطالعات آسیا و خاورمیانه در این دانشکده آن است که امکان مطالعه زبان‌های رایج خاورمیانه از قبیل ژاپنی، عربی و چینی فراهم می‌شود.

البته دانشجویان برای تحصیل در این حوزه نیازی به پیشینه قبلی ندارد. به منظور پویایی بیشتر این رشته تحصیلی دانشجویان به بررسی حوزه‌های مختلف مانند زبان‌های اروپایی الهیات نیز می‌پردازند. پس از پایان تحصیلات نیز دانشجویانی که عملکرد خوبی داشته‌اند می‌توانند در مشاغل مرتبط با این رشته فعالیت خود را توسعه دهند.

مطالعات آسیا و خاورمیانه

مطالعات آسیا و خاورمیانه در دانشگاه زوریخ سوئیس

دانشگاه زوریخ بر معرفی دانش آموختگان رشته مطالعات آسیا و خاورمیانه تمرکز دارد و امکان مطالعه تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی این ناحیه از جهان را فراهم می‌کند. با تحصیل در این رشته شما می‌توانید با روند پیشرفت دو کشور چین و هند برای تبدیل شدن به قدرت‌های جهان و تلاش ژاپن برای حفظ موقعیت تاکتیکی خود آشنا شوید.

در این رشته ساختار پیچیده و پویای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خاورمیانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. به طور کلی این رشته بر ناحیه خاورمیانه و آسیا که شامل آسیای جنوبی و آسیای شرقی است تمرکز دارد. برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس باید به ارائه مدرک لیسانس خود بپردازید و به زبان انگلیسی یا آلمانی مسلط باشید.

برخی از مباحثی که در این رشته تحصیلی مورد بررسی قرار می‌گیرند عبارتند از اقلیت‌ها و اکثریت‌ها در آسیای جنوبی، مردم شناسی آسیا و خاورمیانه، فرهنگ و جامعه در آسیا و خاورمیانه، نظریات مردم شناسی، نظریات جامعه و مذهب در آسیا و خاورمیانه، و غیره.

 مرکز مطالعات آسیا و خاورمیانه دانشگاه استکهلم سوئد

به علت پیشرفت‌های ایجاد شده در خاورمیانه و آسیا افراد زیادی خواستار مطالعه این ناحیه استراتژیکی جهان هستند. دانشگاه استکهلم یکی از مراکز آموزشی قدرتمند جهان است که امکان مطالعه و تحقیق درباره خاورمیانه و آسیا را فراهم کرده است.

به طور کلی مرکز مطالعات آسیا و خاورمیانه بر ۲ بخش مهم تمرکز کرده است که عبارتند از زبان و فرهنگ‌های آسیایی، و زبان و فرهنگ‌های خاورمیانه. این دانشگاه امکان تحصیل در رشته مطالعات آسیا و خاورمیانه را در دو مقطع لیسانس و فوق لیسانس فراهم کرده است.

دوره لیسانس سه سال و دوره فوق لیسانس دو سال طول می‌کشد، دوره فوق لیسانس مختص دانشجویانی است که سابقه تحصیل درباره مطالعات چین، ژاپن و کره را دارند. برخی از مباحث درسی که در این مقطع پوشش داده می‌شوند عبارتند از:

  • مطالعات ترجمه و زبان شناسی
  • ادبیات
  • هنرهای تجسمی و نمایشی
  • میراث فرهنگی
  • سیاست های مدرن
  • فرهنگ های رسانه

در ترم اول و دوم مقطع فوق لیسانس باید واحدهای درسی اجباری و اختیاری را پاس کنید اما در ترم سوم فرصت مبادلات مطالعاتی در یکی از دانشگاه‌های اروپا یا خاورمیانه میسر می‌شود. ترم چهارم نیز به نوشتن پایان نامه مقطع فوق لیسانس اختصاص دارد.

دپارتمان مطالعات آسیا و خاورمیانه در دانشگاه مینه سوتا

دپارتمان مطالعات آسیا و خاورمیانه یکی از بخش های دولتی دانشگاه مینه سوتا است که به تعلیم و تربیت دانشجویان و محققان در زمینه مطالعات آسیا و خاورمیانه می‌پردازد با این هدف که بتوانند در سال‌های آینده به خوبی بر جهان تاثیر بگذارند. دانشجویان دپارتمان مطالعات آسیا و خاورمیانه در طول تحصیل خود در فعالیت‌های شغلی مختلف از قبیل تدریس، ویراستاری، ترجمه، و موارد مشابه فعالیت دارند.

مرکز مطالعات آسیا و خاورمیانه در کالج ویتمن

مرکز مطالعات آسیا و خاورمیانه کالج ویتمن امکان تحصیل در رشته مطالعات آسیا و خاورمیانه را فراهم کرده است و دانشجویان به صورت تخصصی با جوامع آسیایی و خاورمیانه آشنا می‌شوند. در این مرکز کلاس‌های زبان عربی در برنامه مطالعات آسیا و خاورمیانه گنجانده شده است که دانشجویان بتوانند به طور دقیق با این زبان آشنا شوند.

در واقع دانشجویان با تحصیل در رشته مطالعات آسیا و خاورمیانه می‌توانند با جایگاه این دو ناحیه و اهمیت آنها در جهان آشنا شوند و به طور تخصصی به مطالعه هر یک بپردازند. از مزایای تحصیل در این رشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آشنایی دقیق با فرهنگ‌های آسیای جنوبی و خاورمیانه
  • آشنایی با ارتباط نواحی مختلف آسیای جنوبی و خاورمیانه
  • بررسی دقیق این نواحی به صورت آکادمیک
  • شکوفایی قدرت تحلیل انتقادی
  • توانایی به چالش کشیدن، بحث کردن و دفاع از موضوعات مرتبط با خاورمیانه و آسیا

دپارتمان مطالعات آسیا و خاورمیانه در کارولینای شمالی

تحصیل در مقطع فوق لیسانس در دپارتمان مطالعات آسیا و خاورمیانه در کارولینای شمالی دو سال طول می‌کشد و دانشجویان را برای پرداختن به چالش‌های اجتماعی، محیطی، سیاسی و اقتصادی کشورهای آسیایی و خاورمیانه آماده می‌کند.

به این ترتیب دانشجویان در طول تحصیل با فرهنگ آسیا و خاورمیانه آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند چگونه از روش‌های بشردوستانه برای حل مشکلات جهان استفاده کنند. دانشجویانی که از مقطع فوق لیسانس فارغ التحصیل می‌شوند از لحاظ فرهنگی، زبانی و روشنفکری شایستگی ادامه تحصیل در دوره دکترا را به دست می‌آورند. برخی از موضوعاتی که در این از دوره ارائه می‌شوند عبارتند از:

  • مطالعات آسیایی
  • مطالعات جهان عرب و زبان عربی
  • مطالعات چین و زبان چینی
  • مطالعات آسیای جنوبی و زبان هندی- اردو
  • مطالعات ژاپن و زبان ژاپنی
  • مطالعات کره و زبان کره‌ای

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم به معرفی مراکزی بپردازیم که امکان تحصیل در رشته مطالعات آسیا و خاورمیانه را فراهم می‌کنند. با توجه به اهمیت ویژه‌ای که این نقطه از جهان دارد کشورهای مختلف با راه اندازی مراکز مطالعاتی به جذب دانشجو برای تحصیل در رشته مطالعات آسیا و خاورمیانه پرداخته‌اند. به این ترتیب دانشجویان می‌توانند به مطالعه فرهنگ، زبان، تاریخ، و سیاست این منطقه بپردازند.

اگر به فکر تحصیل در رشته مطالعات آسیا و خاورمیانه هستید می‌توانید با مراجعه به وب سایت دانشگاه‌هایی که در قسمت‌های بالا معرفی کردیم نسبت به اخذ پذیرش اقدام کنید. چنانچه برای مهاجرت تحصیلی خود به کمک نیاز دارید مشاوران زبده مرکز مهاجرتی صبا ویزا آماده ارائه خدمات تخصصی و پاسخگویی به سوالات شما هستند.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید