لوگو صبا ویزا
رشته های تحصیلی در سوئد

رشته‌های تحصیلی در سوئد؛ تحصیل در برترین دانشگاه‌های جهان

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه رشته های تحصیلی در سوئد و جزئیات ثبت نام آن آشنا شوید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

کشور سوئد از ایده‌آل‌ترین کشورهای اروپایی است که سطح بالایی از اقتصاد، آموزش، رفاه اجتماعی، بهداشت و درمان را برای مردم خود فراهم کرده ‌است. از این رو مردم سوئد شرایط زندگی، کار و تحصیل بسیار خوبی را تجربه می‌کنند. این شرایط ایده‌آل باعث شده است افراد زیادی برای مهاجرت به این کشور اقدام کنند. اقامت در سوئد از راه‌های مختلفی امکانپذیر است که مهمترین آن را می‌توان اقامت تحصیلی دانست. خوشبختانه تنوع و گستردگی رشته‌های تحصیلی در سوئد موجب شده که متقاضیان بدون محدودیت و بنا بر علایق شخصی برای آینده خود تصمیم‌گیری کنند. سرمایه‌گذاری عظیمی در بخش آموزشی کشور سوئد انجام شده و در نتیجه آن سیستم آموزشی و دانشگاه‌های این کشور از سطح علمی بالایی برخوردار است. شرایط پذیرش برای تمامی رشته‌های تحصیلی در سوئد و در تمام مقاطع فراهم است، اگرچه گاهی متقاضیان با سخت‌گیری‌هایی روبه‌رو خواهند شد. پذیرش دانشگاه‌ها با شرایط و مدارک مخصوص به خود همراه است و به سوابق تحصیلی متقاضی، سطح زبان و ریز نمرات او بستگی دارد. تدریس در این دانشگاه‌ها به دو زبان انگلیسی و سوئدی انجام می‌شود و متقاضیان رشته‌های پزشکی و مشابه آن باید زبان سوئدی را به خوبی بدانند و در آزمون‌های تعیین سطح نمره مورد قبول را کسب کنند.

فهرست عناوین

سطح علمی دانشگاه‌های سوئد

سرمایه اصلی حکومت پادشاهی سوئد نيروی انسانی متخصص و تحصیل کرده است و بنا بر این اصل، در سیستم آموزش و رشته‌های تحصیلی در سوئد سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی شده است. بنا بر شاخص‌هایی از جمله منابع آموزشی، محیط و امکانات آموزشی، ارتباطات و خروجی نظام آموزشی می‌توان گفت که دانشگاه‌های سوئد رتبه خوبی را در رده‌بندی معتبرترین دانشگاه‌های جهان به خود اختصاص داده‌اند. به همین دلیل مدرک صادر شده از اغلب دانشگاه‌های این کشور مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است و در ارزشیابی مدارک از این جهت مشکلی وجود نخواهد داشت. همچنین سالانه تعداد زیادی از اختراعات جهانی در سوئد به ثبت می‌رسد که نشانه پویایی علم و صنعت این کشور است.

مدرک زبان انگلیسی یا سوئدی

 رشته‌های تحصیلی در سوئد به دو زبان انگلیسی و سوئدی تدریس می‌شود و دانشجویان برا‌ی شرکت در برنامه‌های تحصیلی باید حداقل نمره زبان را کسب کنند. برخی رشته‌های تحصیلی در سوئد در مقطع کارشناسی فقط به زبان سوئدی تدریس می‌شوند؛ دانشجویان این رشته‌ها از جمله پرشکی، دندانپرشکی و دیگر رشته‌های این حوزه به علت رویارویی مستقیم با شهروندان باید توانایی ارتیاط به زبان سوئدی را داشته باشند. در این صورت متقاضیان می‌توانند از کالج‌های زبان در کشور سوئد، برای گذراندن دوره‌ زبان سوئدی پذیرش بگیرید؛ سپس برای ادامه تحصیل در رشته مورد نظز خود اقدام کنند.

 برای تحصیل به زبان انگلیسی لازم است دانشجویان دارای مدرک زبان آیلتس با نمره بالای 6 باشند. در صورتی که نمره زبان متقاضی 5 یا 5.5 باشد، قبل از شروع دوره تحصیلی باید در دوره‌های زبان انگلیسی شرکت کرده و حد نصاب نمره را کسب کند پس از اتمام این دوره شش ماهه، دانشجو می‌تواند برنامه تحصیلی خود را شروع کنند.

 

مزایای تحصیل در سوئد

دانشجویان بین‌المللی با انتخاب کشور سوئد برای ادامه تحصیل در سوئد، از تمام امکانات شهروندی و رفاهی این کشور برخوردار می‌شوند. علاوه بر این پس از یک سال تحصیل ، یک کد ده رقمی‌ سوئدی به دانشجویان داده می‌شود که با استفاده از آن کلیه خدمات بهداشتی و درمانی رایگان محاسبه خواهد شد.

بورسیه

دانشگاه‌های کشور سوئد بورسیه‌های تحصیلی مختلفی را به دانشجویان اعطا می‌کند. این بورسیه‌ها معمولا شامل شهریه دانشگاه، کمک هزینه زندگی، بیمه و هزینه سفر است که بنا بر رشته‌های تحصیلی در سوئد و مقاطع تحصیلی متفاوت است. همچنین ظرفیت کشورهای مختلف برای دریافت بورسیه توسط دانشگاه‌ها مشخص می‌شود.

کار دانشجویی

دانشجویان بین‌المللی دانشگاه‌های سوئد برای تامین مخارج زندگی و تحصیل خود می‌توانند به صورت پاره وقت مشغول به کار شوند. یا این حال با توجه به گران بودن هزینه‌ها در این کشور، حقوق این کار نمی‌تواند هزینه همه نیازهای آنان را پوشش دهد و لازم است برای مهاجرت به این کشور پشتوانه مالی مناسبی در اختیار داشته باشید.

بهترین دانشگاه‌های سوئد

سیستم آموزشی کشور سوئد از کیفیت بالایی برخوردار است. در این سیستم دانشجویان علاوه بر مطالعه دروس، به سمت پژوهش، خلاقیت و نوآوری سوق داده می‌شوند. دانشگاه‌های سوئد از کیفیت آموزشی بالایی برخوردارند و بسیاری از آن‌ها در معتبرترین دانشگاه‌های جهان و در جمع صد دانشگاه برتر قرار دارند. رتبه بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها بر اساس نظرسنجی از اساتید و محققان بزرگ جهان و با توجه به معیارهایی همچون کیفیت آموزش، سطح تدریس، تحقیق و پژوهش و دیدگاه بین المللی سنجیده می‌شود.

در بین دانشگاه‌های کشور سوئد، دانشگاه‌ لوند، دانشگاه اوپسلا، موسسه کارولینسکا، موسسه سلطنتی فناوری، دانشگاه گوتنبرگ، دانشگاه استکهلم، دانشگاه فنی چالمرز، دانشگاه علوم کشاورزی سوئد، دانشگاه فنی لولئو، دانشگاه اوربرو، دانشگاه مالمو، دانشگاه لینه و دانشگاه کارلستد در صدر دانشگاه‌های کشور قرار دارند. طیف گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی در سوئد ارائه می‌شود؛ بویژه در مقطه کارشناسی ارشد تعداد رشته‌های تحصیلی در سوئد بسیار است و شما می‌توانید بهترین دانشگاه‌ها را در این کشور انتخاب کنید. در ادامه به برخی از دانشگاه‌های برتر و رشته‌های تحصیلی در سوئد می‌پردازیم.

دانشگاه لوند

این دانشگاه در سال 1666 میلادی تاسیس شده و از معتبرترین دانشگاه‌های سوئد و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپا است. افزون بر این، دانشگاه لوند یکی از بزرگترین مراکز پژوهشی و تحقیقاتی جهان محسوب می‌شود که با بیش از 600 دانشگاه دیگر در 77 کشور همکاری‌های علمی دارد.

 

رشته‌های تحصیلی

دانشگاه لوند سوئد هشت دانشکده، تقریبا در تمامی زمینه‌های تحصیلی، دارد که شامل دانشکده‌های حقوق، داروسازی، فلسفه، علوم انسانی، مهندسی، مدیریت، اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی و دانشکده علوم طبیعی است. این دانشگاه بیش از 100 رشته تحصیلی در سوئد را ارائه می‌دهد اما غالب شهرت و محبوبیت آن به علت برخی برنامه‌های تحصیلی برتر مثل آناتومی، فیزیولوژی، جغرافیا، علوم زیست، پرستاری و مدیریت است. همچنین رشته‌های زبانشناسی، اقتصاد، رشته زیست شناسی، مالی و حسابداری،رشته بیو تکنولوژی، رشته شیمی،رشته فیزیک، رشته مدیریت، رشته ریاضیات ، باستان شناسی ، حقوق بین الملل و طراحی صنعتی از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در سوئد، در دانشگاه لوند است.

موسسه صنعتی سلطنتی KTH

موسسه سلطنتی فناوری در سال 1827 به عنوان اولین دانشگاه صنعتی سوئد در شهر استکهلم تاسیس شد.

از سال ۲۰۰۵ این دانشگاه به ۹ گروه شامل معماری، بیو تکنولوژی، علوم کامپیوتر و ارتباطات، مهندسی برق، مدیریت و مهندسی صنایع، تکنولوژی ارتباطات و فناوری، مهندسی و علوم شیمی، تکنولوژی و سلامت و علوم مهندسی تقسیم شد.

رشته‌های تحصیلی

این دانشگاه حدود به ۶۰ رشته تحصیلی از رشته‌های تحصیلی در سوئد را در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد که از گرایش‌های مختلف گروه‌های آموزشی آن است. همچنین ۱۵ برنامه در مقطع کارشناسی ارشد را به طور مشترک با همکاری دانشگاه‌های مطرح فنی ارائه می‌دهد.

فناوری پایدار، مطالعات شهری، سیستم اطلاعات، نانو فناوری، فناوری رسانه‌های تعاملی، هوافضا، انرژی هسته‌ای، بیوفناوری پزشکی، مهندسی پزشکی، فناوری پلیمرها، طراحی محصول یکپارچه، سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر و رشته مهندسی تولید و مدیریت تعدادی از رشته‌های تحصیلی در سوئد است که به همراه ده‌ها رشته دیگر در این دانشگاه تدریس می‌شود.

 

دانشگاه اوپسلا

دانشگاه اوپسلا در سال ۱۴۷۷ میلادی تاسیس شد و عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه کشور سوئد را به خود اختصاص داده است. در این دانشگاه شامل چند دانشکده مجزا است که بسیاری از رشته‌‌های تحصیلی در سوئد را پوشش می‌دهد. بزرگترین کتابخانه‌ در کشور سوئد متعلق به دانشگاه اوپسلا است که چندین کتاب‌ خطی با قدمت چند صد ساله به زبان فارسی دارد. این دانشگاه که یک مرکز پیشرفته در حوزه زبان فارسی نیز هست، در سال‌های اخیر با برخی از دانشگاه‌‌های ایران مانند دانشگاه تهران علمی و فرهنگی داشته است.

رشته‌های تحصیلی

 دانشکده علوم انسانی و علوم اجتماعی شامل رشته‌های علوم اجتماعی و الهیات، حقوق، علوم سیاسی، زبان، اقتصاد و هنر؛ دانشکده پزشکی و داروسازی؛ دانشکده علم و تکنولوژی شامل رشته‌های ریاضیات و علوم کامپیوتر، فیزیک، شیمی، زیست شناسی و زمین شناسی؛ دانشکده علوم تحصیلی شامل رشته‌های آموزگاری، تدریس ورانشناسی، تدریس موسیقی و هنر؛ گرایش‌های رشته‌های حقوق، پزشکی و روانشناسی محبوب‌ترین رشته‌های این دانشگاه هستند.

 

دانشگاه صنعتی چالمرز

دانشگاه صنعتی چالمرز در شهر بندری گوتنبرگ و از بهترین دانشگاه‌های سوئد است که در جهت تحقیقات و تحصیل در رشته‌های علوم پایه، فنی مهندسی و معماری تاسیس شده‌ است. این دانشگاه جزء معتبرترین دانشگاه‌های فنی اروپا است که با دانشگاه‌های دیگر از جمله دانشگاه گوتنبرگ همکاری‌های علمی و پژوهشی بسیاری دارد.

رشته‌های تحصیلی

دانشگاه صنعتی چالمرز طیف گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی در سوئد را در دانشکده‌های متعدد خود ارائه می‌دهد. دانشجویان رشته‌های تحصیلی مختلف با توجه به گرایش تحصیلی خود در دانشکده‌های تکنولوژی اطلاعات کاربردی، مکانیک کاربردی، فیزیک کاربردی، معماری، مهندسی شیمی و بیولوژی، مهندسی عمران و محیط زیست، علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر، انرژی و محیط، فیزیک پایه، توسعه محصول، تکنولوژی مواد و ساخت، علوم ریاضی، علوم رادیویی و فضایی، میکرو تکنولوژی و علوم نانو، تکنولوژی کشتیرانی و دریا نوردی، سیگنال و سیستم و مدیریت فناوری و دانشکده اقتصاد تحصیل می‌کنند.

 

دانشگاه استکهلم

دانشگاه استکهلم دانشگاهی دولتی سوئد در پایتخت این کشور است. این دانشگاه علاوه بر اینکه یکی از بزرگترین دانشگاه‌های حوزه اسکاندیناوی به شمار می‌رود، یک حوزه مرکزی در آموزش تحصیلات عالی، تکمیلی و پژوهشی در رشته‌های علوم اجتماعی، حقوق، علوم طبیعی و کانونی برای پژوهشگران بین‌المللی است.

رشته‌های تحصیلی

دانشگاه استکهلم چهار دانشکده حقوق، علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم طبیعی را در خود جای داده و بسیاری از رشته‌های تحصیلی در سوئد را که مرتبط با این دانشکده‌ها هستند ارائه می‌دهد. شیمی تحلیلی، ریاضیات، بیوشیمی، نجوم، هیدرولوژی منابع آب، ریاضی و آمار، شیمی دارویی، اقلیم شناسی و علوم جوی و آمار محاسبات فیزیک از رشته‌های دانشکده علوم طبیعی هستند. رشته‌های سینما، رسانه و ارتباطات، مد، زبان شناسی عمومی و زبان انگلیسی در دانشکده علوم انسانی ارائه می‌شود.

دانشکده حقوق نیز در رشته‌های قوانین تجارت بین الملل، قوانین مالکیت فردی در اروپا، قوانین اروپا و قوانین محیط زیست دانشجو می‌پذیرد. در نهایت حسابداری و حسابرسی، بانکداری، کامپیوتر، علوم اجتماعی و کاربردی، جمعیت، اقتصاد، تجارت و بازاریابی، مدیریت علوم سیاسی و برنامه ریزی شهری بخشی از رشته‌های تحصیلی در سوئد است که در دانشکده علوم اجتماعی استکهلم تدریس می‌شود.

دانشگاه گوتنبرگ

دانشگاه گوتنبرگ در سال 1981 میلادی تاسیس شده است و جزء بزرگترین و برترین دانشگاه‌های کشور سوئد است. رشته‌های تحصیلی در سوئد که در‌ دانشگاه گوتنبرگ ارائه می‌شود بسیار متنوع و در بین دانشگاه‌ها کم‌نظیراست. این رشته‌ها در 8 دانشکده و 40 دپارتمان در بالاترین سطح آموزشی تدریس می‌شود.

رشته‌های تحصیلی

دانشگاه گوتنبرگ شامل هشت دانشکده در زمینه‌های مختلف علمی و آموزشی است که تمامی رشته‌های تحصیلی در سوئد را پوشش می‌دهند. این هشت دانشکده عبارت است از دانشکده‌ علوم طبیعی، دانشکده‌ علوم پزشکی، دانشکده‌ هنر، دانشکده‌ علوم اجتماعی، دانشکده‌ هنرهای زیبا، دانشکده‌ IT، دانشکده اقتصاد و حقوق، دانشکده‌ تجارت و دانشکده آموزش.

در زمینه بهداشت و درمان، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، تغذیه، علوم ورزشی، پرستاری، بیولوژی، بهداشت عمومی و بهداشت جهانی دررشته‌های دانشگاه گوتنبرگ سوئد بسیار پرطرفدار است.رشته‌های تحصیلی طراحی، طراحی جواهرات و اکسسوری، هنرهای فلزی و طراحی مبلمان چوبی جرء معروف‌ترین رشته‌های دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه‌ گوتنبرگ است .

رشته‌هایی مانند فیلم‌سازی، بازیگری، رقص، اپرا، عکاسی، تئاتر، حفاظت از میراث فرهنگی و متون ادبی و همچنین زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسه، چینی، ژاپنی و عربی در دانشکده هنر برگزار می‌شود. رشته های مرتبط با علوم اجتماعی مانند روزنامه نگاری، روانشناسی اجتماعی، مددکار اجتماعی، روانشاسی، جرم شناسی و علوم سیاسی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه گوتنبرگ تدریس می‌شود.

دانشگاه علوم کشاورزی سوئد SLU

این دانشگاه پژوهش‌های علمی و پژوهشی بسیاری در کارنامه خود دارد. پردیس اصلی SLU در اوپسلا واقع است اما پردیس‌های متعددی در دیگر شهرهای سوئد دارد و از این نظر، گسترده‌ترین دانشگاه سوئد نامیده می شود. این دانشگاه دارای 4 دانشکده کشاورزی، دامپزشکی، جنگلداری و منابع طبیعی است و تمام رشته‌های تحصیلی در سوئد در زمینه علوم کشاورزی و رشته‌های مرتبط را پوشش می‌دهد.

 

سخن پایانی

در این مطلب علاوه بر کلیاتی از سطح علمی کشور سوئد و دانشگاه‌های آن، تلاش شد بهترین دانشگاه‌های این کشور نیز معرفی شود. همه دانشگاه‌های نام برده از نظر رتبه‌بندی جزء بهترین دانشگاه‌های سوئد، اروپا و جهان است. لازم است یادآوری کنیم که تنوع رشته‌های تحصیلی در سوئد بسیار بالا است و لذا مهمترین و محبوب‌ترین آن‌ها در هر بخش بیان شده است.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 5 میانگین: 3.6]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید