لوگو صبا ویزا
برنامه های کارآفرینی و خود اشتغالی

سرمایه گذاری در بورس کانادا

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه سرمایه گذاری در بورس کانادا و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.مشاوره رایگان

کانادا یکی از کشورهایی است که از نظر “مهاجرت توسط سرمایه‌گذاری” برنامه­های مهاجرتی منسجمی برای شهروندان دیگر کشورها فراهم کرده و به واسطه سرمایه‌گذاری، شهروندی یا اقامت دائم کانادا را به افراد اعطا می­کند. با زندگی در کانادا می­توان از مزایای زندگی در جامعه­ای به سبک زندگی اروپایی همراه با مالیات نسبتا بالا و کیفیت زندگی بی­نظیر استفاده کرد. مهاجران سرمایه­ دار همانند سایر کانادایی­ها می­توانند از مزایای برنامه ­های سلامت عمومی، آموزشی عالی و همچنین سیستم حقوق بازنشستگی ملی (که پس از بازنشستگی درآمد سالیانه قابل ملاحظه‌ای به فرد می­دهد) استفاده کنند. همچنین افراد غیر کانادایی که در کانادا حضور ندارند نیز می­توانند با سرمایه­گذاری در بورس کانادا سود نسبتا مناسبی به دست بیاورند.

برنامه ­های مهاجرتی سرمایه‌گذاری که توسط آنها فرد می­تواند پذیرش دائم کانادا را بگیرد به شرح زیر می‌باشند: برنامه سرمایه‌گذار مهاجرتی کبک (QIIP)، برنامه کارآفرینی کبک، برنامه خود اشتغالی کبک، چندین برنامه استانی کارآفرینان برگزیده، برنامه سرمایه‌گذاری سرمایه­ گذار مهاجر فدرال (IIVC)، و همچنین برنامه ویزای فدرال استارت آپ. معمولا افراد با ثروت شخصی متوسط برنامه­های کارآفرینی و خود اشتغالی را انتخاب می­کنند تا بتوانند از این طریق کسب وکار خود را در کانادا راه بیندازند. از طرف دیگر، برنامه‌های سرمایه‌گذاری برای آن دسته از افرادی که ثروت زیادی داشته و نیازی به تاسیس کسب و کار در کانادا ندارد و بیشتر مایلند سرمایه‌گذاری غیرفعال داشته باشند مفید است.

همچنین ممکن است تجار ثروتمند مهاجر یک کسب و کار جدید را در کانادا خریداری کرده و یا حتی تاسیس کنند و واجد شرایط دریافت ویزای موقت کاری شوند. این ویزا توسط دولت فدرال و با عنوان سیاست­های “مالک-مجری” به افراد تعلق می­گیرند. افرادی که این روش سرمایه­ گذاری را انتخاب می­کنند ممکن است پس از طی یک دوره زمانی و تحت برنامه­های مهاجرتی متناسب با شرایط خود بتوانند اقامت دائم کانادا را دریافت کنند.

معیارهای دولت کانادا برای داوطلبین اقامت از طریق سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاران خارجی و خانواده درجه یک آنها در صورتی که پنج معیار زیر را (که توسط دولت کانادا وضع شده) داشته باشند، می‌توانند برای دریافت اقامت دائم کانادا اقدام کنند:

  • شما به عنوان سرمایه­ گذار باید تجربه تجاری مرتبط داشته باشید. تجربیات تجاری مورد نظر و جزئیات و مقررات آنها توسط دولت به تفصیل بیان شده است. همچنین شما باید پنج سال قبل از ارائه درخواست خود به کانادا، یک کسب و کار موفق را به مدت حداقل ۲ سال مدیریت یا کرده باشید.
  • شما و همسرتان باید ثروت شخصی قانونی حداقل برابر با دو میلیون دلار کانادا داشته باشید.
  • تمامی اعضای خانواده شما باید ارزیابی­های پزشکی و امنیتی کانادا را بگذرانند.
  • شما باید به مدت ۵ سال و بدون دریافت سود، 1.2 میلیون دلار کانادا را در قالب یکی از دو برنامه فعال برای مهاجران سرمایه گذار کانادا، سرمایه‌گذاری کنید. این سرمایه‌گذاری توسط دولت تضمین شده و پس از پایان دوره سرمایه‌گذاری پول شما به صورت کامل بازپرداخت می­گردد.
  • شما همچنین بر مبنای سیستم امتیازدهی کبک از نظر سن، زبان، تحصیلات، تجربیات کاری و مدت زمان سکونت در کبک ارزیابی خواهید شد.

سرمایه گذاری در بورس کاناداروش‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در کانادا

علاوه بر سرمایه‌گذاری غیرفعال و برنامه ­های کارآفرینی و خود اشتغالی، روش­های دیگری برای سرمایه ­گذاری در کانادا نیز وجود دارند که از جمله آنها می­توان به سرمایه‌گذاری در بورس کانادا اشاره کرد. دو بازار بورس اصلی کانادا عبارتند از بازار بورس تورنتو (TSX) که یکی از بزرگترین و قدیمی­ترین بورس­های کانادا است که در سال ۱۸۵۲ تاسیس شد. در این بورس سهام شرکت­های قدیمی­تر که از نظر مالی و فعالیت­های تجاری ثبات نسبی دارند به فروش می­رسد.

طبعا خرید و معامله سهام در این حالت ریسک کمتری دارد. بازار بورس دیگری در کانادا به نام بازار بورس ریسک پذیر TSX (یا TSX Venture) نیز وجود دارد که در آن عمدتا سهام شرکت­های نوپا که هنوز از نظر مالی و سرمایه ­داری به ثبات نرسیده­اند خرید و فروش می­شود. ارزش سهام این شرکت­ها وابسته به موفقیت یا عدم موفقیت عملکرد شرکت بوده و ممکن است در طول زمان دستخوش تغییرات و نوسان­های زیادی شود لذا طبیعی است که سرمایه‌گذاری در این بورس ریسک بیشتری دارد.

مزایای سرمایه گذاری در بورس کانادا

کانادا از جمله کشورهایی که منابع طبیعی فراوانی دارد بهترین و بزرگترین منابع فلزات گرانبها و نفت خام در این کشور قرار دارند با وجود چنین منابع طبیعی، کشور کانادا می­‌تواند انرژی را صادر کند و در عین حال اقتصاد خود را پایدار نگه دارد. علیرغم وجود منابع طبیعی فراوان، نرخ تورم در کانادا بسیار ثابت است. معمولاً اقتصادهای مبتنی بر منابع طبیعی تحت تاثیر نوسانات تورم حاصل از تغییر قیمت انرژی قرار می­گیرند، با این حال اقتصاد کانادا با چنین مشکلی مواجه نیست و در عوض یکی از امن­ترین و پایدارترین کشورهای جهان از نظر سرمایه­ گذاری است.

علت پایداری اقتصاد کانادا را می­توان به سیاست پولی سختگیرانه این کشور با نرخ بهره هدفمند 2٪ نسبت داد. کسری بودجه کانادا در سال ۲۰۱۰ تقریباً برابر با 2.1% بود که در مقایسه با کسری بودجه ایالات متحده پایین‌تر بود و در سال ۲۰۱۸ کانادا حتی توانست مازاد بودجه­ای برابر با 0.8% را در نیمه اول سال ذخیره کند؛ این در حالی بود که در همان زمان کسری بودجه امریکا حدود 4% باقی مانده بود.

 همچنین اقتصاد این کشور نسبت به اقتصاد بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی شرایط بهتری دارد. تمامی فاکتورهای گفته شده به این معنی هستند که سرمایه‌گذاری در بورس کانادا در چشم انداز دراز مدت قابل کنترل­تر و باثبات­تر خواهد بود. همچنین سرمایه­ داران اریکایی تا سال 2019، 1372 میلیون دلار را در کانادا سرمایه‌گذاری کردند که نشان می­دهد این کشور از نظر سرمایه‌گذاری آینده­ی خوبی داشته و مقصد سرمایه‌گذاری مطلوبی برای سرمایه­ داران است.

انواع روش­های سرمایه‌گذاری در بورس کانادا

برای سرمایه‌گذاری در بورس کانادا روش­های مختلفی وجود دارد که می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

1 خرید سهام

  1. خرید اوراق قرضه
  2. صندوق سرمایه‌گذاری مشترک
  3. صندوق­های مبادله سهام (ETF).

موارد 3 و 4 خود به زیر دسته­های متعددی تقسیم می­شوند که برای آشنایی بیشتر با آنها، در ادامه شرح مختصری از هر یک را بیان می­کنیم:

 صندوق سرمایه‌گذاری مشترک

این صندوق با جمع­آوری پول افراد، این پول را در سهام و اوراق قرضه سرمایه‌گذاری می‌کند. مزیت سرمایه­ گذری در این صندوق این است که می­توانید بدون صرف هزینه زیاد (برای مثال هزینه فروش، هزینه معامله، هزینه حساب و صندوق و…) در بخش­های متعدد سرمایه‌گذاری کنید. صندوق­های سرمایه‌گذاری مشترک نیز انواعی دارند که شامل صندوق­های بازار پول، صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق سهام، صندوق‌های متعادل، صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخص، صندوق‌های تخصصی، و صندوق در صندوق می­باشند.

صندوق‌های مبادله سهام یا ETF: نوعی صندوق سرمایه‌گذاری است که در آن مجموعه­ای از سهام یا اوراق قرضه­ی گروهی از سرمایه ­گذارها نگهداری می­شود. سود حاصله از این صندوق­ها در نتیجه مبادله سهام به دست می­آید (برخلاف صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک که سودشان از سرمایه‌گذاری روی کسب و کارهای مختلف حاصل می­آید) و مدیریت آنها بر عهده یک مدیر مالی حرفه­ای است. خود صندوق‌های مبادله سهام انواع مختلفی دارند که از جمله آنها می­توان به صندوق‌های مبادله سهام سرمایه‌گذاری شاخصی، و صندوق‌های مبادله سهام با مدیریت فعال اشاره کرد.

به عنوان یک خارجی چطور باید در بورس کانادا سرمایه‌گذاری کنید؟

شما اگر شهروند کانادا نباشید، نمی­توانید صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک کانادایی را بخرید. به بیان شفاف­تر، شما درصورتی قادر به خرید سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک کانادا خواهید بود که یا شهروند این کشور باشید، یا اقامت دائم کانادا را داشته باشید، و یا ویزای سرمایه­گذاری داشته باشید. با این حال شما برای سرمایه‌گذاری در بورس کانادا و همینطور صندوق‌های مبادله سهام (ETFs) هیچ مشکلی نخواهید داشت. شما می­توانید با سرمایه‌گذاری در بورس کانادا به سود مناسبی دست یابید.

برمبنای برآورد بازار بورس تورنتو (TSX) در حدود ۴۰ درصد از شاخص اصلی سهام این کشور در نتیجه­ی سرمایه‌گذاری سرمایه­داران خارجی حاصل آمده است. در این رابطه نکته­ی مهمی که باید مد نظر داشته باشید این است که صرفا با سرمایه‌گذاری در بورس کانادا نمی­توان شهروندی یا اقامت دائم این کشور را گرفت. در نتیجه اگر قصد شما از سرمایه‌گذاری اخذ شهروندی یا اقامت این کشور است بهتر است از روش­ها و برنامه­های سرمایه‌گذاری که در ابتدای مقاله بیان شد، استفاده کنید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مبادله سهام کانادا

  • تنوع و گوناگونی: با خرید یک سهم از صندوق‌های مبادله سهام در واقع شما در پرتفویی که حاوی سهام­های متعدد است، سرمایه‌گذاری می‌کنید. این تنوع باعث می­شود که نوسانات ناشی از سرمایه‌گذاری صرفا روی یک مورد کاهش یابد. شما همچنین می­توانید پول خود را روی چندین صندوق مبادله سهام سرمایه‌گذاری کنید و بدین ترتیب پول شما در زمینه­های گسترده‌ای سرمایه‌گذاری خواهد شد.
  • مدیریت غیر فعال: بسیاری از صندوق‌های مبادله سهام به نحوی طراحی شده­اند که دنباله رو یک شاخص باشند (برای مثال شاخص S&P/TSX 60). این حالت سرمایه‌گذاری غیرفعال نامیده می­شود. هزینه‌های سرمایه‌گذاری غیر فعال برای فرد کمتر از سرمایه‌گذاری فعال است. در سرمایه‌گذاری غیر فعال مدیر پورتفولیو برای افزایش عملکرد بازار به صورت فعالانه اوراق بهادار را خرید و فروش می­کند. سرمایه‌گذاری غیر فعال نسبت به استراتژی‌های فعال مزیت های بیشتری دارد و این استراتژی­ها می­توانند با کاهش هزینه نسبت به استراتژی‌های فعال عملکرد بهتری از خود نشان بدهند.
  • شفافیت: بسیاری از صندوق­های مبادله سهام، سرمایه‌گذاری­های خود را به صورت روزانه منتشر می‌کنند. شما می­توانید ببینید که صندوق مبادله سهام شما روی چه شرکت‌های سرمایه‌گذاری کرده است. هچنین وزن نسبی سرمایه‌گذاری آن ها در اوراق بهادار را می­توان مشاهده کرد. این شفافیت باعث می‌شود که بتوانید ببینید اگر این سهام در یکسری سرمایه‌گذاری های خاص سرمایه‌گذاری شده بودند وضعیت آن ها تا چه حد تغییری می­کرد.
  • خرید و فروش آسان: شما می‌توانید هر زمانی که بازار بورس باز است صندوق‌های مبادله سهام را از شرکت­های سرمایه‌گذاری یا واسطه‌های کارگزاری آنلاین به قیمت روز بخرید یا بفروشید. به خاطر داشته باشید که وقتی می‌خواهید یک صندوق مبادله سهام را بخرید یا بفروشید معمولاً باید هزینه کمیسیون پرداخت کنید. تفاوت صندوق­های مبادله سهام با صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک این است که قیمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک تنها در انتهای روز کاری مشخص می­شود، یعنی‌ تنها یک بار در روز قیمت­گذاری می­شوند.

نکات مرتبط با سرمایه­ گذاری در بورس کانادا

  • برای سرمایه‌گذاری در بورس کانادا الزامی به حضور در کانادا یا شهروند کانادا بودن نیست.
  • کشوری که از طریق آن برای سرمایه‌گذاری در بورس کانادا اقدام می­کنید نباید توسط واسطه­های کارگزاری تحریم شده باشد.
  • در صورت داشتن حساب خارج از ایران، راحت­تر می­توانید در بورس کانادا سرمایه‌گذاری کنید با این حال و به دلیل تغییر مداوم قوانین و مقررات، بهتر است قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری اطلاعات خود را نسبت به این عمل به روز کنید.

سخن پایانی

کانادا یکی از امن­ترین و با ثبات­ترین اقتصادهای جهان را دارد و مقصد بسیار خوبی برای مهاجران سرمایه­ گذار است. این کشور با فراهم کردن شرایط مطلوب سرمایه گذاری، میزبان آن دسته از مهاجرینی است که قصد دارند با استفاده از سرمایه­گذاری اقامت دائم یا شهروندی کانادا را به دست آورند.

از جمله روش ­های سرمایه گذاری در کانادا، سرمایه ­­گذاری در بورس این کشور است. اگر چه شما تا زمانی که اقامت یا شهروندی کانادا را ندارید نمی­توانید در بورس این کشور صندوق های سهام مشترک را خریداری کنید، اما می­توانید در صندو ق­های مبادله سهام سرمایه­گذاری کرده و آنها بخرید یا بفروشید. باید توجه داشت که سرمایه گذاری در بورس کانادا منجر به اخذ اقامت دائم یا شهروندی این کشور نخواهد شد اما هنوز هم روش مناسبی برای سرمایه­ گذاری و به دست آوردن سود است.

در این مسیر، ما در موسسه مهاجرتی صبا ویزا با بهترین مشاوران حقوقی و سرمایه­ گذاری همراه شما خواهیم بود تا سرمایه­گذاری مطمئن و بی­ خطری را در کانادا و بورس این کشور تجربه کنید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 3 میانگین: 3.7]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید