لوگو صبا ویزا

مهاجرت به پرتغال : شرایط و هزینه های مهاجرت [2024]

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه اقامت پرتغال و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان

اگر با هدف مهاجرت قصد آشنایی با کشور پرتغال را دارید باید بدانید که شما همراهان بسیاری دارید؛ چرا که مهاجرت به پرتغال، در سال‌های اخیر بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. در سال 2019، نسبت به یک سال قبل آن نرخ مهاجرت به پرتغال 23% افزایش یافت و به 590/000 نفر در سال رسید؛ در سال 2020 نیز با وجود محدودیتهای مربوط به ویروس کرونا این رقم بالاتر رفته و حدود 661/000 نفر در این سال به پرتغال مهاجرت کرده‌اند. بیش‌ترین جمعیت مهاجرین در این کشور دارای ملیت‌های برزیلی، اوکراینی، روسی، رومانیایی، آفریقایی و همین طور آسیایی‌ها می‌باشند. در میان شهروندان اروپایی نیز عده‌ای کشور پرتغال را به عنوان مکان زندگی انتخاب می‌کنند که در ادامه‌ی مقاله دلایل اصلی انتخاب این کشور را بررسی خواهیم کرد.

در حال حاضر، جمعیت قابل قبولی از فرانسوی‌ها، اسپانیایی‌ها، هلندی‌ها، ایتالیایی و حتی آلمانی‌ها در پرتغال مشغول به کار و زندگی هستند.

در حالی که بسیاری از مهاجرین به پرتغال توانسته‌اند تاکنون تابعیت و یا همان شهروندی پرتغال را کسب کنند، اما همچنان بخش زیادی از جمعیت مهاجر در این کشور، تنها اقامت آن را کسب کرده‌اند.

در سال 2010، نزدیک به یک میلیون نفر از جمعیت این کشور تنها اقامت آن را داشته و هنوز پاسپورت و یا تابعیت پرتغالی نگرفته بودند. در سال‌های اخیر، علاوه بر مهاجرت غیر قانونی مهاجرین از روش‌های قانونی مانند تحصیل، سرمایه‌گذاری، کار، ازدواج و الحاق به اعضای خانواده وارد کشور پرتغال شده‌اند. در این مقاله در مورد روش‌های قانونی مهاجرت به پرتغال به تفصیل توضیح داده خواهد شد.

کشور پرتغال را بهتر بشناسیم

پرتغال، در جنوبی‌ترین قسمت اروپا واقع شده است و با کشور اسپانیا مرز مشترک دارد. این کشور با درآمد بالایی که دارد جزء کشورهای توسعه‌یافته تقسیم‌بندی می‌شود. واحد پول این کشور یورو است و یکی از قدیمی‌ترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌باشد. بیشتر موسسات مالی و اعتباری صنایع و شرکت‌های بزرگ در شهرهای لیسبون (Lisbon) و پورتو واقع شده‌اند.

متوسط درآمد ماهیانه در کشور پرتغال معادل 910 یورو است. در سال 2019 طبق آمار و ارقام ارائه شده توسط Global Competitiveness پرتغال رتبه‌ی 34 را در بین اقتصادهای دنیا به خود اختصاص داده است.

در سال 2017 به دلیل سرمایه‌گذاری‌های متعدد و زیاد سرمایه‌داران خارجی این کشور اقتصاد پرتغال رشد فزایندهای داشته است؛ در بخش تولید و صادرات پرتغال نقش به‌سزایی در تولید محصولات کشاورزی دارد. این کشور میوه و سبزیجات مانند گوجه فرنگی، زیتون، دانه‌های روغنی و آجیل صادر می‌کند. از طرف دیگر، جنگل‌داری نیز نقش عمدهای در اقتصاد پرتغال داشته و باعث رشد صنایع چوب و کاغذ، افزایش کارخانه‌های تولید مبلمان و سایر صنایع چوبی شده است. از نظر صادرات فلزات نیز این کشور در میان تمام کشورهای اتحادیه‌ی اروپا رتبه‌ی اول را در صادرات محصولات مسی دارد. صنعت دریانوردی نیز یکی دیگر از صنایع رو به رشد در پرتغال است و همین امر باعث شده این کشور یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان محصولات دریایی باشد. علاوه بر تمام نکات ذکر شده صنعت توریسم نقش بسیار مهمی را در اقتصاد پرتغال بازی می‌کند. بر اساس آمار و ارقام پرتغال همواره جزء 20 کشور برتر دنیا از نظر تعداد توریست و بازدید کننده بوده است. به طور میانگین سالانه نزدیک به 20 میلیون توریست به این کشور سفر می‌کنند.

شهر لیسبون (Lisbon)، به عنوان شانزدهمین شهر در میان سایر شهرهای اروپایی از نظر جذب توریست رتبه‌بندی شده است.

یکی از بخش‌هایی که در سال‌های اخیر در پرتغال رشد قابل توجهی داشته است، سیستم حمل و نقل این کشور است. 2 محدوده‌ی صنعتی مهم پرتغال دارای سیستم متروی زیرزمینی فعال هستند؛ این 2 منطقه شهرک‌های صنعتی لیسبون و پورتو می‌باشند. هر کدام از این شهرک‌ها نزدیک به 32 کیلومتر خط مترو دارند. در شهرهای بزرگ پرتغال علاوه بر سیستم حمل و نقل عمومی فعال و پیشرفته، خطوط تاکسیرانی نیز بدون محدودیت خدمات 24 ساعته ارائه می‌دهند.

در نهایت میتوان گفت پرتغال یک کشور پیشرفته است که در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته هزینه‌های اقامت در آن ارزان‌تر است و خدمات بسیار خوبی را به شهروندان خود (از جمله مهاجرین) ارائه می‌دهد. به همین دلیل، بسیاری از دانشجویان سرمایه‌داران و صاحبان مشاغل و نیروهای کار حرفه‌ای پرتغال را مقصد نهایی برای مهاجرت انتخاب می‌کنند.

فهرست عناوین

مهاجرت کاری پرتغال

از آنجا که کشور پرتغال جزء اتحادیه‌ی اروپا محسوب می‌شود، قوانین این حوزه در استخدام نیروی کار خارجی این کشور تاثیرگذار است. با وجود این‌که پرتغال در سالهای اخیر رشد اقتصادی خوبی داشته اما همچنان نرخ بیکاری بالایی در مقایسه با سایر کشورهای اتحادیه‌ی اروپا دارد. در سال 2020، نرخ بیکاری در این کشور 2/7 درصد بوده است که در مقایسه با سال 2016 که 07/11 درصد بوده، تقریباً 4 درصد کاهش یافته است. با این حال، پرتغال جزء کشورهایی است که جمعیت جوان و تحصیل کرده‌ی بیکار قابل توجهی دارد. اما همچنان در صورتی که نیروی کار خارجی موفق به دریافت پیشنهاد شغلی از کارفرمای پرتغالی شود، مجوز اقامت کار در این کشور را به‌دست خواهد آورد. حال، در زمینه‌ی پیشنهاد شغلی و یا همان job offer  نیز قوانین برای کارفرمای اروپایی تعریف شده است. کارفرمای پرتغالی نیز می‌بایست از این قوانین پیروی کند. بدین صورت که ایشان، ابتدا می‌بایست برای پوزیشن شغلی‌ای که به دنبال نیروی کار می‌گردد در داخل کشور پرتغال آگهی استخدام بدهد. برای این منظور، حداقل 3 ماه باید آگهی داده و سعی بر جذب نیروی کار مورد نظر از داخل کشور پرتغال کند. اگر پس از مدت زمان 3 ماه، موفق به پیدا کردن نیروی کار مورد نظر نشود حال باید 3 ماه نیز در داخل اتحادیه‌ی اروپا به دنبال نیروی کار باشد و آگهی استخدام بدهد. در تمام این آگهی‌ها پوزیشن شغلی باید به درستی و به وضوح تعریف شده باشد. یعنی تمام جزئیات شرح وظایف نیروی کار مد نظر آورده شود.

بنابراین کارفرمای پرتغالی قبل از ارائه‌ی پیشنهاد شغلی به نیروی کار خارج از اتحادیه‌ی اروپا، 6 ماه در داخل این اتحادیه به جستجو بپردازد. در صورت عدم موفقیت میتواند نیروی کار از خارج از اتحادیه اروپا جذب کند.

پس از ارائه‌ی پیشنهاد شغلی به کارجوی خارجی، می‌بایست قراردادی بین کارجو و کارفرمای پرتغالی تنظیم گردد. در این قرارداد جزئیات شرح وظایف نیروی کار، تعداد ساعات کاری هفتگی، میزان مرخصی و حقوق ایشان به وضوح تعریف شده باشد.سپس این قرارداد باید به امضای هر دو طرف برسد و در مرحله‌ی بعدی که همان درخواست ویزای کاری است در کنار سایر مدارک برای سفارت ارسال شود.

میانگین درآمد ماهیانه در پرتغال

بر اساس آمار و ارقام، میانگین درآمد ماهیانه در کشور پرتغال حدود 1871 یورو است. این مبلغ در مقایسه با بهترین کشورهای اروپایی از لحاظ بازار کار مثل لوکزامبورگ که حدود 4650 یورو است رقم پایینی می‌باشد؛ حتی اسپانیا (کشور همسایه پرتغال) میانگین درآمد ماهیانه برابر با 2840 یورو دارد. بنابراین نباید انتظار رقم‌های بالا در پیشنهادهای ارائه شده از سوی کارفرمایان پرتغالی را داشت. البته میانگین حقوق ماهیانه برای نیروی کاری که مدرک دانشگاهی ندارد از این رقم هم کم‌تر و حدود 943 یورو است.

در نظر داشته باشید که میزان درآمد ماهیانه کاملاً توافقی بوده و اعداد و ارقامی که پیش‌تر ذکر شد، میانگین داده‌ها طی سال‌های مختلف است.

در زیر، قیمت درآمد سالیانه‌ی برخی از مشاغل در شهر لیسبون آورده شده است:

مدیر داخلی

160/000 یورو

مدیر IT

100/000 یورو

مدیر دیجیتال مارکتینگ

90/000 یورو

مدیر منابع انسانی

84/000 یورو

مدیر پروژه‌ی IT

56/000 یورو

حسابدار

37/000 یورو

هزینه‌های زندگی در پرتغال

در مقایسه با یک سری از کشورهای اروپایی، پرتغال از لحاظ هزینه‌های زندگی گزینه‌ای بسیار مقرون به صرفه است. به عنوان مثال، هزینه‌های زندگی در پرتغال، 53/34% کم‌تر از فرانسه است و اجاره بهاء در پرتغال نیز حدود 91/17%، کم‌تر از اجاره بهاء در کشور فرانسه است.

از لحاظ خوراک، هزینه‌ی یک وعده غذای کامل (شامل پیش غذا، غذای اصلی و دسر) در یک رستوران معمولی در کشور پرتغال برای 2 نفر حدود 30 یورو است. یک بطری آب معدنی 96/0 یورو قیمت دارد و یک وعده‌ی مک دونالد 6 یورو است.

هزینه‌های حمل و نقل نیز در این کشور ارزان است. یک بلیط یک طرفه‌ی اتوبوس 60/1 یورو است و تاکسی‌ها به ازای هر یک کیلومتر مسیر 64/0 یورو دریافت می‌کنند.

هزینه‌های آب و برق برای یک آپارتمان 85 متری در لیسبون، حدود 102 یورو بوده و برای یک ماه اینترنت نامحدود می‌بایست رقمی معادل 34 یورو پرداخت کرد.

اجاره بهای یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر حدود 583 یورو بوده، در حالی که همین آپارتمان در خارج از محدودهی مرکز شهر با 454 یورو در ماه اجاره داده می‌شود.

برای خرید آپارتمان نیز در مرکز شهر برای هر متر مربع هزینه‌ای نزدیک به 2700 یورو و در خارج از مرکز شهر حدود 1700 یورو باید پرداخت نمود.

مدارک لازم برای دریافت ویزای کاری پرتغال:

پاسپورت با اعتبار بالای 6 ماه

2 قطعه عکس رنگی که در مدت زمان کم‌تر از 3 ماه قبل درخواست ویزا گرفته شده باشد.

نامه‌ی عدم سوء پیشینه.

نامه‌ی تمکن مالی بانک.

قرارداد کاری بین کارفرمای پرتغالی و کارجو.

نامه‌ی پیشنهاد شغلی کارفرمای پرتغالی.

سوابق کاری متقاضی ویزا یا کارجو.

فرم درخواست ویزا که توسط کارجو پر شده باشد.

ویزای همراه متقاضیان کار در پرتغال

متقاضیان کار در کشور پرتغال می‌توانند همزمان با درخواست ویزای خود و یا پس از ورود به پرتغال درخواست الحاق اعضای خانواده‌شان (همسر و فرزندان زیر 18 سال) را بدهند. در صورت موافقت افسر مهاجرت با این درخواست، به اعضای خانواده‌ی ایشان مجوز ورود و اقامت در کشور پرتغال به همراه ایشان داده می‌شود. این ویزا تنها اجازه‌ی اقامت به همراهان داده و آن‌ها اجازه‌ی کار و یا تحصیل در پرتغال را نخواهند داشت.

مهاجرت تحصیلی به پرتغال 

پرتغال در سالهای اخیر یکی از پرطرفدارترین کشورها در میان دانشجویان اینترنشنال بوده است. دلیل اصلی این امر، پایین بودن هزینه‌های تحصیل در آن در مقایسه با سایر کشورهای حوزه‌ی شنگن می‌باشد.

با توجه به نرخ ارز برای دانشجویان ایرانی نیز هزینه‌های تحصیل و اقامت در کشور مقصد جزء اموریست که نمیتوان نادیده گرفت.

از سوی دیگر، دانشگاه‌های کشور پرتغال در سطوح بین المللی از رتبه‌های خوبی برخوردار بوده و تبادل دانشجو از این مراکز آموزشی به دانشگاه‌های برتر سایر کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا و استرالیا امکان‌پذیر است.

البته در نظر داشته باشید همانند سایر کشورهای اتحادیه اروپا، تحصیل در پرتغال برای شهروندان این کشور رایگان است. همچنین، افرادی که اقامت دائم پرتغال را دارند تحصیل برای خود و فرزندان‌شان رایگان خواهد بود. یکی از راه‌های دریافت اقامت دائم و تابعیت کشور پرتغال، خرید ملک است که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

دانشگاه‌های این کشور، عموماً طی 2 ورودی پاییز و زمستان، همه ساله دانشجو می‌پذیرند و محدودیت رشته و مقطع تحصیلی برای دانشجویان اینترنشنال وجود ندارد. برای تحصیل در مقطع کارشناسی، عموماً رشته‌ها به زبان پرتغالی ارائه می‌شوند و تنها لیست محدودی از رشته‌های مهندسی و علوم پایه به زبان انگلیسی در این مقطع ارائه می‌شوند. اگر مایل به تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور هستید برای مقطع کارشناسی، مدرک زبان (انگلیسی) 6 آکادمیک و برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، آیلتس 5/6 الی 7 آکادمیک نیاز است. دانشجویان می‌توانند در 3 گروه از مراکز آموزشی این کشور که عبارتند از دانشگاه‌های دولتی، خصوصی و دانشگاه‌های پلی تکنیک ادامه‌ی تحصیل دهند. همچون سایر کشورهای اروپایی در پرتغال نیز دانشجویان اجازه‌ی کار دانشجویی خواهند داشت. در مقطع کارشناسی، 10 ساعت و در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، به ترتیب، 20 و 30 ساعت در هفته به دانشجو اجازه‌ی کار داده می‌شود.

حدود 116 دانشگاه در این کشور تاسیس شده‌اند که قدیمی‌ترین آن‌ها به نام دانشگاه کوئمبرا می‌باشد و نزدیک به 17000 دانشجو دارد.

برای متقاضیان تحصیل در سنین کم‌تر از 18 سال به دلیل این‌که زیر سن قانونی هستند موادی در نظر گرفته شده است، از جمله این‌که یا باید پدر و مادر ایشان که قیم قانونی فرزندشان هستند در خاک پرتغال حضور داشته باشند و یا باید فرزندشان را در مدارس خصوصی که قیومیت آن‌ها را به عهده می‌گیرند ثبت نام کنند.

هزینه‌های تحصیل در دانشگاههای پرتغال 

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد تحصیل در دانشگاه‌های کشور پرتغال، برای دانشجویان اینترنشنال هزینه‌بر است؛ اما در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی، پرتغال گزینه‌ی ارزان برای مهاجرت تحصیلی می‌باشد.

تحصیل در دانشگاه‌های این کشور، به طور میانگین برای هر ترم تحصیلی از 1000 تا 3000 یورو نسبت به نوع رشته مقطع تحصیلی و دانشگاه متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه لیسبون که یکی از برترین دانشگاه‌های پرتغال بوده و جایگاهی بین 500 دانشگاه برتر جهان دارد سالیانه نزدیک به 2500 تا 3000 یورو است. این دانشگاه در سال 1911 تاسیس شده و بیش از 18 دانشکده در آن ساخته شده است. تحصیل در دانشگاه پورتو اندکی گران‌تر بوده و یک دانشجو، سالیانه حدود 3000 تا 4500 یورو برای تحصیل در این دانشگاه باید پرداخت کند. دانشگاه دولتی که در شهر پورتو ساخته شده است رتبه‌ی 400 را در میان دانشگاه‌های جهان دارد و در حال حاضر، نزدیک به 30000 دانشجو در آن مشغول به تحصیل می‌باشند.

در نهایت، هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه اَدیوور سالیانه حدود 5000 یورو و در موسسات پلی تکنیک حدود 1000 یورو می‌باشد.

هزینه‌های زندگی دانشجویی در پرتغال 

در بررسی هزینه‌های زندگی دانشجویی آنچه برآورد می‌شود هزینه‌ی محل اقامت (اجاره مسکن و یا خوابگاه دانشجویی)، خوراک، پوشاک، رفت و آمد، اینترنت و تهیه‌ی مایحتاج مربوط به تحصیل است. به طور میانگین، یک دانشجو به شهری مانند لیسبون ماهیانه بین 500 تا 800 یورو برای یک زندگی دانشجویی می‌بایست هزینه کنند.

این رقم، در مقایسه با کشورهایی مثل فرانسه هلند و سوئد بسیار مقرون به صرفه است. از آنجا که دانشجویان بین‌المللی اجازه‌ی کار دانشجویی در این کشور دارند می‌توانند بخشی از هزینه‌ها را با کمک درآمد خود پوشش دهند. در پرتغال یک دانشجو میتواند برای هر یک ساعت کار دانشجویی مبلغی بین 8 الی 10 یورو دریافت کند و بنابراین دانشجوی کارشناسی ارشد با 20 ساعت کار در هفته نزدیک به 800 یورو درآمد ماهیانه خواهد داشت.

مدارک مورد نیاز برای ویزای دانشجویی پرتغال:

پاسپورت با اعتبار بالای 6 ماه

2 قطعه عکس رنگی

نامه‌ی پذیرش از دانشگاه یا مرکز آموزشی مورد نظر در پرتغال.

مدرک زبان (در صورت نیاز و اگر به زبان انگلیسی باشد.)

فرم درخواست ویزا که می‌بایست توسط متقاضی پر شود.

نامه‌ی تمکن مالی بانک.

مدارک تحصیلی پیشین که ترجمه رسمی شده‌اند و تاییدات لازم را دریافت کرده‌اند.

دانشجوی بین‌المللی میتواند پس از دریافت ویزای تحصیلی پرتغال و ورود به این کشور، برای دریافت کارت اقامت خود اقدام کند. کارت اقامت دانشجویان معمولاً یک سال اعتبار دارد که پس از اتمام آن مجدداً می‌توانند برای دریافت کارت جدید اقدام کنند؛ البته تا زمانی که مشغول به تحصیل باشند.

پس از اتمام دوره‌ی تحصیلی، به دانشجویان بین المللی اجازه داده می‌شود به مدت 6 ماه (نهایتاً یک سال) در پرتغال مانده و به جستجوی کار بپردازند. اگر طی این دوره زمانی، دانشجو موفق به دریافت پیشنهاد شغلی از کارفرمای پرتغالی گردد میتواند درخواست داده و اقامت تحصیلی خود را به اقامت کاری تبدیل کند. نیروی کار بین‌المللی در کشور پرتغال در صورت نداشتن سوء پیشینه میتواند پس از 5 سال اقامت کاری، درخواست اقامت دائم دهد.

مهاجرت به پرتغال از طریق خرید ملک 

یکی دیگر از راه‌های مهاجرت به پرتغال، سرمایه‌ گذاری و خرید ملک در این کشور است که به ویزای طلایی پرتغال شهرت دارد.

سرمایه‌ گذاران خارجی، نه تنها با خرید ملک در پرتغال اقامت دائم آن را کسب می‌کنند بلکه میتوانند برای شهروندی و یا پاسپورت این کشور نیز اقدام نمایند.

برای دریافت ویزای طلایی پرتغال، نیازی به ارائه‌ی مدرک تحصیلی یا مدرک زبان و حتی رزومه‌ی کاری نیست و سرمایه‌گذار، تنها می‌بایست سرمایه‌ی مورد نیاز برای خرید ملک در پرتغال را داشته باشد. البته در نظر داشته باشید ملکی را می‌توانند خریداری کنند که تاییده‌ی پروسه‌ی Golden visa را داشته باشد.

سرمایه‌گذار خارجی از این طریق نه تنها برای خود بلکه برای سایر اعضای خانواده‌اش (همسر و فرزندان زیر 18 سال) میتواند اقامت دائم پرتغال را دریافت کند.

برای خرید ملک در این کشور، متقاضی ابتدا می‌بایست از طریق ویزای توریستی وارد پرتغال شود. ایشان می‌تواند به کمک وکیل متبحر در امور بین‌الملل از چندین ملک بازدید کرده و پس از انتخاب ملک مورد نظر، اقدام به انتقال سرمایه نماید. در روش Golden visa، حداقل مبلغ برای خرید ملک تعریف شده است معادل 350 هزار یورو و برای املاک فرسوده و نیازمند بازسازی و 500 هزار یورو و در هر کدام از شهرهای پرتغال است. زمانی که خرید 350 هزار یورویی را انتخاب می‌کنید در نظر داشته باشید که اگر زمانی تصمیم به فروش ملک داشته باشید و در آن زمان قیمت ملک بالاتر رفته باشد، سود ملک به شما تعلق نخواهد گرفت و صرفاً مبلغ 350 هزار یورو به شما پرداخت خواهد شد. ولی اگر ملکی با ارزش 500 هزار یورو به بالا خریداری کنید اگر قیمت ملک هنگام فروش افزایش یافته باشد معمولاً، در اروپا در بازه‌ی زمانی 5 ساله، 10 درصد قیمت ملک بالا می‌رود، سود حاصل از افزایش قیمت آن به شما تعلق خواهد گرفت.

با خرید ملک در فرانسه، پس از گذشت 6 سال میتوانید برای دریافت تابعیت و یا پاسپورت این کشور اقدام کنید.

همچنین تحصیل فرزندان در پرتغال رایگان خواهد بود. تمامی اعضای خانواده که ویزای طلایی پرتغال را دریافت کرده‌اند از خدمات درمانی و بیمه بهره‌مند خواهند شد. سرمایه‌گذار میتواند علاوه بر همسر و فرزندانش، برای پدر و مادر خود نیز اقامت طلایی پرتغال را دریافت کند. همچنین پس از دریافت اقامت از این طریق، بدون نیاز به ویزا به تمام کشورهای حوزه‌ی شنگن میتوان سفر کرد.

دریافت اقامت پرتغال از طریق خرید ملک، شرط حضور ندارد. در واقع نیاز نیست سرمایه‌دار و سایر اعضای خانواده حتماً در خاک پرتغال حضور داشته باشند. تنها کافی است طی 2 سال اول، سالی 14 روز و 3 سال بعدی، سالی 21 روز در خاک پرتغال اقامت داشته باشند.

بعد از گذشت این 5 سال میتوانند برای دریافت پاسپورت پرتغال اقدام نمایند. البته در نظر داشته باشید، در صورتی پس از 5 سال میتوان درخواست تابعیت داد که ملک به هیچ عنوان فروخته نشده باشد. در طول این مدت هم سرمایه‌گذار میتواند در ملک اقامت داشته باشد و هم میتواند اجاره دهد و از این طریق درآمد کسب کند.

روش‌های دیگر دریافت ویزای طلایی پرتغال 

اقامت طلایی پرتغال از طرق دیگر نیز امکان پذیر است. بهتر است اگر هدف دریافت این نوع اقامت است حتماً با یک وکیل متبحر و حرفه‌ای در زمینه‌ی امور سرمایه گذاری در اروپا پرونده‌تان را پیش ببرید.

روش‌های دیگر دریافت اقامت طلایی پرتغال عبارتند از:

سرمایه گذاری یک میلیون یورویی در پرتغال

سرمایه گذاری در امور فرهنگی و هنری (حداقل سرمایه در این بخش 250 هزار یورو است.)

سرمایه گذاری در بیزینس‌های کوچک (حداقل سرمایه در این بخش 500 هزار یورو است.)

سرمایه گذاری در بخش تحقیقات و علوم (حداقل سرمایه در این بخش 350 هزار یورو است.)

مهاجرت به پرتغال از طریق ازدواج 

ازدواج با شهروند پرتغالی یکی دیگر از راه‌های مهاجرت به پرتغال است. زمانی که شخص خارجی با شهروند این کشور ازدواج می‌کند در مرحله‌ی اول، یک ویزای یک یا دو ساله دریافت خواهد کرد؛ پس  اقامت ایشان به مدت 3 سال دیگر تمدید خواهد شد. البته به شرطی که در طول این 5 سال هر دو طرف در این ازدواج مانده باشند و جدایی صورت نگرفته باشد؛ پس از گذشت 5 سال، شخص خارجی میتواند درخواست تابعیت و یا پاسپورت پرتغال را بدهد.

همچنین این نکته را نیز در نظر داشته باشید، شهروند پرتغالی زمانی میتواند همسر خارجی خود را به اقامت در پرتغال دعوت کرده و برای ایشان ویزای پرتغال را اخذ کند که بتواند به دولت پرتغال ثابت کند ماهیانه درآمدی را کسب می‌کند که میتواند با آن تمام هزینه‌های خود و همسر خارجی اش را پرداخت کند.

فرزندان حاصل از این ازدواج تابعیت پرتغالی خواهند داشت. چرا که یکی از والدین، شهروند پرتغال است. مهم نیست فرزندان در داخل خاک پرتغال متولد شده باشند یا خارج از آن؛ زیرا قانون تابعیت در اروپا بر مبنای خون است نه خاک. یعنی اگر یکی از والدین شهروند پرتغال باشد کافی است تا فرزند نیز تابعیت پرتغالی دریافت کند.

ویزای توریستی پرتغال

به منظور سفر و اقامت کوتاه مدت در کشور پرتغال می‌بایست ویزای توریستی این کشور را دریافت کرد. از آن جا که پرتغال در سال 1995 قرارداد شنگن را امضاء کرد و عضو حوزه‌ی شنگن شد اگر شخصی ویزای توریستی این کشور را داشته باشد میتواند به 28 کشور در اروپا سفر کند.

ویزای توریستی پرتغال یک ویزای کوتاه مدت است که معمولاً به صورت سینگل صادر می‌شود. منظور از کلمه‌ی سینگل در ویزاها این است که فقط یک بار با آن ویزا فرد اجازه ی ورود به کشور مقصد را دارد. و به دفعات نمیتواند برای ورود به کشور پرتغال از ویزای سینگل استفاده کند.

این ویزا به دارنده‌ی آن این امکان را می‌دهد که وارد کشور پرتغال شده و برای مدت زمان مشخصی در این کشور اقامت داشته باشد. این اقامت صرفاً باید با هدف گردشگری بوده و نه کار و تحصیل. البته سرمایه دارانی که قصد خرید ملک یا سرمایه گذاری در بخش‌های دیگر این کشور را داشته باشند ابتدا می‌باید با ویزای توریستی وارد پرتغال شوند. معمولاً افرادی که یکبار موفق به دریافت این ویزا شده‌اند در دفعات بعدی راحت‌تر میتوانند ویزای توریستی را اخذ کنند.

در نظر داشته باشید جدا از مدارکی که در ادامه توضیح داده خواهد شد متقاضی می‌بایست در نامه ای که هدف از سفر را مشخص میکند، به وضوح قید کند که پس از گردشگری قصد بازگشت به کشور مبدأ را داشته و فقط به عنوان توریست وارد پرتغال خواهد شد. پس هدف از سفر می‌بایست واضح و روشن باشد.

گواهی عدم سود پیشینه مدرک دیگری است که می‌بایست برای درخواست ویزای توریستی به سفارت پرتغال ارائه شود. نامه‌ی تمکن‌های که ثابت کند متقاضی از پس هزینه‌های سفر و اقامت در پرتغال بر میآید. وُچر هتل و بلیط هواپیما برای تاریخی که توسط متقاضی مشخص شده است باید تهیه و در فایل مدارک ارائه شده به سفارت گنجانده شود پاسپورت با اعتبار بالای 6 ماه و  قطعه عکس رنگی نیز لازم است. عکس‌ها باید در مدت زمان کم تر از 3 ماه قبل از درخواست متقاضی گرفته شده باشند. فرم درخواست ویزای توریستی در سایت سفارت موجود است که ایشان می‌بایست فرم را دانلود کرده و پر کند. بهتر است خود متقاضی فرم را پر کند تا از صحت اطلاعات وارد شده در آن مطمئن باشد. یکی دیگر از مواردی که شانس دریافت ویزای توریستی را بالا می‌برد این است که متقاضی بتواند ثابت کند وابستگی مالی و عاطفی به کشور مبدأ دارد و این موارد دلایلی است که افسر مهاجرت را تا حدودی قانع می‌کند متقاضی قصد پناهندگی و اقامت غیر قانونی در پرتغال به واسطه ی دریافت ویزای توریستی را ندارد. سابقه ی سفر نیز از جمله‌ی مواردی است که شانس دریافت ویزا را بالا می‌برد.

سوالات متداول در زمینه‌ی مهاجرت به پرتغال

آیا امکان دریافت بورسیه‌ی تحصیلی از دانشگاه‌های پرتغال وجود دارد؟
بله، این امکان وجود دارد. البته بیشتر بورسیه‌ها به دانشجویان مقطع دکترا تعلق دارد؛ ولی در مقاطع تحصیلی پایین‌تر اگر دانشجو رزومه‌ی تحصیلی خوبی ارائه دهد، شانس دریافت بورسیه از سوی دانشگاه را خواهد داشت.
آیا از طریق ویزای توریستی میتوان اقامت پرتغال را به دست آورد؟
خیر. ویزای توریستی پرتغال یک ویزای کوتاه مدت است که نهایتاً 3 ماه اعتبار دارد که در طول این مدت نیز دارنده‌ی آن، اجازه‌ی کار و تحصیل در پرتغال را ندارد. مگر در شرایطی که شخص با ویزای توریستی وارد کشور پرتغال شده و در یکی از روش‌های سرمایه‎‌گذاری، مثل خرید ملک شرکت کند و از این طریق ویزای توریستی خود را به ویزای طلایی تبدیل کند.
برای خرید ملک یا سیر روش‌های سرمایه گذاری، چگونه می‌توان مبالغ مورد نظر را به پرتغال انتقال داد؟
سرمایه گذار می‌بایست در همان مراحل ابتدایی اقدام به افتتاح حساب بانکی در یکی از بانک‌های پرتغال کرده و سپس از طریق صرافی، مبلغ مورد نظر را به حساب بانکی خود در پرتغال انتقال دهد.

کلام آخر

در این مقاله سعی شد آخرین اطلاعات به روز در زمینه‌ی مهاجرت به پرتغال در اختیار علاقه‌مندان به این کشور قرار گیرد. موسسه‌ی صبا ویزا افتخار دارد با سال‌ها تجربه در زمینه‌ی حقوق بین‌الملل و مهاجرت، خدمات مشاوره و اجرای پرونده‌ی مهاجرتی تا آخرین مرحله‌ی اقامت شما در کشور پرتغال را ارائه دهد. در صورت تمایل، جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی مهاجرت به پرتغال یا سایر کشورهای اروپایی، کانادا، امریکا، استرالیا و آسیا میتوانید از خدمات مشاوره‌ی آنلاین و یا حضوری موسسه‌ی صبا ویزا بهره‌مند شوید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. ولید مسعود
    19 فروردین 1402
    پاسخ

    سلام خدمت شما وهمکاران عزیز شما خدا کند جور صحت مند باشین مشاور عزیز بنده ولید مسعود عضو فعالان جامعه افغانستان میخواستم وار کشور پرتغال شور چطور میتوانیم مممنون متشکرم

    • تحریریه صباویزا
      7 شهریور 1402
      پاسخ

      سلام، وقت بخیر
      لطفا جهت ارتباط با مشاوران مجموعه با شماره 58416-021 تماس بگیرید.

برای مشاوره رایگان کلیک کنید