لوگو صبا ویزا
هزینه تحصیل در اتریش

هزینه تحصیل در اتریش

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه هزینه تحصیل در کشور اتریش و جزئیات بیشتری از آن به دست بیاورید،می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

آیا می‌دانید هزینه تحصیل در اتریش چقدر است؟ آیا می‌دانید چرا تحصیل در اتریش بهترین گزینه برای دانشجویان بین‌المللی است؟ دلایل انتخاب اتریش به عنوان یکی از مقاصد پرطرفدار تحصیل چیست؟ برای  یافتن پاسخ این سوالات تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

اتریش

اتریش یکی از کشورهای زیبای جهان است که توسط خشکی و رشته ‌کوه‌های برافراشته محصور شده است. سبک زندگی عالی و فرصت تحصیل در یک محیط پویا باعث شده است تعداد قابل توجهی از دانشجویان بین‌المللی خواستار تحصیل در این کشور باشند.

دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی این کشور از قبیل دانشگاه‌های پزشکی، هنر، علوم کاربردی، تربیت بدنی، و دانشگاه‌های خصوصی فرصت‌های تحصیلی بسیار زیادی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.

اتریش دارای ۲۲ دانشگاه دولتی و ۱۶ دانشگاه خصوصی است. هزینه تحصیل در اتریش برای دانشجویان خارجی بسیار مقرون به صرفه است، این در حالی است که دانشجویان کشورهای اروپایی از فرصت آموزش رایگان در اتریش بهره‌مند می‌شوند.

تعدادی از بهترین دانشگاه‌های جهان که رتبه‌های آموزشی قابل توجهی دارند در اتریش واقع شده‌اند، به عنوان مثال دانشگاه وین که به عنوان معروف‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاه اتریش شناخته می‌شود هر ساله پذیرای تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی است.

نکته مهمی که باید در خصوص تحصیل در اتریش در نظر داشته باشید این است که اکثر رشته‌های دانشگاهی به زبان آلمانی ارائه می‌شوند به همین دلیل تسلط به زبان آلمانی یکی از شروط اصلی ورود به دانشگاه‌های اتریش است. البته در دوره فوق لیسانس دوره‌های آموزشی به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شوند.

تحصیل در اتریش

تحصیل در اتریش

تحصیل در قلب تپنده اروپا آرزوی تعداد زیادی از افرادی است که رویای تحصیل در محیط پویا و چند فرهنگی اتریش را دارند. از ویژگی‌های برجسته این کشور می‌توان به سیستم آموزشی نوین و پژوهش محور آن اشاره کرد.

۲۹ درصد از متقاضیان تحصیل در اتریش را ساکنان آلمان تشکیل می‌دهند که به علت تنوع رشته‌های تحصیلی و اهداف آموزشی عازم این کشور می‌شوند. به عنوان مثال دانشگاه‌های فنی و پزشکی بر روش‌های نظری و دانش کاربردی تاکید دارند.

به طور کلی مبنای تحصیل در اتریش، آموزش پژوهش محور است که رشته‌های هنر نیز از این قاعده مستثنا نیستند. دانشجویان در دوران تحصیل خود باید در دوره‌های اجباری آموزشی شرکت کرد و مهارت‌های لازم برای بازدهی مطلوب در شغل آینده خود را کسب کنند.

در صورتی که متقاضی تحصیل در اتریش به مطالعات تکمیلی نیاز داشته باشد می‌تواند از برنامه‌هایی که توسط دانشگاه‌های مطرح اتریش از قبیل دانشگاه وین برگزار می‌شود استفاده کند.

این دانشگاه دوره‌های مختلفی را در زمینه‌های زیست شناسی، تاریخ، ریاضی، فیزیک، شیمی، زبان انگلیسی، و آلمانی ارائه می‌دهد و متقاضیان را برای ورود به دانشگاه آماده می‌کند.

شرط شرکت در این دوره‌ها آن است که متقاضی مدارک مرتبط با اخذ پذیرش از یک از دانشگاه‌های اتریش، اعم از خصوصی و دولتی، را ارائه دهد و به این ترتیب پذیرش او به تایید مراجع آموزشی برسد.

 

چرا تحصیل در اتریش توصیه می‌شود؟

مهد اندیشه‌های فلسفی لودویگ ویتگنشتاین و نوشته‌های تحول ‌آفرین فروید به دلایل متعدد جزو مقاصد پرطرفدار برای جذب دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شود. برخی از دلایلی که بر محبوبیت تحصیل در اتریش افزوده‌اند عبارتند از:

  • اتریش یکی از پر جنب و جوش‌ترین کشورهای جهان شناخته می‌شود که سطح عالی زندگی در این کشور برای محبوبیت آن افزوده است. رشد اقتصادی، سطح بالای رفاه عمومی، رضایت شغلی، و سلامت ذهن و روان از جمله مواردی هستند که اتریش را به یکی از کشورهای جهان برای زندگی ایده آل تبدیل کرده‌اند.
  • مردم این کشور جزو شادترین مردمان جهان هستند.
  • پایین بودن هزینه تحصیل در اتریش دلیل مهم دیگری است که این کشور را به نقطه‌ای برای ادامه تحصیلات عالی تبدیل کرده است.
  • اتریش مهد پرورش و ظهور خردمندان و فرهیختگانی است که نظریه های تحول آفرینی را به جهان ارائه کرده‌اند.
  • تعدادی از بهترین دانشگاه‌های جهان در اتریش واقع شده‌اند که ۷ دانشگاه این کشور در فهرست ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند و رتبه ۱۵۴ جهانی به دانشگاه وین تعلق دارد. زیگموند فروید از جمله شخصیت‌هایی است که از دانشگاه وین فارغ التحصیل شده است.
  • هزینه تحصیل در اتریش برای دانشجویان کشورهای اروپایی رایگان است و این افراد می‌توانند بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای در دانشگاه‌های دولتی اتریش مشغول تحصیل شوند. دانشجویان بین المللی نیز می‌توانند با اخذ بورسیه به کاهش هزینه تحصیل در اتریش بپردازند و به جای ۷۲۶ یورو هر ترم شهریه کمتری پرداخت کنند.
  • اتریش کشوری ایده‌آل برای جذب دانشجویان خارجی است به شرط آنکه به زبان آلمانی تسلط داشته باشند و موفق به اخذ ویزای تحصیلی اتریش شوند.
  • دانشگاه‌های اتریش فرصت‌های خوبی را در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهند که بتوانند با فرهنگ این کشور آشنا شوند، با افراد جدید ارتباط برقرار کنند، و با جامعه جدیدی که وارد آن شده‌اند ادغام شوند.
  • نرخ جرم و جنایت در این کشور بسیار پایین است به همین دلیل اتریش یکی از کشورهای بسیار امن جهان برای تحصیل و زندگی محسوب می‌شود.

 

هزینه تحصیل در اتریش چقدر است؟

همانطور که در قسمت‌های بالا اشاره کردیم متقاضیان کشورهای اروپایی برای تحصیل در دانشگاههای دولتی اتریش نیازی به پرداخت شهریه ندارند. این دانشجویان فقط برای پوشش دادن هزینه بیمه تصادف و عضویت در اتحادیه دانشجویی باید هر ترم مبلغ ۲۰ یورو پرداخت کنند.

هزینه تحصیل در اتریش برای دانشجویان سایر کشورها متفاوت است البته برخی از دانشگاه‌ها خدمات تحصیل رایگان در اتریش را برای برخی از متقاضیان کشورهای در حال توسعه در نظر گرفته‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه باید به وب سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید و مطمئن شوید واجد شرایط تحصیل رایگان در اتریش هستید.

هزینه تحصیل در دانشگاه علوم کاربردی اتریش با توجه به برنامه‌هایی که مراکز آموزش عالی ارائه می‌دهند تعریف می‌شود اما به طور متوسط هزینه تحصیل در این دانشگاه‌ها در طول سال از سه تا ۲۲ هزار یورو متغیر است. البته ممکن است شهریه تحصیل در برخی از رشته‌های تحصیلی در طول سال به بیش از ۳۵ هزار یورو برسد.

 

چه عواملی بر هزینه تحصیل در اتریش تاثیر دارند؟

عوامل متعددی در تعیین هزینه تحصیل در اتریش دخیل هستند که یکی از آنها هزینه اقامت در این کشور است. به عنوان مثال با اقامت در وین شما باید ماهانه ۹۰۰ تا ۱۳۰۰ یورو درآمد داشته باشید که بتوانید هزینه‌های مرتبط با اسکان، خوراک، و حمل و نقل خود را پرداخت کنید.

در شهرهای گراتس و لینز این مبلغ از ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو متغیر است. هزینه اجاره منزل نیز از ۲۰۰ تا ۵۰۰ یورو متغیر است که با سکونت در اتاق و آپارتمان مشترک می‌توانید هزینه اقامت و هزینه تحصیل در اتریش را کاهش دهید.

برای صرف غذا در وعده ناهار به طور متوسط باید ۷ تا ۱۰ یورو هزینه کنید که این مبلغ در نقاط توریستی به ۱۸ یورو می‌رسد. حمل و نقل یکی دیگر از عواملی است که بر هزینه تحصیل در اتریش تاثیر می‌گذارد به نحوی که شما باید ماهانه مبلغ ۳۰ تا ۵۰ یورو را برای رفت و آمد خود در نظر بگیرید.

 

هزینه تحصیل در اتریش در مقطع لیسانس

تحصیل در کشور آلمانی زبان اتریش که زیبایی خیره کننده‌اش را مدیون رشته کوه‌های آلپ و رود دانوب است و بهره‌مندی از تجهیزات آموزشی نوین افراد زیادی را برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های اتریش وسوسه می‌کند.

هزینه تحصیل در اتریش در مقطع لیسانس برای دانشجویان بین المللی بسیار مقرون به صرفه است و آنها در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی شهریه کمتری را پرداخت می‌کنند.

تا چند سال قبل، تحصیل در اتریش برای شهروندان این کشور رایگان بود اما با تغییر قانون باید شهروندان اتریش به ازای هر ترم تحصیلی باید مبلغ ۳۶۶ یورو شهریه بدهند حالا آنکه این رقم در خصوص دانشجویان خارجی به ۷۰۰ یورو می‌رسد.

دانشجویان پس از چهار سال تحصیل در دانشگاه‌های اتریش موفق به اخذ مدرک لیسانس می‌شوند. شما می‌توانید با تحصیل در دانشگاه‌های اتریش، دانش و مهارت لازم برای ورود به بازار کار را به دست بیاورید.

 

هزینه تحصیل در اتریش در مقطع فوق لیسانس

دانشگاه‌های دولتی و خصوصی اتریش رشته‌های مختلفی را ارائه می‌دهند و معمولاً دانشجویان با پرداخت هزینه می‌توانند از آموزش در بالاترین سطوح کیفی بهره‌مند شوند. شهروندان اتحادیه اروپا به شرط اتمام تحصیل در بازه زمانی دو سال از پرداخت شهریه معاف هستند.

دانشجویانی که دچار ناتوانی جسمانی هستند نیز می‌توانند بدون پرداخت شهریه در دانشگاه‌های اتریش تحصیل کنند. دانشجویانی که خارج از اتحادیه اروپا و ناحیه اقتصادی اروپا سکونت دارند در صورتی که تحصیلات خود را طی مدت دو سال به پایان برسانند باید سالانه ۷۲۷ یورو شهریه پرداخت کنند.

از ۲۰ دانشگاه علوم کاربردی اتریش ۱۷ مرکز، دانشجویان را موظف می‌کنند هر ترم مبلغ ۳۶۳ یورو شهریه پرداخت کنند که این مبلغ از ۲ تا ۱۱ هزار یورو در سال متغیر است.

به غیر از این هزینه‌ها، دانشجویان به صورت خودکار عضو انجمن دانشجویان اتریش هستند و از حقوق خاصی برخوردار می‌شوند که هر ترم باید مبلغ ۲۰ یورو را بابت حق عضویت خود پرداخت کنند.

 

هزینه تحصیل در اتریش در مقطع دکترا

آموزش عالی در اتریش بیش از ۶۰۰ سال قدمت دارد و تعداد قابل توجهی از شخصیت‌های تاثیرگذار جهان از دانشگاه‌های این کشور فارغ التحصیل شده‌اند. دانشگاه‌های اتریش از لحاظ علمی بسیار پویا و پیشرفته هستند و امکان تحصیل محققان و دانشجویان بین المللی را در مقطع دکترا فراهم می‌کنند.

دانشگاه‌های اتریش بر اصل آموزش تخصصی، فنی، و پژوهش محور تمرکز دارند به همین دلیل در برخی از مراکز آموزشی، دانشجویان می‌توانند از فرصت‌های آموزشی و تدریس بهره‌مند شوند و در کنار آن حقوق قابل توجهی را نیز دریافت کنند که این امر باعث مدیریت هزینه تحصیل در اتریش کمک می‌شود.

دوران تحصیل در مقطع دکترا ۶ تا ۸ ترم طول می‌کشد که در صورت طولانی شدن این بازه زمانی دانشجویان باید هزینه بیشتری را پرداخت کنند.

هزینه تحصیل در اتریش در مقطع دکترا به ملیت دانشجویان بستگی دارد، به عنوان مثال شهروندان اروپایی از فرصت تحصیل رایگان در اتریش بهره‌مند می‌شوند به شرط آن که تحصیلات خود را طی مدت چهار سال به اتمام برسانند در غیر این صورت باید به ازای هر ترم مبلغ ۳۶۳ را پرداخت کنند.

هزینه تحصیل در اتریش در دانشگاه‌های دولتی به ازای هر ترم ۷۲/۷۲۶ یورو است البته چند مورد استثنا وجود دارد به عنوان مثال دانشجویان کشورهای در حال توسعه یا کشورهای غیر اروپایی که در اروپای شرقی و مرکزی واقع شده‌اند مشمول این قانون نیستند.

هزینه تحصیل در اتریش در دانشگاه‌های خصوصی به طور متوسط هر ترم ۷۵۰۰ یورو است که این مبلغ با توجه به رشته تحصیلی دانشجویان ممکن است کمی بیشتر باشد.

بهترین دانشگاه های اتریش

بهترین دانشگاه‌های اتریش کدامند؟

اتریش یکی از بهترین کشورهای جهان برای ادامه تحصیل است زیرا هزینه تحصیل در اتریش پایین است. دانشگاه‌های اتریش جزو برترین دانشگاه‌های جهان هستند که در رتبه بندی امتیاز قابل توجه را به دست آورده‌اند.

 در ادامه به برخی از بهترین دانشگاه‌های اتریش اشاره می‌کنیم:

  • دانشگاه وین که در سال ۲۰۲۲ رتبه ۱۵۱ جهانی و رتبه اول ملی را به دست آورده است.
  • دانشگاه فنی وین که در سال ۲۰۲۲ رتبه ۱۸۰ جهانی و رتبه دوم را اتریش به دست آورده است.
  • دانشگاه صنعتی گراتس که در سال ۲۰۲۲ رتبه ۲۷۷ جهانی و رتبه چهارم را در اتریش به دست آورده است.
  • دانشگاه ژوهانس کپلر لینز که در سال ۲۰۲۲ رتبه ۳۵۴ جهانی و رتبه ۱۰ اتریش را به دست آورده است.
  • دانشگاه کلاگنفورت که در سال ۲۰۲۲ رتبه ۵۰۱ جهان و هفت اتریش را به دست آورده است.
  • دانشگاه گراتس که در سال ۲۰۲۲ رتبه ۶۵۱ جهان و رتبه ۷ اتریش را از آن خود کرده است.
  • دانشگاه زالتسبورگ که در سال ۲۰۲۲ رتبه ۸۰۱ جهان و رتبه ۱۱ اتریش را از آن خود کرده است.

 

ارزان‌ترین دانشگاه‌های اتریش کدامند؟

هزینه تحصیل در اتریش به عوامل متعددی بستگی دارد اما می‌توان با اخذ پذیرش از دانشگاه‌هایی که هزینه تحصیل در آنها کمتر است به کنترل هزینه‌ها پرداخت.

برخی از دانشگاه‌های مقرون به صرفه اتریش به شرح زیر هستند:

  • دانشگاه فنی وین در سال ۱۸۱۵ تاسیس شد و پرطرفدارترین مرکز دانشگاهی اتریش محسوب می‌شود که در زمینه آموزش و تحقیقات شهرت جهانی دارد.
  • دانشگاه بودن کولتور وین در سال ۱۸۷۲ تاسیس شد. این مرکز تحقیقاتی آموزشی در رشته‌های شیمی، مدیریت، علوم غذا، و بیوتکنولوژی به جذب دانشجو می‌پردازد.
  • دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی گراتس مرکزی برای جذب دانشجویان هنر و موسیقی است که فعالیت خود را از سال ۱۸۱۶ آغاز کرده است.
  • دانشگاه کلاگن فورت یکی از دانشگاه‌های جوان اما برتر اتریش است که در سال ۱۹۷۰ تاسیس شده است.
  • دانشگاه لینز جزو چهار دانشگاه پرطرفدار اتریش است که در سال ۱۹۶۶ تاسیس شده است.
  • دانشگاه پزشکی گراتس یک دانشگاه دولتی است که در سال ۱۸۶۳ به همت فرانس جوزف تاسیس شد و هر ساله دانشجویان زیادی از این دانشگاه فارغ التحصیل می شوند.

 

شرایط تحصیل در دانشگاه‌های اتریش چیست؟

یکی از شروط اخذ پذیرش از دانشگاه‌های اتریش به شرح زیر است:

  • باید دارای پاسپورت معتبر باشید که حداقل شش ماه از تاریخ اعتبار آن باقی مانده است.
  • باید موفق به اخذ ویزای تحصیلی اتریش شوید.
  • باید بتوانید از یکی از دانشگاه‌های معتبر اتریش پذیرش بگیرید.
  • باید به ارائه آخرین مدرک تحصیلی خود اعم از دیپلم، لیسانس، و فوق لیسانس بپردازید.
  • باید دانش زبانی قابل قبول داشته باشید و به ارائه مدرک زبان آلمانی خود بپردازید. در برخی موارد ممکن است از شما آزمون گرفته شود.
  • باید قبل از ددلاین دانشگاه‌های اتریش درخواست خود را ارسال کنید و پذیرش بگیرید.
  • باید تمکن مالی خوبی داشته باشید و مراجع مرتبط را قانع کنید توانایی پرداخت هزینه تحصیل در اتریش را دارید و می‌توانید مالیات بدهید.
  • باید معاینات پزشکی را انجام دهید و سلامت شما تایید شود.

 

اخذ بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های اتریش

یکی از روش‌هایی که می‌تواند به طرز قابل توجهی هزینه تحصیل در اتریش را کاهش دهد اخذ بورسیه تحصیلی است. متقاضیان تحصیل در اتریش به دلیل فرصت‌های شغلی متعددی که پس از اتمام تحصیلات به آنها پیشنهاد می‌شود راهی این کشور می‌شوند.

از آنجایی که هزینه تحصیل در اتریش پایین است معمولاً متقاضیان برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور تردید نمی‌کنند. بورسیه‌های دولتی اتریش در سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس، و دکترا ارائه می‌شوند.

دانشجویان کشورهای در حال توسعه و کشورهای تحت حمایت همکاری توسعه بخش اتریش واجد شرایط اخذ بورسیه دولتی هستند. متقاضیان رشته‌های علوم اجتماعی، علوم طبیعی، پزشکی، سلامت، علوم کشاورزی، هنر و رشته‌های مرتبط با علوم انسانی و علوم فنی می‌توانند با دریافت بورسیه گامی در راستای کاهش هزینه تحصیل در اتریش بردارند.

بورسیه تحصیلی بهترین دانشگاه های اتریش

 شرایط اخذ بورسیه از دانشگاه‌های اتریش به شرح زیر است:

  • متقاضی نباید شهروند اتریش باشد.
  • متقاضی برای دریافت بورسیه در مقطع لیسانس باید دارای مدرک دیپلم باشد و در سایر مقاطع نیز ارائه مدرک لیسانس و فوق لیسانس الزامی است.
  • متقاضیان اخذ بورسیه در مقطع دکترا باید زیر ۴۰ سال و در مقطع لیسانس و فوق لیسانس نیز زیر ۳۵ سال باشند.

نکته: برای دریافت بورسیه باید درخواست الکترونیکی خود را همراه با مدارک خواسته شده به وب سایت مرکز بورسیه دولتی اتریش ارسال کنید و منتظر نتیجه نهایی بمانید.

آیا امکان کار در حین تحصیل وجود دارد؟
همه دانشجویان بین المللی که در اتریش مشغول تحصیل هستند اجازه دارند در این کشور کار کنند و به این ترتیب به مدیریت هزینه تحصیل در اتریش بپردازند. دانشجویان کشورهای غیر اروپایی باید برای دریافت مجوز کار اتریش اقدام کنند. دانشجویان مقطع لیسانس در طول هفته ۱۰ ساعت و دانشجویان مقطع فوق لیسانس ۲۰ ساعت اجازه کار دارند.
آیا امکان اخذ اقامت دائم اتریش وجود دارد؟
دولت اتریش به دانشجویان خارجی اجازه می‌دهد بعد از اتمام تحصیلات خود به شرط یافتن شغل مناسب در این کشور زندگی کنند. به این ترتیب این افراد مجاز هستند طی مدت ۱۲ ماه به جستجوی شغل بپردازند.
آیا با اخذ ویزای دانشجویی امکان الحاق خانواده وجود دارد؟
افرادی که موفق به اخذ مجوز اقامت اتریش می‌شوند می‌توانند برای اقامت خانواده خود نیز اقدام کنند.
تمکن مالی برای اخذ ویزای تحصیلی اتریش چقدر است؟
متقاضیان باید ثابت کنند توانایی پرداخت هزینه تحصیل در اتریش را دارد به این ترتیب دانشجویان زیر ۲۴ سال باید مدارک مرتبط را ارائه دهند و ثابت کنند ماهانه مبلغ ۳۰/۵۱۵ یورو درآمد دارند که این رقم در خصوص دانشجویان بالای ۲۴ سال به ۰۶/۹۳۳ یورو می‌رسد.

 کلام آخر

تحصیل در یکی از بهترین کشورهای جهان با مزایای متعدد همراه است و می‌توان به کسب تجربیات متعدد در زمینه های مختلف از قبیل کسب و کار پرداخت و مهارت‌های زبانی خود را تقویت کرد.

اتریش یکی از کشورهای پیشرفته جهان است که سالانه امکان تحصیل تعداد بسیار زیادی از دانشجویان بین ‌المللی را فراهم می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده اتریش چهارمین کشور امن جهان با رتبه آموزشی آن ۲۲ است.

با توجه به حمایت‌های این کشور در راستای آموزش دانشجویان خارجی افراد زیاد خواستار تحصیل در این کشور هستند.

در صورتی که قصد تحصیل در اتریش را دارید و اطلاعات ارائه شده در این مقاله نتوانسته است پاسخگوی همه سوالات شما در خصوص هزینه تحصیل در اتریش باشد می توانید با مشاوران زبده صبا ویزا مهاجرت تماس بگیرید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید