لوگو صبا ویزا

ویزای کار مجارستان

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه اخذ ویزای کار مجارستان و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. مشاوره رایگان

احتمالا شما نیز در مورد اقتصاد پویا و نرخ پایین بیکاری (کمتر از ۵ درصد) در مجارستان شنیده‌اید و به دنبال فرصتی هستید که در این کشور مشغول به کار شوید. مجارستان از سال ۲۰۰۴ به اتحادیه اروپا پیوست و اکنون تبدیل به یکی از بهترین کشور‌های اروپایی برای جذب کارآفرینی و سرمایه شده است. برای اینکه واجد شرایط کار در کشور مجارستان باشید باید حتما از طرف کارفرمایان این کشور مجوز کار دریافت کنید و ویزا کار داشته باشید.

علاوه بر نرخ کم بیکاری، هزینه‌های زندگی در این کشور تا حدودی پایین‌تر از سایر کشور‌های اروپا است. طبق آمار، این هزینه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ یورو برآورد شده است. اما پیش از درخواست ویزا کار مجارستان و اقامت، ابتدا لازم است اطلاعاتی در مورد شرایط اخذ ویزا و هزینه‌های احتمالی زندگی در این کشور اروپایی کسب کنید. در این مقاله پروسه درخواست مجوز کار و چگونگی دریافت ویزا برای کار کردن در مجارستان را بررسی می‌کنیم. همچنین اطلاعاتی در مورد متوسط حقوق و میانگین هزینه‌های زندگی در این کشور را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

مجارستان-1

فهرست عناوین

مجوز کار در مجارستان

 

همه شهروندان غیر اتحادیه اروپا برای زندگی و کار در مجارستان باید ویزای کار و مجوز کار داشته باشند. به‌عنوان کارفرما، شما مسئول اکثر مراحل، از جمله ارائه اسناد به مقامات مهاجرت هستید. برخی از این گزینه‌ها عبارتند از:

  • مجوزهای کار انفرادی: اتباع خارجی که مایلند بیش از 90 روز در مجارستان بیش از 180 روز کار کنند، باید برای مجوز کار فردی درخواست دهند.
  • مجوزهای کار مشترک: مجوزهای کار مشترک برای اتباع خارجی است که قصد دارند در مجارستان بیش از 90 روز در مدت 180 روز کار کنند.
  • مجوزهای اقامت: مجوزهای اقامت، همچنین به‌عنوان(tartózkodási engedély: اجازه اقامت) شناخته می‌شوند، اجازه اقامت تا 90 روز را می‌دهند.
  • رویه درخواست تک: یک تبعه کشور ثالث می‌تواند بیش از 90 روز اما کمتر از 180 روز از طریق روش درخواست واحد در مجارستان بماند. این مجوز بر اساس رابطه کاری با یک کارفرمای مجارستانی است.

فرآیند درخواست ویزای کاری مجارستان

هر ویزای کاری مجارستان روند درخواست متفاوتی دارد. برای مثال، برخی از کارمندان شما ممکن است واجد شرایط دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا باشند. آنها نیاز دارند که:

    • سند مسافرتی معتبر داشته باشند
    • هدف از ورود و خروجشان را بیان کنند
    • شرایط قانونی استخدامی داشته باشند
    • بیمه درمانی با پوشش کامل داشته باشند
    • یک آدرس معتبر برای اقامتشان در مجارستان اعلام و ثبت کنند

روند درخواست مجوز کاری مجارستان

روند درخواست شامل ارسال پاسپورت معتبر، داده‌های بیومتریک، ارائه درخواست و مدارک ذکر شده می‌باشد. پس از تایید کارت آبی اتحادیه اروپا، اداره منطقه‌ای ویزای اجازه اقامت را صادر کرده و به افسران کنسولی اطلاع می‌دهد.

قبل از درخواست ویزا/مجوز اقامت، کارفرما باید برای اجازه کار درخواست دهد که این روند را شامل می‌شود:

  • آگهی کار در اداره کار مجارستان به مدت 15 روز فرصت می‌دهد تا زمان کافی برای یک تبعه مجارستانی بیکار برای رقابت برای این موقعیت فراهم کند.
  • ارسال درخواست نیروی انسانی به شعبه منطقه‌ای مربوطه مرکز کار – این درخواست باید با این شرایط انجام شود: نیاز به نیروی کار معتبر برای فرد خارج از کشور، عدم حضور کارگران داخلی برای پر کردن موقعیت، و تبعه خارجی که شغل مورد نظر را برآورده کند.

تعداد مجوزهای کار صادر شده برای کارمندان خارجی نمی‌تواند از میانگین تعداد کارگران درخواست شده توسط کارفرمایان (ماهانه) که در سال گذشته گزارش شده است تجاوز کند. چنین داده هایی به صورت سالانه در روزنامه رسمی مجارستان منتشر شده توسط وزیر اقتصاد ملی ارائه می‌شود. یک کارفرما برای اعطای مجوز کار باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • ارائه گواهی مبنی بر نیاز مبرم به نیروی کار خارجی قبل از درخواست برای مجوز کار
  • عدم حضور اتباع مجارستانی برای تکمیل نیروی کار موردنیاز
  • اتباع خارجی شرایط استخدام را داشته باشند
  • دو روش قابل اجرا وجود دارد.
  • رویه عمومی
  • رویه ساده شده

درخواست مجوز کار باید ظرف 60 روز پس از درخواست تقاضای کار انجام شود. برخی از مدارک کلیدی مورد نیاز عبارتند از:

  • گواهی صلاحیت حرفه‌ای مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های شغلی
  • گواهی شرایط استخدام
  • سندی که عنوان عملیات کارفرما را تأیید می‌کند
  • گواهی پزشکی

روند عمومی:

در صورتی که تبعه خارجی قصد کار برای مدت کمتر از 90 روز با دوره 180 روزه را داشته باشد، درخواست مجوز کار را به مرکز کار ارسال کنید. اگر تبعه خارجی قصد کار برای مدت بیش از 90 روز در یک دوره 180 روزه را داشته باشد، مجوز مشترک باید به اداره مهاجرت ارائه شود. اخذ تاییدیه برای مجوز کار مشترک تا 90 روز طول می کشد و برای یک دوره 2 ساله معتبر است. چنین مجوزهای کاری را می توان برای یک دوره 2 ساله دیگر تمدید کرد.

روند ساده‌شده:

یک رویه ساده، کارفرما را ملزم به ارائه درخواست نیروی انسانی در هنگام ارسال درخواست برای مجوز کار فردی به مرکز کار یا هنگام ارسال درخواست برای مجوز مشترک به اداره مهاجرت نمی‌کند.

شرایطی که تحت آن یک روش ساده ممکن است تصویب شود:

  • اگر یک یا چند شرکت/شخص خارجی دارای اکثریت مالکیت در شرکت متقاضی مجوز کار باشند. بااین‌حال، تعداد اتباع خارجی برای استخدام نمی‌تواند از 5% کل نیروی‌کار شرکت تا 31 دسامبر در سال قبل از آن تجاوز کند.
  • در صورتی که کارفرما بخواهد یک تبعه خارجی را برای کار نصب استخدام کند یا فعالیت‌های مربوط به گارانتی، نگهداری یا گارانتی را برای بیش از 15 روز کاری متوالی ارائه دهد.
  • اگر کارمند خارجی از الزامات مجوز کار معاف باشد، باید مجوز اقامت درخواست شود
  • درخواست مجوز کار باید ظرف 60 روز پس از درخواست تقاضای نیروی کار انجام شود که به این مدارک نیاز است: گواهی صلاحیت حرفه‌ای موردنیاز برای انجام فعالیت‌های شغلی، گواهی شرایط استخدام/قرارداد، سندی که عنوان کار کارفرما را تأیید می‌کند، و گواهی پزشکی. هنگام درخواست مجوزکار دو نوع رویه وجود دارد: عمومی و ساده. آنها با توجه به موقعیتی که تبعه خارجی در شرکت خواهد داشت و همچنین معافیت‌های احتمالی متفاوت خواهد بود.
  • مرکز کار 10 تا 30 روز طول می‌کشد تا درخواست مجوز کار را بررسی کند. پس از تصویب، باید قطعنامه‌ای صادر شود که اطلاعات کارفرمایی که تبعه خارجی را درگیر می‌کند، جزئیات محل‌کار، شرح شغل، فعالیت‌های کاری و مدت استخدام را مشخص کند.

پس از اخذ مجوز کار، ویزای طولانی مدت، که به‌عنوان یک اجازه‌اقامت از پیش تایید شده عمل می‌کند، ممکن است درخواست شود، که برای اخذ آن باید این مراحل را دنبال کنید (اگرچه این مسأله می‌‌تواند بسته به کشوری که از آن درخواست می‌کنید متفاوت باشد):

  • فرم درخواست ویزا را پر کنید
  • مدارک موجود: باید مدارک موردنیازی را که جمع‌آوری کرده‌اید به درخواست خود ارائه/ضمیمه کنید.
  • تعیین وقت سفارت/کنسولگری خود: پس از تکمیل درخواست، باید از سفارت یا کنسولگری مجارستان وقت بگیرید. این روند ممکن است با توجه به مقررات کشور محل اقامت شما متفاوت باشد و ممکن است شامل مصاحبه باشد.
  • ارائه مشخصات بیومتریک به سفارت/کنسولگری: در سفارت/کنسولگری مجارستان اثر انگشت شما باید اسکن شود و از صورت تصویربرداری بعمل آید (اگر در 5 سال گذشته به منطقه شینگن سفر نکرده‌اید).
  • پرداخت هزینه ویزا: فرآیند/شرایط پرداخت نیز ممکن است بسته به کشور محل اقامت متفاوت باشد.

مدارک برای اثبات معیشت در مجارستان

– بیانیه‌ای از یک موسسه مالی مجارستانی یا خارجی در مورد حساب بانکی متقاضی، یا

– گواهی درآمد صادر شده توسط سازمان مالیاتی برای سال قبل، یا

– گواهی درآمد صادر شده توسط کارفرما، یا

– گواهی صادرشده توسط کارفرما و/یا سازمان مالیاتی به‌عنوان گواهی درآمد منظم دریافتی از خارج، یا

– گواهی‌های قابل اعتماد دیگر

مدارک لازم برای اقامت در مجارستان:

– قرارداد اجاره مسکن در اثبات اجاره مسکن یا

– سندی در مورد اقامت با حسن نیت، یا

– شواهد مستند برای تأیید رزرو اقامتگاه و پرداخت.

– بیانیه‌ای در مورد خدمات شبانه روزی (خوابگاه)، یا

– سندی برای اثبات مالکیت یک خانه،

– یک قرارداد فروش املاک و یک کپی از تصمیم سازمان ذیصلاح بوداپست یا اداره دولتی منطقه مبنی بر اعطای مجوز برای تملک ملک، یا

– سایر اسناد

اسنادی که خروج شما را اثبات می کند:

– در صورت رد درخواست شما باید بیانیه‌ای مبنی بر تعهد به خروج داوطلبانه اتحادیه اروپا ارائه دهید.

– پاسپورت معتبر یا مجوزهای لازم برای بازگشت به کشور مبدا یا هر کشور غیر اتحادیه اروپا، و

– یک بلیط معتبر برای حرکت، یا بودجه کافی برای خرید چنین بلیط یا وسیله حمل و نقل.

انواع ویزای کار مجارستان

علاوه بر مجوزکار، کارمندان شما به ویزای کار مجارستان نیز نیاز دارند. انواع ویزاهای موجود به شرح زیر است:

ویزای کار فصلی: هر فردی که در زمینه کشاورزی، باغبانی، دامپروری یا ماهیگیری کار می‌کند باید مجوز کار و ویزای کار فصلی داشته باشد. این ویزا هم برای یک بار ورود و هم برای چند بار ورود به حساب می آید و به متقاضی اجازه می دهد بیش از سه ماه اما کمتر از شش ماه کار کند.

کارت آبی اتحادیه اروپا: هر کارگر با مهارت بالا از یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌تواند کارت آبی اتحادیه اروپا را تا زمانی که دارای مجوز اقامت باشد، دریافت کند. آنها برای واجد شرایط بودن باید 18 ماه اقامت قانونی در یک کشور عضو را ثابت کنند.

ویزا کار مجارستان برای ایرانیان

مجارستان عضو اتحادیه اروپا است و دریافت ویزا کاری برای مهاجرت به این کشور، مزایای بسیاری دارد. برای اخذ ویزا کاری مجارستان در سال ۲۰۲۲، شهروندانی که جزو اتحادیه اروپا نیستند، باید از طرف یک کارفرما در مجارستان پیشنهاد کاری دریافت کنند. همچنین دانشجویان مهاجری که در مجارستان تحصیل می‌کنند این امکان را دارند ویزا کاری بگیرند و اقامت خود را تمدید کنند. افراد جویای کار از کشور‌های اتحادیه اروپا می‌توانند بدون داشتن پیشنهاد کاری و درخواست مجوز کار وارد مجارستان شوند؛ اما متقاضیان کشور‌های دیگر از جمله ایران لازم است مجوز کار و مجوز اقامت بگیرند که در ادامه به توضیحات بیشتری در این رابطه خواهیم پرداخت.

مزایای ویزا کاری مجارستان

مجارستان یک کشور اروپایی با اقتصاد فعال و از اعضای اتحادیه اروپا است. یکی از مزایای دریافت ویزا کاری کشور مجارستان، این است که خود عضو منطقه شنگن به حساب می‌آیید و می‌توانید بدون ویزا به ۲۶ کشور عضو شنگن سفر کنید. به علاوه اجازه کار در این کشور‌ها را هم دارید و از امنیت کاری و درآمد مناسب برخوردار خواهید بود. نرخ بیکاری در این کشور پایین و هزینه زندگی در این کشور، نسبت به اروپای غربی مقرون به صرفه است. پس از ۵ سال کار در مجارستان می‌توانید، اقامت بگیرید. البته کارکردن در این کشور معایبی هم دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به سخت بودن زبان مجاری، مالیات بر ارزش افزوده بالا و بروکراسی (زیادن بودن کاغذ بازی اداری) اشاره کرد.

بازار کار در مجارستان در سال ۲۰۲۲

مجارستان در سال ۲۰۰۴ به اتحادیه اروپا پیوست و از آن زمان، بنگاه‌های تجاری جهانی در این کشور توسعه پیدا کرد. نرخ بیکاری در این کشور اخیراً کاهش پیدا کرده و بازار کاری آن با رشد مواجه بوده است. اگرچه جستجوی یک شغل مناسب که درآمد بالایی هم داشته باشد کار آسانی نیست اما افراد متخصص و با تجربه می‌توانند با جستجو کار مناسب خود را پیدا کنند. از آنجایی که مشاغل حوزه اقتصاد و بازاریابی، متقاضی زیادی دارد، پیدا کردن کار در این زمینه‌ها کار سخت‌تری است. با این حال این کشور نیروی کار زیادی در زمینه فناوری و IT ندارد. بنابراین افرادی که داری تخصص‌هایی مانند برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار هستند به سهولت می‌توانند وارد بازار کار شود.

شرایط کار در مجارستان

شرایط کار در شرکت‌های چند ملیتی مجارستان، مانند کشور‌های اروپای غربی است؛ هفت روز کاری در مجارستان معادل ۴۰ ساعت کار است و به طور استاندارد، امکان دریافت ۲۱ روز مرخصی در سال را دارید. تعداد تعطیلات کاری در این کشور بستگی به سن شما دارد؛ هر چه سن کارکنان بیشتر شود تعداد روز‌های تعطیل در سال افزایش می‌یابد. دریافت اضافه کاری بستگی به شرکتی دارد که در آن کار می‌کنید؛ طبق توافق قبلی که با کارفرمای خود داشته‌اید، اضافه کاری به شما پرداخت می‌شود. با این حال شرکت‌های کوچک‌تر با توجه به قابلیت‌های اقتصادی و نوع صنعت، شرایط مختلفی ارائه می‌دهند. محیط کاری مجارستان یک محیط سنتی است؛ به این معنی که معمولا حقوق و منافع کارمندان حفظ می‌شود. حقوق کاری در این کشور وابستگی زیادی به سطح زبان و موقعیت شما دارد.

ویزای کار مجارستانشرایط اخذ ویزا کاری مجارستان در سال ۲۰۲۲

دولت مجارستان از سال ۲۰۱۴، یک سری تغییرات در قوانین مهاجرت اعمال کرده است. دریافت مجوز کار و اقامت برای شهروندان خارج از اتحادیه اروپا، به صورت ادغام شده است و درخواست مجوز کار، به عنوان بخشی از درخواست مجوز اقامت به حساب می‌آید. به این نوع درخواست، اجازه اقامت برای اشتغال گفته می‌شود و تنها راه دریافت ویزا کاری است. به عبارتی شما نمی‌توانید تنها برای جستجوی شغل، پروانه کاری دریافت کنید؛ بلکه باید با درخواست ویزا کاری، به نوعی مجوز اقامت در مجارستان را هم بگیرید.

توجه کنید که پیش از درخواست اقامت در این کشور باید پیشنهاد کاری از طرف کارفرما داشته باشید و مدرک پیشنهاد شغلی خود را به مقامات سفارت ارائه دهید؛ در غیر این صورت نمی‌توانید مجوز کار دریافت کنید.

چگونه مجوز کار در مجارستان دریافت کنیم؟

کارفرما خارجی ابتدا به منظور جذب نیروی کار بومی، شغل و تخصص مورد نظر خود را در مجلات معتبر مجارستان آگهی می‌کند. درصورتی که پس از ۱۵ روز، هیچ نیروی کاری در داخل کشور جذب نکرد، برای استخدام نیروی خارجی اقدام می‌کند. در این شرایط شما می‌توانید درخواست اجازه کار بدهید و اجازه کارفرما را دریافت کنید. سپس برای اخذ ویزا کاری مجارستان، اقدامات لازم را انجام دهید و مدارک مورد نیاز را به سفارت خانه این کشور تحویل بدهید. در صورت تکمیل بودن مدارک، از طرف سفارت برای شما ویزا صادر می‌شود.

اخذ ویزا کاری مجارستان پس از تحصیل

دانشجویانی که در مجارستان فارغ التحصیل می‌شوند با دریافت مدرک تحصیلی معتبر، می‌توانند در این کشور شروع به کار کنند. این افراد برای تبدیل ویزا تحصیلی خود به ویزا کاری تا حدود ۶ ماه مهلت دارند به دنبال کار بگردند و پیشنهاد شغلی دریافت کنند. یکی از مسائلی که دانشجویان باید در طول تحصیل خود به آن اهمیت بدهند، یادگیری زبان مجاری است؛ چرا که در این صورت شانس بیشتری برای پیدا کردن کار خواهند داشت. به علاوه این امکان را دارند که پیش از فارغ التحصیل شدن، به منظور آشنا شدن با شرایط کاری در مجارستان، به صورت موقت کار کنند.

انواع ویزا کاری

متقاضیان دریافت ویزا کار مجارستان که در حال تحصیل در این کشور یا عضو اتحادیه اروپا و کشور‌های منافع مشترک هستند، می‌توانند ویزا نوع D یا نوع اول اخد کنند. در ادامه تفاوت دو نوع ویزا را بیان می‌کنیم.

ویزا کاری نوع D

متقاضان با داشتن این ویزا می‌توانند در مدت زمان ۱ ماه در مجارستان به دنبال کار باشند. در صورتی که در این بازع زمانی توانستند کار مناسبی پیدا کنند، موفق به اخذ ویزا کار می‌شوند. این نوع ویزا برای شهروندان اتحادیه اروپا است که از طریق آن تنها یک بار می‌توانند وارد مجارستان شوند.

ویزا کاری نوع اول

دانشجویان خارجی که در مجارستان تحصیل می‌کنند می‌توانند تا ۹ ماه پس از فارغ التحصیلی در این کشور بمانند و به دنبال کار بگردند. این افراد می‌توانند ویزا تحصیلی خود را به ویزا کاری نوع یک تبدیل کنند. همچنین دانشجو موظف است ۱۵ روز پیش از به پایان رسیدن اعتبار ویزا تحصیلی خود، برای دریافت ویرا کار اقدام کند.

ویزای کار مجارستانکاریابی برای دریافت ویزا کاری مجارستان

پیش‌تر اشاره کردیم که تنها با داشتن پیشنهاد شغلی از طرف یک کارفرما مجاری می‌توانید درخواست ویزا کاری بدهید. بنابراین باید بتوانید به طریق‌های مختلف به دنبال کار بگردید و تخصص و مهارت خود را به کارفرمایان این کشور ثابت کنید. یکی از راه‌های پیدا کردن کار مناسب، جستجو در روزنامه‌های معروف خارجی مانند بوداپست سان، HVG، BBJ  و دیگر مجلات آفلاین است. علاوه بر آن سایت‌های کاریابی معتبری وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانید در مجارستان کار پیدا کنید. در ادامه چندین سایت آگهی استخدامی در مجارستان معرفی می‌کنیم:

  • JOBLINE
  • WORKABRAOD
  • CVONLINE
  • JOBPILOT
  • PROFESSION

شما باید رزومه کاری خود را از طریق راه‌های ارتباطی، به کارفرما ارائه دهید. رزومه کاری معمولا شامل موارد زیر است:

  1. اطلاعات شخصی (نام، نام خانوادگی، آدرس سکونت، آدرس‌ایمیل و شماره تلفن)
  2. مدارک و اطلاعات تحصیلی (رشته یا دوره، مقطع، اسم دانشگاه یا آموزشگاه)
  3. توانی‌ها، تخصص‌ها و مهارت‌های کاری (مهارت زبان، نرم‌افزار، گواهینامه رانندگی و مدرک دوره‌های آموزشی دیگر)
  4. ارائه توضیحات درباره چشم انداز شغلی و اهداف متقاضی از درخواست کار
  5. ضمیمه یک عکس در رزومه

مدارک لازم برای اخذ ویزا کاری مجارستان

ویزا کاری مجارستان به طور معمول دارای ۲ سال اعتبار است. در صورت دریافت و تکرار پیشنهاد کار از طرف کارفارما، ویزا کاری تمدید می‌شود. پیشنهاد کاری از سوی کارفارمای قانونی باید از همان ابتدا شفاف و شرایط کاری، میزان حقوق و مزایا مشخص باشد. در قراردادی که بین شما و کارفرما منعقد می‌شود لازم است عنوان شغلی و هویت کارفرما مشخص باشد؛ همچنین آدرس‌ها، نام و مسئولیت کارمندان، ساعات کاری، پرداخت حقوق و اضافه کاری، تعطیلات و دیگر اطلاعات درج شود.

مدارک لازم برای دریافت ویزا کاری را باید به سفارت خانه مجارستان ارائه دهید. این مدارک عبارت هستند از:

  • صدور اجازه کار کارفرمای مجاری برای جذب نیرو خارجی
  • دریافت جاب آفر (پیشنهاد شغلی) از طرف کارفرمای قانونی مجارستان
  • ارائه گذرنامه معتبر
  • تکمیل فرم درخواست ویزا کاری در سفارت
  • ضمیمه رزومه کاری و تحصیلی
  • پرداخت کامل هزینه اخذ ویزا کاری مجارستان طبق آخرین تعرفه
  • ارائه گواهی سلامت معتبر
  • تحویل عکس با پس زمینه سفید و مدارک شناسایی به همراه کپی مدارک
  • آدرس محل سکونت در مجارستان
  • بیمه مسافرتی با حداقل مقدار ۳۰۰۰۰ یورو

متقاضیان ویزا کاری مجارستان در صورت متاهل بودن می‌توانند برای مهاجرت خانوادگی نیز اقدام کنند. مدارک لازم برای این کار شامل گواهی ازدواج، مدارک هویتی همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال و دیگر مدارک لازم برای تأیید ارتباط خونی با فرزندان است.

ویزای کار مجارستانحقوق کاری در مجارستان

یکی از مسائل مهمی که در راستای درخواست ویزا کاری باید به آن توجه کنید، میزان حقوق کار در مجارستان است. بر اساس آمار ارائه شده در سال ۲۰۲۰، حقوق میانگین ماهانه در این کشور برابر با ۳۰۰۰۰۰ فورینت مجارستان (HUF)، حداقل دستمزد حدود HUF۱۷۳۰۰۰ و حقوق ساعتی معادل ۷۳۷۰ فورینت است. در سیستم مالیاتی مجارستان، مالیات‌ها بخش معینی از درآمد افراد هستند؛ از سال ۲۰۱۷ تا کنون این مالیات بر درآمد برابر با ۱۵% است. در صورت اقامت موقت، باید مالیات بر درآمد دریافتی محاسبه و پرداخت شود؛ حتی اگر درآمد دریافتی از کشور‌های خارجی باشد.

افرادی که پس از دریافت ویزا کاری و اقامت ۵ ساله در مجارستان، می‌توانید اقامت دائم این کشور را به دست‌آورید. افرادی که اقامت دائم دارند مجبور هستند تمامی درآمد خود را مالیات بدهند. شما به عنوان متقاضی کار در مجارستان باید تخمین بزنید با درآمدی که خواهید داشت آیا می‌توانید از پس هزینه‌های زندگی در آن کشور بی‌بیایید یا خیر. کاری که انتخاب می‌کنید باید مقرون به صرفه باشد و شما را در شرایط مطلوبی قرار بدهد. پس از پیش‌بینی هزینه‌ها و تطابق آن با درآمد احتمالی خود، اقدام به کار در این کشور کنید.

هزینه‌ های زندگی در مجارستان

هزینه زندگی برای هر شخص با توجه به منطقه زندگی و سبک زندگی در مجارستان فرق دارد؛ اما به طور میانگین می‌تواتد ۶۰۰ یورو باشد و برابر مقدار‌های زیر است:

  • هزینه سالانه زندگی: ۳۵۹۴۲۰۹ الی ۴۳۱۳۰۵۱ فورینت مجارستان
  • هزینه ماهانه زندگی (خوراک، حمل و نقل وغیره): ۲۵۱۵۹۴ تا ۲۸۷۵۳۶۷ فورینت مجارستان
  • هزینه اجاره ماهانه آپارتمان: ۱۴۳۷۶۸ الی ۱۶۱۷۳۹ فورینت مجارستان

نرخ بیکاری در مجارستان

در رابطه با مزایای کار در مجارستان، اشاره کردیم که نرخ بیکاری در سال‌های اخیر در این کشور پایین بوده است. به طوری که اکنون یکی از کم‌ترین نرخ‌های بیکاری ( زیر ۵ درصد) در کشور‌های اروپایی را دارد. شهر‌های بزرگ مجارستان مانند بوداپست، دبرسن و می‌سلک، فرصت‌های شغلی بهتری ارائه می‌دهند و نرخ بیکاری کمتری دارند؛ بنابراین بهترین انتخاب برای جستجوی کار هستند. یکی از دلایل عمده درخواست کار در مجارستان، افزایش حداکثر میزان اشتغال این کشور در سال گذشته است؛ حتی پیش‌بینی می‌شود با توجه به رشد اقتصادی مجارستان، کارمندان با افزایش دستمزد رو به رو خواهند بود.

هزینه‌ های ویزا کار مجارستان

برای دریافت ویزا کار کشور مجارستان لازم است هزینه‌هایی بپردازید. هزینه سفارت برای اخد ویزا ۶۰ یورو است اما برای موارد دیگر نیز باید مبالغی بپردازید. برای دریافت اجازه کار و اجازه اقامت لازم است ۹۰۰ یورو خرج کنید. همچنین ۱۰۰ یورو برای کارت تامسن اجتماعی مجارستان صرف کنید و ۱۰۰ یورو برای افتتاح حساب بانکی خود در مجارستان بدهید.

اخذ ویزا کار از طریق دوره ‌های زبان مجاری

یکی از روش‌های دریافت ویزا کار در مجارستان، شرکت در دوره‌های زبان مجارستانی است. متقاضی از این طریق می‌تواند در طی اقامت یک ساله این کشور در این مدت برای خود کار پیدا کند. این کشور به متقاضیان کورس‌های زبان، ویزا اقامت می‌دهند. هزینه گذراندن این دوره‌ها بین ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو است و در ابتدای هر فصل آغاز می‌شود.

مشاغل پر متقاضی در مجارستان

همانطور که گفتیم، مجارستان اقتصاد رو به رشدی دارند. انواع مشاعل و تخصص‌ها در آن فرصت توسعه و پیشرفت دارند. در ادامه تعدادی از مشاغل پر طرفدار در مجارستان را معرفی می‌کنیم.

مدیر فروش
کارشناس توسعه بازار
کارشناس مدیریت منابع انسانی
کارشناس IT
مدیریت امور مالی
حسابداری
مدیریت شبکه
کارشناس سئو
برنامه‌نویس و توسعه دهنده نرم‌افزار

مشاغل مورد نیاز مجارستان مناسب برای درخواست ویزا کاری کدام هستند؟

بسیار از مشاغل در مجارستان، نیازمند جذب نیروی بیشتری هستند. از میان آن‌ها تعدادی از تخصص‌ها و شغل‌هایی که شهر‌های مختلف کشور مجارستان به آن‌ها نیاز دارد را معرفی کرده‌ایم.

متخصص ICT
کارشناسی علوم طبیعی
مهندسی
متخصص حوزه سلامت (پزشکی، پرستاری، رادیولوژی وغیره)
اقتصاد
مدیر مالی، نمایندگی فروش
فناوری اطلاعات
هتل داری و رستوراان داری
کارمندان پرسنل
سؤالات متداول ویزا کار مجارستان

در آخر به متداول‌ترین پرسش‌های شما درباره اخذ ویزا کار مجارستان و زندگی در این کشور پاسخ می‌دهیم.

1. آیا برای کار در مجارستان به ویزا نیاز دارید؟
شهروندانی که جزء اتحادیه اروپا نیستند برای کار در مجارستان باید حتما مجوز کار بگیرند و ویزا کار داشته باشند. یک کارفرما موظف است که مدارک لازم جهت تأیید مجوز کار را به مقامات مهاجرت ارائه دهد. دانشجویان خارجی که در دانشگاه‌های این کشور تحصیل می‌کنند پس از اتمام دوره تحصیلی خود می‌توانند اقدام به تبدیل ویزا تحصیلی خود به ویزا کاری مجارستان کنند. یکی از راه‌های دریافت ویزا کار، شرکت در دور زبان مجارستانی و اخذ اقامت یکساله در این کشور است.
2. یک شهروند ایرانی چگونه می‌تواند در مجارستان کار کند؟
به عنوان یک ایرانی اگه به دنبال رسیدن به یک درآمد خوب در یک کشور اروپایی هستید، مجارستان می‌تواند یک انتخاب مناسب باشد. نرخ بیکاری در این کشور پایین و هزینه‌های زندگی در آن نسبت به اروپای غربی کمتر است. برای جستجوی کار در مجارستان، آگهی‌های استخدامی و سایت‌های کاریابی این کشور را مدام مورد بررسی قرار دهید. رزومه خود را برای کارفرمایان ارسال کنید و از ۱۵ تا ۲۵ روز منتظر بمانید. کارفرمایان مجاری، ابتدا به دنبال جذب نیروی داخلی هستند؛ در صورتی که فردی را استخدام نکنند، درخواست‌های خارجی را بررسی می‌کنند. در صورت تأیید رزومه شما در بین متقاضیان، از طرف خود برای شما مجوز کار صادر می‌کنند. مجوز کار به همراه مدارک لازم برای اخذ ویزا کار را باید به سفارت مجارستان ارائه دهید و هزینه ویزا را پرداخت کنید.
3. حداقل حقوق کار در مجارستان چقدر است؟
در بوداپست -پایتخت مجارستان- حداقل حقوق برای کارگران ساده ماهانه برابر با ۱۶۷۴۰۰ فورینت، معادل ۴۶۶ یورو است. این میزان برای کارگران ماهر در حدود ۲۱۹۰۰۰ فورینت (۶۰۹ یورو) است. به طور کلی یک کارمند تمام وقت، حقوقی بین ۱۵۰۰۰۰۰ تا ۲۶۴۰۰۰۰۰ فورینت دریافت می‌کند.
4. میانگین حقوق کاری در مجارستان چند یورو است؟
میانگین حقوق کاری در مجارستان در سال ۲۰۲۲ حدودا ۳۰۰۰۰۰ فورینت معادل ۸۱۷ یورو محاسبه می‌شود. متوسط حقوق در بوداپست از دیگر شهر‌های مجارستان بیشتر است. بالاترین میانگین برای مشاغل با درآمد بالا برابر ۲۲۰۰۰۰۰ HUF است.
5. شرایط کار در مجارستان چگونه است؟
نرخ بیکاری در این کشور از ۵ درصد کمتر است و در زمینه جذب نیروی کار و سرمایه موفق عمل کرده است. پیدا کردن کار در مجارستان کار چندان سختی نیست و با جستجو مداوم و ارتباط با کارفرما‌های این کشور می‌توانید به سهولت مجوز کار بگیرید و برای ویزا کاری اقدام کنید.
6. ویزا کاری مجارستان تا چه مدت معتبر است؟
ویزا کار برای اتباع خارجی در کشور مجارستان به مدت ۲ سال اعتبار دارد. این مدت قابل تمدید نیست مگر اینکه از سوی کارفرما شرکت‌های محلی، دوباره مجوز کار بگیرند. پس از ۵ سال کار در این کشور و اقامت موقت، می‌توانید اقامت دائم مجارستان را بگیرید که مزایای بسیاری دارد.
7. هزینه زندگی در مجارسان چقدر است؟
به طور کلی می‌توان گفت هزینه زندگی در کشور مجارستان مبلغی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ یورو است. با پرداخت ماهانه ۳۰۰ یورو می‌توانید یک آپارتمان ۷۰ متری اجاره کنید. هزینه خوراک، پوشاک، اجاره، برق، بیمه، مسافرت، حمل و نقل، بیمه وغیره در مجارستان نسبت به سایر کشور‌های اروپایی و کشور‌های ایالت متحده ارزان‌تر است. البته هزینه‌های گرمایش در این کشور تقریباً گران است. علاوه بر آن به اقلام مختلف مانند نان، ۱۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد.

سخن پایانی

مجارستان از جمله کشور‌های اروپایی مناسب برای دریافت ویزا کار است. طبق قوانین مهاجرتی این کشور، درخواست اجازه کار بخشی از پروسه درخواست اقامت است. اگر قصد مهاجرت و کار کردن در این کشور را دارید باید حتما از سوی یک کارفرمای قانونی در مجارستان مجوز کار بگیرید. پس از دریافت آن می‌توانید اقدام به اخذ ویزا کار کنید. هزینه‌های زندگی در کشور مجارستان نسبت به کشور‌های دیگر اروپایی نسبتا مقرون به صرفه است و این کشور در سال گذشته از نظر افزایش اشتغال، بیشترین حد خود را داشته است. پیش‌بینی‌های انجام شده نشان می‌دهد، به دنبال رشد اقتصادی قابل توجه این کشور، درآمد شهروندان نیز با افزایش همراه خواهد بود. متوسط حقوق یک کارمند در بوداپست در سال ۲۰۲۲ معادل ۸۱۷ یورو در ماه است.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید