لوگو صبا ویزا

ویزای کار در فرانسه

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه اخذ ویزای کار به فرانسه به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. مشاوره رایگان

آیا نمی‌دانید چگونه در فرانسه زندگی و کار کنید؟ برخی از ملیت‌ها برای اینکه بتوانند به طور قانونی در فرانسه زندگی و کار کنند نیاز به ویزای کار فرانسه دارند. بسته به موقعیت شغلی شما در فرانسه، مجوزهای کار زیادی نیز وجود دارد. مجوز کار فرانسه با وضعیت اقامت شما در فرانسه ارتباط دارد. در بیشتر موارد، قبل از درخواست ویزای کار فرانسه، به یافتن یک شغل نیاز دارید. اما تمام مواردی که ذکر کردیم، به توضیحات بیشتر و جزئیات بهتری نیاز دارد که در این مقاله به آن‌ها پرداخته‌ایم. پس اگر به اخذ ویزای کار در فرانسه علاقه دارید، حتما به خواندن این مقاله ادامه دهید.

همچنین علاوه بر این مقاله، سازمان مهاجرتی صبا ویزا با ارائه مشاوره تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه ویزای کاری فرانسه خواهد بود. همچنین شما می‌توانید با پر کردن فرم مشاوره رایگان با سازمان مهاجرتی صبا ویزا در ارتباط باشید.

فهرست عناوین

ویزای کار فرانسه برای ایرانیان

اگر اهل اتحادیه اروپا / EEA یا سوئیس هستید، می‌توانید بدون مجوز کار در فرانسه کار کنید. اگر با یکی از اعضای خانواده خود به فرانسه می‌آیید که دارای مجوز نیروی کار ماهر در فرانسه است، ممکن است بتوانید بدون مجوز کار نیز کار کنید. اما اگر تابعیت کشورهای ثالث را دارید که ایران نیز جزو یکی از آن‌هاست، باید برای کار در فرانسه، ویزای کاری دریافت کنید.

اکثر افراد برای کار در فرانسه به مجوز نیاز دارند. آن‌ها قبل از اعطای ویزا به این مجوز نیاز دارند. کارفرمای آینده این فرآیند را از طرف شما سازماندهی می‌کند. شما به یک کارفرما نیاز دارید تا مجوز کار را برای شما سازماندهی کند.

اجازه کار موقت در فرانسه

اگر کمتر از 90 روز در فرانسه کار می‌کنید، کارفرمای شما باید برای شما اجازه کار موقت بگیرد. کارفرما این را از وزارت کار فرانسه، DIRECCTE، یا یک کنوانسیون d’accueil که توسط استان محلی مهر شده است دریافت می‌کند. اگر دانشمند، محقق یا معلم هستید. این مجوز به سفارت فرانسه می‌رود که در آنجا برای ویزای خود درخواست دهید.

برای کار در فرانسه برای کمتر از 90 روز، به ویزای کار موقت نیاز دارید، مگر اینکه از اتحادیه اروپا / EEA / سوئیس باشید. اگر اهل استرالیا، آنتیگوا و باربودا، باهاما، برزیل، کانادا، اسرائیل، ژاپن، موریس، مکزیک، سنت کیتس و نویس، سیشل، سنگاپور، کره جنوبی، ایالات متحده، یا ونزوئلا هستید، نیازی ندارید که این ویزا را دریافت کنید. برای اطمینان از آخرین قوانین، با کنسولگری فرانسه در کشور خود مشورت کنید.

ویزای کار طولانی مدت در فرانسه

اگر بیش از 90 روز در فرانسه کار می‌کنید، باید برای ویزای کار طولانی مدت اقدام کنید. این هم اجازه اقامت شماست. کارفرمای شما یک قرارداد کاری تنظیم می‌کند و آن را به بخش محلی وزارت کار فرانسه می‌فرستد. اگر هر یک از اعضای خانواده به شما ملحق می‌شوند، کارفرما باید رویه اعضای خانواده همراه را نیز آغاز کند. اگر DIRRECTE قرارداد را تأیید کند، درخواستتان به اداره مهاجرت و ادغام فرانسه (OFII) ارسال می‌شود.

هنگامی‌که OFII قرارداد را تأیید کرد، تاییدیه مستقیماً به سفارت فرانسه در کشور شما می‌رود. سپس برای درخواست ویزای طولانی مدت دعوتنامه‌ای برای مراجعه حضوری به سفارت دریافت می‌کنید. پاسپورت، فرم درخواست، و هر مدرک لازم دیگری را همراه داشته باشید. به محض ورود به فرانسه، باید در L’Office Francais de l’Immigration et de I’Integration (OFII) ثبت نام کنید.

ویزای کار در فرانسه

انواع ویزای کار در فرانسه

انواع مختلفی از مجوزهای اقامت برای کار در فرانسه وجود دارد که هر کدام شرایط خاص خود را دارند. برخی از مهاجرانی که برای زندگی در فرانسه می‌آیند از سایر شرایط عمومی معاف هستند.

ویزای استعداد فرانسه (پاسپورت تلنت)

در سال 2016، دولت فرانسه اخذ مجوزهای کاری خاص را برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا/EEA/ سوئیس صادر و مسیر آن‌ها را آسان‌تر کرد. پاسپورت تلنت یکی از این نمونه‌هاست. این مجوز اکنون شامل ده دسته زیر است:

  • تازه فارغ‌التحصیلان ماهر
  • کارکنان یک شرکت نوآور
  • کارکنان بسیار ماهر (دارندگان کارت آبی اتحادیه اروپا)
  • کارمندان ماموریت با قرارداد کاری فرانسوی
  • محققان/دانشمندان
  • قهرمانان یک پروژه اقتصادی نوآورانه
  • سرمایه‌گذاران اقتصادی یا مالی
  • نمایندگان شرکت
  • هنرمندان/نوازندگان
  • فردی که در سطح بین‌المللی یا ملی در علم، ادبیات، هنر، آموزش، ورزش و … شهرت دارد

به طور خلاصه، اگر شما یک نیروی کار حرفه‌ای و مستقل یا کارمند هستید که از نظر مقامات فرانسوی، پتانسیل کمک به اقتصاد فرانسه، به ویژه در زمینه‌های فکری، علمی، فرهنگی، ورزشی یا بشردوستانه را دارد.  و شما درگیر یک پروژه خاص خواهید شد، می‌توانید برای این اجازه اقامت چهار ساله و قابل تمدید درخواست دهید.

بسته به اینکه همه شما در کدام دسته بالا هستید، این مجوز الزامات مختلفی دارد، اما برخی از الزامات کلی عبارتند از:

  • ارائه مدارک، اغلب شامل مدرک لیسانس یا بالاتر، رزومه کاری دقیق، اطلاعات مربوط به کار، و شواهدی مبنی بر بودجه کافی.
  • سایر معیارهای تعیین شده توسط کمیسیون ملی صلاحیت‌ها و استعدادها رعایت شود.
  • نشان دادن یک قرارداد کاری، معمولاً حداقل برای سه ماه، که توسط DIRECCTE تأیید شده است.

اطلاعات (به زبان فرانسوی) در وب سایت خدمات عمومی فرانسه و وب سایت مجلس ملی فرانسه موجود است. اگر این مجوز را دریافت کردید، اعضای خانواده شما یک کارت vie privée et familiale دریافت می‌کنند. این به همسر شما اجازه می‌دهد تا به طور قانونی در فرانسه کار کند. نه شما و نه همسرتان مجبور نیستید CAI را امضا کنید.

مجوز کار کارمندان و کارکنان موقت در فرانسه

پس از 18 ماه کار به عنوان یک کارمند موقت، می‌توانید برای آوردن خانواده خود به فرانسه درخواست دهید. همسران (شرکا از این امر مستثنی می‌شوند) و فرزندان خردسال می‌توانند برای ویزای بازدیدکننده یک ساله (بدون توانایی کار) درخواست دهند. آن‌ها باید CAI را امضا کنند.

کارت آبی فرانسه

این یک مجوز اقامت / کار یک تا سه ساله برای کارکنان بسیار ماهر است. برای اخذ این کارت، شما باید دارای مدرک دیپلم/ مدرک تحصیلی سه ساله یا پنج سال تجربه حرفه‌ای در یک زمینه خاص، قرارداد کاری برای حداقل یک سال و حقوق ماهانه حداقل 1.5 برابر حقوق فرانسوی باشید. شما باید در زمینه‌ای که برای آن در این طرح پذیرفته شده‌اید به مدت دو سال کار کنید. سپس می‌توانید هر کار با مهارت بالا را انجام دهید.

پس از 18 ماه اقامت در فرانسه، می‌توانید در سایر کشورهای اتحادیه اروپا کار کنید. پس از پنج سال، شما واجد شرایط دریافت کارت اقامت طولانی مدت EC 10 ساله و قابل تمدید هستید. اعضای خانواده می‌توانند یک اجازه اقامت خصوصی و خانوادگی دریافت کنند که به آن‌ها اجازه کار می‌دهد. آن‌ها نیز واجد شرایط دریافت کارت اقامت طولانی مدت EC هستند. آن‌ها از الزامات CAI مستثنی هستند.

این امکان وجود دارد که این مجوز خاص در رده صلاحیت کارکنان بسیار ماهر (دارندگان کارت آبی اتحادیه اروپا)، یعنی پاسپورت تلنت قرار گیرد.

مجوز کار کارمندان در حال ماموریت در فرانسه

اگر حداقل سه ماه در شرکتی خارج از فرانسه کار کرده باشید و به یکی از شرکت‌های کارفرمای مستقر در فرانسه یا شرکت دیگری در همان گروه اعزام شده باشید و 1.8 برابر حداقل دستمزد (حدود 2664 یورو در ماه دریافت کنید. ) پس شما واجد شرایط درخواست برای این مجوز هستید که به مدت سه سال اعتبار دارد و قابل تمدید است.

همسر شما می‌تواند در این مجوز به شما ملحق شود اما تا زمانی که شش ماه در فرانسه نباشد و مجوز vie privée et familiale نداشته باشد نمی‌تواند کار کند. اگر یک مدیر ارشد هستید، می‌توانید نسخه‌ای از مجوز را دریافت کنید که به خانواده شما اجازه می‌دهد در ابتدا با شما بیایند و همسرتان کار کند. در هر دو مورد، نه شما و نه همسرتان مجبور نیستید CAI را امضا کنید.

سرمایه‌گذاری در فرانسه

سرمایه‌گذاران خارجی که مبالغ هنگفتی (حداقل 10 میلیون یورو در دارایی‌های مشهود یا نامشهود) سرمایه‌گذاری می‌کنند یا قصد ایجاد بیش از 50 شغل را دارند، واجد شرایط مجوز اقامت 10 ساله هستند. همسر و فرزندان خردسال شما نیز از همین حقوق برخوردارند. همسر شما مجبور نیست CAI را امضا کند.

این امکان وجود دارد که این مجوز خاص اکنون در رده صلاحیت سرمایه‌گذاران اقتصادی و مالی پاسپورت تلنت قرار گیرد.

ویزای کار در فرانسه

ویزای کاری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در فرانسه

دانشجویان می‌توانند در طول دوره خود (حداکثر 964 ساعت در سال) به کار پاره وقت مشغول شوند. شما ممکن است برای تحصیل در فرانسه نیاز به دریافت ویزا داشته باشید. بسته به دوره‌ای که می‌گذرانید، انواع مختلفی از ویزا وجود دارد.

مجوز کار کارآموزان دانشجو

شما باید دانشجوی دانشگاهی در کشور خود باشید و دوره کارآموزی باید با تحصیلات شما مرتبط باشد. در حالی که اکثر دوره‌های کارآموزی بدون حقوق هستند، می‌توانید کمک هزینه اندکی از کارفرما دریافت کنید. شما باید یک دوره کارآموزی (کنوانسیون مرحله‌ای) داشته باشید که توسط شما، کارفرمایتان در فرانسه، و مدرسه یا کالج در کشورتان امضا شده باشد. همچنین باید مدرکی مبنی بر تمکن مالی (تقریباً 615 یورو در ماه)، رزرو پرواز، و مدرک محل اقامت را ارائه دهید.

مجوز کار دانشمندان/محققان در فرانسه

اگر مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر دارید و قرار است در سطح دانشگاه تحقیق یا تدریس کنید، واجد شرایط مجوز اقامت موقت فعالیت علمی هستید (carte de séjour temporaire ‘mention scientifique’). این مجوز یک سال اعتبار دارد و هر بار تا چهار سال قابل تمدید است.

این امکان وجود دارد که این مجوز خاص اکنون در رده صلاحیت محققین پاسپورت تلنت قرار گیرد.

شما باید مدرکی دال بر وضعیت و مدت کار تحقیقاتی خود ارائه دهید و همچنین یک قرارداد میزبانی (convention d’accueil) از یک سازمان علمی یا دانشگاه داشته باشید. همسر و خانواده شما حق دریافت مجوز اقامت با علامتvie privée et familiale (زندگی خصوصی و خانوادگی) را دارند، اما مطابق با الزامات CAI هستند.

مجوز کار کارکنان فصلی در فرانسه

اگر با قرارداد فصلی به مدت بیش از سه ماه مشغول به کار هستید، واجد شرایط مجوز اقامت با اعتبار سه سال هستید که برای دوره‌های سه ساله قابل تمدید است. این به شما اجازه می‌دهد تا حداکثر شش ماه از هر 12 ماه را در مشاغل فصلی کار کنید. شما فقط می‌توانید هر سال شش ماه در فرانسه بمانید، اگرچه مجاز به داشتن چندین قرارداد متوالی هستید. مشروط بر اینکه مجموعاً از شش ماه از یک سال تجاوز نکنید.

مجوز au pair

اگر بین 17 تا 30 سال دارید و می‌خواهید به عنوان au pair با یک خانواده میزبان فرانسوی کار کنید، خانواده میزبان شما باید یک قرارداد au pair (مطابق با مکان) تنظیم کرده و این قرارداد باید توسط DIRECCTE تایید شود. قبل از اینکه بتوانید ویزای خود را دریافت کنید، باید یک نامه پذیرش در یک آموزشگاه زبان داشته باشید که مشخص کند چه زمانی در آن شرکت خواهید کرد (حداقل 10 ساعت در هفته).

ویزای کاری فرانسه

اخذ مجوز کار در فرانسه

هر کسی که بخواهد در فرانسه کار کند، نیازمند مجوز کار خاصی است. ارسال درخواست برای مجوز کار به عهده کارفرماست، چه در فرانسه باشد و چه در خارج از کشور.

پس از برگزیت، شهروندان بریتانیایی باید بسته به تاریخ ورود به فرانسه و وضعیتشان برای مجوز کار درخواست دهند. شرکت باید درخواست مجوز کار را حداقل سه ماه قبل از شروع کار کارمند ارسال کند.

قبل از ارسال درخواست، کارفرما باید تلاش کرده باشد تا با کمک سازمان‌های دولتی (مانند Apec و Pôle Emploi) یا سازمان‌های خصوصی، کسی را در بازار کار فرانسه پیدا کند. برای این منظور، کارفرما باید پیشنهاد شغلی را به مدت سه هفته به یک آژانس کاریابی دولتی (Apec یا Pôle Emploi) ارسال کند. پس از انجام این مرحله،‌ کارفرما می‌تواند درخواست مجوز کار را در بستر اختصاصی ارسال کند.

نکته: دریافت مجوز کار، اتباع خارجی را از الزام برای درخواست ویزای اجازه ورود به فرانسه و اجازه اقامتی که حق اقامت اعطا می‌کند (برای اقامت بیش از سه ماه) معاف نمی‌کند.

شهروندان اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند، آن‌ها از رفت و آمد آزاد در قلمرو اروپا بهره مند می‌شوند و می‌توانند در فرانسه مستقر شده و کار کنند.

پیدا کردن کار در فرانسه

برای یافتن شغل در فرانسه، به Pôle Emploi، وب سایت ملی اشتغال فرانسه، یا خدمات استخدامی اروپا EURES نگاهی بیندازید.

محل درخواست کار در فرانسه

از 6 آوریل 2021، درخواست مجوزهای کار برای استخدام کارمندان خارجی باید به صورت آنلاین در یک پورتال اختصاصی انجام شود.

نحوه‌ی پیدا کردن کار در فرانسه

مرحله 1: کارفرما باید قبل از درخواست مجوز کار، پیشنهاد کار را به مدت 3 هفته در یک آژانس کاریابی عمومی (Pôle Emploi یا Apec) منتشر کند. .

مرحله 2: درخواست آنلاین برای مجوز کار در پورتال اختصاصی.

مرحله 3: تأیید از طریق ایمیل مبنی بر ارسال درخواست.

مرحله 4: در صورت صدور مجوز کار، کارفرما و کارمند خارجی آن را از طریق ایمیل دریافت خواهند کرد.

مرحله 5: کارمند آینده باید مجوز کار را به درخواست ویزا و/یا اجازه اقامت خود پیوست کند.

پردازش درخواست مجوز کار در فرانسه

از اول آوریل 2021، وزارت کشور مسئولیت نظارت بر کارکنان خارجی را بر عهده دارد. این مأموریت قبلاً توسط Directe  (بخش کار خارجی مقامات استخدام محلی) انجام می‌شد. در تصمیم گیری برای اعطای مجوز کار، سرویس ذیصلاح موارد زیر را بررسی می‌کند:

  • سطوح اشتغال در حرفه و منطقه مورد نظر.
  • میزانی که مهارت‌ها، تجربه و صلاحیت‌های تبعه خارجی با ویژگی‌های شغل پیشنهادی مطابقت دارد.
  • انطباق کارفرما با قوانین حاکم بر اشتغال و حمایت اجتماعی.
  • مطابقت کارمند، در صورت لزوم، با شرایط نظارتی حاکم بر موقعیت مورد نظر.
  • شرایط استخدام و دستمزد ارائه شده به اتباع خارجی، که باید با شرایطی که به سایر کارکنان شرکت (یا بخش شغلی) در نقش‌های مشابه اعطا می‌شود، قابل مقایسه باشد.
  • حقوق پیشنهادی، که باید حداقل برابر با حداقل دستمزد ملی قانونی (SMIC) باشد (یعنی 19747 یورو از 1 می 2022).
  • هر ترتیبی که کارفرما برای اجازه دسترسی به اقامتگاه به تبعه خارجی مهاجر در فرانسه بدهد.

هنگامی‌که درخواست به صورت آنلاین در بستر اختصاصی ارسال شد، متقاضی تاییدیه ارسال را دریافت می‌کند. به محض تایید درخواست، متقاضی مجوز کار به صورت الکترونیکی دریافت می‌کند. این مجوز باید برای درخواست ویزا در کنسولگری و/یا اجازه اقامت در استان مورد استفاده قرار گیرد.

مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای کاری فرانسه

کارفرما باید مدارک زیر را ارائه دهد. پس اگر برای خانواده‌ی خود در ایران اقدام می‌کنید، باید چنین مدارکی را به دولت ارائه دهید.

  • نامه‌ای که نقش کارمند یا دلایل استخدام آن‌ها را توضیح می‌دهد و وظایفی که آن‌ها انجام خواهند داد را شرح می‌دهد.
  • گزیده‌ای به روز از ثبت تجاری برای اشخاص حقوقی (extrait K-bis) و مالکان انحصاری (extrait K).
  • شواهدی دال بر رابطه بین شرکت مستقر در فرانسه و شرکت مستقر در خارج از کشور برای نقل و انتقالات درون شرکتی.
  • کپی گذرنامه یا کارت ملی کارمند.
  • برای کارمندانی که از قبل در فرانسه اقامت دارند، یک کپی از مجوز اقامت که به آن‌ها اجازه اقامت در فرانسه را می‌دهد.
  • رزومه کارمند یا شواهد دیگری مبنی بر مهارت و تجربه آن‌ها.
  • در صورت لزوم، یک کپی از هر مدرک یا گواهینامه مورد نیاز برای موقعیت مورد نظر.
  • شواهدی مبنی بر تلاش‌های انجام شده برای یافتن نیروی کاری که قبلاً در بازار کار فرانسه بوده است.

اگر کارفرما در خارج از فرانسه مستقر باشد، درخواست باید شامل موارد زیر نیز باشد

  • گواهی اشتغال به کار از شرکتی که در خارج از فرانسه تأسیس شده است یا قرارداد کار اولیه که مدرکی دال بر حداقل سه ماه خدمت ارائه می‌کند.
  • اظهارنامه سوگند نامه درخواست ثبت نام در سیستم تامین اجتماعی فرانسه.

در صورت لزوم، یک اظهارنامه سوگند نامه درخواست برای ثبت نام در طرح مرخصی استحقاقی مربوطه (caisse des congés payés)

  • در صورت لزوم، نامه‌ای برای تعیین فردی مستقر در فرانسه برای انجام تشریفات اداری مورد نیاز به نام و از طرف آن.

اعتراض به رد ویزای کار در فرانسه

ظرف دو ماه پس از اطلاع از رد درخواست، کارفرما می‌تواند یک یا چند درخواست تجدیدنظر اداری و حقوقی ارائه کند:

  • درخواست تجدیدنظر غیررسمی رایگان به مقامی‌که تصمیم را گرفته است.
  • مراجعه به مقام بالاتر، یعنی وزیر کشور.
  • دعوای ابطال در دادگاه اداری.

کارمندان خارجی مجاز به انجام کار با حقوق در طول فرآیند تجدید نظر نیستند.

سخن پایانی

مطمئنا همانطور که مشاهده کردید، اخذ ویزای کاری فرانسه کار ساده‌ای نیست و هر کدام از انواع آن پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. همچنین حالا می‌دانید که برای اخذ ویزای کاری فرانسه و مجوز کار فرانسه،‌ ابتدا باید به دنبال کار باشید.

موسسه مهاجرتی صبا ویزا با سال‌ها تجربه‌ی درخشان در اخذ مجوز کاری اتحادیه اروپا برای متقاضیان می‌تواند به شما در یافتن یک شغل مناسب، یک کارفرمای مناسب، درخواست برای اخذ ویزای کاری فرانسه و اخذ مجوز کار در فرانسه، کمک کند.

فقط کافیست با ما تماس بگیرید و از مشاوره‌ی رایگان تیم متخصص و حرفه‌ای موسسه صبا ویزا بهره‌مند شده و به پاسخ تمام سوالاتتان برسید. موسسه مهاجرتی صبا ویزا گزینه‌ای مناسب برای کمک به شما در تمامی مراحل اخذ ویزای کاری فرانسه و در نهایت، اخذ اقامت دائم فرانسه خواهد بود.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید