لوگو صبا ویزا
بزرگترین کشور های جهان

بزرگترین کشورهای جهان

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه بزرگترین کشورهای جهان و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.

  مشاوره رایگان

کشورها از نظر مساحت جغرافیایی و اندازه خاکی، با یکدیگر تفاوت های چشمگیری دارند. برخی از کشورها مانند موناکو و واتیکان، مساحت بسیار اندکی دارند در حالی که برخی دیگر مانند روسیه و کانادا، بخش وسیعی از سطح زمین را به خود اختصاص داده‌اند. آگاهی از موقعیت جغرافیایی و اندازه کشورهای بزرگ، می‌تواند در درک بهتر ساختار سیاسی و اقتصادی جهان کنونی بسیار مفید باشد. در این مقاله به بررسی بزرگترین کشورهای جهان بر اساس مساحت خاکی و جمعیتی می‌پردازیم. کشورهایی که در این لیست قرار دارند، سهم بسزایی از سطح زمین، جمعیت و منابع طبیعی آن را در اختیار دارند و اغلب نقش مهم و تاثیرگذاری در تحولات سیاسی و اقتصادی جهان ایفا می‌کنند.

فهرست عناوین

بزرگترین کشورهای جهان از نظر مساحت

در بین بزرگترین کشورهای جهان، روسیه از لحاظ مساحت اول محسوب می‌شود. این کشور که در شمال آسیا واقع شده،. روسیه از شرق با اقیانوس آرام، از شمال با اقیانوس منجمد شمالی، و از غرب با اروپا مرتبط است. این کشور دارای مرزهای خشکی بسیار طولانی با ۱۴ کشور همسایه از جمله چین، مغولستان، قزاقستان، اوکراین و فنلاند است. جمعیت روسیه حدود ۱۴۵ میلیون نفر برآورد می‌شود. کانادا با مساحت حدود ۱۰ میلیون کیلومتر مربع، دومین کشور بزرگ جهان به‌شمار می‌رود. این کشور در شمال قاره آمریکا واقع شده و از شرق با اقیانوس اطلس، از غرب با اقیانوس آرام و از جنوب با ایالات متحده آمریکا مرز دارد.

کانادا با داشتن آب و هوا و منابع طبیعی متنوع، یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان محسوب می‌شود. جمعیت این کشور حدود ۳۷ میلیون نفر است که بیشتر آنها در نواحی مرزی آمریکا ساکن هستند. کانادا کشوری چندفرهنگی با دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی است. به‌طور خلاصه، روسیه و کانادا به ترتیب بزرگترین و دومین کشور بزرگ جهان از نظر مساحت محسوب می‌شوند. این دو کشور عظیم در شمال آسیا و شمال آمریکا دارای سرزمین‌های پهناور، منابع طبیعی غنی و آب و هوای متنوع هستند. لیست ۱۰ کشور بزرگ دنیا از لحاظ مساحت شامل موارد زیر است.

  1. روسیه
  2. کانادا
  3. چین
  4. ایالات متحده آمریکا
  5. برزیل
  6. استرالیا
  7. هند
  8. آرژانتین
  9. قزاقستان
  10. الجزایر
بزرگ ترین کشور های جهان

روسیه؛ بزرگترین کشور جهان از نظر مساحت

روسیه بزرگترین کشور جهان از لحاظ مساحت است. این کشور با وسعتی حدود ۱۷ میلیون کیلومتر مربع، در شمال آسیا واقع شده و از شرق به اقیانوس آرام، از شمال به اقیانوس منجمد شمالی، و از غرب به اروپا محدود می‌شود. روسیه با داشتن ۱۱ منطقه زمانی، بزرگترین کشور جهان از نظر مساحت است و پس از آن کانادا، چین و ایالات متحده آمریکا قرار دارند. عوامل مختلفی باعث شده کشور روسیه این مساحت عظیم را داشته باشد. این کشور در طول تاریخ گسترش پیدا کرده و مناطق وسیعی را تصرف کرده است. همچنین وجود زمین‌های بکر و بیابانی وسیع در شمال و شرق روسیه باعث شده مساحت این کشور بسیار زیاد باشد.

علاوه بر این، موقعیت جغرافیایی روسیه در شمال آسیا و دسترسی به دو اقیانوس بزرگ، به گسترش سرزمینی آن کمک شایانی کرده است. در مجموع ترکیب عوامل تاریخی، جغرافیایی و طبیعی باعث شده روسیه تبدیل به بزرگترین کشور جهان شود. البته اداره این سرزمین پهناور با چالش‌های زیادی همراه است و نیازمند توجه ویژه به مناطق مختلف و تنوعات قومی و فرهنگی درون مرزهای روسیه است.

کانادا؛ دومین کشور پهناور دنیا

کانادا با مساحت حدود ۱۰ میلیون کیلومتر مربع، پس از روسیه، مورد دوم در لیست بزرگترین کشورهای جهان به شمار می‌رود. کانادا در شمال قاره آمریکا واقع شده و از سمت شرق با اقیانوس اطلس، از غرب با اقیانوس آرام و از جنوب با ایالات متحده آمریکا هم‌مرز است. این کشور از نظر تنوع آب و هوایی و طبیعی، یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌رود. کشور کانادا دارای جنگل‌های انبوه، کوه‌های بلند، دشت‌های پهناور، دریاچه‌ها و رودخانه‌های فراوان است. شمال کانادا دارای آب و هوای قطبی با زمستان‌های سرد و طولانی است، در حالی که نواحی مرکزی و جنوبی دارای آب و هوای معتدل و مرطوب هستند.

کانادا یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان به‌شمار می‌رود و دارای منابع طبیعی بسیار غنی از جمله نفت، گاز، زغال سنگ، طلا، نیکل، آهن و الماس است. اقتصاد این کشور بر پایه صنعت، کشاورزی، معدن و خدمات استوار است. کانادا یک کشور پیشرفته با سطح بالای رفاه اجتماعی محسوب می‌شود. جمعیت این کشور حدود ۳۷ میلیون نفر برآورد می‌شود که بیشتر آن‌ها در نواحی مرزی با آمریکا ساکن هستند. کانادا کشوری چندفرهنگی با دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی است.

چین؛ پرجمعیت ترین کشور جهان با رتبه سوم از نظر مساحت

چین با جمعیتی بالغ بر ۱.۴ میلیارد نفر، پرجمعیت‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود. این کشور در شرق آسیا واقع شده و با مساحتی حدود 9.6 میلیون کیلومتر مربع، پس از روسیه و کانادا، سومین کشور پهناور دنیا به‌شمار می‌رود. چین دارای مرزهای خشکی بسیار طولانی با 14 کشور از جمله روسیه، مغولستان، کره شمالی، ویتنام و هند است. این کشور از شرق و جنوب شرقی با دریای چین جنوبی و شرقی، و از شمال با رودخانه‌های آمور و اوسوری محدود می‌شود. کشور چین دارای آب و هوا و اقلیم‌های متنوعی از نیمه‌بیابانی در غرب تا مناطق استوایی در جنوب است. رود یانگ تسه و رودخانه زرد از مهم‌ترین رودهای این کشور به‌شمار می‌روند.

چین دارای منابع طبیعی سرشاری از جمله زغال‌سنگ، نفت، گاز طبیعی، آهن، مس، طلا و غیره می‌باشد. اقتصاد چین یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان است که بر پایه صنعت، کشاورزی و خدمات استوار است. جمعیت چین عمدتاً در نواحی ساحلی و حاصلخیز شرق کشور متمرکز شده‌ است. این کشور یکی از کهن‌ترین تمدن‌های بشری را دارا بوده و دارای فرهنگی غنی و کهن است. زبان رسمی چینی ماندارین است. پکن پایتخت و شانگهای، گوانگ‌ژو، بزرگ‌ترین شهرهای این کشور هستند. چین با داشتن بیش از ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت، پرجمعیت‌ترین کشور جهان به‌شمار می‌رود و با مساحتی حدود ۹.۶ میلیون کیلومتر مربع، سومین کشور پهناور دنیا محسوب می‌شود.

ایالات متحده آمریکا؛ کشوری بزرگ در جنوب کانادا

ایالات متحده آمریکا یکی از پرنفوذترین و بزرگترین کشورهای جهان است که در جنوب کانادا و شمال مکزیک قرار گرفته است. آمریکا با مساحتی حدود ۹٫۸ میلیون کیلومتر مربع، چهارمین کشور پهناور دنیا به‌شمار می‌رود. این کشور از سمت شرق با اقیانوس اطلس، از غرب با اقیانوس آرام، و از جنوب با خلیج مکزیک و دریای کارائیب هم‌مرز است.  آمریکا دارای آب و هوا و اقلیم‌های متنوعی از قطبی در آلاسکا تا استوایی در فلوریداست و رشته‌کوه‌های راکی، کوه‌های آپالاش، رودخانه‌ها و دریاچه‌های بزرگی در آن واقع شده‌است. این کشور دارای منابع عظیم نفت، گاز، زغال‌سنگ، طلا، مس، آهن و غیره است.

آمریکا یک کشور پیشرفته با بزرگترین اقتصاد جهان بر پایه فناوری، صنعت، کشاورزی و خدمات است. جمعیت این کشور حدود ۳۳۰ میلیون نفر برآورد می‌شود. آمریکا مهد تمدن‌های باستانی سرخپوستان بوده و امروزه کشوری چندفرهنگی به‌شمار می‌رود. بنابراین آمریکا یکی از بزرگترین و توسعه‌یافته‌ترین کشورهای جهان است که در جنوب کانادا قرار گرفته و از لحاظ سیاسی و اقتصادی بسیار تاثیرگذار است.

بزرگترین کشور جهان

برزیل؛ سرزمین وسیع با جنگل های آمازون

برزیل با مساحتی بالغ بر ۸٫۵ میلیون کیلومتر مربع، پنجمین کشور پهناور جهان و بزرگترین کشور آمریکای جنوبی است. این کشور در شرق قاره آمریکای جنوبی واقع شده و از شمال با کشورهای ونزوئلا، گویان، سورینام و فرانسه، از غرب با پرو، بولیوی و پاراگوئه، و از شرق و جنوب شرقی با اقیانوس اطلس همسایه است. برزیل دارای آب و هوای گرمسیری، مرطوب و استوایی بوده و جنگل بارانی آمازون بخش عمده‌ای از سرزمین کشور برزیل را در بر گرفته است.

آمازون بزرگترین جنگل بارانی جهان است که حدود ۶۰ درصد از مساحت برزیل را پوشانده و دارای تنوع زیستی غنی و گونه‌های نادر گیاهی و جانوری است. رودخانه آمازون نیز یکی از طولانی‌ترین رودخانه‌های جهان محسوب می‌شود که از این کشور عبور می‌کند. علاوه بر جنگل‌های آمازون، برزیل دارای دشت‌ها و تپه ماهورهای وسیعی نیز است.  برزیل با جمعیتی بالغ بر ۲۱۰ میلیون نفر، پرجمعیت‌ترین کشور آمریکای لاتین است. برزیلیا پایتخت و سائوپائولو و ریودوژانیرو از بزرگ‌ترین شهرهای آن به‌شمار می‌روند. زبان رسمی برزیل پرتغالی است و این کشور دارای یک اقتصاد توسعه‌یافته مبتنی بر منابع غنی طبیعی و کشاورزی پیشرفته است.

استرالیا؛ تنها قاره و کشور مستقل جهان

استرالیا کشوری واقع در قاره اقیانوسیه است که از لحاظ جغرافیای سیاسی، هم یک قاره و هم یک کشور مستقل به شمار می‌رود. استرالیا با مساحت حدود ۷.۷ میلیون کیلومتر مربع، ششمین کشور پهناور جهان است. این کشور از سمت شرق و غرب به ترتیب با اقیانوس آرام و اقیانوس هند همسایه است. استرالیا دارای آب و هوای متنوع گرم و خشک در داخل خاک اصلی و آب و هوای معتدل و مرطوب در سواحل شمال شرقی و جنوب شرقی است. با وجود اینکه استرالیا جزو بزرگترین کشورهای جهان است، ولی بسیاری از بخش‌های آن قابل سکونت نیست.

کشور استرالیا سرزمینی کهن با طبیعت بکر است و دارای انواع حیات وحش از جمله کانگورو و کوآلا منحصربه‌فرد در جهان است. بزرگ‌ترین صخره‌های مرجانی زنده جهان به نام صخره‌های بزرگ مرجانی در سواحل شمال شرقی استرالیا قرار دارد. استرالیا کشوری توسعه یافته با اقتصادی مبتنی بر معدن، کشاورزی و خدمات است. جمعیت این کشور حدود ۲۵ میلیون نفر و کانبرا پایتخت آن می‌باشد. مردم استرالیا عمدتاً از نژاد سفید بوده و زبان انگلیسی زبان رسمی کشور است.  بنابراین استرالیا تنها قاره مسکونی جهان است که به طور کامل یک کشور مستقل را تشکیل می‌دهد. این سرزمین پهناور دارای طبیعتی بکر و حیات وحش منحصربه‌فردی است.

هند؛ دومین کشور جهان از نظر جمعیت

هند با جمعیتی بالغ بر ۱.۳ میلیارد نفر، پس از چین، دومین کشور پرجمعیت جهان به‌شمار می‌رود. این کشور در جنوب آسیا واقع شده و از شمال با چین، نپال و بوتان، از شرق با بنگلادش و میانمار، از غرب با پاکستان و از جنوب توسط اقیانوس هند احاطه شده‌است. هند دارای آب و هوای موسمی گرم و مرطوب استوایی در جنوب و آب و هوای قاره‌ای معتدل‌تر در شمال است. رودهای بزرگی همچون گنگ، براهماپوترا و یامونا از کشور هند عبور می‌کنند.

هند دارای تنوع قومی، فرهنگی و زبانی بسیار بالایی است و بیش از ۱۰۰ زبان و لهجه در آن رایج است. با این حال، زبان‌های رسمی هندوستانی و انگلیسی می‌باشند. دین اکثریت مردم هندو است. هند دارای تمدن و فرهنگی باستانی و غنی است. از لحاظ اقتصادی، هند یکی از پررشدترین اقتصادهای دنیاست که بر پایه فناوری اطلاعات، کشاورزی و صنایع دستی استوار است. دهلی نو پایتخت هند به حساب می‌آید که مرکزیت سیاسی آن محسوب می‌گردد.  هند به عنوان دومین کشور پرجمعیت دنیا، دارای فرهنگ و تنوع قومی بسیار زیادی است و از لحاظ اقتصادی و سیاسی نیز اهمیت زیادی در آسیا و جهان دارد.

قزاقستان؛ بزرگترین کشور محصور در خشکی‌ها

قزاقستان با مساحتی بالغ بر ۲.۷ میلیون کیلومتر مربع، در رتبه نهم بزرگترین کشورهای جهان قرار می‌گیرد که کاملاً در خشکی‌ها محصور شده ‌است. این کشور در آسیای میانه و در بین روسیه، چین، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان قرار گرفته است. کشور قزاقستان سرزمینی با تنوع آب و هوایی از صحراهای خشک در جنوب تا جنگل‌ها و مراتع در شمال دارد. رود ولگا و دریای آرال از عمده منابع آبی این کشور به شمار می‌روند.

قزاقستان دارای ذخایر عظیم نفت، گاز و معادنی مانند زغال‌سنگ، آهن، مس، اورانیوم و طلا است. این کشور یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت و گاز در جهان به شمار می‌رود. صنایع نفت، گاز، ماشین‌سازی و فلزکاری از مهم‌ترین صنایع قزاقستان هستند. جمعیت این کشور بالغ بر ۱۹ میلیون نفر است که عمدتاً در شمال و شرق ساکن هستند. آلماتی و شیمکنت بزرگ‌ترین شهرهای قزاقستان محسوب می‌شوند. قزاق‌ها بزرگ‌ترین گروه قومی و قزاقی و روسی زبان‌های رایج در این کشور هستند. قزاقستان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کشورهای آسیای میانه است که به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی‌اش، کاملاً محصور در خشکی قرار گرفته است.

الجزایر؛ بزرگترین کشور قاره آفریقا

الجزایر با مساحتی در حدود ۲.۴ میلیون کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین کشور قاره آفریقا و دهمین کشور بزرگ جهان از لحاظ وسعت است. این کشور در شمال آفریقا واقع شده و از شمال با دریای مدیترانه، از شرق با تونس و لیبی، از جنوب شرقی با نیجر، از جنوب غربی با مالی و موریتانی و از غرب با مراکش هم‌مرز است. الجزایر دارای آب و هوای خشک و نیمه بیابانی است. اطلس تله و اطلس صحرایی دو رشته کوه مهم این کشور هستند.

کشور الجزایر دارای ذخایر نفت و گاز طبیعی بسیار زیادی است و اقتصاد آن وابسته به صادرات هیدروکربن‌ها است. کشاورزی نیز در مناطق حاصلخیز شمالی رونق دارد. جمعیت الجزایر حدود ۴۳ میلیون نفر است که اکثریت آنها را عرب‌ها و بربرها تشکیل می‌دهند. الجزیره پایتخت و بزرگ‌ترین شهر الجزایر است. اسلام مذهب رسمی و عربی زبان رایج در این کشور می‌باشد. الجزایر از نظر تاریخی دارای فرهنگی غنی بوده و یکی از مراکز مهم تمدن اسلامی به‌شمار می‌رود. الجزایر با داشتن وسعت زیاد و منابع عظیم انرژی، بزرگ‌ترین و پرنفوذترین کشور قاره آفریقا محسوب می‌شود و نقش مهمی در سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا می‌کند.

بزرگترین کشورهای جهان از نظر جمعیت

چین با جمعیتی معادل ۱.۴ میلیارد نفر، بزرگترین کشور جهان از نظر جمعیتی است. این کشور در شرق آسیا واقع شده و دارای مساحتی در حدود ۹.۶ میلیون کیلومتر مربع است. چین دارای یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری بوده و امروزه نیز یک قدرت بزرگ اقتصادی و سیاسی محسوب می‌شود. پس از چین، هند با جمعیتی حدود ۱.۳ میلیارد نفر، دومین کشور پرجمعیت دنیاست. هند در جنوب آسیا قرار دارد و دارای تنوع فرهنگی و قومی بسیار زیادی است. این کشور یکی از اعضای بریکس و اقتصادهای نوظهور جهان است.

ایالات متحده آمریکا با حدود ۳۳۱ میلیون نفر جمعیت، سومین کشور پرجمعیت دنیا محسوب می‌شود. آمریکا یک ابرقدرت جهانی و دارای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است. اندونزی با ۲۷۳ میلیون نفر، پاکستان با ۲۳۱ میلیون نفر، برزیل با ۲۱۴ میلیون نفر و نیجریه با ۲۱۳ میلیون نفر از دیگر کشورهای پرجمعیت جهان هستند. در مجموع چین، هند و آمریکا به ترتیب پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان بوده و در مجموع حدود یک سوم جمعیت کره زمین را در خود جای داده‌اند.

سوالات متداول

کدام کشور بزرگترین مساحت را در جهان دارد؟

روسیه بزرگترین کشور جهان از نظر مساحت است. این کشور دارای مساحتی معادل 17,098,242 کیلومتر مربع است که حدود 11% از سطح خشکی های جهان را تشکیل می دهد. روسیه از نظر مساحت حدود دو برابر کانادا، آمریکا و چین است.

پرجمعیت ترین کشور جهان کدام است؟

چین پرجمعیت ترین کشور جهان با جمعیتی بالغ بر 1.4 میلیارد نفر است. این کشور حدود 18.47 درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده است. پس از چین، هند با 1.38 میلیارد نفر و آمریکا با 331 میلیون نفر به ترتیب دومین و سومین کشورهای پرجمعیت دنیا هستند.

وسیع ترین کشور آمریکای جنوبی کدام است؟

برزیل وسیع ترین کشور آمریکای جنوبی و پنجمین کشور بزرگ دنیاست. مساحت این کشور 8.5 میلیون کیلومتر مربع است که 47 درصد از مساحت کل آمریکای جنوبی را تشکیل می دهد. برزیل از نظر مساحت تقریباً 16 برابر بزرگتر از فرانسه است.

وسیع ترین کشور اروپا کدام است؟

روسیه با مساحتی بالغ بر 17 میلیون کیلومتر مربع، بزرگترین و وسیع ترین کشور اروپا محسوب می شود. البته بخش اعظم روسیه در آسیا قرار دارد و تنها قسمت غربی آن جزء اروپا محسوب می شود. پس از روسیه، کشورهای فرانسه، اسپانیا و سوئد به ترتیب وسیع ترین کشورهای اروپایی هستند.

آیا آمریکا بزرگترین کشور جهان است؟

خیر، آمریکا بزرگترین کشور جهان به لحاظ مساحت نیست. این کشور با مساحتی حدود 9.8 میلیون کیلومتر مربع، چهارمین کشور بزرگ دنیا پس از روسیه، کانادا و چین است. البته آمریکا از نظر تولید ناخالص داخلی، بزرگترین اقتصاد جهان به شمار می رود.

سخن پایانی

در مجموع می‌توان گفت کشورهای بزرگ از نظر مساحت و جمعیت، نقش بسزایی در سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دارند. روسیه، کانادا، آمریکا و چین به لحاظ وسعت و منابع، و چین، هند و آمریکا از نظر جمعیت، از غول‌های سیاسی و اقتصادی محسوب می‌شوند. با این حال، کشورهای کوچک نیز می‌توانند با برنامه‌ریزی صحیح و استفاده از ظرفیت‌های موجود، نقش موثری در عرصه‌های بین‌المللی ایفا کنند. در صورتی که شما می‌خواهید به بزرگترین کشورهای جهان مهاجرت کنید، موسسه مهاجرتی صباویزا در این مسیر یاریگر شما خواهد بود.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 3.5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید