لوگو صبا ویزا
اخذ بلو کارت آلمان

اخذ بلو کارت آلمان

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه بلو کارت آلمان به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.

مشاوره رایگان

آلمان یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای اروپایی است که به عنوان مقصد مهاجرتی محبوب ایرانیان شناخته می‌شود. برای اینکه شما بتوانید اقامت خود در آلمان را آغاز کنید، باید از دولت آلمان مجوز اقامت بگیرید. بلو کارت آلمان یکی مجوز اقامت است که برای افراد غیراروپایی صادر می‌شود. با توجه به محبوبیت بالای بلو کارت بسیاری از افراد برای گرفتن آن اقدام می‌کنند. از همین رو در این مطلب از صباویزا قصد داریم تا شرایط اخذ بلو کارت آلمان را بررسی کنیم پس با ما همراه باشید.

بلو کارت آلمان

فهرست عناوین

بلو کارت Blue card آلمان چیست؟

بلو کارت آلمان یک مجوز اقامت و کار قانونی در این کشور است که برای شهروندان مهاجر غیر اروپایی صادر می‌شود. برای دریافت بلو کارت آلمان، متقاضیان باید دارای مدرک تحصیلی، سابقه کاری و پیشنهاد کاری با حقوق ۱.۵ برابر حقوق مصوب آلمان باشند. بلو کارت آلمان به صورت موقت (حداکثر ۴ سال) صادر می‌شود و امکان تمدید و گرفتن اقامت آلمان به‌صورت دائم را نیز فراهم می‌کند. بعضی از مزایای داشتن بلو کارت آلمان عبارتند از:

  • حق تحصیل در دانشگاه‌های آلمان
  • حق سفر به سایر کشورهای اروپای شنگن
  • حق خروج و ورود به آلمان به همراه خانواده
  • حق تغییر شغل پس از ۲ سال
  • حق درخواست شهروندی پس از ۳۳ ماه

با توجه به مزایای ویژه‌ای که در بلو کارت آلمان وجود دارد، بهتر است که برای اخذ آن برنامه داشته باشد. شما با داشتن این کارت به راحتی در آلمان به کار و تحصیل خود می‌پردازید و از این نظر به موقعیت‌های بی‌نظیری دست پیدا خواهید کرد. همچنین شما می‌توانید به سراغ  آموزش آوسبیلدونگ آلمان بروید. در این حالت دوره‌های فنی مختلف را در آلمان پشت سر گذاشته و بعد از آن وارد بازار کار می‌شوید.

مراحل درخواست بلو کارت آلمان

در صورتی که تصمیم شما برای گرفتن کارت آبی جدی است، باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید. در حال حال حاضر اداره مهاجرت آلمان فرایند خاصی را برای صدور این کارت مشخص کرده است. شما ابتدا باید یک پیشنهاد کاری با حقوق مناسب از یک کارفرمای آلمانی دریافت کنید. سپس باید مدارک تحصیلی خود را به زبان آلمان ترجمه و تایید نمایید. پس از آن باید فرم درخواست بلو کارت را با اطلاعات صادقانه و صحیح پر کنید و به همراه مدارک لازم به سفارت آلمان در تهران مراجعه کنید.

در صورت تأئید درخواست شما، یک ویزای دائم (D Visa) برای ورود به آلمان دریافت خواهید کرد. به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ محض ورود به آلمان، باید در اداره ثبت نام مقیم محلی (local Resident’s Registration Office) ثبت نام کنید و گواهی ثبت نام خود را به مقامات مهاجرت ارائه دهید. شما چند هفته پس از ورود، بلو کارت خود را از سوی دفاتر خدمات شهروند (Bürgeramt) در شهر خود تحويل خواهيد گرفت.

شرایط لازم برای دریافت بلو کارت آلمان

برای اینکه بتوانید بلو کارت آلمان را برای خود دریافت کنید، قبل از هر چیز باید شرایط مربوط به آن را برای خود فراهم کنید. در واقع کشور آلمان با قرار دادن شروط مختلف سعی کرده تا افراد مفید برای جامعه آلمان را جذب کند. برخی از مهم‌ترین شرایط برای گرفتن بلو کارت آلمان شامل موارد زیر است.

  • داشتن مدارک تحصیلی دانشگاهی از دانشکده‌های آلمان یا تأئید مدارک تحصیلی خارج از آلمان توسط سازمان ارزشیابی مدارک تحصیلی در آلمان
  • دریافت پیشنهاد کار با حقوق سالانه حداقل 56 هزار و 800 یورو (برای کسانی که در رشته‌های فناوری، ریاضی، علوم طبیعی و پزشکی فعال هستند حداقل حقوق 44 هزار و 304 یورو است)
  • داشتن تسلط به زبان آلمان در سطح B1 (برای خانواده‌های متقاضي، سطح A1 نيز كافي است)
  • داشتن پاسپورت معتبر با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • ارائه نامه رسمی تجربه کاری
  • رزومه و انگیزه نامه ترجمه شده به آلمانی

اگر شما شرایط گفته شده را دارا هستید، حتما درخواست خود را ثبت کنید تا از مزایای ویژه بلو کارت آلمان برخوردار شوید. در حال حاضر بسیاری از افراد با آماده‌سازی شرایط خود موفق به مهاجرت به آلمان شده‌اند که شما هم می‌توانید یکی از این افراد باشید.

صدور بلو کارت آلمان چقدر طول می کشد؟

معمولاً ۴ تا ۶ هفته طول می کشد تا کارت آبی رسمی آلمان را دریافت کنید. این بازه زمانی بسته به کشور مبدا و شرایط فردی شخص می‌تواند متفاوت باشد. اولین قدم برای دریافت کارت آبی آلمان، ارسال درخواست آنلاین به آژانس کاریابی فدرال است.این برنامه را می‌توان از هر نقطه از جهان ارسال کرد. باید شامل مدارک پشتیبان مانند پاسپورت معتبر، مدرک تحصیلی، و قرارداد کاری معتبر از یک کارفرمای آلمانی باشد.

پس از پذیرش درخواست، آژانس کار فدرال اجازه اقامت را در قالب بلو کارت آلمان صادر می‌کند. این کارت تا چهار سال اعتبار دارد و قابل تمدید است. با این حال برای تمدید کردن این کارت هم قوانینی وجود دارد که باید به شکل دقیق رعایت شوند. برای اینکه پروسه دریافت بلو کارت کوتاه‌تر شود، حتما از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

نحوه پیدا کردن کار برای اخذ بلو کارت آلمان

بهترین راه برای یافتن کار در آلمان برای دریافت کارت آبی استفاده از موتورهای جستجوی کار آنلاین مانند Indeed و StepStone است. این موارد به شما امکان می‌دهند شغل‌هایی را با معیارهای خاص جستجو کنید و مستقیماً برای کارفرمایان درخواست دهید. علاوه بر این می‌توانید از آژانس کار فدرال آلمان (BA) برای جستجوی شغل استفاده کنید.

همچنین باید از تمامی شبکه‌ها و مخاطبین موجود در کشور استفاده کنید. در نهایت می‌توانید مستقیماً به شرکت‌ها نیز درخواست دهید، زیرا بسیاری از کارفرمایان در آلمان مایل به حمایت مالی از بلو کارت برای کارگران خارجی بسیار ماهر هستند. پیدا کردن یک کارفرما مناسب یک اصل مهم برای گرفتن بلو کارت است که باید برای آن برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های آلمانی در حال جذب نیروهای مهاجر هستند که شما هم می‌توانی از این فرصت عالی برخوردار شوید.

دریافت بلو کارت آلمان

مدارک مورد نیاز برای دریافت بلو کارت آلمان

اداره مهاجرت آلمان به‌طور ویژه مدارک متقاضیان را بررسی می‌کند تا افراد واجد شرایط را از بین آن‌ها مشخص کند. ذکر این نکته ضروری است که هر گونه کسری مدارک روند صدور بلو کارت آلمان را متوقف می‌کند. در نتیجه باید از این نظر حساسیت ویژه‌ای به خرج دهید. در زیر مهم‌ترین مدارک را برای اخذ بلو کارت معرفی خواهیم کرد.

  1. پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار
  2. مدرک دانشگاهی آلمانی یا مدرک خارجی از یک دانشگاه معتبر یا مدرکی دال بر اتمام موفقیت آمیز آموزش حرفه‌ای
  3. اثبات داشتن پیشنهاد شغلی یا قرارداد کاری با یک شرکت آلمانی
  4. مدرک بیمه درمانی
  5. اثبات داشتن تمکن مالی کافی
  6. ویزای معتبر، در صورت وجود
  7. فرم درخواست بلو کارت به صورت تکمیل شده
  8. دو قطعه عکس گذرنامه
  9. هزینه درخواست
  10. گواهی عدم سو پیشینه

در صورت موفقیت آمیز بودن درخواست، متقاضی اجازه اقامت با اعتبار چهار سال دریافت می‌کند و پس از 33 ماه می تواند اجازه اقامت دائم دریافت کند. بهتر است که شما از مدت‌ها قبل روند آماده‌سازی مدارک را آغاز کنید.

هزینه صدور بلو کارت آلمان

هزینه دریافت بلو کارت آلمان بسته به شرایط افراد و حرفه آن‌ها متفاوت است. به طور کلی هزینه درخواست کارت آبی حدود 140 یورو به اضافه 25 یورو برای خود کارت است. این هزینه قابل استرداد نیست و باید قبل از ارسال درخواست به اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان (BAMF) پرداخت شود. علاوه بر این، هزینه‌های ویزای کار آلمان یا اجازه اقامت نیز ممکن است مورد نیاز باشد که پرداخت آن‌ها باید در زمان مناسب انجام شود.

برای افراد واجد شرایط ممکن است دولت آلمان از هزینه بلو کارت چشم‌پوشی کند. علاوه بر این ممکن است کارفرمایان ملزم به پرداخت هزینه‌ای به آژانس کار فدرال برای مجوز استخدام کارگر خارجی باشند. این حق‌الزحمه به صورت درصدی از حقوق ناخالص سالیانه کارگر محاسبه می شود. با توجه به هزینه‌هایی که در این بخش وجود دارد، بهتر است که خود را برای پرداخت آن‌ها آماده کنید.

بهترین مشاغل برای اخذ بلو کارت آلمان

همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردیم، برای گرفتن بلو کارت آلمان حتما باید یک پیشنهاد کاری خوب داشته باشید. در حال حاضر بسیاری از مشاغل شرایط دریافت بلو کارت را فراهم می‌کنند. از همین رو در ادامه قصد داریم تا این موارد را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

  1. متخصصان فناوری اطلاعات IT

آلمان صنعت فناوری اطلاعات پررونقی دارد و متخصصان فناوری اطلاعات زیادی هستند که می‌توانند واجد شرایط دریافت بلو کارت آلمان باشند. این متخصصان باید دارای مدرک دانشگاهی در زمینه IT یا یک رشته مرتبط بوده و حداقل پنج سال تجربه حرفه‌ای داشته باشند.

  1. مهندسین حوزه‌های مختلف

آلمان به دلیل صنعت مهندسی خود شناخته شده است و مهندسان زیادی هستند که می توانند واجد شرایط دریافت کارت آبی آلمان باشند. این مهندسان باید دارای مدرک دانشگاهی در رشته مهندسی یا رشته مرتبط بوده و حداقل پنج سال سابقه حرفه ای داشته باشند.

  1. پزشکان و پرستاران:

آلمان یک سیستم مراقبت‌های بهداشتی عالی دارد و پزشکان و پرستاران قادر هستند که برای دریافت بلو کارت آلمان درخواست داده و آن را دریافت کنند. این متخصصان باید دارای مدرک دانشگاهی در رشته‌های مربوطه باشند و حداقل پنج سال سابقه حرفه‌ای هم لازم خواهد بود.

  1. پژوهشگران و محققان دانشگاهی: آلمان خانه برخی از بهترین دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی جهان است و بسیاری از محققان دانشگاهی می‌توانند واجد شرایط دریافت بلو کارت آلمان باشند. این محققین باید مدرک دانشگاهی در رشته‌های مربوطه داشته باشند و ۵ سال سابقه حرفه‌ای برای این مورد هم لازمز خواهد بود.
  2. تاجران و بازرگانان

آلمان بخش تجاری پر رونقی دارد و بسیاری از متخصصان تجاری وجود دارند که می توانند بلو کارت آلمان را دریافت کنند. این افراد حرفه‌ای باید دارای مدرک دانشگاهی در زمینه بازرگانی یا رشته‌های مرتبط باشند. نکته جالب این است که دولت آلمان سابقه ۵ ساله برای این مورد هم در نظر گرفته است.

تابعیت آلمان از طریق بلو کارت

دریافت تابعیت آلمان از طریق بلو کارت

بدون شک دریافت تابعیت و شهروندی آلمان یک هدف بسیار مهم برای مهاجران ایرانی است. زمانی که شما به عنوان یکی از اتباع آلمان شناسایی شوید، تمامی حقوق و مزایای یک فرد آلمانی مادرزادی را خواهید داشت. اخذ تابعیت از طریق طرح بلو کارت آلمان برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا که پنج سال یا بیشتر در آلمان زندگی و کار می‌کنند امکان پذیر است. این فرآیند شامل چند مرحله است:

  • متقاضیان باید دارای مجوز اقامت معتبر (Aufenthaltserlaubnis) برای آلمان باشند.
  • شخص باید حداقل 33 ماه از پنج سال گذشته دارای کارت آبی معتبر بوده باشد.
  • دانش کافی زبان آلمانی (سطح B1 چارچوب مشترک اروپایی مرجع برای زبان ها) برای شخص الزامی است.
  • متقاضیان باید دارای قرارداد کار معتبر و یا مدرکی دال بر خوداشتغالی باشند.
  • شخص باید مدارکی دال بر منابع مالی کافی داشته باشد.
  • نداشتن سو پیشینه کیفری

چنانچه با گذشت ۵ سال از اقامت شما شرایط بالا را داشتید، قادر خواهید بود که برای دریافت تابعیت آلمان درخواست دهید. در این حالت تا آخر عمر بدون دغدغه و نگرانی در آلمان مشغول به کار خواهید شد. پس از انجام این مراحل، متقاضیان می توانند درخواست خود را برای شهروندی آلمان ارسال کنند. زمان رسیدگی به این درخواست می‌تواند چندین ماه طول بکشد، اما پس از دریافت، شهروندان از حقوق و امتیازات کامل شهروندی آلمان برخوردار خواهند بود.

سوالات متداول

کارت آبی آلمان چیست؟
کارت آبی آلمان نوعی اجازه اقامت است که برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا با شرایط عالی برای کار و زندگی در آلمان صادر می شود.
کارت آبی آلمان چه مدت اعتبار دارد؟
کارت آبی آلمان در ابتدا چهار سال اعتبار دارد و پس از آن قابل تمدید است.
چه کسانی واجد شرایط درخواست برای کارت آبی آلمان هستند؟
برای واجد شرایط بودن برای کارت آبی آلمان، متقاضیان باید دارای مدرک دانشگاهی و پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای آلمانی با حداقل حقوق باشند.

سخن پایانی

بلو کارت آلمان در حقیقت به عنوان مجوز اقامت در این کشور به حساب می‌آید. کسانی که این کارت را داشته باشند می‌توانند به راحتی فعالیت شغلی خود را دنبال کرده و حتی در آینده برای درخواست شهروندی درخواست دهند. با توجه به اینکه دریافت این مورد نیازمند آماده کردن شرایط مختلف است، سعی کنید که آن را به موسسه مهاجرتی صبا ویزا بسپارید. کارشناسان مجموعه ما آمادگی دارند تا برترین خدمات مهاجرتی را در اختیار شما قرار دهند. از اینکه تا انتهای این مطلب در کنار ما بودید از شما سپاسگزاریم.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید