لوگو صبا ویزا
بهترین رشته های تحصیلی در هلند

بهترین رشته های تحصیلی هلند

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه بهترین رشته های تحصیلی هلند و جزئیات ثبت نام در آن را به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.

مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

کشور هلند یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل و اقامت محسوب می‌شود. بدون شک این کشور با داشتن امکانات زندگی و تفریحی فراوان، در کنار آب و هوای معتدل مدیترانه‌ای جزء بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت و گردشگری به حساب می‌آید. اکثر مردم این کشور به راحتی قادر به مکالمه به زبان انگلیسی هستند؛ این موضوع سبب شده تا دغدغه یادگیری زبان محلی این کشور برای کسانی که قصد تحصیل در هلند را دارند برطرف گردد. مدارک تحصیلی صادر شده از اغلب دانشگاه‌های این کشور، اعتبار بالایی در کل دنیا دارند؛ به همین دلیل چه برای کسانی که قصد مهاجرت به هلند را دارند و چه کسانی که کشور دیگری را برای زندگی انتخاب می‌کنند، تحصیل در هلند، آینده شغلی خوبی را به ارمغان خواهد آورد به خصوص اینکه از بورسیه‌ های تحصیلی هلند نیز برای مدیریت هزینه‌های تحصیل و زندگی برخوردار شوند. در ادامه به معرفی بهترین رشته های تحصیلی هلند خواهیم پرداخت.

فهرست عناوین

رشته‌های تحصیلی مطرح در کشور هلند

در واقع انتخاب بهترین رشته تحصیلی برای هر فرد با دیگری متفاوت است. اولویت‌ها و علایق هر شخص معیار تعیین کننده‌ای برای انتخاب بهترین رشته است؛ از جمله این معیارها می‌توان به تناسب رشته مورد نظر با روحیات فرد، استعداد ذاتی فرد در آن رشته، بازار کار آن رشته و … اشاره کرد. در ادامه به معرفی رشته‌های پرطرفدار این کشور می‌پردازیم تا هر شخص متناسب با علایق خود اقدام به انتخاب رشته نماید:

1. گرایش‌های پرطرفدار شاخه پزشکی

بطور کلی گرایش‌های مرتبط با پزشکی چه در کشور هلند و چه در دنیا طرفداران زیادی دارد. تحصیل در این رشته به زعم داشتن سختی‌های فراوان، آینده شغلی فرد را تضمین می‌کند؛ چرا که بیماری‌ها همراه همیشگی انسان‌ها هستند و پزشکان نجات دهنده انسان‌ها از بیماری‌ها هستند. در ادامه این بحث به بررسی سه گرایش پرطرفدار رشته پزشکی در کشور هلند خواهیم پرداخت:

رشته های پزشکی در کشور هلند

پزشکی

ابتدا بهتر است بدانید که قبولی در آزمون وروردی دانشگاه، لازمه شروع این دوره است. تحصیل و اعطای مدرک رشته پزشکی در کشور هلند بصورت پیوسته است و 7 سال به طول می‌انجامد. سال آخر را دانشجویان به گذراندن طرح عملی مشغول می‌شوند؛ سپس مدرک پزشکی برای آنها صادر می‌شود. این رشته هزینه‌های تحصیلی بالایی دارد؛ هزینه این دوره برای دانشجویان بین الملل، سالانه حدود 32000 یورو است. خبر خوش اینکه بورسیه های تحصیلی هلند به این رشته نیز اختصاص یافته تا کمک خرجی برای دانشجویان این رشته جهت تحصیل و زندگی فراهم شود. برای تحصیل در این رشته آموختن زبان هلندی ضروری و لازم است؛ چرا که از 11 دانشگاه ارائه کننده دوره‌های پزشکی، تنها 2 دانشگاه آن هم با ظرفیت محدود به دانشجویان بین‌الملل اختصاص یافته است. در این دانشگاه‌ها نیز تدریس به زبان انگلیسی تنها در سه سال اول تحصیل انجام می‌گیرد و در ادامه، تدریس به زبان هلندی خواهد بود.

دندانپزشکی

همانند رشته پزشکی، برای ورود به این رشته نیز شرکت و قبولی در آزمون، شرط اول است. طول دوره 5 سال است و تدریس فقط به زبان هلندی انجام می‌شود.

داروسازی

طول این دوره 6 سال است؛ 3 سال اول معادل با کارشناسی است و در بازار کار هلند مدرکی معتبر محسوب نمی‌شود چون حداقل مدرک لازم برای ورود به بازار کار کارشناسی ارشد است که در 3 سال بعدی تحصیل به دانشجو اعطا می‌گردد. برای کار در بیمارستان‌های هلند، دانشجو نیاز به تجربه بیشتر دارد؛ این تجربه پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد، در طول 4 سال و با گذراندن دوره رزیدنتی بدست می‌آید.

2. رشته حقوق

تحصیل در رشته حقوق جزء یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در هلند به شمار می‌آید. پس فارغ‌التحصیلی در این رشته، فرد می‌تواند با عنوان شغلی قاضی یا وکیل که جزء پردرآمدترین مشاغل در هلند به حساب می‌آیند، فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کند. در دوره کارشناسی این رشته که 4 سال به طول می‌انجامد، نیاز است تا فرد تسلط کامل به زبان هلندی داشته باشد. پس از اتمام این دوره برای کارشناسی ارشد و دکترا در برخی از گرایش‌ها تدریس به زبان بین الملل یا همان انگلیسی انجام می‌شود. طول دوره کارشناسی ارشد 2 سال و برای بیشتر گرایش‌های دوره دکترا این زمان 4 سال است.

3. رشته علوم کامپیوتر

امروزه هیچ کسب و کاری را سراغ ندارید که با کامپیوتر سروکار نداشته باشد. با توجه به گسترش روزافزون کامپیوتر و اینترنت در زندگی و کسب و کارها، نیاز به وجود متخصصین این حوزه بیش از پیش احساس می‌شود. تحصیل در گرایش‌های مختلف این رشته نیز در دوره کارشناسی به مدت 4 سال، کارشناسی ارشد 2 سال و برای مقطع دکترا 4 سال است. برعکس رشته‌های پزشکی برای تحصیل در این رشته نیازی به آموختن زبان هلندی نخواهید داشت؛ چرا که تدریس در این رشته هم به زبان بین الملل و هم زبان محلی انجام می‌گیرد.

4. رشته های مهندسی در هلند

این رشته نیز در گرایش‌های مختلف و مقاطع مختلف تحصیلی ارائه می‌شود؛ از جمله حوزه‌های مختلف رشته مهندسی برق مانند الکترونیک، گرایش‌های مختلف رشته مکانیک، عمران و …. برای تحصیل در این رشته‌ها نیازی به آموختن زبان هلندی ندارید؛ چون دروس هم به زبان انگلیسی و هم هلندی تدریس می‌شوند. تنها مدرک مورد نیاز برای ورود به رشته‌های مهندسی در هلند، داشتن حد نصاب در آزمون‌های مختلف زبان مانند GRE است.

رشته مدیریت در کشور هلند

5. رشته مدیریت در هلند

این رشته در میان دانشجویان بین‌الملل طرفداران زیادی دارد و در گرایش‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی ارائه می‌شود. دلیل پرطرفدار بودن این رشته در هلند می‌توان به دو مورد زیر اشاره نمود:

شناور بودن رشته مدیریت در هلند: ورود به این رشته به خاطر شناور بودن آن به راحتی صورت می‌گیرد چون چه دانشجو در مقاطع قبلی در همین رشته فارغ التحصیل شده باشد یا مدرک تحصیلی رشته دیگری را داشته باشد می‌تواند در این رشته به ادامه تحصیل بپردازد. فارغ التحصیلان این رشته نیز با در نظر گرفتن تخصص و علاقه خود، براحتی می‌توانند وارد بازار کار شوند یا رشته مدیریت را به صورت تخصصی دنبال کنند.

6. رشته اقتصاد

وجود اقتصاددانان کاردان و حرفه‌ای، نیاز اساسی همه کسب و کارها از جمله شرکت‌های بزرگ خرید و فروش کالا در سراسر دنیا محسوب می‌شود. با استخدام اقتصاددانان ماهر می‌توان رفاه کارکنان هر شرکت را بیمه کرد. با توجه به توضیحات ارائه شده و همچنین شرایط مناسب ورود فارغ التحصیلان این رشته به بازار کار هلند، این رشته نیز در زمره پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی این کشور قرار گرفته است.این رشته در تمامی مقاطع تحصیلی دانشجو می‌پذیرد و امکان تحصیل در آن به هر دو زبان انگلیسی و هلندی ممکن است.

7. رشته معماری

این رشته بازار کار فوق العاده‌ای در کشور هلند دارد. علاقه و استعداد برای تحصیل در این رشته مهمترین ملاک‌های انتخاب هستند. همانطور که می‌دانید این رشته نه تنها در هلند، بلکه در کل دنیا طرفداران زیادی دارد؛ پس باید در انتخاب دانشجو برای اخذ پذیرش در این رشته، قوانین محکم‌تری از طرف دانشگاه‌ها وضع شده باشد. در هلند قوانین پذیرش به این شکل است که ابتدا فرد باید پورتفولیوی خود را که شامل نمونه کارهای او در زمینه معماری است، به دانشگاه ارائه ‌نماید. پس از انجام بررسی‌های لازم روی پورتفولیو، نتیجه نهایی صادر می‌شود. اگر فرد پذیرش شده باشد یعنی استعداد کافی برای تحصیل در این رشته را دارد.

در کشور هلند برای این رشته نیز مانند بسیاری از رشته‌ها تحصیل در مقاطع کارشناسی به مدت 4 سال، کارشناسی ارشد به مدت 2 سال و دکترا به مدت 4 سال بصورت ناپیوسته امکان‌پذیر است.

8. رشته‌های هنری

رشته هنر گرایش‌های متنوعی دارد: از جمله گرافیک، بازیگری، کارگردانی و… . این رشته مختص افرادی است که از ذوق هنری بالایی برخوردار باشند؛ بعبارتی استعداد بالا و منحصر به فردی برای خلق صحنه‌های مختلف را داشته باشند. قوانین ورود به این رشته در کشور هلند، همانند رشته معماری است و در صورت قبولی نمونه کارهای ارائه شده، فرد می‌تواند در این رشته به تحصیل بپردازد.

9. رشته حسابداری

این رشته هم جزء رشته‌های بسیار پرطرفدار در کشور هلند به حساب می‌آید. مهمترین مزیت این رشته را می‌توان در شانس بالای فارغ التحصیلان آن، برای ورود به بازار کار دانست. دلیل این امر آن است که بیشتر سازمان‌ها و اشخاص در این کشور برای انجام امور مالی خود، حسابدار شخصی استخدام می‌کنند؛ پس احتمال استخدام در این رشته پس از فارغ التحصیلی بسیار بالاست.

رشته های پرکاربرد در هلند

علاقه برای انتخاب یک رشته تحصیلی بسیار مهم و حیاتی است؛ اما در کنار این قضیه نباید از فاکتور بازار کار و آینده شغلی آن رشته غافل شد. اگر شما به رشته‌ای علاقه‌مند باشید که بازار کار آن در کشور هلند ضعیف است یا نیروی کار بیش از نیاز بازار باشد؛ به احتمال زیادشانس داشتن یک شغل خوب و در کنار آن یک زندگی مرفه و بی‌دغدغه را از دست خواهید داد. پس در کنار علاقه همواره در مورد بازار کار رشته‌ای که به آن علاقه دارید را بررسی نمائید. موقعیت‌های شغلی خوب و پردرآمد، برای افراد تحصیل کرده در یک رشته بیشتر از دیگر افراد پیش می‌آید. اگر قصد شما مهاجرت به هلند است؛ قدم اول که انتخاب یک رشته تحصیلی مناسب برای تحصیل است را محکم بردارید تا در آینده دچار مشکل نشوید. نکته دیگری که باید به آن دقت کنید پیشرفت‌ها و فناوری‌های جدید است که وارد بازار کار می‌شوند؛ فناوری‌های جدید باعث پیدایش مشاغل جدید و از بین رفتن برخی مشاغل می‌شود.

برای اینکه صاحب یک شغل خوب در بازار هلند شوید باید نیاز فعلی بازار کار هلند و رشته‌های تحصیلی مرتبط با آنها را به خوبی بشناسید. این نیاز در 4 دسته شغلی بیشتر از سایر زمینه‌ها به چشم می‌خورد:

1. متخصص فناوری اطلاعات و ارتباطات

با پیشرفت روزافزون فناوری اطلاعات در کشور هلند و نیاز به کامپیوتر برای پردازش همه یا بخش قابل توجهی از اطلاعات، نیاز به حضور متخصصین این فن در تمامی سازمان‌ها به خوبی احساس می‌شود. فارغ‌التحصیلان این رشته به روز و جذاب، می‌توانند از طریق مؤسسات کاریابی در این کشور اقدام به ثبت نام برای یافتن شغل مورد نظر خود بنمایند.

2. متخصص در حوزه‌ نوآوری

نوآوری و کشف مسائل جدید، نیاز جامعه پیشرفته‌ای مانند هلند است. برای کسانی که ذهن خلاقی دارند؛ این زمینه کاری جزء بهترین زمینه‌های کاری به شمار می‌رود. اگر شما جزء این افراد هستید می‌توانید با ارائه رزومه خود صاحب یکی از شغل‌های پرکاربرد در این کشور شوید.

3. رشته‌های حوزه پزشکی

همانطور که در بخش قبل نیز اشاره شد؛ به دلیل نیاز همیشگی جامعه به وجود پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان و… ، این رسته شغلی همواره بازار کار مناسبی برای فارغ التحصیلان خود در کشور هلند دارد.

رشته مهندسی در کشور هلند

4. رشته‌های مهندسی

برای ساخت یک جامعه مدرن نیاز به مهندسان کارآزموده در رشته‌های مختلف داریم. به دلیل تنوع زیاد رشته‌های مهندسی، فردی که از یکی از این رشته‌ها‌ فارغ التحصیل شده، باید تمام شهرها و مناطق کشور هلند را به خوبی بشناسد و با توجه به نیاز بازار کار به رشته تحصیلی خود در آن منطقه مشغول به کار شود.

5. رشته‌های مدیریتی

هر سازمانی برای مدیریت بخش‌های مختلف آن و همچنین کنترل منابع انسانی، هزینه‌ها، ریسک و … نیاز به مدیران کارآزموده و حرفه‌ای دارد. این شغل نه تنها در هلند بلکه در همه جوامع پرکاربرد بوده و همیشه بازار نیاز به نیروی کار در گرایش‌های مختلف مدیریتی دارد.

نیاز بازار به نیروی کار فاکتور مهمی در انتخاب شغل به شما می‌رود ولی ممکن است شغلی که انتخاب می‌کنیم علی‌رغم بازار کار مناسب، درآمدزا نباشد. پس همواره در کنار نیاز بازار به پولساز بودن آینده رشته تحصیلی خود نیز توجه داشته باشید.

رشته‌های پولساز در هلند

در این بخش به معرفی مشاغل درآمدزا و میزان تقریبی درآمد آنها در یک ماه در کشور هلند می‌پردازیم تا شما بتوانید بهترین رشته تحصیلی را در کنار علاقه و نیاز بازار کار، با توجه به فاکتور پولسازی اقدام به انتخاب بهترین رشته برای خود نمائید:

پزشکی و جراحی

بطور کلی گرایش‌های مختلف رشته پزشکی معمولا بیشترین درآمدزایی را در این کشور دارند. متوسط درآمد اکثر این افراد بین 8430 یورو تا 28000 یورو در ماه متغیر است.

قضاوت

پردرآمدترین گرایش رشته حقوق قضاوت است. متوسط درآمد هر قاضی در یک ماه بین 7100 تا 23500 یورو متغیر است.

رشته وکالت در هلند

وکالت

از گرایش‌های رشته حقوق با متوسط درآمد ماهانه بین 5780 یورو تا 19100 است.

مدیریت (بانک، شرکت‌های خصوصی، مدیران اقتصادی)

از گرایش‌های رشته مدیریت با متوسط درآمد ماهانه بین 4780 یورو تا 18000 است.

ارتدنتیست

از گرایش‌های رشته دندانپزشکی با متوسط درآمد ماهانه بین 4620 یورو تا 15200 یورو است.

تدریس در دانشگاه

متوسط درآمد ماهانه یک استاد بین 4120 یورو تا 13500 یورو است که این مقدار به سابقه کاری فرد بستگی دارد.

خلبانی

متوسط درآمد ماهانه یک خلبان در هلند بین 3460 یورو تا 11300 یورو است.

مدیر مارکتینگ

با توجه به آشنایی با بازار کار وشیوه‌های مختلف مارکتینگ، درآمد این افراد بین 3130 یورو تا 10200 یورو می‌تواند متغیر باشد.

سخن پایانی

در این مطلب به طور اجمالی به بررسی بهترین رشته های تحصیلی هلند پرداختیم. افراد مختلفی که قصد مهاجرت به هلند را دارند، بسته به علایق، سلیقه‌ها و معیارهای مختلف دیگر اقدام به انتخاب یک رشته تحصیلی می‌نمایند. فراموش نکنید که در کنار انتخاب یک رشته تحصیلی مناسب، از فرصت‌های مختلف برای بهره‌برداری از بورسیه‌های تحصیلی هلند غافل نشوید. کوشش ما در این مطلب این بوده که برخی از فاکتورهای مهم تحصیل در هلند که به انتخاب رشته تحصیلی و به دنبال آن انتخاب شغلی مرتبط با آن رشته است را به شما خوانندگان محترم ارائه نمائیم. امید است با آگاهی و علاقه اقدام به انتخاب یک رشته تحصیلی مناسب و آینده‌دار نمایید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 3 میانگین: 3.7]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید