لوگو صبا ویزا
شهر فرانکفورت آلمان

شهر فرانکفورت آلمان

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه شهر فرانکفورت آلمان و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.

مشاوره رایگان

شهر فرانکفورت آلمان مهم‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر ایالت هسه در آلمان، از بزرگ‌ترین کلان‌شهرهای این کشور و یکی از مراکز مالی، اقتصادی و فرهنگی مهم اروپا به شمار می‌رود. این شهر واقع در دامنه کوه‌های پوشیده از جنگل تاونوس با جمعیت بیش از ۷۳۲ هزار نفر، پس از برلین، هامبورگ و مونیخ جایگاه چهارم را از لحاظ جمعیت در میان شهر‌های آلمان به خود اختصاص داده است. فرانکفورت با برخورداری از صنایع نیرومند، مراکز مالی مهم، سیستم حمل و نقل عالی، معماری مدرن، موسسات فرهنگی و هنری متعدد، فضاهای سبز فراوان و ساختار اجتماعی چندفرهنگی از جایگاه ویژه‌ای در میان شهر‌های اروپایی برخوردار است. بدون شک فرانکفورت یکی از جذاب‌ترین شهر‌ها برای سفر، زندگی و تجارت محسوب می‌شود که در این مطلب به بررسی آن خواهیم پرداخت.

آشنایی اولیه با شهر فرانکفورت آلمان

فرانکفورت یکی از مهم‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای آلمان است که با جمعیتی بالغ بر ۷۹۱ هزار نفر، پنجمین شهر پرجمعیت این کشور به‌شمار می‌رود. فرانکفورت در منطقه تاونوس و بر کرانه‌ی رود ماین واقع شده و با شهر مجاور افنباخ یکپارچه شده است. منطقه شهری فرانکفورت بیش از ۲.۳ میلیون نفر جمعیت دارد.

شهر فرانکفورت آلمان قلب منطقه بزرگ‌تر راین-ماین محسوب می‌شود که بیش از ۵.۸ میلیون نفر جمعیت دارد و دومین منطقه کلان‌شهری آلمان بعد از منطقه راین-رور است. این منطقه از نظر تولید ناخالص داخلی چهارمین منطقه بزرگ شهری اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. مرکز تجاری فرانکفورت حدود ۹۰ کیلومتر با مرکز جغرافیایی اتحادیه اروپا در گادهایم واقع شده است. همانند کشور فرانسه و منطقه فرانکونیای آلمان، نام این شهر نیز از قبیله فرانک‌ها گرفته شده است. فرانکفورت بزرگترین شهر منطقه زبانی فرانکونیای راینلندی است.

فرانکفورت کشور آلمان

تاریخچه فرانکفورت آلمان چیست؟

تاریخچه فرانکفورت آلمان بسیار غنی و جالب است. این شهر یکی از مهمترین مراکز مالی، تجاری و فرهنگی اروپا به‌شمار می‌رود. فرانکفورت در قرن 8 میلادی به عنوان یک شهرک کوچک بنیان نهاده شد. در سال 794، شارلمانی، امپراتور امپراتوری مقدس روم، یک کلیسا و صومعه را در این منطقه بنا کرد. از آن پس، فرانکفورت به عنوان یک مرکز مذهبی مهم شناخته شد و تدریجاً تبدیل به یک شهر شلوغ و پرجنب و جوش گردید. در قرن 12 و 13 میلادی، فرانکفورت به یکی از مهمترین شهرهای امپراتوری مقدس روم تبدیل شد. امپراتورهای مقدس روم بارها این شهر را برای برگزاری مجالس امپراتوری انتخاب کردند.

در همین دوران بود که فرانکفورت به یک مرکز بازرگانی و مالی مهم نیز مبدل گشت. بازرگانان از سراسر اروپا برای تجارت و معامله به این شهر می‌آمدند. در قرن 19 میلادی، فرانکفورت یکی از اولین شهرهای آلمان بود که تحت تأثیر انقلاب صنعتی قرار گرفت. با احداث خطوط راه‌آهن و رشد سریع صنایع، جمعیت و اهمیت فرانکفورت افزایش یافت. این شهر تبدیل به مرکز مالی و تجاری مهمی در آلمان شد.   امروزه فرانکفورت یکی از ثروتمندترین و پیشرفته‌ترین شهرهای اروپا به حساب می‌آید. بیش از 700 بانک و موسسه مالی در این شهر قرار دارد. همچنین، فرانکفورت میزبان یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های بین‌المللی کالا در جهان است که هر ساله بازرگانان بسیاری را به این شهر می‌کشاند.

موقعیت جغرافیایی شهر فرانکفورت

شهر فرانکفورت آلمان در ایالت هسه واقع شده است. این شهر بر روی رودخانه ماین قرار گرفته و در منطقه‌ای کوهستانی و سرسبز واقع شده‌است. موقعیت جغرافیایی فرانکفورت بسیار استراتژیک و در عین حال زیباست. این شهر در دامنه رشته کوه تاونوس واقع شده است. رودخانه ماین از وسط شهر می‌گذرد و مناظر طبیعی بسیار زیبایی را به وجود آورده است. علاوه بر این، آب و هوای معتدل و مطبوع فرانکفورت باعث شده طبیعت اطراف این شهر بسیار سرسبز و خرم باشد.

موقعیت جغرافیایی فرانکفورت نقش مهمی در تبدیل شدن آن به یک مرکز تجاری و مالی مهم ایفا کرده است. این شهر در مسیر راه‌های تجاری مهمی بین شمال و جنوب اروپا قرار گرفته و همین مسئله باعث رونق اقتصادی آن شده است. علاوه بر این، فرانکفورت در مرکز آلمان قرار دارد و ارتباط خوبی با دیگر نقاط کشور دارد که این امر نیز در پیشرفت اقتصادی آن نقش به سزایی داشته است.  این شهر هم از لحاظ طبیعی دیدنی است و هم یک مرکز اقتصادی و فرهنگی مهم به شمار می‌رود.

مردم شناسی فرانکفورت آلمان

برای اینکه بتوان بهتر با شهر فرانکفورت آشنا شد، باید آن را از نظر مردم‌شناسی و اجتماعی به صورت کامل بررسی کرد. از همین رو جزئیات بیشتری را در این بخش بررسی خواهیم کرد.

جمعیت شهر فرانکفورت

فرانکفورت یکی از بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای کشور آلمان است. بر اساس آمار سال ۲۰۱۹، جمعیت فرانکفورت در محدوده مرزهای اداری آن ۷۶۳٬۳۸۰ نفر است. البته در کلان‌شهر واقعی فرانکفورت که مناطق اطراف آن را هم در بر می‌گیرد، جمعیتی حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند.

فرانکفورت از سال ۱۸۷۵ به عنوان یک شهر بزرگ (با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر) شناخته می‌شد و جمعیت آن در سال ۱۹۱۰ به ۴۱۴٬۵۷۶ نفر رسیده بود. پیش از جنگ جهانی دوم، جمعیت فرانکفورت به ۵۵۳٬۴۶۴ نفر افزایش یافته بود که پس از جنگ به ۳۵۸٬۰۰۰ نفر کاهش یافت. در سال‌های بعدی مجدداً جمعیت فرانکفورت رشد کرد و در سال ۱۹۶۳ به اوج خود با ۶۹۱٬۲۵۷ نفر رسید. بر اساس پیش‌بینی‌های جمعیتی برای مرکز فرانکفورت، تا سال ۲۰۳۵ جمعیت این شهر در محدوده مرزهای اداری‌اش به ۸۱۳ هزار نفر خواهد رسید. همچنین پیش‌بینی می‌شود تا آن زمان جمعیت کلان‌شهر فرانکفورت به بیش از ۲.۵ میلیون نفر برسد.

جمعیت مهاجران بین المللی در فرانکفورت

فرانکفورت طی سال‌های اخیر به یکی از مقاصد اصلی مهاجرت بین‌المللی در آلمان تبدیل شده است. بر اساس آمارهای ثبت شده در سال ۲۰۱۵، ۵۱.۲ درصد از جمعیت فرانکفورت دارای سابقه مهاجرت بوده‌اند. یعنی خود فرد یا یکی از والدین او تابعیت خارجی داشته‌اند. برای اولین بار، اکثریت شهروندان فرانکفورت ریشه‌ای غیر آلمانی داشته‌اند. علاوه بر این، سه چهارم از کودکان زیر ۶ سال شهر فرانکفورت آلمان، به صورت کامل یا بخشی از ریشه‌های مهاجرتی را داشته‌اند. همچنین ۲۷.۷ درصد از ساکنان این شهر دارای تابعیت خارجی بوده‌اند. بر اساس آمارها، ۴۶.۷ درصد مهاجران فرانکفورت از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا بوده‌اند که شامل موارد زیر است.

  • ۲۴.۵ درصد از کشورهای اروپایی غیر عضو اتحادیه اروپا
  • ۱۵.۷ درصد از آسیا (شامل غرب آسیا و جنوب آسیا)
  • ۷.۳ درصد از آفریقا؛ ۳.۴ درصد از آمریکای شمالی (شامل دریای کارائیب و آمریکای مرکزی)
  • ۲.۳ درصد از آمریکای جنوبی
  • ۱.۱ درصد از جزایر اقیانوس آرام

به همین دلیل، فرانکفورت اغلب به عنوان یک شهر چندفرهنگی شناخته می‌شود که از این منظر با شهرهایی چون نیویورک، لندن و تورنتو قابل مقایسه است.

مذهب در فرانکفورت آلمان

فرانکفورت از نظر تاریخی یک شهر با اکثریت مسیحیت پروتستان بوده است. البته در قرن ۱۹ میلادی، تعداد رو به افزایشی از کاتولیک‌ها نیز به فرانکفورت مهاجرت کردند. بر اساس آمار سال ۲۰۱۳، بزرگترین فرقه‌های مسیحی در فرانکفورت شامل کاتولیک‌ها با ۲۲.۷ درصد جمعیت و پروتستان‌ها به ویژه لوتری‌ها با ۱۹.۴ درصد بوده‌اند. جامعه یهودیان نیز تاریخچه‌ای دیرینه در فرانکفورت دارند که به دوران قرون وسطی باز می‌گردد. جامعه یهودیان فرانکفورت همواره یکی از بزرگترین جوامع یهودی در آلمان بوده است.

بیش از ۷۲۰۰ نفر در فرانکفورت به جامعه یهودیان تعلق دارند که دومین جامعه بزرگ یهودیان آلمان پس از برلین محسوب می‌شود. ۴ کنیسه فعال یهودی نیز در فرانکفورت وجود دارد. علاوه بر این، با مهاجرت رو به افزایش مسلمانان از کشورهای آسیایی و آفریقایی از دهه ۱۹۶۰ به بعد، جامعه مسلمانان نیز در فرانکفورت رشد قابل توجهی داشته است. برآوردها حاکی از آن است که در سال ۲۰۰۶ حدود ۱۲ درصد از جمعیت فرانکفورت را مسلمانان تشکیل می‌داده‌اند.

شهر فرانکفورت کشور آلمان

اقتصاد و کسب و کار در شهر فرانکفورت

فرانکفورت یکی از مراکز مهم اقتصادی، مالی و تجاری در اروپا و آلمان به‌شمار می‌رود. اقتصاد این شهر بر پایه بخش خدمات، به ویژه خدمات مالی و بانکی استوار است. بیش از ۷۰۰ بانک و موسسه مالی در فرانکفورت مستقر هستند که این شهر را به مرکز مالی اروپا تبدیل کرده است. بورس اوراق بهادار فرانکفورت یکی از بزرگترین بورس‌های اروپا به‌شمار می‌رود. همچنین بانک مرکزی اروپا و بانک فدرال آلمان در شهر فرانکفورت آلمان قرار دارند. علاوه بر بخش مالی، فرانکفورت مرکز مهم رسانه‌ای، ارتباطی و فناوری در آلمان است که به همین علت برای زندگی در آلمان گزینه جذابی به حساب می‌آید.

از سوی دیگر، فرانکفورت هر ساله میزبان یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های بین‌المللی در جهان به نام نمایشگاه کالای فرانکفورت است که بازرگانان بسیاری را از سراسر دنیا به این شهر می‌کشاند. بنابراین، فرانکفورت علاوه بر بخش مالی، مرکز مهمی برای تجارت و فروش کالا نیز محسوب می‌شود. سرانه تولید ناخالص داخلی فرانکفورت یکی از بالاترین‌ها در میان شهرهای آلمان است. فرانکفورت در عین حال که ثروتمندترین شهر آلمان شناخته می‌شود، یکی از قطب‌های مهم فرهنگی، هنری و سیاسی در این کشور نیز به‌شمار می‌رود.

نقاط دیدنی شهر فراکفورت آلمان

فرانکفورت جزو آن دسته از شهرهای آلمان است که بناها و جاذبه‌های گردشگری زیادی را در دل خود جای داده است. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رومر، کلیسای جامع فرانکفورت، کلیسای سنت پل، باغ باستان‌شناسی فرانکفورت و اُپرای قدیمی اشاره کرد. رومر یا شهرداری قدیمی فرانکفورت، مرکز تاریخی و سیاسی این شهر به‌شمار می‌رود که ساختمان آن به قرن ۱۵ میلادی برمی‌گردد. کلیسای جامع فرانکفورت نیز از کلیساهای مشهور قرون وسطی است که در سبک معماری گوتیک ساخته شده‌ است.  کلیسای سنت پل نیز به عنوان محل برگزاری اولین پارلمان آلمان در سال ۱۸۴۸ شناخته می‌شود.

باغ باستان‌شناسی فرانکفورت نیز حاوی آثار و بناهای تاریخی متعددی است که برای علاقه‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی جذاب است. اُپرای قدیمی فرانکفورت نیز یکی از مراکز مهم فرهنگی و هنری در شهر محسوب می‌شود. در کنار این‌ها، فرانکفورت دارای موزه‌های متعدد هنری، تاریخی و طبیعت‌گرایی است که برای گردشگران جذابیت دارد. همچنین پارک‌ها و فضاهای سبز زیادی در این شهر وجود دارد که فرانکفورت را به یکی از سبزترین شهرهای اروپا تبدیل کرده‌است.

فرهنگ در شهر فرانکفورت

فرانکفورت یکی از مراکز مهم فرهنگی و هنری در آلمان و اروپا محسوب می‌شود. این شهر دارای موزه‌ها و گالری‌های هنری بسیاری است که آثار هنرمندان صاحب سبکی چون پیکاسو، دالی و مونه را در خود جای داده است.  موزه هنرهای تزئینی فرانکفورت، متروپولیتن موزه هنر فرانکفورت و موزه فیلم فرانکفورت از جمله مشهورترین این موزه‌ها هستند. علاوه بر آثار هنری، گالری‌ها و موزه‌های متعددی در فرانکفورت قرار دارند که به معرفی تاریخ، فرهنگ و علم آلمان و منطقه می‌پردازند.

از نظر موسیقی نیز، ارکستر سمفونیک رادیویی فرانکفورت و اپرای فرانکفورت از شهرت جهانی برخوردارند. فستیوال موسیقی موتسارت فرانکفورت نیز هر ساله برگزار می‌شود.  فرانکفورت موطن فرهنگ و هنر منحصر به فردی است که از مخلوط دیدگاه‌ها و سنت‌های چندین نسل مهاجر ساخته شده است. در کنار آلمانی‌ها اقلیت‌های مختلفی از جمله ترک‌ها، ایتالیایی‌ها، یونانی‌ها، ایرانی‌ها و صرب‌ها در فرانکفورت زندگی می‌کنند. از همین رو شما هم می‌توانید با کمک گرفتن از وکیل مهاجرت به آلمان، خود را به این شهر زیبای اروپایی برسانید.

بررسی شهر فرانکفورت از نظر ورزشی

شهر فرانکفورت آلمان خانه چندین تیم ورزشی حرفه‌ای است که برخی از آن‌ها قهرمانی‌های آلمان را کسب کرده‌اند. به عنوان مثال تیم بسکتبال Skyliners Frankfurt در سال ۲۰۰۴ قهرمانی بسکتبال آلمان و در سال ۲۰۰۰ جام آلمان را برده است. تیم زنان ۱. FFC فرانکفورت که در سال ۲۰۲۰ با اینتراخت فرانکفورت ادغام شد، رکورددار عناوین قهرمانی آلمان است؛ اینتراخت فرانکفورت یک‌بار قهرمان آلمان، پنج‌بار برنده DFB-Pokal و برنده جام UEFA در سال ۱۹۸۰ و لیگ اروپا در سال ۲۰۲۲ است. فرانکفورت میزبان تیم‌ها و باشگاه‌های ورزشی زیر است.

  • Skyliners فرانکفورت (بسکتبال)
  • فرانکفورت گلکسی (فوتبال)
  • فرانکفورت یونیورس (فوتبال)
  • فرانکفورت پایرتس (فوتبال)
  • فرانکفورت سارسفیلدز GAA (فوتبال گالیک)
  • فرانکفورت لاینز (تا ۲۰۱۰، هاکی روی یخ)
  • لوون فرانکفورت (از ۲۰۱۰، هاکی روی یخ)
  • SC۱۸۸۰ فرانکفورت (راگبی)

علاوه بر تیم‌های حرفه‌ای، فرانکفورت میزبان رویدادهای ورزشی معتبری است که شهرت جهانی دارند. مسابقه دوچرخه‌سواری کلاسیک Eschborn-Frankfurt City Loop (که از ۱۹۶۱ تا ۲۰۰۸ به نام Rund um den Henninger-Turm شناخته می‌شد)، ماراتن سالانه فرانکفورت و آیرونمن آلمان از این رویدادها هستند. علاوه بر این، فرانکفورت یکی از ۱۳ مکان میزبان جهانی به چالش J.P. Morgan Corporate است که بزرگ‌ترین رویداد ورزشی شرکتی آلمان به شمار می‌رود. Rhein-Main Eissport Club نیز پایه‌ای برای جامعه بندی آلمان است. این تنوع ورزشی فرانکفورت را به یک مرکز بزرگ برای ورزش‌های حرفه‌ای و آماتور تبدیل کرده است.

حمل و نقل در شهر فرانکفورت آلمان

فرانکفورت دارای شبکه حمل و نقل عمومی بسیار توسعه یافته و کارآمدی است که شامل اتوبوس، قطار شهری، تراموا و قطارهای منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود. سیستم قطار شهری فرانکفورت یکی از بزرگترین و مدرن‌ترین شبکه‌ها در اروپا است که دسترسی آسان به تمام نقاط شهر را میسر می‌سازد. علاوه بر این، فرانکفورت دارای ایستگاه قطار مرکزی بسیار بزرگی است که از طریق آن مسافران می‌توانند به راحتی به تمام شهرهای مهم آلمان سفر کنند.

همچنین اتوبان‌ها و بزرگراه‌های پرترددی شهر فرانکفورت آلمان را به کشورهای همسایه از جمله فرانسه، بلژیک و هلند متصل می‌کند. فرودگاه بین‌المللی فرانکفورت نیز یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های اروپا به‌شمار می‌رود که در سال بیش از ۶۰ میلیون مسافر جابجا می‌کند. این فرودگاه علاوه بر پروازهای داخلی، دارای پروازهای مستقیم منظم به مقاصد بسیاری در آسیا، آفریقا، آمریکای شمالی و جنوبی است.

هزینه زندگی در شهر فرانکفورت

هزینه زندگی در فرانکفورت نسبتاً بالاست و این شهر جزو شهرهای گران قیمت آلمان به حساب می‌آید. البته این هزینه‌ها در مقایسه با شهری مثل برلین اندکی پایین‌تر است. بر اساس برآوردها، متوسط هزینه ماهانه زندگی بدون احتساب هزینه اجاره مسکن برای یک خانواده چهار نفره در فرانکفورت حدود 3291.9 یورو و برای یک فرد مجرد حدود 964.9 یورو است. به بیان دیگر، فرانکفورت تقریباً 2.7 درصد ارزان‌تر از برلین برای زندگی بدون محاسبه اجاره‌بهای مسکن است.

در عین حال هزینه اجاره مسکن در فرانکفورت به طور متوسط حدود 11.9 درصد کمتر از برلین است. با این حال اجاره خانه و آپارتمان در فرانکفورت همچنان گران محسوب می‌شود و بخش عمده‌ای از هزینه‌های زندگی در این شهر را به خود اختصاص می‌دهد.

سخن پایانی

شهر فرانکفورت آلمان با تاریخچه غنی و پیشینه درخشان به عنوان یک مرکز سیاسی و اقتصادی، امروزه به قلب مالی و تجاری اروپا تبدیل شده است. این شهر مدرن و پویا همواره خود را با تحولات و نوآوری‌های جهان هماهنگ کرده و توانسته موقعیت برتری را به دست آورد. جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی بی‌شمار همراه با زیرساخت‌های عالی، سبک زندگی بالا و مردمانی با فرهنگ، فرانکفورت را به یکی از برترین شهرها برای زندگی، کار و سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است. از همین رو شما می‌توانید با کمک گرفتن از موسسه مهاجرتی صباویزا برای مهاجرت به آلمان و اقامت در شهر فرانکفورت اقدام کنید. در صورتی که با مشاوران با تماس بگیرید، جزئیات بیشتری از این فرایند برای شما شرح داده خواهدشد.

سوالات متداول

فرانکفورت چه اهمیتی در آلمان دارد؟

فرانکفورت، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای آلمان، مرکز مالی و تجاری این کشور است. میزبان بانک مرکزی اروپا، بورس اوراق بهادار فرانکفورت و نمایشگاه‌های بین‌المللی متعدد، فرانکفورت نقش کلیدی در اقتصاد اروپا و جهان بازی می‌کند.

فرانکفورت چه جاذبه‌های گردشگری دارد؟

فرانکفورت دارای جاذبه‌های فراوانی مانند برج ماین، کلیسای سنت پل، منطقه رومربرگ و موزه‌های متنوع است که هنر، فرهنگ و تاریخ غنی این شهر را به نمایش می‌گذارند.

آب و هوای فرانکفورت چگونه است؟

فرانکفورت دارای آب و هوای معتدل قاره‌ای است که با تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد و مرطوب شناخته می‌شود. بارندگی در تمام طول سال رخ می‌دهد.

حمل و نقل عمومی در فرانکفورت چگونه است؟

سیستم حمل و نقل عمومی فرانکفورت شامل مترو، تراموا، اتوبوس و قطارهای S-Bahn است که با کارایی بالا و دسترسی آسان به تمام نقاط شهر و نواحی اطراف، ارتباط برقرار می‌کنند.

آیا فرانکفورت برای تحصیل مناسب است؟

بله، فرانکفورت با داشتن دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با کیفیت بالا، محیطی عالی برای تحصیل ارائه می‌دهد. دانشجویان از سراسر جهان برای تحصیل در رشته‌های مختلف به این شهر جذب می‌شوند.

زندگی در فرانکفورت چگونه است؟

زندگی در فرانکفورت می‌تواند ترکیبی از فرصت‌های شغلی عالی، فرهنگ غنی و کیفیت زندگی بالا باشد. با وجود فضاهای سبز، مراکز خرید، رستوران‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، این شهر تجربه‌ای متنوع و جذاب برای ساکنان و بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید