لوگو صبا ویزا
راهنمای کامل مالیات در کانادا

راهنمای کامل مالیات در کانادا: اطلاعات کاربردی برای مهاجران و مشاغل جدید

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه مالیات در کانادا و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان

کانادا یکی از جذاب‌ترین کشورها برای مهاجرت است که بسیاری از ایرانیان برای کار، تحصیل و زندگی به آن مهاجرت می‌کنند. معمولا میزان مالیات در کانادا یکی از سوالاتی است که برای افراد تازه وارد به کانادا به وجود می‌آید. ساختار مالیاتی کانادا تفاوت‌های زیادی با ایران دارد که به همین علت باید شناخت درستی از آن داشته باشید. از همین رو دانستن اطلاعات کاربردی در این مورد به فعالیت بهتر شما در کانادا کمک زیادی خواهد کرد. از همین رو در این مطلب از صباویزا قصد داریم تا بیشتر موضوع مالیات در کشور کانادا را بررسی کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

انواع مالیات در کانادا

فهرست عناوین

انواع مالیات در کانادا

مالیات در کانادا به شکل‌های مختلفی دریافت می‌گردد که باید با فرم هر کدام از آن‌ها آشنایی داشته باشید. یکی از مهم‌ترین دلایل پیشرفت کشورهای توسعه یافته نظیر کانادا مربوط به داشتن سیستم مالیاتی پیشرفته است. در واقع درآمدهای مالیاتی صرف توسعه و گسترش بخش‌های مختلف اقتصاد و زیرساخت‌ها می‌شود. برای اینکه بتوانید بهتر انواع مالیات در این کشور را بشناسید،  در ادامه آن‌ها را به صورت لیستی بیان خواهیم کرد:

  • مالیات بر درآمد
  • مالیات بر ارزش افزوده (مالیات بر مصرف)
  • مالیات بر املاک نظیر خانه
  • مالیات بر شرکت
  • مالیات غیرمستقیم

همانطور که در بالا مشاهده می‌کنید، مالیات‌ها به شکل‌های مختلفی از افراد اخذ می‌شوند. در نتیجه هر کس که مشمول پرداخت مالیات باشد باید در زمان درست و مقرر نسبت به انجام تعهدات اقدام نماید. چنانچه به تازگی وارد کانادا شده‌اید یا قصد مهاجرت به کانادا را دارید حتما از قوانین مربوط به این موارد اطلاع داشته باشید.

مالیات بر درآمد (Income Tax)

سیستم مالیاتی کانادا بر اساس درآمد و موقعیت جغرافیایی شما تعیین می‌شود. یعنی میزان مالیاتی که شما باید پرداخت کنید به درآمد و منطقه زندگی شما بستگی دارد. در کل سیستم مالیاتی کانادا بسیار پیچیده است و برای افرادی که برای اولین بار به کانادا مهاجرت می‌کنند ممکن است گیج کننده باشد. در صورتی که درآمد شما بالاتر از حد مشخصی باشد، ممکن است مالیات بیشتری نسبت به دیگران بپردازید. مالیات بر درآمد در کانادا به صورت پیش پرداخت محاسبه و پرداخت می‌شود. هر سال شخص باید مالیات خود را تا ۳۰ آوریل اعلام کند تا مشمول جریمه‌های مالیاتی نشود.

کانادا همچنین برای افرادی که درآمد کمی دارند برنامه‌های مالی کمکی ارائه می‌دهد که برخی از هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهد. ذکر این نکته ضروری است که میزان مالیات‌ بر درآمد بر اساس درآمد به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند. مسلما هر چقدر که میزان درآمد بالاتر باشد، درصد مالیات پرداختی هم بیشتر خواهد شد. تمامی درآمدها در کانادا نظیر حقوق کار، سود سرمایه، سود تجارت و اجاره املاک شامل قانون مالیات درآمدی خواهد بود که باید پرداخت در زمان مناسب انجام شود. از همین رو برای سرمایه گذاری در کانادا به این موارد هم توجه داشته باشید.

نرخ مالیات بر درآمد ۲۰۲۳ در برخی از استان‌های کانادا

نرخ مالیات در کانادا بر اساس درآمد موضوعی است که همواره برای مهاجران ایرانی اهمیت دارد. در کانادا نرخ مالیات بر درآمد از استان به استان متفاوت است و به عواملی مثل درآمد، وضعیت تاهل، تعداد فرزندان و سایر مسائل مربوط به مالیات پرداختی شما وابسته است. همچنین به دلیل مشکلاتی که با شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۳ بوجود آمده است، احتمال دارد نرخ مالیات بر درآمد در برخی از استان‌های کانادا تغییر کرده باشد. به هر حال در حال حاضر برای سال مالی ۲۰۲۳ نرخ مالیات بر درآمد در برخی از استان‌های کانادا به شرح زیر است:

  • آلبرتا: ۱۰ تا ۳۰ درصد
  • بریتیش کلمبیا: ۵ تا ۲۰ درصد
  • مانیتوبا: ۱۰ تا ۴۰ درصد
  • نیوبرانزویک: ۹ تا ۲۱ درصد
  • نیوفاندلند و لابرادور: ۸ تا ۱۵ درصد
  • نواوا اسکوشیا: ۸ تا ۲۱ درصد
  • اونتاریو: ۵ تا ۱۳ درصد
  • جزیره پرنس ادوارد: ۹ تا ۱۶ درصد
  • کبک: ۱۵ تا ۲۵ درصد
  • ساسکاچوان: ۱۰ تا ۳۰ درصد

لطفا توجه داشته باشید که این تنها بخشی از اطلاعات مربوط به مالیات در کشور کانادا است و موارد دقیق‌تر توسط سازمان مالیاتی کانادا اعلام می‌گردد. در صورتی که قصد اشتغال در کانادا را دارید، حتما به میزان مالیات بر درآمد استان محل سکونت دقت کنید. برای کار در برخی از استان‌ها باید مالیات بیشتری بپردازید پس به آن توجه ویژه داشته باشید.

مالیات بر خدمات و محصولات (مالیات فروش، Sales Tax)

هنگامی که در حال بررسی وضعیت مالیات در کشور کانادا هستید، حتما نگاه ویژه‌ای به مالیات فروش داشته باشید. در کانادا مالیات فروش (Sales Tax) در واقع به دو بخش GST و PST تقسیم می‌شود. مالیات پایه عمومی (GST) در حقیقت مالیاتی است که برای تمام محصولات و خدمات اعمال می‌شود و نرخ آن ۵ درصد خواهد بود. این مالیات باید توسط تمامی کسب‌وکارها در زمان مناسب پرداخت گردد. مالیات محلی (PST) معمولاً توسط هر استان کانادا به طور جداگانه برای خدمات و محصولات خود تعیین می‌شود.

برخی استان‌ها این مالیات را به نام‌های مختلفی مانند QST در استان کبک یا RST در استان مانیتوبا شناخته می‌شود. نرخ PST در هر استان ممکن است متفاوت باشد اما معمولاً در حدود ۵ تا ۸ درصد خواهد بود. بعضی موارد هم ممکن است هر دو نوع مالیات عمومی و استانی برای یک محصول یا خدمات اعمال شود که در این صورت با عبارت HST (Harmonized Sales Tax) شناخته می‌شود. مالیات فروش جزو مواردی است که برای کسب‌وکارهای عرضه‌کننده خدمات و محصولات بسیار اهمیت دارد.

مالیات بر شرکت

برخی از  مهاجران ایرانی به دنبال ثبت شرکت در کانادا و اداره یک بیزینس جدید هستند. در چنین شرایطی مالیات شرکت‌ها یک مبحث بسیار مهم خواهد بود. مالیات در کانادا برای شرکت‌ها توسط دولت فدرال و هر استان تعیین و جمع‌آوری می‌شود. برای تعیین مالیات شرکت‌ها، دولت از سیستم مالیاتی سه سطحی استفاده می‌کند که شامل مالیات فدرال، استانی و محلی خواهد بود. مالیات شرکت‌ها در کانادا بر اساس درآمد ناخالص شرکت تعیین می‌شود. اگر درآمد ناخالص شرکت کمتر از ۵۰۰ هزار دلار کانادا باشد، مالیات فدرال حدود ۱۲.۵ از درآمد ناخالص شرکت خواهد بود.

همچنین اگر درآمد ناخالص شرکت بیشتر از ۵۰۰ هزار دلار کانادا باشد، مالیات فدرال به اندازه ۱۵ درصد درآمد ناخالص خواهد بود. در واقع می‌توان گفت که میزان درآمد به شکل مستقیم بر روی درصد مالیات اثرگذار خواهد بود. هر استان نیز مالیات خاص خود را دارد که این مورد هم بر اساس درآمد ناخالص محاسبه می‌گردد. همچنین برای مناطق شهری، مالیات محلی نیز وجود دارد که مواردی همچون لوکیشن شرکت و درآمد آن در میزان مالیات اثرگذار خواهند بود.

مالیات در کانادا

مالیات غیر مستقیم

مالیات غیرمستقیم در هنگام خرید یا استفاده از مصارف مختلف به دست خواهد آمد. مواردی همچون مالیات بر ارزش افزوده (GST) و مالیات پرداختی برای انتقال مالکیت (land transfer tax) شامل این مورد خواهند بود. در کانادا مالیات بر ارزش افزوده معمولاً با نرخ ۵ درصد و برای برخی سایر مصارف مانند تأمین مالی خودرو و محصولات الکترونیکی، مالیات فروش محلی (PST) هم وجود دارد که نرخ آن در هر استان متفاوت است. در برخی از استان‌ها میزان مالیات بر ارزش افزوده به ۱۵ درصد هم خواهد رسید.

همچنین در برخی استان‌های کانادا مانند اونتاریو، مالیات پرداختی برای انتقال مالکیت (land transfer tax) نیز وجود دارد که نرخ آن بر اساس قیمت خرید ملک محاسبه می‌شود. به طور کلی مالیات غیرمستقیم در کانادا به عنوان یک منبع عمده درآمد دولت محسوب می‌شود. از همین رو اگر به تازگی به کانادا مهاجرت کرده‌اید یا قصد رفتن به این کشور را دارید حتما تمامی موارد مربوط به مالیات در کشور کانادا را به خوبی بررسی نمایید تا به درک کاملی از این موضوع دست پیدا کنید.

مالیات خانه در کانادا

خانه و ملک از جمله مهم‌ترین دارایی‌هایی است که در کانادا مشمول دریافت مالیات خواهد شد. از همین رو شما باید در هنگام بررسی مالیات در کانادا به این مورد هم توجه داشته باشید. این مالیات بر اساس ارزش خانه و دارایی‌های دیگر شما محاسبه می‌شود. اغلب مالکان خانه در کانادا باید در ماه می یا ژوئن برای پرداخت مالیات خانه اقدام نمایند. مقدار دقیق مالیات خانه برای هر منطقه و شهرستان در کانادا متفاوت است و بر اساس محاسبه‌هایی مانند ارزش خانه، قیمت بازار و نرخ مالیات محلی تعیین می‌شود. همچنین برخی محله‌ها ممکن است بیشترین مقدار مالیات خانه را در کل کانادا داشته باشند در حالی که دیگر مناطق ممکن است مالیات پایین‌تری را شامل شوند.

در کل مالیات خانه در کانادا یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی برای دولت محلی است و به دلیل تفاوت قوانین و مقررات مالیاتی در هر منطقه، لازم است که مشاوره از یک مشاور مالیاتی حرفه‌ای بگیرید. به طور مثال میزان مالیات خانه در استان اونتاریو بین ۱ تا ۳ درصد خواهد بود که در سایر مناطق کانادا شاهد درصدهای متفاوتی خواهیم بود.

 مالیات در کانادا و مراجع قانونی مؤثر در تعیین و دریافت

دریافت مالیات در کانادا از طریق برخی از مراجع قانونی صورت می‌گیرد که تعیین مقدار آن هم از همین طریق امکانپذیر خواهد بود. در کانادا مالیات توسط دولت محلی و دولت فدرال برای تامین هزینه‌های عمومی به منظور ارائه خدمات عمومی به شهروندان جمع‌آوری می‌شود. برای تعیین و دریافت مالیات چندین مرجع قانونی وجود دارد. Revenue Agency (CRA) سازمانی است که مسئول رسیدگی به امور مالیاتی در کانادا خواهد بود.

این سازمان مسئول تعیین و دریافت مالیات برای درآمدها، مالیات بر درآمد و سایر امور مالیاتی است. همچنین فرآیند جمع‌آوری مالیات توسط دولت محلی نیز انجام می‌شود. هر استان مسئول تعیین و دریافت مالیات کارگران، مالیات خانه و سایر خدمات محلی است. همچنین در برخی از موارد در صورت بروز اختلاف می‌توان به دادگاه مراجعه کرد. ناگفته نماند که حسابداران و مشاوران مالیاتی نیز می‌توانند به عنوان منابع معتبر مشاوره در زمینه تعیین و دریافت مالیات در اختیار شما قرار دهند.

 چگونه میزان دقیق مالیات خود را محاسبه کنم؟

محاسبه مالیات در کانادا به سبب پیچیدگی قوانین مالیاتی، برای بسیاری از افراد مشکل است. در اولین مرحله شما باید میزان درآمد خود را تعیین کنید. این شامل درآمدهای حقوق و دستمزد، درآمدهای سرمایه‌ای، سود سهام و سایر درآمدهای احتمالی شما خواهد بود. پس از تعیین درآمد باید هزینه‌هایی نظیر حمل‌ونقل، پزشکی، تحصیلی و سرمایه‌گذاری را محاسبه کنید.

در مرحله بعدی شما می‌بایست درصد مالیات خود را بر اساس درآمد خالص خود تعیین کنید. در کانادا درصد مالیات متفاوتی برای هر دسته از درآمدها وجود دارد. در نهایت شما با توجه به درصد مالیات و درآمد خالص شما در سال مالی قبل، می‌توانید میزان مالیات خود را محاسبه کنید.  همچنین باید میزان مالیات خود را با استانداردهای مالیاتی مربوط به کانادا مقایسه کنید تا مطمئن شوید که به درستی محاسبه شده است.

مشاغل بدون مالیات در کانادا

در کانادا، نه تنها برای شاغلان، بلکه برای کسب‌وکارها و شرکت‌های مختلف هم دو گونه از مالیات وجود دارد. با این حال برخی شغل‌ها و فعالیت‌ها استثناءهایی دارند که در آن ها مالیات به صورت خاصی محاسبه نمی‌شود. از همین رو برخی از این شغل‌ها را در ادامه معرفی خواهیم کرد:

  • برخی از مشاغل مشاوره‌ای نظیر ترجمه
  • سرمایه‌گذاری در حساب‌های معاف از مالیات
  • فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاهی معاف از مالیات
  • موسسات خیریه
  • سازمان‌های غیرانتفاعی
  • سرمایه حاصل از بیمه عمر
  • ارثیه
  • جایزه لاتاری

همانطور که می‌بینید پرداخت مالیات در کشور کانادا فقط در موارد محدودی شامل معافیت می‌شود. در نتیجه برای مهاجرت به این کشور حتما نگاه ویژه‌ای به مالیات داشته باشید.

مالیات در کشور کانادا

عواقب نپرداختن مالیات

در کانادا نپرداختن مالیات ممکن است باعث شود تا شما به عنوان یک فرد حقوقی یا حتی یک شخص حقیقی با مشکلات قانونی مواجه شوید. در واقع سازمان مالیاتی کانادا مسئول بررسی و تعیین میزان مالیاتی است که شما باید پرداخت کنید. به عنوان مثال در صورتی که شما به موقع مالیات خود را پرداخت نکنید، CRA می‌تواند اقداماتی از جمله اعمال جریمه را پیش ببرد. همچنین در صورت ادامه عدم پرداخت مواردی همچون ثبت و ضبط دارایی‌ها هم صورت می‌گیرد. به طور کلی نپرداخت مالیات در کانادا ممکن است باعث شود تا شما با مشکلات قانونی و مالی روبرو شوید. بنابراین بهترین راه حل این است که به موقع مالیات خود را پرداخت کنید تا از مسائل بعدی در امان باشید.

سوالات متداول

مالیات بر ارزش افزوده در کانادا چقدر است؟
مالیات بر ارزش افزوده در هر استان از کانادا متفاوت خواهد بود ولی بین بازه ۵ تا ۱۵ درصد در نظر گرفته می‌شود.
میزان مالیات شرکت‌های کانادایی چه مقدار است؟
این مورد هم بر اساس نوع شرکت و محل قرارگیری متفاوت است که حدود ۱۵ درصد برای آن در نظر گرفته می‌شود.
میزان مالیات بر درآمد در کانادا چطور محاسبه می‌شود؟
شیوه محاسبه مالیات پلکانی بوده و افرادی که درآمد بالایی دارند باید کارمزد بیشتری پرداخت کنند.

سخن پایانی

بدون شک کانادا یک کشور رویایی برای مهاجرت ایرانیان است که هر ساله افراد زیادی برای ورود به آن اقدام می‌کنند. با این حال به شما توصیه می‌کنیم قبل از انجام این کار حتما از شرایط مالیات در کانادا اطلاع داشته باشید. میزان مالیات‌ها در کانادا با توجه به شغل و شرایط خاص شما تعیین خواهد شد. اگر دوست دارید که فرایند مهاجرت برای شما به سادگی انجام شود و امور مالی آسانی داشته باشید، حتما آن را به یک موسسه معتبر بسپارید. در حال حاضر موسسه مهاجرتی صباویزا آمادگی دارد تا تمامی امور مهاجرتی را برای شما انجام دهد. از همین رو شما می‌توانید برای دریافت راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید و یا اینکه فرم  مشاوره رایگان را به صورت کامل پر کنید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید