لوگو صبا ویزا
هزینه زندگی در فرانسه

هزینه زندگی در فرانسه

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری درباره هزینه زندگی در فرانسه به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.

  مشاوره رایگان

فرانسه با داشتن جاذبه‌های توریستی فراوان، سبک زندگی خوب، فرهنگ غنی و امکانات رفاهی مطلوب، همواره یکی از مقاصد مورد علاقه مهاجران در سراسر دنیا بوده است. البته هزینه زندگی در فرانسه نیز یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی است که قصد مهاجرت به این کشور را دارند. در این مقاله قصد داریم تا هزینه زندگی در فرانسه را از منظرهای مختلفی همچون هزینه مسکن، خوراک، حمل و نقل، بهداشت، تحصیل و غیره مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم. همچنین هزینه زندگی در شهرهای مختلف این کشور از جمله پاریس، مارسی، لیون و … را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم تا تصویر روشنی از وضعیت هزینه‌ها در فرانسه به دست آوریم.

فهرست عناوین

هزینه مسکن در فرانسه چقدر است؟

هزینه مسکن در فرانسه بسیار متفاوت است و به منطقه‌ای که قصد سکونت در آن را دارید، بستگی دارد.  در پاریس و سایر شهرهای بزرگ و ساحلی، هزینه مسکن بسیار بالاست. به عنوان مثال، میانگین قیمت اجاره یک آپارتمان یک خوابه در پاریس حدود 1392 یورو در ماه است. اما هرچه از مرکز شهرهای بزرگ و مناطق ساحلی دورتر شوید، هزینه‌ها کاهش می‌یابد. از همین رو باید هنگام بررسی هزینه زندگی در فرانسه به این مورد هم توجه کافی داشته باشید.

مثلاً در شهرهای کوچک مانند پائو در جنوب غربی فرانسه، میانگین اجاره همان آپارتمان یک خوابه به 579 یورو در ماه می‌رسد. همچنین اگر بخواهید خانه‌ای بخرید، در شهرها و روستاهای دور از مراکز پرجمعیت، قیمت‌ها تا یک سوم پایین می‌آید. به طور کلی می‌توان گفت مناطقی چون جنوب و جنوب غربی فرانسه مانند تولون و دوردون، از ارزان‌ترین مناطق برای خرید ملک در فرانسه به شمار می‌روند. در این مناطق آپارتمان‌ها و خانه‌های روستایی یک و دو خوابه را می‌توان با حداقل 175 هزار یورو خریداری کرد که در مقایسه با پاریس بسیار مقرون به صرفه است.

هزینه های زندگی در فرانسه

هزینه مواد غذایی در کشور فرانسه

هزینه مواد غذایی در کشور فرانسه بستگی به سبک زندگی و عادات خرید شما دارد. به‌طور کلی می‌توان گفت برای یک زوج، هزینه ماهانه مواد غذایی بین 500 تا 800 یورو متغیر است. خرید از سوپرمارکت‌های بزرگ مانند کارفور، آشان و اینترمارشه، ارزان‌ترین گزینه به‌شمار می‌رود. این سوپرمارکت‌ها معمولاً تخفیفات ویژه‌ای هم برای اقلام خاص و مشتریان ثابت دارند. مثلاً طرح‌هایی نظیر خرید دو عدد از یک محصول و دریافت یکی رایگان یا دریافت 5 تا 10 درصد تخفیف روی برند سوپرمارکت برای کالاهای ارگانیک وجود دارد.

البته خرید از بازارها و فروشگاه‌های محلی هم گزینه مناسب دیگری است. میوه و سبزیجات تازه، لبنیات و نان در این فروشگاه‌ها معمولاً تازه‌تر و با قیمت بهتری یافت می‌شوند. همچنین وجود انواع مغازه‌های تخصصی قصابی، شیرینی‌فروشی، نانوایی و غیره باعث می‌شود بتوانید کالاهای باکیفیت و متنوعی را به قیمت مناسب تهیه کنید. در مجموع با برنامه‌ریزی درست و استفاده از تخفیفات، می‌توان هزینه ماهانه خرید مواد غذایی را در فرانسه تا حد زیادی کنترل و مدیریت کرد. البته هزینه‌ها در پاریس و شهرهای بزرگ به دلیل قیمت بالاتر اجاره‌بها، کمی بیشتر از متوسط کشوری است. برخی از هزین‌های مواد غذایی به شرح زیر است.

مواد غذاییهزینه تقریبی ماهانه برای خانواده
نان و غلات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌۵۰ تا ۸۰ یورو
میوه و سبزی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌۸۰ تا ۱۲۰ یورو
گوشت و ماهی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌۱۰۰ تا ۱۵۰ یورو
لبنیات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌۵۰ تا ۸۰ یورو
تخم مرغ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌۱۵ تا ۱۵ یورو
روغن و چربی‌ها۲۰ تا ۳۰ یورو

هزینه های مربوط به حمل و نقل در فرانسه

هزینه‌های مربوط به حمل و نقل در فرانسه بستگی به نوع وسیله نقلیه و مسافت طی شده دارد و بخشی از هزینه زندگی در فرانسه را شامل می‌شود. اما به طور کلی می‌توان گفت استفاده از حمل و نقل عمومی گزینه بسیار اقتصادی‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تری نسبت به خودروی شخصی است. در شهرهای بزرگ فرانسه، سیستم اتوبوس‌رانی و مترو بسیار توسعه یافته و گسترده‌ای وجود دارد. هزینه یک سفر ده دقیقه‌ای تنها حدود 7 دلار است. همچنین بلیط ماهانه نامحدود حمل‌ونقل عمومی از 38 دلار شروع می‌شود. قطارهای برون‌شهری هم با قیمت بسیار مناسب و سرویس‌دهی عالی، گزینه خوبی به‌شمار می‌روند.

از سوی دیگر، خرید و نگهداری خودروی شخصی هزینه‌برتر است. به عنوان مثال، پر کردن باک بنزین یک خودروی کوچک حداقل 55 دلار هزینه دارد. همچنین بیمه و سرویس ماهانه خودرو به‌طور متوسط 75 دلار است.  بنابراین به‌صرفه‌تر است که در فرانسه از حمل‌ونقل عمومی استفاده شود. البته در صورتی‌که به‌دلیل شغل یا زندگی در مناطق دورافتاده به خودروی شخصی نیاز است، خرید خودروهای اقتصادی و کم‌حجم توصیه می‌شود.

هزینه حامل های انرژی در فرانسه چقدر است؟

بدون شک انرژی‌های مصرفی در خانه نظیر گاز، برق و تلفن بخشی از هزینه زندگی در فرانسه را تشکیل می‌دهند که باید خود را برای پرداخت آن آماده کنید. از همین رو هزینه‌های هر کدام را بررسی خواهیم کرد.

هزینه گاز برای مشترکین

هزینه گاز برای مصرف‌کنندگان در فرانسه بستگی به میزان و نوع مصرف دارد. اما به‌طور متوسط یک خانواده می‌تواند انتظار پرداخت حدود 850 یورو در سال را بابت هزینه گاز داشته باشد. این رقم دربرگیرنده هزینه‌های گرمایش منزل، آب گرم مصرفی و پخت‌وپز با اجاق گاز است. البته لازم به ذکر است تنها یک سوم خانواده‌ها در فرانسه از گاز طبیعی استفاده می‌کنند و بقیه برای موارد فوق از روش‌های دیگری مانند برق یا حرارت مرکزی بهره می‌برند. بنابراین اگر منزل یا آپارتمان شما امکان نصب گاز طبیعی را نداشته باشد، هیچ هزینه‌ای تحت عنوان گاز برایتان منظور نخواهد شد.

همچنین متوسط هزینه گاز در شهرهای مختلف با توجه به نوع آب و هوا و میزان نیاز به گرمایش مسکن متفاوت است. به‌عنوان مثال در شمال فرانسه به دلیل سردتر بودن آب‌وهوا، احتمالاً میزان مصرف گاز برای گرمایش بیشتر خواهد بود و در نتیجه هزینه‌های مربوطه هم بالاتر خواهند رفت.

هزینه آب برای فرانسوی ها

هزینه آب برای مشترکین خانگی در فرانسه بسته به منطقه و تأمین‌کننده آب متغیر است، اما به‌طور متوسط یک خانواده باید ماهانه مبلغی بین 30 تا 40 یورو بابت آب مصرفی پرداخت کند. این یعنی سالانه حدود 360 تا 480 یورو هزینه آب، که تقریباً معادل 390 تا 520 دلار آمریکاست. در فرانسه چندین شرکت خصوصی همچون Suez و Veolia عهده‌دار تأمین و توزیع آب هستند. اما زیرساخت‌های آبرسانی توسط تأمین‌کنندگان محلی کنترل و مدیریت می‌شود.

به همین دلیل نرخ آب در شهرها و مناطق مختلف متفاوت است. مشترکین بر اساس میزان مصرف به ازای هر مترمکعب آب مصرفی، هزینه پرداخت می‌کنند. به‌طور کلی با توجه به درآمد متوسط خانوارها، هزینه آب چندان بالا نیست. البته رعایت الگوی مصرف بهینه برای جلوگیری از اتلاف آب و کاهش هرچه بیشتر هزینه‌ها توصیه می‌شود. از همین رو باید برای مهاجرت به فرانسه این موارد را هم در نظر داشته باشید.

قیمت برق در فرانسه

هزینه برق برای مشترکین خانگی در فرانسه نسبتاً مناسب و پایین‌تر از میانگین اروپاست. به طور متوسط یک خانواده باید ماهانه مبلغی بین 79 تا 86 دلار بابت برق مصرفی پرداخت کند. این یعنی در حدود 950 تا 1040 دلار هزینه سالانه بابت برق دریافت خواهد شد.  اکثر مشترکین خانگی در فرانسه از شرکت برق EDF به عنوان تأمین کننده برق خود استفاده می‌کنند. EDF نرخ ثابتی در تمام ساعات شبانه روز برای هر کیلووات ساعت مصرفی در نظر می‌گیرد. البته می‌توان از سایر ارائه دهندگان برق هم خدمات دریافت کرد که ممکن است نرخ‌های بهتری را پیشنهاد دهند.

در مجموع با توجه به متوسط درآمد خانواده‌ها در فرانسه، هزینه برق قابل قبول و در حد متعارفی است. البته سعی در مدیریت مصرف و پرهیز از اسراف برای پایین نگه‌داشتن هرچه بیشتر هزینه‌ها توصیه می‌شود.

هزینه اینترنت و تلفن در کشور فرانسه

هزینه اینترنت و تلفن ثابت و همراه برای مشترکین خانگی در فرانسه در حد متعارف و قابل قبولی است. بهترین راه اشتراک خدمات ارتباطی و اینترنتی، ثبت‌نام در بسته‌های همراه اپراتورهای تلفن همراه است. به‌عنوان مثال شرکت Free، بسته‌ای شامل اینترنت پرسرعت منزل، خدمات تلفن ثابت و همراه و جعبه تلویزیون را به‌صورت گروهی و به قیمت تقریبی 38 دلار در ماه (حدود 35 یورو) ارائه می‌دهد.

البته سایر شرکت‌های ارتباطی مانند اورانژ و سافرکام هم بسته‌های مشابهی با قیمت کم و بیش یکسانی دارند.  در مجموع می‌توان گفت با هزینه‌ای در حدود 40 دلار در ماه، می‌توان تمامی امکانات مورد نیاز ارتباطی و اینترنتی یک خانواده را تأمین کرد که رقم بسیار مناسبی به حساب می‌آید.

هزینه زندگی در کشور فرانسه

هزینه زندگی در بهترین شهرهای فرانسه

فرانسه دارای شهرهای زیادی است که با بررسی هزینه زندگی در آن‌ها می‌توانید به بهترین گزینه ممکن دست پیدا کنید. از همین رو هزینه زندگی در فرانسه را بر اساس بهترین شهرهای آن شرح خواهیم داد.

هزینه زندگی در شهر پاریس

هزینه زندگی در شهر پاریس نسبتاً بالاتر از بسیاری از شهرهای اروپایی و آمریکایی است. البته این رقم بسته به منطقه و سبک زندگی ساکنین متغیر است، اما به‌طور متوسط در پاریس هزینه‌ها حدود 50 درصد بیشتر از شهرهایی مثل لندن و حتی تا 195 درصد گران‌تر از شهرهایی مانند بمبئی هند است. هزینه زندگی در پاریس با محاسبه مواردی مانند هزینه خوراک، پوشاک، حمل و نقل و مسکن، کمی بیشتر از شهرهایی مثل برلین و بروکسل برآورد می‌شود. اما در مقایسه با مونیخ، آمستردام و سنگاپور هزینه‌های زیستی کمتری دارد.

از سوی دیگر، با وجود هزینه‌های بالاتر نسبت به اغلب نقاط جهان، دستمزدهای نسبی در پاریس بیشتر است و می‌تواند هزینه‌ها را جبران کند. همچنین زندگی در مناطق دورتر از مرکز شهر و انتخاب سبک زندگی اقتصادی‌تر، راه‌حل مناسبی برای کاهش هزینه‌هاست.

هزینه زندگی در شهر مارسی

هزینه زندگی در شهر مارسی فرانسه کمتر از شهر پاریس و نسبتاً مقرون به صرفه‌تر از بسیاری از کلان‌شهرهای جهان است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، مارسی از نظر هزینه‌ زندگی حدود 9 درصد ارزان‌تر از لندن و 31 درصد ارزان‌تر از نیویورک است.  البته هنوز هم هزینه‌های مارسی در مقایسه با برخی شهرهای دیگر مانند بمبئی هند، حدود 163 درصد بیشتر است. همچنین نسبت به شهر لاگوس در نیجریه، زندگی در مارسی حدود 80 درصد گران‌تر تمام می‌شود.

با این حال، مارسی همچنان یکی از ارزان‌ترین شهرهای ساحلی فرانسه محسوب می‌شود و به لطف آب و هوای مطلوب مدیترانه‌ای، سبک زندگی خوب و امکانات رفاهی مناسب، انتخاب بسیار خوبی برای مهاجرت و زندگی به شمار می‌رود.

هزینه زندگی در شهر لیون

هزینه زندگی در شهر لیون فرانسه، نسبت به سایر شهرهای این کشور مانند پاریس و مارسی، مقرون‌به‌صرفه‌تر است. البته در مقایسه با شهرهایی مثل بمبئی هند، هزینه‌های زندگی در لیون به مراتب بیشتر است. بنا به گزارش مؤسسه مرسر، هزینه‌های زندگی در لیون تقریباً معادل هزینه‌های لندن است. همچنین نسبت به شهرهایی مثل نیویورک و سیدنی به ترتیب 34 درصد و 13 درصد ارزان‌تر است. اما لیون هنوز 186 درصد گران‌تر از بمبئی و حدود 96 درصد پرهزینه‌تر از شهر لاگوس در نیجریه به‌شمار می‌رود.   با وجود هزینه‌های نسبتاً بالاتر، لیون یکی از بهترین شهرها برای زندگی، کار و تحصیل در فرانسه محسوب می‌شود و جایگاه مناسبی برای مهاجرت دارد.

حقوق و دستمزد در کشور فرانسه

حقوق و دستمزدها در فرانسه در سطح قابل قبول و متناسب با هزینه زندگی در فرانسه قرار دارند. به‌طور متوسط، کارگران بخش خصوصی در فرانسه ماهانه حدود 2375 یورو حقوق دریافت می‌کنند. این رقم برای کارمندان بخش دولتی کمی پایین‌تر و به‌طور متوسط 2238 یورو است. حداقل دستمزد ساعتی در فرانسه هم‌اکنون 11.27 یورو است که برای یک هفته کاری استاندارد 35 ساعته، ماهانه معادل 1709 یورو می‌شود. البته قانون کار فرانسه افزایش سالانه حداقل دستمزد بر اساس نرخ تورم را الزامی کرده است.

درآمد متوسط در فرانسه می‌تواند در شهرها و حرفه‌های مختلف متفاوت باشد اما به‌طور کلی میزان درآمد کارمندان و کارگران در این کشور قابل قبول بوده و امکان زندگی شایسته‌ای را فراهم می‌کند، به ویژه اگر هزینه‌ها به درستی مدیریت شوند.

هزینه های درمان در فرانسه چگونه است؟

هزینه‌های درمانی و بهداشتی در فرانسه به دلیل برخورداری از بیمه درمانی دولتی، برای شهروندان بسیار پایین و مقرون‌به‌صرفه است. تمام افرادی که بیش از سه ماه در فرانسه زندگی می‌کنند، شامل افراد بین‌المللی، تحت پوشش بیمه درمانی دولتی قرار می‌گیرند. این بیمه که PUMA نام دارد، توسط سازمان تأمین اجتماعی فرانسه تأمین می‌شود و هزینه آن از طریق کسوراتی از حقوق کارمندان و سهم بیمه‌گران پرداخت می‌شود.

طبق این پوشش بیمه‌ای، حدود 70 درصد هزینه‌های پزشکی و 100 درصد هزینه‌های درمان‌های ویژه مانند سرطان یا بارداری توسط دولت فرانسه پرداخت می‌شود. البته افراد می‌توانند بیمه خصوصی هم خریداری کنند تا پوشش هزینه‌های بیشتری را داشته باشند.

هزینه های زندگی در کشور فرانسه

هزینه پوشاک در فرانسه

هزینه خرید پوشاک در فرانسه تا حدودی مشابه سایر کشورهای اروپایی است. به طور متوسط برای خرید یک پوشاک تابستانی از برندهای معمولی باید حدود 35 یورو هزینه کنید. همچنین یک شلوار جین با کیفیت خوب حدود 80 یورو و یک جفت کفش ورزشی متوسط هم در حدود 80 تا 100 یورو قیمت دارد. البته اگر بخواهید پوشاک‌های لوکس‌تر و برندهای معروف مد فرانسوی را خریداری کنید، باید هزینه بسیار بیشتری متحمل شوید.

به عنوان مثال، یک کت و شلوار از برندهای لوکس فرانسوی می‌تواند حتی تا 500 تا 1000 یورو هم قیمت داشته باشد. با توجه به سبک زندگی متوسط و مدیریت هزینه‌ها، می‌توان گفت خرید پوشاک در فرانسه چندان هم پرهزینه نیست. اما خریداران خاص و علاقه‌مند به مد و لوکس‌بودن، باید هزینه بسیار بالاتری متحمل شوند.

هزینه تحصیل در فرانسه

هزینه‌های تحصیل در فرانسه بستگی به نوع مدرسه دارد. آموزش ابتدایی و متوسطه در مدارس دولتی رایگان است و دولت هزینه‌های آن را می‌پردازد. اما مدارس بین‌المللی و خصوصی شهریه‌ای معادل حداقل 5000 یورو در سال دریافت می‌کنند. در مدارس دولتی فرانسه که اکثر دانش‌آموزان در آنها تحصیل می‌کنند، هزینه‌ای برای والدین وجود ندارد. البته والدین باید هزینه برخی وسایل آموزشی و سفرهای علمی را بپردازند.

اما متأسفانه مدارس دولتی معمولاً دوزبانه نیستند. بنابراین چنانچه خانواده‌ها تمایل به تحصیل فرزندانشان در مدارس بین‌المللی داشته باشند، باید سالانه مبلغی بین 5000 تا 20000 یورو شهریه پرداخت کنند که رقم قابل توجهی است.

دانشگاه‌های دولتی فرانسه نیز هزینه چندانی برای دانشجویان داخلی و اتحادیه اروپا ندارند و تحصیل در آنها بسیار ارزان است. اما دانشجویان بین‌المللی معمولاً باید شهریه بپردازند که البته این هزینه کمتر از دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان و آمریکایی است.  به عنوان مثال، شهریه سالانه برای رشته‌های مهندسی و علوم در دانشگاه‌های معتبر فرانسه بین 2000 تا 8000 یورو در سال متغیر است که در مقایسه با دانشگاه‌های آمریکا و انگلستان، رقم بسیار مناسبی به حساب می‌آید.

سوالات متداول

هزینه مسکن در پاریس چقدره؟

هزینه مسکن در پاریس بسیار بالاست. به عنوان مثال میانگین اجاره یک آپارتمان یک خوابه در مرکز پاریس بیش از 1500 یورو در ماه است. اما در حومه و مناطق دورتر، می‌توان مسکن ارزان‌تری پیدا کرد.

هزینه مواد غذایی در فرانسه چطوره؟

خرید مواد غذایی در فرانسه نسبتاً مناسب است. یک خانواده معمولی با 600 تا 800 یورو در ماه می‌تواند خرید غذای ماهانه خود را انجام دهد.

آیا درمان در فرانسه گران است؟

خیر، درمان در فرانسه با توجه به پوشش بیمه درمانی همگانی دولتی، ارزان و در دسترس است.

هزینه مدارس خارجی در فرانسه چقدر است؟

هزینه شهریه مدارس بین‌المللی در فرانسه بین 5000 تا 20000 یورو در سال متغیر است.

حقوق و دستمزدها در فرانسه خوب است؟

بله، متوسط درآمد ماهانه کارمندان در فرانسه حدود 2300 تا 2500 یورو است که رقم خوبی محسوب می‌شود.

سخن پایانی

هزینه زندگی در فرانسه در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی آمریکای شمالی، نسبتاً متعادل و منطقی به نظر می‌رسد. البته در شهرهای بزرگ مانند پاریس و مناطق توریستی رقم‌ها کمی بالاتر است. اما به طور کلی و با در نظر گرفتن سطح درآمد متوسط و امکان دسترسی رایگان به خدمات عمومی به ویژه بهداشت و درمان، می‌توان گفت هزینه‌ها توجیه‌پذیر بوده و زندگی در فرانسه چندان هم پرهزینه نیست. از همین رو اگر می‌خواهید مهاجرت آسانی به فرانسه را تجربه کنید، حتما در این مسیر از کارشناسان شرکت مهاجرتی صباویزا کمک بگیرید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید