لوگو صبا ویزا
تحصیل در سوئد

تحصیل در سوئد

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی در سوئد و جزئیات ثبت نام در دانشگاه‌های کانادا به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. نوع خدمات:پذیرش تحصیلی مدرک زبان انگلیسی مقاطع کارشناسی، ارشد، دکترا کشور مقصد سوئد مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

همانطور که می‌دانید سوئد یکی از کشور‌های حوزه اسکاندیناوی می‌باشد. با وجود این که هزینه زندگی در سوئد بالا است اما همواره جزو کشور‌های برتر در حوزه امنیت و رفاه اجتماعی قرار دارد. سوئد چهارمین کشور بزرگ اروپا محسوب می‌شود و تحصیل در سوئد به دلیل وجود سیستم آموزشی قدرتمند بسیار پرطرفدار است؛ از این رو همواره سوئد یکی از کشور‌های هدف برای دانشجویان و محققین جهت ادامه تحصیل بوده است.

زبان رسمی این کشور سوئدی می‌باشد ولی اکثر مردم آن به زبان انگلیسی نیز مسلط هستند، پس می‌توان به راحتی در این کشور ارتباط برقرار کرد. البته باید به این نکته جالب اشاره کنیم که کادر درمان سوئد ملزم به استفاده از زبان سوئدی هستند تا به راحتی با بیماران سوئدی ارتباط بگیرند.

فهرست عناوین

تحصیل در سوئد چگونه است؟

تحصیل در سوئد رویای بسیاری از افراد است اما برای تحصیل در کشور سوئد، چه شرایطی را باید مهیا کنیم تا بتوانیم چندین سال در این کشور تحصیل کنیم و اقامت مورد نیاز خود را از سفارت این کشور دریافت کنیم؟ در ادامه این مقاله به این موارد می‌پردازیم بنابراین اگر به دنبال تحصیل در این کشور هستید این مقاله را از دست ندهید.

تقریباً کشور سوئد طبق تحقیقاتی که انجام شده یکی از بهترین کشورهای قاره اروپا محسوب می شود که از بالاترین امکانات رفاهی و برنامه‌های سرگرمی جذاب برخوردار است.

شاید زمانی که شما در حال مطالعه این مقاله هستید، سؤالی در ذهن مخاطبان ما ایجاد شود که چرا سوئد بهترین کشور برای تحصیل است؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت سوئد دارای یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی در دنیا است که در این سیستم آموزشی تمامی استادان نخبه و دارای سطح علمی بالایی هستند.

این کشور تا جایی که مقدور بوده به‌صورت هفتگی افراد حرفه‌ای سیستم آموزشی این کشور را بررسی می‌کنند و در صورت رد صلاحیت استادی مطابق با استاندارد‌های تعیین شده در کمتر از یک هفته کاری اخطار موردنیاز را به شخصی که در حال تدریس است اعلام می‌کنند و اگر استاد نتواند تدریس خود را ارتقا دهد؛ فرد موردنظر برای همیشه از سیستم تحصیلی این کشور اخراج می‌شود. همین مسائل باعث شده که کشور سوئد با بهترین دانشگاه‌ها درسطح جهانی شناخته شود.

تمام سیستم آموزشی سوئد بر پایه سیستم آموزشی جمعی و پویا است که علاقه‌ به تحصیل را در بین دانشجویان افزایش می‌دهد. حتی حضور دانشگاه‌های سوئد در رنکینگ‌های اینترنتی و جهانی محبوبیت بسیار زیادی را دارد و یکی از دلیل اصلی محبوبیت کشور سوئد برای ادامه تحصیل اخذ کوتاه‌ مدت ویزای تحصیلی در کشور سوئد است.

شرایط تحصیل در سوئد چیست؟

سیستم آموزشی در سوئد به صورت یکپارچه در تمامی استان‌ها اداره می‌شود. دانشگاه‌های سوئد همانند ایران سالانه دو مرتبه در پاییز و بهار متقاضیان را ثبت نام می‌کنند،که می‌توان گفت حدودا ترم بهار از میانه ماه اوت و ترم پاییز از در اواسط ژانویه شروع می‌شود.

با توجه به بالا بودن سطح کیفی زندگی و همچنین تحصیل می‎توان گفت سوئد از گزینه‌های خوب برای مهاجرت و دریافت اقامت تحصیلی برای افردا مختلف می‌باشد. تا سال 2011 تحصیل در سوئد رایگان بود به همین سبب عده زیادی از ایرانیان موفق به اخذ اقامت جهت تحصیل در سوئد و یا کار و یا حتی سرمایه گذاری شدند؛ اما از سال 2011 به بعد قوانین سوئد مانند چند کشور اروپایی دیگر تغییرات زیادی داشت که یکی از بزرگترین تغییرات آن بازنگری در سیستم مخارج آموزشی سوئد بود و موجب شد دانشجویان به دانشگاه‌ها شهریه پرداخت کنند.

به طور متوسط مدت زمان تحصیل درسوئد در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری به ترتیب (4،2،3) سال می‌باشد البته باید به این نکته اشاره نمود دانشگاه و کالج‌های سوئد دو نوع مدرک برای مطالعات پیشرفته یا تحقیق ارائه می‌دهند، مدرک Licentiatexamen: پس از دو سال مطالعه اضافی اعطا می‌شود و مدرک Doktorsexamen (دکتری): پس از حداقل 4 سال مطالعه یا تحقیق اضافی اعطا می‌شود. در رشته‌های پزشکی این مدت به 5 سال نیز افزایش پیدا می‌کند.

در سیستم آموزشی سوئد برخلاف سیستم‌های سنتی و معمول به جای این که چندین مبحث را به طور همزمان در طول یک ترم به دانشجو آموزش دهند، دانشجو یک مبحث را برای یک دوره کوتاه(چند هفته) فرا می‌گیرد. امتحان پس از اتمام مبحث انجام می‌شود؛ به همین دلیل می‌توان گفت یک ترم دانشگاه در سوئد از چندین بخش تشکیل شده است.

تحصیل در سوئد

کشور سوئد چندملیتی است؟

افرادی که در سوئد ساکن هستند دارای ملیت‌های مختلفی هستند که به طور کلی می‌توان گفت این افراد بیشتر از کشورهای آسیا به این کشور مهاجرت خود را انجام داده‌اند.

یکی از جذابیت تحصیل در سوئد چند ملیتی بودن آن است که همین امر سبب می‌شود تا با افراد مختلفی درحوزه کاری و تحصیلی آشنا بشوید. خوشبختانه جمعیت کشور سوئد زیاد نیست و شما در این کشور با مشکلاتی مانند ترافیک رو به رو نیستید. تقریباً 10 میلیون از مردم این کشور را ملیت‌های مختلف تشکیل شده است و بیشتر ملیت‌های مختلف از سراسر جهان از طریق ویزای تحصیلی وارد سوئد می شوند.

دوران کار‌آموزی در سوئد

شما می‌توانید دوره‌های کارآموزی را در رشته‌ مورد علاقه و نیاز خود در سوئد بگذرانید و سطح مهارت خود را افزایش دهید.

تقریبا برای کارآموزان میزان ساعت تحصیلی منع قانونی ندارد. شما می‌توانید بسته به نیاز خود هرچند ساعت که لازم داشته باشید در دوران کارآموزی شرکت کنید. دوره‌‌های کارآموزی مثل  رشته برق، کامپیوتر، حسابداری را به‌راحتی در کشور سوئد آموزش ببینید.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی در سوئد

قبل از هر چیز شما باید علایق خود را بشناسید و داشته‌های خود را بررسی کنید تا برطبق آن به دانشگاه و کالج مورد نظر درخواست دهید. به طور کلی ویزای تحصیلی در سوئد به دو دسته تقسیم می‌شود که نوع اول ویزای تحصیلی برای مدت بالای 6 ماه است که اصطلاحا به آن ویزای نوع D گفته می‌شود و نوع دوم هم برای تحصیل زیر 3 ماه است که به آن ویزای نوع C می‌گویند.

از اصلی‌ترین شرایط صدور یک ویزای تحصیلی به دو بخش مالی و توان تحصیلی شما را می‌توان ذکر کرد. در ادامه به شرایطی که باید داشته باشید تا یک ویزای تحصیلی دریافت کنید اشاره می‌کنیم:

  • داشتن گواهی نامه و یا پذیرش از یک دانشگاه معتبر
  • اثبات تمکن مالی هزینه سال اول تحصیلی
  • ارائه مدارک و مستندات لازم مانند کپی گذرنامه
  • پرداخت هزینه‌های یکسال تحصیلی
  • اقدام به دریافت بیمه جامع سلامت در صورت اقامت کمتر از یکسال

نکته بسیار مهم دیگر این است که اگر می‌خواهید بیشتر از یکسال در سوئد اقامت داشته باشید حتما باید پس از ورود به این کشور به اداره مالیات مراجعه نمایید و اطلاعات خود را ثبت نمایید.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در سوئد

جهت تحصیل در سوئد به مدارک زیر نیازمندید:

  • داشتن مدرک آیلتس با حاقل نمره 6 که نمره هر بخش آن 5.5 باشد و یا مدرک زبان سوئد در سطحی که دانشگاه مورد نظر اعلام کرده البته این نمره در مقاطع تحصیلی مختلف متفاوت است؛ به عنوان مثال در در مقطع دکتری نیازمند نمره 7 به بالا هستید
  • داشتن تمکن مالی برای یکسال شما باید به طور تقریبی هزینه یکسال زندگی و همین طول شهریه دانشگاه را داشته باشید که به طور متوسط در شرایط معمول هزینه یکسال زندگی 8500 یورو است؛ همچنین هزینه دانشگاه با توجه به مقطع و رشته مورد نظر بین 4 الی 2 هزار یورو متغیر است
  • معدل شما باید در مقاطع قبلی بالای 15 باشد؛ البته هرچه این نمره بالاتر باشد شانس شما جهت اخذ ویزا بیشتر خواهد شد
  • داشتن حداقل یک مقاله ISI با ایمپکت فاکتور بالا (حداقل 2) این مقاله در صورت نیاز به شما کمک زیادی می‌کند؛ ولی این در حالی است که بقیه فاکتورها را در حالت ایده آل داشته باشید
  • داشتن مدرک gre‌ یا gmat می‌تواند در پذیرش شما کمک شایانی کند

مزایای تحصیل در سوئد

سوئد همواره یک کشور مهاجرپذیر بوده و به دلیل داشتن دانشگاه‌های برتر یک کشور مناسب برای تحصیل نیز به شمار می‌رود. اما شاید برایتان سوال باشد تحصیل در سوئد چه مزایایی دارد که امروزه با این حجم از متقاضی روبرو است. در ادامه به برخی از این مزایا و شریح آن‌ها می‌پردازیم.

داشتن همراه

دانشجویان پذیرش شده در دانشگاه‌های این کشور می‌توانند همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را به عنوان همراه داشته باشند. از دیگر خوبی‌های این طرح این است که همسر فرد تقاضا کننده می‌تواند با ارائه مدارک معتبر به صورت تمام وقت در این کشور مشغول به کار شود؛ همچنین فرزندان می‌توانند با توجه به محل سکونت خانواده در مدارس دولتی با کمترین هزینه اقدام به تحصیل نمایند.

بازار کار مناسب

امکان کار نیمه وقت همزمان با تحصیل یکی از مزایای خوب تحصیل در سوئد می‌باشد، دانشجویان در این شرایط می‌توانند به صورت نامحدود بسته به توان خود می‌توانند کار کنند.

امنیت اجتماعی بالا

سوئد همواره یکی از کشورها خوب و برتر از لحاظ امنیت می‌باشد. حتی می‎توان به عنوان مثال به بانک‌های این کشور اشاره نمود که جزو امن‌ترین و قوی‌ترین سیستم‌های بانکی دنیا محسوب می‌شوند.

اقامت پس از تحصیل در سوئد

متقاضیان اقامت در سوئد می‌توانند پس از اتمام دوره تحصیل اقدام به درخواست اقامت کاری نمایند و پس از طی 3 الی 5 سال کار در این کشور، اقامت دائم خود را دریافت نمایند.

 تحصیل رایگان

همان طور که گفته شد متقاضیان تحصیل در سوئد می‌توانند همسر و فرزندان خود را به عنوان همراه به سوئد بیاورند؛ اما باید به این نکته اشاره کرد که فرزندانی که به عنوان همراه وارد کشور سوئد می‌شوند، می‌توانند از مزایای تحصیلات رایگان این کشور بهره ببرند.

بورسیه تحصیل در سوئد

سوئد سالیانه میلیون‌ها دلار تحت عناوینی مثل بورسیه و کمک هزینه تحصیلی در اختیار دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی قرارمی‌دهد و دانشگاه‌ها نیز این مبالغ را در اختیار متغاضیانی که تمایل به تحصیل در سوئد دارند قرار می‌دهد.

سیستم آموزشی سوئد

همانطور که پیشتر گفته شد سیستم آموزشی سوئد یکی از برترین سیستم‌های آموزشی در دنیا محسوب می‎شود اگر بخواهیم این سیستم را بررسی کنیم به طور کل از ابتدایی تا دبیرستان از سن 7 سالگی شروع می‌شود و تا سن 19 سالگی به طول می‌انجامد. پس از طی این دوره فرد می‎تواند انتخاب کند که آیا تمایل دارد مقطع دانشگاه را ادامه بدهد یا خیر.

مدارس سوئد

بسیاری از ایرانیان مقیم سوئد تمایل دارند فرزندان خود را به مدارس ایرانی بفرستند. جالب است بدانید در تمامی کشور‌های که در ایران دارای سفارت هستند نیز مدارس ایرانی نیز وجود دارد. به همین سبب در شهر‌های معروف و بزرگ سوئد مانند استکهلم و گوتنبرگ این مدارس را می‌توان پیدا کرد. البته باید به این نکته اشاره کرد که تمامی این مدارس زیر نظر آموزش و پرورش سوئد فعالیت می‌کنند ولی در عین حال روابط و فرهنگ ایرانی را نیز به فرندان شما آموزش میدهند.

تحصیل در مقطع پیش دبستانی یکسال و از سن 7 سالگی آغاز می‌شود؛ برنامه ابتدایی‌ “Grundskola”از این سن شروع می‌شود و 9 سال طول می‌کشد. در طی این فرایند والدین از پیشرفت فرزندان خود آگاه می‌شوند و مدارس نحوه پیشرفت فرزندان را با اولیا به اشتراک می‌گذارند و به آنها اطلاع می‌دهند فرزندشان چگونه در حال پیشرفت است. همچنین والدین با داشتن منابعی از سوی مدرشه می‌توانند در پیشرفت فرزند خود موثر باشند.

دوره متوسطه پس از اتمام دوره دبستان آغاز می‌شود و به “gymnasieskola” معروف است. در طی این زمان فرد می‌تواند به صلاحدید خود به آموزش در مدرسه و یا آمورش حرفه‌ای خصوصی بپردازد. برای این مقطع 17 برنامه آموزشی مختلف وجود دارد که عمدتا بین علوم اجتماعی و علوم طبیعی است.

طول دوره کارشناسی در سوئد مانند ایران و اکثر کشور‌ها 4 سال است و دانشجو در طی این دوره ملزم به گذراندن 180 واحد درسی می‌باشد. البته دانشجو می‌تواند در هر سال 60 واحد درسی بگذراند در نتیجه طول دوره تحصیل درسوئد به 3 سال کاهش می‌یابد.

یکی از علل موفقیت نظام آموزشی در این کشور این است که در مراکز سوئد افراد هموراه در پی پرورش استعداد‌های خود هستند، در این سیستم به فرد یاد داده می‌شود برروی نقاط قوت خویش کارکند و از آن‌ها بهره ببرد علاوه بر این در سوئد هیچ رشته یا مهارتی بر دیگری ارجحیت ندارد و به استعداد فرد بیشتر اهمیت داده می‌شود.

دانشگاه‌های برتر سوئد کدامند

برای تحصیل در سوئد می‌توان هم در دانشگاه و هم در کالج‌های آن فعالیت نمود؛ تفاوت دانشگاه و کالج بیشتر در نوع نگرش به تحصیل است زیرا در دانشگاه‌ها فرد معمولا بیشتر به پژوهش می‌پردازد ولی در کالج افردا عمدتا به سمت علوم عملی سوق داده می‌شوند. دانشگاه‌های سوئد همیشه در لیست بهترین دانشگاه‌های دنیا قرار داشته اند و می‌توان از خوبی‌های این دانشگاه‌ها ارئه دوره‌های مختلف تحصیلی در مقاطع مختلف اشاره نمود. از دیگر مزایای تحصیل در دانشگاه‌های سوئد پشتیبانی از زبان انگلیسی است، امروزه اکثر دانشگاه‌های این کشور رشته‌های مورد نیاز را برای متقاضیان تحصیل در سوئد به زبان انگلیسی نیز تهیه کرده‌اند. حال به چند دانشگاه این کشور می‌پردازیم تا کمی بیشتر با آن‌ها آشنا شویم:

همان طور که در تصویر مشاهده می‌کنید دانشگاه‌های سوئد دارای رنکینگ خوبی در سطح جهانی هستند.

دانشگاه‌های انگلیسی زبان سوئد

حال در این بخش لیستی از دانشگاه‌های انگلیسی زبان سوئد را به شما معرفی می‌کنیم:

  • دانشکده هنر، صنایع دستی و طراحی دانشگاه Konstfac سوئد
  • موسسه سلطنتی فناوری KTH سوئد
  • دانشگاه Södertörn در استکهلم سوئد
  • دانشکده اقتصاد استکهلم سوئد
  • دانشگاه استکهلم سوئد
  • دانشگاه گوتنبرگ سوئد
  • موسسه فناوری بلکینگ سوئد
  • دانشگاه صنعتی چالمرز سوئد
  • دانشگاه دالارنا سوئد
  • دانشگاه گوتلند سوئد
  • دانشگاه هالمستاد سوئد
  • دانشگاه کارلستاد سوئد
  • دانشگاه کریستیناستاد سوئد
  • دانشگاه لینچوپینگ سوئد
  • دانشگاه لینا سوئد
  • دانشگاه لولئو سوئد
  • دانشگاه لوند سوئد
  • دانشگاه ملباسن سوئد
  • دانشگاه مالمو سوئد
  • دانشگاه اوربرو سوئد
  • دانشگاه علوم کشاورزی سوئد
  • دانشگاه گاول سوئد
  • دانشگاه اوپسالا سوئد

رشته‌های پر درآمد در سوئد

بر خلاف باور جامعه تنها رشته‌های پزشکی و مهندسی نیست که مورد توجه افراد قرار می‌گیرد، بلکه می‌توان گفت عموما در قالب افرادی که برای تحصیل در سوئد به این کشور مهاجرت می‌کنند بر اساس علایقاشان اقدام به ادامه تحصیل می‌کنند. اکتر رشته‌ها در دانشگاه‌های سوئد تدریس می‌شود اما در ادامه می‌خواهیم به برخی از رشته‌های پردرآمد‌ در این کشور بپردازید:

رشته خلبانی

خلبانی! یکی از محبوب‌ترین مشاغل دوران کودکی‌تان که می‌توانید آن را در دوره‌های پرواز کشور سوئد تحقق ببخشید. این دوره‌ها در دوبخش تئوری و عملی ارائه می‌شود و می‌توانید در بخش تئوری به صورت حضوری یا مجازی شرکت نمایید.

رشته هنر

همواره هنر به هر شکل یکی از روش‌های کسب درآمد بوده و چه بهتر که هنر خود را در بهترین مراکز مانند دانشگاه هنر سوئد و دانشگاه انستیتو رویال سوئد پرورش دهید. البته دانشگاه‌های دیگری هم هستند که به ارائه رشته‎های هنری می‌پردازند از جمله این مراکز می‌توان به دانشگاه konsfact هنر سوئد اشاره نمود که در آن شما می‌توانید انواع رشته‌های هنری مختلف مانند موسیقی، تئاتر، سینما و… را فرا بگیرید.

رشته گردشگری

رشته گردشگری حتی در سال‌های اخیر با وجود ویروس کرونا مورد توجه قرار گرفته است، چرا که این صنعت می‌تواند به یکی از نقاط بالقوه کسب درآمد در سوئد باشد. در این رشته که تحت عنوان توریسم پایدار به متقاضیان تحصیل در سوئد عرضه می‌گردد، افردا در رابطه با جاذبه‌های مدرن و سنتی سوئد اطلاعات کسب می‌کنند و حتی در مقاطع بالاتر می‌توانند به نحوه تقویت گردشگری در سوئد بپردازند.

مد و طراحی لباس

یکی از جالب ترین و پردرآمدترین رشته‌ها در سوئد طراحی لباس است. از گذشته سوئد یکی از قطب‌های صنعت لباس و مد بوده و همواره جشنواره‌های مد در این کشور نظرات منتقدان را به خودر جلب کرده است، لذا برای آن دسته از افرادی علاقه مند به تحصیل در سوئد در رشته مد و فشن باشند، می‌توان گفت یکی از بهترین کشورها را به عنوان هدف برای آینده شغلی خود انتخاب کرده‌اند.

رشته داروسازی

رشته داروسازی در تمام نقاط دنیا علی الخصوص سوئد یکی از پر درآمدترین مشاغل به شمار می‌آید و افردای که قصد ادامه تحصیل در سوئد در مقطع دکتری را دارند می‌توانند این رشته را نیز انتخاب نمایند. شرایط پذیرش در این رشته با سایر رشته‌ها تفاوتی ندارد و هرچقدر که رزومه ارسالی شما قوی‌تر باشد شانس پذیرش نیز بیشتر می‌شود.

سایر رشته‌های پردرآمد در سوئد

جدا از رشته‌هایی که در بالا اعلام کردیم همواره رشته‌های مهندشی و پزشکی جزو گرایش‌های پردارمد و پولساز بوده‌اند. شما می‌توانید در استکهلم که دارای یکی از بهترین موسسات فنی و مهندسی است مشغول به تحصیل شوید. مهندسان در سوئد به گونه ای تربیت می‌شوند تا دانش و آمادگی لازم جهت ورود به بازارکار را داشته باشند همچنین این موسسات در سال‌های اخیر علاقه خود را نسبت به پذیرش دانشجویان خارجی نشان داده‌اند و عموما در اکثر این دانشگاه‌ها بیشتر گرایش‌های مهندسی ارائه می‌شود و شما می‌توانید به تحصیل در رشته‌هایی مانند مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، مهندسی مکانیک و… بپردازید.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد چگونه است؟

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مثل دکتری دیگر رایگان نیست؛ شما نیاز دارید که خودتان تمام هزینه‌های تحصیلی خود را کامل پرداخت کنید. هزینه‌های تحصیل در کشور سوئد کمی برای ایرانی‌ها سنگین است و تقریباً چیزی حدود 600 تا 900 میلیون سالیانه است و کمی برای اقشار متوسط جامعی پرداخت این هزینه کمی دشوار است.

در کشور سوئد برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد شما می‌توانید 60 واحد و 120 واحد را آموزش ببینید و مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کنید.

شاید برای شما جای سؤال باشد که فرق بین 60 تا 120 واحد در مدرک کارشناسی ارشد چه مواردی است؟ اگر بخواهیم به این موضوع دقیق بپردازیم فرق زیادی را ندارند و تنها فرقی که این مدرک دارد اینکه افرادی که قصد ادامه‌ای تحصیل را ندارند؛ می‌توانند 60 واحد را کامل پاس کنند؛ و مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه سوئد دریافت کنند.

اما خب افرادی که قصد ادامه‌ای تحصیل در سطح دکترا دارند؛ نیاز دارند که 120 واحد را به‌صورت کامل پاس کنند؛ تا بتوانند برای تحصیل در مقطع دکترا خود اقدام کنند. مدرک کارشناسی ارشد 60 واحد و 120 واحد کاملاً یک مدرک معتبر هستند؛  به هیچ فرقی باهم ندارند و معادل کارشناسی ارشد کشورهای دیگر است.

مدرک زبان برای تحصیل در سوئد

یکی از مهمترین شرایط برای فردی که تمایل به تحصیل در سوئد دارد، داشتن یک مدرک زبان معتبر است که به طور معمول اغلب دانشگاه‌های این کشور مدرک آیلتس را پذیرفته‌اند؛ البته متقاضی می‌تواند برای دریافت مدرک زبان پس از ورد به سوئد اقدام کند که پس از گذراند دوره‌هایی که برای وی تهیه شده و کسب نمره مطلوب می‌تواند به تحصیل در رشته مورد نظر خود بپردازد. این دوره‌ها به طور متوسط از 6 ماه تا 1 سال به طول می‌انجامد و در محیط دانشگاه برگزار می‌شود.

هزینه‌های تحصیل در دانشگاه سوئد چقدر است؟

خب رسیدیم بخش اصلی ماجرای تحصیل در کشور سوئد که شاید برای همه‌ای دانشجویان که قصد مهاجرت به این کشور را دارند؛ علاقه‌مند هستند که از هزینه‌های که در آینده قرار است؛ با آن مواجه شوند را به‌صورت کامل در جریان باشند.

طبق گزارش‌های که از دانشگاه‌های سوئد به ما ارائه دادند؛ هزینه یک سال تحصیل در یکی از دانشگاه‌های سوئد در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بالغ بر 85 هزار کرون سوئدی در سال تخمین خورده و معادل آن 30 هزار یورو و معادل آن به ریال یک میلیارد تومان که برای ما ایرانی ها هزینه‌ای خیلی زیادی است و شاید در زمانی که با هزینه‌های تحصیل این دانشگاه مواجه شدید؛ دیگر برای ادامه‌ای تحصیل به این کشور منصرف بشوید.

اما خب واقعیت ماجرا اینکه شما نیاز دارید؛ حداقل یک میلیارد تومان هزینه‌ای دانشگاه برای یک سال تحصیلی را داشته باشید؛ تا تمام هزینه‌های اینترنت خوراک و پوشاک و اجاره‌ای منزل در کشور سوئد با خود دانشجو است و کشور سوئد هیچ‌کدام از هزینه‌های شما را قبول نمی‌کند و فقط در مقطع دکترا آن هم با شرایطی که گفته شده را تمام هزینه‌های شما را پرداخت میکنند.

بازهم نگران نباشید کشور سوئد برای تمام ملیت‌های خود وام‌های چندساله را به دانشجویان خود می‌پردازد که شما می‌توانید بعد از ورود به این کشور درخواست خود را برای دریافت وام موردنظر ثبت کنید؛ تا بتوانید وام خود را دریافت کنید.

درحال حاضر شما می‌توانید با کارکردن حداقل 10 تا 20 کاری در هفته در کشور سوئد هزینه‌های وامی خود را به‌راحتی پرداخت کنید و با خیال راحت به ادامه‌ای تحصیل خود بپردازید.

هزینه‌های تحصیل در مدارس سوئد چگونه است؟

خوشبختانه بیشتر مدارس سوئد از اورگان دولتی این کشور تشکیل شده است و تمام هزینه‌های آن را پوشش می‌دهند که برای تمام افراد بین 7 تا 16 سال تحصیل کامل اجباری است و اگر خانواده‌ای بچه‌ای خود را از تحصیل منع کند دولت این کشور می‌تواند ورود به مسائل کند تا مشکل تدریس دانش آموز مورد نظر حل نشود؛ جریمه‌های سنگینی را بصورت ماهانه برای خانواده‌ای موردنظر اعمال می‌کنند.

مدارس سوئد دو نوع هستند:

  • نوع اولی مدارسی که تمام هزینه‌های تحصیلی شما را دولت می‌پردازد و در این نوع مدارس، تحصیل برای شهروندان این کشور مجاز بوده و ملیت‌های مختلف از این شرایط نمی‌توانند استفاده ببرند.
  • نوع دومی که برای تمام ملیت‌ها به‌صورت کامل آزاد است این است که تمام هزینه‌های تحصیلی خود را خودتان پرداخت کنید. طبق بررسی‌های انجام شده هزینه تحصیل یک دانش‌آموز در مدارس بین اللمی کشور سوئد حدود 30 هزار یورو تخمین خورده است و هزینه‌ تحصیل در مدارس و دانشگاه کشور سوئد باهم برابر هستند.

مدارک موردنیاز برای ثبت‌نام در مدارس بین المللی سوئد شامل آخرین مدرک تحصیلی، ریزه نمرات خود در تمام سالیان تحصیلی که پاس کرده‌اید، مدرک شناسایی، پاسپورت، سه قطعه عکس، یک رزومه‌ای باید از خودتان ارائه دهید که چه مهارتی‌هایی آموخته‌اید و انگیزه شما از ورود به این کشور چیست؟

حداقل باید مدرک آیلتس داشته باشید که نمره‌ای 6 را داشته باشید اگر کمتر از آن نمره را دریافت کرده باشید؛ اداره‌ مهاجرتی سوئد مدارک شما را به‌صورت کامل رد می‌کند.

تحصیل در سوئد

تحصیل رایگان در مقطع دکتری در سوئد

برای تحصیل در مقطع دکتری در کشور سوئد آن هم به‌ صورت کاملاً رایگان چه باید کنیم؟

برای تحصیل در مقطع رایگان شما باید حداقل مدرک کارشناسی ارشد از یکی دانشگاه‌های معتبر و مورد تأیید این کشور را داشته باشید و این مدرک کارشناسی ارشد را همراه خود داشته باشید.

یکی از مدارکی که باید به اداره‌ مهاجرتی سوئد ببرید که بسیار برای این کشور حائز اهمیت دارد مدرک شغلی است.

شما باید مدرک شغلی ارائه دهید و این مدرک شغلی باید مربوط به شغلی باشد که در آن مهارت لازم را کسب کردید و حداقل یک سال کاری در آن حوزه مشغول بودید. برای اثبات آن می‌توانید سابقه بیمه و گواهی پایان کار خود را ارائه دهید تا بتوانید به اداره‌ مهاجرتی سوئد مدارک تحصیلی و کاری خود را ارائه دهید.

اگر تمام این مواردی را که در بخش‌های قبلی مقاله گفته شده را به‌ صورت کامل رعایت کنید، می‌توانید از همین امروز برای کارهای مهاجرتی خود برای تحصیل در سوئد اقدام کنید. در صورتی که مدارک شما کامل باشد سریعاً ویزای تحصیلی رایگان در مقطع دکتری را برای شما صادر می‌شود در ادامه‌ مقاله ما سعی می‌کنیم دو نوع مدرک دکتری در سوئد را بررسی کنیم پس درادامه با ما همراه باشید.

یک نوع مدرک دکتری ما در سوئد داریم که مانند دانشگاه‌های ایرانی است که شما بعد از ورود در این دانشگاه و گذراندن دوساله آموزشی مدرک موردنظر را برای شما صادر می‌شود.

یک نوع مدرک دکترای دیگری وجود دارد که کمی برای دانشجویان سخت است. برای به‌دست‌آوردن این مدرک شما باید حداقل 240 واحد در دانشگاه سوئد آموزش ببینید.

بعد از اینکه این تعداد واحد را با موفقیت قبول شدید، یک پایان‌نامه‌ مختصر و مفیدی را به دانشگاه موردنظر حتماً باید ارائه دهید که تقریباً شبیه پایان‌نامه‌ کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های ایرانی است و تنها تفاوت آن این است که شما باید زمان زیادی را برای تحقیق و مشارکت‌های میدانی بگذارید که یک پایان‌نامه‌ کامل را بتوانید ارائه دهید.

اما خب این‌همه‌ ماجرا نیست و خیلی‌ها بعد از اینکه پایان‌نامه‌ موردنظر خود را به دانشگاه موردنظر ارائه دادند پس از بررسی‌ها توسط اساتید این دانشگاه سریعاً رد می‌شود؛ به دلیل اینکه باید پایان‌نامه‌ شما از استانداردهای بالایی برخوردار باشد.

ما دانشجویان پیشنهاد می‌کنیم مدرک دکترای که در بخش‌های قبلی مقاله گفته شده سختی های کمتری دارد و شما می‌توانید درمدت زمان کمتری مدرک مورد نیاز خود را دریافت کنید. طبق بررسی‌هایی که انجام شده این دو مدرک از نظر جایگاهی باهم فرقی ندارند.

بورسیه تحصیلی در دانشگاه‌های سوئد

تحصیل در سوئد تا سال 2010 رایگان بود اما پس آن با تغییر قوانین دانشگاه می‌توانست از متقاضی شهریه دریافت کند اما همچنان سالانه دولت سوئد بودجه بسیار زیادی را به بخش آموزش خود اختصاص می‌دهد تا از آن طریق دانشگاه‌ها و یا موسسات بتوانند افراد مورد نظر خود را بورسیه کنند. بورسیه در سوئد به دو روش قبل و بعد از پذیرش انجام ‌شود. در ادامه مطلب میخواهیم انواع بورسیه جهت تحصیل در سوئد را برای شما شرح دهیم:

  • بورسیه گست اسکالرشیپ پروگرام (Guest scholarship program): این بورسیه مخصوص دانشجویانی است که به رشته‌های زبان و ادبیات علاقه‌مند هستند همچنین نکات ویژه این بورس تحصیلی این است که مخصوص کشور‌های جنگ زده و کم درآمد می‌باشد
  • بورسیه ویزبای (Visby): داوطلبان حوزه دریای بالتیک و یا کشور‌های بلاروس ، لهستان ، روسیه و اوکراین می‌توانند برای دریافت این بورسیه اقدام نمایند. این بورسیه در تمامی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌گردد
  • بورسیه Swedish-Turkish program: اشخاصی که تابعیت ترکیه را دارند می‌توانند از این بورسیه استفاده کنند؛ این بورسیه جهت تحصیل در رشته‌های قضایی مانند حقوق، وکالت و یا کلیه رشته‌های علوم اجتماعی کاربرد دارد
  • بورسیه موسسه سلطنتی تکنولوژی KTH: تعدادی از مراکز دانشگاهی به جهت آسان نمودن شرایط تحصیل برای فرد بورسیه‌هایی را تهیه کرده‌اند به عنوان مثال می‌توان به دانشگاه لینشوپینگ، دانشگاه لوند، دانشگاه مالمو، بورسیه تحصیل در مدارس سوئد اشاره کرد.

همانطور که مشاهده می‌کنید هیچ کدام از این بورسیه‌ها مخصوص دانشجویان ایرانی نمی‌باشد. پس لازم است فرد در طی دوران تحصیل خود نمرات عالی کسب نماید؛ همچنین تلاش در جمع کردن یک رزومه عالی و قوی داشته باشد تا بتواند به راحتی در بهترین دانشگاه‌های سوئد به تحصیل بپردازد.

اجاره آپارتمان در سوئد چقدر است؟

پس از اینکه تمام مراحل سخت کشور سوئد را به‌صورت کامل گذراندید، مهم‌ترین مسائلی که دانشجوی موردنظر با آن مواجه می‌شود تعیین محل زندگی برای چندین سال در کشور سوئد است. خیلی مهم است که قرار است شما در پایتخت این کشور و یا شهرستان این شهر مکانی را برای منزل دانشجویی خود اجاره کنید.

اگر بخواهید شهرهای کوچک منزلی را اجاره کنید باید ماهانه 2000 کرون سوئد به صاحب منزل پرداخت کنید؛ شهر متوسط 4000 هزار کرون و شهرهای بزرگ تا 6000 کرون هم هزینه‌ای اجاره تخمین خورده است اما خب تمام هزینه‌های اجاره منزل بستگی دارد در شهر کوچک باشد و چند خواب باشد و متراژ منزل در قیمت آن بسیار تأثیر زیادی را دارد.

ما به تمام دانشجویان که قصد دارند که به کشور سوئد مهاجرت کنند؛ این پیشنهاد را می‌کنیم که منزل‌های بزرگی را نیاز ندارید برای خود اجاره کنید؛ به دلیل اینکه هزینه‌های شما بسیار بالا می‌رود و این امکان وجود دارد از پس هزینه‌های خود در ماه‌های آینده برنیاید و مشکل هزینه‌ای زندگی دانشجویی مواجه شوید.

تا جای که برای شما مقدور است منزل کوچکی را برای خود اجاره کنید و پس از اینکه شغل مناسبی را برای خود پیدا کردید پیشنهاد می‌کنیم در آن شرایط منزل بهتری را برای اجاره انتخاب کنید. کمی پیداکردن شغل در این کشور دشوار است.

خوابگاه‌های دانشجویی

یکی از دغدغه‌های اصلی هر دانشجو پیش از ورود به سوئد پیدا کردن محل اسکان می‌باشد. البته افراد با تمایلات و سلیقه‌های مختلف وجود دارند و ممکن است یک نفر بخواهد از همان ابتدا یک خانه مستقل اجاره کند که بسته به محل و فضای آن قیمت اجاره متفاوت است. در این بخش از مطلب می‌خواهیم کم هرینه‌ترین حالت ممکن را درنظر بگیریم که برای افرادی که می‌خواهند در ابتدای مهاجرت کمی پول پس انداز کنند، بهینه باشد.

خوابگاه یک گزینه ایده آل برای هر دانشجو است که می‌تواند از آن استفاده کند. البته پیدا کردن آن ممکن است در ابتدا کمی زمان ببرد چرا که شما باید از قبل اطلاعات خود را در اختیار دانشگاه و یا آژانس‌های مسکن قرار بدهید و منتظر بمانید تا اطلاعات شما بررسی شود و پس از تایید در اختیارتان قرار بگیرد. معمولا پیدا کردن یک خوابگاه مناسب ممکن است کمی طول بکشد پس بهتر است همزمان با ثبت نام در دانشگاه درخواست خود را برای خوابگاه ارسال کنید.

به طور معمول خوابگاه‌ها دارای امکانات مشترکی از قبیل آشپزخانه، حمام و یا دستشویی هستند و اغلب دانشجویان بین المللی برای کاهش هزینه‌های خود به صورت گروهی و یا حتی در برخی موارد تک نفره از این خوابگاه‌ها استفاده می‌کنند.

در سوئد شما مرجع خاصی برای یافتن خوابگاه و یا آپارتمان پیدا نمی‌کنید در اغلب موارد ممکن است شما هم‌خانه خود را در حین تحصیل در طول ترم پیدا کنید و به صورت مشترک اقدام به اجاره آپارتمان نمایید.

همانطور که اشاره شد هزینه زندگی در سوئد به نسبت همسایگان خود کمی بالاتر است؛ به گونه‌ای که اگر یک دانشجو بخواهد به صورت تکی زندگی کند میانگین هزینه ماهانه وی در ماه 400 الی 500 یورو خواهد بود اما همین دانشجو اگر بخواهد با همسر و فرزندان خود زندگی کند کمی این مبلغ بیشتر می‌شود و به حوالی 600 الی 700 یورو در ماه می‌رسد.

هزینه اقامت در خوابگاه‌های تایید شده از طرف دانشگاه‌های سوئد بسیار پایین است چیزی حدود 365 یورو در ماه که برای متقاضی‌ تحصیل در سوئد واقعا به صرفه است. البته اقامت در این خوابگاه‌ها کمی مشکل است، زیرا فقط درصد پایینی از افراد در این خوابگاه‌ها پذیرش می‌شوند.

بیمه دانشجویی در سوئد

در کشور سوئد نرخ امید به زندگی رو به افزایش است و مردم به طور میانگین طول عمر طولانی‌تری دارند. این کشور دارای جمعیت سالمند بالایی است از هر 5 نفر 1 نفر با طول عمر بالا 65 سال را مشاهده می‌کنیم.

شرایط بیمه دانشجویی با توجه به این که کشور شما عضو اتحادیه اروپا باشد یا خیر متفاوت است که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم:

شهروندان اتحادیه اروپا و کسانی که دارای کارت بیمه سلامت اروپا EHIC باشند؛ تحت پوشش مستقیم بیمه درمانی سوئد قرار دارند.

از سوی دیگر دانشجویانی که کشور‌های آنان عضو اتحادیه نیستند باید پس از ثبت نام در اداره امور مالیاتی نسبت به ثبت نام و دریافت شماره منحصر به فرد بیمه اقدام نماید و از آنجای که مراحل تحصیلی به طور معمول یکسال به طو می‌انجامد لازم است در همان ابتدا این کارها ر انجام دهند. پس از گذشت یکسال و با دریافت شناسه می‌توانند مانند یک فرد عادی سوئدی از مزایای بیمه و خدمات درمانی بهره ببرند.

کار حین تحصیل در سوئد

دانشجویان بین المللی می‌توانند حین تحصیل در سوئد مشغول به کار باشند. در این کشور هیچگونه محدودیتی در برابر میزان ساعت کاری وجود ندارد واغلب دانشگاه‌ها سرویس‌های جهت کمک به دانشجو برای پیدا کردن مشاغل مورد نیاز دارند. افراد می‌توانند پس از اتمام دوره تحصیلی تا 6 ماه اقامت خود را تمدید نماید در طول مدت می‌بایست یک در یک کار مشغول به فعالیت شوند و یا یک کسب و کار برای خود راه اندازی نمایند.

شرایط دریافت اقامت پس از تحصیل در سوئد

اولین شرط این است که فرد پس از پایان تحصیل در سوئد این کشور را ترک نکند، و در آن اقامت داشته باشد. فرد باید با ارائه مدرک کافی نشان دهد که تمکن مالی را در طی دوران زمانی که برای اقامت اقدام می‌کند داراست، همچنین متقاضی برای تمدید ماه‌های بعدی باید پوشش بیمه خود را کامل کند.

اعتبار گذرنامه باید متناسب با طول دوره ویزای کاری فرد حداقل زمان ممکن را داشته باشد و به صورت مجوز اقامت یا همان ویزای تحصیلی باشد که برنامه تحصیلات اشخاص حداقل دو ترم دانشگاهی را شامل باشد. متقاضی در حین این که درخواست خود را برای اقامت تکمیل می‌نمایند باید به دنبال یک شغل مناسب باشند که همان طور که در بالا اشاره شد می‌توانند از دانشگاه برای پیدا کردن یک شغل در مراکز معتبر درخواست کمک کنند.

از جمله مواردی که لازم است تا ویزای کار پس از تحصیل در سوئد را دریاقت کنید عبارتند از:

  • نیاز به پاسپورت معتبر
  • مطابقت حقوق و دستمزد فرد در مقایسه با قراردادهای جمعی سوئدی
  • در عنوان شغلی مورد نظر نباید هیچ فرد سوئدی دیگری متقاضی باشد
  • باید تمکن مالی خود اثبات نمایید
  • در شغلی که درخواست می‌کنید باید از طرف کار فرما بیمه شوید
سوالات متداول در زمینه تحصیل در سوئد

برای فراگیری زبان سوئدی در کشور سوئد چه اقدامی باید کرد؟
متقاضیان تحصیل در سوئد پس از مهاجرت به این کشور می‌توانند با فراگیری دوره‌هایی ربان سوئدی را یاد بگیرند. به طور معمول مدت زمات این دوره‌ها از 6 ماه تا 1 سال می‌باشد و هزینه این کلاس‌ها میانگین 46 هزار کرون است.
هزینه تحصیل در دانشگاه‌های سوئد چقدر است؟
هزینه تحصیل در دانشگاه‌های سوئد با توجه رشته و محل تحصیل متغیر است اما در حالت کلی تحصیل در یک رشته معمولی در یک دانشگاه متوسط سالانه بین 80 تا 160 هزار کرون برای شما خرج بر می‌دارد.
معدل لازم برای پذیرش دانشگاه‌های سوئد چقدر است؟
مدل 15 کمترین میزان لازم برای پذیرش است. البته هرچقدر نمرات خود را ارتقا دهید شانس شما برای پذیرش بیشتر می‌شود.
زبان تحصیلی در سوئد چیست؟
زبان رسمی این کشور سوئدی است؛ اما مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها و مدارس آن با زبان انگلیسی نیز اداره می‌شوند و شما میتوانید در صورت تسلط بر این زبان به راحتی ارتباط برقرار کنید.
پذیرش در دانشگاه‌ها به چه زبانی سریع‌تر انجام می‌شود؟
زبان انگلیسی

با صبا ویزا شانس پذیرش تحصیلی خود در سوئد را افزایش دهید

همه ما با اهداف و آرزو‌های خود در این دنیا زندگی می‌کنیم و همواره در تلاشیم که بهترین انتخاب را برای رسیدن به آن‌ها داشته باشیم؛ ما در صبا ویزا تلاش می‌کنیم با ارائه بهترین خدمات و برنامه ریزی دقیق و بررسی بهترین گزینه این مسیر را برای شما هموار کنیم.

تحصیل در سوئد دارای مزایای فراوانی است که بسیاری از افراد در سراسر دنیا علاقه‌مند به تحصیل در این کشور هستند. سوئد از نظر رفاهی و امکانات نیز از کشور‌های پیشرفته به شمار می‌رود. اگر به دنبال پذیرش تحصیلی در سوئد هستید، صبا ویزا در کنار شماست و بهترین خدمات ممکن در این زمینه را به شما ارائه خواهد کرد. با صبا ویزا کافیست از همین حالا چمدان‌های خود را ببندید و آماده پرواز به کشور مرفه سوئد و تحصیل در دانشگاه‌های برتر این کشور باشید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 4 میانگین: 4]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. صبا بخشی
    22 فروردین 1402
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر. در صورتی که سابقه کار نداشته باشیم چیکار میشه کرد؟؟

    • تحریریه صباویزا
      28 مرداد 1402
      پاسخ

      سلام، وقت بخیر
      لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با مشاوران مجموعه با شماره 58416-021 تماس بگیرید.

  2. وحید غفوری
    18 مرداد 1402
    پاسخ

    سلام
    من دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت هستم. تقریبا با احتساب پایان نامه حدود سه ترم دیگه درسم مونده. میخواستم بدونم برای من که متولد 1357/04/06 هستم امکان گرفتن بورسیه رایگان برای دکتری وجود دارد یا خیر؟
    تا بخوام اقدامات لازم انجام بدم و آماده برای مهاجرت بشم سنم حدود 48 سال خواهد شد. مشکل سنی وجود نداره؟

    • تحریریه صباویزا
      26 مرداد 1402
      پاسخ

      سلام، وقت بخیر
      لطفا شماره تماس خود را برای ما ارسال بفرمایید تا مشاوران مجموعه با شما تماس بگیرند یا از طریق شماره 58416-021 با ما در ارتباط باشید.

برای مشاوره رایگان کلیک کنید