لوگو صبا ویزا

تحصیل پزشکی در نروژ

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل پزشکی در نروژ و جزئیات ثبت نام در دانشگاه‌های نروژ به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزاویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

سلامتی بزرگترین ثروت برای هر فرد است. هر هزینه‌ای که شما برای بهبود سلامتی خود یا ارتقا مراقبت‌های بهداشتی انجام می‌دهید یک سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود. اگر شما به دنبال کشوری هستید که بتوانید بعد از دوران تحصیل خود یک مدرک پزشکی معتبر دریافت کنید، بدون شک نروژ یکی از گزینه‌های اصلی شما محسوب می‌شود. موسسه مهاجرتی صبا ویزاویزا در مقاله تحصیل پزشکی در نروژ در کنار شما است و اطلاعات کاربردی ارائه خواهد داد. شما نیز تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تحصیل پزشکی در کشور نروژ

نروژ که به نام ناروی هم مشهور است کشوری کوچک با منابع بزرگ است که در قاره اروپا قرار دارد. سطح سواد مردم این کشور حدود 93% است که نشان‌دهنده کیفیت آموزش بالای این کشور است. همچنین سطح بهداشت عمومی نروژ نیز بسیار بالا بوده که منشا آن وجود پزشکان مجرب در این کشور است.

کشور نروژ به دلیل پذرش راحت، داشتن امنیت بالا برای دانشجویان بین‌المللی و داشتن دانشگاه‌های معتبر و آزمایشگاه‌های پیشرفته مقصد خوبی برای تحصیل در رشته پزشکی، پیراپزشکی و دندان پزشکی برای دانشجویان بین‌المللی است. این کشور دارای 3 نوع دانشگاه دولتی، دانشگاه خصوصی و دانشگاه عمومی است که دانشگاه‌های دولتی و عمومی بدون شهریه هستند و دانشگاه‌های خصوصی شهریه از دانشجویان دریافت می‌کنند.

دانشجویان در این کشور می‌توانند به دو زبان نروژی و انگلیسی تحصیل کنند؛ همچنین طول دوره تحصیلی در سایر کشورهای اروپایی مانند آلمان و فرانسه حدود 8 سال است. ولی در کشور نروژ کمتر است و حدود 6 سال طول می‌کشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در ادامه مقاله همراه ما باشید.

فهرست عناوین

نروژ و اطلاعاتی در مورد دانشگاه‌های دولتی

نروژ به دلیل اینکه دانشگاه‌های دولتی متعددی دارد، شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه در آن‌ها به تحصیل بپردازید. همین امر این کشور را برای تحصیل در رشته پزشکی بسیار محبوب و پرطرفدار کرده است. شما می توانید با تحصیل پزشکی در نروژ یکی از معتبرترین مدارک تحصیلی را با کمترین هزینه به دست آورید.

 44 رشته در زمینه پزشکی در نروژ وجود دارد که 8 تخصص در بخش داخلی و 5 تخصص در زمینه جراحی عمومی هستند. سایر تخصص‌ها مربوط به خدمات بهداشتی در موسسات هستند. اگر شما بتوانید از یک دانشگاه معتبر در نروژ پذیرش بگیرید و تحصیلات خود را در این کشور ادامه دهید، آینده شغلی تضمین شده و درخشانی پیش روی شما خواهد بود. دولت نروژ امکانات رفاهی فراوانی را برای شهروندان خود فراهم می‌کند و سعی دارد آن‌ها به بهترین شکل ممکن و با کمترین مشکلات زندگی کنند. اکثر افرادی که برای تحصیل پزشکی به نروژ رفته‌اند بعد از اتمام تحصیلات نیز همان جا مشغول به کار شده‌اند.

 

سیستم آموزشی در نروژ

حضور در مدرسه در کشور نروژ بین 6 تا 16 سالگی اجباری است. در مدارس تمامی دروس به زبان نروژی تدریس می‌شود. تفاوت اصلی بین مدارس دولتی و خصوصی تعداد دانش‌آموزانی است که در کلاس‌ها حضور دارند. برای دوره متوسطه از مقیاس‌های تعریفی برای نمره استفاده می‌شود:

  • شایستگی عالی
  • شایستگی بسیار خوب
  • شایستگی خوب
  • شایستگی نسبتاً خوب
  • شایستگی پایین

 

رتبه‌بندی در دانشگاه‌ها به شرح زیر است:

  • عالی
  • بسیار خوب
  • خوب
  • رضایت‌بخش
  • قابل‌قبول
  • مردود
  • شایستگی بسیار پایین

 

انواع مختلفی از موسسات آموزش عالی در نروژ وجود دارد:

  • دانشگاه‌ها
  • کالج‌های دانشگاه
  • دانشگاه‌های تخصصی
  • موسسات خصوصی

 

تفاوت دانشگاه و کالج در این است که کالج‌ها کلاس‌های آموزشی کوچک‌تری و کار پروژه‌ای بیشتر و نظارت دقیق‌تری بر دانشجویان دارند.

 

چرا توصیه می‌شود در نروژ پزشک شوید؟

با وجود اینکه زندگی در این کشور از استاندارد و کیفیت بالایی برخوردار است ولی به طور قابل توجهی این کشور کمبود پزشک دارد و مدت زمان طولانی است که به دنبال جذب پزشک از کشورهای همسایه مانند دانمارک و سوئد است. به همین دلیل آن‌ها با روی باز از پزشکان بین المللی که خواهان اقامت در این کشور هستند، استقبال می‌کنند. با تمامی این شرایط اگر شما بتوانید در نروژ تحصیل کنید، در طی بازه تحصیلی خود با سیستم این کشور آشنا خواهید شد و بعد از اتمام درستان راحت‌تر جذب بازار کار پزشکی آن خواهید شد.

 

شرایط تحصیل رشته پزشکی در نروژ

سن دانشجویان مورد پذیرش در رشته پزشکی بین 17 و 25 سال است و افراد دارای حداقل صلاحیت 2 + 2 از درس‌های شیمی، زیست شناسی، فیزیک و مدرک آزمون NEET-UG هستند. همچنین متقاضی علاوه بر مدرک دوره دبیرستان نیازمند گذراندن دوره‌های شیمی‌1 و 2، فیزیک 1 و ریاضیات R1 / S1 + S2 است.

از آنجا که تعداد متقاضیان برای تحصیل در این رشته بسیار زیاد است، نمرات شما باید بالا باشد تا بتوانید در این رشته پذیرفته شوید. پذیرش هر دانشگاه توسط خود موسسه انجام می‌شود، بنابراین قبل از هرگونه اقدام شما باید به طور کامل از شرایط و مهلت زمان پذیرش دانشگاه آگاهی داشته باشید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

 

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه های نروژ

برای پذیرش در دانشگاه‌های هر کشوری نیاز به ارائه یک سری مدارک است. دانشگاه‌های کشور نروژ نیز از این قاعده مستثنی نیستند و نیازمند اصل آخرین مدرک تحصیلی به همراه‌ ترجمه آن، تاییدیه از سوی اداره NOKUT، مدرک زبان انگلیسی، بیانیه بانکی دانشجویان، گذرنامه و ویزای تحصیلی در نروژ، مدارک اثبات هویت دانشجو، ریز نمرات، مدرک پذیرش دانشگاه مورد نظر و تاییدیه صلاحیت ورود به دانشگاه است. شروع دوره تحصیلی در این کشور ماه اگوست است و دانشجویان باید قبل از آن مدارک خود را به مراکز مورد نظر ارسال نمایند.

 

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در نروژ

نروژی زبان اصلی کشور نروژ است که دروس در مراکز آموزشی این کشور به این زبان تدریس می‌شود به همین دلیل یکی از شرایط تحصیل در این کشور داشتن مهارت کافی در زبان نروژی است. اما اگر تسلط کافی به زبان نروژی ندارید برای تحصیل در این کشور نا امید نشوید؛ زیرا برخی از دوره‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و می‌توانید بدون داشتن مدرک زبان از این دوره‌ها استفاده کنید. اما به طور کلی تحصیل در این کشور بدون تسلط کافی به زبان نروژی یا انگلیسی امکان‌پذیر نیست.

مدت زمان تحصیلی پزشکی در نروژ

مدت زمان تحصیل در نروژ نسبت به سایر کشورها کمتر است به طوری که طول دوره پزشکی در دانشگاه‌های کشور نروژ حدود 6 سال است در حالی که در سایر کشورها حدود 8 سال طول می‌کشد. دانشجویان در 2 سال اول دوره پیش پزشکی را می‌گذرانند و بعد از اتمام 6 سال مدرک دکترای پزشکی (Cand Med) را دریافت می‌کنند و پس از آن به مدت یک سال و نیم در مراکز بهداشتی، بیمارستان‌ها و خدمات بالینی وغیره دوره کارآموزی را می‌گذرانند تا مجوز قانونی برای پزشکی را دریافت کنند.

 

سختی پذیرش تحصیل پزشکی در نروژ

قسمت سخت تحصیل پزشکی در این کشور مربوط به ورود به دانشگاه می‌شود؛ زیرا دانشگاه‌های این کشور مخصوصا دانشکده‌های پزشکی ظرفیت محدودی برای پذیرش دانشجو دارند به‌طوری‌که سالانه دانشگاه برگن 185 دانشجو، دانشگاه اسلو 220 دانشجو و دانشگاه ‌ترومسو 116 دانشجو قبول می‌کنند.

البته برای حل این مشکل دولت نروژ تدابیری اندیشیده است و در تلاش هستند که این ظرفیت را بیشتر کنند به طوری که قصد دارد تا سال 2027 تعداد دانشجویان پذیرفته شده را سالانه به 1076 نفر برسانند.

مزایای تحصیل پزشکی در نروژ

تحصیل پزشکی در نروژ برای شما مزایای بسیار زیادی به همراه دارد. در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت. مطالعه مزایای تحصیل پزشکی در این کشور می‌تواند مشوق شما باشد تا زودتر تصمیم خود را نهایی کنید و امور مهاجرت خود را پیگیری نمایید.

طبیعت شگفت‌انگیز

دره‌های زیبا، قله‌های یخبندان و شفق‌های شمالی تنها بخشی از طبیعت زیبای نروژ است. از آنجا که جمعیت این کشور بسیار کم است، طبیعت آن دست نخورده و بکر باقی مانده است و شما می‌توانید برای رفع خستگی و استراحت به طبیعت بکر این مناطق بروید. یکی از بهترین و محبوب‌ترین علاقمندی‌های ساکنین این کشور اسکی است. این کشور سیاست‌های آینده‌نگر زیست‌محیطی ویژه‌ای را در نظر گرفته است و سعی می‌کند بیش از 95 درصد برق کشور را نیروگاه آبی تامین کند.

کشوری امن

خوشبختانه نرخ جرم و جنایت در کشور نروژ بسیار پایین است. دلایل بسیار زیادی وجود دارد که باعث به وجود آمدن چنین شرایطی شده است اما مهم‌ترین و بارزترین آن‌ها تعادل بین فرهنگ و سیاست است. دلیل دیگری که باعث می‌شود نروژ یک کشور امن باشد توزیع ثروت عادلانه است. اکثر ساکنین این کشور افراد مرفهی هستند که از نظر مالی مشکلی ندارند.

آموزش رایگان

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای تحصیل پزشکی در نروژ آموزش رایگان است. مؤسسات آموزش عالی توسط وزارت آموزش و تحقیقات تأمین مالی می‌شوند. اگر شما به عنوان یک دانشجو بین‌المللی وارد این کشور شوید نیازی به پرداخت هزینه برای تحصیل خود ندارید. مگر اینکه بخواهید در یک دانشگاه خصوصی تحصیل کنید. با این حال اگر هم در یک دانشگاه خصوصی تحصیل کنید، هزینه‌هایش در مقایسه با سایر کشورها بسیار کمتر خواهد بود.

اما باید این موضوع را در نظر بگیرید که سایر هزینه‌ها مانند غذا و نوشیدنی و کرایه تاکسی نسبتا گران است. البته اگر شما بخواهید در زمان تحصیل خود کار هم کنید، متوجه خواهید شد که حقوق نروژی بسیار بالا است و پاسخگوی نیازهای روزمره شما خواهد بود.

گرفتن مجوز طبابت

اینکه شما بتوانید دوران تحصیل خود را با موفقیت پشت سربگذارید، خود به معنای داشتن مجوز طبابت است. هنگامی که شش سال تحصیل خود را به پایان برسانید، در نروژ یک پزشک محسوب می‌شوید. اما اگر می خواهید به عنوان یک متخصص به فعالیت خود ادامه دهید باید یک دوره کارآموزی تخصصی 18 ماهه بگذرانید. در صورت قبولی در آزمون پایان دوره مجوز فعالیت به عنوان متخصص در نروژ را دریافت خواهید کرد.

راه‌اندازی مطب یا کار در بیمارستان

بعد از تحصیل پزشکی در نروژ برای شروع کار مدرک شما باید توسط اداره بهداشت نروژ به رسمیت شناخته شود و همچنین باید ویزای کار داشته باشید. اینکه شما بخواهید بعد از اتمام تحصیلات در مطب خود یا بیمارستان کار کنید کاملا بستگی به سلیقه خودتان دارد و هیچ اجباری در کار نیست.

مزایا کار در بیمارستان

سیستم درمانی نروژ شرایط کاری خوب را برای پزشکان فراهم می‌کند. مزایای کار در بیمارستان بعد از اتمام تحصیل پزشکی در نروژ عبارت است از:

زیرساخت‌های بیمارستانی مدرن

نروژ یکی از کشورهای پیشگام در دیجیتالی کردن بیمارستان‌های خود است. تمامی بیمارستان‌های موجود در این کشور مجهز به سیستم پیشرفته فناوری اطلاعات هستند که احتمال خطا را به صفر می‌رساند. همچنین این سیستم پیشرفته فناوری اطلاعات در تمامی بیمارستان‌ها با هم هماهنگ است. این ویژگی به نفع پزشکان و بیماران است زیرا دولت نروژ معتقد است اشتراک‌گذاری اطلاعات تاثیر به سزایی در روند درمان افراد دارد. برای کار در بیمارستان به ‌عنوان یک متخصص تمامی تجهیزات بسیار پیشرفته و مدرن فراهم شده است.

سلسله‌مراتب مسطح در بیمارستان‌ها

سلسله مراتب بیش از حد در فرآیند کار باعث افزایش فشار روانی و فرسودگی شغلی خواهد شد. سیستم درمانی نروژ برای جلوگیری از بروز چنین شرایطی سلسله‌ مراتب مسطح را انتخاب کرده است. معمولا روابط در حین کار غیررسمی است تا افراد بتوانند ارتباط بهتر و موثرتری با یکدیگر برقرار کنند.

ساعات کاری انعطاف‌پذیر

کار در بیمارستان دارای ساعات کاری انعطاف‌پذیر است و کارفرمایان تمامی شرایط خانوادگی و شخصی افراد را درک می‌کنند. داشتن ساعات کاری انعطاف‌پذیر استرس جسمی و روانی را کاهش می‌دهد.

ساعات اضافه کاری محدود

ساعات کاری استاندارد در نروژ کمتر از سایر کشورهای اروپایی است. شما به ‌عنوان یک پزشک به طور متوسط ​​ حدود 8 ساعت در روز باید کار کنید. در رتبه‌بندی OECD این کشور در رتبه سوم قرار دارد. ساعات کاری بالا باعث خستگی می‌شود در در نتیجه منجر می‌گردد، پزشک نتواند زمان کافی را به بیمار خود اختصاص دهد.

داشتن اضافه کاری در طول هفته یک گزینه کاملا اختیاری برای شما است و اگر شما آن را انتخاب کنید به ازای هر ساعت کار مبلغی را دریافت خواهید کرد. ولی با این حال داشتن اضافه کاری نیز محدودیت دارد.

گرفتن ویزای کاری

اگر شما یکی از شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا هستید بعد از اتمام تحصیل پزشکی در نروژ نیازی به هیچ گونه ویزا ندارید به راحتی می‌توانید مشغول به کار شوید. اما اگر شهروند این کشورها نیستید باید ویزای کاری بگیرید. شما می‌توانید این کار را به صورت غیرحضوری از طریق وب‌سایت اداره مهاجرت نروژ انجام دهید.

سازماندهی معقول وظایف شیفت شب و روحیه تیمی

سازماندهی معقول وظایف شیفت شب نتیجه سلسله ‌مراتب مسطح در بیمارستان‌ها است. همچنین این شیفت‌ها قابل تغییر است و شما هیچ فشاری را احساس نخواهید کرد. این مسئله روحیه تیمی و حمایت‌گری را در محیط کار تقویت می‌کند.

شهریه تحصیل پزشکی و هزینه زندگی در کشور نروژ

هزینه تحصیل تمامی‌دانشجویان بومی و غیر بومی در دانشگاه‌های عمومی‌کشور نروژ از طریق مالیات تامین می‌شود و نیازی نیست دانشجویان شهریه‌‌‌ای پرداخت کنند. البته دانشجویان برای دریافت خدمات رفاهی مثل خدمات بهداشت، ورزش، بلیط سیستم حمل و نقل وغیره را هزینه پرداخت می‌کنند که این هزینه برای دانشجویان دانشگاه‌های بدون شهریه نسبت به سایر افراد کمتر است.

اما دانشگاه‌های خصوصی شهریه دریافت می‌کنند و این شهریه بستگی به دانشگاه، مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی دارد. همچنین تخفیف برای خدمات رفاهی مانند خدمات بهداشتی، ورزشی و بلیط وسائل حمل و نقل وغیره شامل حال دانشجویان دانشگاه‌های شهریه پرداز نمی‌شود.

 

هزینه های زندگی در نروژ برای دانشجویان بین‌المللی

گرچه تحصیل در دانشگاه‌های نروژ به زبان انگلیسی و نروژی رایگان است اما کشور نروژ در حوزه اسکاندیناوی است و به همین دلیل هزینه زندگی در آن بالاتر از سایر کشورها است. به‌طوری‌که هزینه‌های یک دانشجو در شهر اسلو ممکن است حتی به 1700 یورو نیز برسد در حالی که هزینه یک دانشجو در هلند حدود 800 یورو و در اتریش حدود 900 یورو است.

 

کار دانشجویی همزمان با تحصیل پزشکی در نروژ

در کشور نروژ دانشجویان می‌توانند در کنار تحصیل کار پاره وقت هم انجام دهند. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا برای کار کردن در حین تحصیل نیازمند مجوز کار، پیشنهاد کار از طرف کارفرما و اجازه کار از طرف موسسه هستند. این مدارک ثابت می‌کند که کار روی تحصیل آن‌ها اثر منفی نمی‌گذارد. همچنین همراه با مجوز کار اجازه اقامت نیز به دانشجویان داده می‌شود.

اما دانشجویان اتحادیه اروپا نیازی به مجوز کار ندارند و تمامی‌دانشجویان اتحادیه اروپا و خارج از آن می‌توانند تا حداکثر 20 ساعت در هفته کار کنند.

 

شرایط کار برای پزشکان در نروژ

سطح بهداشت در کشور نروژ بالا است و به همین دلیل شرایط کاری خوبی برای پزشکان وجود دارد. این کشور دارای پیشرفته‌‌ترین بیمارستان‌ها و مراکز خدمات درمانی دیجیتال سازی شده است و به همین دلیل روند درمان بیماران سریع‌‌تر و احتمال خطا کمتر می‌شود.

فارغ‌التحصیلان می‌توانند در بیمارستان‌ها یا اداره بهداشت و خدمات اجتماعی نروژ یا هیئت نظارت بر سلامت و خدمات بهداشتی مشغول ‌‌به‌کار شوند. ساعت کاری پزشکان متغیر است و آن‌ها وقت کافی برای تفریح کردن، کنار خانواده بودن وغیره را دارند. به طور معمول یک پزشک در کشور نروژ 8 ساعت در روز کار می‌کند. همچنین افرادی که علاقمند ‌‌به کارهای تحقیقاتی هستند فرصت‌های شغلی مناسب در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

 

بورسیه تحصیلی پزشکی در نروژ

بورسیه تحصیلی نروژ معمولا به افرادی که رزومه قوی دارند و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا تعلق می‌گیرد و افراد در صورت پذیرش در دانشگاه تحصیلات رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

البته قبل از سفر به نروژ باید توجه کنید که هزینه‌های زندگی مانند هزینه محل اقامت و خوراک وغیره در این کشور نسبت به سایر کشورها گران‌‌تر است. هرچند اگر مشکل مالی دارید از فرصت‌های مطالعاتی و وام‌های دانشجویی که در اختیار دانشجویان بومی و غیر بومی قرار می‌گیرد، می‌توانید استفاده کنید.

همچنین فرد بورسیه شده می‌تواند خانواده و افراد نزدیک به خود را به کشور نروژ ببرد و برای آن‌ها اقامت دریافت کند.

 

دریافت ویزای کاری پس از تحصیل پزشکی در نروژ

فارغ‌التحصیلان پزشکی می‌توانند ویزای کاری یک ساله دریافت کنند و هر سال آن را تمدید کنند. یعنی هر فرد حداکثر یک سال می‌تواند ویزای کاری پس از تحصیل دریافت کند. شخص با داشتن ویزای کاری یک ساله هم می‌تواند برای خانواده خود اقامت بگیرد. سپس فرد در صورت داشتن گواهی تمکن مالی می‌تواند اقامت 3 تا 5 ساله و بعد از آن اقامت دائم دریافت کند.

دانشکده های پزشکی نروژ

دانشکده های پزشکی برای تحصیل پزشکی در نروژ

در کشور نروژ 4 دانشکده برای تحصیل در رشته پزشکی وجود دارد از جمله دانشگاه برگن (Bergen)، دانشگاه علم و صنعت نروژ (به انگلیسی: Norwegian University of Science and Technology و به نروژی: Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet، به اختصار: NTNU)، دانشگاه اسلو (Oslo) و دانشگاه‌ ترومسو (Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet) در ادامه توضیح مختصری درباره هر یک از این دانشگاه‌ها می‌خوانیم.

 

دانشگاه برگن نروژ (Bergen)

این دانشگاه در سال 1825 در غرب کشور نروژ در شهر برگن ساخته شده است و یکی از برترین دانشگاه‌ها در نروژ بوده که بعد از دانشگاه اسلو دومین دانشگاه بزرگ در این کشور است. در رتبه‌بندی دانشگاه‌‌های نروژ در جایگاه سوم و در رتبه بندی دانشگاه‌‌های جهان، در جایگاه 245 قرار دارد.

این دانشگاه سالانه 18 هزار دانشجو می‌پذیرد و یکی از دلایلی که دانشجویان زیادی این دانشگاه را انتخاب می‌کنند رایگان بودن آن است؛ یعنی نیاز نیست دانشجویان شهریه‌‌‌ای پرداخت کنند. این دانشگاه دوره‌های مختلفی برای دانشجویان بین‌المللی به زبان انگلیسی برگزار می‌کند اما برای گرفتن مدرک پزشکی دروس به زبان نروژی تدریس می‌شوند. از شرایط مهم تحصیل در این دانشگاه مسلط بودن به زبان نروژی است.

این دانشگاه به دانشجویان این امکان را می‌دهد که در کنار تحصیل کار هم کنند و با محیط کار آشنا شوند. دانشجویان مقطع کارشناسی حداکثر 10 ساعت در هفته، دانشجویان کارشناسی ارشد حداکثر 20 ساعت در هفته و دانشجویان دکترا حداکثر 30 ساعت در هفته مجاز ‌‌به‌کار کردن هستند.

 

دانشگاه علم و صنعت نروژ (NTNU)

این دانشگاه با ادغام دانشگاه تروندهایم و بسیاری از موسسات مربوط به سال 1760 در شهر‌‌ تروندهایم تاسیس شده است و معتبرترین نهاد آموزش عالی در حوزه فنی مهندسی در نروژ محسوب می‌شود که دارای امکانات تحقیقاتی مطلوبی است. در رتبه‌بندی دانشگاه‌های نروژ در جایگاه دوم و در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در جایگاه 179 قرار دارد.

هم اکنون چهل هزار دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه نیز دوره‌هایی به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی و بومی برگزار می‌کند که مدرک زبان مورد تایید این دانشگاه مدرک تافل حداقل نمره ۹۰ برای آزمون اینترنتی تافل(iBT) ، حداقل نمره ۶۰۰ برای آزمون کاغذی تافل cBT))، مدرک آیلتس (حداقل نمره کلی ۶.۵)، آزمون‌های University of Cambridge و مدرک آزمون PTE‌ (با حداقل نمره 62) هستند.

 

دانشگاه اسلو نروژ (Oslo)

دانشگاه اسلو که مانند دانشگاه کپنهاگ دانمارک است در سال 1811 در پایتخت نروژ هنگامی که هنوز کشور نروژ تحت نظر حکومت دانمارک بود تاسیس شده است. در رتبه‌بندی دانشگاه‌‌های نروژ در جایگاه اول و در میان بهترین دانشگاه‌‌های جهان، در جایگاه 113 قرار دارد.

این دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیز هست و جزء دانشگاه‌های بدون شهریه نروژ به حساب می‌آید؛ به همین دلیل دانشجویان زیادی این دانشگاه را برای تحصیل خود انتخاب می‌کنند. هم اکنون 30 هزار دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل هستند.

زبان تحصیل رشته پزشکی دانشگاه اسلو در مقطع کارشناسی زبان نروژی و در مقطع تحصیلات تکمیلی زبان انگلیسی است به همین دلیل یکی از شرط‌های رفتن به این دانشگاه مسلط بودن به زبان نروژی و انگلیسی است.

 

دانشگاه ترومسو نروژ (Universitetet i Tromso)

این دانشگاه به عنوان شمالی‌‌ترین دانشگاه جهان محسوب می‌شود و یکی از دانشگاه‌های با کیفیت کشور نروژ در شهر‌‌ترومسو است. در رده‌‌بندی وبگاه  QS جایگاه ۴۱۶ جهان و در رتبه‌بندی وبگاه تایمز جایگاه ۳۵۱ تا ۴۰۰ جهان را دارد.

این دانشکده پزشکی روی بدن انسان، عواملی که سبب سلامتی بدن می‌شود و مواردی که سبب بیماری می‌شود و راه‌های درمان و مبارزه با آن تمرکز دارد. دروس پزشکی در این دانشگاه به زبان نروژی تدریس می‌شود و دانشجویان در سال پنجم تحصیل خود مهارت‌های عملی را یاد می‌گیرند.

برای پذیرش در این دانشگاه نیازمند مدرک زبان تافل اینترنتی (حداقل نمره 85)، تافل برگه‌‌‌ای (حداقل نمره 580)، تافل کامپیوتری (حداقل نمره 213) و آیلتس (حداقل نمره 6.5) هستید.

 

شرایط دریافت ویزای دانشجویی نروژ

برای اینکه شما بتوانید ویزای دانشجویی بگیرید، باید در ابتدا پذیرش یک دانشگاه را داشته باشید. بعد از دریافت نامه پذیرش به سفارتخانه نروژ در کشور خود مراجعه کرده و درخواست ویزای خود را ارسال کنید.

مدارکی که شما باید برای دریافت ویزا ارسال کنید عبارت هستند از:

  • رسید پرداخت هزینه درخواست، این هزینه مبلغی در حدود 650 دلار آمریکا است.
  • پاسپورت
  • دو عکس جدید پاسپورتی با پس ‌زمینه سفید
  • مدارکی دال بر پذیرش یک برنامه آموزشی تمام وقت تایید شده
  • مدارکی برای اثبات توانایی مالی که باید در یک حساب بانکی نروژی باشد. شما باید ثابت کنید که برای هر سال تحصیلی تقریبا 14350 دلار آمریکا داشته باشید.
  • مدارکی که نشان می دهد جایی برای زندگی دارید.

زمان رسیدگی به ویزا برای هر فرد متفاوت است ولی به طور معمول این فرآیند حدود دو ماه زمان می‌برد. بنابراین توصیه می‌شود که این زمان را در نظر بگیرید و برنامه‌ریزی درستی برای خود داشته باشید.

هنگامی که درخواست شما تایید شد باید برای دریافت کارت اقامت اقدام کنید. این کارت سندی است که نشان می‌دهد شما اجازه زندگی در نروژ را دارید و توسط ایستگاه پلیس محلی شما در نروژ صادر شده است. شما باید ظرف هفت روز بعد از ورود خود به نروژ برای دریافت این کارت اقدام کنید. برای این کار به یک ایستگاه پلیس مراجعه خواهید کرد و آن‌ها از شما اثر انگشت و عکس می‌گیرند.

درآمد رشته پزشکی در نروژ

به طور کلی متوسط درآمد رشته پزشکی در نروژ بین 882525540 تا 12614108510 ریال در سال است.

میانگین حقوق 4560485384 ریال است. این به این معنا است بیش از نیمی از افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، درآمدی در این حدود دارند.

البته باید توجه داشته باشید که سال‌های تجربه و میزان مهارت و دانشی که هر فرد دارد، تاثیر بسیار زیادی در درآمدش خواهد داشت.

سوالات متداول در مورد تحصیل پزشکی در نروژ

آیا می‌توانید به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در نروژ در رشته پزشکی تحصیل کنید؟
شما به‌ عنوان یک دانشجوی خارجی ملزم هستید که در ابتدا از طریق وب‌سایت NUCAS برای یک دانشکده پزشکی درخواست بدهید.
برنامه درسی پزشکی در نروژ شامل چه دروسی است؟
معمولا تحصیل پزشکی در نروژ 6 سال تا 6 سال و نیم زمان می‌برد. دروس و سرفصل‌هایی که شما در این دوره باید بگذرانید عبارت هستند از: عوامل بیولوژیکی محیطی اجتماعی و روانی سلامت انسان مهارت‌های نظری عملی و رفتاری را برای تبدیل شدن به یک پزشک موضوعات سازمان سلامت و اقتصاد سلامت با اینکه همه دانشگاه‌ها یک الگوی مشابه را دنبال می‌کنند، اما باز هم برنامه درسی هر دانشگاه منحصر به فرد و کمی متفاوت است.
چه کسانی برای تحصیل پزشکی در نروژ به ویزای دانشجویی نیاز ندارند؟
شهروندان کشورهای ایسلند، دانمارک، سوئد یا فنلاند نیازی به ویزای دانشجویی ندارند.
آیا نروژ برای دانشجویان پزشکی خوب است؟
تحصیل پزشکی در نروژ بهترین انتخاب برای افراد است. زیرا به آن‌ها امکان می‌دهد پیشرفت شغلی بهتری داشته باشند. دانشکده‌های پزشکی در نروژ آموزش عالی علمی و عملی را با هم ارائه می‌کنند که منجر می‌شود افراد آمادگی بهتری برای تبدیل شدن به یک پزشک موفق را داشته باشند.
گذراندن چه آزمون های برای رزیدنتی الزامی است؟
در گذشته هنگامی که شما 6 سال تحصیلی خود را به پایان می‌رساندید باید یک دوره یک سال و نیم را به ‌عنوان کارآموز فعالیت می‌کردید تا بتوانید مجوز طبابت بگیرید. اما امروزه برای متخصصان عمومی این دوره حذف شده و بدون نیاز به کارورزی شما می‌توانید به‌ عنوان پزشک عمومی فعالیت کنید. البته توجه به این نکته الزامی است که در طی 6 سال تحصیل شما دروس عملی و بالینی بسیاری را می‌گذرانید که همین امر باعث می‌شود تا افراد در زمینه عملی تجربه داشته باشند و بتوانند عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارند.
سال تحصیلی در نروژ چگونه است؟
سال تحصیلی از اواسط آگوست شروع می‌شود و تا اواخر ژوئن سال بعد ادامه دارد. تعطیلات کریسمس که اواسط دسامبر تا اوایل ژانویه است، سال تحصیلی را به دو دوره تقسیم می‌کند.

سخن پایانی

کشور نروژ به دلیل امنیت بالا، شرایط کاری و تحصیلی مطلوب در رشته پزشکی، داشتن شرایط کار نیمه وقت در حین تحصیل و داشتن دانشگاه‌های بدون شهریه افراد زیادی را‌ ترغیب می‌کند که تحصیلات خود را در این کشور بگذرانند اما در کنار تمامی این مزایا باید به این توجه کنیم که هزینه زندگی در نروژ نسبت به سایر کشورها گران‌‌تر است و افرادی که به این کشور را می‌روند و موفق هستند تسلط کافی به زبان نروژی یا انگلیسی یا هر دو را دارند.

در نهایت اگر قصد تحصیل پزشکی در نروژ را دارید می‌توانید با مشاوران ما در موسسه مهاجرتی صبا ویزاویزا مهاجرت ارتباط برقرار کنید و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید