لوگو صبا ویزا
تحصیل پزشکی در یونان

تحصیل پزشکی در یونان

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل پزشکی در یونان و جزئیات ثبت نام آن آشنا شوید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.

مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

میل به درمان انسان‌ها و کمک به حفظ سلامت آنها، یک غریزۀ ذاتی است که در هر انسانی وجود دارد. از طرفی، با توجه به ماشینی شدن زندگی در جوامع امروز، ضرورت آموزش پزشک روز به روز، بیشتر احساس می‌شود. پزشکان این فرصت را خواهند داشت که در کنار مسئولیت انسانی و اخلاقی خود، درآمد قابل توجهی داشته باشند و زندگی آرام و مرفهی برای خود و خانواده‌شان فراهم سازند. همۀ این عوامل را میتوان جزء دلایلی دانست که موجب می‌شود، هر روزه علاقمندان به تحصیل در رشتۀ پزشکی در سراسر دنیا افزایش یابند. علاقمندان به این رشته، طبیعتاً مایلند در فضای آکادمیک استاندارد تحصیل کرده و دانش به روز و کارآمدی را که در این فضا قابل دستیابی است، فراگیرند. اروپا میتواند مقصدی جذاب برای این متقاضیان باشد. تحصیل در رشتۀ پزشکی در اروپا، رؤیایی است که بسیاری از دانشجویان از سراسر دنیا به دنبال دستیابی به آن هستند. با این حال، به دلیل آزمون‌های متعدد و رقابتی بودن برنامه‌های تحصیلی پزشکی در دانشگاه‌های اروپا، ادامۀ تحصیل در این رشته در قارۀ اروپا، امری دشوار و برای بسیاری از دانشجویان دست نیافتنی است. این در حالی است که یونان به عنوان یکی از گاهواره‌های تاریخی علم پزشکی، با در نظر گرفتن شرایطی آسان‌تر برای پذیرش دانشجویان پزشکی، فرصتی را فراهم نموده است تا دانشجویان بین‌المللی بتوانند تحصیل در رشتۀ پزشکی را در قارۀ اروپا و بر پایۀ دانش به روز پزشکی در سطح جهانی، تجربه کنند و با تکیه بر آن، پس از فارغ‌التحصیلی بتوانند به آسانی تأییدیه‌های لازم برای طبابت را از کشورهای اروپایی دریافت نموده و در حوزۀ پزشکی در این کشورها فعالیت کنند.

پیشینۀ پزشکی در یونان

بازسازی یک آسکلپیون در یونان باستان یونان یکی از مراکز تمدنی کهن دنیاست که در حوزه‌های مختلفی در طول تاریخ پیشتاز بوده است. یکی از این حوزه‌ها، پزشکی است. پزشکی و درمان، به اندازه‌ای برای یونان اهمیت داشت که آنها به خدایی به نام «آسکلپیوس» (Asclepius) اعتقاد داشتند که به عنوان خدای پزشکی و درمان شناخته میشد. هرچند که پزشکی یونان با خرافات و جادو ترکیب شده بود، اما اقدامات پزشکی و درمانی به صورت گسترده در این سرزمین انجام میشد. یونانیان باستان، ساختمانهایی با نام «آسکلپیون» (Asclepieion) میساختند. بیماران برای شفا گرفتن به این معابد پناه میبرد و مورد مراقبت پزشکی و گاهی حتی عمل جراحی قرار میگرفتند. آسکلپیوس‌ها، محل آموزش نوپزشکان نیز محسوب می‌شدند و پزشکانی مثل بقراط، دوره‌های پزشکی را در چنین فضاهایی می‌گذراندند. در تالارها و خوابگاه‌های آسکلپیون‌ها سگ‌ها و مارهای غیررسمی نیز نگهداری می‌شدند که در امور درمانی از آنها استفاده می‌شد. این مارها که به «مارهای آسکلپیونی» معروف بودند، بعدها به نمادی برای پزشکی تبدیل شدند و نماد وام گرفته از آنها امروزه در سر در اکثر داروخانه‌ها دیده می‌شود. با تکیه بر این پیشینه، دانش پزشکی در یونان روز به روز پیشرفت کرده و در دوران مدرن نیز پزشکان مشهور متعددی همچون ماریا کالاپوتاکِس (Maria Kalapothakes) و آنجلیکی پاناگیوتاتو (Angeliki Panagiotatou) از این کشور برخاستند. دانشگاه‌های یونان نیز روز به روز برنامۀ تحصیلی خود را در حوزۀ پزشکی ارتقا داده و به دانشگاه‌هایی معتبر در این حوزه در سطح بین‌المللی تبدیل شدند.

تحصیل پزشکی در کشور یونان

مزایای تحصیل در رشتۀ پزشکی در یونان

تحصیل در رشتۀ پزشکی در یونان مزایای متعددی دارد که به صورت خلاصه میتوان در قالب موارد ذیل به آنها اشاره کرد:

الف- شرایط آسانتر برای اخذ پذیرش:

برای تحصیل در رشتۀ پزشکی در یونان، لزوماً نیازی نیست که متقاضی در آزمون BMAT یا MCAT یا سایر آزمونهای بین‌المللی رشتۀ پزشکی که کسب نمرۀ بالا در آنها امری دشوار است، شرکت کند. بعضی از دانشگاه‌های یونان این امکان را فراهم کرده‌اند تا دانشجویان بتوانند صرفاً با تکیه بر سوابق تحصیلی دبیرستان و شرکت در یک آزمون داخلی 60 سوالی با موضوعات بیولوژی و شیمی، در رشتۀ پزشکی پذیرفته شوند. برخی از دانشگاه‌های یونان نیز این امکان را فراهم کرده‌اند که دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی در رشته‌های مرتبط با حوزۀ پزشکی، بتوانند مستقیماً و بدون شرکت در آزمون، در رشتۀ پزشکی در یونان پذیرفته شوند. این شرایط، یونان را به مقصدی جذاب برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی در رشتۀ پزشکی تبدیل کرده است.

ب-تحصیل به زبان انگلیسی:

زبان تحصیل در رشتۀ پزشکی در دانشگاه‌های یونان، انگلیسی است. بنابراین دانشجویان بین‌المللی می‌توانند با کسب نمرۀ زبان انگلیسی به راحتی در این رشته‌ها پذیرفته شده و ادامۀ تحصیل دهند.

ج- حداقل نمرۀ زبان موردنیاز برای اخذ پذیرش:

برای تحصیل در رشتۀ پزشکی در یونان، لزوماً نیازی به ارائۀ نمرۀ زبان انگلیسی بالا نیست. متقاضیان میتوانند با ارائۀ نمرۀ IELTS 6  یا TOEFL 79 در رشتۀ پزشکی پذیرفته شوند و تحصیلات خود را ادامه دهند.

د- حداقل معدل موردنیاز برای اخذ پذیرش:

متقاضیان ادامۀ تحصیل در رشتۀ پزشکی در یونان، می‌توانند با ارائۀ معدل 13 به بالا (از 20  نمره) در دانشگاه‌های این کشور پذیرفته شوند. بنابراین اگر دانشجو، در مقطع دبیرستان یا کارشناسی نتوانسته نمرات چشمگیری کسب کند، و شانس ادامۀ تحصیل در رشتۀ پزشکی در دانشگاه‌های ایران را ندارد، براحتی می‌تواند برای اخذ پذیرش در رشتۀ پزشکی در کشور یونان اقدام کند.

هـ- شهریۀ پایین:

دانشگاه‌های یونان برای تحصیل در رشتۀ پزشکی به زبان انگلیسی، شهریۀ معقول و منطقی در نظر گرفته‌اند. در حالی که شهریۀ تحصیل در رشتۀ پزشکی در سایر کشورهای اروپایی معمولاً بیش از 20.000  یورو برای یک سال است، صرفاً با پرداخت سالانه 12.000 تا 15.000 یورو در رشتۀ پزشکی در یونان تحصیل کرد.

پزشکی در کشور یونان

و- رتبۀ بندی جهانی دانشگاه‌های ارائۀ دهندۀ رشتۀ پزشکی:

دانشگاه‌های یونان که رشتۀ پزشکی را ارائه می‌دهند در نظام رتبه بندی جهانی از جایگاه ممتازی برخوردارند. رنک بین المللی این دانشگاههابر اساس نظام رتبه بندی QS بین 400 تا 500 است. بنابراین از جایگاه موجه و معتبری در نظام بین المللی آموزش برخوردارند.

 ز- طول دورۀ تحصیل و دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم:

طول دورۀ تحصیل در رشتۀ پزشکی در یونان، 6 سال است و دانشگاه‌های ارائه دهندۀ رشتۀ پزشکی در این کشور، مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران هستند.  بنابراین پس از فارغ‌التحصیلی در این رشته، دانشجویان ایرانی به راحتی میتوانند مدرک تحصیلی خود را در ایران یا هر نقطۀ دیگری از جهان، معادل سازی نموده و با اخذ تأییدیه‌های ملی و بین‌المللی کشورها، در کشور موردنظر خود به طبابت بپردازند.

هزینه تحصیل در دوره  پزشکی در یونان

هزینه کلی دوره های پزشکی در یونان به عواملی همچون شهر و دانشگاه محل تحصیل بستگی دارد.هزینه های تحصیل:هزینۀ تحصیل در رشتۀ پزشکی در دانشگاه‌های یونان سالانه بین 12.000 تا 15.000 یورو است.

بازۀ زمانی ثبت نام رشتۀ پزشکی در دانشگاه‌های یونان

دانشگاه‌های یونان معمولاً یک ورودی برای رشتۀ پزشکی دارند و آن، ورودی سپتامبر (شهریور) است. بازۀ زمانی ثبت نام برای این دانشگاه‌ها بین زمستان تا تابستان متغیر است. بعضی از دانشگاه‌ها در چند نوبت اقدام به ارائۀ پذیرش به دانشجویان میکنند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در در دوره های پزشکی در یونان

· ترجمۀ مدرک و ریزنمرات مقاطع قبلی با تأییدات وزارت دادگستری و وزارت خارجه.

· مدرک زبان انگلیسی (IELTS، TOEFL)

· انگیزه نامه

· رزومه

گاهی ممکن است بسته به رشته و دانشگاه، مدارک دیگری نیز برای ثبت نام موردنیاز باشد.

پزشکی در یونان

فرصت‌های شغلی پس از فارغ‌التحصیلی در رشتۀ پزشکی در کشور یونان

فارغ‌التحصیلان رشتۀ پزشکی در یونان، این فرصت را خواهند داشت تا با شرکت در دوره‌های تخصص، در یکی از زمینه‌های تخصصی پزشکی، ادامه تحصیل داده و پس از دریافت تخصص، لایسنس‌ها و تأییدیه‌های لازم برای فعالیت در این زمینه را از کشورهای مختلف دریافت کنند. همچنین میتوانند بلافاصله پس از تکمیل دورۀ پزشکی، با دریافت تأییدات از کشور مقصد، در حوزۀ طبابت یا حوزه‌های مربوط به آن، مشغول به کار شوند.

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، دانشگاه‌های برجستۀ ارائه دهندۀ رشتۀ پزشکی در یونان،مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران هستند و دانش آموختگان می‌توانند پس از دریافت مدرک تحصیلی خود، آن را در ایران معادل‌سازی نموده و در حوزۀ طبابت در ایران مشغول به کار شوند.

سخن پایانی

تحصیل در رشتۀ پزشکی در یونان، فرصتی طلایی برای دانشجویان است تا بتوانند در فضایی بین‌المللی در قارۀ اروپا از دانش روزآمد در این حوزه، بهرمند شوند و با شهریه‌ای منطقی و شرایط پذیرش نسبتاً آسان‌تر از سایر کشورهای اروپایی از دانشگاه‌های این کشور فارغ‌التحصیل شوند. پذیرفته شدن در این دانشگاه‌ها، نه تنها فرصت تحصیل در حوزۀ اتحادیۀ اروپا را در اختیار دانشجویان قرار میدهد، بلکه این امکان را نیز فراهم میسازد تا با دانشجویان بین‌المللی از سراسر دنیا در تعامل علمی، فرهنگی و اجتماعی باشند و تجربیات ارزشمندی در این زمینه کسب کنند.

فارغ‌التحصیلان رشتۀ پزشکی، با پیشینۀ تحصیل در این رشته در کشور یونان، نه تنها از نظر شغلی، آیندۀ خود را تأمین می‌کنند، بلکه با دانشِ به روزی که در این دانشگاه‌ها فراگرفته‌اند، به بهداشت و درمان جامعه نیز کمک خواهند کرد. آنها می‌توانند در ایران یا در هر نقطه‌ای از دنیا، به طبابت بپردازند و نقش خود را در نظام بهداشت و درمان ایفا کنند.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید