لوگو صبا ویزا
تغییر رشته در اپلای

تغییر رشته در اپلای

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تغییر رشته در اپلای و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.

مشاوره رایگانفرم ارزیابی اولیه

بسیاری از افرادی که قصد ادامه تحصیل دارند درصدد تغییر رشته خود هستند. این موضوع ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. علاقه فرد به رشته‌ای خاص یا مناسب نبودن رشته قبلی برای شخص به دلایل مختلف، می‌توانند دلیل تغییر رشته باشند. در مهاجرت تحصیلی نیز ممکن است این موضوع وجود داشته باشد. افراد بسیاری وجود دارند که به دنبال اپلای برای دکترای مجدد یا اپلای برای ارشد مجدد هستند.

باید بگوییم این امر، شدنی است، اما این موضوع نیازمند دارا بودن شرایط به‌خصوصی است. حتی می‌توان گفت بسیار سخت است. در این مقاله می‌خواهیم در مورد تغییر رشته در اپلای، بیشتر صحبت کنیم. البته بهتر است قبل از هر اقدامی، مشاوره مهاجرتی با متخصصان این کار داشته باشید. مؤسسه مهاجرتی صبا ویزا، یکی از مراکز معتبری است که در زمینه مهاجرت، راه را برای شما آسان‌تر می‌کند.

آیا تغییر رشته در اپلای امکان پذیر است؟

در مهاجرت تحصیلی، تغییر رشته در اپلای کاری دشوار است. حتی در برخی از موارد می‌توان گفت این کار شدنی نیست. زیرا برای تغییر رشته باید سنخیتی بین رشته قبلی و بعدی وجود داشته باشد. البته این کار در مقطع کارشناسی نسبت به مقطع کارشناسی ارشد و دکترا راحت‌تر است، اما در مجموع نیازمند شرایطی است. به طور مثال ممکن است شما در مقطع کارشناسی در زیر شاخه های پزشکی تحصیل کرده‌اید.

حال در مقطع کارشناسی ارشد می‌خواهید وارد رشته‌های مهندسی شوید. بسیار واضح و مبرهن است که این موضوع برای چنین فردی بسیار دشوار خواهد بود. اگر شما کوچکترین رزومه، مهارت و یا تجربه‌ای در رشته مورد نظر خود نداشته باشید، نمی‌توانید رشته خود را تغییر دهید.

شرایط لازم برای تغییر رشته در اپلای

شرایط لازم برای تغییر رشته در اپلای

در اغلب کشورهای دنیا برای تغییر رشته در اپلای، به موارد مختلفی توجه می‌شود. تجربه‌ها و مهارت‌های کاری شما، زمینه و پیشینه تحصیلی به همراه علایق و استعدادهای فردی در نظر گرفته خواهد شد. یکی از موارد مهم در این زمینه، پیشینه تحصیلی شما است. شما باید نشان دهید که چه میزان می‌توانید در رشته‌ای که تحصیل می‌کنید موفق باشید. همچنین اگر بتوانید پیش‌زمینه‌ای در رابطه با رشته جدید داشته باشید، می‌تواند شما را در این کار کمک کند. به طور مثال ممکن است رشته شما در دوره کارشناسی، میکروب‌شناسی بوده است. حال قصد دارید در مقطع کارشناسی ارشد در رشته نقاشی تحصیل کنید. پس باید نشان دهید که یه این رشته علاقه‌مند هستید.

همچنین ثابت کنید که دارای پیش زمینه‌هایی از رشته نقاشی بوده و با این رشته آشنایی دارید. مثلاً شما باید دوره‌ها و واحدهایی از رشته نقاشی را گذرانده باشید. زیرا هم آشنایی شما با نقاشی بیشتر شده و هم ظرفیت و توانایی خود در این رشته را نشان خواهید داد. حال شما ممکن است قبلا در زمینه رشته جدید پژوهش‌های سطح بالایی را انجام داده باشید. این موضوع تضمین کننده موفقیت شما در درخواست تغییر رشته نیست. اما می‌تواند تا حدی برای تغییر رشته در اپلای کمک کننده باشد. چرا که شما با این کار علاقه، اشتیاق و تلاش خود را در زمینه رشته مورد نظرتان نشان خواهید داد.

بنابراین اگر بخواهیم یک جمع‌بندی کلی داشته باشیم باید بگوییم اثبات علاقه می‌تواند کارساز باشد. یعنی شما به هر روشی که می‌توانید اثبات کنید برای این کار ساخته شده‌اید. این روش‌ها می‌توانند به طرق مختلف انجام شوند. گذراندن دوره‌های مختلف طولانی مدت یا حتی کوتاه مدت یا انجام کارهای عملی در زمینه مورد نظر. به هر حال افرادی که درخواست شما را بررسی می‌کنند باید از اشتیاق شما برای آن رشته مطمئن شوند. شور و شوق و علاقه شما در رشته جدید می‌تواند کمک کننده باشد. شما باید ثابت کنید که هدفتان از این تغییر رشته چیست؟ آیا برای رشته مورد نظر خود تا به حال قدمی برداشته‌اید؟ علاقه و استعداد شما از چه چیزی ناشی می‌شود؟ اگر بتوانید دلیل قانع‌کننده‌ای برای این مسائل داشته باشید شاید بتوانید تغییر رشته در اپلای را با موفقیت سپری کنید.

شرایط اپلای برای ارشد مجدد

اگر قصد دارید در مقطع کارشناسی ارشد، تغییر رشته دهید این بخش از مقاله را از دست ندهید. تغییر رشته در اپلای در مقطع کارشناسی ارشد، نیازمند دارا بودن شرایطی است. قبل از هر چیزی باید بدانید که هر چه زودتر رشته خود را تغییر دهید، بهتر است. زیرا هر چقدر مقطع شما بالاتر رود، شرایط نیز برای تغییر رشته سخت‌تر خواهد شد. اما در مورد اپلای برای ارشد مجدد نکاتی وجود دارد. اگر تغییر رشته شما بین دو رشته نزدیک به هم باشد، شانستان نیز بیشتر خواهد شد.‌ به طور مثال تغییر رشته از دو گرایش مختلف از رشته مهندسی برق، می‌تواند بسیار راحت‌تر انجام گیرد.

اگر دارای چنین شرایطی هستید باید سعی کنید خلأهای موجود را برطرف کنید. مثلاً دوره‌های آموزشی و یا کاری مرتبط با گرایش جدید را طی کنید. با این کار آمادگی و اطلاعات شما برای رشته جدید بیشتر خواهد شد. همچنین علاقه و اشتیاق خود به این رشته را نیز نشان خواهید داد. حال برخی از رشته‌ها از شرایط آسان‌تری برخوردار هستند. به طور مثال برای ادامه تحصیل در  رشته‌های مدیریتی نیاز به پیش‌زمینه خاصی ندارید. فرقی ندارد که رشته دوره کارشناسی شما مهندسی، هنر یا میکروبیولوژی بوده است. از هر شاخه و با هر رشته‌ای می‌توانید وارد رشته‌های مدیریتی شوید. البته باز هم باید علاقه و همچنین قصد خود از ورود به این رشته را ثابت و دلایل آن را ذکر کنید. برخی از رشته‌های علوم زیستی و علوم انسانی نیز مانند رشته‌های مدیریتی هستند. در این رشته‌ها برای تغییر رشته در اپلای، نیازی به پیش‌زمینه‌های خاصی وجود ندارد.

شرایط اپلای برای دکتری

شرایط اپلای برای دکتری مجدد

قبلا گفتیم که هر چقدر مقطع شما بالاتر باشد تغییر رشته در اپلای نیز سخت‌تر خواهد شد. حتی در برخی از موارد غیرممکن است. زیرا مقطع دکتری، مقطعی بالا، مهم و بسیار حساس است. وقتی شما می‌خواهید در مقطع دکترا درس بخوانید، باید در رشته مورد نظر تجارب و پیش‌زمینه‌های زیادی داشته باشید. این مقطع، سخت‌ترین دوره تحصیلی است. بنابراین اگر پیش‌زمینه‌ای نداشته باشید نمی‌توانید از عهده آن برآیید. پس می‌توان گفت اپلای برای دکتری مجدد امکان‌پذیر نیست.

اما اگر خیلی مشتاق تغییر رشته در اپلای هستید یک راه برای شما وجود دارد. شما می‌توانید دوباره به مقطع کارشناسی ارشد برگشته و در رشته مورد نظرتان تحصیل کنید. با این کار می‌توانید پیش‌زمینه لازم برای مقطع دکتری را به دست آورید. چرا که شما در دوره دکتری قرار است پژوهش‌ها و مقالات علمی معتبری ارائه دهید. اگر پیش زمینه لازم و کافی را در آن رشته نداشته باشید، نمی‌توانید به عنوان یک پژوهشگر دکتری کار کنید. پس بهتر است ابتدا از مقطع کارشناسی ارشد شروع کرده، سپس به مقطع دکتری بروید.

تأثیر مقاله در اپلای

برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، نیاز به نوشتن مقاله ندارید. همین که اثبات کنید دوره قبلی تحصیل خود را با موفقیت به انجام رسانده‌اید، کافی است. اما اگر شما مقاله‌ای نوشته باشید که در ژورنال‌های (ISI) چاپ شده باشد، دستتان از سایر متقاضیان جلوتر است. اما تأثیر مقاله در اپلای دکتری، بسیار مهم‌تر است.

البته این بدان معنا نیست که اگر مقاله نداشته باشید، درخواستتان رد می‌شود. اما یک مقاله خوب، تأثیر به‌سزایی در پذیرشتان خواهد داشت. در واقع داشتن مقاله نه الزامی برای پذیرش شما و نه برای رد شما ایجاد می‌کند. اما می‌تواند رزومه شما را سنگین‌تر کرده و دیدگاه بهتری برای آن ایجاد کند. در واقع یک مقاله خوب و باارزش می‌تواند به پذیرش شما در دانشگاه‌های معتبر و درجه یک کمک کند. همچنین مقاله می‌تواند عاملی برای گرفتن پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی مهم و کسب درآمد از آن‌ها باشد. از دیگر مزیت‌های مقاله برای مقطع دکتری می‌توان به دریافت بورسیه اشاره کرد. حتی اگر شخص موفق به دریافت بورسیه هم نشد، مقاله به پایین آوردن هزینه‌های مقطع دکترا می‌تواند کمک کند.

دو عامل مهم وجود دارند که باعث افزایش تأثیر مقاله در اپلای می‌شوند. اگر مقاله شما آنقدر خوب و ارزشمند باشد که ایمپکت فکتور و سایتیشن آن بالا باشد، تأثیرات بیشتری خواهد داشت. ایمپکت فکتور میزان استناد به مقاله شما است. اگر میزان این عامل تا ۲ سال پس از انتشار مقاله بالا باشد، بسیار مفید و مؤثر است. سایتیشن نیز میزان ارجاع و رفرنس‌دهی سایر محققان به مقاله شما است. اگر این میزان بالا باشد، نشان از ارزشمندی مقاله شما دارد. در این صورت شما به کمک مقاله خود می‌توانید قدم‌های بسیار مؤثری را برای تغییر رشته در اپلای خود بردارید.

اپلای با معدل پایین

اپلای با معدل پایین

معدل بالا برای تغییر رشته در اپلای ضروری است. اما اگر شما در شرایط اپلای با معدل پایین هستید، می‌توانید بر روی عوامل دیگر تمرکز کنید. عواملی مانند نمره بالای زبان، رزومه و سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی می‌توانند تأثیرات بد معدل پایین را جبران کنند. همچنین داشتن یک مقاله ارزشمند و یا توصیه‌نامه از سوی اساتید معتبر،عوامل مهمی در جبران معدل پایین هستند. در ضمن حواستان به داشتن یک انگیزه‌نامه عالی و قانع کننده نیز باشد. اگر بتوانید هدف خود از تغییر رشته در اپلای را به بهترین نحو شرح دهید، اثر زیادی در پذیرشتان دارد.

سخن پایانی

تغییر رشته در اپلای، هدف بسیاری از افرادی است که قصد مهاجرت تحصیلی دارند. این موضوع بسیار مهم است. چرا که تغییر رشته، کار چندان راحتی نیست. به‌خصوص اگر قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالا را داشته باشید. ما در این مقاله سعی کردیم موارد مهمی که برای این منظور ضروری هستند را شرح دهیم. اما قبل از اینکه اقدامی برای تغییر هدف خود انجام دهید، بهتر است یک مشاوره مهاجرتی با افراد متخصص داشته باشید. مؤسسه مهاجرتی صبا ویزا، مشاوره‌های لازم را در جهت اهداف مهاجرتی به شما ارائه خواهد داد.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 3 میانگین: 4]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید