لوگو صبا ویزا

جاب آفر مجارستان

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه جاب آفر کشور مجارستان و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان

مجارستان که در قلب اروپای مرکزی واقع شده است، کشوری است که در چند سال گذشته در بین مردم جهان محبوبیت زیادی پیدا کرده است و خود را به عنوان یک مقصد مهاجرت عالی برای هر کسی که به دنبال لذت بردن از یک زندگی آرام در یک کشور خوش منظره است، تثبیت کرده است. در سال‌های اخیر این کشور پیشرفت‌های قابل توجهی از نظر اقتصاد و سطح سرمایه‌گذاری خارجی داشته است. از زمان پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا در سال 2004، بازار کار بسیار بهبود یافته است که آن را به مقصدی محبوب برای افرادی که به‌دنبال فرصت‌های شغلی حرفه‌ای هستند تبدیل کرده است.

اقتصاد این کشور نسبتاً پایدار بوده است و بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی شروع به افتتاح دفاتر خود کرده‌اند که این مسأله فرصت‌های زیادی را برای افراد دارای مهارت‌های چند زبانه و تجربه خارجی ایجاد کرده است. در ترکیب با هزینه معقول زندگی و بازار کار پررونق، به‌راحتی می‌توان فهمید که چرا بسیاری از مردم بشدت خواهان مهاجرت به مجارستان و نیز جست‌وجوی پیشنهادات شغلی در این کشور هستند.

در این مقاله ما قصد داریم حوزه جاب آفر کشور مجارستان را با دقت بررسی و تمام اطلاعات مربوط به آن را به‌طور کامل ارائه دهیم. شما می‌توانید با یاری گرفتن از مؤسسه مهاجرتی صبا ویزا گام‌های استواری رو به آینده شغلی خود در مجارستان برداشته و به هدف خود برسید. ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

فهرست عناوین

ویزای کار یا اجازه اقامت مجارستان

شهروندان خارجی درصورت داشتن ویزای به اصطلاح “D” یا اجازه اقامت می‌توانند در قلمرو جمهوری مجارستان کار کنند. این قانون صرف‌نظر از اینکه کارمند قبلاً مجوز کار داشته باشد یا از گرفتن آن معاف باشد قابل اجرا است.

دو نوع مختلف ویزای “D” وجود دارد که بستگی به این دارد که آیا تعهد متقاضی به‌صورت خوداشتغالی یا استخدام شخص ثالث است. مقامات (سفارت یا کنسولگری) شصت (60) روز فرصت دارند تا درمورد اعطای ویزا یا رد درخواست تصمیم بگیرند. ویزا فقط در خارج از مجارستان صادر می‌شود، بنابراین کارمند باید قبل از ورود واقعی به مجارستان، آن را دریافت کند. حداکثر پانزده (15) روز قبل از انقضای ویزا، کارمند می‌تواند برای اجازه‌اقامت از وزارت امور داخله درخواست دهد. این مجوز برخلاف ویزا فقط در مجارستان صادر می‌شود و به دارنده آن اجازه می‌دهد طبق مقررات مهاجرت کار خود را انجام دهند.

رعایت قوانین الزامی فوق بسیار مهم است، زیرا کار بدون ویزا یا اجازه اقامت معتبر ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد. تحریمی که بلافاصله اعمال می‌شود این است که کارمند خارجی ممکن است باتوجه به تصمیم مقامات ذیصلاح مجارستان، دستور خروج از مجارستان و محرومیت از بازگشت به مدت بین 1 تا 10 سال را داشته باشد.

جاب آفر مجارستانمجوز کار مجارستان برای افراد خارجی‌

بسته به ملیت شما، روند درخواست و شروع کار در مجارستان می‌تواند متفاوت باشد. اتباع اروپایی می‌توانند مانند اتباع مجارستان برای کار درخواست دهند و داشتن پاسپورت اتحادیه اروپا نیز تضمین می‌کند که شما به مجوز کار در مجارستان نیاز ندارید. شهروندان غیر اتحادیه اروپا باید برای کار با کارفرمایانی که مایل به حمایت از مجوز کار آنها هستند، درخواست دهند. روند درخواست مجوزکار می‌تواند تا نه ماه طول بکشد و معمولاً باید با سایر اسناد مرتبط مانند گواهی اقامت و گواهی بیمه سلامت همراه شود که معمولاً توسط کارفرمای حامی مجوز سازماندهی می‌شود.

طبق مقررات معاصر اداره کار مجارستان، استخدام اتباع خارجی تنها در صورتی امکان پذیر است که کارفرما مجوز کار را دریافت کند. این مجوز می‌تواند حداکثر برای یک دوره زمانی صادر شود، هرچند امکان تمدید آن وجود دارد.

چنین مجوزی فقط می تواند توسط یک کارفرمای “محلی” درخواست شود. طبق این قانون، یک شرکت خارجی تنها در صورتی می تواند فعالیت اقتصادی خود را در مجارستان دنبال کند که از طریق نمایندگی یا یک شرکت تابعه حضور اقتصادی داشته باشد. در مورد کارمندان بومی حتی اگر با شرکت مادر قرارداد داشته باشند از نظر مقررات اداره کار با نهاد محلی شرکت مادر به عنوان کارفرما رفتار خواهد شد. دلیل اصلی آن این است که مقامات محلی می‌توانند کنترل مؤثرتر و آسانتری را بر یک نهاد محلی اعمال کنند.

شرایط اخذ مجوز کار مجارستان

دریافت مجوز کار مجارستان دارای شرایط و الزاماتی است که به بررسی آن خواهیم پرداخت:

  • کارفرما باید قبل از ارائه درخواست مجوز کار، درخواست نیروی کار معتبری داشته باشد که توسط اداره کار برای موقعیتی که تبعه خارجی باید برای آن استخدام شود، ثبت کرده باشد.
  • حداقل 30 روز هیچ شهروند مجارستانی برای این موقعیت مراجعه نکرده است.
  • شهروند خارجی باید تمام شرایط لازم برای پر کردن این موقعیت را داشته باشد.

در برخی موارد هیچ درخواست نیروی کار نباید ثبت شود، زیرا اداره‌کار بررسی نخواهد کردکه آیا یک تبعه مجارستانی برای موقعیت مورد‌نظر وجود دارد یا خیر. این باعث می‌شود که کل روند سریع‌تر و آسان‌تر پیش رود. مقررات مربوط به این مورد شامل این موارد است:

* یک توافقنامه بین‌المللی یک سهمیه سالانه را تعیین کرده و این سهمیه تمام نشده باشد (مثلاً با اتریش و آلمان چنین توافقی وجود دارد).

* برای استخدام یک تبعه خارجی در یک پست کلیدی تعهد کامل توسط کنوانسیون بین المللی باید انجام پذیرد.

* برای استخدام در یک شرکت تحت مالکیت اکثریت خارجی درصورتی که تعداد اتباع خارجی شاغل از دو درصد نیروی کار ثبت شده در 31 دسامبر سال تقویم گذشته تجاوز نکند.

* برای ورزشکاران حرفه‌ای که تحت قرارداد کار در فعالیت‌های ورزشی شرکت می‌کنند.

* برای استخدام یک تبعه خارجی به رسمیت شناخته شده بین‌المللی در زمینه@های آموزشی، علمی یا هنری و درصورتی که این فرد توسط یک موسسه آموزش عالی، موسسات تحقیقات علمی یا یک موسسه فرهنگی عمومی دعوت شده باشد.

* برای انجام کارهایی که مستلزم راه‌اندازی، تعمیرات گارانتی، تعمیر و نگهداری یا خدماتی است که بر اساس قرارداد خصوصی با یک شرکت ثبت شده خارجی انجام می‌شود به شرطی که زمانی که مدت این فعالیت‌ها بیش از پانزده (15) روز متوالی باشد.

همچنین معافیت‌هایی از قوانین کلی در مورد الزامات مجوز وجود دارد که در آن مجوز کار اصلاً مورد نیاز نیست:

* برای مدیر شعبه یا نمایندگی یک شرکت ثبت شده خارجی؛

* برای کارکنان نمایندگی‌های دیپلماتیک یا کنسولی؛

برای انجام کارهایی که شامل راه اندازی، تعمیرات گارانتی، تعمیر و نگهداری یا خدمات تضمینی است که براساس قرارداد خصوصی با یک شرکت ثبت‌شده خارجی انجام می‌شود، درصورتی که در هر زمان معین از 15 روز متوالی تجاوز نکند.

* برای مدیران ارشد و اعضای هیئت‌نظارت شرکت‌های با مشارکت خارجی.

جاب آفر مجارستانفرآیند درخواست مجوز کار مجارستان

مجوز کار مجارستان مراحلی دارد که باید طی شود:

  • مرحله اول: یافتن شغل در مجارستان و شیوه‌های مختلف آن

تعداد زیادی از مشاغل در بازار کار مجارستان در دسترس عموم نیستند. اگر در سال 2022  ابتدا به عنوان یک توریست به این مجارستان بروید جستجوی شغل مستقل در در این کشور ممکن است کار بسیار ساده‌تری باشد. دوستان و آشنایان که قبلا تجربه دارند یا در حال حاضر در مجارستان مشغول به کار هستند نیز می‌توانند امتیازی برای شما برای پیدا کردن کار در این کشور به حساب آیند. در غیر این صورت برای یافتن شغل باید به اینترنت متوسل شوید و تا حد امکان از منابع اطلاعاتی بیشتری استفاده کنید.

شبکه اجتماعی حرفه ای Linkedin.com از وب سایت خدمات استخدام عمومی مجارستان به آدرس munka.hu دیدن کنید. پیشنهادات را به طور مستقیم به شرکت های مجارستانی بنویسید یا از خدمات آژانس های استخدام محلی استفاده کنید. یک رویکرد جامع مطمئناً نتیجه خواهد داد.

شما باید کارفرما/شرکتی را پیدا کنید که مایل به کار در مجارستان باشد. Job Offer/قرارداد شغلی در درجه اول و مهمترین شرط لازم برای ویزای کار است.

وب‌سایت‌های کاریابی آنلاین زیادی وجود دارد که می‌توانید برای یافتن شغل در مجارستان از آن استفاده کنید. در این مقاله لیستی از وب‌سایت‌های کاریابی آنلاین را به اشتراک می‌گذاریم که شهرت خوبی دارند. شما باید از این وب‌سایت‌ها بازدید کرده و در هر کدام یک حساب کاربری رایگان ایجاد و رزومه خود را در وب‌سایت های کاریابی آنلاین آپلود کنید. پس از تکمیل این مرحله، می‌توانید جستجوی کار در مجارستان را آغاز کنید. اکنون لیستی از بهترین وب‌سایت های کاریابی آنلاین را با هم بررسی می‌کنیم:

  • Indeed Hungary Jobs: وب سایت بسیار معتبر و فعال که خدماتی را در سطح جهانی ارائه می‌دهد.
  • Jobs Monster Hungary: این سایت نیز همانند سایت Indeed Monster بهترین مکان برای شروع جستجوی کار در مجارستان است.
  • مشاغل بوداپست: بوداپست پایتخت مجارستان است، این وب سایت مجارستانی است که شامل بیشتر مشاغل حوزه کشور مجارستان می‌شود.
  • مشاغل LinkedIn مجارستان: ما شدیداً این پلتفرم اجتماعی را برای مشاهده آخرین لیست مشاغل در مجارستان و ایجاد تعامل با کارفرمایان مجارستانی پیشنهاد می‌کنیم.
  • کاریابی CareerJet مجارستان: این وب‌سایت نیز بسیار قدیمی و معتبر و مکان خوبی برای شروع کاریابی است.
  • Allas jobs: همچنین وب سایت مجارستانی است که خدماتی را برای خارجی‌ها و مردم محلی ارائه می‌دهد.
  • Job Line Hungary: وب سایت مجارستانی که لیست کاملی از آخرین فرصت‌های شغلی را دارد.

برای یافتن شغل در مجارستان می‌توانید این وب سایت‌ها را امتحان کنید. بااین‌حال، می‌توانید فهرستی از شرکت‌های مستقر در مجارستان را از طریق گوگل جستجو کرده و به سادگی به وب‌سایت‌ شرکت‌ها مراجعه کنید تا در صورت نیاز به کارگران خارج از کشور با آنها تماس بگیرید. این روش نیز راه مؤثری برای یافتن کار در مجارستان است.

برخی از آژانس‌های کاریابی که در مجارستان کار می‌کنند نیز خدمات کاریابی ارائه می‌دهند، اما ممکن است هزینه‌های سنگینی را برای این کار درخواست کنند که ممکن است به‌صرفه نباشد.

  • مرحله دوم: آگهی استخدام

اگر در یافتن کارفرما/شرکتی موفق شدید که مایل به دادن کار به شما باشد، کارفرمای شما باید این شغل را تا 15 روز یا یک دوره مشخص توسط دولت در اداره کار مجارستان تبلیغ کند. فقط برای اطمینان از اینکه هیچ شهروند محلی مجارستانی برای این شغل وجود ندارد این کار انجام می‌پذیرد و این به معنای اولویت دادن به شهروندان محلی برای مشاغل است.

  • مرحله سوم: درخواست مجوزکار در مجارستان

پس از دریافت تاییدیه از اداره‌کار مجارستان، کارفرمای شما باید برای شما اجازه‌کار را درخواست کند. کارفرما قبل از این مرحله باید با شما قرارداد کاری ببندد. روند درخواست مجوزکار ممکن است ده تا پانزده روز یا بیشتر طول بکشد. هنگامی که کارفرمای شما این مجوز کار را دریافت کرد، باید آن را برای شما ارسال کند.

  • مرحله چهارم: درخواست ویزای کار در سفارت

این آخرین مرحله ویزای کاری مجارستان است. هنگامی که کارفرمای شما مجوز کار را از دولت مجارستان دریافت کرد، باید آن را برای شما ارسال کند. پس از دریافت این تاییدیه، می‌توانید برای ویزای کاری مجارستان در سفارت یا کنسولگری مجارستان در کشور خود درخواست دهید. نوع مدارک خواسته شده نیز بسته به کشوری دارد که متقاضی در آن اقامت دارد. مدت زمان ویزای‌کار بستگی به‌مدت قرارداد کاری دارد.

مشاغل و دستمزدها در مجارستان

متأسفانه حقوق مجارستان امروز از پایین‌ترین حقوق‌ها در بین کشورهای اتحادیه اروپا است. اگر هدف اصلی شما از مهاجرت کاری به مجارستان افزایش چند برابری سطح درآمد شما باشد، بهتر است این قضیه را را فراموش کنید. طبق گزارش اداره آمار محلی، متوسط ​​دستمزد در مجارستان در سال 2022 – 1205 یورو در ماه است و پس از کسر مالیات حدود 800 یورو برای فرد باقی می‌ماند. اگرچه این درصد بیشتر از رومانی یا بلغارستان است، اما کمتر از لتونی یا لیتوانی است. به‌هرحال، در سال 2021 رشد متوسط ​​دستمزد در مجارستان حدود 10 درصد بود.

حداقل دستمزد در مجارستان از اول ژانویه 2022، 560 یورو در ماه (200000 فورینت) برای کارگران غیرماهر و 725 یورو (260،000 فورینت) برای کارگران ماهر است. اگر می‌خواهید به عنوان یک خارجی در مجارستان به دنبال یک فرصت شغلی معتبر و با درآمد خوب باشید، باید روی دفاتر نمایندگی‌های متعدد شرکت‌های بین‌المللی تمرکز کنید. البته سهم بزرگ چنین شرکت‌هایی در پایتخت مجارستان – بوداپست – قرار دارد. شرکت‌هایی مانند Vodafone، Nestle، Phillips، Nokia، IBM و بسیاری دیگر.

برنامه‌نویسان و مهندسان با تجربه شانس خوبی برای یافتن شغل در مجارستان دارند و برخی جاهای خالی نیز در زمینه بانکداری، حسابداری، مدیریت وجود دارد. رانندگان بین‌المللی (رانندگان کامیون) باتجربه اغلب موردتقاضا هستند. همچنین تقاضا برای نیروی کار غیرماهر وجود دارد و گاهی اوقات این مشاغل بدون الزامات سخت زبان مجارستانی قابل درخواست است چراکه معمولاً این مشاغل در حوزه کشاورزی یا پرسنل خدماتی در تجارت گردشگری، هتل و رستوران هستند و نیاز چندانی به زبان مجارستانی برای کارگر وجود ندارد.

به‌طورکلی، خارجی‌ها در مجارستان می‌توانند روی حقوق 500-700 یورو در ماه حساب کنند و کارگران ماهر حدود 1000 یورو.

جاب آفر مجارستانهزینه زندگی در مجارستان

اگر درحال نقل مکان به مجارستان هستید، متوجه تفاوت زیادی در هزینه زندگی خواهید شد. هزینه زندگی در مجارستان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی نسبتاً پایین است، این هم در مورد هزینه‌های اجاره، بیرون رفتن و نیز سایر هزینه‌های روزانه صادق است. شهرهای اصلی مانند بوداپست و دبرسن گران‌ترین مکان‌های این کشور برای زندگی هستند، اما صرف نظر از اینکه در کجا اقامت می‌کنید، هرگز نگران هزینه‌های زیاد برای زندگی نخواهید بود.

در مجارستان، غذا خوردن در خارج از خانه بسیار ارزان است. برای یک وعده غذایی در یک رستوران ارزان قیمت،تنها با پرداخت 5 الی 6 یورو یک وعده غذای خوب و معمولی بخرید. بیرون رفتن برای نوشیدنی با دوستان نیز به‌همان اندازه مقرون به‌صرفه خواهد بود. اگر بین نوشیدنی‌ها، به قهوه علاقه زیاد دارید، می‌توانید به هر اندازه که دوست دارید در کافی‌شاپ‌ها و کافه‌ها وقت بگذرانید، زیرا یک فنجان قهوه فقط 460 فوت برای شما هزینه دارد که حدود 1.20 یورو است.

وقتی در مجارستان خواربار هفتگی خود می‌خرید، خرید با بودجه بسیار کم آسان است. تولید در مجارستان بسیار ارزان است، اما وقتی شروع به اضافه کردن چیزهایی مانند گوشت به لیست خود می‌کنید،ممکن است قیمت‌ها به یکباره گران بنطر برسد. متوسط ​​هزینه زندگی برای یک فرد مجرد در مجارستان حدود 465 یورو در ماه است، بدون احتساب هزینه اجاره. این بیش از 46 درصد کمتر از هزینه‌ای است که شما انتظار دارید برای زندگی در یک شهر سوئدی مانند استکهلم بپردازید.

سوالات متداول

آیا یک خارجی می‌تواند در مجارستان کار پیدا کند؟
طبق مقررات معاصر اداره کار مجارستان، استخدام اتباع خارجی تنها درصورتی امکان پذیر است که کارفرما مجوز این کار را دریافت کند. این مجوز می‌تواند حداکثر برای یک دوره زمانی صادر شود، هرچند امکان تمدید آن وجود دارد.
آیا مهاجرت به مجارستان آسان است؟
هر ساله افراد بیشتری نه تنها به دلیل موقعیت مکانی آن و عضویت در اتحادیه اروپا، بلکه به این دلیل که مهاجرت به مجارستان بسیار ساده و یکی از ارزان‌ترین کشورهای اروپا برای مهاجرت است، به مهاجرت به بوداپست متوسل می‌شوند.
آیا کار کردن در مجارستان سخت است؟
یافتن شغل در مجارستان چندان دشوار نیست. اگرچه یافتن شغل در مجارستان در وهله اول می‌تواند ترسناک به‌نظر برسد، اما اگر نکات مربوط به این فرآیند را بدانید و کمکی در اختیار داشته باشید، می‌تواند یک روند بدون درد باشد.
میانگین حقوق در مجارستان چقدر است؟
میانگین حقوق در بوداپست، مجارستان در حال حاضر حدود 300000 HUF (یا 817 یورو) پس از کسر مالیات در سال 2022 است. حقوق در بوداپست به‌طور قابل توجهی بالاتر از بقیه مجارستان است.
هزینه مجوز کار در مجارستان چقدر است؟
هزینه خدمات اداری “اجازه اقامت با هدف اشتغال” اگر در قلمرو مجارستان (در یکی از دفاتر خدمات مشتریان NDGAP) ارائه شود، 39000 HUF است.

 

سخن پایانی

اگرچه این پروسه ممکن است زمان‌بر باشد، اما پیدا کردن کار و نیز روند مصاحبه در مجارستان تقریباً مانند بقیه اروپا است. مجارستان با شرایط کاری خوب، فرهنگ پررونق و سیستم بهداشتی و آموزشی روبه‌رشد، فرصتی عالی برای مهاجرانی است که به‌دنبال زندگی و کار در این بخش از اروپا هستند. با وجود آنکه بیشتر مشاغل مجارستان در داخل و اطراف پایتخت بوداپست قرار دارند، اما هنوز هم می‌توان فرصت‌های باورنکردنی را با شرکت‌های بین‌المللی مستقر در مکان‌های کمتر شناخته شده مانند Kecskemet و Gyor پیدا کرد.

با توجه به اینکه مجارستان بخشی از اتحادیه اروپا است و در منطقه شینگن قرار دارد، مزایای کار و زندگی در مجارستان می‌تواند فراوان باشد. مجارستان اقتصاد قوی و متنوعی دارد که بر سطح تولید بالا در بخش‌های مختلف تمرکز دارد. این بدان معنی است که فرصت‌های شغلی در صنعت فناوری اطلاعات، مهندسی و گردشگری برای مهاجران فراوان است.

اگر شما نیز به دنبال کار در مجارستان هستید، باید بدانید از کجا و چگونه شروع کنید. گاهی اوقات ممکن است این فرآیند گیج‌کننده باشد و باید بدانید که کدام بخش‌ها بیشتر از سایر بخش‌ها به‌دنبال استخدام نیروی کار خارجی هستند. ما در مؤسسه مهاجرتی صبا ویزا به همراه تیم مشاوران متخصص خود به شما پیشنهاد می‌کنیم که فرصت را غنیمت شمرده و با ما تماس بگیرید تا با راهنمایی‌های تخصصی و اطلاعات به‌روز شما را به سر منزل مقصود برسانیم. شما همچنین می‌توانید فرم مشاوره رایگان ما را پر کنید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 3 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. محمدرضا حدادی
    19 مرداد 1402
    پاسخ

    سلام لطفاً کمک کنید تا بتونم زندگی وکاری درمجارستان پیداکنم سپاس از شما

    • سلام، وقت بخیر
      لطفا جهت ارتباط با مشاوران مجموعه با شماره 58416-021 تماس بگیرید.

برای مشاوره رایگان کلیک کنید