لوگو صبا ویزا
دوره های زبان فرانسه

دوره های زبان فرانسه

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه دوره های زبان فرانسه به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.

مشاوره رایگان

آیا شما هم تمایل به یادگیری زبان خارجی دارید؟ آیا دوست دارید که یک زبان سخت را یاد بگیرید و آن را به گونه‌ای صحبت کنید که هیچ کس نتواند به پای شما برسد. قطعا همه از داشتن این مهارت لذت می‌برند اما شاید خیلی وقت یادگیری زبان‌های خارجه را نداشته باشند. از طرفی گاهی اوقات مجبور به انجام این کار هستید؛‌ مثلا فرض کنید که میخواهید به یک کشور خارجی سفر کنید یا برای همیشه مهاجرت کرده و در آنجا زندگی کنید که قطعاً برای یک زندگی راحت باید زبان آن کشور را بلد باشید. اما آیا میدانستید که شما می‌توانید در دوره‌ زبان‌های خارجی در بعضی از کشورها شرکت کنید و شانس پذیرش برای تحصیل یا حتی کار در این کشورها را نیز داشته باشید؟ یکی از این کشورها فرانسه است که این امکان را در اختیار مردم سراسر دنیا قرار می‌دهد. بدین منظور در این مقاله تصمیم گرفتیم راجع به زبان فرانسوی صحبت کنیم و دوره های زبان فرانسه را برایتان توضیح دهیم تا اگر تمایل به انجام این کار دارید، بدانید که شرکت در این دوره‌ها از چه راه‌هایی امکانپذیر است.

دوره زبان فرانسه

فهرست عناوین

منظور از دوره های زبان فرانسه چیست؟

شاید خیلی از شما هنوز دقیقا متوجه این موضوع نشده و از خودتان بپرسید که دوره زبان فرانسه دقیقاً چه دوره‌ای است. شما به عنوان فردی که مدرک زبان فرانسوی ندارید اما می خواهید تحصیل در فرانسه داشته باشید و در آنجا کار کنید یا حتی در کشورهای دیگر مانند کانادا زندگی خود را ادامه دهید، می‌توانید در مراکز زبان واقع در کشور فرانسه دوره های زبان را سپری کنید.

ممکن است که این مراکز خصوصی یا دولتی باشند و مدارکِ آنها این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید در کشورهای اروپایی بدون هیچ مدرک زبان دیگری، تحصیلات خود را ادامه دهید.

دوره های زبان فرانسه از سطح مبتدی تا پیشرفته برنامه‌ریزی می‌شوند اما تعداد افرادی که پذیرش می‌گیرند، محدود هستند. هر سال فقط دو مرتبه این امکان ارائه می‌شود که شما می‌توانید برای آن درخواست بدهید‌. دوره‌های زبان در این کشورها هم معمولا شش ماهه، یک ساله و دو ساله هستند.

توضیحات کلی در مورد این دوره ها

قبل از اینکه بخواهیم شرایط شرکت در دوره های زبان فرانسه را برایتان توضیح دهیم، بهتر است که در مورد زبان فرانسه و شرایط عمومی این دوره‌ها با شما صحبت کنیم. فرانسه جزو زبان‌هایی است که در خیلی از کشورهای دنیا به این زبان صحبت می‌کنند. از طرفی گویش‌های بومی هم در کشور فرانسه وجود دارد؛ مانند هر کشور دیگری که گویش‌های متفاوت دارد. مثلاً در کانادا به ویژه در استان کبک گویش‌های متفاوتی از زبان فرانسه را شاهد هستید. در کشورهای پیشرفته دیگری مانند سوئیس، بلژیک و آمریکا هم خیلی‌ها به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند‌. در واقع می‌توان گفت که زبان فرانسه زبان رسمی سیاست در کل دنیا به شکل غیر رسمی هم محسوب می‌شود و یکی از زبان‌های رسمی در سازمان ملل متحد هم به حساب می‌آید.
در صلیب سرخ، ناتو، شورای اروپا، دادگاه بین‌المللی لاهه، پزشکان بدون مرز، سازمان‌های بین المللی، کمیسیون اروپا و خیلی از مراکز بین‌المللی و سازمان‌های سیاسی جهان، زبان فرانسه را به عنوان زبان رسمی می‌شناسند. در نتیجه اگر شما زبان فرانسوی بلد باشید، نه تنها از مزایای آن در خود کشور فرانسه بهره‌مند خواهید شد، بلکه می‌توانید در کشورهای دیگر هم از علم زبان فرانسه استفاده کنید و پروسه‌های مهاجرتی به کشورهای دیگر هم برایتان راحت‌تر انجام شود.

چرا زبان فرانسه را انتخاب کنیم؟

سوالی که برای خیلی از شما پیش می‌آید، این است که یادگیری زبان فرانسه چه ضرورتی دارد؟ در واقع اگر زبان فرانسه بلد باشید و حتی در کشور فرانسه هم زندگی نکنید، مطمئن باشید که در جاهای مختلفی از مزایای آن بهره‌مند خواهید شد. زیرا تقریباً ۳۰ کشور در دنیا و ۳۰۰ میلیون نفر در کل جهان به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند؛ یعنی فرانسه زبان رسمی آن‌ها است‌. از طرفی اگر شما زبان فرانسوی بلد باشید، می‌توانید در مراکز آموزش بسیار عالی با رتبه بالا در سراسر دنیا تحصیلات خود را ادامه دهید. اگر زبان فرانسوی یاد بگیرید، امکان این را دارید که به غیر از فرانسه به کشورهای دیگر مثلاً کانادا مهاجرت کنید و کار و زندگی خود را در آنجا پیش ببرید. پس متوجه شدید که دوره های زبان فرانسه نه تنها برای خود کشور فرانسه، بلکه برای خیلی دیگر از جاهای دنیا می‌تواند مفید واقع شود.

یادگیری زبان فرانسه چه مزایایی دارد؟

اگر دوره یکساله زبان را در فرانسه سپری کنید، به شما مدرکی می‌دهند که سطح آن معادل با B2 است‌. وقتی این مدرک را داشته باشید، مزایای زیادی شامل حال شما می‌شود و می‌توانید اقدامات مختلفی را به انجام برسانید که شامل موارد زیر هستند:

  • قابلیت این را دارد که در دانشگاه‌های دولتی فرانسه درس بخوانید؛ بدون اینکه بخواهید در ایران ویزای خود را تبدیل کنید‌.
  • قابلیت این را دارید که از فرانسه به کانادا مهاجرت کنید و برای استان کبک درخواست مهاجرت بدهید، می‌توانید با یک شرکت فرانسوی قرارداد کاری ببندید و ویزای کار بگیرید و باز هم نیازی به تبدیل ویزا وجود ندارد.
  • با شرکت در دوره های زبان فرانسه می‌توانید در دانشگاه‌های اروپایی مثل آلمان هم ادامه تحصیل دهید و اقدامات مربوط به تحصیل و مهاجرت را از سفارت این کشورها در داخل فرانسه به انجام برسانید.
  • همچنین می‌توانید برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا، ایالات متحده آمریکا و کشورهای پیشرفته اقدام کنید که باز هم باید از سفارت این کشور در فرانسه این کار را به انجام برسانید.
  • یکی دیگر از مزایایی که میتوانیم در این مورد نام ببریم، این است که شرکت در این دوره‌ها نسبت به شرکت در کلاس های زبان فرانسه در کشور خودمان ایران وضعیت بسیار مناسب تری دارد‌. مهمتر ازهمه اینکه شما در محیط قرار می‌گیرید و کاملاً در مرکز زبان فرانسوی هستید‌.
  • از طرفی کیفیت آموزش زبان فرانسه در خودِ کشور فرانسه به عنوان زبان رسمی، قطعا خیلی بیشتر از دوره های زبان فرانسه در کشور خودمان ایران است.
  • از طرفی بعد از این که دوره‌های زبان را پشت سر می‌گذارید، اگر تمایل به کار کردن و پیدا کردنِ شغل در این کشور داشته باشید، می‌توانید وارد بازار کار شوید و اقامت کشور فرانسه هم بگیرید.

یادگیری زبان فرانسوی در کشور فرانسه برای چه افرادی مناسب‌تر است؟

شاید شما هم تصمیم گرفته باشید که دوره های زبان فرانسه را در این کشور پشت سر بگذارید اما در حقیقت همه افراد برای این گزینه مناسب نیستید. اگر یکی از اهداف زیر را دارید، می‌توانید در این باره بیشتر فکر کنید و تصمیم قطعی تان را بگیرید. در واقع اگر جزو افراد زیر هستید، گزینه مناسبی برای تحصیل در زبان فرانسوی در این کشور خواهید بود:

  • اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های فرانسه یا دانشگاههای دولتی اروپا با هزینه مناسب دارید، می‌توانید در دوره‌های زبان در کشور فرانسه شرکت کنید.
  • اگر می‌خواهید در کشور فرانسه تحصیل کنید، به مدرک زبان فرانسه نیاز دارید. البته در بعضی رشته‌ها بدون مدرک زبان هم می‌توانید این کار را انجام دهید اما اگر مدرک زبان را از این کشور بگیرید، می‌توانید در کشورهای مختلف از جمله خود فرانسه و دانشگاه دولتی آن و دیگر کشورهای حوزه شینگن هم تحصیلات خود را ادامه دهید و ویزای خود را تبدبل به ویزای تحصیلی کنید.
  • اگر قصد مهاجرت به اروپا را دارید، باز هم باید زبان فرانسه بلد باشید. بعد از شرکت در دوره های زبان فرانسه می‌توانید با هزینه کم به اروپا مهاجرت کنید. هزینه دوره های زبان در فرانسه در دانشگاه و آموزشگاه‌های دولتی این کشور بالا نیست و اکثر شماهایی که درخواست داده‌اید، می‌توانید آنها را پرداخت کنید اما در آموزشگاه خصوصی کمی هزینه‌ها بیشتر است که در همه جای دنیا چنین موضوعی طبیعی است.
  • اگر در بین کشورهای اروپایی، کانادا برایتان اولویت است؛ امکان مهاجرت به کانادا از طریق زبان فرانسه بعد از شرکت در این دوره‌ها هم وجود دارد؛ یعنی شما می‌توانید بعد از اینکه دوره‌هایتان به اتمام رسید، از فرانسه به کانادا مهاجرت کنید. البته به شرطی که مدرک زبان B2 را اخذ کرده باشید.
  • اگر میخواهید در سریعترین زمان ممکن به کشورهای اروپایی مهاجرت کنید؛ بدانید که در کمترین زمان ممکن هم با داشتن این مدرک امکان‌پذیر است. شما در این روش می‌توانید برای کالج‌های دولتی که معمولاً دو نوبت در سال پذیرش دارند یا برای کالج‌های خصوصی که هر ماه پذیرش آنها انجام می‌شود، با شرکت در دوره های زبان فرانسه این کار را به انجام برسانید. اگر هم میخواهید از سفارت نوبت بگیرید؛ در کمتر از سه ماه به شما نوبت داده خواهد شد.

یادگیری زبان فرانسه

آیا در آموزش زبان مراکز خصوصی بهتر از مراکز دولتی عمل می‌کنند؟

اگر قصد این را دارید که دوره های زبان فرانسه را پشت سر بگذارید، احتمالا به این فکر می کنید که مراکز خصوصی بهتر هستند یا مراکز دولتی. در مورد تحصیل در دوره های زبان در مراکز دولتی مزایایی وجود دارد که در مراکز خصوصی نیست اما بهرحال هر کدام می‌توانند نسبت به ویژگی‌های خود مفید واقع شوند.

اول از همه باید بگوییم که سطوح زبانی که در آنها ارائه می شود؛ با یکدیگر متفاوت است. شما در کالج‌های دولتی فقط تا سطح پیشرفته یعنی C1 می‌توانید زبان را ادامه دهید؛ اما در کالج های خصوصی تا سطح فوق پیشرفته یعنی C2 امکان انجام این کار وجود دارد‌.

ظرفیت کالج های دولتی خیلی سریعتر پر می شود، زیرا طرفدار بیشتری دارد و محدودیت بیشتر است اما در کالج‌های خصوصی به خاطر هزینه بالاتر، اکثرا ظرفیت خالی وجود دارد.

از لحاظ شهریه برای کالج‌های دولتی در کشور فرانسه برای یک دوره هفت ماهه شما باید بین یک الی سه هزار یورو پرداخت کنید. اما برای همین دوره‌ها در کالج‌های خصوصی باید بین ۲۵۰۰ الی پنج هزار یورو پول بپردازید. این تفاوت قیمتی به خاطر این است که نوع کالج و شهری که قرار است در آن، دوره های زبان فرانسه را سپری کنید در میزان هزینه‌ها تاثیر گذار است.

در مراکز آموزشی دولتی و خصوصی هر دو خوابگاه دارند و برای هر دو شما باید هزینه پرداخت کنید. خوابگاه‌های مختلف با امکانات متفاوت هزینه متنوعی هم دارند.

مزیتِ دیگری که در مورد کالج‌های خصوصی وجود دارد، این است که شما میتوانید درخواست پذیرش را هر ماه انجام دهید اما کالج‌های دولتی، همانطور که بالاتر هم گفتیم، در سال فقط در ماه شهریور و دی امکان پذیرششان وجود دارد.

برای پذیرش در این دوره‌ها باید چه شرایطی داشته باشیم؟

قطعا دوره های زبان فرانسه دوره‌های پرطرفداری هستند و شما باید شرایطی که برایتان ارائه می‌شود را به طور کامل رعایت کرده باشید تا بتوانید در این کشورها پذیرش بگیرید. شرایطی که می‌تواند به شما کمک کند تا شانس پذیرشتان بالا برود، در دوره‌های سنی مختلف، متفاوت است‌. به خاطر همین به شما توصیح خواهیم داد که در هر بازه سنی نیاز به رعایت چه شرایطی دارید.

متقاضیان بین سن ۱۸ تا ۲۲ سال

اگر در این دسته‌بندی قرار میگیرید، باید شرایط زیر را دارا باشید:

  • حداقل باید دیپلم نظام جدید یا مدرک پیش دانشگاهی داشته باشید.
  • باید گواهی تمکن مالی ارائه دهید که ثابت کند می‌توانید هزینه‌های خود را برای زندگی در این کشور پرداخت کنید که در این سن باید حداقل هفت هزار یورو در ماه باشد که باز هم با توجه به کالجی که انتخاب کردید و شهری که قرار است در آن زندگی کنید، هزینه ها متفاوت خواهد بود.
  • حتما باید در سطح ابتدایی به زبان فرانسه آشنایی داشته باشید تا بتوانید این دوره‌ها را سپری کنید.

متقاضیان بین سن ۲۳ تا ۴۰ سال

اگر در این دسته بندی قرار میگیرید هم باید شرایط زیر را ارائه دهید:

  • حداقل مدرکی که نیاز دارید تا بتوانید در دوره های زبان فرانسه در این بازه سنی شرکت کنید، مدرک کارشناسی است.
  • گواهی تمکن مالی شما هم حداقل باید هفت هزار یورو باشد.
  • همچنین باید با زبان فرانسه به صورت ابتدایی آشنایی داشته باشید.

متقاضیان بالای چهل سال

اگر سن شما بیشتر از ۴۰ سال است، علاوه بر تمام مواردی که در بالا اشاره کردیم، باید رزومه کاری هم ارائه دهید. در واقع اگر یک رزومه کاری قوی و پر بار داشته باشید، احتمال اینکه در این دوره‌ها پذیرش بگیرید، بالا خواهد بود.

چه هزینه‌های دیگری را به غیر از هزینه خود دوره باید مدنظر قرار دهیم؟

وقتی که می‌خواهید به کشور فرانسه مهاجرت کنید و در دوره های زبان فرانسه شرکت کنید، یک سری هزینه‌ها هست که باید آنها را در نظر بگیرید و بعد اقدام به انجام پروسه مهاجرتی کنید. جدا از هزینه‌ای که برای دوره در نظر می‌گیرید، هزینه‌های زندگی را نیز نباید فراموش کنید. هزینه زندگی یعنی هزینه‌های مربوط به خوابگاه یا اجاره یک منزل کوچک، خورد و خوراک، بیمه، حمل و نقل و دیگر هزینه‌های متفرقه که همگی را باید به صورت تقریبی تخمین بزنید؛ البته سبک زندگی شما و شهری که در آنجا زندگی می‌کنید و کالجی که در آن ثبت‌نام کرده‌اید؛ همگی می‌توانند میزان هزینه‌ها را کمتر یا بیشتر کنند.

آیا برای ویزای دانشجویی هم نیاز به پرداخت هزینه است؟

برای شرکت در دوره های زبان فرانسه، باید ویزای دانشجویی بگیرید که برای اخذ این ویزا نیازمند پرداخت یکسری هزینه‌ها هستید؛ مثلا اینکه نیاز دارید هزینه ترجمه مدارک، هزینه مصاحبه در سفارت فرانسه و هزینه‌های مربوط به انگشت‌نگاری را پرداخت کنید تا اقدامات مربوط به ویزای دانشجویی تان انجام شود.

برای اخذ پذیرش در دوره‌ های زبان فرانسه باید چه مدارکی را ارائه دهیم؟

برای شرکت در این دوره‌ها شما باید یکسری مدارک به سفارت فرانسه ارائه دهید؛ دقیقا مانند زمانی که می‌خواهید از طریق راه‌های مختلف به این کشور مهاجرت کنید. مدارکی که باید آماده کنید شامل موارد زیر است:

  • دو قطعه عکس
  • ارائه نامه پذیرش از کالج
  • کپی از صفحه اول پاسپورت
  • ارائه پاسپورت با حداقل یک سال اعتبار
  • ارائه مدارک تحصیلی
  • ارائه گواهی اشتغال به تحصیل یا اشتغال به کار
  • ترجمه رسمی رزومه به زبان انگلیسی و فرانسوی
  • ترجمه شناسنامه همراه با مهر تایید و ارائه اصل و کپی این مدرک
  • ترجمه رسمی انگیزه نامه به زبان انگلیسی و فرانسوی
  • ارائه ۲ نسخه تکمیل شده از فرم درخواست ویزای بلند مدت تحصیلی
  • ارائه برگه مرخصی برای اخذ ویزای تحصیلی

چگونه باید با مدرک زبان فرانسه به کانادا مهاجرت کنیم؟

اگر قصد شما برای شرکت در دوره های زبان فرانسه مهاجرت به کشور کانادا است، خوشبختانه می‌توانید این کار را به انجام برسانید.‌ به این صورت که باید دوره زبان شما در کشور فرانسه به پایان برسد، یعنی باید مدرک زبان  B2 داشته باشید و از طریق سفارت کانادا در پاریس اقدام کنید و مهاجرت کاری یا تحصیلی را به انجام برسانید یا اینکه از دیگر برنامه‌های مهاجرتی کانادا مثلاً برنامه مهاجرتی  PEQ برای مهاجرت استانی کبک اقدام کنید.

شرکت در دوره های زبان فرانسه

آیا برای شرکت در دوره های زبان فرانسه نیاز به مشاوره مهاجرتی داریم؟

بدون شک شما زمانی می‌توانید در دوره‌های زبان در یک کشور خارجی شرکت کنید که فرایند مهاجرت به این کشور را بدانید. در مورد مهاجرت به فرانسه هم به قطعیت می‌توانیم بگوییم که بله، نیاز به مشاوره مهاجرتی دارید. زیرا یکسری اقدامات حقوقی، مالی و پروژه‌های پیچیده مربوط به آماده کردن مدارک وجود دارد که باید فردی با تجربه و متخصص در این زمینه باشد تا بتواند به شما کمک کند و آنها را در سریعترین زمان ممکن به انجام برساند. از طرفی هم اگر وقت تلف کنید، شانس شما برای پذیرش در دانشگاه های دولتی کمتر می‌شود. برای اینکه بتوانید اقدامات را سریعا و به درست‌ترین حالت ممکن به انجام برسانید، حتماً به موسسه ما یعنی موسسه مهاجرتی صباویزا مراجعه کنید. مشاورانی که در سایت و موسسه فعالیت می‌کنند، همگی در این زمینه با تجربه و کاردان هستند و می‌توانند پروسه مهاجرتی شما را سریعتر پیش ببرند.

سوالات متداول

در این قسمت به یک سری سوالات متداول در مورد شرکت در دوره های زبان فرانسه پاسخ خواهیم داد:

آیا برای شرکت در این دوره ها نیاز به پرداخت بیعانه داریم؟
وقتی که می‌خواهید در یک دوره خاص ثبت نام کنید؛ ظرفیت محدودی در نظر گرفته می‌شود و برای رزرو، کاملاً طبیعی است که از شما درخواست بیعانه کنند. در این مورد هم بعد از اینکه پذیرش کالج را گرفتید، باید بیعانه دوره زبان مورد نظر را به کشور فرانسه پرداخت کنید. بعد از این که بیعانه را پرداخت می‌کنید؛ باید منتظر باشید که ایمیلی از طرف دانشگاه ارسال شود. در این ایمیل سطح تسلط شما به زبان فرانسه را ارزیابی می‌کنند و تعیین می‌کنند که شما در چه سطحی در این دوره‌ها باید شرکت کنید.
در چه مرحله‌ای باید به سفارت فرانسه مراجعه کنیم؟
برای شرکت در دوره های زبان فرانسه، فرقی ندارد که در حالِ حاضر در کجا اقامت دارید. اگر در ایران یا هر کشور دیگری باشید، باید نامه پذیرش و رزرو خود را برای شرکت در این دوره‌ها به سفارت فرانسه ارائه دهید‌. یعنی حتما باید این مراحل را پشت سر بگذارید تا وارد پروسه صدور ویزا شوید. بعد از سپری شدن مراحل مورد نظر، ویزا به شما اختصاص داده می‌شود که در واقع مجوز ورود به خاک فرانسه است و در پاسپورت شما هم درج خواهد شد.
آیا می‌توانیم ویزای خود را از این طریق تمدید کنیم؟
اگر در این دوره‌ها شرکت کردید و توانستید مدرک زبان فرانسه با سطح B1 بگیرید، امکان این را دارید که در یکی از دانشگاه‌های فرانسه ثبت نام کنید و تحصیلات خود را در این کشور به انجام برسانید و بعد از یکسال ویزای خود را تمدید کنید. البته راه‌های دیگری هم وجود دارد و آن هم این است که در یک شرکت فرانسوی استخدام شوید یا اینکه مجوز کار دریافت کرده باشید تا بتوانید اقامتتان را دوباره تمدید کنید اما اگر مدرک B1 نداشته باشید، فقط یک بار فرصت دارید که ویزایتان را یک سال دیگر تمدید کنید تا بتوانید این مدرک را بگیرید و پروسه‌هایی که در بالا گفتیم را طی کنید.
شرایط دقیق کالج مورد نظر را از کجا پیگیری کنیم؟
شما می‌توانید وضعیت کالج‌های مختلف برای دوره‌های زبان فرانسه را به طور کلی مطالعه کنید که در این مقاله هم برایتان توضیح دادیم اما اگر می‌خواهید شرایط دقیق یک کالج مشخص را بدانید؛ به وبسایت رسمی آن کالج مراجعه کنید تا بدانید که چه شرایطی را در نظر گرفته است و متناسب با آن اقدام کنید.

نتیجه گیری

خیلی از شما قبل از این نمی دانستید که می‌توانید در دوره‌های زبان خارجه در بسیاری از کشورهای دنیا شرکت کنید و مدرک بگیرید و از مزایای اخذ مدرک بهره‌مند شوید. در این مقاله به طور کامل برایتان در مورد دوره های زبان فرانسه و شرکت در این دوره‌ها در خود کشور فرانسه توضیح دادیم. برایتان گفتیم که مزایای شرکت در این دوره‌ها چیست، برای چه افرادی مناسب‌تر است، برای پذیرش در این دوره‌ها باید چه مدارکی ارائه دهید و چه شرایطی داشته باشید؛‌ همچنین در مورد هزینه های آن و هزینه‌های زندگی در فرانسه هم به طور خلاصه برایتان صحبت کردیم و توضیحاتی دادیم تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا گزینه خوبی برای شرکت در این دوره‌ها هستید یا خیر.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید