لوگو صبا ویزا
فرآیند-دریافت-پاسپورت (3)

فرآیند دریافت پاسپورت برای مهاجرت به خارج از کشور

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه فرآیند دریافت پاسپورت برای مهاجرت به خارج از کشور و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. مشاوره رایگان

یکی از مهم‌ترین مدارک برای خروج از هر کشور گذرنامه یا پاسپورت است و ساکنین تمامی کشورها برای سفر به کشوری دیگر ملزم به داشتن پاسپورت هستند. در واقع می‌توان به پاسپورت، شناسنامه‌ای برای سفر به خارج از کشور گفت که بدون آن، امکان خروج وجود ندارد و برای هر شخصی نیز منحصر به فرد می‌باشد. گرفتن پاسپورت اصلا کار سختی نیست و فقط کافی است تا مدارک خود را آماده کنید و به مراکز مربوطه برای اخذ آن مراجعه کنید. البته دقت داشته باشید که این مدرک مدت‌دار است و پس از گذشت اعتبار آن، باید برای تمدید مجدد اقدام نمایید.در این مطلب از وب‌سایت صبا ویزا پلن تمامی موارد مورد نیاز برای اخذ و یا تمدید پاسپورت بیان می‌کنیم.

فهرست عناوین

انواع پاسپورت ایرانی

ابتدا بهتر است با انواع گذرنامه ایرانی آشنا باشید و سپس نسبت به گرفتن پاسپورت اقدام کنید. در ایران سه نوع پاسپورت وجود دارد که بسته به نوع آن‌ها، ویژگی‌ها و اهداف متفاوتی نیز دارند. انواع پاسپورت ایرانی به شرح زیر است.

  • پاسپورت توریستی یا عادی: این نوع پاسپورت برای تمامی شهروندان و افراد عادی که با مقاصد مختلف مانند: گردشگری، زیارت، تحصیل و …. قصد خروج از کشور را دارند طراحی شده است
  • پاسپورت دیپلماتیک: این گذرنامه برای مقامات سیاسی و سطح بالای کشور طراحی شده و دارای ویژگی‌هایی متفاوت با پاسپورت عادی می‌باشد
  • پاسپورت خدمت: این گذرنامه برای افرادی که به ماموریت‌های کاری از سوی دولت می‌روند تعلق می‌گیرد و همچنین ویژگی‌هایی شبیه به پاسپورت دیپلماتیک دارد

 

مدارک مورد نیاز برای گرفتن پاسپورت

قبل شروع مراحل گرفتن پاسپورت بهتر است با مدارک مورد نیاز برای گذرنامه آشنا شوید تا هنگام مراجعه به دفاتر 10+ دچار مشکلی نشوید. البته لازم به ذکر است این مدارک برای زن و مرد متفاوت است.

مدارک لازم برای گرفتن پاسپورت

  • اصل شناسنامه و کارت ملی و در صورت در دسترس نبودن، همراه داشتن تاییدیه ثبت احوال
  • همراه داشتن یک قطعه عکس بیومتریک برای پاسپورت
  • همراه داشتن اصل آخرین گذرنامه در صورت داشتن اعتبار
  • اجازه محضری باید متقاضیان زیر 18 سال
  • افراد بالای 15 سال باید در دفاتر حضور داشته باشند و شناسنامه عکس‌دار ارائه کنند
  • افراد بالای 15 سال باید گواهی اشتغال به تحصیل، دفترچه بیمه و یا گذرنامه عکس‌دار ارائه کنند

مدارک ذکر شده برای آقایان و بانوان یکی می‌باشد. کودکان زیر 6 سال نیازی به حضور دفاتر ندارند اما ولی کودک باید یک عکس از کودک خود ارائه کند. بازنشستگان نظامی که هنوز 5 سال از بازنشستگی آن‌ها نگذشته باشد، باید به علاوه مدارک بالا، نامه‌ای از حفاظ یگان مربوطه خود نیز ارائه کنند. اما اگر 5 سال تمام از بازنشستگی آن‌ها گذشته باشد، نیازی به نامه ندارند و تنها لازم است اصل و کپی کارت کانون بازنشستگان را ارائه دهند. همچنین نظامیان شاغل، می‌بایست نامه موافقت حفاظ یگان مربوطه خود را ابتدا به دبیرخانه اداره گذرنامه ارائه دهند و پس از ثبت، به دفاتر پلیس 10+ مراجعه کنند. در ادامه به مدارکی که مختص بانوان و آقایان است، اشاره می‌کنیم.

مدارک لازم برای بانوان

  • داشتن اجازه محضری برای خروج از کشور در صورت متاهل بودن
  • ارائه اصل گواهی فوت یا شناسنامه باطل شده همسر برای افرادی که همسر خود را از دست داده‌اند

البته دقت داشته باشید برای بانوانی که تابعیت خارجی دارند و یا همسر آن‌ها دارای تابعیت خارجی می‌باشد، اجازه محضری لازم نیست. همچنین در صورت جدا شدن از همسر نیز ارائه اصل طلاق‌نامه لازم است.

مدارک لازم برای آقایان

  • ارائه اصل کارت پایان خدمت یا معافیت و یا ارائه موافقت‌نامه سازمان نظام وظیفه عمومی
  • ارائه نامه اشتغال به تحصیل به سازمان وظیفه عمومی توسط دانشجویان و یا دانش آموزان

توجه داشته باشید که تنها کارت پایان خدمت و یا معافیت هوشمند پذیرفته می‌شود و کارت‌های قدیمی قابل قبول نمی‌باشند. در صورتی که اقدام به تعویض کارت خود کرده‌اید، پس از 24 ساعت با ارائه برگه ثبت درخواست تعویض کارت، می‌توانید نسبت به تمدید یا گرفتن پاسپورت اقدام کنید.

ویژگی‌های عکس برای گرفتن پاسپورت

عکس‌های مخصوص پاسپورت باید دارای خصوصیات ویژه‌ای باشند که توسط اداره گذرنامه تعیین شده است و متقاضیان باید آن را رعایت کنند. سایز عکس‌ها باید 4*6 و مطابق با استانداردهای تعریف شده باشد. البته توجه کنید که شرایط عکس‌ها برای آقایان و بانوان متغیر می‌باشد که در ادامه ویژگی‌های تعریف شده برای آن‌ها را بیان می‌کنیم.

 

ویژگی‌های عکس برای پاسپورت آقایان

  • عکس باید کاملا واضح و بدون تاری، سایه و روشن و یا روتوش بیش از حد باشد
  • رنگ پس زمینه عکس‌ها باید سفید باشد
  • صورت باید بدون آرایش و یا وسایل تزئینی باشد
  • ریش‌ و موی متقاضی نباید آرایش خاصی داشته باشد
  • تمامی اجزای صورت مانند لب، چشم، پیشانی و سایر اجزا به ویژه دو گوش شخص باید به طور کاملا واضح در عکس مشخص باشد
  • رنگ لباس افراد با رنگ پس زمینه عکس نباید یکی باشد، به همین دلیل نباید به هیچ عنوان متقاضی از لباس سفید یا سبز استفاده کند
  • از پوشیدن لباس‌های یقه باز، دارای طرح و یا یقه بلند به هیچ عنوان نباید استفاده کرد
  • از پوشیدن وسایلی مانند عینک، کلاه، کراوات، گردنبند، گوشواره و سایر موارد مانند این‌ها باید خودداری شود

البته پوشیدن لباس روحانیت برای روحانیون مانعی ندارد.

ویژگی‌های عکس‌ پاسپورت برای بانوان

  • داشتن حجاب کامل بدون مشخص بودن مو، گوش و یا گردن
  • نداشتن آرایش غلیظ
  • عدم استفاده از وسایلی مانند عینک و سایر وسایل تزئینی بر روی صورت
  • پوشش با استفاده از مقنعه و یا روسری بدون طرح
  • نپوشیدن لباس‌های سفید یا سبز رنگ
  • عکس باید کاملا واضح باشد و نباید تار، روتوش بیش از حد و سایه روشن باشد
  • گردی صورت و اجزای آن باید به طور کاملا واضح در عکس مشخص باشد

به منظور سهولت در روند گرفتن پاسپورت در دفاتر پلیس 10+، فضایی مشخص شده تا متقاضیان بتوانند با مراجعه به آن‌ها عکس استاندارد و ویژه پاسپورت را دریافت کنند. در این راستا، تمامی متقاضیان گذرنامه به استثنا موارد زیر مجاز به استفاده از خدمات این کیوسک‌ها هستند.

  • نوزادان زیر سه سال
  • افرادی که دارای جراحت از ناحیه سر و یا تحت شیمی درمانی هستند
  • افرادی که جراحی زیبایی و یا هرگونه عمل زیبایی دیگر بر روی صورت خود انجام داده‌اند و دوره درمان آن‌ها کامل نشده است
  • اقلیت‌های مذهبی که محاسن خاص دارند

دریافت پاسپورت برای مهاجرت

مراحل گرفتن پاسپورت

همانطور که بیان شد، مراحل گرفتن پاسپورت اصلا سخت و پیچیده نیست، اما برای دریافت آن باید مراحلی را طی کنید که در این بخش آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

مراجعه به دفتر پلیس 10+

محل صدور و یا تعویض پاسپورت، دفاتر پلیس 10+ است. در این دفاتر یک فرم در اختیار شما قرار می‌دهند که باید آن را پر کنید و همراه مدارک، داخل پوشه‌ای قرار دهید. البته لازم به ذکر است، در دفاتر تهران قرار است این پوشه حذف شود و یک فرم با شناسه الکترونیک برای هر فرد صادر شود. همچنین گفته شده این پوشه‌ها به زودی به طور کل از فرایند صدور یا تعویض گذرنامه در سراسر کشور حذف خواهد شد. در حال حاضر برای دریافت پوشه می‌توانید به مراکز پستی مراجعه کنید و پس از آماده کردن مدارک خود، به دفاتر پلیس 10+ مراجعه کنید. اگر می‌خواهید نزدیک‌ترین دفتر را در شهر خود پیدا کنید، می‌توانید به سایت مربوطه با آدرس epolice.ir مراجعه کنید.

پرداخت مبالغ مشخص شده برای گرفتن پاسپورت

پس از ارائه مدارک و پر کردن فرم‌ها، حال باید هزینه‌های دریافت پاسپورت را پرداخت کنید. بخشی از هزینه‌ها مربوط به عوارض نیروی انتظامی و شهرداری می‌باشد و بخش دیگری نیز مربوط به خود هزینه‌های پلیس 10+ و هزینه‌های پستی و… است. اما نکته‌ای که باید به آن حتما توجه داشته باشید این است که بخش واریز به حساب شهرداری و نیروی انتظامی را به هیچ عنوان نباید اینترنتی یا از طریق عابر بانک پرداخت کنید یا باید به صورت مستقیم از بانک ملی، فیش دریافت کنید و یا اینکه از طریق دستگاه‌های کارت خوان موجود در دفاتر پلیس 10+ اقدام نمایید که پیشنهاد ما پرداخت از طریق همان دستگاه‌های کارت‌خوان موجود در دفاتر است. هزینه‌های گرفتن پاسپورت در دفاتر پلیس 10+ به شرح زیر است.

  • مبلغ 37500 ریال به شماره حساب شهرداری (در شهرستان‌ها می‌توانید این شماره را از بانک یا دفاتر پلیس 10+ بگیرید. شماره حساب شهرداری در تهران: ۳۱۱۱۰۰۰۰۴۸۰۰۶)
  • مبلغ 750000 ریال به شماره حساب خزانه داری استان یا پرداخت از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان دفاتر پلیس 10+. می‌توانید شماره حساب خزانه داری استان خود را از بانک یا دفاتر خدمات الکترونیک دریافت کنید. شماره حساب خزانه داری تهران: ٢١٧١١٥١٣٠١٠٠٧)

 

گرفتن پاسپورت

بعد از اتمام تمامی مراحل در دفتر پلیس 10+ نوبت به گرفتن پاسپورت می‌باشد. دقت داشته باشید که امکان صدور پاسپورت در همان لحظه ممکن نمی‌باشد و فرآیند صدور آن بین 6 تا 8 روز زمان می‌برد. البته ممکن است این مدت زمان به دلایل مختلفی مانند منزل نبودن متقاضی در زمان مراجعه مامور ارسال به منزل و … بیشتر نیز شود. همچنین ممکن است در استعلام‌هایی که از سوابق شما می‌گیرند هم مشکلی وجود داشته باشد که در این صورت به شما اطلاع می‌دهند و باید به دفاتر دوباره مراجعه کنید.

دقت داشته باشید که افراد بالای 6 سال ملزم به حضور در دفاتر پلیس 10+ هستند. در پایان کار برگه‌ای به عنوان رسید به شما تحویل داده خواهد شد که باید آن را به پستچی ارائه دهید تا بتوانید گذرنامه خود را تحویل بگیرید.

گم شدن یا تعویض پاسپورت در تهران

شهروندان تهرانی در صورت درخواست برای گرفتن پاسپورت جدید می‌بایست به اداره گذرنامه تهران بزرگ واقع در خیابان مطهری، خیابان کوه نور مراجعه کنند. البته توجه داشته باشید افرادی که اعتبار گذرنامه آن‌ها به اتمام رسیده، دیگر نیاز به اعلام مفقودی آن ندارند و می‌توانند برای گرفتن پاسپورت جدید به دفاتر پلیس 10+ مراجعه کنند.

هزینه گرفتن پاسپورت جدید

نرخ این خدمت برای دفاتر خدمات الکترونیک یا پلیس 10+ با احتساب هزینه پستی، مبلغ 324000 ریال می‌باشد که باید آن را از طریق دستگاه‌های خودپرداز موجود در دفاتر پرداخت کنید.

چند نکته درباره گرفتن پاسپورت

برای گرفتن پاسپورت، عکس دختران بالای 5 سال باید با حجاب کامل باشد و همینطور افراد بالای 15 سال نیز باید شناسنامه عکس‌دار ارائه کنند. البته آقایان بالای 50 سال نیازی به ارائه کارت پایان خدمت ندارند. افراد زیر 15 سال، باید گواهی اشتغال به تحصیل و دفترچه بیمه یا گذرنامه عکس‌دار به دفاتر ارائه دهند. برای کودکان زیر 6 سال، والدین می‌توانند برای گرفتن پاسپورت  اقدام کرده و نیاز به حضور کودکان در این دفاتر نخواهد بود.

قوانین گرفتن پاسپورت برای مشمولان سربازی

مشمولین وظیفه و خدمات سربازی، نسبت به افرادی که کارت پایان خدمت دارند، باید مراحل بیشتری را طی کنند. افراد بالای 18 سال مشمول خدمت سربازی به حساب می‌آیند، اما عده‌ای بنا به دلایلی کارت معافیت دریافت می‌کنند، ولی سایرین مشمول به حساب می‌آیند و برای خروج از کشور باید مراحلی را پشت سر بگذارند. مشمولین خدمت سربازی می‌توانند از طریق سفرهای علمی، زیارتی، سیاحتی، ورزشی، مطالعاتی، کاری و ماموریتی و یا دوره‌های مشترک از کشور خارج شوند. مشمولان برای خروج از کشور باید بر اساس سفری که دارند، مبلغی را به عنوان وثیقه به بانک بسپارند.

این مبلغ برای سفرهای علمی 8 میلیون تومان پول نقد یا ضمانت نامه بانکی است اما برای سفرهای سیاحتی 15 میلیون، برای سفرهای زیارتی به عراق و یا عربستان 3 میلیون ریال وجه نقد است. اما مشمولینی که قصد خروج از کشور به دلیل سفرهای دوره‌ای مشترک را دارند، باید 15 میلیون تومان وجه نقد را به عنوان وثیقه نزد بانک قرار دهند.

به این نکته هم دقت داشته باشید که مشمولان برای خروج از کشور نباید غیبت داشته باشند، دانشجویانی که مشمول به خدمت سربازی هستند و تقاضای دریافت گذرنامه مطالعاتی را دارند، در مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند تا 6 ماه و در مقطع دکتری می‌توانند تا 12 ماه خارج از کشور بمانند. این افراد پس از ورود به کشور می‌توانند برای دریافت مبلغ وثیقه خود در محل وظیفه عمومی، اقدام کنند.

سخن پایانی

در این مطلب از وب‌سایت صبا ویزا، شرایط و مدارک مورد نیاز برای گرفتن پاسپورت را بیان کردیم. مجموعه ما با استفاده از کادری مجرب، راه‌های مطمئن و مختلفی را برای مهاجرت و اخذ اقامت دائم کشورهای گوناگون به شما ارائه می‌دهند. شما هم اگر قصد مهاجرت و شروع زندگی جدید در سایر کشورها را دارید، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و از مشاوره آن‌ها در این زمینه بهره‌مند شوید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 4 میانگین: 4.8]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید