لوگو صبا ویزا
هزینه تحصیل

هزینه تحصیل در آلمان 2024

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه هزینه تحصیل در آلمان و جزئیات بیشتری از ثپت نام آن به دست بیاورید،می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

آلمان با سابقه‌­ای غنی از لحاظ علمی و طیف متنوعی از دانشگاه­‌ها و موسسات تحقیقاتی یک مکان عالی برای تحصیل است. در آلمان، آموزش عالی تا حد زیادی توسط دولت تامین می‌­شود، به این معنی که هزینه­ تحصیل در آلمان برای دانشجویان، کم یا حتی رایگان است. به طور کلی، تحصیل در آلمان می‌تواند فرصتی عالی برای دانشجویان بین‌المللی برای کسب آموزش با کیفیت بالا، تجربه یک فرهنگ جدید و توسعه مهارت‌های ارزشمند برای آینده شغلی­شان باشد.

آلمان به سرزمین شاعران و اندیشمندان شناخته می‌شود. این کشور برنامه آموزش رایگان را ارائه داده است. از سال 2014 هزینه تحصیل در آلمان برای کودکان خاص، بدون کم شدن از کیفیت تحصیل، در تمام دانشگاه‌های دولتی رایگان شده است. تحصیل در آلمان امتیاز خوبی در بازار کار رقابتی امروز به حساب می‌آید. برای متقاضیانی که به دنبال ثبت نام و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی هستند تعداد زیادی دانشگاه دارد هم‌چنین آلمان تلاش می‌کند مقصدی امیدوارکننده برای کسانی که می‌خواهند تحصیلات تکمیلی خود را تکمیل کنند باشد. آلمان معتقد است که به آموزش نباید به چشم تجارت نگاه شود و به همین دلیل است که هزینه تحصیل در آلمان و دانشگاه‌های دولتی آلمان صفر است.

پیش از این، این کشور برنامه‌های دانشگاهی خود را با حداقل شهریه ارائه می‌داد. آلمان بیش از 400 دانشگاه دارد که دانشجویان می‌توانند برای دریافت مدرک معتبر در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا اقدام کنند. پس از فارغ‌التحصیلی فرصت‌های شغلی بی‌پایانی در آلمان وجود دارد. هزینه زندگی در آلمان بسیار مقرون به صرفه است و برای دانشجویان بین‌المللی، 588 تا 799 یورو در هر ماه کافی خواهد بود.

چرا تحصیل در آلمان

دلایل تحصیل در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان تقریباً برای تمام دوره‌های تحصیلی به صرفه است. هزینه تحصیل در آلمان برای دانشجویان ایرانی نیز مطلوب است. در اینجا چند دلیل محبوبیت کشور آلمان برای متقاضیان ادامه تحصیل را آورده‌ایم:

  1. آموزش با کیفیت

کشور آلمان از آموزش سنتی استفاده می‌کند و برنامه‌های درسی که ارائه می‌دهد متناسب با استانداردهای بین‌المللی است. با زیرساخت‌های مدرن، اساتید کهنه‌کار وکارکنان آموزش‌دیده برای دانشجویان، تحصیلی ارزشمند و با کیفیت به همراه دارد.

  1. مدارک معتبر بین‌المللی

دانشگاه‌های آلمان تضمین می‌کنند که دانش‌آموزان در همه دوره‌ها از مقطع کارشناسی تا دکترا و حتی فراتر از آن، مدارک معتبر بین‌المللی دریافت می‌کنند بیش از 14500 دوره برای لیسانس و فوق لیسانس، در این کشور ارائه می‌شود. برای بیشتر دوره‌ها سیستم ترمیک اجرا می‌شود.

  • لیسانس هنر یا علوم :6 ترم
  • کارشناسی ارشد هنر یا علوم: 2 تا 4 ترم
  • PHD:  تا 6 ترم
  1. مقرون به صرفه بودن تحصیل در آلمان

از 16 ایالت آلمان، 11 ایالت هیچ هزینه‌ای به عنوان شهریه‌ دریافت نمی‌کنند. بقیه ایالت‌ها حداکثر 500 یورو برای یک سال دریافت می‌کنند. علاوه بر این، دولت آلمان برنامه‌های حمایت مالی متعددی را برای دانشجویان بین‌المللی اجرا می‌کند تا از عهده هزینه تحصیل در آلمان برآیند.

  1. زبان انگلیسی، زبان اول

دانشجویان بین‌المللی در اینجا با مانع زبان روبرو نمی‌شوند. اکثر دانشگاه‌ها تسلط به زبان آلمانی را به دانشجویان بین‌المللی اجبار نمی‌کنند. مگر برای دانش‌آموزانی که در دوره‌ای ثبت نام کنند که نیاز به زبان آلمانی باشد ولی به طور معمول انگلیسی زبان اول باقی می‌ماند.

  1. فرصت شغلی بسیار زیاد

آلمان به عنوان یک کشور توسعه یافته، فرصت‌های شغلی زیادی را به دانشجویان بین‌المللی پیشنهاد می‌دهد. با ویزای کار، دانشجویان بین‌الملل می‌توانند تا 180 روز کامل یا 220 نیم روز در سال کار کنند. با داشتن صلاحیت و مهارت‌های مناسب، دانش‌آموزان می‌توانند چندین پیشنهاد شغلی پرسود داشته باشند. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند پس از اتمام دوره‌های خود برای اهداف شغلی به مدت یک سال درآلمان اقامت داشته باشند.

هزینه تحصیل در آلمان برای دانشجویان بین‌المللی

هزینه­‌های تحصیل در آلمان برای دانشجویان بین­‌المللی بسته به دانشگاه، رشته تحصیلی و هزینه­‌های شخصی دانشجو می­تواند متفاوت باشد. اکثر دانشگاه‌­های دولتی آلمان برای رشته‌­های کارشناسی یا کارشناسی ارشد شهریه دریافت نمی­‌کنند. با این حال، برخی از دانشگاه های آلمان ممکن است هزینه­‌های اداری حدود 100-200 یورو در هر ترم از دانشجویان خارجی دریافت کنند.

البته دانشگاه‌­های خصوصی در آلمان شهریه دریافت می‌­کنند که بسته به رشته شما می­تواند از 10000 تا 30000 یورو در سال یا بیشتر باشد.

به طور کلی، هزینه تحصیل در آلمان برای دانشجویان بین­‌المللی می­تواند نسبت به سایر کشورها مقرون به صرفه‌­تر باشد، به خصوص که توجه به کیفیت بالای آموزش و فرصت­‌های فراوان برای بورسیه تحصیلی و کمک­‌های مالی نیز در این کشور وجود دارد.

انواع دانشگاه ‌های آلمان

آلمان دو نوع دانشگاه دارد:

  1. دانشگاه‌های دولتی

دانشگاه‌های دولتی بودجه خود را از دولت ایالتی دریافت می‌کنند و به همین دلیل آن‌ها به نسبت ارزان‌تر از دانشگاه‌های خصوصی هستند. برای دانشجویان شهریه دانشگاه‌های دولتی بسیار کم است. شهریه بعضی دانشگاه‌های دولتی آلمان را در ادامه بیان می‌کنیم:

دانشگاه اشتوتگارت: 1500 یورو در هر ترم

دانشگاه اشتوتگارت

دانشگاه برمن: شهریه ندارد

دانشگاه کلن: 933 یورو

دانشگاه هامبورگ: 335 یورو

دانشگاه هامبورگ

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان 244 یورو در سال

دانشگاه فنی مونیخ 144 یورو در سال

دانشگاه فنی مونیخ

دانشگاه هایدلبرگ 364 یورو در سال

دانشگاه هایدلبرگ

دانشگاه هومبولت برلین 620 یورو در سال

موسسه فناوری کارلسروهه 1500 یورو در سال

دانشگاه فنی برلین 308 یورو در سال

دانشگاه آزاد برلین 354 یورو در سال

دانشگاه آزاد برلین

دانشگاه RWTH آخن بدون شهریه برای دانشجویان بین‌المللی

  1. دانشگاه‌های خصوصی

دانشگاه‌های خصوصی برعکس دانشگاه‌های دولتی بودجه خود را از موسسه‌های خصوصی دریافت می‌کنند. دانشگاه‌های خصوصی برجسته آلمان عبارتست از:

  • دانشکده تجارت و نوآوری برلین
  • دانشگاه جاکوبز برمن
  • مدرسه بازرگانی کلن
  • مدرسه تجارت اتحادیه اروپا مونیخ
  • مدرسه بین المللی مدیریت (ISM)

و شهریه برخی از دانشگاه‌های خصوصی آلمان به صورت زیر است:

  • بارد کالج برلین: 2870 یورو
  • دانشگاه علمی کاربردی CODE: 9800 یورو
  • مدرسه بازرگانی مونیخ: 24000 یورو
  • دانشگاهAdventist Friedensau: 3500 یورو
  • مدرسه حکومت هرتی: 32500 یورو

شرایط آموزش رایگان در دانشگاه های دولتی آلمان

دانشگاه‌­های دولتی در آلمان برای دوره­‌های کارشناسی یا کارشناسی ارشد برای دانشجویان داخلی و خارجی شهریه دریافت نمی­‌کنند. با این حال، شرایط خاصی وجود دارد که دانشجویان بین‌­المللی برای تحصیل رایگان باید واجد آن باشند:

شرایط پذیرش

دانشجویان بین­‌المللی باید شرایط پذیرش دانشگاه و برنامه‌­ای را که مایل به تحصیل هستند، برآورده کنند. که شامل مدارک تحصیلی، مهارت زبان و سایر الزامات خاصی است.

شرایط ثبت نام

به منظور واجد شرایط بودن برای تحصیل رایگان، دانشجویان بین­‌المللی باید به صورت تمام وقت (معمولاً 30 واحد در هر ترم) ثبت نام کنند و پیشرفت تحصیلی رضایت بخشی در طول تحصیل خود داشته باشند.

بیمه سلامت

دانشجویان بین­‌المللی باید بیمه درمانی داشته باشند که الزامات دولت آلمان را برآورده کند، که معمولاً شامل پوشش‌­های درمانی، بستری در بیمارستان و سایر هزینه‌های مرتبط می­‌شود.

هزینه­های زندگی

دانشجویان بین‌­المللی مسئول هزینه­‌های زندگی خود از جمله مسکن، غذا، حمل و نقل و سایر هزینه‌­های شخصی هستند.

شرایط ویزا

دانشجویان بین‌المللی باید ویزای تحصیلی آلمان یا اجازه اقامتی که به آنها اجازه تحصیل در آلمان را می­‌دهد، دریافت کنند. شرایط اخذ ویزا بسته به کشور مبدا و مدت اقامت دانشجو ممکن است متفاوت باشد.

هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی آلمان برای دانشجویان بین‌المللی

هزینه‌­های تحصیل در دانشگاه­‌های خصوصی در آلمان برای دانشجویان بین‌­المللی بسته به دانشگاه و رشته تحصیلی می­تواند متفاوت باشد. دانشگاه‌­های خصوصی در آلمان توسط دولت یارانه نمی­‌گیرند، بنابراین برای پوشش هزینه­‌های تحصیل، شهریه دریافت می­‌کنند. در اینجا برخی از برآوردهای کلی از هزینه‌­های تحصیل در دانشگاه­‌های خصوصی در آلمان برای دانشجویان بین‌­المللی را آورده­‌ایم:

مدارک لیسانس: هزینه­‌های تحصیل برای دوره­‌های لیسانس در دانشگاه­‌های خصوصی آلمان می­تواند از 10000 تا 30000 یورو در سال یا بیشتر بسته به برنامه متغیر باشد.

مقاطع کارشناسی ارشد: هزینه‌­های تحصیل برای دوره­‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه‌­های خصوصی آلمان می‌­تواند از 15000 تا 40000 یورو در سال متغیر است.

مقاطع MBA: هزینه­‌های تحصیل برای مقطع MBA در دانشگاه‌­های خصوصی در آلمان می­‌تواند بالاتر باشد و بسته به رشته از 20000 تا 60000 یورو در سال یا بیشتر متغیر است.

پیشنهادهایی برای تامین هزینه‌های تحصیل در آلمان

چندین پیشنهاد وجود دارد که دانشجویان بین­‌المللی می­‌توانند برای پوشش هزینه­ تحصیل در آلمان در نظر بگیرند:

بورسیه­ ها

انواع بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌­المللی که مایل به تحصیل در آلمان هستند، وجود دارد. از جمله بورسیه‌­هایی که توسط سرویس تبادل علمی آلمان (DAAD)، دانشگاه­‌ها و سازمان­‌های خصوصی ارائه می‌­شود. این بورسیه‌­ها می­‌توانند هزینه­‌های تحصیل، هزینه­‌های زندگی و سایر هزینه­‌های مرتبط را پوشش دهند.

مشاغل پاره وقت

دانشجویان بین‌­المللی مجاز به کار پاره وقت در حین تحصیل در آلمان هستند. این مسئله می‌­تواند به پوشش برخی از هزینه‌­های زندگی مانند اسکان، غذا و حمل و نقل کمک کند.

پس انداز

دانشجویان بین­‌المللی نیز می­‌توانند از پس­ انداز خود برای پوشش هزینه‌­های تحصیل در آلمان استفاده کنند. این ممکن است نیاز به برنامه ­ریزی مالی و بودجه دقیق داشته باشد.

به طور کلی، گزینه‌­های زیادی برای پوشش هزینه تحصیل در آلمان برای دانشجویان بین­‌المللی وجود دارد. مهم است که به دقت تحقیق کنید و گزینه‌­های موجود را برای یافتن بهترین راه‌حل برای موقعیت فردی خود در نظر بگیرید.

بورسیه‌ها و تسهیلات مالی برای دانشجویان بین‌المللی در آلمان

چندین بورس تحصیلی و تسهیلات مالی برای دانشجویان بین‌­المللی که مایل به تحصیل در آلمان هستند در دسترس است. از جمله:

  • بورسیه ­های تحصیلی DAAD
  • Deutschlandstipendium
  • برنامه Erasmus+
  • بورسیه تحصیلی هاینریش بل
  • بورسیه‌­های خصوصی

علاوه بر بورسیه های تحصیلی آلمان دانشجویان بین‌المللی نیز ممکن است واجد شرایط دریافت تسهیلات مالی مانند وام­‌های دانشجویی یا کمک هزینه باشند. بسیاری از دانشگاه­ های آلمان نیز فرصت‌­های شغلی پاره وقت را برای دانشجویان بین‌­المللی ارائه می­‌د‌هند که می‌تواند به پوشش هزینه­‌های زندگی کمک کند.

محدودیت‌ها و شرایط مرتبط با کار و تحصیل در آلمان برای دانشجویان بین‌المللی

دانشجویان خارجی در آلمان اجازه دارند در حین تحصیل به صورت پاره وقت کار کنند تا زندگی خود را تامین نمایند. با این حال، محدودیت‌­ها و شرایط مربوط به کار و تحصیل در آلمان برای دانشجویان خارجی وجود دارد. به این صورت که:

  • دانشجویان خارجی باید ویزای دانشجویی یا اجازه اقامت دریافت کنند که به آنها اجازه می­‌دهد در حین تحصیل در آلمان به صورت پاره وقت کار کنند.
  • دانشجویان بین­‌المللی مجاز به کار تا 120 روز کامل یا 240 نصف روز هستند.
  • برخی از کارفرمایان ممکن است به مهارت زبان آلمانی نیاز داشته باشند، به ویژه برای مشاغلی که شامل خدمات مشتری یا تعامل با مردم است.
  • دانشجویان بین­‌المللی برای ادامه تحصیل و کار پاره وقت باید پیشرفت تحصیلی رضایت بخشی داشته باشند.
  • دانشجویان بین­‌المللی که در آلمان کار می‌­کنند مشمول مالیات و حق بیمه تامین اجتماعی هستند.

اختلاف هزینه‌های تحصیل در مقاطع مختلف در آلمان

هزینه‌­های تحصیل در آلمان بسته به سطح تحصیلات شما می‌­تواند متفاوت باشد. در اینجا برخی از برآوردهای کلی از تفاوت هزینه­‌های تحصیل در سطوح مختلف در آلمان را آورده‌­ایم:

مقطع لیسانس

اکثر دانشگاه­‌های آلمان، اعم از دولتی و خصوصی، برای مقاطع کارشناسی شهریه دریافت نمی­‌کنند.

مقطع کارشناسی ارشد

برای مقطع کارشناسی ارشد، ممکن است در برخی از دانشگاه­‌های دولتی شهریه دریافت شود، اما به طور کلی کمتر از دانشگاه‌­های خصوصی است.

مقطع دکترا

مقاطع دکترا در آلمان عموماً برای دانشجویان داخلی و بین­‌المللی بدون شهریه است. با این حال، ممکن است هزینه­‌های اداری وجود داشته باشد که دانشجویان ملزم به پرداخت آن باشند.

هزینه تحصیل در آلمان

دانشگاه‌­های دولتی در آلمان برای دوره‌­های کارشناسی یا کارشناسی ارشد برای دانشجویان داخلی و خارجی شهریه دریافت نمی­‌کنند. با این حال، ممکن است برخی از هزینه‌­های اداری وجود داشته باشد که دانشجویان ملزم به پرداخت آن هستند.

دانشگاه­‌های خصوصی در آلمان برای دانشجویان داخلی و خارجی شهریه دریافت می­‌کنند. شهریه دوره­‌های لیسانس در دانشگاه‌­های خصوصی آلمان می‌­تواند از 10000 تا 30000 یورو در سال یا بیشتر باشد. هزینه­‌های تحصیل برای دوره­‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه‌­های خصوصی در آلمان می­‌تواند از 15000 تا 40000 یورو در سال متغیر باشد.

از سال 2014 که یک طرح دولتی شهریه دانشگاه‌های دولتی را برای تمام دانشجویانی که ثبت نام کرده بودند صفر کرد و تحصیل در کشور آلمان رایگان شد متقاضیان باید خیلی خوش شانس باشند که بتوانند در دانشگاه‌های دولتی یک صندلی را به خود اختصاص بدهند. این نکته برای دانشجویان بین‌المللی هم اجرا می‌شود و هزینه تحصیل در آلمان برای آن‌ها هم رایگان است. به همین دلیل نزدیک به 380 هزار دانشجو از خارج از کشور آلمان، این کشور را به عنوان کشور مقصد برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. ایالت‌هایی مثل برمن، زارلند، زاکسن، نیدرزاکسن، تورینگن و یا زاکسن-آنهالت که شامل این طرح لغو شهریه نمی‌شوند، هزینه‌های کمتری برای دوره‌های دانشگاهی خود دریافت می‌کنند.

هزینه تحصیل در آلمان برای دوره‌های معمولی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد حتی در دانشگاه‌های خصوصی هم مقرون به صرفه است. دوره‌های حرفه‌ای مثل MBA در آلمان، MS آلمان یا مدارک پزشکی هزینه بالاتری دارند البته این موضوع وابسته به دانشگاهی‌ است که دانشجو در آن ثبت نام می‌کند. شهریه در دانشگاه‌های خصوصی بالاتر است. در زیر هزینه تحصیل در آلمان برای بعضی از دوره‌ها آورده شده است:

  • دوره‌های حرفه‌ای یا دیپلم 300 یورو در سال
  • دوره‌های لیسانس 300 یورو در سال
  • دوره کارشناسی ارشد 300 یورو در سال
  • دوره MS 300 تا 28 هزار یورو در سال
  • دوره PHD 300 تا 3 هزار یورو در سال

هزینه MBA در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان برای رشته MBA به نسبت کشورهای اروپایی دیگر کمتر است. این رشته در دانشگاه‌های دولتی شهریه ندارد و داوطلبان فقط در شروع ترم هزینه‎‌های اداری را پرداخت می‌کنند. برنامه تحصیلی تمام وقت MBA بین 12 تا 24 ماه زمان خواهد برد. دانشجویان می‌توانند در طول تحصیل با یک سازمان همکاری کنند و برنامه‌های تحصیلی MBA را به صورت نیمه وقت ادامه بدهند که مدت زمان این دوره بیشتر از دوره‌های تحصیلی تمام وقت می‌شود. هزینه تحصیل در آلمان و در این رشته برابر است با:

  •  مدرسه بازرگانی مونیخ در مدیریت بین‌المللی 38900 تا 43500 دلار در دو سال
  • دانشکده مالی و مدیریت فرانکفورت کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی 42500 دلار در یک سال
  • دانشگاه مانهایم 44200 دلار در یک سال
  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه لایپزیگ 42500 در یک سال

هزینه اقامت دانشجویی در آلمان

هزینه اقامت دانشجویی در آلمان بسته به شهر یا منطقه، نوع و محل اقامت و سطح آسایش و امکانات دانشجویان می‌­تواند متفاوت باشد. در اینجا برخی از موارد کلی از هزینه­‌های اقامت دانشجویی در آلمان را بیان می­‌کنیم:

خوابگاه­‌های دانشجویی معمولاً مقرون به صرفه­‌ترین گزینه برای اقامت دانشجویی در آلمان هستند. به طور متوسط، دانشجویان می‌­توانند انتظار داشته باشند که بسته به شهر یا منطقه و امکانات ارائه شده، حدود 150-400 یورو در ماه برای یک اتاق در یک خوابگاه دانشجویی بپردازند.

آپارتمان­‌های اشتراکی (WG) نیز یک گزینه محبوب در آلمان است. به طور متوسط، دانشجویان بسته به شهر یا منطقه و امکانات ارائه شده، حدود 250 تا 500 یورو در ماه برای یک اتاق در یک آپارتمان مشترک پرداخت می­‌کنند.

آپارتمان­‌های مجردی گزینه­‌های گران­تری برای اقامت دانشجویی در آلمان هستند. حدود 400-800 یورو در ماه برای یک آپارتمان مجردی هزینه پرداخت می‌شود.

هزینه تغذیه دانشجویان در آلمان

هزینه تغذیه دانشجویان در آلمان بسته به عوامل مختلفی مانند منطقه، نوع دانشگاه و برنامه غذایی انتخاب شده توسط دانشجو می­‌تواند متفاوت باشد. با این حال، هزینه ناهار دانشگاه در آلمان می­‌تواند از حدود 2 تا 5 یورو متغیر باشد.

هزینه حمل و نقل دانشجویان در آلمان

هزینه رفت و آمد برای دانشجویان در آلمان بسته به مکان و نحوه حمل و نقل مورد استفاده می‌­تواند متفاوت باشد. البته دانشجویان در آلمان می­‌توانند از تخفیف کرایه‌­های حمل و نقل استفاده کنند که اغلب در دسترسشان است.

در اکثر شهرهای آلمان، دانشجویان می‌­توانند یک کارت حمل و نقل عمومی ماهانه خریداری کنند که دسترسی نامحدود به اتوبوس، قطار و تراموا در یک منطقه خاص را فراهم می­‌کند. هزینه این کارت‌ها متفاوت است، اما به طور کلی مقرون به صرفه هستند و قیمت آنها از حدود 20 تا 60 یورو در ماه متغیر است.

سایر هزینه های زندگی دانشجویی در آلمان

جهت مهاجرت به آلمان و تحصیل در این کشور، علاوه بر هزینه تغذیه و حمل و نقل دانش آموزان، هزینه‌­های دیگری نیز در ارتباط با زندگی دانشجویی در آلمان وجود دارد. که عبارت است از:

  • اجاره محل اقامت بسته به مکان و نوع محل اقامت می‌­تواند از حدود 200 تا 800 یورو در ماه متغیر باشد.
  • هزینه خرید کتاب­‌ها بسته به دوره تحصیلی می‌­تواند متفاوت باشد، اما دانشجویان باید سالانه حدود 500 یورو برای کتاب و سایر مواد بودجه داشته باشند.
  • همه دانشجویان در آلمان ملزم به داشتن بیمه درمانی هستند که می‌­تواند حدود 80-100 یورو در ماه هزینه داشته باشد.
  • هزینه­‌های متفرقه دیگر مانند قبض تلفن، هزینه اینترنت و محصولات بهداشت شخصی

هزینه زندگی در آلمان

هزینه زندگی در آلمان بسته به شهر یا منطقه، سبک زندگی و عادات مخارج شخصی می‌­تواند متفاوت باشد. از جمله مواردی که باید جهت برآورد هزینه زندگی در آلمان مدنظر قرار داد، عبارت است از:

  • هزینه اقامت بسته به شهر یا منطقه می­‌تواند متفاوت باشد. به طور متوسط، دانشجویان باید حدود 300 تا 500 یورو در ماه برای اقامت، از جمله اجاره، آب و برق و سایر هزینه‌­های مربوطه بودجه داشته باشند.
  • هزینه غذا بسته به ترجیحات شخصی و عادات غذایی می‌­تواند متفاوت باشد. به طور متوسط، دانشجویان باید حدود 150-200 یورو در ماه برای مواد غذایی بودجه داشته باشند.
  • هزینه حمل و نقل بسته به شهر یا منطقه و اینکه دانشجویان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می­‌کنند یا وسیله نقلیه شخصی می‌­تواند متفاوت باشد. به طور متوسط حدود 50-100 یورو در ماه برای حمل و نقل بودجه نیاز است.
  • دانشجویان بین‌­المللی در حین تحصیل در آلمان ملزم به داشتن بیمه درمانی هستند. هزینه بیمه درمانی بسته به نوع بیمه می­‌تواند از 80 تا 120 یورو در ماه متغیر باشد.

با این‌ که هزینه تحصیل در آلمان و در دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان شده است، هزینه‌های زندگی هم چنان وجود دارد. هزینه زندگی شامل هزینه اقامت، آب و برق، حمل و نقل و هزینه‌ مواد غذایی است. هزینه زندگی در آلمان وابسته به شهری است که می‌خواهید در آن زندگی کنید برخی هزینه‌ها به صورت زیر است:

  1. هزینه اسکان

اقامت در محوطه دانشگاه: 250 یورو در ماه

اقامت خارج از دانشگاه : 365 تا 390 یورو در ماه

  1. هزینه‌های آب و برق 100 تا 200 یورو در هر ماه
  2. هزینه‌های مربوط به غذا: 170 یورو در هر ماه
  3. هزینه حمل و نقل: 25 تا 200 یورو در هر ماه
  4. وعده غذایی برای یک نفر 10 یورو
  5. حمل و نقل عمومی محلی 70 یورو
  6. تعرفه تاکسی در هر کیلومتر 2 یورو

در آلمان هزینه حمل و نقل عمومی بسیار ارزان‌تر از هزینه استفاده از ماشین است. سفرهای با اتوبوس، مترو و تراموا چیزی بین ۱ تا ۲ یورو هزینه دارند. کارت‌های ماهانه برای مسافران وجود دارد که حدود 80 تا 90 یورو هزینه آن است مترو هم مقرون به صرفه است. با شناسه دانشجویی می‌توانید از طرح‌های حمل و نقل در سراسر آلمان استفاده کنید.

  1. ​​اجاره در آلمان برای دانشجویان

میانگین ​​هزینه برای اقامت در هر شهر نسبت به شهر دیگر متفاوت است. بعضی شهرها مانند فرانکفورت، برلین و کلن ارزان‌تر و مونیخ و هامبورگ گران‌تر هستند. هزینه اجاره به اندازه آپارتمان و تعداد اتاق خواب بستگی دارد. هزینه اجاره به صورت میانگین به صورت زیر است:

  • برلین 739 یورو
  • مونیخ 1 یورو
  • فرانکفورت آم ماین 900 یورو
  • کلن 800 یورو
  • هامبورگ 900 یورو

تمکن مالی موردنیاز برای زندگی دانشجویی در آلمان

منابع مالی مورد نیاز برای زندگی دانشجویی در آلمان بسته به شرایط فردی مانند هزینه زندگی در محل خاص و انتخاب سبک زندگی دانشجو می‌­تواند متفاوت باشد. با این حال، بر اساس برآوردهای فعلی، در اینجا به تفکیک منابع مالی که یک دانشجوی معمولی در آلمان ممکن است نیاز داشته باشد، پرداختیم:

  • هزینه­‌های تحصیل
  • هزینه اقامت
  • غذا و مواد غذایی
  • حمل و نقل
  • بیمه سلامت
  • هزینه کتاب و جزوه
  • سرگرمی و اوقات فراغت

به طور کلی، یک دانشجوی معمولی در آلمان باید حدود 800-1000 یورو در ماه برای هزینه­‌های زندگی بودجه داشته باشد. با این حال، این مقدار ممکن است بسته به شرایط فردی متفاوت باشد.

ویزای تحصیلی

افراد خارجی مجاز به ورود و اقامت در خاک آلمان بدون داشتن ویزای آلمان نیستند. ویزا مدرک رسمی مجاز است که تبعه غیرآلمانی برای ورود و اقامت در خاک آلمان برای تحصیل در یک دوره زمانی نیاز دارد. قبل از ارسال درخواست برای یک دانشگاه آلمانی باید در دوره پایه ثبت نام کنید. در صورتی که لازم است بیش از 90 روز یا 3 ماه در خاک آلمان اقامت داشته باشید، پس از ورود به آلمان از شما خواسته می‌شود تا ویزای اقامت را نیز دریافت کنید. در مورد زمان مناسب درخواست ویزا، هیچ دوره مشخصی وجود ندارد، اما بهتر است که قبل از سفر خود به آلمان این کار را زودتر انجام دهیدبهتر است یه ماه زودتر کارهای شروع درخواست وسزا را شروع کنید.

سه نوع ویزا برای افراد متقاضی که قصد تحصیل در آلمان را دارند وجود دارد:

  1. ویزای دوره زبان (Visa for Language Learning): برای فعالیت‌های آموزشی از 3 ماه تا 1 سال برای شرکت در دوره‌های کوتاه زبان آلمانی.
  2. ویزای متقاضی دانشجو (Visum Zur Studienbewerbung): برای زمانی که قصد ادامه تحصیل در آلمان را دارید اما هنوز دوره مناسب را پیدا نکردید یا هنوز تاییدیه دانشگاه خود را دریافت نکرده‌اید.
  3. ویزای دانشجویی (Visum Zu Studienzwecken):اگر در یکی از دانشگاه‌های آلمان پذیرفته شده‌اید.

جایی که باید درخواست ویزا خود را بدهید سفارت یا کنسولگری آلمان در کشور خودتان است. برای مصاحبه ویزا وقت می‌گیرید و در روز مصاحبه مدارک درخواست خود را ارائه می‌دهید. در مصاحبه ویزا شما مستقیما با افسر کنسولگری ملاقات ‌می‌کنید افسر از شما تمام مدارک لازم را می‌خواهد و سوالات شخصی از شما می‎‌پرسد که موظف هستید با دقت و صادقانه پاسخ دهید.

مدارک لازم درخواست ویزا تحصیلی:

  1. فرم درخواست پرشده
  2. تاییدیه پذیرش از سمت دانشگاه
  3. فرم هدف از تحصیل در آلمان
  4. گذرنامه
  5. عکس
  6. بیمه درمانی
  7. اثبات توانایی مالی
فرایند دریافت ویزای تحصیلی آلمان

هزینه ویزای دانشجویی آلمان

ویزای دانشجویی آلمان، ویزای اقامت طولانی مدت (90 روز به بالا) یا ویزای D است. هزینه درخواست ویزای D  برای بزرگسالان 75 یورو است. هزینه‌های ویزا باید در پایان انقضا ویزا پرداخت شود. این نکته مهم است که این هزینه غیرقابل برگشت است و این یعنی که در صورت رد درخواست ویزا، مبلغ آن برگشت داده نمی‌شود.

حساب مسدود شده برای واریز پول مورد نیاز به عنوان مدرکی برای اثبات توانایی مالی برای زندگی در آلمان است. مبلغ حساب مسدود شده آلمان، در زمان درخواست ویزای تحصیلی آلمان واریز می‌شود. مبلغ مسدودشده برای یک سال 10332 یورو است. بانک‌ها ممکن است مبلغ اولیه را برای باز کردن حساب دریافت کنند. به طور مثال، بانک دویچه حدود 150 یورو برای افتتاح یک حساب مسدود شده دریافت می‌کند.

هزینه بیمه درمانی برای دانشجویان در آلمان به کل مخارج زندگی آن‌ها اضافه می‌شود. بنابراین، دانشجویان زیر 30 سال و پذیرفته شده در یک دوره در یک موسسه معتبر آلمانی می‌توانند از تخفیف ویژه دانشجویی برای بیمه سلامت عمومی استفاده کنند. دانشجویان زیر 23 سال 105.05 یورو و افراد بالای 23 سال باید 106.93 یورو پرداخت کنند. این مبلغ هم مراقبت‌های بهداشتی عمومی و هم مراقبت‌های پرستاری را شامل می‌شود.

انتخاب بیمه سلامت عمومی برای دانشجویانی که کار پیدا کرده‌اند بهتر است چون 14.6 درصد از حقوق ناخالص به صورت سهم تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود و مبلغ کلی بین کارفرما و کارمند به صورت مساوی تقسیم می‌شود و سقف آن 360 یورو در ماه است. بهترین موسسه‌های بیمه سلامت عمومی آلمان TK، Barmer، KKH و AOK هستند.

مصرف در آلمان

در آلمان دو ورودی وجود دارد:

زمستان: این ورودی اولیه در آلمان است که به طور گسترده توسط دانشجویان بین‌المللی ترجیح داده می‌شود. از سپتامبر شروع می‌شود و در ماه جولای به پایان می‌رسد.

تابستان:مصرف  تابستانی دومین مصرف در آلمان است. دانش‌آموزانی که درخواست‌ در فصل زمستان را از دست داده‌اند، این ورودی را انتخاب می‌کنند اما، دوره‌های کمی در دانشگاه‌ها برای این پذیرش وجود دارد. از آوریل آغاز می‌شود و در اوت به پایان می‌رسد.

شرایط پذیرش در دانشگاه های آلمان

بخاطر این ‌که هزینه تحصیل در آلمان برای همه، در سطوح عالی و پایه رایگان است، پذیرش کاملاً سخت و پیچیده است. داوطلبانی که خواستار تحصیل در این کشور هستند باید شرایط پذیرش رشته‌های انتخابی خود را بررسی کنند و آزمون‌های لازم مثل GMAT، GRE، TOEFL، IELTS و غیره را بگذرانند. بعضی از دانشگاه‌های آلمانی وجود دارند که دوره‌ها را با زبان انگلیسی ارائه می‌دهند، اما ممکن است آموزش در دانشگاه‌های آلمان، به زبان آلمانی هم باشد.

متقاضیانی که برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان با آموزش به زبان آلمانی اقدام می‌کنند، ملزم به اثبات تسلط خود به زبان آلمانی هستند. متقاضیانی که برای پذیرش دانشگاه‌های آلمانی با آموزش به زبان انگلیسی اقدام می‌کنند، باید تسلط خود به زبان انگلیسی را اثبات کنند. آزمون‌های مهارت مورد نیاز برای هر دو زبان لازم است.

  • آیلتس آکادمیک
  • تافل iBT
  • آکادمیک PTE
  • DSH- Deutsche Sprachprüfung für den Hochschulzugang
  • تست TestDaF زبان آلمانی

بورسیه در دانشگاه های آلمان

16 ایالت آلمان از سال 2014، هزینه تحصیل در آلمان را برای دانشجویان مقطع کارشناسی در تمام دانشگاه‌های دولتی آلمان لغو کردند. امروزه هم دانشجویان داخلی و هم بین‌المللی مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی آلمان می‌توانند به صورت رایگان یا نهایتا با پرداخت اندک هزینه‌ای برای هزینه‌های اداری و غیره در هر ترم تحصیل کنند. وقتی از بهترین مقصد تحصیلی در سراسر جهان صحبت کنیم کشور آلمان در صدر این فهرست قرار دارد. در طول سال‌ها آلمان خود را یک مرکز برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده که افراد را در معرض فرصت‌های مختلف برای مطالعه و حضور در فرهنگ‌های مختلف قرار می‌دهد. اکثر دانشگاه‌های آلمان جایگاه بالایی در رتبه‌بندی بین‌المللی به دست آورده‌اند.

 برنامه‌های تحصیلی مطرح شده در سطح جهانی، فرصت‌های شغلی پاره وقت، هزینه‌های تحصیلی و هزینه‌های زندگی نسبتا متوسط، تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی را جذب می‌کند. راه‌های مختلفی برای حمایت از تحصیل در آلمان وجود دارد، بهترین آنها را در زیر آورده‌ایم:

  1. مشاغل پاره وقت:

برای به دست آوردن توانایی مالی بیشتر در حین تحصیل در آلمان، می‌توانید چندین شغل نیمه وقت داشته باشید که می‌توانید در دانشگاه و خارج از دانشگاه کار پیدا کنید. دستمزد برای مشاغل پاره وقت در آلمان حداقل از 467 یورو در ماه شروع می‌شود. شغل‌های مناسب در هر دسته در زیر آورده شده است:

  • در محوطه دانشگاه

ناظر کتابخانه، دستیار پژوهشی، معلم خصوصی، دستیار آموزشی

  • خارج از دانشگاه

پرستار بچه، گارسون، متصدی بار، صندوق‌دار

  1. بورسیه

الف) بورسیه‌های تحصیلی کنراد آدناور

دانشجویانی که سوابق تحصیلی عالی را بدست‌ آورده‌اند و علاقه زیادی به سیاست دارند می‌توانند برای بورسیه تحصیلی Konrad-Adenauer-Stiftung درخواست دهند. هدف از این بورسیه جذب دانشجویان فارغ‌التحصیل از سراسر جهان به آلمان است.

شرایط:

  • دانشجویان الزاما دارای مدرک لیسانس باشند.
  • متقاضیان نباید بیش از 30 سال سن داشته باشند.
  • باید تسلط به زبان آلمانی در سطح B2 داشته باشد.
  • هر کار داوطلبانه انجام شده یک موقعیت اضافی است.

مبلغ کمک هزینه و بورسیه هم برای فوق لیسانس 850 یورو و برای دکتری 1100 یورو است.

ب) بورسیه‌های بنیاد هاینریش بل

بنیاد هاینریش بل سالانه 1200 بورسیه تحصیلی به دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا اختصاص می‌دهد که در هر رشته‌ای که می‌خواهند تحصیل کنند در یکی از دانشگاه‌های آلمان ثبت نام ‌کنند. به هر حال، مهم است که متقاضیان باید مدرک تحصیلی خود را در یک دانشگاه دولتی شناخته شده در آلمان دنبال کنند.

شرایط:

  • سابقه تحصیلی عالی
  • دارا بودن علاقه زیاد به سیاست، دموکراسی و حقوق بشر
  • برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد

مدارک مورد نیاز برای گرفتن بورسیه برای دانشجویان آلمانی یا خارجی (مدرسه در آلمان) و اتباع غیراتحادیه اروپا (که در آلمان تحصیل نکرده‌اند) :

  • لیسانس، دیپلم
  • مدرک کارشناسی ارشد (اثبات سابقه کار الزامی است)
  • مدرک مهارت آلمانی
  • N/A
  • گواهی سطح B2 یا DSH 2 مورد نیاز است

مدارک برای دانشجویان دکتر

  • مدرک پذیرش تحصیلی دکتری
  • مدرکی مبنی بر این که دانشجو برای تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه ایالتی یا مورد تایید دولت آلمان ثبت نام کرده است باید همراه با درخواست ارائه شود.
  • مدرک مهارت آلمانی
  • N/A
  • گواهی سطح B2 یا DSH 2 مورد نیاز است.

مبلغ کمک هزینه کارشناسی ارشد برای اتباع غیر از اتحادیه اروپا 850 یورو در ماه و برای PHD ،1200 یورو در ماه است.

ج) برنامه‌های بورسیه DAAD

بورسیه تحصیلی DAAD یا خدمات تبادل آکادمیک آلمان، یک سازمان مشترک موسسه آموزش عالی آلمان که مسئول ارتقا روابط بین‌المللی آکادمیک در آلمان است. دانشجویان بین‌المللی که در دوره‌های تحصیلی تمام وقت در آلمان ثبت نام می‌کنند، می‌توانند این بورسیه را دریافت کنند.

شرایط

  • ازمدرک لیسانس شش سال نگذشته باشد
  • دو سال سابقه کار ثابت

برنامه بورسیه، در هر ماه کمک هزینه‌هایی به صورت ماهانه به دانشجویان پرداخت ‌می‌کند که برای هزینه‌ زندگی و سفر آن‌ها کافی است. این مبلغ به طور میانگین برای فوق لیسانس850 یورو در ماه و برای دکترا 1200 یورو در ماه است.

د) برنامه‌های بورسیه Erasmus+

برنامه‌های بورسیه Erasmus+ فرصتی برای دانشجویان بین‌المللی است که در حال حاضر در دانشگاهی در کشور خود تحصیل می‌کنند و برای تحصیل بیش از دو ترم در یک دانشگاه آلمانی ارائه می‌شود. هدف از این بورسیه، حمایت مالی از دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در آلمان است. مبلغ این بورسیه 49 هزار یورو است. شرایط آن به صورت:

  • دانشجویان در حال حاضر در یکی از دانشگاه‌های اصلی، که عضو منشور اراسموس برای آموزش عالی است، تحصیل می‌‌کنند و به دنبال تحصیل در یک دانشگاه آلمانی هستند که همچنین باید عضو منشور اراسموس برای آموزش عالی باشد.
  • دانشجو باید تحت توافق متقابل هر دو دانشگاه (فرستنده و دانشگاه میزبان آلمان) برای اقدام به تحصیل باشد.
  • نمرات آزمون مهارت زبان انگلیسی

شغل پس از تحصیل در آلمان

آلمان به دلیل اقتصاد عالی و دانشگاه‌های خوب و شرکت‌های بزرگ بسیار موفق، یکی از قدرت‌های اروپا است.

نه تنها نرخ بیکاری برای فارغ التحصیلان تقریباً صفر است، بلکه گرفتن مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه‌های آلمان به معنای دریافت مجوز کار در آلمان نیز هست. به عنوان یک شهروند اتحادیه اروپا، می‌توانید بدون ویزا به دنبال فرصت‌های شغلی باشید. نکته مهم این است که در مورد دسترسی به بازار کار، شرایط کاری و مزایای اجتماعی و مالیاتی با شما مانند ساکنان آلمان رفتار خواهد شد. اکثر فارغ‌التحصیلان به دنبال مشاغلی می‌گردند که با رشته تحصیلی آن‌ها مرتبط باشد. مدرک مدیریت عمومی اجازه می‌دهد تا شغل‌های مختلفی را در موقعیت‌های مدیریتی داشته باشید. جستجو کار خود را فقط به شرکت‌های بزرگ محدود نکنید. شرکت‌های کوچک و متوسط ​​زیادی وجود دارند که 60 درصد از کل مشاغل در آلمان را فراهم می‌کنند.

سوالات متداول

آیا دانشجویان خارجی امکان کار پاره وقت در آلمان را دارند؟

بله، به طور کلی حداکثر تا ساعت امکان کار برای دانشجویان به صورت پاره وقت فراهم است.

عوامل موثر بر هزینه ­های تحصیل در آلمان چیست؟

عواملی همچون نوع دانشگاه، محل اقامت، سبک زندگی و … تعیین کننده هزینه­‌های زندگی و تحصیل شما در آلمان است.

شهریه دانشگاه‌های آلمان چقدر است؟

شهریه دانشگاه‌­های دولتی رایگان و دانشگاه­های خصوصی تا 40 هزار یورو می‌­باشد.

جمع بندی

به طور کلی هزینه تحصیل در آلمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی نسبتاً مقرون به صرفه است. با این حال، مهم است که به دقت در مورد گزینه‌­های اقامت خود تحقیق و برنامه ریزی کنید تا انتخابی درست داشته باشید. برای این کار می­توانید از طریق شماره‌­های مندرج در صفحه با مشاوران موسسه مهاجرتی صباویزا تماس بگیرید و از راهنمایی‌­های آنها بهره‌­مند شوید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید