لوگو صبا ویزا
چگونه با کمترین هزینه در چین تحصیل کنم

هزینه تحصیل در چین : چگونه با کمترین هزینه در چین تحصیل کنم!

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه هزینه تحصیل در چین و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.

مشاوره رایگان

در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم  که تعداد زیادی از افراد به دنبال ادامه تحصیلات خود در کشور چین هستند. از همین رو در چنین شرایطی آماده سازی هزینه تحصیل در چین اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. در صورتی که تصمیم شما برای شروع تحصیل در این کشور جدی است، حتما باید تمامی شرایط مالی لازم را به‌طور کامل بررسی کنید. از همین رو در این مطلب از صباویزا قصد داریم تا جنبه‌های مختلف هزینه‌ها را آنالیز کنیم پس تا انتها در کنار ما باشید.

هزینه های تحصیل در چین

فهرست عناوین

هزینه های تحصیل در چین

هزینه تحصیل در چین بستگی به سطح تحصیلات، موقعیت جغرافیایی دانشگاه و نوع برنامه تحصیلی دارد. در حالی که هزینه‌های تحصیل در برخی دانشگاه‌های بین‌المللی بسیار بالا است اما بسیاری از دانشگاه‌های دولتی در چین همچنان قیمت مناسبی دارند. به طور کلی هزینه‌های تحصیل در چین با توجه به پذیرش شما به دانشگاه، میزان شهریه، هزینه‌های خوابگاه، هزینه‌های زندگی و موارد دیگر بین ۵۰۰۰ دلار تا ۲۰۰۰۰ دلار در سال خواهد بود. استفاده از دانشگاه‌های دولتی چین و زندگی در خوابگاه‌های دانشگاهی می‌تواند هزینه‌ها را به شدت کاهش دهد که شما هم می‌توانید از این امکان برخوردار شوید.

شهریه دانشگاه های دولتی

شهریه دانشگاه‌های دولتی چین معمولاً پایین است و در مقایسه با دانشگاه‌های دیگر کشورها بسیار ارزان‌تر خواهد بود. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی چین به شدت وابسته به مقطع تحصیلی شما است. برای دوره لیسانس میانگین شهریه بین ۳۰۰ تا ۷۵۰ دلار در سال است. برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا هزینه‌ها بیشتر خواهد بود اما همچنان ارزان‌تر از دانشگاه‌های دیگر جهان است. هزینه تحصیل علاوه بر شهریه شامل هزینه‌های مربوط به زندگی و معیشت نیز می‌شود که باید برای پرداخت درست و به موقع آن‌ها برنامه داشته باشید.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه های دولتی چین

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی چین برای دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد با توجه به دانشگاه و رشته تحصیلی متفاوت است. میزان شهریه در دانشگاه‌های دولتی چین بین ۳۰۰ تا ۷۵۰ دلار در سال برای دوره لیسانس و برای دوره کارشناسی ارشد بین ۴۵۰ تا ۲۲۵۰ دلار در نظر گرفته شده است. هزینه‌ تحصیل در چین شامل موارد مختلفی می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به شهریه و هزینه‌های زندگی مثل خرید کتاب‌های درسی، اجاره خانه، مواد غذایی و پوشاک اشاره کرد.

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی چین در مقطع دکتری

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی چین برای دوره دکتری بیشتر از دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد است. با این حال اگر یک مقایسه با سایر کشورها داشته باشید متوجه خواهید شد که تحصیل در این کشور تا چه اندازه مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. هزینه تحصیل در دوره دکتری بستگی به رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل دارد. در حال حاضر هزینه شهریه مقطع دکتری بین ۴۵۰ تا ۳۰۰۰ دلار در سال خواهد بود اما در برخی دانشگاه‌ها هزینه شهریه به ۶۰۰۰ دلار هم می‌رسد. از همین رو اگر شما متقاضی تحصیل در مقطع دکترا هستید حتما باید به این موارد مهم هم دقت کافی داشته باشید.

هزینه تحصیل در رشته های پزشکی در دانشگاه های دولتی چین

اگر قصد دارید در یکی از رشته‌های پزشکی در چین تحصیل کنید باید بدانید که این رشته‌ها هزینه بیشتری خواهند داشت. برای رشته پزشکی هزینه شهریه بین ۳۶۰۰ تا ۷۵۰۰ دلار خواهد بود که باید در تاریخ مشخص شده از طرف دانشگاه پرداخت شود. در این میان ممکن است در برخی دانشگاه‌ها تخفیف‌های شهریه برای دانشجویان بین‌المللی وجود داشته باشد. بنابراین قبل از ثبت نام در دانشگاه بهتر است با مسئولین دانشگاه تماس بگیرید.

شهریه دانشگاه های خصوصی

شهریه دانشگاه‌های خصوصی چین با توجه به رشته تحصیلی و محل قرارگیری دانشگاه تفاوت خواهد داشت. قیمت شهریه در دانشگاه‌های خصوصی چین بین ۱۵۰۰ تا ۹۰۰۰ دلار متغیر است. البته باید توجه داشت که در برخی دانشگاه‌های خصوصی معروف در چین احتمال دارد هزینه شهریه بیشتر از این مقدار باشد. برای دانشجویان بین المللی هزینه‌های زندگی، خرید کتاب‌های درسی و سایر هزینه‌های مرتبط نیز باید مدنظر قرار گیرد. به‌طور کلی هزینه تحصیل در چین اگر در دانشگاه خصوصی باشد قطعا بیشتر خواهد شد.

هزینه تحصیل در چین

هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی چین در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی چین برای دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد با توجه به عوامل گوناگونی همچون دانشگاه تعیین می‌شود. با توجه به ارزان بودن هزینه تحصیل در چین، در طی سالیان اخیر متقاضیان زیادی برای ورود به دانشگاه‌های این کشور داوطلب شده‌اند. اگر شما می‌خواهید برای دوره کارشناسی در دانشگاه‌های خصوصی چین پذیرش بگیرید، باید شهریه حدود ۱۵۰۰ تا ۹۰۰۰ دلار در سال را پرداخت کنید. همچنین این مبلغ برای مقطع کارشناسی ارشد بین ۳۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دلار خواهد بود که باید در زمان مقرر توسط دانشگاه پرداخت گردد. از همین رو برای شروع تحصیل خود در این کشور باید یک برنامه‌ریزی دقیق و حرفه‌ای داشته باشید تا با مشکل خاصی در این مورد مواجه نشوید.

هزینه تحصیل در دانشگاه های چین در مقطع دکتری

بسیاری از افراد دوره‌های تحصیلی لیسانس و فوق‌ لیسانس را در ایران پشت سر گذاشته و برای دکترا به دنبال مهاجرت تحصیلی هستند. از همین رو با توجه به روابط مناسب ایران و چین و صدور آسان ویزای تحصیلی، بسیاری از افراد به دنبال ادامه تحصیل در کشور چین هستند. هزینه شهریه دوره دکتری در دانشگاه‌ های چین بین ۳۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ دلار آمریکا در طول بازه زمانی یکساله خواهد بود. به همین علت قبل از اینکه بخواهید برای مهاجرت تحصیلی اقدام کنید، حتما مقدمات مالی مربوط به آن را فراهم کنید تا با مشکل خاصی در زمینه پرداخت هزینه تحصیل در چین مواجه نشوید.

هزینه تحصیل رشته های پزشکی در دانشگاه های خصوصی چین

هزینه تحصیل در رشته‌های پزشکی در دانشگاه‌های خصوصی چین برا اساس دانشگاه انتخابی و کیفیت آموزش مشخص خواهد شد. در حالی که هزینه تحصیل در برخی دانشگاه‌های خصوصی ممکن است مقرون به صرفه باشد، اما برخی دیگر ممکن است بسیار پرهزینه باشند. در دانشگاه‌های برتر خصوصی چین هزینه تحصیل در حدود ۴۰ هزار دلار آمریکا در سال است. همچنین برای پذیرفته شدن در این دانشگاه‌ها آزمون‌های سختی وجود داشته و رقابت بسیار بالایی بین داوطلبان وجود دارد. در نتیجه به شما هم توصیه می‌کنیم که حتما آمادگی مالی لازم را به دست آورید تا با مشکل خاصی در حین تحصیل در چین مواجه نشوید.

ارزان‌ترین دانشگاه های چین

در چین بسیاری از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی وجود دارند که هزینه تحصیل در آن‌ها متفاوت است. دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه کمکه، دانشگاه علوم و صنایع چین، دانشگاه تحصیلات تکمیلی چین و دانشگاه علوم پزشکی چین شامل دانشگاه‌هایی هستند که هزینه تحصیل نسبتاً ارزانی دارند. همچنین دانشگاه‌های خصوصی مانند دانشگاه شنژن، دانشگاه شاتو، دانشگاه جیلین و دانشگاه فوجیان نیز گزینه‌های فوق‌العاده‌ای بوده و برای داوطلبانی که به دنبال یافتن گزینه‌های اقتصادی هستند گزینه خوبی به حساب می‌آیند.

هزینه آزمون زبان چینی برای ورود به دانشگاه های چین

ورود به بیشتر دانشگاه‌های چین برای دانشجویان خارجی نیازمند آزمون زبان چینی است. دانشگاه‌های مختلف از مجموعه‌ای از آزمون‌ها برای سنجش سطح زبان چینی داوطلبان استفاده می‌کنند. آزمون‌هایی نظیر HSK (Hanyu Shuiping Kaoshi) و HSKK (HSK Speaking) جزو پرکاربردترین موارد برای مشخص کردن میزان توانایی داوطلبان در زبان چینی هستند. هزینه ثبت‌نام در آزمون HSK بین ۲۰ تا ۱۵۰ دلار آمریکا و هزینه ثبت‌نام در آزمون HSKK بین ۸ تا ۳۰ دلار آمریکا خواهد بود. ممکن است که دانشگاه مورد نظر از شما بخواهد در دو آزمون شرکت کنید که در این حالت باید هزینه اضافی در این بخش پرداخت شود. در نتیجه برای مهاجرت به چین و شروع تحصیل همه این موارد را در نظر داشته باشید.

هزینه های زندگی در چین

هزینه‌های زندگی در چین به شهر و منطقه‌ای که دانشجو در آن زندگی می‌کند بستگی دارد. شهر‌های بزرگ مانند پکن، شانگهای و هنگ کنگ هزینه‌های بیشتری را برای زندگی نیاز دارند. هزینه‌های اصلی شامل اجاره مسکن، خوراک، حمل و نقل عمومی و مصارف شخصی است. اجاره مسکن بستگی به منطقه و شهر دارد اما به‌طور طبیعی در شهرهای بزرگ معمولاً بالاتر از شهرهای کوچک خواهد بود. به طور کلی شما با داشتن بودجه‌ای در حدود ۳۰۰-۵۰۰ دلار می‌توانید مسکن مورد نظر خود را برای اجاره پیدا کنید. همچنین هزینه خوراک و حمل و نقل در چین نسبتاً ناچیز است و به همین دلیل زندگی در چین برای دانشجویان بین‌المللی بسیار مناسب است. این موارد سبب شده تا هزینه تحصیل در چین به کمترین میزان خود برسد.

هزینه مسکن و خوابگاه دانشجویی در چین

هزینه مسکن و خوابگاه دانشجویی در چین بر اساس شهر و منطقه‌ای که در آن قرار دارد متفاوت است. در شهرهای بزرگ مثل پکن و شانگهای باید هزینه بیشتری را برای خوابگاه دانشجویی بپردازید. با این حال به طور کلی هزینه مسکن در چین برای دانشجویان نسبتاً مناسب است. در شهرهای بزرگ هزینه یک خوابگاه دانشجویی ممکن است بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار آمریکا در ماه باشد. این در حالی است که در شهرهای کوچک هزینه مسکن معمولاً کمتر بوده و بین ۱۵۰ تا ۳۷۵ دلار برای یک ماه تخمین زده می‌شود. در نتیجه شما می‌توانید با یک برنامه‌ریزی دقیق برای انتخاب محل اقامت خود تصمیم بگیرید.

هزینه حمل و نقل در چین

بدون شک برای بررسی هزینه تحصیل در چین باید نگاهی هم به هزینه‌های حمل‌ونقل در این کشور داشته باشید. هزینه حمل و نقل در چین متفاوت بوده و بستگی به نوع ناوگان حمل و نقل، فاصله و منطقه‌ای که در آن قرار دارید دارد. حمل و نقل عمومی در چین معمولاً ارزان است و شامل اتوبوس، قطار و مترو می‌شود. هزینه بلیط اتوبوس در شهرهای بزرگ حدود ۲ یوان چین است که تقریبا حدود ۳۰ سنت آمریکا محسوب می‌شود. با این حال هزینه بلیط مترو در شهرهای بزرگ بین ۲ تا ۷ یوان خواهد بود. هزینه بلیط قطار نیز بر اساس عوامل مختلف مشخص می‌شود که بر اساس فاصله و نوع قطار متفاوت است. در حالت کلی هزینه بلیط قطار روی خطوط داخلی حدود ۸ دلار برای مسافت کم و برای مسافت‌های طولانی‌تر حدود ۴۶ دلار آمریکا خواهد بود.

هزینه بیمه دانشجویی در چین

بیمه دانشجویی یکی از مواردی است که هر دانشجوی بین‌المللی باید آن را به صورت ویژه تهیه کند. هزینه بیمه دانشجویی در چین با توجه به نوع و مدت زمان بیمه‌نامه، وضعیت فردی دانشجو و همچنین شرایط دانشگاه متفاوت است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیمه‌نامه دانشجویی در چین شامل سه قسمت اصلی زیر است.

  • بیمه بهداشت
  • بیمه حوادث شخصی
  • بیمه مسئولیت و دارایی

هزینه بیمه دانشجویی در چین معمولاً در بازه ۱۰۰ تا ۵۰۰ دلار در سال است اما می‌تواند بیشتر یا کمتر از این مقدار باشد. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر بهتر است با دانشگاه یا موسسات بیمه در چین تماس بگیرید.

هزینه تحصیل در کشور چین

هزینه مواد اولیه غذایی در چین

شما برای شروع تحصیل در چین باید نگاه ویژه‌ای به هزینه مواد اولیه در چین داشته باشید. هزینه مواد اولیه غذایی در چین با توجه به شهر محل سکونت و برنامه تغذیه‌ای فرد متفاوت خواهد بود. خوشبختانه هزینه مواد غذایی در چین در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر نسبتاً پایین است. در صورت خرید مواد غذایی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند Carrefour، Walmart و Tesco قیمت‌ها برای بیشتر محصولات معقول و قابل قبول هستند. هزینه مواد اولیه غذایی مانند برنج، گوشت، مرغ، سبزیجات و میوه‌های تازه در چین متفاوت است اما در طول یک هفته حدود ۱۰ تا ۲۰ دلار آمریکا را شامل می‌شود.

هزینه غذا و نوشیدنی بیرون از خانه در چین

هزینه غذا و نوشیدنی بیرون از خانه در بر اساس معیارهای مختلفی همچون موقعیت جغرافیایی و نوع رستوران تعیین می‌شود. هزینه یک وعده غذایی در رستوران‌های ارزان قیمت در چین حدود ۲ تا ۵ دلار و در رستوران‌های لوکس‌تر بین ۱۰ تا ۳۰ دلار برای هر وعده خواهد بود. ناگفته نماند که برای نوشیدنی‌ها هزینه یک فنجان چای در چین حدود ۱ تا ۲ دلار است که البته در هر مکانی شرایط قیمتی خود را خواهد داشت. همچنین اگر بخواهید یک نوشابه را خریداری کنید باید هزینه‌ ۲ تا ۴ دلار را برای آن پرداخت کنید. و یک نوشیدنی نوشابه در حدود ۲-۴ دلار آمریکا است.

سوالات متداول

هزینه تحصیل در چین چقدر است؟
هزینه تحصیل در چین متفاوت است و به دانشگاه و رشته تحصیلی شما بستگی دارد اما به طور متوسط باید بودجه‌ای حدود ۴ تا ۱۰ هزار دلار را برای آن در نظر بگیرید.
آیا هزینه تحصیل در چین پایین‌تر از دیگر کشورها است؟
به طور کلی هزینه تحصیل در چین از بسیاری از کشورهای دیگر پایین‌تر است.
آیا برای دانشجویان بین‌المللی در چین بورسیه ارائه می‌شود؟
بله؛ در صورتی که شما دارای سوابق تحصیلی و تحقیقاتی درخشانی باشید می‌توانید از شرایط بورسیه در این بخش استفاده کنید.
هزینه مواد غذایی در چین چقدر است؟
به طور معمول شما باید برای یک هفته ۲۰ دلار هزینه را برای خوراک در نظر بگیرید.
آیا هزینه زندگی در چین بالاست؟
هزینه زندگی در چین بستگی به شهر و منطقه تحصیلی شما دارد. با این حال چین نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر هزینه زندگی پایین‌تری خواهد داشت.

سخن پایانی

با توجه به اینکه روابط بین ایران و چین در سطح بسیار خوبی قرار دارد، صدور ویزای تحصیلی چین برای ایرانیان هم راحت‌تر صورت می‌گیرد. از طرفی ارزان بودن تحصیل در چین نسبت به سایر کشورها آن را به گزینه‌ای جذاب تبدیل کرده است. در این بین باید هزینه تحصیل در کشور چین را هم در نظر گرفت که در این مطلب به جزئیات مربوط به آن پرداختیم. در صورتی که به دنبال شروع تحصیل در این کشور هستید، باید مراحل اداری آن همچون دریافت پذیرش و اخذ ویزا را پشت سر بگذارید. خوشبختانه موسسه مهاجرتی صباویزا در کنار شماست تا این مراحل را با سرعت و دقت بالایی پیش ببرید. در نتیجه می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا بهترین خدمات را در این راستا دریافت کنید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید