لوگو صبا ویزا
هزینه مهاجرت به ایتالیا را با ما بشناسید

هزینه مهاجرت به ایتالیا را با ما بشناسید

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری درباره هزینه مهاجرت به ایتالیا به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان

در این مقاله ما می‌خواهیم به شما در درک شرایط و هزینه مهاجرت به ایتالیا، مطابق با قوانین فعال ایتالیا کمک کنیم. و در ادامه در مورد وضعیت مهاجرت به ایتالیا، شرایط ورود قانونی به خاک ایتالیا و نحوه اقامت در این کشور بیشتر خواهید دانست.

اگر شما عاشق ایتالیا هستید و اکنون می‌خواهید بدانید که چگونه به ایتالیا مهاجرت کنید؟ به جای درستی آمده‌اید. شانس شما برای مهاجرت به ایتالیا به عوامل زیادی بستگی دارد که مهمترین آنها ملیت شماست. شرایط مختلفی برای مهاجرت به ایتالیا وجود دارد و همچنین به اینکه آیا شما یک شهروند اتحادیه اروپا هستید یا نه نیز بستگی دارد.

مهاجرت-به-ایتالیا

وضعیت مهاجرت به ایتالیا

طبق تحقیقات انجام شده توسط دفتر مهاجرتی صباویزا، موسسه ملی آمار ایتالیا، در ابتدای سال 2021، اتباع خارجی 7 الی 8 درصد از جمعیت ایتالیا را تشکیل می‌دادند و اکثریت آنها در مرکز و شمال کشور زندگی می‌کردند. چهار منطقه با بیشترین تعداد اتباع خارجی به ترتیب نزولی عبارتند از امیلیا رومانیا، لومباردیا، توسکانا و لاتزیو.

تاریخ افتتاحیه مهاجرت به ایتالیا در سال 2023 و به روز رسانی جدید

همانطور که توسط مقامات ایتالیایی اعلام شده است، درخواست‌های مجوز کار تحت سهمیه 2023 را می‌توان از 27 مارس تا 31 دسامبر 2023 ارسال کرد، مشروط بر اینکه سهمیه‌ها همچنان در دسترس باشند. علاوه بر این، ایتالیا اکنون تصمیم گرفته است تا سهمیه مجوز کار برای کارگران غیر ماهر خارجی و متقاضیان ویزای راه اندازی از کشورهای ثالث را به 82705 نقطه برای سال 2023 افزایش دهد.

افزایش سهمیه امسال نسبت به سال 2022، به حدود 7000 نفر از اتباع کشورهای ثالث اجازه می‌دهد تا برای مجوز کار ایتالیا اقدام کنند. با این حال، دولت تصریح کرد که مجوزهای کار برای متقاضیان در بازارهای خاص باز خواهد بود.

آیا مهاجرت به ایتالیا سخت است؟

برای ارزیابی پیچیدگی پرونده مهاجرت به ایتالیا، مهم است که رویه‌های متفاوتی را که برای شهروندان اتحادیه اروپا و غیر در نظر گرفته شده است را در نظر بگیرید.

ایتالیا بخشی از منطقه شینگن است یعنی منطقه ای بدون مرز در بین تمام کشورهای عضو آن و در واقع به هر کسی که به طور قانونی در اتحادیه اروپا حضور دارد امکان رفت و آمد آزاد را می‌دهد. لازم به ذکر است که اکثر کشورهای اروپایی بخشی از منطقه شینگن هستند.

آخرین کشوری که به این توافقنامه پیوست، کرواسی بود که در اول ژانویه 2023 رسماً وارد شینگن شد.

علاوه بر این، کشورهای غیر اتحادیه اروپا مانند نروژ و سوئیس نیز بخشی از این کنوانسیون هستند. برخی از کشورهایی که بخشی از منطقه شینگن نیستند، موافقت نامه معافیت ویزا را با ایتالیا امضا کرده اند که هدف آن تسهیل ورود شهروندان بدون ویزا به کشور، اما فقط برای اهداف خاص می‌باشد. بر اساس ملیت و هدف از سفر، ممکن است به شما اجازه دسترسی به ایتالیا بدون ویزا داده شود. می‌توانید مستقیماً در وب سایت رسمی وزارت امور خارجه ایتالیا بررسی کنید که آیا واجد شرایط هستید یا خیر.

هزینه مهاجرت به ایتالیا

اگر می‌خواهید در ایتالیا زندگی کنید، باید ویزا بگیرید. گرفتن ویزا به شما این حق را می‌دهد که برای مدت معینی در این کشور زندگی کنید و هزینه مهاجرت به ایتالیا، هزینه ای اجتناب ناپذیر است (مگر اینکه کارفرمای شما مایل به پرداخت آن باشد).

در اینجا لیست کوتاهی از هزینه‌های ویزاهای مختلف آورده شده است:

  • ویزای کوتاه مدت (کمتر از 90 روز): 60 یورو
  • ویزا برای کودکان 0-6 سال: رایگان
  • ویزا برای کودکان ۶ تا ۱۲ سال: ۳۵ یورو
  • ویزای دانشجویی (برای کسانی که کمتر از 90 روز تحصیل می‌کنند): رایگان
  • ویزای دانشجویی (اقامت طولانی): 50 یورو
  • ویزای طولانی مدت (بیش از 90 روز): 116 یورو

همچنین ویزاهای رایگان دیگری برای شهروندان ایتالیا و ویزاهای کوتاه مدت نیز وجود دارد. البته، شما باید وضعیت خود را تعیین کنید.

قوانین مهاجرت به ایتالیا چیست؟

بر اساس قوانین و هزینه مهاجرت به ایتالیا، مهمترین جنبه‌هایی که هنگام برنامه ریزی برای ورود به ایتالیا باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

  • آیا مسافران نیاز به درخواست ویزای ایتالیا دارند یا خیر.
  • آیا سیستم سهمیه به پرونده متقاضی مربوط می‌شود یا خیر.
  • چه مدت امکان اقامت در ایتالیا وجود دارد.
  • مراحل اخذ مجوز اقامت ایتالیا
  • چه کسانی نیازی به ویزای ایتالیا ندارند؟
  • تمامی شهروندان کشورهای شینگن می‌توانند بدون ویزا وارد ایتالیا شوند.

شهروندان غیر اتحادیه اروپا و اتباع کشورهایی که موافقت نامه لغو روادید را امضا کرده اند می‌توانند به مدت 90 روز بدون ویزا در ایتالیا بمانند.

هزینه مهاجرت به ایتالیا

اگر بیش از 90 روز در ایتالیا بمانید چه اتفاقی می‌افتد؟

اقامت بیش از حد در ایتالیا برابر با اخراج از این کشور است. با این حال، قانون مهاجرت ایتالیا همچنین مقرر می‌کند که افراد ذکر شده در زیر حتی پس از دوره 90 روزه از اخراج معاف هستند:

  • اتباع خارجی زیر 18 سال
  • اتباع خارجی که اجازه اقامت را دریافت کرده اند
  • اتباع خارجی که با خویشاوندان درجه دو یا با همسر ایتالیایی خود زندگی می‌کنند.
  • زنان باردار یا زنانی که در 6 ماه گذشته زایمان کرده اند.

مجوز اقامت ایتالیا

اجازه اقامت ایتالیا سندی است که برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا صادر می‌شود که شرایط لازم (مجوز یا ویزا) را داشته باشد. این مجوز برای کسانی است که قصد دارند بیش از 90 روز در ایتالیا بمانند. اجازه اقامت ایتالیا معمولاً در 3 تا 6 ماه صادر می‌شود و باید ظرف 8 روز پس از ورود به ایتالیا درخواست شود.

همچنین بر اساس هدف اقامت خود، ممکن است به نوع خاصی از اجازه اقامت نیاز داشته باشید. به عنوان مثال، مجوزهای ایتالیایی برای کار، تحصیل و موارد دیگر وجود دارد.

چگونه می‌توانم اقامت ایتالیا را دریافت کنم؟

قانون مهاجرت ایتالیا، شهروندان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا را ملزم می‌کند که برای اقامت دائم در ایتالیا ثبت نام کنند.

اتباع خارجی فقط در موارد زیر می‌توانند برای اقامت ایتالیا اقدام کنند:

  • داشتن مجوز اقامت ایتالیا با اعتبار بیش از 3 ماه
  • مسکن بلند مدت در ایتالیا

برای شهروندان اتحادیه اروپا، اخذ اقامت به معنای اخذ مجوز اقامت است که به آنها اجازه اقامت قانونی در ایتالیا را می‌دهد. لازم به ذکر است که درخواست برای ثبت نام اقامت ایتالیا به صورت آنلاین در دسترس است. اسنادی که باید ارائه شود ممکن است بر اساس عواملی مانند ملیت و وضعیت کاری متقاضی متفاوت باشد.

همچنین امکان درخواست همزمان ثبت اقامت برای متقاضی اصلی به همراه اعضای خانواده تحت تکفل وجود دارد. در این صورت لازم است به درخواست متقاضی، گواهی‌هایی پیوست شود که بتواند روابط خانوادگی را ثابت کند.

شهروندان اتحادیه اروپا چگونه می‌توانند به ایتالیا مهاجرت کنند؟

شما می‌توانید به عنوان یک شهروند اتحادیه اروپا به ایتالیا مهاجرت کنید اگر:

  • شما در ایتالیا شاغل یا خوداشتغال هستید.
  • شما دانشجویی هستید که در یک موسسه آموزشی ایتالیایی ثبت نام کرده اید یا در آموزش حرفه ای شرکت می‌کنید.
  • شما بتوانید خودتان و اعضای خانواده‌تان را از نظر مالی حمایت کنید.

هزینه مهاجرت به ایتالیا برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا

کسانی که می‌خواهند به ایتالیا مهاجرت کنند و عضو شهروندان غیر اتحادیه اروپا هستند شرایط متفاوتی برایشان در نظر گرفته شده است.

اگر شهروند غیر اتحادیه اروپا/EFTA هستید، قبل از اینکه بتوانید به ایتالیا مهاجرت کنید، باید ویزای اقامت طولانی مدت ایتالیا را دریافت کنید. با کمک این ویزا شما می‌توانید مدت زمان طولانی تری را در ایتالیا سپری کنید.

پس از ورود به ایتالیا، باید برای اجازه اقامت ایتالیا در یک اداره پست محلی یا مرکز پلیس در عرض هشت روز درخواست دهید. شما با گرفتن اجازه اقامت می توانید بیشتر از 3 ماه در ایتالیا بمانید. همچنین روند و هزینه مهاجرت به ایتالیا نیز به دلایل و تمایل شما به مهاجرت بستگی دارد.

هزینه مهاجرت به ایتالیا برای کار

ایتالیا یک سیستم مهاجرتی دارد که تعیین می‌کند چه تعداد ویزای کار ایتالیا را برای کارگران غیر اتحادیه اروپا صادر کند. هر سال، دولت ایتالیا چیزی به نام Decreto Flussi را راه اندازی می‌کند و اگر شما خوداشتغال هم باشید باید از Decreto Flussi پیروی کنید.

شهروندان غیر اتحادیه اروپا فقط زمانی می‌توانند برای ویزای کار ایتالیا درخواست دهند که Decreto Flussi باز باشد. دولت ایتالیا همچنین سهمیه ای برای تعداد ویزای کاری و نوع شغل صادر می‌کند.

هزینه مهاجرت تحصیلی ایتالیا

اگر می‌خواهید برای تحصیل به ایتالیا بروید و یک شهروند غیر اتحادیه هستید لازم است که از قبل در یک موسسه آموزشی ثبت نام کنید. سپس، شما باید برای ویزای طولانی مدت ایتالیا با هدف تحصیل اقدام کنید و پس از ورود به ایتالیا، اجازه اقامت ایتالیا را دریافت کنید.

دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا احتمالاً ساده ترین راه برای مهاجرت به ایتالیا است، اما با این ویزا، شما فقط اجازه دارید 20 ساعت در هفته کار کنید. با این حال، پس از پایان دوره تحصیلی، شما مجاز به درخواست مجوز کار در زمانی که Decreto Flussi باز است می‌باشید و اجازه تحصیل خود را به اجازه اقامت کاری تبدیل کنید.

مهاجرت به ایتالیا برای پیوستن به اعضای خانواده

برای پیوستن به اعضای خانواده‌تان که مقیم ایتالیا است، می‌توانید از طریق ویزای اتحاد مجدد اقدام نمایید و خانواده‌تان برای ورود شما درخواست مجوز کنند. شما می‌توانید در مدت 8 روز که وارد ایتالیا شدید باید برای اقامت ایتالیا درخواست دهید.

هزینه مهاجرت به ایتالیا برای بازنشستگی

کسانی که می‌توانند بدون کار کردن در ایتالیا امورات زندگی خود را بگذرانند و به طور کلی بتوانند از پس مخارج خود بربیایند یک ویزای انتخابی اقامت در ایتالیا ارائه می‌دهد. کسانی که اقدام به گرفتن ویزای انتخابی می‌کنند نمی‌توانند در ایتالیا کار کنند.

مهاجرت دائم به ایتالیا به عنوان یک شهروند غیر اتحادیه اروپا

پس از اقامت در ایتالیا با مجوز اقامت موقت به مدت پنج سال، همه اتباع غیر اتحادیه اروپا، واجد شرایط درخواست اقامت دائم ایتالیا هستند. اقامت دائم مزایای بسیار زیادی برای شما مانند سایر شهروندان ایتالیایی از جمله دسترسی به مزایای دولتی (زایمان یا ناتوانی) را ارائه می‌دهد. همچنین اتباع اتحادیه اروپا که دارای کارت اقامت دائم هستند می‌توانند پس از ده سال برای شهروندی ایتالیا درخواست دهند.

هزینه مهاجرت به کشور ایتالیا

شرایط مهاجرت به ایتالیا در سال 2023

1. اجازه اقامت

برخی از مدارک مورد نیاز برای درخواست اجازه اقامت ایتالیا در زیر آمده است:

  • چهار عکس در اندازه پاسپورت
  • یک پاسپورت معتبر
  • اسنادی که هدف اقامت شما را تأیید می‌کند، به عنوان مثال، یک قرارداد کار یا مدرک ثبت نام
  • مدارک استفاده شده در ویزا

2. مجوز کار

مدارک زیر برای درخواست مجوز کار ایتالیا مورد نیاز است:

  • کپی قرارداد کار امضا شده
  • اصل و کپی ویزای کار ایتالیا
  • گذرنامه با دو صفحه خالی و حداقل سه ماه اعتبار
  • تصاویر پاسپورت
  • ارائه فرم درخواست ویزای ایتالیا برای اقامت طولانی مدت
  • مدرکی مبنی بر بودجه کافی برای ویزا و اقامت
  • دیپلم و سایر گواهی‌های واجد شرایط

لطفاً حتماً اصل هر سند را همراه با فتوکپی همراه داشته باشید.

سوالات متداول

چه کسانی به ویزای ایتالیا نیاز دارند؟
همه شهروندان غیر اتحادیه اروپا که کشورهایشان هنوز موافقت نامه لغو روادید را امضا نکرده اند، برای ورود به ایتالیا نیاز به ویزا دارند و بسته به نیاز، متقاضیان می‌توانند ویزای کوتاه مدت یا بلند مدت ایتالیا را انتخاب کنند.
مدت زمان اخذ اقامت ایتالیا چقدر است؟
پس از ثبت درخواست، متقاضیان یک تاییدیه دریافت می‌کنند: تأییدیه ای که فرآیند ثبت نام را تایید می‌کند و پلیس ظرف 45 روز پس از دریافت تأییدیه، آدرس اعلام شده در برنامه را بررسی می‌کند و هنگامی‌ که مقامات با موفقیت آدرس را بررسی کردند، ثبت نام اقامت کامل خواهد شد.

سخن پایانی

بنابراین، اگر به فکر مهاجرت به ایتالیا و لذت بردن از سبک زندگی آنها هستید ارزان نخواهد بود. در حالی که نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی مقرون به صرفه‌تر و مطمئناً ارزان‌تر از بسیاری از شهرهای ایالات متحده است، هنوز باید قبل از تصمیم به مهاجرت به امور مالی خود رسیدگی کنید. لازم به ذکر است که دفتر مهاجرتی صباویزا یکی از موسسات مهاجرتی در ایران است که شما را درخصوص مهاجرت به کشور‌های خارجی راهنمایی می‌کند و می‌توانید از طریق همین موسسه برای مهاجرت خود اقدام کنید و همچنین می‌توانید از مشاوران متخصص آنها نیز کمک دریافت نمایید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید