لوگو صبا ویزا
هزینه تحصیل در هلند

هزینه تحصیل در هلند

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه هزینه تحصیل در هلند و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.

مشاوره رایگان

هلند در شمال اروپا قرار دارد و یکی از کشورهای حوزه شینگن است. این کشور توسعه یافته امروزه به عنوان یکی از کشورهای ثروتمند دنیا شناخته می‌شود. این کشور همچنین هجدهمین کشور در زمینه اقتصاد است. هلند، کشوری که به سرزمین لاله‌ها شناخته می‌شود به خاطر دانشگاه‌های برتر، دوره‌های آموزشی متعدد به زبان انگلیسی و محیط چند فرهنگی دوستانه، هر ساله دانشجویان بین‌المللی زیادی را جذب می‌کند. برخی از دانشگاه‌های هلند بین 200 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. در ده سال گذشته، برنامه‌های علمی عالی و فرهنگ خوشایند مردم هلند که از دانشجویان بین‌المللی استقبال می‌کنند باعث‌شده تعداد این دانشجویان به طور چشم‌گیری افزایش داشته باشد.

در این مقاله در مورد هزینه تحصیل در هلند صحبت می‌کنیم و میانگین هزینه‌هایی که برای تحصیل در این کشور فوق‌العاده زیبا دارید را بررسی می‌کنیم. هزینه تحصیل در کشور هلند تقریبا برابر با سایر کشورهای اروپایی است ولی نسبت به کشورهای دیگر مانند انگلستان به صرفه‌تر است. دانشجویانی که شهروند اتحادیه اروپا هستند، علاوه بر هزینه تحصیل، هزینه زندگی را هم باید بپردازند و سایر دانشجویان بین‌المللی هزینه بیشتری نسبت به دانشجویان اتحادیه اروپا پرداخت می‌کنند. تحصیل رایگان در کشور هلند وجود ندارد مگر دانشجویان بتوانند بورسیه بگیرند.

هزینه تحصیل در کشور هلند

فهرست عناوین

چرا تحصیل در کشور هلند

عوامل زیادی نشان می‌دهند که تحصیل در هلند، یک موقعیت عالی برای دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیل در کشور هلند را دارند. برخی از مزایای اصلی تحصیلات در دانشگاه‌های هلند عبارتست از:

1. شهرت بین‌المللی

دانشگاه‌های هلند در سراسر جهان به خوبی شناخته شده‌اند و بین دانشگاه‌های جهان رتبه خوبی کسب کرده‌اند. رتبه‌بندی Times Higher Education نشان می‌دهد که دانشگاه‌های تحقیقاتی هلند، هر سال پیشرفت خوبی نسبت به سال قبل داشته‌اند. دانشگاه‌های علوم کاربردی هلند، روی افزایش مهارت دانشجویان و دانشگاه‌های تحقیقاتی هلند بیشتر روی تحصیلات آکادمیک تاکید دارند.

2. پشتیبانی یادگیری

در دانشگاه‌های هلند، بیشتر آموزش‌ها و سمینارها در گروه‌های کوچک با حداکثر 15 تا 30 نفر برگزار می‌شوند و حتی سالن‌های سخنرانی هم به ندرت شلوغ می‌شوند. بیشتر دوره‌ها دارای کارگروه‌هایی هستند که مهارت‌های آکادمیک دانشجویان را توسعه می‌دهند. دانشجویان دانشگاه علمی و کاربردی هلند به صورت مستقیم با اساتید خود در ارتباط هستند.

3. یادگیری عملی در کنار آموزش

دانشگاه‌های هلند، کارگاه‌های عملی زیادی را در دوره‌های تحصیلی خود قرار داده‌اند. تاکید دانشگاه‌ها روی تجربه عملی دانشجویان است تا آن‌ها را برای ورود به بازار کار پس از فارغ‌التحصیلی آماده کنند. در برخی مواقع دانشجویان دانشگاه هلند می‌توانند در پروژه‌های کوچک با صاحبین کسب و کارها همکاری کنند و آن‌ها این شانس را دارند که با کارفرمایان، در حرفه خود آشنا شوند.

دانشگاه‌های هلند در برنامه‌های آموزشی خود بسیار آینده‌نگر هستند و مهم‌ترین هدف آن‌ها ارائه مهارت و دانشی است که دانشجویان در حرفه خود به آن نیاز پیدا خواهند کرد.

4. مهارت‌های نرم

دانشگاه‌های علوم کاربردی همواره به دانشجویان این فرصت را می‌دهند که توانایی‌های خود را در زمینه‌هایی مانند کار تیمی و ارتباطی تقویت کنند.

رتبه بندی دانشگاه‌های هلند

بر اساس رتبه‌بندی QS دانشگاه‌های هلند در رتبه‌های زیر قرار دارند:

شهریه دانشگاه‌ های کشور هلند

دانشگاه‌های کشور هلند به دو گروه دانشگاه‌های تحقیقاتی و دانشگاه‌های علمی و کاربردی تقسیم می‌شوند. برای دانشجویان بین‌المللی، دانشگاه‌های علمی و کاربردی نسبت به دانشگاه‌های تحقیقاتی ارزان‌تر هستند. این نکته بسیار مهم است که هر چه یک دانشگاه در رتبه‌بندی جهانی رتبه بهتری داشته باشد گران‌تر خواهد بود. شهریه دانشگاه‌های هلند را در زیر بیان کرده‌ایم:

شهریه دانشگاه های دولتی کشور هلند

شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا و سوئیس که قصد تحصیل در دانشگاه‌های دولتی کشور هلند دارند شهریه پایین‌تری پرداخت می‌کنند که این هزینه به صورت میانگین بین 700 تا 2100 یورو در هر سال تحصیلی است. شهریه به دانشگاه محل تحصیل، رشته و مقطع تحصیلی بستگی دارد.

سایر دانشجویان بین‌المللی که شهروند کشورهای اتحادیه اروپا نیستند باید شهریه بالاتری پرداخت کنند. به صورت میانگین این شهریه در مقاطع مختلف برابر است با:

در مقطع لیسانس: 6000 تا 15000 یورو در هر سال تحصیلی

در مقطع کارشناسی ارشد: 8000 تا 20000 یورو در هر سال تحصیلی

شهریه دانشگاه های خصوصی

دانشجویانی که در دانشگاه‌های خصوصی هلند ثبت‌نام می‌کنند به بودجه بیشتری نیاز دارند و برای برخی برنامه‌های تحصیلی باید انتظار داشته باشند که تا 30000 یورو در سال را بپردازند. پزشکی و بازرگانی از گران‌ترین دوره‌های این دانشگاه‌ها هستند.

دانشجویان بین‌المللی در هلند برای پرداخت شهریه خود دو راه دارند:

  • پرداخت کامل شهریه قبل از شروع سال تحصیلی
  • پرداخت شهریه در پنج تا ده قسط از طریق بدهی مستقیم

پرداخت شهریه به صورت اقساط از طریق بدهی فقط برای دانشجویانی ممکن است که دارای حساب بانکی در هلند باشند. روش پرداخت اقساطی شهریه ممکن است در برخی مواقع برای دانشجویان بین‌المللی در دسترس نباشد. پرداخت اقساط شهریه از طریق پلتفرم Studielink مدیریت می‌شود.

شهریه دانشگاه های برتر هلند

تقریبا 12 تا از دانشگاه‌های هلند بین 200 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. برای دانشجویانی که شهروند اتحادیه اروپا، سوییس یا سورینام هستند همان هزینه‌های قانونی اعمال می‌شود که شهروندان هلندی می‌پردازند و توسط دولت تعیین می‌شود. سایر دانشجویان بین‌المللی هزینه‌های نهادی را پرداخت می‌کنند که توسط دانشگاه‌ها تعیین می‌شود و ممکن است متفاوت باشد.

برخی دانشگاه‌های هلند تا 15000 یورو در سال برای کارشناسی و تا 20000 یورو در سال برای کارشناسی ارشد دریافت می‌کنند. مهم‌ترین تفاوت دانشگاه‌های دولتی و تحقیقاتی با دانشگاه‌های علوم کاربردی UAS در این است که در UAS هزینه دانشجویان بین‌المللی می‌تواند از 7 تا 8000 یورو باشد و به ندرت بیشتر از 10000 یورو می‌شود.

هزینه زندگی دانشجویان در کشور هلند

هزینه زندگی دانشجویان در کشور هلند

سال دانشگاهی هلند تقریباً از 1 سپتامبر شروع می‌شود و در 30 ژوئن به پایان می‌رسد و هر سال تحصیلی ده ماه است. هزینه ماهانه یک دانشجو که در دانشگاه‌های هلند مشغول به تحصیل است شامل اقامت، غذا، حمل و نقل، کتاب، لباس و فعالیت‌های اوقات فراغت می‌شود که به صورت میانگین برای پوشش این هزینه‌ها به 800 تا 1200 یورو در هر ماه نیاز است. در برخی شهرهای بزرگ کشور هلند، هزینه‌های زندگی برابر است با:

  • آیندهون: 850 تا 1350 یورو در ماه
  • آمستردام: 1000 تا 1500 یورو در ماه
  • دلفت: 780 تا 1200 یورو در ماه
  • روتردام: 760 تا 1250 یورو در ماه

هزینه محل اقامت در کشور هلند

یک اتاق در کشور هلند می‌تواند بین 300 تا 600 یورو در هر ماه هزینه داشته باشد. معمولا خانه‌های دانشجویی به صرفه‌تر هستند و بعضی از دانشگاه‌ها خوابگاه‌هایی در محوطه دانشگاه دارند که هزینه کمتری دارند. بهتر است بعد از اخذ پذیرش با دانشگاه خود تماس بگیرید زیرا ممکن است دانشگاه به شما برای پیدا‌کردن اتاق کمک کند. انتخاب بعدی می‌تواند اجاره یک آپارتمان به صورت انفرادی یا اشتراکی باشد که قیمت‌های آن بالاتر است. برای اجاره معمولا مبلغی را باید برای پیش پرداخت بپردازید که در پایان قرارداد و تخلیه محل اقامت، به شما برگردانده می‌شود و مبلغ آن معمولا برابر با اجاره یک ماه است. هزینه اقامت به طور متوسط برابر است با:

  • اجاره آپارتمان یک نفره: 500 تا 1000 یورو در هر ماه
  • اشتراک آپارتمان اجاره‌ای: 400 تا 700 یورو در هر ماه
  • خانه دانشجویی: 350 تا 600 یورو در هر ماه

سایر هزینه های زندگی دانشجویی در کشور هلند

در برخی مواقع هزینه آب و برق روی هزینه اقامت حساب می‌شود و بهتر است هنگام اجاره اتاق بپرسید که مبلغ اجاره چه چیزهایی را شامل می‌شود و در هر ماه چقدر باید انتظار داشته باشید که برای خدمات آب و برق بپردازید. میانگین هزینه آب و برق در هر ماه بین 100 تا 350 یورو خواهد بود. دانشجویان در هر ماه به طور متوسط بین 30 تا 50 یورو هزینه اینترنت باید پرداخت کنند.

دانشجویانی که به تنهایی زندگی می‌کنند حدود 150 تا 170 یورو در هر ماه برای غذا و مواد‌ غذایی هزینه می‌کنند. Lid1،Ald1 ،Albert heijn از ارزان‌ترین سوپرمارکت‌ها در هلند هستند که دانشجویان برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود می‌توانند از آن‌ها خرید کنند. هزینه ماهیانه یک دانشجو به سبک زندگی و شهر محل سکونت او بستگی دارد. باید انتظار داشته باشید که خرید در شهر‌های آمستردام و روتردام گرانتر از شهرهای کوچک مانند گرونینگن یا آیندهوون باشد. در هلند رستوران‌های مقرون به صرفه، وعده‌های غذایی را با قیمتی حدود 10 تا 20 یورو ارائه می‌دهند.

در هلند هزینه حمل و نقل برای دانشجویان در هر ماه 35 تا 70 یورو هزینه دارد و دانشجویان می‌توانند دوچرخه اجاره کنند که یک گزینه مناسب و محبوب در کشور هلند است و باعث خود صرفه‌جویی در هزینه آن‌ها می‌شود. سایر هزینه‌های یک دانشجو در کشور هلند عبارتست از:

  • کتاب و نوشت افزار: 30 تا 65 یورو در ماه
  • فعالیت‌های اجتماعی و سرگرمی: 50 تا 60 یورو

در برخی مواقع با ارائه کارت دانشجویی خود می‌توانید تخفیف‌های بسیاری را در رستوران‌ها و سینماها دریافت کنید.

هزینه دانشجویان بین‌المللی در برخی شهرهای کشور هلند به صورت تقریبی برابر است با:

  • شهر آمستردام:

400 تا 800 یورو در ماه برای اسکان، 400 یورو برای سایر هزینه‌های زندگی

  • گرونینگن:

350 تا 650 یورو در ماه برای اقامت، 350 تا 400 یورو برای سایرهزینه‌های زندگی

  • نایمخن:

350 تا 450 یورو برای اقامت، 300 تا 400 یورو برای سایر هزینه‌های زندگی

  • روتردام:

400 تا 750 یورو اقامت، 350 تا 450 برای سایر هزینه‌های زندگی

  • لیدن:

350 تا 700 یورو برای اقامت و 350 تا 450 یورو برای سایر هزینه‌های زندگی

هزینه ویزای کشور هلند

یکی از محبوب‌ترین ویزاهای کشور هلند، ویزای تحصیلی بلند مدت است که در دسته ویزاهای شینگن نوع D قرار می‌گیرد. اگر قصد ادامه تحصیل در کشور هلند را دارید باید از طریق سفارت هلند در کشور محل زندگی خود اقدام کنید. شما نمی‌توانید بدون نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های هلند، برای ویزای تحصیلی این کشور اقدام کنید. به ویزای تحصیلی کشور هلند MVV و به مجوز اقاومت دانشجویی VVR گفته می‌شود.

ویزای تحصیلی هلند 90 روز اعتبار دارد و بعد از صادر‌شدن اقامت دانشجویی، اعتبار آن افزایش می‌یابد. مراحل اخذ ویزای تحصیلی کشور هلند شامل هزینه‌هایی است که متقاضیان باید آن را پرداخت کنند. هزینه اخذ ویزای تحصیلی هلند به صورت تقریبی برابر با 192 یورو است. دانشجویان بین‌المللی هزینه‌هایی بابت اخذ مجوز اقامت دانشجویی دارند که بابت آن باید 192 یورو پرداخت کنند. به طور کلی دانشجویان بین‌المللی برای طی مراحل اخذ ویزای تحصیلی این کشور باید 384 یور هزینه کنند.

از آنجایی که تحصیل رایگان در کشور هلند وجود ندارد دانشجویان باید تمکن مالی خود را ثابت کنند. دانشجویان بین‌المللی باید مدارکی داشته باشند تا بتوانند ثابت کنند هزینه‌های تحصیل و اقامت در هلند را دارند اداره مهاجرت هر سال این حداقل بودجه را بررسی می‌کند. پولی که دانشجویان برای هزینه تحصیل و اقامت خود در کشور هلند لازم دارند باید در یک حساب بانکی به اسم خود دانشجو باشد. برای اخذ ویزای تحصیلی باید یک صورت حساب بانکی به همراه کپی آن یا پرینت نسخه اینترنتی آن با ذکر تاریخ صدور، مشخصات شخصی، شماره حساب بانکی و مبلغ کل موجودی ارائه شود. از تاریخ صورت حساب بانکی نباید بیشتر از سه ماه گذشته باشد.

تحصیل رایگان در کشور هلند

به طورکلی هیچ گزینه‌ای برای تحصیل رایگان در کشور هلند وجود ندارد. بهترین راه برای تحصیل رایگان در این کشور فقط اخذ بورسیه تحصیلی هلند است. انواع مختلفی از بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد. بیش از 800 بورسیه تحصیلی در دانشگاه‌های برتر هلند به دانشجویان بین‌المللی در سال 2023 داده می‌شود این بورسیه‌ها تقریبا 2500 دلار است که شامل هزینه ماهانه به همراه هزینه‌های تحصیل، اقامت، بیمه درمانی و کمک هزینه سفر است.

بورسیه های تحصیلی کشور هلند

بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در کشور هلند

بورسیه تحصیلی بهترین راه برای تامین هزینه‌های تحصیل در کشور هلند است چندین فرصت مختلف برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد تا بتوانند بورسیه تحصیلی بگیرند. برخی از طرح‌های بورسیه تحصیلی به طور مستقیم توسط دانشگاه‌ها ارائه می‌شود و برخی دیگر توسط سازمان‌هایی مانند Nuffic به دانشجویان داده می‌شود. برخی از این بورسیه‌ها را در زیر بیان کرده‌ایم.

بورسیه های تحصیلی کشور هلند

برای دانشجویان غیر از منطقه اقتصادی اروپا، این برنامه بورسیه فقط یک بار پرداخت می‌شود که مبلغ آن 5000 یورو است. این بورسیه به دانشجویانی که در مقطع لیسانس یا فوق لیسانس به صورت تمام وقت تحصیل می‌کنند ارائه می‌شود.

بورسیه لاله نارنجی

این بورسیه برای دانشجویانی است که از کشورهای برزیل، چین، هند، اندونزی، مکزیک، روسیه، آفریقای جنوبی، کره جنوبی و ویتنام برای تحصیل به کشور هلند می‌آیند. میزان بودجه این بورسیه بستگی به ملیت دانشجویان و دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنند دارد.

دانشگاه‌های هلند به طور مستقیم بورسیه‌های دیگری مثل بورسیه شایستگی آمستردام برای دانشجویان کارشناسی ارشد که شهروند کشورهای غیر از اتحادیه هستند ارائه می‌دهند. برخی دانشجویان برجسته کارشناسی ارشد می‌توانند تحت شرایط خاصی درخواست وام بدهند. برخی از این بورسیه‌ها را بیان می‌کنیم:

1. بورسیه تحصیلی Justus & Louise van Effen TU Delft

این بورسیه تحصیلی فقط برای دانشجویان بین‌المللی است که در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه فناوری دلفت ارائه می‌شود. مبلغ این بورسیه 30000 یورو در سال است.

2. دانشگاه اراسموس

این بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی داده می‌شود. ارزش این بورسیه تحصیلی متفاوت است که تا 50 درصد شهریه تحصیل در رشته MBA در دانشگاه RSM Erasmus University را شامل می‌شود.

3. بورسیه تحصیلی اریک بلومینک در دانشگاه گرونینگن

بورسیه‌های Eric Bleumink یک بورسیه تحصیلی است که فقط به دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه گرونینگن ارائه می‌شود. این بورسیه شامل هزینه تحصیل، سفرهای بین‌المللی، زندگی در هلند، کتاب و بیمه درمانی می‌شود.

4. بورسیه دانشگاه رادبورد

بورسیه تحصیلی دانشگاه رادبورد، یک بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان بین‌المللی است و شهریه دانشجویان را به 2209 یورو کاهش می‌دهد.

5. بورسیه دانشگاه ماستریخت

این بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی که در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ماستریخت تحصیل می‌کنند ارائه می‌شود. این بورسیه شامل 23750 یورو برای هزینه‌های زندگی، 700 یورو برای بیمه سلامت و مسئولیت، 192 یورو برای فرایند اخذ ویزا و 16800 یورو برای شهریه می‌شود.

6. بورسیه شایستگی دانشگاه آمستردام

این بورسیه برای دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آمستردام تحصیل می‌کنند ارائه می‌شود. مبلغ این بورسیه بستگی به دانشکده دانشجو دارد که می‌تواند بین 2000 تا 25000 یورو متغیر باشد.

7. بورسیه دانشگاه توئنته

این بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی است که در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه توئنته تحصیل می‌کنند. حدود 50 بورسیه به مبلغ 3000 تا 22000 یورو در یک سال ارائه می‌شود.

8. بورسیه تحصیل عالی دانشگاه لیدن LexS

این بورسیه تحصیلی مخصوص دانشجویان بین‌المللی است که در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه لیدن تحصیل می‌کنند. این بورسیه به طور متوسط 15000 یورو در سال است.

9. صندوق امانی بورسیه MEL

این صندوق برای دانشجویان بین‌الملل و نیازمندی است که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را دارند. این بورسیه 10 تا 20 درصد شهریه را کاهش می‌دهد.

10. صندوق بورس تحصیلی ISS برای دانشجویان ممتاز

صندوق بورس تحصیلی ISS برای دانشجویان بین‌المللی سراسر جهان که علاقه‌مند به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های اراسموس و روتردام، هلند هستند ارائه می‌شود. این بورسیه برای دانشجویان ممتاز 40 درصد شهریه را پوشش می‌دهد.

کار حین تحصیل برای دانشجویان کشور هلند

یکی از مزایای تحصیل در کشور هلند این است که فرد دانشجو می‌تواند به صورت پاره وقت فعالیت شغلی داشته باشد. شغل پاره وقت راه خوبی برای تامین هزینه‌های تحصیل دانشجویان است به خصوص که هزینه‌های تحصیل در هلند برای دانشجویان غیر اروپایی بسیار گران است. دانشجویانی که شهروند اتحادیه اروپا و سوییس هستند برای کار نیازی به مجوز کار ندارند و این افراد همچنین محدودیتی برای ساعات کار حین تحصیل ندارند. سایر دانشجویان بین‌المللی برای کار باید مجوز کار دریافت کنند که حدود سه ماه زمان می‌برد و فقط می‌توانند 16 تا 20 ساعت در هفته کار کنند و در ماه‌های ژوئن، جولای و آگوست به صورت تمام وقت کار کنند. هر فرد دانشجو می‌تواند از کار دانشجویی در ساعات مجاز 500 تا 700 یورو در ماه درآمد داشته باشد.

دانشجویان بین‌المللی برای دوره کارآموزی که بخشی از برنامه تحصیلی‌شان است نیازی به مجوز کار ندارند اما موسسه آموزشی و کارفرمای آن‌ها باید یک قرارداد کارآموزی امضا کنند.

سخن پایانی

تحصیل در کشور هلند امتیاز بزرگی برای دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی را دارند. قبل از اقدام برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کشور هلند بهتر است هزینه‌ها را بررسی کنید. در این مقاله سعی کردیم مزایای تحصیل در دانشگاه‌های برتر هلند را بیان کنیم و هزینه‌هایی که در این راه ممکن است متحمل شوید را بررسی کرده‌ایم. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای اخذ پذیرش و بورسیه دانشگاه‌های کشور هلند و ویزای تحصیلی این کشور از کارشناسان موسسه مهاجرتی صباویزا مشاوره بگیرید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید