لوگو صبا ویزا
رجیستر کردن گوشی در ترکیه چگونه است

رجیستر کردن گوشی در ترکیه چگونه است؟ نکاتی برای انجام این کار

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه مهاجرت و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. مشاوره رایگان

این روزها زندگی بدون تلفن همراه کار ساده‌ای نیست. از یک تماس ساده گرفته تا مسیریابی روزمره و اینترنت همراه، ما به تلفن هوشمند خود وابسته هستیم. به عنوان یک مقیم ترکیه، رجیستر کردن گوشی در ترکیه ضروری است. اگر گوشی همراه خود را از کشور خود به همراه آورده‌اید باید تلفن خود را رجیستر یا ثبت کنید. اما اگر در ترکیه گوشی جدیدی خریداری کرده‌اید، نیازی به رجیستر کردن آن ندارید. در این مطلب به چگونگی رجیستر کردن گوشی در ترکیه خواهیم پرداخت و تمامی سناریوها و راه‌حل‌های موجود را بررسی خواهیم کرد.

فهرست عناوین

سناریوهای موجود

شما به عنوان یک خارجی که می‌خواهد از تلفن همراه خود در ترکیه استفاده کند، دو سناریوی محتمل پیش رو دارید:

سناریو 1: ویزای توریستی دارید و برای مدت کوتاهی به ترکیه سفر کرده‌اید

در این حالت، اگر با یک بسته رومینگ بین‌المللی از کشور دیگری به ترکیه آمده‌اید، می‌توانید طبق قراردادی که اپراتور تلفن همراه شما وضع کرده است، برای مدت زمان نامحدود از تلفن خود در ترکیه استفاده کنید. اگر سفر شما یک سفر کوتاه چند روزه باشد این کار چندان گرانتر از خرید سیم کارت محلی نخواهد بود.

همچنین اگر شما با ویزای توریستی به ترکیه سفر کرده‌اید اما می‌خواهید از سیمکارت‌های موجود در ترکیه استفاده کنید، می‌توانید این سیمکارت را از اپراتورهای اصلی موجود در ترکیه (ترکسل، ودافون و آوئا) خریداری کنید. کیوسک‌های این اپراتورها معمولاً در ورودی‌های فرودگاه هستند (در ادامه راجع به نحوه خرید سیمکارت ترکی به تفصیل صحبت خواهد شد). همچنین می‌توانید سیمکارت خود را از مغازه‌های اصلی واقع در سراسر کشور خریداری کنید.

توجه کنید که باید سیمکارت خریداری شده را وارد گوشی خود کرده و از فروشنده بخواهید که تأیید کند سیمکارت شما فعال شده است. اگر فروشنده به شما بگوید که برای فعال شدن سیم کارت، باید گوشی خود را آنلاک کنید، می‌توانید از طریق وب سایت اپراتور سیمکارت خود، این کار را انجام دهید. بهتر است قبل از ورود به ترکیه اطمینان حاصل کنید که گوشی شما آنلاک شده است.

ظاهراً قبل از قفل شدن، 90 تا 120 روز وقت دارید تا از سیم کارت خود استفاده کنید و در انتهای این زمان پیام‌هایی مبنی بر نزدیک شدن به انتهای مهلت استفاده از گوشی دریافت خواهید کرد. با این حال، چندین مورد نیز از قفل شدن خودسرانه تلفن‌ها پس از گذشت 30 روز نیز گزارش شده است بنابراین اگر مدت اقامت شما در ترکیه طولانی است، بهتر است گوشی خود را در ترکیه رجیستر کنید.

سناریو 2: اقامت طولانی‌تر از ویزای توریستی در ترکیه

قبل از رجیستر کردن گوشی در ترکیه بهتر است از هزینه‌های مرتبط با آن آگاهی داشته باشید. از سال 2019 رجیستر کردن گوشی خریداری شده از خارج از ترکیه تقریباً 1500 لیره هزینه دارد و نمی‌توانید همزمان بیش از یک گوشی را که از خارج خریداری کرده‌اید، در گذرنامه خود ثبت کنید. تلفن‌های هوشمند با کیفیت ترکیه‌ای را می‌توانید با اندکی هزینه بیشتر خریداری کنید. لذا اگر مدل گوشی شما قدیمی است و به فکر جایگزینی آن با مدل جدیدتری ( که از خارج از ترکیه خریداری شده است) هستید باید حواستان به هزینه‌های رجیستری و محدودیت استفاده سه ساله آنها باشد. هر نوع گوشی که از فروشگاه‌های معتبر ترکیه خریداری شده است (صرف نظر از مارک آن) را می‌توان بدون رجیستر کردن استفاده کرد. گوشی‌های دست دوم را نیز می‌توان با قیمت‌های پایینتر خریداری کرد (فقط مطمئن شوید که در هنگام خرید قفل نشده اند).

اگر تصمیم دارید که گوشی خود را در ترکیه رجیستر کنید، باید شماره IMEI (شناسه بین المللی تجهیزات تلفن همراه) را داشته باشید. روش معمول برای گرفتن IMEI تماس با شماره *#06# با گوشی خودتان است اما تمامی مدل های گوشی از این روند تبعیت نمی کنند.

پس از دریافت IMEI، باید هزینه مالیات شماره IMEI خود را در یکی از ادارات مالیات ترکیه پرداخت کنید (برای یافتن نزدیکترین اداره می‌توانید عبارت “Vergi Dairesi” را جستجو کنید). برای این کار باید گذرنامه، اجازه اقامت، شماره IMEI و تلفن خود را با خود برده و از مدارکی که پس از رجیستری به شما داده می‌شود، نگهداری کنید. حتی اگر اجازه اقامت هم نداشته باشید می‌توانید IMEI خود را ثبت کنید، اما درصورت انجام این کار، ممکن است اپراتور ارائه دهنده تلفن همراه شما را بدون توجه به مدت زمان ویزا قفل کند. همچنین می‌توانید وضعیت رجیستری IMEI خود را بصورت آنلاین نیز رصد کنید. رجیستری معمولاً یک روز کاری کامل طول می‌کشد.

پس از پرداخت مالیات و تأیید آن، می‌توانید مراحل نهایی رجیستری را به صورت حضوری یا آنلاین انجام دهید. در هر دو روش شما به یک گذرواژه E-Devlet نیاز دارید که می‌توانید این گذرواژه را از PTT محلی خود در ازای چند لیره ترکیه دریافت کنید.

در صورتی که می‌خواهید مراحل نهایی را بصورت حضوری انجام دهید، باید اجازه اقامت، گذرنامه، رسید مالیات شماره IMEI و رمز ورود الکترونیکی خود را به شعبه محلی اپراتور تلفن همراه خود یا هرجایی که قصد خرید سیم کارت را دارید، ارائه داده و از آنها بخواهید که این کار را برای شما انجام دهند. برای انجام این کار به صورت آنلاین، باید مراحل را مطابق با آنچه که در وب سایت رسمی آمده است دنبال کنید.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که در صورت به سرقت رفتن گوشی، می‌توانید با اپراتور خدمات IMEI تماس گرفته و با دادن اطلاعات خود، گوشی را کاملاً قفل کنید. با این کار سارق نمی‌تواند با هیچ سیم کارت‌ دیگری از هیچ اپراتوری از گوشی شما استفاده کند.

نکات و جزئیات مرتبط با رجیستر کردن گوشی در ترکیه

در هر زمانی ممکن است از اپراتور خود پیامی مبنی بر به روز کردن اطلاعات اجازه اقامت خود دریافت کنید. برای آپدیت کردن، ساده ترین راه این است که با گذرنامه و شناسه خود به یکی از شعبه‌خای اپراتور نزدیک خود مراجعه کنید. همچنین اگر اپلیکیشن اپراتور خود را روی گوشی نصب کرده باشید، می‌توانید با استفاده از آن اطلاعات خود را آپدیت کنید.. دقت داشته باشید که فرآیند آپدیت کردن اطلاعات کاملاً رایگان است و به هیچ یک از اطلاعات کارت اعتباری شما نیاز ندارد.

اپراتورهایی مانند ترکسل پس از شش ماه خاموش بودن سیم کارت، آن را غیرفعال می‌کنند. امروزه اپراتورهای مختلف قیمت‌ها و قراردادهای متفاوت و ویژه‌ای را برای خارجی‌ها ارائه می‌دهند که می‌توانید با بررسی گزینه‌های موجود، بهترین اپراتور متناسب با کار خود را انتخاب کنید.

لازم به ذکر است که اگرچه بسیاری از مغازه‌های کوچک مجاز به ارائه خدمات اصلی اپراتور تلفن همراه هستند، اما در واقع نمی‌توانند در هیچ یک از بخش‌های مربوط به مراحل ثبت نام و رجیستر تلفن در ترکیه به شما کمک کنند. لذا برای این کار حتما باید به یکی از شعب معتبر مراجعه کنید.

برخی از فروشگاه‌های کوچکی که اعتبار کمتری نیز دارند، در صورتی که گوشی شما اندروید باشد می‌توانند با گرفتن مقداری هزینه آن را روت کرده و با IMEI دیگری لینک کنند تا مجبور به پرداخت مالیات نباشید. علاوه بر خطراتی که روت کردن گوشی دارد، این کار غیرقانونی است و به هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنیم.

 

رجیستر کردن گوشی در ترکیه چگونه است

نحوه خرید تلفن همراه در ترکیه

شما می‌توانید از هر فروشگاهی که بخواهید تلفن همراه خریداری کنید، اما توصیه می شود تلفن خود را از فروشگاه‌های معتبر الکترونیکی مانند مدیا مارکت، تکنوسا، اپل و یا حتی از طریق وب سایت‌های آنلاین معتبر ترکی مانند هپسی بورادا، گیتیگیدیور و… تهیه کنید. بعد از خرید حتما فاکتور خود را نگه دارید تا در صورت بروز مشکلات فنی یا سایر مشکلات از آن به عنوان ضمانت استفاده کنید.

 

توصیه ما این است که در ترکیه تلفن کارکرده خریداری نکنید چون احتمال دارد این گوشی سرقتی باشد کهبه محض شروع به استفاده از آن، پلیس شما را به عنوان سارق دستگیر خواهد کرد. دلیل آن هم این است که پلیس از طریق شماره IMEI تلفن همراه را ردیابی می‌کند.

نحوه خرید و رجیستر کردن گوشی در ترکیه

همانطور که قبلا گفته شد، اگر می‌خواهید از گوشی فعلی خود (که از کشور خود آورده‌اید) استفاده کنید باید آن را رجیستر کنید. ثبت نام باید در طی 120 روز از ورود شما به ترکیه و قبل از خرید سیم کارت انجام شود و هزینه ثبت نام آن 1500 لیره ترکیه است. شما می‌توانید این هزینه را به صورت آنلاین یا با مراجعه حضوری به اداره مالیات و بانک‌هایی چون Halk Bankası،Denizbank ING Bank HSBC Bank Şekerbank ، Garanti Bankası،Ziraat Bankası ، Vakıflar Bankası و  İş Bankasıپرداخت کنید.

 

البته اگر به زبان ترکی مسلط نیستید، هنگامی که برای ثبت نام تلفن خود وارد دفتر می‌شوید می‌توانید از عبارت Telefon Kayıt Vergisi که به معنی مالیات ثبت نام تلفنی است استفاده کنید. بدین ترتیب مسئول مربوطه منظور شما را خواهد فهمید و پس از انجام کارهای مربوط، رسید نهایی را به شما تحویل می‌دهد.

 

ریجستر-کردن-گوشی-4-30-300x169

نحوه خرید سیمکارت محلی در ترکیه

برای خرید سیم کارت چند اپراتور GSM اصلی در ترکیه وجود دارد: ودافون، ترکسل و ترک تلکام.

شما با داشتن گذرنامه معتبر می‌توانید مستقیماً به یکی از شعب ودافون، ترکسل و ترک تلکام مراجعه کرده و سیم کارت اعتباری خریداری کنید. اما اگر بخواهید سیم کارت ثابت بخرید و هر ماه یک قیمت ثابت بپردازید، باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • اصل و دو کپی از گذرنامه معتبر
  • مجوز اقامت کوتاه مدت یا مجوز کار (هر دو قابل استفاده هستند)
  • هر گونه قبض تسهیلات برای دو ماه گذشته که آدرس شما در آن ثبت شده باشد (این قبض برای اثبات آدرس شما لازم است)
  • فرم درخواست خرید سیم کارت

محدودیت‌های مربوط به رجیستر کردن گوشی در ترکیه

بخاطر داشته باشید که هر سه سال فقط می‌توانید یک تلفن را در گذرنامه خود ثبت کنید. بنابراین اگر می‌خواهید یک تلفن جدید رجیستر کنید، باید شماره IMEI قدیمی خود را با شماره IMEI جدید جایگزین کرده و دوباره مالیات (1500 TL) پرداخت کنید تا گوشی جدید شما ثبت شود.

گوشی‌های همراه ثبت شده فقط با سیم کارت‌هایی که به نام دارنده گذرنامه هستند کار می‌کنند. به عنوان مثال اگر پس از ثبت گوشی در گذرنامه شما، آن را به همسرتان بدهید و همسرتان با نام خودش سیم کارت جدیدی خریداری کند، این گوشی با این سیم کارت جدید کار نخواهد کرد. همچنین اگر از مهلت مقرر برای رجیستر کردن گوشی در ترکیه گذشته باشد، برای این کار مجبور به ترک و ورود مجدد به کشور هستید.

سخن پایانی

به عنوان یک خارجی که نیازمند استفاده از تلفن همراه در کشور ترکیه است، بسته به نوع ویزای خود گزینه‌های متفاوتی در دسترس شما خواهد بود. اطلاعات ارائه شده در این مطلب یک راهنمای کامل و جامع راجع به انواع روش‌های عملی رجیستر کردن گوشی در ترکیه برای شما است و با استفاده از آن می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید