لوگو صبا ویزا
رمز و رازهای پول کانادایی را بشناسیم

رمز و رازهای پول کانادایی را بشناسیم

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه پول کانادایی و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان

پول کانادایی به دلیل رنگ‌های روشن و آثار هنری منحصر به فردش اغلب به عنوان پول انحصاری شناخته می‌شود. بر خلاف پشت سبز مورد استفاده در ایالات متحده آمریکا، که همه آنها کم و بیش یکسان به نظر می‌رسند، واحد پول کانادا واقعا زیبا است. در واقع، اسکناس‌ها و سکه‌های کانادا همگی دارای تصاویری از نمادهای مهم ملی هستند که آنها را به آثار هنری تبدیل می‌کند. در این مقاله همه چیز را در مورد پول کانادا به شما آموزش می‌دهیم.

همچنین علاوه بر این مقاله، سازمان مهاجرتی صباویزا با ارائه مشاوره تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه پول کانادایی و مهاجرت به کانادا خواهد بود. همچنین شما می‌توانید با پر کردن فرم مشاوره رایگان با سازمان مهاجرتی صباویزا در ارتباط باشید.

ارز در کانادا چیست؟

پول کانادا به عنوان دلار کانادا ($) نامیده می‌شود. در کانادا هم از سکه و هم از پول کاغذی استفاده می‌کنیم. با این حال، کانادا همچنین یکی از کارت اعتباری‌ترین کشورهای جهان است که افراد بیشتری از کارت‌های اعتباری یا کارت‌های نقدی استفاده می‌کنند، که بسیار راحت‌تر از حمل پول نقد و نگرانی در مورد پول است. مردم کانادا در واقع به ندرت از پول نقد استفاده می‌کنند. با این حال، اکثرا دوست دارند همیشه 20 تا 40 دلار پول نقد در اختیار داشته باشند تا در صورت امکان از آن استفاده کنند.

دلار کانادا

با اینکه واحد پول کانادا امروزی بسیار قابل تشخیص و قوی است، ما تنها از سال 1870 وجود داشته است. اکنون از دلار کانادا استفاده می‌کنیم که از 100 سنت کانادا تشکیل شده است.

به عنوان یک مستعمره بریتانیا، پول کانادا زمانی به ارزش پوند انگلیس و سپس به قیمت طلا وابسته بود. امروزه به عنوان یک ارز شناور آزاد شناخته می‌شود که ارزش آن توسط بازار بین المللی تعیین می‌شود.

کانادا همچنین دارای یک سیستم بانکی قوی است که بانک کانادا (بانک ملی کانادا) قدرت چاپ و خرید ارز را دارد تا به کنترل ارزش پول کانادا کمک کند. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، دلار کانادا یکی از هفت ارز ذخیره جهان است و به دلیل ثبات و قابلیت اطمینان آن شناخته شده است.

مانند بسیاری از کشورها، دلار کانادا اغلب در مقایسه با دلار آمریکا اندازه گیری می‌شود. به طور معمول، دلار کانادا کمتر از دلار آمریکا ارزش دارد، ما مواردی وجود داشته است که ارزش آن بیشتر بوده است، حتی به اندازه 5 تا 10 سنت. به اندازه کافی عجیب، بسیاری از صنایع در کانادا ترجیح می‌دهند دلار کانادا کمی کم ارزش باقی بماند زیرا شرکت‌های آمریکایی را تشویق می‌کند تا کالاهای بیشتری از کانادا وارد کنند.

رمز و رازهای پول کانادایی

سکه های کانادایی

در حال حاضر پنج سکه کانادایی در گردش است. برخی از پول‌های کانادا مانند پنی (سکه یک سنت) از گردش خارج شده‌اند زیرا در واقع هزینه تولید آنها بیشتر از ارزششان است.

سکه‌های کانادایی توسط ضرابخانه سلطنتی کانادا تولید می‌شود که در بین مجموعه داران سکه به عنوان یکی از عجیب‌ترین و خلاق‌ترین شرکت‌های تولید کننده سکه در جهان شناخته می‌شود. آنها نه تنها برای کانادا و تقریباً 100 کشور دیگر در سراسر جهان سکه‌های استاندارد می‌سازند، بلکه انواع مختلفی از سکه‌های «نسخه ویژه» از جمله سکه‌های بسیار با ارزش طلای خالص، نقره و پلاتین را نیز تولید می‌کنند. و همچنین چیزهای جدید و سرگرم کننده مانند سکه‌های درخشان در تاریکی و سکه‌های ابرقهرمانی مارول. هر دو محل ضرابخانه سلطنتی کانادا در اتاوا و وینیپگ را می‌توان با یک تور بازدید کرد.

علاوه بر طرح‌های زیر، تمام سکه‌ها دارای پرتره ملکه الیزابت دوم در پشت آن هستند و عبارت لاتین D.G روی آن‌ها حک شده است. رجینا یا Dei Gratia Regina که به معنی «ملکه به لطف خدا» است. پرتره ملکه هر چند وقت یکبار به روز می‌شود، به این معنی که به راحتی می‌توان با یک نگاه تشخیص داد که یک سکه چقدر قدیمی ‌است، بر اساس اینکه اعلیحضرت چقدر قدیمی ‌به نظر می‌رسد.

CANADIAN TOONIE

تونی کانادایی

این سکه 2 دلاری که با نام Twoonie  نیز شناخته می‌شود از دو رنگ مختلف فلز ساخته شده است. این اسکناس در اواسط دهه نود جایگزین اسکناس قدیمی ‌دو دلاری شد و یک خرس قطبی روی آن قرار دارد.

CANADIAN LOONIE

لونی کانادایی

Loonie سکه یک دلاری کانادا است و از نیکل طلایی رنگ ساخته شده است. قبلاً اسکناس یک دلاری وجود داشت، اما در دهه 1980 به تدریج حذف شد. این سکه به این دلیل نام Loonie  را به خود اختصاص داده است که تصویری از یک لون را که پرنده ملی کانادا است، نشان می‌دهد.

CANADIAN QUARTER

کوارتر کانادایی

کوارتر، سکه 25 سنتی نقره‌ای کانادایی است که نام خود را به این دلیل گرفته است که یک چهارم دلار کانادا (کوارتر به معنی ربع) ارزش دارد. این سکه یک کاریبو، یکی از حیوانات شاخدار محبوب کانادا را به تصویر می‌کشد که در بسیاری از استان‌ها یافت می‌شود.

CANADIAN DIME

دایم کانادایی

Dime همان چیزی است که کانادا آن را قطعه 10 سنتی کانادا می‌نامد. از نظر اندازه کوچکترین سکه است و بسیار نازک است. طراحی آن بلونوز، یک قایق بادبانی معروف کانادایی است که برای تقریبا 20 سال سریع‌ترین کشتی مسابقه ای در جهان بود.

CANADIAN NICKEL

نیکل کانادایی

نیکل همان چیزی است که کانادایی‌ها به آن قطعه 5 سنتی می‌گویند. این در واقع بزرگتر،‌ ضخیم‌تر و سنگین‌تر از دایم است. این سکه نام خود را همانطور که زمانی از نیکل ساخته شده بود، گرفت. با این حال، امروزه آنها از فولاد ساخته شده‌اند.

CANADIAN PENNY (RETIRED)

پنی کانادایی (بازنشسته)

این سکه که کانادا آن را سکه 1 سنت می‌نامد از فولاد مسی ساخته شده است و دارای برگ افرا است که نماد رایج کانادا است. با این حال، به دلیل هزینه تولید، دولت کانادا تولید آنها را در سال 2013 متوقف کرد. پرداخت‌های نقدی اکنون به نزدیکترین پنج سنت گرد شده است.

پول کانادایی

اسکناس های کانادایی

پول کاغذی کانادا که به عنوان اسکناس، پول نقد یا همان Bills  نیز شناخته می‌شود، برای اسکناس‌های بزرگتر استفاده می‌شود. اگرچه زمانی آنها از کاغذ ساخته می‌شدند، شبیه به دلار آمریکا، طرح‌های فعلی از یک پلاستیک نازک و انعطاف پذیر به نام پلیمر ساخته شده‌اند. این اسکناس‌ها بسیار بادوام‌تر از اسکناس‌های کاغذی قبلی هستند که در سال 2011 حذف شدند. همانطور که قبلاً ذکر شد، پول کانادا به دلیل رنگ‌های زنده و طرح‌های خلاقانه‌اش اغلب به عنوان پول انحصاری مورد شوخی قرار می‌گیرد. همه‌ اسکناس‌های کانادا دارای طرح‌هایی از کانادایی‌ها یا دستاوردهای الهام‌بخش و همچنین زمان‌های محبوب گذشته هستند.

اسکناس 5 دلاری کانادا

اسکناس 5 دلاری کانادا کوچکترین اسکناس است، به رنگ آبی است و پرتره‌ای از نخست وزیر سابق ویلفرد لوریه (1841-1919)، اولین فرانسوی-کانادایی که رهبری کانادا را بر عهده داشت، به نمایش گذاشته شده است. در پشت، Canadarm را به تصویر می‌کشد، بازوی روباتیکی که در کانادا طراحی شده و در ماموریت‌های ناسا بین سال‌های 1981 و 2011 مورد استفاده قرار گرفته است.

واقعیت جالب: پیشتازان فضا در کانادا خیلی بزرگ به نظر می‌رسد. برای سال‌ها، کانادایی‌ها می‌دانستند که نسخه‌های خاصی از اسکناس پنج دلاری را با استفاده از قلم‌های جوهر برای تغییر چهره لوریر به شکل اسپاک، شخصیت پیشتازان فضا که توسط لئونارد نیموی به تصویر کشیده شده است، تخریب می‌کنند. این به Spocking Fives  معروف است. با کمال تعجب، این غیرقانونی نیست، ما بانک کانادا از مردم خواسته است این کار را متوقف کنند. سپس آنها هوشمند شدند و به سادگی تصویر را تغییر دادند تا کمتر ارزش اسپاک را داشته باشند.

اسکناس 10 دلاری کانادا

اسکناس 10 دلاری کانادا به رنگ بنفش است و پرتره‌ای از جان مکدونالد (1815-1891)، اولین نخست وزیر کانادا و بنیانگذار این کشور را نشان می‌دهد. در پشت، ادای احترامی‌ به راه‌آهن کانادایی بین‌المللی – دستاورد مک‌دونالد – و تصویری از The Canadian که خط‌آهن ونکوور به تورنتو است که توسط VIA Rail، راه‌آهن دولتی کانادا اداره می‌شود، خواهید دید.

با این حال، اسکناس 10 دلاری جدیدی با طراحی عمودی وجود دارد که اکنون در گردش است و ویولا دزموند، یک تاجر سیاه پوست موفق را نشان می‌دهد که به دلیل سرکشی‌آمیز خودداری از ترک فضایی که فقط برای سفید پوستان در یک سالن سینکانادا در سال 1946 وجود داشت، زندانی، محکوم و جریمه شد. پرونده دادگاه الهام بخش پیگیری برابری نژادی در سراسر کانادا بود.

اسکناس 20 دلاری کانادا

اسکناس 20 دلاری کانادا به رنگ سبز است و پرتره‌ای از پادشاه کانادا، ملکه الیزابت دوم (متولد 1926) را نشان می‌دهد. قبل از بازنشستگی، او در اسکناس‌های 1 و 2 دلاری نیز نقش بسته بود. طرف دیگر، یادبود ملی کانادایی ویمی ‌را نشان می‌دهد، که بنای یادبودی در فرانسه برای ادای احترام به بیش از 3000 کانادایی است که در نبرد ویمی‌ریج (1917)، پیروزی قاطع متفقین در جنگ جهانی اول (1914-1918) جان باختند.

اسکناس 50 دلاری کانادا

اسکناس 50 دلاری کانادا قرمز رنگ است و ویلیام لیون مکنزی کینگ (1874-1950)، نخست وزیر عجیب و غریب که کانادا را در جنگ جهانی دوم (1939-1945) رهبری کرد، و بیشتر اوایل تا اواسط قرن بیستم را به تصویر می‌کشد. طولانی‌ترین نخست وزیر تاریخ قسمت پشتی دارای CCGS Amundsen است که یک کشتی یخ شکن پیشرفته است که برای کمک به گارد ساحلی کانادا در انجام کارهای تحقیقاتی و اکتشافی در قطب شمال کانادا استفاده می‌شود.

اسکناس 100 دلاری کانادا

اسکناس 100 دلاری کانادا طلایی رنگ است و رابرت بوردن (1937-1854) که نخست وزیر کانادا در طول جنگ جهانی اول (1914-1918) بود را نشان می‌دهد. در قسمت پشتی ادای احترام به تحقیقات علمی ‌کانادایی، از جمله تصویری از انسولین است که توسط دانشمند کانادایی فردریک بانتینگ (1891-1941) کشف شد. به همان اندازه که نگه داشتن یک اسکناس 100 دلاری عالی است، توجه داشته باشید که بسیاری از داستان‌ها در کانادا این اسکناس‌ها را نمی‌پذیرند زیرا بیشتر در معرض جعل هستند. این بخشی از دلیل توقف عرضه اسکناس 1000 دلاری سال‌ها پیش است.

ارزهای بازنشسته کانادا

کسانی که در دهه 80 و 90 در کانادا بزرگ شده‌اند، اسکناس 2 دلاری قرمز روشن را به یاد خواهند داشت. با این حال، این اسکناس 2 دلاری، همراه با اسکناس‌های 1، 25، 500 و 1000 دلاری از هر مجموعه بانک مرکزی کانادا، دیگر پول قانونی نیستند و در دهه‌های گذشته تولید نشده‌اند. آخرین پول کانادایی که به عنوان پول قانونی حذف شد، اسکناس 1000 دلاری بود که در سال 2000 فعالیت خود را متوقف کرد. انتشار اسکناس‌های 1 و 2 دلاری به ترتیب در سال‌های 1989 و 1996 متوقف شد و اسکناس‌های 25 و 500 دلاری هر دو یادبود بودند.

در حالی که این اسکناس‌ها دیگر نمی‌توانند به عنوان پول قانونی استفاده شوند، بانک کانادا آنها را به قیمت اسمی‌ بازخرید می‌کند. در واقع، بسیاری از این اسکناس‌ها در سایت‌هایی مانند eBay با ارزش گذاری بالاتری برای خرید ارائه می‌شوند.

پول کانادا

چک های کانادایی

اگر در بانکی حساب جاری دارید، می‌توانید از چک به عنوان وسیله پرداخت استفاده کنید. برخی از مشاغل چک شخصی نمی‌پذیرند. اگر شناسنامه خود را نشان دهید، چک دریافت خواهید کرد.

حواله در کانادا

حواله، دستور پرداختی است برای مبلغی مشخص، که می‌توان آن را با هزینه اندکی از اداره پست یا بانک خریداری کرد. از آنجایی که لازم است وجوه برای مبلغ نشان داده شده در آن از قبل پرداخت شود، حواله روش قابل اعتماد تری برای پرداخت نسبت به چک شخصی است.

کارت های اعتباری کانادایی

استفاده از کارت‌های اعتباری به شما این امکان را می‌دهد که امروز چیزی بخرید و بعداً هزینه آن را بپردازید، مانند وام. اگر ماهانه تمام مبلغی را که بدهی دارید پرداخت نکنید، به مبلغی که هنوز بدهی دارید بهره تعلق می‌گیرد.

شرکت‌های کارت اعتباری معمولا نرخ بهره بالایی را دریافت می‌کنند. بهتر است هر ماه تمام مبلغی را که به کارت اعتباری خود بدهی دارید پرداخت کنید.

کارت های قرضی

کارت‌های قرضی به حساب بانکی شما متصل می‌شوند. می‌توانید از آنها برای موارد زیر استفاده کنید:

  • در بانک سپرده گذاری کنید
  • از حساب بانکی خود پول نقد برداشت کنید
  • پرداخت صورت حساب
  • موجودی حساب خود را بررسی کنید
  • برای کالاها و خدمات پرداخت کنید

برخی از بانک‌ها یا کسب و کارها برای استفاده از کارت نقدی شما هزینه‌ای دریافت می‌کنند.

بانکداری آنلاین

بانکداری آنلاین روشی مناسب برای پرداخت با استفاده از وب سایت‌های امنی است که توسط بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی از طریق اینترنت اداره می‌شوند.

سخن آخر

ما در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با انواع پول کانادا آشنا کنیم. بنابراین، در صورت مهاجرت به کانادا به خوبی می‌دانید که ارزش پول کانادا به چه صورت است و اسکناس‌ها و سکه‌ها چه اسامی و تصاویری خواهند داشت. برای اطلاعات بیشتر در این باره، با موسسه مهاجرتی صباویزا تماس بگیرید و تمام رمز و رازهای بانکداری و پول کانادایی را بیاموزید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 3 میانگین: 3.3]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید