لوگو صبا ویزا

ویزای تحصیلی فنلاند : شرایط و هزینه ها(آپدیت 2024)

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه ویزای تحصیلی فنلاند و جزئیات ثبت نام در دانشگاه‌های فنلاند را به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه</a

مستقل شدن و تجربه یک زندگی به صورت منفرد در دوران دانشجویی، در کشوری که به آرمان‌ها و اهداف ما نزدیک‌تر است یکی از رویاهای بزرگ برای بسیاری از افراد است. فنلاند یکی از بهترین گزینه‌ها برای ادامه تحصیل و ماجراجویی در اروپا است. کشوری با مردمانی شاد و امکاناتی ویژه برای تحصیل، که می‌توانید آن را برای تکمیل دانش خود انتخاب کنید.

دانشجویان ایرانی برای تحصیل در فنلاند باید ویزای تحصیلی فنلاند دریافت کنند. فنلاند یکی از کشورهای شمال اروپا و هم مرز با کشورهای روسیه، نروژ و سوئد است. کشور فنلاند به شاد ترین کشور جهان و همچنین داشتن بهترین سیستم آموزشی معروف است. فنلاند خانه تعدادی از دانشگاه‌های برتر جهان است. همچنین جالب است بدانید که فنلاند در بین ۴۵ کشور منطقه اروپا رتبه ششم را به خود اختصاص داده است و امتیاز کلی آن بالاتر از میانگین منطقه‌ای و جهانی است.

در مورد دریافت ویزای تحصیلی فنلاند به یاد داشته باشید که هزینه‌های تحصیل در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین‌تر است. درباره فنلاند دو نکته مهم وجود دارد. با تحصیل در این کشور می‌توانید به صورت رایگان و همزمان زبان فنلاندی را یاد بگیرید و اگر مدرک زبان ندارید، با دانش ریاضی دبیرستان خود می‌توانید پذیرش این کشور را بگیرد. تحصیل در فنلاند تا سال‌های بسیاری رایگان بود اما اکنون علی‌رغم هزینه‌هایی که یک دانشجو برای تحصیل در آن باید پرداخت کند، هنوز هم یکی از مناسب‌‌ترین انتخاب‌ها خواهد بود.

موسسه مهاجرتی صبا ویزا مایل است اطمینان حاصل کند که همه متقاضیان ویزای تحصیلی فنلاند (finland student visa) و اجازه اقامت فنلاند (Finland residence permit) را با موفقیت دریافت کنند. به همین دلیل راهنمای دقیقی را برای شما آماده کرده‌ایم که چگونه یک درخواست ویزای تحصیلی کامل را آماده کنید. برای افزایش شانس خود جهت داشتن یک برنامه موفق، تیتر‌های زیر که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است را به دقت بخوانید.

بیایید ابتدا اصطلاحات را درست با هم بررسی کنیم. در فنلاند هم ویزا و هم اجازه اقامت داریم. اگر کمتر از 90 روز در فنلاند اقامت دارید، به ویزای کوتاه مدت نیاز خواهید داشت، که به اصطلاح ویزای شینگن است. هرکسی که بخواهد بیش از 90 روز در فنلاند اقامت داشته باشد، باید برای دریافت اجازه اقامت اقدام کند. برای دانشجویان به آن اجازه اقامت دانشجویی می گویند. متقاضیان می توانند برای یک مجوز اقامت مداوم (A-permit) اقدام کنند که در تمام مدت تحصیل آن‌ها معتبر خواهد بود.

فهرست عناوین

فهرست عناوین

نحوه تحصیل رایگان در فنلاند

از آنجایی که آموزش در فنلاند با دانشگاه‌های سطح بالا و در عین حال مقرون به صرفه همراه است، این کشور یکی از انتخاب‌های مهم برای ادامه تحصیل خواهد بود. برای اینکه زندگی مستقلی را در فنلاند شروع کنید و به فکر برنامه تحصیلی خود در این کشور باشید، باید با نحوه تحصیل در فنلاند نیز آشنا باشید.

زمان پردازش ویزای تحصیلی فنلاند چقدر طول می‌کشد؟

زمان رسیدگی به ویزای فنلاند بستگی به این دارد که شما به صورت آنلاین یا حضوری درخواست داده باشید. اگرچه برای تأیید هویت و ارائه مدارک پشتیبان همچنان باید به سفارت فنلاند در کشور خود مراجعه کنید، می توانید فرم درخواست اولیه را از طریق وب سایت خدمات مهاجرت فنلاند تکمیل کنید. پردازش درخواست‌های آنلاین معمولاً بین ۲ تا ۳ ماه طول می‌کشد، در حالی که درخواست‌های کاغذی معمولاً ۳ ماه طول می‌کشد. خدمات مهاجرت فنلاند درخواست‌های ویزای دانشجویی را در اولویت قرار می دهد، بنابراین امیدواریم که برای دریافت پاسخ نیازی به صبر طولانی نداشته باشید.

دانشجویانی که در خارج از کشورهای اتحادیه اروپا / EEA زندگی می کنند باید برای ویزای دانشجویی در فنلاند درخواست دهند. اگر فردی به دنبال دریافت اجازه اقامت فنلاند است، در اینجا مراحلی وجود دارد که باید دنبال کنید. متقاضیان می توانند به صورت آنلاین یا آفلاین هر دو درخواست دهند.

بررسی و ارسال درخواست برای تحصیل

برای شروع این مسیر و تحصیل در خارج از کشور، به آمادگی بسیاری نیاز دارید. شما باید با همه چیز کنار بیایید و سختی‌های پیش رو را بپذیرید. سخت‌ترین و تلخ‌ترین قسمت در این هدف این است که شما وارد دانشگاه رویایی خود نشوید. بهتر است پیش از اینکه شکست خود در دریافت پذیرش از یک دانشگاه در فنلاند را تصور کنید، مطمئن شوید که تمام تلاش خود را برای ایجاد یک درخواست چشم‌گیر و تحصیل رایگان در فنلاند انجام داده‌اید.

همیشه به یاد داشته باشید که مطالعه سخت و روزانه در حال حاضر بهترین قدمی است که می‌توانید برای تحصیل در این کشور بردارید. به یاد داشته باشید که آنچه که شما از خود نشان می‌دهید، منعکس‌کننده زندگی شما به عنوان یک دانشجو است. در نتیجه تمام دانشگاه‌های موجود در فنلاند، تصمیمات خود را بر اساس دستاوردهایی که تاکنون نشان داده‌اید و میزان امیدواری شما در این زمینه خواهند گرفت.

نکته مهم دیگر این است که مطالعه سخت، به شما حداقل این کمک را می‌کند تا برای آزمون پذیرش آماده شوید و حداکثر، مهارت‌ها و عادات ارزشمندی را ایجاد کنید که می‌توانید در زندگی دانشگاهی و در نهایت در حرفه خود از آن‌ها استفاده کنید.

پس از تصویرسازی ذهنی خود از دانشگاه دلخواه و بررسی آینده   خود در آنجا، ایجاد نظم در برنامه‌ها بهترین گام بعدی برای شما خواهد بود. برای این کار فهرست الزامات دانشگاه‌هایی را که قصد ارسال درخواست به آن‌ها دارید، بررسی کنید. در این حالت زمان کافی برای تکمیل و ارسال مدارک را نیز در نظر داشته باشید.

چگونه برای ویزای تحصیلی فنلاند اپلای کنیم؟

مرحله 1: پر کردن فرم اجازه اقامت فنلاند

اولین مرحله پر کردن فرم اجازه اقامت از وب سایت مهاجرت فنلاند است. فرم را طبق دستور و با دقت پر کنید. فرم را می‌توان به صورت دیجیتال یا آفلاین در سفارت فنلاند در کشور شما ارسال کرد.

مرحله 2: آماده سازی مدارک پشتیبانی برای صدور ویزای تحصیلی فنلاند

مجموعه‌ای از مدارک پشتیبانی وجود دارد که باید همراه با درخواست ارسال کنید. در اینجا اسنادی هستند که معمولاً باید در کنار درخواست اجازه اقامت فنلاند (Finland residence permit) ارائه داده شود.

  • فرم درخواست پر شده
  • نامه پذیرش از دانشگاهی که درخواست داده اید.
  • اثبات تمکن مالی مورد نیاز (6270 یورو برای یک سال)
  • پاسپورت معتبر و عکس
  • رسید هزینه‌های درخواست پرداخت شده (330 یورو برای درخواست کاغذی و 300 یورو برای درخواست آنلاین)
  • مدرک معتبر بیمه درمانی حداقل یک ساله

مرحله 3: ارسال درخواست ویزا و مدارک مورد نظر به سفارت فنلاند

متقاضی باید فرم درخواست و مدارک مورد نیاز را در ساعات کاری به نزدیکترین سفارت ارسال کنید. حتی اگر دانشجو به صورت الکترونیکی برای اجازه اقامت فنلاند درخواست داده باشد، تأیید مدارک شخصاً برای ادامه درخواست ضروری است.

مرحله 4: ارسال اطلاعات بیومتریک به سفارت فنلاند

 مرحله بعدی ارسال اطلاعات بیومتریک خود به سفارت است. بیومتریک شامل اثر انگشت متقاضی و عکس است. باز هم صرف نظر از نوع درخواست ویزا، برای ثبت اطلاعات بیومتریک باید شخصاً در سفارت حضور داشته باشید. .

وقتی همه چیز به درستی پیش رفت ، پروسه پردازش ویزا 60 روز طول می کشد. پس از صدور مجوز دانشجویی فنلاند، نامه‌ای به متقاضی ارسال خواهد شد و به او اطلاع‌ رسانی می‌گردد.

دریافت بورسیه و ویزای تحصیلی فنلاند

برای بسیاری از افراد که به دنبال زندگی در اروپا هستند، فنلاند یکی از بهترین‌ مکان‌ها برای ادامه زندگی خواهد بود. با این حال این کشور یکی از پرهزینه‌ترین مکان‌ها برای زندگی است. در واقع فنلاند جزو 20 درصد کشورهایی است که بالاترین هزینه برای زندگی را دارند.

در این حالت احتمالا نگران هزینه‌های تحصیلی خود در فنلاند خواهید بود. از آنجایی که فنلاند در سال‌های اخیر یکی از کشورهای موفق در زمینه جذب مهاجر بوده است، برای این مسئله نیز راهکارهایی ارائه داده است. انواع بورسیه‌های تحصیلی از مواردی هستند که به شما در این امر کمک خواهند کرد.

با این حال بورسیه‌های تحصیلی در این کشور برای دو گروه از کشورهای جهان که جزو اتحادیه اروپا هستند و برخی دیگر که از این حیث مستثنا هستند، متفاوت خواهد بود. برای افرادی که از کشورهای اتحادیه اروپا هستند و قصد ادامه تحصیل در فنلاند را دارند، اکثر دانشگاه‌های این کشور بدون شهریه اجازه تحصیل می‌دهند. اما اگر شما از یک کشور غیر اتحادیه اروپا هستید، باید هزینه‌های تحصیل خود را پرداخت کنید.

بنابراین، مطمئن شوید که درخواست خود را به دانشگاه‌هایی ارسال می‌کنید که خدمات تحصیلی برای دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا را نیز ارائه می‌دهند. هرچه تعداد درخواست‌های بیشتری ارسال کنید، شانس بیشتری برای پذیرش در حداقل یک دانشگاه را خواهید داشت.

درخواست تحصیلی برای دانشگاه های مقرون به صرفه

اگر شما مجبور باشید که فقط فنلاند را به عنوان کشور هدف برای تحصیل انتخاب کنید و برای آن هزینه‌ای نیز پرداخت کنید، چیزی را از دست نداده‌اید. این کشور دارای برخی از برترین دانشگاه‌های جهان است که هزینه تحصیل در آن‌ها بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

به عنوان مثال، یکی از دانشگاه‌های این کشور که هزینه‌های تحصیلی مناسب‌تری را ارائه می‌دهد، دانشگاه هلسینکی است. در این بین می‌توان به دانشگاه واسا نیز اشاره کرد. این دانشگاه یکی از 10 دانشگاه برتر فنلاند شناخته شده است.

کیفیت آموزش در فنلاند همیشه مورد توجه مسئولان این کشور قرار داشته است. به طوریکه این کشور به دلیل آموزش با کیفیت بالا و با توجه بسیار به رفاه دانشجویان خود شناخته می‌شود. همین مسئله دلیل بزرگی برای ادامه زندگی و تحصیل در فنلاند خواهد بود. وقتی تمام این مسائل را در نظر بگیرید و آن را با مقرون به صرفه بودن دانشگاه‌های فنلاند مقایسه کنید، حتما این کشور را برای آینده‌ای با امنیت مالی و شغلی درخشان انتخاب خواهید کرد.

معرفی بهترین دانشگاه های فنلاند برای ادامه تحصیل

برای آشنایی بهتر و انتخاب مناسب­‌تر دانشگاه دلخواه خود بهتر است با برخی از برترین دانشگاه­‌های فنلاند آشنا شوید. در ادامه به معرفی برخی از این دانشگاه­‌ها می­‌پردازیم.

دانشگاه هلسینکی (UH)

این دانشگاه به عنوان برترین دانشگاه فنلاند برای دانشجویان بین‌المللی شناخته می‌شود. دانشگاه هلسینکی در بین 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارد و به صورت چهار پردیس، گسترده‌ترین رشته‌های تحصیلی را ارائه می‌دهد.

این موسسه قدیمی دارای حدود 40 هزار دانشجو در 11 دانشکده است. همچنین دانشگاه هلسینکی چندین موسسه تحقیقاتی، کتابخانه و موزه‌ را مدیریت می‌کند که هر کدام از آن‌ها به صورت موسسه‌های ملی عمل نیز می‌کنند. از جمله آن‌ها می‌توان به کتابخانه ملی فنلاند و موزه تاریخ طبیعی این کشور اشاره کرد.

دانشگاه آلتو

دانشگاه آلتو به صورت ادغام سه دانشگاه و با تمرکز بر اقتصاد، فناوری، هنر و طراحی تاسیس شد. به طوریکه این دانشگاه با شش دانشکده و نزدیک به 20 هزار دانشجو و 4500 کارمند، دومین دانشگاه بزرگ فنلاند شناخته شد.

دانشگاه آلتو در اسپو واقع شده است. زبان رایج تحصیلی در این دانشگاه به زبان‌های فنلاندی و سوئدی برای مقطع کارشناسی است. همچنین این دانشگاه با عنوان یک موسسه بین‌المللی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی با دانشجویان بیش از 50 کشور شناخته می‌شود.

دانشگاه اولو (Oulu)

دانشگاه اولو یک دانشگاه دولتی و بین‌المللی است و به عنوان یکی از بهترین‌ انتخاب‌های شما برای پذیرش و درخواست ویزای تحصیلی خواهد بود. این دانشگاه پیشرو در زمینه فناوری اطلاعات است. از آنجایی که اولو یکی از آزمایشگاه‌های پویا در اروپا شناخته می‌شود، کمک‌های شایانی را نیز به کشور خود در پیشرفت علم داشته است.

این دانشگاه از هشت دانشکده در زمینه‌های مختلف نظیر آموزش، پزشکی، بازرگانی و علوم پایه تشکیل شده است. به عنوان یکی از شمالی‌ترین دانشگاه‌های جهان، دانشگاه اولو در مطالعه شرایط اقلیمی قطب شمال، محیط زیست و بهداشت متخصص است. همچنین این دانشگاه به عنوان یکی از امن‌ترین دانشگاه‌های فنلاند برای دانشجویان خارجی شناخته می‌شود.

دانشگاه تامپره (TAU)

دانشگاه تامپره یک دانشگاه جوان است که در سال 2019 با ادغام دانشگاه فناوری و دانشگاه اصلی تامپره تاسیس شد. این دانشگاه با ادغام صورت گرفته به صورت هفت دانشکده است. مباحت فناوری و اطلاعات، آموزش و فرهنگ، مدیریت و تجارت، پزشکی و فناوری بهداشت، مهندسی، محیط ساختمان و علوم اجتماعی از مهم‌ترین مباحث تدریسی در آن هستند.

دانشگاه تورکو (UTU)

این دانشگاه یک موسسه آموزش عالی در جنوب غربی فنلاند است. از نظر ثبت‌ نام، دانشگاه تورکو سومین دانشگاه بزرگ با نزدیک به 20 هزار دانشجو است که بیش از هزار دانشجو آن از خارج از کشور هستند. دانشگاه تورکو با هفت دانشکده و واحد مستقل فعالیت می‌کند و در زمینه‌های اقتصاد، علوم اجتماعی، علوم انسانی و پزشکی نسبت به سایر دانشگاه‌ها برتری دارد.

پردیس اصلی این دانشگاه در شهری به همین نام است. این پردیس از امکانات کاملی نظیر بیمارستان، ایستگاه راه‌آهن، کلیسای جامع، رستوران، کتابخانه و بسیاری دیگر برای دانشجویان برخوردار است. درون این پردیس یک دهکده دانشجویی نیز وجود دارد که پذیرای دانشجویان داخلی و خارجی است.

آیا دانشجویان با ویزای تحصیلی فنلاند می‌توانند کار کنند؟

دانشجویان بین المللی در فنلاند مجاز به کار نیمه وقت و به طور متوسط 25 ساعت در هفته هستند. هیچ محدودیتی برای کار در زمانی که شرایط ادامه ندارد، در تعطیلات وجود ندارد. پس از پایان تحصیلات، امکان تمدید ویزای دانشجویی فنلاند یا اجازه اقامت برای یک سال وجود دارد. دانشجویان موظفند قبل از انقضای اولین مجوز اقامت خود برای تمدید مجوز اقامت اقدام کنند. البته دانشجویان بین المللی که دارای مجوز اقامت در فنلاند هستند، در صورتی که شغل مربوط به برنامه ای باشد که در حال تحصیل هستند، مجازند هر چند ساعت که می خواهند کار کنند.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی فنلاند چیست؟

هنگام درخواست اجازه اقامت خود باید اصل یا کپی مدارک را نشان دهید. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پاسپورت معتبر
  • عکس پاسپورت رنگی
  • کپی رنگی از صفحه اطلاعات شخصی گذرنامه و هر صفحه گذرنامه که حاوی یادداشت است
  • گواهی قبولی از یک موسسه آموزشی فنلاند
  • جزئیات پرداخت شهریه یا دریافت هرگونه بورسیه
  • اثبات بودجه برای حمایت از خود (اثبات تمکن مالی)
  • گواهی بیمه سلامت
  • ارائه گواهی صلاحیت‌های پیشین

مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی فنلاند

پیش از اینکه مبحث الزامات و مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی در فنلاند را بررسی کنیم بهتر است به برخی تعاریف در این زمینه بپردازیم. به طور کلی ویزا یک سند مسافرتی است که به شما اجازه می‌دهد به مدت 90 روز یا کمتر در کشور فنلاند باشید. در نتیجه صرف نظر از هدف خود، برای ورود به این کشور باید ویزای معتبری دریافت کنید.

از طرفی اجازه اقامت به شما این امکان را می‌دهد تا به مدت دو سال در فنلاند بمانید. این اجازه اقامت انواع خاصی دارد که یکی از آن‌ها، اجازه اقامت دانشجویی است. پس از آشنایی با این تعاریف، ما به مدارکی برای دریافت ویزای تحصیلی فنلاند احتیاج داریم. این مدارک به طور خلاصه به شرح زیر هستند:

  • پاسپورت معتبر و کپی از صفحات گذرنامه
  • عکس گذرنامه رنگی
  • فرم درخواست تکمیل شده (آنلاین یا به صورت چاپ شده)
  • گواهی پذیرش از یک موسسه آموزشی
  • مدارک مبنی بر پرداخت شهریه یا بورسیه
  • بیمه سلامت دانشجویان بین‌المللی
  • مدرک پشتیبانی مالی (شما باید حداقل 560 یورو ماهانه به عنوان سپرده داشته باشید و اگر قصد دارید به مدت دو سال در فنلاند باشید باید 13440 یورو داشته باشید.)
  • سوابق کار یا تحصیل در مدارس قبلی

انواع ویزای تحصیلی فنلاند

به طور کلی در کشور فنلاند دو دسته اصلی به عنوان مجوز دانشجویی وجود دارد:

  • مجوز یا ویزای تحصیلی موقت یا کوتاه مدت
  • مجوز یا ویزای دانشجویی دائم یا بلند مدت

ویزای دانشجویی موقت فنلاند، مدرکی است که برای اتباع خارجی که مایل به تحصیل در این کشور برای مدت کوتاه هستند صادر می‌شود. ارزش و اعتبار این ویزا برای اقامت، حداکثر 90 روز (3 ماه) است. این نوع ویزا برای دانشجویانی مناسب است که مایل به یادگیری آموزش حرفه‌ای، گذراندن دوره‌های زبان و یا برنامه‌های مرتبط به صورت کوتاه مدت هستند.

ویزای دانشجویی دائم در فنلاند مدرکی است که به اتباع خارجی که مایل به تحصیل به صورت بلند مدت هستند تعلق می‌گیرد. اعتبار این نوع ویزا بیش از 90 روز (3 ماه) است. این نوع ویزا شامل دانشجویانی می‌شود که قصد ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دارند. با این حال، ویزای تحصیلی بلند مدت فنلاند همراه با مجوز اقامت است. بنابراین توصیه می‌کنیم در هنگام دریافت ویزای دانشجویی بلند مدت، درخواست اجازه اقامت را نیز پر کنید.

الزامات واجد شرایط بودن برای دریافت ویزای تحصیلی

  • شما باید در یک دانشگاه فنلاند ثبت نام کنید. این مورد به این معنا است که شما ابتدا باید برای یک برنامه تحصیلی پیش از درخواست ویزا اقدام کنید.
  • شما نباید هیچ محدودیتی برای سفر به مناطق شینگن داشته باشید.
  • شما نباید هیچ سابقه یا اتهام کیفری داشته باشید.
  • شما نباید منافع ملی کشور فنلاند را تهدید کنید.

نحوه درخواست ویزای تحصیلی فنلاند

  • برای اینکه مسیر درخواست ویزای دانشجویی در فنلاند را طی کنید باید مراحل متعددی را پشت سر بگذارید. در اینجا به طور خلاصه تمام این مراحل را ذکر خواهیم کرد.
  • ابتدا به سفارت یا نماینده کشور خود مراجعه کنید و فرم اجازه اقامت را دریافت کنید. سپس فرم درخواست را پر کنید. در صورتی که تمایل به حضور در این مکان را نداشتید می­توانید به صورت آنلاین نیز فرم‌های مربوطه را کامل کنید.
  • بعد از پر کردن فرم‌ درخواست و اجازه اقامت، گواهی یا نامه‌ای را ارائه دهید که نشان می‌دهد شما در یک موسسه آموزش عالی فنلاند پذیرفته شده‌اید.
  • مدارک مربوط به بیومتریک خود را کامل کنید.
  • اجازه اقامت دانشجویی فنلاند خود را جمع‌آوری کنید
  • هزینه رسیدگی به درخواست شما 330 یورو برای درخواست روی کاغذ و 300 یورو برای درخواست الکترونیکی خواهد بود.

نکته مهم و قابل توجه این است که ممکن است تا 90 روز پردازش درخواست و رسیدگی به ویزای تحصیلی شما در فنلاند طول بکشد. در نتیجه شما همیشه می‌توانید وضعیت درخواست خود را از طریق سفارت یا خدمات الکترونیکی آن‌ها پیگیری کنید.

همچنین برای انجام مراحل آنلاین، ممکن است نیاز باشد برای تایید هویت خود به سفارت محلی فنلاند مراجعه کنید. از آنجایی که خدمات مهاجر فنلاند اولویت کاری خود را به درخواست‌های ویزای دانشجویی می‌دهد، رسیدگی به درخواست شما غالبا زمان زیادی نمی‌برد.

اجازه اقامت تحصیلی فنلاند چیست؟

برای دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در فنلاند برای مدت طولانی تر از 90 روز هستند، اجازه اقامت فنلاند (Finland Residence Permit) مورد نیاز است. در بیشتر موارد، اجازه اقامت به مدت یک سال توسط اداره مهاجرت فنلاند صادر می‌شود. در صورت نیاز به تمدید، دانشجویان باید تمدید را در ایستگاه پلیس محلی فنلاند اقدام کنند.

مراحل اخذ اجازه اقامت تحصیلی فنلاند چیست؟

در وهله اول مجوز اقامت شما ممکن است برای یک یا دو سال صادر شود اما بسته به مدت زمان برنامه دانشگاهی متقاضی ممکن است نیاز به تمدید داشته باشد.

درخواست ویزای تحصیلی را پر کنید : مدارک لازم را برای درخواست خود جمع آوری کنید و به صورت آنلاین یا کاغذی درخواست دهید. مدارک خواسته شده را ارسال کنید.

تعیین وقت سفارت :  به سفارت یا کنسولگری فنلاند مراجعه کنید. این برای اثبات هویت متقاضی برای درخواست او است.

هزینه درخواست ویزای تحصیلی را پرداخت کنید: می توانید به صورت آنلاین یا زمانی که به مرکز خدمات اداره مهاجرت فنلاند می روید، هزینه را پرداخت کنید.

حضور در سفارت برای مصاحبه : خودتان را معرفی کنید و اصل اسنادی را که آپلود کرده‌اید را ارائه دهید.

منتظر نتیجه بررسی ویزای تحصیلی بمانید : حدود 1 تا 3 ماه طول می‌کشد تا درخواست پردازش شود. مقامات فنلاند با شما ارتباط خواهند گرفت و در صورت تایید به شما اطلاع خواهند داد.

دریافت اجازه اقامت تحصیلی : ممکن است لازم باشد اجازه اقامت را هنگام ورود به فنلاند تهیه کنید.

آیا دانشجویان در کنار ویزای تحصیلی خود می‌توانند برای ویزای همراه فنلاند نیز درخواست دهند؟

به عنوان یک دانشجوی دارای مجوز اقامت، می توانید همسر و فرزندان خود را در طول دوره به فنلاند بیاورید. آنها باید مستقلاً برای مجوز پیوستن به شما در کشور درخواست دهند. مقامات مهاجرت فنلاند تمام تلاش خود را می‌کنند تا درخواست‌های شما را با هم بررسی کنند. برای دریافت مجوز آنها باید ثابت کنید که تمکن مالی کافی برای حمایت از اقامت آن‌ها در فنلاند دارید.

تمکن مالی مورد نیاز برای ویزای تحصیلی فنلاند چقدر است؟

متقاضیان چگونه باید نشان دهند که به اندازه کافی پول دارند؟ طبق قانون جدید، دانشجویان باید ثابت کنند که تمکن مالی کافی برای پوشش سال اول تحصیل خود دارند که به عنوان 560 یورو در ماه یا 6720 یورو در سال تعریف شده است. اطمینان حاصل کنید که صورتحساب بانکی دانشجو را به عنوان تنها مالک حساب نشان می‌دهد و حساب مشترک پذیرفته نمی شود.

صورت‌حساب‌های بانکی خود را ضمیمه کنید تا نشان دهید که بودجه مالی لازم برای پوشش هزینه‌های زندگی در فنلاند را دارید. در طول پردازش درخواست خود در هیچ زمانی پول را از حساب برداشت نکنید. علاوه بر این باید اسناد پشتیبانی را پیوست کنید که منبع مالی موجود در حساب شما را توضیح دهد. هر چه پول (منبع) شما پایدارتر و شفاف‌تر باشد، احتمال اینکه تصمیم مثبتی در مورد صدور ویزای دانشجویی شما گرفته شود بیشتر است.

مدارک مورد نیاز برای اثبات تمکن مالی ویزای تحصیلی فنلاند چیست؟

اگر تمام هزینه‌ها را خود شخص متقاضی پوشش می‌دهد، مدارک مورد نیاز عبارتند از:

  • صورتحساب‌های بانکی حساب شخصی متقاضی که 3 ماه گذشته را شامل می‌شود.
  • نامه‌ای از بانک که میزان بودجه مالی مورد نیاز در حساب متقاضی را تایید می‌کند. اگر واحد پول کشور شما یورو نیست، از بانک بخواهید که پول را به یورو محاسبه کند. توجه داشته باشید که تمامی مدارک باید به زبان انگلیسی باشد.
  • اسناد رسمی درآمد متقاضی (قرارداد کار، فیش حقوقی) برای توضیح منبع مالی در حساب مورد نیاز است؟

اگر یک حامی دارید که هزینه‌های زندگی شما را پوشش م‌ دهد، مدارک پشتیبانی مورد نیاز عبارتند از:

  • اسپانسر کسی است که هزینه‌های شما را در فنلاند پوشش می دهد (همانند مادر، پدر، خواهر و برادر، عمو، دوست و غیره). یک نامه حمایتی همراه با مشخصات شخصی اسپانسر (نام، شغل، آدرس، تلفن، ایمیل) ضمیمه کنید که رابطه بین حامی متقاضی و خود متقاضی را نشان می‌دهد.
  • صورت‌حساب‌های بانکی حساب شخصی اسپانسر در 6 ماه گذشته بایستی ارائه گردد. در صورت وجود چند حساب، صورت حساب‌های بانکی همه حساب‌ها را پیوست کنید. از بانک بخواهید که برآوردی از پول را به یورو محاسبه کند.
  • اسناد رسمی که منبع درآمد حامی را توضیح می‌دهد به شرح زیر است:
  • اگر منبع درآمد حقوق و پس انداز باشد، فیش حقوقی و قرارداد کار را نیز درج کنید.
  • اگر منبع فروش دارایی هایی مانند زمین است، رسیدهای فروش را درج کنید.
  • در صورتی که منبع فروش محصولات کشاورزی است، قبض حاصل از فروش را درج کنید.
  • اگر منبع اجاره خانه یا اجاره زمین است، قراردادهای اجاره را پیوست کنید.
  • اگر منبع، شرکت خود حامی است، اسنادی را که وضعیت مالی شرکت را نشان می‌دهد، پیوست کنید.
  • به یاد داشته باشید که حتی با وجود یک اسپانسر، وجوه باید همچنان در حساب خود دانشجو باشد و پول باید در طول فرآیند تصمیم گیری و همچنین پس از ورود به فنلاند در حساب باقی بماند.
  • علاوه بر این اطمینان حاصل کنید که اسپانسر می‌تواند نشان دهد که می تواند هزینه‌های زندگی خود را در کشور خود پوشش دهد و در عین حال از شما برای تحصیل و زندگی در فنلاند حمایت کند.

اگر برای تامین هزینه‌های زندگی وام می‌گیرید، مدارک مورد نیاز عبارتند از:

  • اطمینان حاصل کنید که مبلغ کامل وام مطابق با درخواست خدمات مهاجرت است. حساب شما باید در طول فرآیند تصمیم گیری و همچنین در هنگام ورود به فنلاند دارای مقدار لازم پول باشد.
  • نامه بانک مبنی بر اعطای وام به دانشجو

همچنین اطمینان حاصل کنید که تمام اسناد به انگلیسی ترجمه شده باشد.

نکات طلایی برای موفقیت در اخذ ویزای تحصیلی فنلاند

  • بلافاصله پس از دریافت نامه پذیرش، درخواست و رزرو وقت VFS را شروع کنید.
  • اگر درخواست را ناقص ارسال کنید، روند درخواست طولانی‌تر می‌شود زیرا اداره مهاجرت از شما می‌خواهد درخواست خود را اصلاح کنید. هر بار که مدارک اضافی می خواهند، درخواست به آخر صف بررسی می‌رود.
  • تمامی مدارک باید به انگلیسی ترجمه شوند.
  • اطمینان حاصل کنید که وجوه در حساب دانشجو دست نخورده باقی می‌ماند. حساب باید در طول فرآیند تصمیم گیری و همچنین پس از ورود به فنلاند دارای مقدار مورد نیاز پول باشد. سرویس مهاجرت ممکن است حتی پس از ارسال درخواست، حساب را بررسی کند. اگر وجوه از حساب برداشته شده باشد، درخواست شما پذیرفته نخواهد شد.
  • اگر دانشجو حامی دارد، اطمینان حاصل کنید که اسپانسر می‌تواند در کشور خود و در عین حال از دانشجو در فنلاند حمایت مالی کند. درآمد سالانه اسپانسر باید به میزان قابل توجهی بالاتر از هزینه تحصیل و هزینه‌های زندگی در فنلاند باشد. که به طور متوسط بیش از 15000 یورو در سال است.
  • بیمه درمانی باید دقیقاً مطابق با درخواست اداره مهاجرت باشد. توجه داشته باشید که بیمه درمانی شما باید یک (1) سال معتبر باشد و بیمه مسافرتی کافی نیست.
  • پس از بازدید از سفارت یا VFS، رسیدگی به درخواست اجازه اقامت دانشجویی شروع می‌شود. زمان رسیدگی بین یک تا دو ماه از زمان مراجعه به سفارت طول می‌کشد در صورتی که همه چیز در درخواست گنجانده شده باشد و مدارک لازم پیوست گردیده باشد.
  • اگر اداره مهاجرت نیاز به درخواست مدارک یا توضیحات اضافی داشته باشد، بسته به اینکه با چه سرعتی بتوانید به آن‌ها پاسخ دهید و مدارک اضافی را برای آنها ارسال کنید، زمان پردازش طولانی‌تر خواهد شد. مهم است که حساب ایمیلی را که در سیستم آنلاین Enter Finland ارائه کرده‌اید بررسی کنید، زیرا معمولاً خدمات مهاجرت از طریق ایمیل برای هرگونه توضیح یا اسناد اضافی به شما اطلاع داده می‌شود.
  • هنگام آماده شدن برای مصاحبه سفارت یا VFS، بررسی کنید که به عنوان دانشجو مواردی نظیر نام کامل دانشگاهی که در آن پذیرفته شده‌اید، نام کامل برنامه مدرک و دانشگاه را به طور دقیق می‌دانید. همچنین اطمینان حاصل کنید که از شهریه سالانه برنامه اطلاع کامل دارید. در طول قرار ملاقات، افسر سفارت در مورد وضعیت مالی یا وضعیت مالی اسپانسر سوالاتی می پرسد، اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی آماده توضیح در مورد اینکه چگونه می‌خواهید هزینه‌های تحصیلات را تامین کنید و همه پاسخ‌ها مطابق با اسنادی است که ارائه نموده‌اید.

بیمه درمانی مورد نیاز برای ویزای تحصیلی فنلاند

بیمه درمانی باید یک یک سال اعتبار داشته باشد. برای درخواست اجازه اقامت نمی‌توان از بیمه مسافرتی استفاده کرد. برای مطالعاتی که 2 سال به بالا طول می‌کشد، بیمه باید هزینه‌های دارویی را تا سقف 40000 یورو پوشش دهد. برای مطالعاتی که کمتر از 2 سال طول می کشد، بیمه باید هزینه های پزشکی را تا سقف 120000 یورو پوشش دهد. اطمینان حاصل کنید که محدودیتی برای تعداد روزها در دوره اعتبار وجود ندارد. بیمه باید در روزی که قصد سفر به فنلاند را دارید معتبر باشد، برای مثال 15 روز قبل از شروع برنامه تحصیلی اعتبار آن آغاز شده باشد. البته Swisscare و AON را برای بیمه درمانی دانشجویان توصیه می‌شود.

دریافت گواهی بیمه که اطلاعات زیر را نشان می دهد:

  • اطلاعات شخصی متقاضی
  • مدت اعتبار بیمه نامه
  • منطقه جغرافیایی که بیمه متقاضی در آن معتبر است
  • پوشش بیمه (بیممه متقاضی شامل چه مواردی است)
  • مبالغ بیمه شده
  • مقدار مازاد (میزان کسر) یا ذکر این که مازاد بر آن وجود ندارد.

حداقل نمره آیلتس مورد نیاز ویزای تحصیلی فنلاند چقدر است؟

سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی یا IELTS یک آزمون معتبر برای بررسی مهارت زبان انگلیسی است. برای هر متقاضی تحصیل در خارج از کشور که برای ویزا درخواست می کند، ارائه نمرات آزمون آیلتس مهم است. برای ویزای فنلاند دانشجویان باید حداقل نمره 6.0 یا بالاتر داشته باشند. نمره تافل iBT 79 تا 92 نیز قابل قبول است.

هزینه درخواست ویزای تحصیلی فنلاند چقدر است؟

در این بخش هزینه‌های ویزای تحصیلی کوتاه مدت و بلند مدت فنلاند آورده شده است:

  • ویزای تحصیلی کوتاه مدت : 300 یورو
  • ویزای تحصیلی بلند مدت : 330 یورو

آیا پس از تحصیل در فنلاند می‌تواند برای اقامت دائم اقدام کرد؟

پس از پایان تحصیلات، ویزای دانشجویی دیگر معتبر نیست. برای دریافت اقامت دائم باید حدود 5 سال ساکن فنلاند باشید. ویزای دانشجویی فقط برای طول مدت تحصیل معتبر است. اگر می‌خواهید برای اقامت دائم اقدام کنید، پس از فارغ‌التحصیلی باید یک شغل، کارآموزی، پروژه تحقیقاتی و غیره برای داشته باشید تا بتوانید از ویزای دانشجویی خود را به ویزای کاری تغییر دهید. با ویزای کار، پس از گذراندن 5 سال در فنلاند، می‌توانید برای اجازه اقامت دائم اقدام کنید.

تحصیل در مقطع کارشناسی در فنلاند به صورت رایگان

اگر شما متعلق به یک کشور غیر اتحادیه اروپا هستید، باز هم امکان تحصیل در مقطع کارشناسی به صورت رایگان در فنلاند را خواهید داشت. این امتیاز با کمک برخی از بورسیه‌های تحصیلی امکان پذیر خواهد بود.

  • دانشگاه تامپره: به عنوان مثال، این دانشگاه در این زمینه بورسیه‌های کاملی را به دانشجویانی که از طریق برنامه اقدام به بورسیه کرده‌اند، ارائه می‌دهد. در واقع پس از ثبت و درخواست پذیرش، متقاضیان می‌توانند برای بورسیه این دانشگاه نیز اقدام کنند. نکته قابل توجه این است که این بورسیه مبتنی بر شایستگی افراد است. در نتیجه دانشگاه در بین دانشجویان متقاضی، موفق‌ترین آن‌ها را برای این بورسیه انتخاب می‌کند.

بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی به مدت سه سال طول می‌کشد. این در حالی است که دریافت‌کننده این بورسیه از دانشگاه مورد نظر، در هر سال تحصیلی خود حداقل 55 واحد تا پایان تحصیل خود کسب کند.

  • دانشگاه اولو (Oulu): دانشگاه Oulu بورسیه‌های تحصیلی کاملی را از طریق معافیت شهریه به دانشجویان مقطع کارشناسی ارائه می‌دهد. در این صورت متقاضیان می‌توانند در مسیر و فرآیند پذیرش خود، اقدام به دریافت این بورسیه نیز بکنند.
  • دانشگاه تورکو: این دانشگاه نیز فرصت‌هایی را برای دانشجویان فراهم کرده تا بتوانند برای بورسیه‌های تحصیلی کامل که 100 درصد هزینه‌های تحصیلی را پوشش می‌دهند، درخواست دهند. پس از پذیرش از دانشگاه، متقاضیان موفق و شایسته باید حداقل 45 واحد برای دریافت این بورسیه کسب کنند. پس از آن می‌توانند برای سال‌های تحصیلی بعدی خود به مدت سه سال از این بورسیه استفاده کنند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در فنلاند به صورت رایگان

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به فنلاند را دارید و در مقطع کارشناسی ارشد هستید، انتخاب دانشگاه از لیست دانشگاه‌هایی که بورسیه‌های مناسبی به شما ارائه می‌دهند انتخاب مناسب‌تری خواهد بود.

  • دانشگاه هلسینکی: این دانشگاه بورسیه‌های تحصیلی فارغ‌التحصیلان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در فنلاند را به صورت رایگان ارائه می‌دهد. علاوه‌بر هزینه‌های تحصیل، کمک مالی تا 10 هزار یورو نیز به دریافت‌کنندگان مشمول این بورسیه ارائه می‌دهد. مدت این بورسیه و برنامه تحصیلی دو سال است و در صورتی به متقاضیان تعلق می‌گیرد که سالانه حداقل 55 واحد درسی را کسب کنند.
  • دانشگاه تامپره: علاوه‌بر بورسیه‌هایی که این دانشگاه برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارائه می‌دهد، دانشگاه تامپره برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد نیز بورسیه‌های ویژه‌ای دارد. این بورسیه‌ها به مدت دو سال اعتبار دارند و دریافت‌کنندگان باید حداقل 55 واحد درسی را سالانه کسب کنند.
  • دانشگاه اولو (Oulu) و تورکو: بورسیه‌هایی که این دو دانشگاه ارائه می‌دهند شامل پوشش کامل شهریه به مدت دو سال است. البته دریافت‌کنندگان باید حداقل 60 واحد در سال اول تحصیل خود کسب کنند.

تحصیل در مقطع دکتری در فنلاند به صورت رایگان

برخلاف دوره‌های لیسانس و کارشناسی ارشد، تمامی دانشجویان بین‌المللی پذیرفته شده در مقطع دکتری و در دانشگاه‌های فنلاند، از شهریه معاف هستند. در واقع بزرگ‌ترین دلیل دولت فنلاند برای این امتیاز را می‌توان کمک مالی آن‌ها برای محققان آینده دانست.

البته دانشجویان مقطع دکتری که در دانشگاه‌های فنلاند پذیرفته شده‌اند، تنها از نظر شهریه از پرداخت هزینه معاف هستند. در واقع هزینه‌های زندگی و تحقیقاتی این دانشجویان بر عهده خود آن‌ها است. البته هزینه‌های تحقیقاتی در صورتی بر عهده دانشجویان است که تحقیقات در دانشگاه میزبان ارائه نشود.

بورسیه EDUFI دقیقا همان بورسیه‌ای است که به دانشجویان متقاضی مقطع دکتری اختصاص دارد. این بورسیه به دانشگاه‌هایی تعلق دارد که برای مقطع دکتری دانشجو جذب می‌کنند و به دنبال کمک هزینه تحصیلی برای جذب دانشجویان بین‌المللی هستند.

دانشگاه واسا دو بورسیه تحصیلی برای دانشجویان مقطع دکتری در نظر گرفته است که هر کدام از آن‌ها به ارزش 24 هزار یورو است و به متقاضیان تعلق خواهد گرفت. یکی دیگر از دانشگاه‌هایی که دارای این امتیازات برای دانشجویان مقطع دکتری است، دانشگاه جیواسکیلا است. بورسیه‌های این دانشگاه متعدد بوده و هریک از آن‌ها تضمین‌کننده این هستند که تمام دانشجویان بین‌المللی در مقطع دکتری می‌توانند به صورت رایگان تحصیلات خود را در فنلاند به پایان برسانند.

شرایط ویژه برای مهاجران تحصیلی در فنلاند

متناسب با شرایط موجود گاهی دانشجویان حین تحصیل با مشکلاتی مواجه هستند. به عنوان مثال برای برخی شرایط به گونه‌ای است که باید حین تحصیل کار کنند. در این صورت دولت فنلاند مطابق با شرایط دانشجویان قوانینی را برنامه‌ریزی کرده که ارزیابی آن‌ها ضروری و مهم خواهد بود.

  • کار با مجوز اقامت: دانشجویان بین‌المللی دارای مجوز اقامت می‌توانند در فنلاند کار کنند. البته در این مورد شروطی نیز وجود دارد. به طوریکه این کار مربوط به دوره‌ای باشد که دانشجو در حال انجام آن است. در این صورت دانشجو می‌تواند 25 ساعت در هفته در طول برنامه و به صورت تمام وقت در تعطیلات کار کند.
  • کار در حین مطالعه: دانشجویان بین‌المللی دارای مجوز اقامت در فنلاند، مجاز به کار مربوط به دوره تحصیلی خود هستند. شرایط در این زمینه نیز مطابق با کار همراه با مجوز اقامت خواهد بود.
  • ویزا برای افراد تحت تکفل: اگر قصد دارید به عنوان یک دانشجوی دارای مجوز اقامت در فنلاند تحصیل کنید، می‌توانید همسر و فرزندان خود را در طول دوره تحصیلیتان به فنلاند بیاورید. در این حالت همسر و فرزندان شما باید به صورت مستقل برای مجوز خود درخواست بدهند. البته توجه داشته باشید که برای دریافت مجوز آن‌ها باید ثابت کنید که بودجه کافی برای حمایت از اقامت آن‌ها در فنلاند را دارید.

سخن پایانی

مطابق با بررسی‌هایی که در مورد تحصیل در کشور فنلاند انجام دادیم، متوجه شدیم که فنلاند یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان را دارد. در این کشور تقریبا نیمی از جمعیت آن دارای مدرک تحصیلی بالایی هستند. از آنجایی که فنلاند در سال‌های اخیر بیش از پیش به دنبال گسترش علم و توسعه هوش بوده است، مهاجران بسیاری را نیز برای تحصیل جذب خود کرده است.

تحصیلات مقرون به صرفه و جذب شدن در دانشگاه‌های معتبر این کشور از مزیت‌های بسیار خوب فنلاند برای دانشجویان و متقاضیان خارجی است. زمانی که پذیرش خود از یک دانشگاه در فنلاند و ویزای تحصیلی خود را دریافت کردید، می‌توانید با خیالی آسوده برای تحصیل به این کشور مهاجرت کنید. برای پیشرفت آینده خود، این شما هستید که تمام تصمیمات را نهایی می‌کنید.

موسسه مهاجرتی صبا ویزا با ارائه مشاوره‌های تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه مهاجرت تحصیلی به فنلاند، اخذ ویزای تحصیلی فنلاند و بسیاری از موارد دیگر خواهد بود. این موسسه مهاجرتی با دانش و تخصصی که در زمینه قوانین مهاجرتی دارد و نیز ارائه خدمات متنوع و داشتن یک تیم پشتیبانی قوی در تلاش است تا مسیر مهاجرت را برای شما هموار‌تر نماید. همچنین شما می‌توانید با پر کردن فرم مشاوره رایگان با موسسه مهاجرتی صبا ویزا در ارتباط باشید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 4 میانگین: 4.3]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید