لوگو صبا ویزا

ویزای کار آمریکا

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه اخذ ویزای کار آمریکا و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان

ایالات متحده آمریکا اولین اقتصاد دنیا است و انتظار می‎رود وضعیت کار و کارمندان در آن کشور خوب باشد. سالانه افراد زیادی برای زندگی و پیداکردن شغل به این کشور مهاجرت می‎کنند. وضعیت حقوق و دستمزد در این کشور در جایگاه خوبی قرار دارد و کارمندان از محیط‎هایی که کار می‎کنند راضی هستند.

اگر شما هم قصد مهاجرت به آمریکا و دنبال کردن اهداف شغلی را دارید به صورت کارمند موقت یا کارمند موردحمایت/ دائم می‎توانید اقدام کنید. فرق این دو نوع، این است که کارمند موقت باید برای ویزای غیرمهاجرتی آمریکا اقدام کنند اما کارمند دائم همانطور که از اسمش پیداست باید ویزای مهاجرتی یا گرین کارت آمریکا را بگیرد.

فهرست عناوین

ویزای کار آمریکا چیست؟

ویزای کار آمریکا به شما اجازه اقامت به طور نامحدود را نمی‎دهد. شما با اخذ ویزای کار آمریکا فقط این اجازه را به دست می‎آورید که برای مدت زمان معینی به کار در آن کشور بپردازید. مدت زمانی که قرار است شما در آمریکا کار کنید در قرارداد کاری یا فرم ویزا قید می‎شود. برای دریافت ویزای کار آمریکا باید شرایط خاصی را داشته باشید و مدارکی را که کشور مذکور معین کرده است را ارائه دهید. در ادامه به شرح این شرایط و مدارک می‌پردازیم.

انواع ویزای EB1

انواع گرین کارت برای اشتغال

شما برای اینکه کارمند دائم آمریکا باشید به گرین کارت نیاز دارید. گرین کارت، کارتی برای نشان دادن اقامت دائم در آمریکا است. پنج نوع از انواع گرین کارت، مختص اشتغال هستند. باتوجه به حرفه و توانمندی‎هایتان باید برای بهترین آنها درخواست دهید. در ادامه به توضیح کاملی درمورد انواع گرین کارت برای اشتغال می‎پردازیم تا شما بهترین تصمیم را بگیرید.

گرین کارت EB1

این گرین کارت به افرادی داده می‎شود که در حرفه خود توانایی بارزی دارند و توانمندی‎های آنها از بقیه بسیار جلوتر است. این افراد باید دارای جوایز و دستاوردهای شناخته شده‎ای باشند. این گرین کارت معتبرترین ویزای کار دائم آمریکا است.

گرین کارت EB-1 سه گروه افراد را در بر می‎گیرد:

  • گروه اول که واجد شرایط دریافت گرین کارت EB-1A است باید توانایی برجسته‎ در حرفه خاصی داشته باشند. آنها درخواست اخذ گرین کارت را به اداره مهاجرت آمریکا می‎فرستند و لزوما وجود پیشنهاد شغلی یا درخواست کارفرما نیازی نیست. آنها به دلیل توانمندی خود از سوی آمریکا به کار گرفته می‎شوند.
  • گروه دوم EB-1B اساتید و محققانی هستند که کارهای پژوهشی بزرگی در لیست خود دارند این گروه برخلاف گروه اول به پیشنهاد شغلی نیاز دارند.
  • گروه سوم EB-1C شامل مدیران اجرایی چندملیتی و مدیران شرکت‎ها است. این گروه نیز به پذیرفته شدن از سوی یک کارفرمای ‎آمریکایی نیاز دارند.

گرین کارت EB2

افرادی که مدرک تحصیلی در سطح بالایی یا توانایی استثنائی دارند می‎توانند برای این گرین کارت اقدام کنند. متقاضیان این گرین کارت باید پیشنهاد شغلی از سوی یک شرکت آمریکایی داشته باشند و برای دریافت گرین کارت کارفرمای آنها درخواست اشتغال را برای وزارت کار آمریکا فرستاده و تاییدیه گرفته باشد. این گرین کارت نیز همانند گرین کارت EB1 سه زیرگروه دارد. گروه اول همان افرادی هستند که در مدارج عالی تحصیل کرده‎اند. گروه دوم افراد توانمند سرآمد هستند و گروه سوم افراد متخصصی هستند که از حقوق شهروندی آمریکا صرف نظر می‎کنند ولی متقاضی باید توانایی خود را نشان دهد و ثابت کند که حضور آن در آمریکا به نفع کشور آمریکا است. گروه سوم به پیشنهاد شغلی نیازی ندارند.

گرین کارت EB3

گرین کارت EB3 نیز سه زیرگروه را شامل می‎شود. گروه اول کارمندان ماهری را در بر می‎گیرد که دوسال سابقه کاری یا کارآموزی به طور پیوسته داشته باشند. این افراد مدارک موردنیاز را باید برای اداره مهاجرت آمریکا ارسال کنند.

گروه دوم افرادی هستند که حرفه‎ای که در آن تخصص دارند نیازمند حداقل مدرک آمریکا یا مدرک تحصیلی کشور دیگر معادل با آن است. این افراد این مدارک را اخذ نموده‎اند و در شغل خود سطح بالایی از تخصص را دارا هستند.

گروه سوم افرادی را شامل می‌شود که به کاری می‎پردازند که به کمتر از دوسال سابقه کاری یا کارآموزی نیاز دارد. این افراد به عنوان کارمند غیرماهر شناخته می‌شوند.

سه زیرگروه EB3 به پیشنهاد شغلی نیاز دارند و کارفرمای آمریکایی آنها باید برای دریافت تاییدیه درخواست اشتغال‎ از سمت وزارت کار اقدام کند.

گرین کارت EB4

این گرین کارت مختص مهاجرانی است که دارای شرایط خاصی هستند؛ برای مثال در بخش‎های مذهبی کشور مشغول به کار هستند، اعضای نیروهای مسلح محسوب می‌شوند و کارمندان بین المللی آمریکا هستند. این افراد نیازی به پیشنهاد شغلی یا درخواست اشتغال از سوی کارفرما ندارند و به راحتی خودشان می‎توانند برای دریافت گرین کارت اقدام کنند.

گرین کارت EB5

این گرین کارت مخصوص سرمایه‎گذارانی است که تمایل دارند در کشور آمریکا شرکت جدیدی را راه‎اندازی کنند. برای دریافت این ویزا به سرمایه زیادی احتیاج دارید که حدودا بین 900000 هزار دلار تا 1.8 میلیون دلار متغیر است. شما باید به اداره مهاجرت آمریکا ثابت کنید که قصدتان کارآفرینی است و حدود معینی شغل برای شهروندان آمریکا ایجاد می‎کنید.

برای دریافت اولیه گرین کارت EB5 باید تعهد خود را نشان دهید به همین خاطر در ابتدا به شما یک اقامت دائم مشروط دوساله داده می‎شود و پس از عمل به تعهداتتان و ایجاد شغل و سودآوری، واجد شرایط دریافت اقامت دائم بدون شرط ده ساله می‎شوید.

انواع ویزای کار موقت آمریکا

در ابتدا به یاد داشته باشید که برخلاف اکثر کشورها شما نمی‎توانید برای ویزا درخواست بدهید بلکه کارفرمای آمریکایی درخواست‎دهنده رسمی است و او با دریافت مدارکتان باید از جانب شما درخواست را برای سفارت ارسال کند. بسته به حرفه‎ای که می‎خواهید در آن مشغول شوید باید برای ویزای کاری اقدام کنید. اما نقاط مشترکی بین همه ویزاهای کاری آمریکا وجود دارد مثل:

  • درخواست ویزا باید از سمت کارفرمای آمریکایی برای متقاضی صورت گیرد.
  • وجود خارجی شرکت آمریکایی باید به اثبات رسیده باشد.
  • ویزای کاری باید اعتبار محدودی داشته باشد.
  • پیشنهاد شغلی باید مربوط به همان کارفرمای درخواست‎دهنده باشد.

ویزای H-1B

این ویزا برای شغل‎های تخصصی در سطح تحقیق و توسعه و حتی همکاری با وزارت دفاع است. برای دریافت این ویزا لازم است که مدرک تحصیلی عالی داشته باشید.

ویزای H-1B1

این ویزا بر اساس قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی است. شما برای اخذ این نوع ویزا نیاز است که حداقل چهارسال در حوزه تخصصی که می‎خواهید کار کنید تحصیل کرده باشید.

ویزای H-2A

این ویزا برای کارگران کشاورزی است که به طور فصلی کار می‎کنند. البته فقط کشاورزان بعضی کشورها اجازه دریافت این ویزا را دارند و اگر قرار است در آمریکا به کشاورزی بپردازند باید سود خوبی برای ایالات متحده داشته باشد.

ویزای H-2B

این ویزا دقیقا شبیه به ویزای H-2A است با این تفاوت که صرفا کشاورزان را دربر نمی‎گیرد بلکه کارگران در حرفه‎های دیگر که به طور فصلی و موقت کار می‎کنند اجازه دریافت این ویزا را دارند. این ویزا نیز برای بعضی کشورها آزاد است و صرفا به شرط سود بالای ایالات متحده به فرد داده می‎شود.

ویزای H-3

این ویزا برای کسانی است که در دسته افراد استثنائی قرار می‎گیرند. این ویزا به این افراد اجازه می‎دهد که به آمریکا بروند و دوره‎های کارآموزی یا آموزشی که در کشور خود در دسترس نیست را بگذرانند. اعطای این ویزا بسیار سخت است و فرد باید از فیلترهای مشخصی عبور کند.

ویزای I

این ویزا مختص خبرنگاران، روزنامه‎نگاران و همه کسانی که در رسانه کار می‎کنند است. افرادی که دارای این ویزا هستند قادرند به ایالات متحده سفر کنند و اطلاعات رسانه‎ای را جمع‎آوری کنند.

ویزای L1

یکی دیگر از ویزاهای کار آمریکا ویزای L1 است. این ویزا برای شرکت‎هایی که در کشورهای دیگر شعبه دارند و قصد جابه‎جایی کارمندان به آمریکا را دارند مناسب است. فقط مدیران، مدیران اجرایی و متخصصان می‎توانند برای این ویزا درخواست بدهند. مهم‎ترین شرط اخذ ویزای L1 این است که فرد طی سه سال اخیر به مدت یک سال کامل در این شرکت استخدام شده باشد و برای آن به طور مداوم کار کرده باشد.

ویزای P-1

این ویزا معمولا برای ورزشکاران و در هنگام برگزاری مسابقه ورزشی ارائه می‎شود. ورزشکار باید در سطح بین المللی مشهور باشد تا بتواند این ویزا را اخذ کند. همچنین ویزای P-1 به افرادی که حمایت از ورزشکار را برعهده دارند نیز داده می‎شود.

ویزای P-3

این ویزای کار به هنرمندانی داده می‎شود که برای یک اجرای هنری مثل اجرای موسیقی یا تئاتر قصد رفتن به آمریکا را دارند. افرادی که سمت اجرا، آموزش یا مربیگری را در این اجراها به عهده دارند یا کسانی که از این افراد حمایت می‎کنند ‎می‎توانند موفق به دریافت این ویزا شوند.

ویزای R-1

این ویزا برای کسانی است که در سازمان‎های مذهبی مشغول به فعالیت هستند البته فقط کسانی که در وزارت‎خانه‎ها شغل مربوط به امور مذهبی دارند قادر به دریافت این ویزا هستند.

ویزای TN

این ویزای کار مخصوص افراد تابع کانادا است. ویزای TN به دانشمندان، متخصصان، مهندسان و معلمان اجازه اقامت موقت در ایالات متحده آمریکا را می‎دهد.

ویزای O1

ویزای O1 برای افرادی است که در زمینه‎ هنری، آموزشی‎، ورزشی، تجارت و رسانه سرآمد هستند و برای نشان دادن تخصص خود در عرصه‎های بین المللی نیازمند این ویزای کار هستند.

ویزای C-1/D

این ویزا مخصوص نیروهای مسیر دریایی، هوایی،زمینی و خدمه ‎آنها است. ویزای C-1/D اغلب برای خلبانان، ملوانان، مهمان‎داران کشتی، هواپیما و خدمه آنها صادر می‌شود.

مدارک لازم برای اخذ ویزای کار آمریکا

قبل از اقدام به درخواست ویزای کار آمریکا موارد ضروری وجود دارند که باید رعایت کنید اگر در درخواست شما برای ویزا این موارد رعایت نشده باشد سفارت این اجازه را دارد که درخواست ویزا را رد کند. بنابراین اگر قصدتان کار در آمریکا است به تمام موارد ضروری که از اهمیت بالایی برخوردارند توجه کنید تا به هدف خودتان برسید. برای اینکه درمورد این موارد ضروری ابهامی برایتان وجود نداشته باشد ما همه آنها را به تفصیل بیان می‎کنیم.

حتما از آمریکا جاب آفر داشته باشید

قبل از اینکه برای ویزای کاری اقدام کنید باید در آمریکا جاب آفر داشته باشید و در آن قبول شده باشید. آمریکا این امکان را برای شما فراهم نمی‎کند که ابتدا به آنجا سفر کنید سپس کار پیدا کنید. حتما باید از قبل یک پیشنهاد شغلی داشته باشید. این مورد به این دلیل است که برای درخواست ویزای کاری آمریکا کارفرمای شما باید اقدام کند و سفارت از او مدارکی مبنی بر پذیرفته شدن شما در شغل موردنظر می‎خواهد.

درخواست اشتغال به اداره مهاجرت آمریکا تایید شده باشد

مهم‎ترین مدرکی که شما قبل از درخواست ویزای کاری نیاز دارید داشتن تاییدیه درخواست اشتغال کارمند موقت است. قبل از اینکه برای ویزا اقدام کنید باید تاییدیه درخواست اشتغال کارمند موقت را از خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده گرفته باشید. برای این کار کارفرمای آمریکایی شما باید برای درخواست دادن به این اداره اقدام کند.

فقط زمانی می‎توانید پروسه دریافت ویزا را شروع کنید که این درخواست تایید شود. اما باز هم نمی‎توان گفت که تایید شدن این درخواست، به منزله تایید شدن درخواست ویزای کاری شما است. چراکه درخواست ویزا در سفارت انجام می‎شود و این‏ها دو اداره جدا از هم هستند. ممکن است اداره مهاجرت درخواست اشتغال کارمند موقت را تایید کند اما سفارت درخواست ویزای کاری را به دلایلی رد کند.

گواهی کار توسط وزارت کار تایید شده باشد

گواهی‎های H-1B، H-1B1، H-2A و H-2B به تاییدیه گواهی کار نیاز دارند. این گواهی ثابت می‎کند که کارفرمایان آمریکا به نیروهای غیرمهاجر نیاز دارند همچنین موقعیت شغلی موردنظر با کارمندان آمریکایی پر نمیشود. کارفرمای آمریکایی قبل از درخواست کارمند موقت به اداره مهاجرت باید به وزارت کار از سمت شما درخواست تایید گواهی کار بدهد. این گواهی تایید می‎کند که حضور شما به عنوان کارمند موقت ضرری به فرصت‎های شغلی شهروندان آمریکا وارد نمی‎کند.

شرایط ویزای کار آمریکا

بعد از اینکه مدارکی که قبل از درخواست ویزای کار آمریکا را تهیه کردید برای درخواست ویزا به مدارک زیر نیاز دارید:

  • پاسپورتی که برای کل مدت زمان اقامتتان و شش ماه بعد از آن اعتبار داشته باشد.
  • عکسی که بر روی ویزا قرار می‎گیرد و همراه برگه درخواست به سفارت ارائه می‎شود.
  • شماره رسیدی که در تاییدیه درخواست کارمند موقت از اداره مهاجرت آمریکا گرفتید.
  • برگه‎ای که نشان دهد درخواست کارمند موقت را داده‎اید، هزینه آن را پرداخت کرده‎اید و تایید شده است.

به غیر از این مدارکی که برای تمام ویزاهای کاری آمریکا نیاز است، بسته به نوع ویزای کاری مدارک خاصی هم از سوی سفارت درخواست می‎شود. برای اینکه از مدارک موردنیاز ویزای کاری خود به طور تمام و کمال اطلاع پیدا کنید بهتر است با سفارت آمریکا ارتباط بگیرید و جزئیات مدارک بیشتر را از آنها جویا شوید.

بازگشت به کشور پس از کار

پس از اینکه اعتبار ویزای کاری شما تمام شد و کاری برای انجام دادن در امریکا نداشتید باید به کشور خود برگردید. شما باید برای بازگشت به کشور متعهد شوید. بسیاری از ویزاهای کاری به جز ویزای H-1B و L به این تعهد نیاز دارند. برای اینکه تعهد خودتان را ثابت کنید باید مدارکی را ارائه دهید. مدارک شامل موارد زیر است:

  • ارائه وضعیت اقتصادی
  • روابط خانوادگی
  • برنامه‎هایی برای آینده
  • سند محلی برای بازگشت و اسکان در آن

مراحل درخواست ویزای کار آمریکا

اگر مدارکی که در بالا ذکر شد را آماده کردید، تاییدیه‎های موردنیاز را گرفتید و از کامل بودن مدارک مطمئن شدید حالا وقت شروع درخواست برای ویزای کار آمریکا است. مراحل درخواست ویزای کار آمریکا را در زیر برایتان آورده‎ایم:

درخواست ویزای کار آنلاین خود را چاپ کنید

درخواست ویزای کار آنلاین به نام DS-160 شناخته می‎شود. شما باید دقت داشته باشید که اطلاعات صحیح را در این فرم وارد می‎کنید. چنانچه اطلاعات واردشده نادرست باشد، به دلیل اطلاعات غیرمعتبر سفارت درخواست شما را رد می‎کند. ‎DS-160  به اکثر زبان‎ها ترجمه شده است ولی اطلاعات شما باید به زبان انگلیسی وارد شوند.

خود را برای مصاحبه آماده کنید

سفارت آمریکا به طور مداوم به درخواست‎های زیادی پاسخ می‎دهد؛ بنابراین بعد از اینکه درخواست خود را ارائه کردید باید خود را برای مصاحبه آماده کنید. مصاحبه برای افراد 14 ساله تا 79 ساله الزامی است اما با کمتر یا بیشتر از این سن مصاحبه صورت نمی‎گیرد.

در مصاحبه حضور داشته باشید

سفارت آمریکا برای اینکه درخواست شما را برای ویزای کاری تایید کند نیاز به شناخت جامعی از شما و اهدافتان دارد. سفارت آمریکا از طریق فرم DS-160 و مصاحبه این شناخت را به دست می‎آورد. بنابراین بسیار مهم است که خود را به طور مناسب، دقیق و صریح معرفی کنید. در مصاحبه حضور داشته باشید و سوالاتی که از شما پرسیده می‎شود را به دقت جواب دهید. اگر در جواب‎هایتان حقیقت را بیان نکنید مصاحبه‎کنندگان آموزش‎دیده متوجه این اتفاق می‎شوند و درخواست ویزای کاری شما را رد می‎کنند.

مراحل ‎آخر را انجام دهید

در مرحله‎های آخر درخواست ویزا، سفارت شما را برای ثبت اثر انگشت دیجیتالی می‎فرستد و در نهایت از شما می‎خواهد هزینه‎های درخواست ویزا را به طور کامل بپردازید. البته هنگامی که ویزای شما صادر شد باید هزینه‎های صدور ویزا را نیز پرداخت کنید. هزینه صدور ویزا را کشور آمریکا تعیین می‎کند.

حقوق شما به عنوان کارمند موقت

بعد از اخذ ویزای کاری آمریکا شما به عنوان کارمند موقت آمریکا حقوقی دارید و می‎توانید در مواقع لزوم از آنها استفاده کنید. حتی اگر کسی حقوق شما را رعایت نکرد می‎توانید آن را به مراجع ذی‎صلاح گزارش دهید و در موارد شدیدتر از آن فرد شکایت کنید. شکایت کردن شما باعث نمی‎شود که برای ویزای شما اتفاقی رخ دهد یا اینکه سفارت آمریکا بتواند شما را به ایران برگرداند. آمریکا این حق را به شما داده است و شما می‎توانید از آن به راحتی استفاده کنید.

تمدید ویزای کاری

یکی از این حقوق، تمدید ویزای کاری است. البته اگر اعتبار ویزای شما تمام شود فورا باید کشور آمریکا را ترک کنید. اگر بعد از پایان اعتبار ویزا به ایران برنگردید احتمالا پروسه تمدید ویزای کاری آمریکا برای شما سخت یا غیرممکن خواهد شد. شما باید قبل از اینکه اعتبار ویزا تمام شود درخواست خود را به سفارت ارئه دهید.

درخواست ویزا برای خانواده

بعد از اینکه ویزای کاری خود را دریافت کردید یکی از حقوقتان این است که برای خانواده خود درخواست ویزا بدهید. اما درخواست ویزا برای خانواده‎تان کمی با نوع ویزای خودتان فرق می‎کند ولی در همان دسته قرار دارد. اگر ویزای H دارید برای خانواده می‎توانید برای ویزای ‎H-4 درخواست دهید. درصورت داشتن ویزای L خانواده را با ویزای L-2 می‎توانید به آمریکا ببرید. اگر نوع ویزای شما Q است خانواده تان می‎توانند ویزای Q-3 را بگیرند. به همین منوال با ویزای O خانواده‎تان باید برای ویزای O-3 و با ویزای P خانواده‎تان باید برای ویزای P-4 درخواست دهند.

در صورت فسخ قرارداد کاری چه اتفاقی برای ویزا می افتد؟

یکی از سوالات متداولی که پرسیده می‎شود این است که اگر کار کارمند تمام شود یا به هر دلیلی تمایل به ادامه همکاری نداشته باشد ولی ویزای کاری همچنان اعتبار داشته باشد چه اتفاقی می‎افتد؟

اگر کارمند نخواهد با کارفرمای ‎آمریکایی به کار خود ادامه دهد و به نوعی قرارداد را فسخ کند ویزای او نیز دیگر اعتباری ندارد. ویزای فردی که کارمند موقت است یک ویزای کاری است و باید برای مقاصد کاری استفاده شود بنابراین با اتمام کار اعتبار آن هم به اتمام می‎رسد حتی اگر به صورت قانونی هنوز اعتبار داشته باشد.

فسخ قرارداد به منزله این است که کارمند باید به کشور خود برگردد و دیگر نمی‎تواند برای اقامت خود از ویزای کاری استفاده کند. اگر کارمند با استفاده از ویزای کاری خود، خانواده را هم به آمریکا برده باشد ویزای آنها نیز باطل می‎شود زیرا این ویزاها به ویزای کاری کارمند مرتبط هستند.

اگر کارمند و خانواده او بخواهند به دلایل دیگری به جز کار در آمریکا بمانند می‎توانند بسته به نوع اقامت خودشان ویزای مرتبط بگیرند. به عنوان مثال می‎توانند ویزای توریستی آمریکا یا ویزای تجاری بگیرند اما باز هم نیاز است که به سفارت مراجعه و مدارک لازم را تهیه کنند و درخواست خود را ارائه دهند.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم تمام مراحل و انواع اخذ ویزای کار آمریکا را بیان کنیم. این مراحل در ظاهر ساده هستند اما در عمل ممکن است درگیر امور اداری پیچیده شود و شما را از این راه دلسرد کند. پیشنهاد ما این است که از یک موسسه مهاجرتی قانونی کمک بگیرید.

موسسه مهاجرتی صبا ویزا، شما را در گرفتن پیشنهاد شغلی یاری می‎کند و مدارکی که موردنیاز است را به طور کامل به شما معرفی می‎کند. وکیل مهاجرتی اگر لازم باشد با کارفرمای آمریکایی شما ارتباط می‎گیرد و خطرات احتمالی را گوشزد می‎کند. او تا پایان تایید درخواست ویزا شما را همراهی می‎کند و روند این درخواست را تا زمان گرفتن نتیجه پیگیری می‎کند. این تمام آن چیزی است که شما در پروسه اخذ ویزا نیاز دارید. یک همراهی واقعی!

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 5 میانگین: 2.6]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید