لوگو صبا ویزا
ویزای کار فنلاند

ویزای کار فنلاند

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه ویزای کار فنلاند و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان

آیا قصد دارید برای ویزای کار فنلاند اقدام کنید؟ اگر تمایل دارید که ویزای کار فنلاند کار کنید باید به یاد داشته باشید که این کار نیاز به اجازه اقامت از سوی فنلاند را دارد. در صورتی­که بدون اجازه در فنلاند اقامت داشته باشید، امکان جریمه شدن بسیار زیاد است. البته با توجه به موقعیت­‌های مختلف، بعضی اوقات ممکن است نیاز به مجوز اقامت نداشته باشید.

بی‌شک یکی از کشورهای بسیار مهم در اقتصاد اروپا فنلاند است. داشتن این حجم و اندازه قدرت اقتصادی فرصت‌های شغلی بسیاری از افراد را فراهم کرده است. کارگران و نیروی خارجی از کشورهای مختلف نیز در این فرصت‌ها سهیم بوده و می‌توانند در شرکت‌های برتر واقع در فنلاند شروع به کار و فعالیت نمایند. اما برای دستیابی به یک موقعیت شغلی در فنلاند، شما به عنون یک نیروی خارجی غیر اتحادیه اروپا نیاز دارید ویزای کار فنلاند و یا مجوز کار این کشور را پیش از عزیمت داشته باشید.

اگر قصد اقامت از طریق شغل را دارید، این نوع اقامت به نوع کسب و کاری که انجام می­‌دهید و در این زمینه تجربه دارید وابسته است. اگر مدرک تحصیلی خود را در فنلاند دریافت کرده­‌اید و اقامت مجاز تحصیلی نیز داشته باشید، می‌­توانید به دنبال جواز اقامت برای جستجوی کار نیز باشید.

در صورتی­که قبلا بنا به هر دلیلی مجوز اقامت در فنلاند را داشتید، حق کار نیز جزو یکی از ضروری­‌ترین موارد است و ممکن است مجوز قبلی شما شامل حق کار بوده باشد. اگر مجوز شما فقط حق کار باشد نیاز به گرفتن مجوز جداگانه دیگری ندارید.

تنها شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند لیختن اشتاین، سوئیس، ایسلند و نروژ برای اقامت در فنلاند نیازی به اجازه ندارند، اما حتما لازم است که حق اقامت خود را ثبت کنند.

اگر تصمیم جدی به رفتن به فنلاند را دارید اما نمی‌دانید چگونه و از چه طریقی باید ویزای کار این کشور را دریافت کنید، با تیم حرفه‌ای مشاوران ما در مؤسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید.

فهرست عناوین

در مورد کشور فنلاند

فنلاند کشوری واقع در شمال اروپا است که از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شمال غربی با سوئد، از شمال با نروژ، از شرق با روسیه، از غرب با خلیج بوتنیا و در سراسر استونی با خلیج فنلاند قرار گرفته است.

این کشور مساحتی به اندازه 338455 کیلومتر مربع دارد و جمعیتی حدود 5.5 میلیون نفر را در خود جای داده است. آب و هوای این کشور از قاره­‌ای مرطوب در جنوب تا شمال آن متفاوت است. پوششی جنگلی دارد که بیش از 18000 دریاچه در آن ثبت شده است. فنلاند پر از تضادهای جالبی است. به عنوان مثال چهار فصل متمایز، خورشید نیمه شب، شب‌­های طولانی زمستان و فرهنگ متفاوت مردم را دارد.

مردم این کشور دو زبانه هستند، زبان اصلی آن­ها فنلاندی است و شش درصد از مردم آن سوئدی صحبت می‌­کنند. همه افراد از فرصت­‌های آموزشی برابر بهره­‌مند می‌­شوند. کشور فنلاند به عنوان جامعه‌­ای امن در جهان شناخته شده است. این کشور یکی از اعضای اتحادیه اروپا محسوب می‌­شود که رابطه بسیار قوی با کشورهای اسکاندیناوی دارد. پس تعجبی ندارد که مردم به دنبال ویزای کار فنلاند هستند و می­‌خواهند زندگی عالی را در این کشور زیبا تجربه کنند.

 

مهاجرت پذیری فنلاند

سیاست مهاجرت فنلاند بر اساس اهداف دولت، سیاست مشترک و پناهندگی اروپا و توافقنامه­‌های بین­‌المللی انجام می‌­شود. کنوانسیون اروپایی حقوق بشر، کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه شکنجه، کنوانسیون حقوق کودک، کنوانسیون پناهندگان ژنو سیاست مهاجرتی را ترویج می­‌دهند به طوری که جمعیت پیر خود را اینگونه جبران می­‌کند. هدف آن­ها علاوه بر تحرک نیروی بهتر کار، کنترل موضوع مهاجرت است که ملاحظات امنیتی را نیز در این باره در نظر می­‌گیرد.

پس از جنگ جهانی دوم جهان با بحران پذیرش مهاجر به عنوان پناهنده دست و پنجه نرم می­‌کرد. بر اساس گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل، میلیون­‌ها نفر بعد از جنگ جهانی دوم به دلیل آثار جنگ، درگیری یا آزار و اذیت مجبور شدند خانه­‌های خود را ترک کنند. طبق توافقاتی که بین کشورهای جهان انجام شد، فنلاند و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا خود را موظف دانستند که پناه­جویان را بپذیرند و آن­‌ها را حمایت کنند.

بعد از جنگ جهانی دوم تعداد پناه­جویانی که خواستار مهاجرت به اروپا از جمله کشور فنلاند بودند، چندین برابر بیش از قبل شد. طی فرایند افزایش مهاجران، اروپا فشار بزرگی را متحمل شد که قادر به جلوگیری از ورود مردم به کشورهای خود نبود. در این بین فنلاند به کمک برای مدیریت اتحادیه­‌های اروپا برخاست که به طور فعال در توسعه سیاست مهاجرت در جهت افزایش نیروی کار با ویزای کار فنلاند اقدام نمود.

در سال 2019 این کشور 24000 مهاجر جدید به صورت طولانی مدت دریافت کرد که این مقدار مهاجر 4.5 در صد نسبت به سال 2018 بیشتر بود. حدود 12000 مجوز برای مهاجران فصلی کار موقت نیز صادر شده است.

در سال 2020 به دلیل گسترش ویروس کرونا، فنلاند محدودیت­‌هایی برای برخی استثناهای مهاجرتی ایجاد کرد. در این بین به درخواست­‌های پناهندگی رسیدگی کرد و به برخی از کارگران فصلی همچنان اجازه ورود داد.

 

رفاه اجتماعی و مزایای زندگی در فنلاند

کشورهای اسکاندیناوی در زمینه­‌های سیاسی، فقدان فساد، ارزش حقوق بشر، سیستم آموزشی، مراقبت­‌های بهداشتی و حفاظت از محیط زیست دارای ثبات بسیاری هستند. این کشور به عنوان یکی از کشورهای شاد جهان نیز شناخته شده است.

این کشور علاوه بر آن دارای ویژگی­‌هایی مانند حمایت اجتماعی، امنیت درآمد و سیستم بهداشتی حرفه­‌ای است که به مردم امکان استفاده از مزایایی بیماری و بیکاری، غرامت کارگران و خانواده­‌ها، مستمری، خدمات مراقبت از کودکان و خدمات ویژه برای افراد معلول نیز می­‌دهد.

 

کارهای مورد نیاز برای مهاجرت به فنلاند

در سال 2020 این کشور به دلیل نیروی کار در 9 بخش فعالیت خود ورود مهاجران به عنوان کارگر تحت شرایط استثنائی را فراهم آورد. این 9 بخش شامل فعالیت­‌هایی مانند: 1) کشاورزی، باغبانی و شیلات، 2) بخش غذا، 3) تامین انرژی. 4) صنایع دریایی و تولیدی، 5) ساختمان، 6) حمل و نقل و ارتباطات، 7) صنایع شیمیایی، 8) صنایع دارویی و فناوری بهداشت، 9) بخش جنگل هستند که با حرفه­‌ای شدن در یکی از این مشاغل می­‌توان ویزای کار فنلاند دریافت کرد.

 

آیا برای کار در فنلاند به ویزا نیاز دارم؟

به غیر از کشورهای اروپایی که نیاز به اجازه جهت حق اقامت ندارند، کشور فنلاند با سایر کشورهایی مانند ایالات متحده، نیوزیلند، استرالیا، سن مارینو، واتیکان، جمهوری آندورا و ژاپن موافقت­نامه تسهیل روادید دارد.

کسانی که بدون ویزا در فنلاند مشغول به کار هستند، فقط به مدت 90 روز امکان فعالیت دارند. بعد از آن می­‌توانند به عنوان مقیم کار در این کشور ثبت نام کنند.

 

ویزای کار فنلاند

 

شرایط دریافت ویزای کار فنلاند

برای دریافت ویزای کار فنلاند لازم است معیارهای خاصی را رعایت کنید که شامل موارد زیر هستند:

  • فرد حتما باید قرارداد کاری معتبری در فنلاند داشته باشد.
  • به غیر از کسانی که به دنبال کارهای فصلی هستند، بقیه افراد نیاز به مدرک دانشگاهی دارند.
  • برای افرادی که به دنبال کار فصلی هستند ویزای کوتاه مدتی در نظر گرفته می­‌شود که معمولا فقط برای سه ماه اعتبار دارد.
  • حرفه‌­ای بودن در رشته کاری یکی دیگر از معیارها برای دریافت شرایط ویزای کار فنلاند به شمار می­‌آید که درآمد ماهانه برای این مجوز به حدود 3000 یورو در ماه نیز می­‌رسد.
  • افراد نباید سوء پیشینه داشته باشند یا خطری برای آن کشور محسوب شوند.
  • تمام قوانین این کشور باید کاملا رعایت شوند.
  • افراد نباید ممنوعیت سفر به مناطق شینگن را داشته باشند.
  • در صورتی که مجوز کار داشته باشید، امکان استفاده از مراقبت­‌های بهداشتی و رفاهی را خواهید داشت.
  • در صورتی که کارگر ماهری باشید، امکان دریافت ویزای تخصصی را دارید.
  • در شرایطی که قصد گرفتن ویزای کارآفرینی دارید، باید خود اشتغالی را در زمینه کارآفرینی خصوصی، شراکت در شرکت تضامنی، شراکت عام در شرکت تضامنی، عضو تعاونی با مسئولیت نامحدود و کارآفرین در شرکتی با مسئولیت محدود را به­‌عهده بگیرید که بتوانید تامین مالی مجدد داشته باشید. اگر قصد دارید به صورت فریلنسر کار کنید، این مورد برای شما مناسب­‌ترین و بهترین مجوز به شمار می‌آید.

 

دیگر شرایط لازم برای اخذ ویزای کار فنلاند

  • برای دریافت ویزای استارت آپ لازم است فرد طرح راه ­اندازی خود را ارائه دهد و حمایت مالی نیز داشته باشد که کشور فنلاند این طرح را بررسی و در نهایت تایید یا رد می‌­کند.
  • در صورت داشتن شایستگی بالا و حقوقی بالاتر از حد متوسط می­‌توانید اقدام به دریافت ویزای تخصصی و کارت آبی اتحادیه کنید. این ویزا دارای حدودا دو سال اعتبار است که هر 2 سال یکبار این اعتبار باید تمدید شود.
  • در صورت داشتن گواهی و تعیین وضعیت محقق نیز می‌­توان ویزای پژوهشی را دریافت کرد.
  • در صورتی که در حال بررسی و کار بر روی پروژه­ای علمی هستید و از طرف این کشور دعوت نامه دارید می­‌توانید، برای تحقیقات علمی به فنلاند بروید.
  • در صورتی که قصد کارهای مذهبی دارید، حتما باید کارفرمای شما مسئول انجمنی ثبت شده در این کشور بوده و نیز باید دارای قرارداد کاری معتبری باشید.
  • کار از طریق au pair یعنی فردی که در ازای جا و غذا، در خانه­‌ای در خارج از کشور خود جهت آشنایی با فرهنگ و زبان آن کشور کار می­‌کند که شرایط سنی آن بین 17 تا 30 سال است.

 

چگونه برای ویزای کار فنلاند اقدام کنیم؟

برای اقدام جهت این موضوع مراحلی وجود دارند که به تربیت شامل مواردی مثل پیدا کردن کار، اقدام برای کسب مجوز و رفتن به فنلاند از طریق ماموریت کاری است که در نهایت باید منتظر نتیجه باشید و بتوانید به فنلاند بروید. در ادامه هر کدام از این مراحل را به اختصار توضیح خواهیم داد:

پیدا کردن کار

لازم است قبل از اقدام به درخواست ویزای کار فنلاند، در فنلاند کاری پیدا کنید و قراردادی معتبر جهت ارائه تهیه کنید. در غیراینصورت پاسخ مثبتی برای دریافت ویزا دریافت نمی‌­کنید.

برای کسب مجوز کار اقدام کنید

بعد از پیدا کردن شغل معتبر در فنلاند می­‌توانید برای دریافت مجوز کار اقدام کنید. این درخواست به دو روش الکترونیکی و درخواست روی کاغذ است که مشخصا خدمات الکترونیکی آسان‌­تر هستند.

از طریق ماموریت کاری به فنلاند بروید

در این مرحله لازم است درخواست خود و مدارکی مثل گذرنامه، بیمه مسافرتی، اسناد مدنی، اثر انگشت و دیگر مدارک را که در خدمات الکترونیکی پیوست کرده­‌اید، ارسال کنید. هزینه این درخواست را نیز خود فرد باید پرداخت کند.

اگر درخواست شما به صورت الکترونیکی است، باید به مرکز خدمات مهاجرتی فنلاند مراجعه کنید. اما در صورتی که درخواست شما کاغذی است، باید تمام مدارک خود را به محلی که درخواست داده­‌اید، ببرید و پس از تحویل درخواست هزینه آن را پرداخت کنید.

منتظر پاسخ از طرف سفارت فنلاند باشید

درخواست­‌ها در دو مرحله بررسی می‌­شود. مرحله اول یکی از اداره­­‌های اشتغال و توسعه اقتصادی درخواست را بررسی می‌کند و تصمیم جزئی می­‌گیرد. بعد از آن، درخواست توسط خدمات مهاجرتی فنلاند نهایی خواهد شد.

اگر درخواست خود را خارج از کشور داده باشید، امکان سفر به فنلاند و انتظار برای نتیجه ممکن نیست. اما اگر در فنلاند باشید و حتی ویزای کار شما منقضی شده باشد، می­توانید منتظر نتیجه تصمیم بمانید.

در صورتی که درخواست شما آنلاین باشد از طریق خدمات الکترونیکی می­‌توانند تصمیم شما را پیگیری کنند، اما اگر درخواست شما کاغذی باشد، تصمیم شما از طریق اداره مهاجرت به نمایندگی محل فنلاند ارسال می­‌شود که بنا به شرایط، نتیجه را به فرد اطلاع خواهند داد. به­ عبارتی نتیجه اجازه اقامت برای فرد براساس اشتغال به سفارت آن کشور ارسال می­‌شود که لازم است قبل از رفتن به فنلاند آن را تحویل بگیرید.

به فنلاند بروید

به محض رسیدن به فنلاند فرد می­‌تواند شروع به­ کار کند، زیرا کارت اقامت صادر شده حاوی اطلاعات شخصی فرد به طور خودکار در سیستم جمعیت آن کشور وارد می­‌شود.

 

 

ویزای کار فنلاند1

 

الزامات دریافت ویزای کاری فنلاند

برای دریافت ویزای کار در فنلاند، افراد واجد شرایط باید موارد زیر را همراه درخواست خود ارسال کنند:

  • داشتن قرارداد کاری معتبر
  • داشتن پاسپورت معتبر
  • نداشتن هیچ‌گونه منع و محدودیت برای ورود به فنلاند
  • عدم تهدید نظم یا امنیت عمومی فنلاند
  • گواهی‌های پزشکی لازم
  • نباید به عنوان خطری برای روابط بین‌المللی فنلاند به‌حساب بیایید
  • ارائه گواهی تولد در صورت وجود
  • ارائه گواهی ازدواج در صورت وجود
  • قرارداد کار امضا شده پیشنهاد شغلی پذیرفته شده
  • ارائه گواهی تمکن و ثبات مالی

این فرآیند زمانی آغاز می‌شود که به کارمند موقعیتی در شرکتی در فنلاند پیشنهاد شود.

 

زمان پردازش ویزای کار یا مجوزکار فنلاند

زمان پردازش اجازه اقامت برای کار به‌طور متوسط ​​4 ماه پس از آنکه شما درخواست خود را ارائه کردید به‌طول می‌انجامد. اگرچه، با توجه به منحصربه فرد بودن هر برنامه، زمان پردازش هر درخواست ممکن است کوتاه‌تر و یا طولانی‌تر باشد.

 

کار پس از اتمام تحصیلات در فنلاند

اگر تحصیلات خود را در فنلاند به‌پایان رسانده‌اید، روند درخواست شغلی برای شما آسان‌تر می‌شود، اما پیش از ارسال درخواست باید ابتدا مطمئن شوید که یک قرارداد کاری معتبر در ازای درخواست خود دریافت کرده‌اید. شما باید شغلی را با حداقل حقوق 1236 یورو در ماه بتوانید پیدا کرده و بعد، مراحل درخواست فوق را برای دریافت ویزای کار فنلاند دنبال کنید.

 

انواع ویزای کار در فنلاند

شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا (EU)، باید قبل از شروع کار در فنلاند اجازه اقامت خود را دریافت کنند. نوع مجوزی که شما نیاز دارید به ماهیت کاری که انجام می‌دهید بستگی دارد. سه دسته زیر از ویزای کار فنلاند برای کار در اکثر شرکت‌های فنلاند مورد استفاده قرار می‌گیرد:

ویزای تجاری: ویزای تجاری به کارمندان خارجی یک شرکت اجازه می‌دهد تا حداکثر 90 روز در فنلاند بمانند. اگرچه این ویزا نوع ویزا امکان درگیری مستقیم با کار را به کارمند نخواهد داد.  این نوع ویزا تنها برای شرکت در کنفرانس‌ها و سمینارهای مرتبط با کار مفید است .

اجازه اقامت برای خوداشتغالی: این مجوز ممکن است برای کارآفرینان خصوصی، شرکای یک شرکت و اعضای یک تعاونی ارائه می‌شود. قبل از کسب این مجوز، کسب و کار شما باید در دفتر ثبت تجارت در هیئت ملی ثبت اختراعات ثبت شود.

اجازه اقامت برای یک فرد شاغل: این ویزا متداول ترین نوع است و اکثر شرکت ها برای گسترش فعالیت در فنلاند باید با آن آشنا باشند. سه نوع در این دسته وجود دارد که عبارتند از 1) اقامت پیوسته، 2) اقامت موقت، 3) اقامت دائم. افراد شاغلی که برای اولین بار به دنبال اقامت فنلاند هستند باید برای مجوز موقت اقدام کنند.

 

انواع دیگر ویزای کار فنلاند

انواع مختلفی از ویزای کار فنلاند وجود دارد، برخی از انواع آن بر اساس نوع کاری که شما واجد شرایط آن هستید متفاوت است، درحالی که برخی از آنها بر اساس مدت زمان متفاوت است.

  • ویزای جستجوی کار فنلاند
  • کارت آبی اتحادیه اروپا
  • ویزای کارآفرین
  • ویزای کارآفرین نوپا
  • ویزای متخصص
  • ویزای کار مذهبی
  • Au Pair
  • ویزای کار فصلی

ویزای جستجوی کار فنلاند

اگر یک برنامه تحصیلی را در فنلاند تکمیل کرده‌اید، واجد شرایط درخواست ویزای جویای کار هستید. این ویزا برای یک سال اعتبار دارد و به شما امکان می‌دهد تا زمانی که به‌دنبال کار هستید در فنلاند بمانید. هنگامی که یک قرارداد کاری معتبر دارید، می‌توانید برای یک مجوز موقت یا یک مجوز مداوم درخواست دهید.

کارت آبی اتحادیه اروپا

کارت آبی اتحادیه اروپا به افراد واجد شرایطی که مایل به کار در فنلاند هستند اعطا می‌شود. در کنار الزامات عمومی، شما باید مدرک تحصیلی عالی داشته باشید و حقوق شغلی شما باید از میانگین درآمد مردم در این کشور فراتر رود یعنی درآمد ناخالص شما باید حداقل 4929 یورو در ماه باشد. تحت این نوع مجوز صادر شده توسط فنلاند شما فقط اجازه کار در فنلاند را خواهید داشت و نمی‌توانید در سایر کشورهای شینگن مشغول به کار شوید. این ویزا معمولاً 2 ساله بوده و تا زمانی که شغل خود را دارید باید هر 2 سال یکبار آن را تمدید کنید.

ویزای کارآفرینی فنلاند

برای واجد شرایط بودن برای این نوع مجوز باید یکی از شرایط زیر را داشته باشید:

  • یک کارآفرین خصوصی باشید.
  • در یک شرکت تضامنی شریک باشید.
  • در یک شرکت تضامنی شریک عام باشید.
  • عضو یک تعاونی باشید که مسئولیت نامحدودی برای تامین مالی مجدد دارد.
  • یک کارآفرین در یک شرکت با مسئولیت محدود باشید.

اگر قصد دارید به‌عنوان یک فریلنسر یا به عنوان یک کارآفرین سبک کار کنید، این نوع مجوز برای شما گزینه مناسبی است. اگر برای چندین پیمانکار به‌طور مستقل و بدون وضعیت استخدام دائمی کار کنید، شغل شما شغلی آزاد محسوب می‌شود. درحالی که اگر خوداشتغال باشید و فعالیت‌های کارآفرینی انجام دهید، یک کارآفرین سبک محسوب می‌شوید.

به‌منظور کسب مجوز کار برای این نوع کار، کسب‌وکار شما باید سودآور باشد، مرکز توسعه اقتصادی، حمل‌ونقل و محیط‌زیست (مرکز ELY) بررسی می‌کند که آیا کسب و کار شما این شرایط را دارد یا خیر. به یاد داشته باشید که اگر این مجوز کار را دریافت کردید، باید کسب و کار خود را در اداره ثبت اختراع فنلاند ثبت کنید.

ویزای کارآفرینی نوپا فنلاند

اگر درحال راه‌اندازی کسب‌وکاری هستید، واجد شرایط دریافت این نوع مجوز خواهید بود. اما به یاد داشته باشید که قبل از ارسال درخواست برای دریافت این مجوز، باید یک بیانیه واجد شرایط بودن مثبت از Business Finland داشته باشید.

ویزای تخصصی فنلاند

درصورتی که واجد شرایط رده کارگری با مهارت بالا هستید و می‌توانید به‌عنوان متخصص در زمینه شغلی خود در فنلاند مشغول به کار شوید، باید برای این مجوز اقدام کنید. حقوق درآمد شما باید حداقل 3000 یورو در ماه برای این مجوز باشد.

ویزای کار مذهبی فنلاند

اگر برای یک انجمن مذهبی کار می‌کنید، می‌توانید برای این مجوز کار درخواست دهید. اما، محل کار شما باید یک شرکت و یا گروه ثبت شده باشد، و شما باید یک قرارداد کاری معتبری را داشته باشید.

ویزای Au Pair فنلاند

این نوع مجوز معمولا با هدف کمک به جوانان 17 تا 30 ساله برای آشنایی با فرهنگ و زبان فنلاند از طریق کار با خانواده میزبان در فنلاند داده می‌شود.

ویزای کار فصلی فنلاند

برای کار فصلی باید برای ویزای کوتاه مدت اقدام کنید. این ویزا معمولا فقط برای سه ماه اعتبار دارد.

 

نحوه یافتن کار در فنلاند

اگر به دنبال کار در فنلاند هستید، باید موارد مختلفی را بررسی کنید از جمله مشاغل خالی، ایجاد شبکه ارتباطی، حفظ شایستگی و تماس با کارفرمایان مورد علاقه خود و نیز یادگیری زبان فنلاندی یا سوئدی. در ادامه به اختصار هر کدام از این موارد را مورد توجه قرار می‌دهیم.

پست‌های شغلی خالی

مشاغل خالی را در وب سایت های خدمات استخدامی، روزنامه‌ها یا خدمات رسانه‌های اجتماعی (به عنوان مثال، فیس بوک و لینکدین) جستجو کنید.

ایجاد شبکه‌های ارتباطی و حفظ شایستگی

شبکه‌های ارتباطی در جستجوی کار بسیار مفید واقع می‌شوند. بنابراین سعی کنید شبکه خود را شناخته و از آن برای یافتن شغل استفاده کنید. معلمان، همکلاسی‌ها، آشنایان، همکاران سابق و سرپرستان نیز ممکن است بخشی از شبکه شما باشند. از افراد دیگر در مورد جستجوی کار راهنمایی بخواهید یا برای نوشتن درخواست شغلی خود کمک بگیرید. همچنین در نظر داشته باشید که آیا فردی در شبکه شما وجود دارد که بتواند فرصت‌های شغلی متناسب با حرفه و نیاز شما را به شما اطلاع دهد.

برای آنکه بتوانید شغل مناسبی پیدا کنید لازک است که روی مهارت‌های خود کار کرده و شایستگی خود را حفظ کنید، رویدادها و اخبار حوزه حرفه‌ای خود را دنبال و سعی کنید در دوره‌های آموزشی بیشتری شرکت کنید و شایستگی‌های قبلی خود را توسعه دهید. شبکه روابط خود را حفظ و گسترش دهید. حتی استخدام کوتاه مدت یا آموزش عملی می‌تواند به شما در گسترش دایره و شبکه ارتباطی‌تان کمک کند. از رویدادهای حرفه‌ای حوزه خودتان بازدید و در کارهای داوطلبانه شرکت کنید یا برای فعالیت‌های راهنمایی درخواست دهید. به خاطر داشته باشید که کار داوطلبانه ممکن است بر رزومه شما تأثیر مطلوبی بگذارد.

یادگیری زبان فنلاندی یا سوئدی

وقتی زبان کشوری را بلد باشید، یافتن شغل و درک مسائل موجود در جامعه آن کشور برای شما آسان‌تر خواهد بود. این مسأله در مورد زبان‌های رسمی کشور فنلاند هم صدق می‌کند و شما می‌توانید با یادگیری فنلاندی و سوئدی مسیر خود را در جستجوی شغلی در این کشور هموارتر کنید.

کمک گرفتن از رسانه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و لینکدین ابزار خوبی برای جستجوی کار هستند. بسیاری از کارفرمایان نیز از توییتر به‌عنوان یک کانال ارتباطی بهره می‌برند. در این پلتفرم‌ها اطلاعات خوبی مربوط به مشاغل خالی را می‌توان جست‌وجو کرد و حتی می‌توان شبکه‌ ارتباطی حرفه‌ای و قوی برای خود ساخت. همچنین شما می‌توانید اطلاعات مهمی در مورد عملکرد سازمان‌ها و در زمینه‌های مختلف دریافت یا در بحث‌ها شرکت کنید.

تماس مستقیم با کارفرمایان

شما می‌توانید مستقیماً با سازمان‌های مختلف تماس گرفته و شخصاً خود از مسؤلین منابع انسانی و بخش استخدامی آن‌ها بپرسید که آیا آنها شغلی مناسب با رزومه شما دارند یا خیر. تعداد زیادی از مشاغل خالی، مشاغل پنهان هستند به این معنا که این مشاغل به‌صورت عمومی تبلیغ نمی‌شوند و کارفرمایان ترجیح می‌دهند که از طریق شبکه‌های ارتباطی خود به دنبال استخدام کارمندان باشند. پش شما می‌توانید مستقیماً با کارفرما تماس بگیرید یا یک درخواست شغلی باز از طریق ایمیل ارسال کنید. بسیاری از شرکت‌ها چنین فرم‌هایی را در وب سایت‌های خود ارائه می‌دهند.

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات استخدامی

همچنین می‌توان از طریق شرکت‌هایی که خدمات استخدامی ارائه می‌دهند شغل خود را جست‌وجو کرد. دقت داشته باشید که گاهی ممکن است در این تکاپوها شغل کوتاه مدتی به شما پیشنهاد شود، در صورتی که شغل رضایت بخشی باشد سعی کنید از آن بهره ببرید زیرا با وجود موقت بودنش، می‌تواند تجربه مفیدی به شما داده و شبکه‌ ارتباطی شما را گسترش دهد. شما با یک شرکت قراردادی می بندید و از این طریق به کارفرمای دیگری معرفی می‌شوید و یا حتی در خود شرکت فعلی شغل دائمی به شما پیشنهاد شود.

کار تحت عنوان فریلنسری یا کارفرمایی

فریلنسری به این معناست که شما برای چندین مشتری براساس قرارداد کار می‌کنید بدون آنکه استخدام دائم شوید. به‌عنوان یک فریلنسر، باید خودتان به امور مالیاتی و پرداخت مستمری رسیدگی کنید.

شما همچنین می‌توانید به عنوان یک کارآفرین کسب و کار خود را در کشور فنلاند راه‌اندازی کنید. هم انجام کار فریلنسری و هم کارآفرینی تأثیر بسیار مثبتی بر رزومه حرفه‌ای شما خواهد داشت.

 

درخواست برای اجازه اقامت فنلاند

قبل از سفر به فنلاند باید برای اولین اجازه اقامت خود اقدام کنید. می‌توانید از طریق سرویس Enter Finland به‌صورت آنلاین درخواست مجوز دهید. پس از درخواست، باید برای اثبات هویت خود به نزدیکترین نمایندگی دیپلماتیک فنلاند مراجعه کنید و نسخه‌های اصلی ضمائم درخواست را ارائه دهید. شما باید ظرف سه ماه پس از ارسال درخواست به صورت آنلاین به یک نمایندگی دیپلماتیک فنلاند مراجعه کنید. تا زمانی که از نمایندگی دیپلماتیک فنلاند یک وقت ملاقات نگیرید، به درخواست شما رسیدگی نخواهد شد. معمولاً برای بازدید از یک مأموریت دیپلماتیک فنلاند، باید وقت قبلی بگیرید.

توجه داشته باشید که باید به‌طور منظم حساب Enter Finland خود را چک کنید. درصورت نیاز به توضیحات بیشتر برای درخواست شما، از طریق حساب کاربری‌تان به شما اطلاع داده خواهد شد. اگر قادر به ارسال درخواست  به صورت آنلاین نباشید، می‌توانید فرم کاغذی درخواست را تهیه و به همراه ضمائم آن به نزدیکترین نمایندگی دیپلماتیک فنلاند مراجعه کنید. برای تهیه فرم درخواست می‌توانید از طریق وب‌سایت خدمات مهاجرت فنلاند برای پرینت فرم درخواست خود اقدام کنید. رسیدگی به درخواست اجازه اقامت شما، مقدار مشخصی هزینه دربردارد که درهنگام ارسال درخواست خود باید آن را پرداخت کنید.

 

ویزای کار فنلاند

 

کار در فنلاند بدون مجوز اقامت

صرف نظر از ملیت فرد، در برخی موارد ممکن است بتوان بدون داشتن اجازه اقامت در فنلاند کار کرد. با این وجود، شهروندان کشورهایی که برای اقامت در فنلاند به ویزا نیاز دارند، باید ویزای معتبری ارائه دهند. اما کار در فنلاند بدون داشتن اجازه اقامت این کشور تنها در مواردی امکان‌پذیر است که:

  • فرد بر اساس دعوتنامه یا قرارداد معتبری به فنلاند سفر کرده‌ و تا حداکثر سه ماه به عنوان مترجم، معلم، کارشناس یا داور ورزشی می‌تواند در فنلاند کار کند.
  • فرد کارمند دائمی شرکتی در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا بوده و برای خرید یا انجام برخی کارهای مربوط به شغل خود به فنلاند سفر می‌کند البته نباید بیش از سه ماه کار او در فنلاند طول بکشد.
  • فرد به‌عنوان یک پناهجو در فنلاند اقامت داشته و مدارک مسافرتی معتبری به همراه دارد که به او اجازه عبور از مرز را می‌دهد. وقتی سه ماه از ارسال درخواست پناهندگی گذشت، می‌توان بدون اجازه اقامت در این کشور مشغول به کار شد.
  • فرد به‌عنوان یک پناهجو در فنلاند اقامت داشته ولی هیچ سند مسافرتی معتبری که به او اجازه عبور از مرز را بدهد با خود به همراه ندارد. در این حالت پس از شش ماه اقامت در کشور فنلاند، به فرد این امکان داده می‌شود که بدون داشتن اجازه اقامت کار کند.

 

آیا می‌توانم مجوز کار فنلاند را تمدید کنم؟

با دریافت مجوز خود اشتغالی فرد می‌­تواند در شرکتی به تاجران خصوصی، همکاران و رهبران این شرکت کمک کند. قبل از دریافت این جواز باید در ثبت تجارت در هیئت ملی ثبت اختراع وارد شود.

رایج‌­ترین ویزا که افراد در اکثر مواقع به دنبال مجوز آن هستند، ویزای کار فنلاند است.

در این سه دسته سه نوع ویزای پیوسته A، موقت B و دائمیP وجود دارد. افرادی که برای اولین بار ویزا دریافت می­‌کنند مجوز آن­‌ها به صورت موقت است.

مجوز کار در این کشور به نوع فعالیت افراد بستگی دارد. به­ عنوان مثال، برای تمدید مجوز موقت لازم است هر یکسال جهت تمدید آن اقدام کرد، اما برای مجوز پیوسته هر چهار سال یکبار باید تمدید آن را انجام داد. لازم است فرد سه ماه قبل از انقضا مجوز نسبت به تمدید آن اقدام کند.

بعد از گذشت 5 سال از مجوز پیوسته امکان درخواست مجوز دائم وجود دارد، مگر اینکه بنا به دلیلی امکان لغو اقامت وجود داشته باشد.

 

آیا می‌­توانم با ویزای کار فنلاند کارفرما را تغییر دهم؟

در صورتی که برای مجوز کار، کارفرمایی خاص را مشخص کرده‌­اید، به هیچ عنوان نمی­‌توان کارفرما را تغییر داد. برای این کار لازم است که درخواست مجوز جدیدی با کارفرمای جدید دیگری را بدهید.

درصورتی که مجوز فرد طوری باشد که امکان تغییر کار طبق میل فرد وجود داشته باشد، برای تغییر کارفرما مشکلی به­ وجود نخواهد آمد، اما قبل از انجام این کار نسبت به بررسی مجوز خود اقدام کنید.

اگر برای چند کارفرما کار می­‌کنید، حتما گزینه چند کارفرما را در درخواست مجوز کار خود اضافه کنید.

 

آیا در صورت داشتن ویزای کار می‌­توانم خانواده‌­ام را به فنلاند بیاورم؟

بله، اعضای خانواده شما تا زمانی که ویزای کار فنلاند معتبر داشته باشید، می­‌توانند بر اساس روابط خانوادگی برای اجازه اقامت اقدام کنند. اگر عضوی از خانواده در فنلاند زندگی می­‌کند و شما اجازه اقامت نداشته باشید، می­‌توانید با خانواده خود به مدت حداکثر 90 روز در فنلاند اقامت داشته باشید.

به فردی از اعضای خانواده شما که در فنلاند زندگی می­‌کند، اسپانسر گفته می­‌شود که بقیه افراد می­‌توانند از طریق اسپانسر خود اقدام به اجازه اقامت کنند. همه اقوام به عنوان اسپانسر محسوب نمی­‌شوند. در کشور فنلاند مفهوم خانواده بسیار محدودتر از کشورهای دیگر است. به طوری که افراد خانواده از نظر این کشور شامل همسر (فقط یک همسر)، شریک ثبت شده، شریک زندگی مشترک، قیم کودک زیر 18 سال و کودک هستند.

در این کشور همه افرادی که با شما ملاقات دارند خانوده به حساب نمی­‌آیند. اما گاهی شخصی که با شما ملاقات می­‌کند بنا به دلایلی امکان اجازه اقامت از سمت شما را خواهد داشت. اجازه اقامت به روابط افراد خانواده نیز وابسته است. در صورتی که درخواست اجازه اقامت برای اعضای خانواده داده شود، باید حقایقی مثل رابطه فرد با اسپانسر (که باید همسر یا فرزند او باشد) یا اینکه آیا اسپانسر واقعا جزو شهروندان فنلاند محسوب می‌­شود، را ثابت کرد.

در نهایت اگر این موارد اثبات شوند، اسپانسر تا زمانی که ویزای معتبری دارد، می­‌تواند براساس روابط خانوادگی برای خانواده خود اجازه اقامت دریافت کند.

 

هزینه ویزای کار فنلاند چقدر است؟

در صورت درخواست ویزای کاری و رسیدگی توسط کشور فنلاند هزینه­‌ای دریافت می­‌شود. تا زمانی که این هزینه‌­ها پرداخت نشوند، هیچ­گونه رسیدگی به درخواستی را شروع نخواهند کرد. گاهی ممکن است در صورت پرداخت نکردن طولانی هزینه، درخواست شما برای اجازه اقامت یا سند سفر منقضی ­شود.

نمی­توان این هزینه را به عهده اداره مهاجرت فنلاند گذاشت، مگر اینکه چنین دستورالعملی در فرم درخواست موجود باشد. در صورتی که فرم درخواست خود را به صورت آنلاین پر می­‌کنید، باید هزینه درخواست از طریق الکترونیکی پرداخت شود. کوپن نیز یکی از روش­‌های پرداخت این هزینه­‌ها است که باید نسبت به اعتبار آن مطمئن باشید و برای خدمات مهاجرتی فنلاند استفاده می‌­شود.

برای نخستین باری که برای ویزا یا مجوز کار فنلاند درخواست دهید، باید هزینه‌ای معادل 490 یورو برای درخواست آنلاین یا 640 یورو برای درخواست کاغذی بپردازید. با این وجود، برای تمدید اجازه اقامت خود در فنلاند تنها باید 260 یورو برای تمدید مجوز اقامت خود پرداخت کنید.

 

چه زمانی می­‌توانم برای اقامت دائم اقدام کنم؟

بعد از 5 سال زندگی با مجوز ویزای کار فنلاند به صورت مداوم می­‌توانید برای اقامت دائم درخواست دهید. اگر شما مرتکب جرمی شده باشید امکان اجازه دائم رد می­‌شود و شما می­‌توانید برای اجازه اقامت دائم در زمینه‌­های دیگر درخواست دهید، در صورت داشتن شرایط لازم امکان دریافت مجوز وجود دارد.

اگر درخواست خود را در خارج از کشور انجام دهید، به عنوان اولین درخواست قابل بررسی خواهد بود که شامل هزینه­‌ای دوباره می­‌شود. زمانی که درخواست اجازه دائم دارید، اجازه مقاومت پیوسته شما باید معتبر باشد. به عبارت دیگر، قبل از انقضای مجوز خود باید اقدام به درخواست کنید.

توصیه می­‌شود زودتر از سه ماه قبل از اتمام تاریخ انقضا اقامت خود، برای اجازه اقامت دائم اقدام نکنید. زیرا ممکن است ارزیابی شرایط برای بررسی درخواست شما امکان­پذیر نباشد و مجوز صادر نشود.

چنانچه درخواست شما برای اقامت دائم بعد از انقضا مجوز اقامت قبلی باشد، اجازه اقامت دائم داده نخواهد شد. در این حالت فقط می­‌توانید برای تمدید مجوز قبلی درخواست دهید.

در صورتی­که درخواست فرآیند تجدیدنظر برای اقامت دائم در فنلاند ارسال کرده باشید و اداره مهاجرت بنا به دلایلی به عنوان مثال جرم یا دوره ناکافی برای اقامت به شما اجازه اقامت دائم ندهد، اما شما شرایط لازم را مثل مجوز اقامت A را داشته باشید، امکان بررسی مجدد وجود دارد.

 

چه زمانی می‌توانم برای شهروندی فنلاند اقدام کنم؟

در صورتی­که به مدت 5 سال بدون وقفه در فنلاند زندگی کردید، وقت آن رسیده که برای شهروند شدن در این کشور درخواست بدهید. این موضوع در صورتی اتفاق می­افتد که فرد دارای مجوز مستمر باشد.

سوالات متداول

مدت زمان ویزای کار فنلاند چقدر است؟
به‌طور معمول، ویزای کار صادر شده توسط مقامات فنلاند یکساله است. با این وجود، مدت زمان اعتبار بسته به نوع ویزا شما متفاوت خواهد بود. به این صورت که اگر مجوز نوع B که مجوز موقت نامیده می‌شود داشته باشید، فقط یک سال اعتبار خواهد داشت. اما اگر مجوز نوع A دارید که به آن مجوز پیوسته نیز می‌گویند، تا زمانی که در فنلاند کار داشته باشید معتبر خواهد بود.
آیا می‌توان مجوز کار فنلاند را تمدید کرد؟
بله. بسته به نوع مجوز شما می‌توانید هر سال یا هر چهار سال یک بار برای تمدید درخواست دهید. یک مجوز موقت باید هر سال تمدید شود، در حالی که برای مجوز مستمر باید هر چهار سال یکبار باید اقدام کرد. اما توجه داشته باشید که شما باید حداقل سه ماه قبل از انقضای مجوز خود برای تمدید درخواست دهید. بعد از اینکه حدود 5 سال با یک مجوز مستمر زندگی کردید، می‌توانید برای دریافت مجوز اقامت دائم درخواست دهید، مگر اینکه دلیلی برای لغو اقامت شما وجود داشته باشد.
آیا می‌توان با ویزای کار فنلاند کارفرمای خود را عوض کرد؟
اگر بر اساس یک کارفرمای خاص برای مجوز کار درخواست داده‌اید، نمی توانید کارفرمای خود را تغییر دهید. درصورتی که قصد دارید حتماً کارفرمای خود را تغییر دهید، باید برای یک مجوز کار جدید درخواست دهید. اما درصورتی که از ابتدا برای مجوز کاری درخواست داده‌اید که به شما امکان تغییر محل کار و کارفرمایتان را بدهد، احتمال بروز مشکل بسیار پایین است، با این‌حال از پیش حق کار بر اساس مجوز را هنگام ارائه درخواست خود بررسی کنید. یعنی اگر در ذهن دارید که در طول اقامت خود برای چندین کارفرما کار کنید، باید گزینه “چند کارفرما” را به درخواست خود اضافه کنید.
آیا در صورت داشتن ویزای کار می‌توان خانواده را با خود به فنلاند برد؟
بله، اعضای خانواده شما تا زمانی که ویزای کاری معتبر داشته باشید می‌توانند بر اساس معیار روابط خانوادگی برای اجازه اقامت اقدام کنند.
هزینه ویزای کار فنلاند چقدر است؟
اگر از طریق آنلاین درخواست دهید، هزینه پرداخت 490 یورو است، اما اگر به صورت فرم کاغذی درخواست دهید هزینه آن 640 یورو خواهد بود.
چه زمانی می‌توان برای اقامت دائم اقدام کرد؟
پس از پنج سال زندگی با مجوز پیوسته، می‌توانید برای اقامت دائم درخواست دهید.
چه زمانی باید برای شهروندی فنلاند اقدام کرد؟
پس از گذراندن 5 سال زندگی بدون وقفه در فنلاند، می‌توانید برای شهروندی فنلاند درخواست دهید. برای اینکه واجد شرایط شهروندی شوید باید دارای مجوز مستمر باشید.

سخن پایانی

فنلاند هشتمین کشور ثروتمند در اروپا محسوب می­‌شود. این کشور فرصت­‌های کاری خوبی دارد که اکثر مردم به دنبال فرصتی برای کار در آن هستند. اما این کشور برای این منظور مجوزهایی در نظر گرفته است.

ویزای کار فنلاند با سایر ویزاهای دیگر آن متفاوت است و پروسه‌­ای طولانی مدتی برای دریافت مجوز آن وجود دارد که به گیرنده این مجوز امکان اقامت بیش از 90 روز را خواهد داد.

طبق توضیحات داده شده خلاصه فرآیند این مجوز به این صورت است که کارمند اجازه مجوز خود را به صورت آنلاین یا دستی درخواست می­‌دهد. به مدت سه ماه پس از ثبت درخواست باید به نمایندگی دیپلماتیکی در فنلاند مراجعه کند و مدارک خود را که قبلا ذکر شده‌­اند را ارائه دهد. درخواست توسط اداره اشتغال و توسعه مورد بررسی قرار می‌­گیرد و در نهایت اداره مهاجرت فنلاند پس از اطمینان از شرایط، اجازه اقامت به فرد را می‌دهد که کارمند و کارفرما از طرق مختلف از جمله پست یا ایمیل از این تصمیم با خبر می‌­شوند.

اگر شما هم به دنبال اخذ ویزای شغلی فنلاند هستید، مؤسسه مهاجرتی صبا ویزا با ارائه مشاوره‌ تخصصی توسط تیم حرفه‌ای مشاوران، شما را در رسیدن به هدفتان یاری خواهد داد. کافیست با ما تماس بگیرید و یا فرم مشاوره رایگان ما را پر کنید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. نسیم زاهدی
    23 اسفند 1401
    پاسخ

    وقت بخیر
    میخواستم بپرسم اگر شما بتونید یک سیت توی استارتاپ فنلاند برای گرفتن کارت اقامت دوساله برای من محیا کنید هزینه این کار چقدر میشه ؟

    • تحریریه صباویزا
      31 مرداد 1402
      پاسخ

      سلام، وقت بخیر
      لطفا شماره تماس خود را برای ما ارسال بفرمایید تا مشاوران مجموعه با شما تماس بگیرند یا از طریق شماره 58416-021 با ما در ارتباط باشید.

  2. سلطان علیزاده
    19 مهر 1402
    پاسخ

    ویزا کار فنلاند چه مبلغ هزینه دارد

    • تحریریه صباویزا
      19 مهر 1402
      پاسخ

      سلام، وقت بخیر
      جهت ارتباط با مشاوران مجموعه لطفا با شماره 58416-021 تماس بگیرید.

برای مشاوره رایگان کلیک کنید